Sähköauto

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Tmc, 20.10.2008.

  1. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Kun akkutekniikka kehittyy, ja esim. 5-10 kertaistaa akkujen energiatiheys, niin samalla alkaa loppua myös lataustarve huoltamoilla kun samoin akuilla ajaa sen 700-1500km ja sitten yöksi lataukseen.

    Ja ennenkuin joku viisas taas alkaa väitteleen ettei sähköpiuhat riitä, niin pistetään sitten miten hyvin se vaihtoehto toimii:
    US oil burn begins as wind turns for the worst - Yahoo! News
     
  2. Panaani86

    Rekisteröitynyt:
    18.07.2008
    Viestejä:
    118
    Ostin heinäkuussa täyssähköauton, joka oli taloyhtiön ensimmäinen ladattava auto. Jouduin siis testihenkilöksi ja vakuuttelemaan taloyhtiön puheenjohtajaa sekä isännöitsijää sähköauton lataamisen turvallisuudesta.

    https://tuulipuku.fi/saastovinkit/t...oautojen-pikalatausta-useimmissa-tapauksissa/

    Vaikka meidän taloyhtiössä hallituksen PJ on nuorehko henkilö, eikä isännöitsijäkään ole lähellä eläkeikää, primitiivireaktio latausasioihin tuntuu aina olevan kieltäminen. Mikä siinä on ettei asioista voi ottaa selvää ensin ja päättää vasta sen jälkeen? :) Aivan kuin sähköauton akkuun menevät elektronit olisivat erilaisia kuin ne jotka menevät lohkolämmittimeen + sisätilalämppäriin. Suureen vastuuseen joutuvat ne, jotka uskaltavat taloyhtiön ensimmäisen ladattavan auton ostaa. Voimia kaikille taistelussa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 775
    Kauan tähän menee. Riittääkö 10 vuotta vai meneekö 50 vuotta.
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Njoo 700km on aika lähellä itseasiassa kesäkeleillä taajamassa aika helppoa. Nyt syyskeleillä taajamassa n. 600km.
    Kesällä maantiellä 80-100 alueilla n. 500km latauksella.
    Se että verrattain hitaallakin pikalaturilla (50kW) saa 0.5h 200km lisää on riittävä tahti koska tarkoittaa 700km päiväajoa 0.5h tauolla.

    Tällähetkellä uudet sähköautot lataa tyhjistä 70% tuntumaan 200+ kW teholla eli 200km irtoo 80-100km/h kesäteille +- 10min.

    Tosin koko pikalatausteho on vähän yksi ja sama omaan käyttöön koska kesällä tuli ajettua 600km viikonloppureissuja lataamatta kertaakaan matkalla eli siis vain ajoa ilman taukoja. Käytännössä auto tuli ladattua kohteessa ensimmäisen yön aikana täyteen niin sai sen toisen 300km (paluumatkan) ajaa tauotta ja jäljelle jäi se 150-200km palattua kotiin.

    Samat reissut onnistuu talvellakin mutta kotiin palattua 50-100km jos tauotta ajaa. Bensa-autolla on se tankkaustauko pidettävä 600km reissuilla ja tuppaavat olemaan aika kalliita jos niitä viikottain tekee.

    16A latausvirralla saa 300km yön aikana (12h) lisää.
    Lämpötolpasta 6-8A 100-150km.
    Jos päivittäiset ajot 100km niin nuo kaikki riittää.
    Voimavirta jos omakotitalossa siitä.saa 11 kW eli yli tunti / 100km mikä sopii vaikka ajaisi akullisen päivässä 400-500km (talvi/kesä).

    Mielestäni sähköautoilu on toimiva juttu nykyään.
    Itselle ei ajoa kamalasti tule vaan n. 30tkm vuoteen. Ensivuonna varmaan 40tkm.
    Bensaan menisi nyt omissa ajoissa 4-5 tonnia vuodessa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.09.2021

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti