Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Hauskana faktana esim. 2010 tienoilla myydyissä A4 Audeissa ei "business" varusteluun kuulunut bluetoothia vaan se piti ruksia erikseen.
     
  2. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Aivan varmasti siitä on hyötyä kuskin näkökulmasta. Turvallisuus on sitten ihan toinen kysymys. Kaistavahti on omiaan luomaan nokkakolareita. Se on siihen kaikkein paras väline.

    Viranomainen tulee reagoimaan tilanteeseen aikanaan. Autoon tulee laitteet, jotka sallivat ajamisen vain, kun molemmat kädet ovat ratissa ja rattia käännellään riittävän usein edes vähän.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No daa. Kyllä todelliset bisnesmiehet tuolla huitelee kännykkä korvalla.
     
  5. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Tämä.

    Nyt kun on kai joku 8v tms ajanut ACC:lla ja viimeiset pari star-stop-acc:llä, ei vaan mitenkään enää tulisi toimeen ilman, sama juttu kuin ilmastointi ja automaatti aikanaan. Poistaa ruuhkassa vähintään 95% ajamisen tuskasta, ja stressi vähenee melkein saman verran. Saattaapi jonkun peltikolarinkin ehkäistä, mutta se on bonusta muun päälle. Kertaakaan ei ole vielä onnettomuutta meinannut aiheuttaa ACC, ei edes läheltä piti tilanteita, ja on käytetty kaikissa säissä raekuurosta hernarisumuun.
     
  6. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Se on kyllä aivan helvetin hyvä, ja toisin kuin luulin niin toimii suomen oloissa hyvin. Kerran meni etumaski niin tukkoon loskasta että auto ilmoitti acc:n olevan pois käytöstä, pysähdyin ja lapioin loskat pois jonka jälkeen toimi.
     
  7. naukki

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Viestejä:
    527
    Taisi olla about viitenä päivänä ongelmaa tutkan kanssa nyt talvella. Aina ongelmana puskuriin kinostuva loska... ja olisikohan kerran satanut niin rajusti lunta että ei toiminut. Normaali pöllyävä lumi ei ollut koskaan ongelma. Ainakin Volvo on siirtänyt tutkan tuulilasin taakse että ei loska haittaa.

    Joten nuo tutkat ja kaistavahdit on aikalailla ratkaistu ongelma siinä 90% ajosta.
     
  8. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Tämä on muuten hyvä suhteuttaa siihen muutaman kWh:n määrään, mikä helposti menee yhteen pidempään lämmitykseen sisä- ja lohkolämppärillä, pahimmassa tapauksessa vielä pari kertaa päivässä.
     
  9. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jeps, kaksi tuntia hönkää parilla kilowatilla himassa ja toiset töissä.

    Toisaalta sähköauton akusto tykkäisi lämmityksestä polttomoottoriakin enemmän.
     
  10. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Tosin sähköauto vaatii aivan samalla tavalla lämmitystä ja paljon enemmänkin erinäisiin ylläpitotoimintoihin. Hyötysuhde on hyvä jos ajaa päivittäin reippaasti ja saa ladata reilulla teholla. Jos taas ei niin sähköauton saa hukkaamaan puolet tolpasta otetusta energiasta muuhun kuin ajamiseen.

    Suomessa sähköautoa ei sentään tarvitse jäähdyttää, mikä olisi varmaan kaikkein pahin skenaario joska jos auto ei olisi jatkuvasti piuhassa se potentiaalisesti tuhoaisi akkunsa.
     
  11. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Ei tarvitse samalla tavalla. Moottori toimii kylmänäkin, akusto on se joka tarvitsee lämmitystä, mutta se on helppo eristää hyvin ja lämmittää paikallisesti.

    Kuski tarvitsee sitten omansa, mutta tämä lämpö voidaan kohdentaa tarkemmin.

    Tuhoaako jossain sähköauto itsensä jos ei ole jatkuvasti piuhassa, ja missä lämpötilassa tämä tapahtuu? Kaliforniassa?
     
  12. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Nimeltämainitsemattomalla asiakkaalla talvella useampi sata autoa parkissa 24/7, valtaosassa se toisen kilowatin töhötin huutaa koko työpäivän/vuoron ilman ajastinta. Samaan aikaan prosessia optimoidaan viimeisen päälle. Ihanan tehokasta.
     
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Joo noi idiootit sitten tietty erikseen. :D
     
  14. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Tuon takia tosin on webastot, eberit sun muut polttoainekäyttöiset lisälämmittimet jopa jälkiasenteisinakin. Mikä parasta, ei tarvitse piuhojen kanssa kikkailla.

    Painaa kaukosäätimen nappulaa esim. puoli tuntia ennen lähtöä niin se on siinä. Tai ajastaa jos samaan aikaan lähtö. Ei tarvitse edes kaukosäätimen nappulaa vaivautua painamaan.
     
  15. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Joo mutta eipä niitä akkuja ole missään eristetty kun se on joko vaikeaa tai tarpeetonta. Käytännössä kaikki lopulta tulee siihen kuinka kauan akku kestää. Akkukemiasta riippuen voi tosin olla ettei sieltä saa minkäänlaista virtaakaan enää kovemmilla pakkasilla lämmittämättä ja latauskaan ei onnistu vaikkei välittäisi kestosta ollenkaan.
    50 asteen kieppeillä pyörii maksimit varmaan kaikille. Sen jälkeen ikääntyminen ja itsepurkaus nopeutuu rankasti, mutta alemmatkaan lämpötilat jossain 40 päällä hyvää tee. Toki on huomattava että ulkolämpötila ei ole välttämättä akun lämpötila auringossa, varsinkin kun asfaltti huitelee monesti jossain kuudessakymmenessä.

    e: Ei se akku/sähköauto sen suhteen mikään katastrofi ole "normaaleissa" oloissa (sis. nevadat ja kaliforniat), mutta kyllä se silti virtaa hukkaa. Nykyiset kontaktilämmittimet on polttomoottoriautoissa tehoiltaan jotain satoja watteja muutenkin joten yksi paskan hailee ja sitä kabiinia saa lämmittää ihan samalla tavalla sähköautollakin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2016
  16. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
    Hölmöähän sitä on paikallaan olevassa autossa käyttää energiaa lämmöksi polttamalla, etenkin kun ilmastointilaitteessa on kompura ja täten lämpöpumppu valmiiksi...

    Ts. ilmastointi laite vaan toimimaan käänteisenä ja homma on sillä rookeri. Se, että autotehtaat eivät tee näin kertoo vain pohjoisten markkinoiden merkityksettömyydestä.
     
  17. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Juuri siitähän se kertoo, ilman muuta:
    - kompuraa pyöritetään moottorin käydessä apulaitehihnalla -> lämmön tuottamiseksi pata on lyötävä tulille. Joo, kyllähän se pata siitä ajan mittaan lämpiää. Toisaalta eikö esilämmityksen tarkoituksena ole nimenomaan _moottorin_ esilämmitys?
    - ilmastoinnin toimiessa käänteisenä höyrystin toimisi lämmittimenä, mikä ei kai ole ongelma. Lauhdutin taas toimisi jäähdyttimenä, johon kondensoituva vesi jäätyisi pakkasella. Lisäksi moottorin puhallinta (200-300W sähköä) pitäisi käyttää jatkuvasti.
    - vähintäänkin toiminta käänteisenä edellyttäisi uutta monitieventtiiliä kylmäainevirtauksen kääntämiseen -> uusi, mahdollinen vikapaikka. Jos moottoria halutaan lämmittää, tarvitaan uusi lämmönvaihdin tätä varten.

    Jos ajatuksessasi olisi tolkun hiventäkään, Saab ja Volvo olisivat tuoneet sen markkinoille viimeistään 80-luvulla. Et voine kiistää, etteikö niissä ajateltu autoilua skandinaavisista lähtökohdista.
     
  18. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 157
    Yleensä moottorin lämmitysteho riittää siihen -15 asteeseen jne asti.. (siis autoissa, jotka vievät hyvin vähän polttoainetta(esim kiisseliä n 5l /100km tai vähemmän)).

    Kylmäkoneesta olisi jonkinverran apua -15..-20 astetta C välillä, mutta sitten homma hyytyy, johtuen kylmäaineiden ominaisuuksista. Käytännössä lämpö otettaisiin kompuran kautta moottorista. Parempi polttaa se polttoaine siellä lämmittimessä, jos moottorin tuottama lämpö ei riitä, esim 25-35 asteen pakkasilla. Tietysti +10...-15 välillä koppi saataisiin nopeammin lämpimäksi, mutta laitteiston hinta nousisi senverran, ettei moinen ole tarpeeksi hyödyllistä, ollakseen järkevää.

    Sähköautonkin lämmitystarpeisiin ajon aikana olisi polttoaineella toimiva lämmitin se järkevin ratkaisu..
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2016
  19. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Hybrideissä on kyllä nykyään lämpöpumput. Käytännössä ilman korkeajänniteakkua ei kannata kompuraa sähköllä pyöritellä ja siitä ei kyllä saisi mitään hyötyä jos polttomoottori kävisi.
     
  20. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 908
    Sori, mutta asia ei ole ollut yli vuoteen enää noin. Suurin osa meni tosiaan maksullisiksi ja maksu ei ole edes sama jokaisella, vaan omistaja määrää Virta.fi -verkossa hintansa. Fortumin Charge & Drive -verkostolla on myös omat ryöstöhintansa (näitä on mm. ABC-asemilla, joilla on Superchargereitakin). Osa ostoskeskuksista tarjoaa vielä ilmaisia latauspisteitä, mutta nekin on usein täynnä dinoja.

    1) järjetöntä pistää maksulliseksi, kun autoja on koko maassa tuhat kpl
    2) yhtenäistäkää hinnoittelu
    3) yksinkertaistakaa älyttömyyteen asti maksaminen (eli ei nykyisen kaltaista ennakkomaksupaskaa, vaan kortti/paypal mikä tahansa muu)
    4) toimintavarmuus kuntoon. Tällä hetkellä se on aivan naurettavan huono
    5) latureiden sijoittelu parkkihallien ja -paikkojen takaosaan, ei ovien viereen - paikat ovat muuten ns. ICE'd 24/7.

    Tässäkin on menty jo pitkään perse edellä puuhun...eikä keskustelun tason ylläpito spekuloimalla auta asiaa.
     
  21. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 908
    Samoin monissa täyssähköautoissa.
     
  22. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Nämä kaksi ainakin kuntoon. Todella harmillista kun olet suunnitellut lataavasi jossain ja ainoa vapaana oleva laturi ei joko toimi tai sitten viimeiseenkin vapaaseen on parkkeerannut joku kiireinen ICE-mies. Voisi muuten laittaa lataukseen ICE-miehen perään, mutta yleensä ne johdot ovat pahuksen lyhyitä... Laittaisi lapun että 8h päästä siirrän autoa.
     
  23. jjappe

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2008
    Viestejä:
    1 613
    Ja kun Boltissa oli 60kWh akku, tulee siitä lisähintaa $8100? Tuohan on jo nyt aivan riittävän edullista, ainakin eurooppalaisille. Jos oletetaan että akuista ja muusta tulee sähköautolle vanhalla mantereella kymppitonnin verran lisähintaa (polttomoottoriautoon verrattuna), ja ajamalla säästää 10 senttiä/km, niin sähköauto maksaa itsensä takaisin jo 100000km kohdalla. Tuon verran kestää kyllä jokaisen nykyään myytävän sähköauton akusto.

    Sähköauto on siis jo tänä päivänä aivan itsestäänselvä vaihtoehto tavalliselle autoilijalle, jos on uutta autoa hankkimassa ja kotoa löytyy latausmahdollisuus. Ihmeellistä että tätä ei ole vielä tajuttu. Miksi ei sähköautojen markkinaosuus Euroopassa ole jo nyt yli 50%, vaan jotain säälittävää nolla pilkku jotain?

    Onko kantamakammo ja uutuudenpelko niin vahvoja voimia ettei selvästi edullisempaa vaihtoehtoa uskalla ottaa juuri kukaan?
     
  24. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
    No, todellinen hintaero on kuitenkin aika paljon kovempi.

    Ensisijainen syy siihen miksi sähköautojen markkinaosuus on pieni on se, että niiden valmistuskapasiteetti on luokkaa 1% koko maailman autojen valmistuskapasiteetista. Kun normiautoja valmistetaan 99 miljoonaa ja sähköautoja 1 miljoona, niin siinä on aika paha saada isompaa markkinaosuutta kuin 1%...

    Valmistuskapasiteetti on kasvamassa ensi vuonna ripeästi. Se saattaa jopa tuplaantua gigafactoryn ja Chevroletin ansiosta, mutta silti ei kannata pidätellä hengitystä sen suhteen, että sähköautot yhtäkkiä valtaisivat globaalit markkinat. Ei vaan ole tehtaita missä niitä voitaisiin tehdä.
     
  25. jjappe

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2008
    Viestejä:
    1 613
    Nojoo, kapasiteettiongelma tietenkin. Luulisi vaan että nuo uudet Boltit ja Leafit ja vastaavat kävisivät kaupaksi vähintään yhtä hyvin kuin tämä vielä kovin unelmahöttöinen Teslan kolmonen.

    En vaan ymmärrä uuden auton ostajaa joka vielä vuonna 2016 valitsee jonkun muun kuin sähköauton.
     
  26. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Tarjontaa on aika nihkeästi jos ei Tesla Model S:ään ole varaa. e-Golf, Nissan Leaf ja Ford Focus Electric. Siinäpä se melkein olikin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti