Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Sähköautoileva motoristi

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Viestejä:
    114
    Kiitos. Tuossa ekassa linkissä löytyvä Leafin kilkkeet sisältävä laturi on hyvinkin edullinen: 1540 USD.
    Toivottavasti pian kotimaisissa kaupoissa myös tarjolla.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2016
  2. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Tietysti vielä vaivattomammin pääsee taksilla. Ei tarvitse tankkauksesta huolehtia, ja sähkötaksilla joku muu on ladannut auton valmiiksi.
     
  3. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Ota sitten huomioon hyötysuhde. Saa piuhankytkemiselle hyvän tuntipalkan.
     
  4. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Unelma olis mennä työmatkat taksilla, raha vaan esteenä. Toisaalta jos ois niin paljon rahaa niin tuskin tarttis käydä töissä.
     
  5. Sähköautoileva motoristi

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Viestejä:
    114
    Juu itselle ei ongelma kun kiinteäasenteinen hyvä latauslaite kotoa jo löytyy
     
  6. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    En löydä mistään ton vehkeen hyötysuhdetta.
     
  7. Sähköautoileva motoristi

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Viestejä:
    114
    Samaa etsin, mutta pidän aika varmana asiana melko suurta häviötä.
    Niin, eikä tunnu mistään löytyvän. Toisaalta ei luvata autoon asennustakaan kuin USA tai Canada.
     
  8. Sähköautoileva motoristi

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Viestejä:
    114
    On aivan totta, että esim 24 kWh Leafialla kun ajaa noin 43 000 km vuodessa, niin on jopa tapa laittaa se aina pysähtyessä latautumaan ja kyllä se sujuvan päivän takia on usein tarpeellistakin.

    Ymmärrän erittäin hyvin, että monia se rassaisi liikaa. Onneksi sinäkin voit jatkaa polttomoottoriautolla ajamista.

    Toisaalta jossain vaiheessa kun minulla on mahdollisuus hakea käytetty Model S 85, niin vuoden ajodatan perusteella se olisi viimeisen 12 kk ajan riittänyt aina koko päiväksi ilman välilatauksia. Silloin tuskin enää viitsin kaupassa käydessä latailla, kuten näyttävät useat Teslailijat toimivan. Viimeksi eilen pakkailin latauksessa olevan Leafin peräkonttiin parkkipaikalla huollosta hakemaani fillaria, niin viereen ajoi Model S85. Siis ajoi ei sähköauton latauspaikalle, vaan siihen viereiseen, vaikka latauspaikkakin oli vapaana.
     
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Tarjonta ja hinta. En usko että model 3 on teslalle sekään vielä kannattava ja vaikka sillä nippanappa ei tappiota tekisi, ei se rahaakaan tuo. Ei semmoinen sovi millekään autovalmistajalle vaan siinä lähtisi hallitus vaihtoon alta aikayksikön jos yhtiö tekisi jotain yhtä rankasti tappiollista.

    On vähän hassua ajatella etteikö autovalmistajalla olisi sähköautoja työn alla, mutta niitä ei vain yksinkertaisesti ole vielä voinut tuoda markkinoille semmoiseen hintaan että se kannattaisi. Jos joskus tulevaisuudessa "pato murtuu", niin voi olla varma että kukaan autovalmistaja ei halua jäädä telineisiin siinä vaiheessa.
     
  10. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Suurempi ongelma on varmaan EMI, joka taas tekee sen että kaikki nuo ovat laittomia. Hyötysuhde ei niinkään ole ongelma jos "ilmaväli" minimoidaan esimerkiksi nostamalla sitä maanpinnasta kiinni auton pohjaan. Toki silloin häiriökin vähenee, mutta taitaa olla että lainsäädäntöön pitäisi tehdä oma pykälänsä noille langattomille latureille.
     
  11. Inkvisiittori

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    4 269
    Tiedä sitten onko Teslan ajatuksena ollut edes rahanteko lyhyellä tähtäimellä. Siinä tavoitteessa on onnistuttu, että muut valmistajat alkoivat taas sijoittaa muuhunkin kuin öljykartellin tekniikkaan.
     
  12. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 908
    Mikään ei pakota laittamaan töpseliin.

    Minkä lasket lyhyeksi tähtäimeksi? Firma on perustettu 13 vuotta sitten ja oletettavasti vasta tämän vuoden loppuneljänneksellä tekemässä voittoa ensimmäistä kertaa ikinä. Musk on joka välissä sanonut, että tärkeämpää oli näyttää, että sähköauton valmistaminen ja myyminen on mahdollista, näyttää siis esimerkkiä muille.
     
  13. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Teslan touhuhan on tulojen puolesta ollut nappikauppaa 2012 asti kunnes s-malli tuli myyntiin. Siitä eteenpäin sillä on ollut myyntiäkin joka varmasti ylittää miljardi dollaria vuodessa tänä vuonna. Sitä ennen on tietysti tehty pelkkää turskaa kun ei se roadsterikaan myynyt kuin joitain tuhansia. Yleinen argumentti tärähtää aina teslafanaatikoilta että on epäreilua verrata firmaa joka rakentaa massiivisesti infraa joten takkiin tulee varmasti. Vissiin noissa finanssiraporteissakaan ei sitä ole mukaan laskettu ja viime vuonna tuli liki miljardi takkiin pelkästään niissäkin. 2016 ei varmasti ole ruusuinen vuosi sekään vaikka myisivät kuinka kun model x:t ei meinaa pysyä nipussa vaan huollot käy ylikierroksilla ainakin näiden tähän mennessä toimitettujen kanssa. Olisi varmasti ollu halvempaa viivästyttää tuotantoa vielä puoli vuotta tai enemmänkin kuin ruveta tuottamaan sekundaa ja antaa huoltojen hoitaa ne teknisesti ja laadullisesti hyväksyttävälle tasolle muiden kanssa sitten myöhemmin, mikäli se ylipäänsä on mahdollista. Summa summarum: saa aika sekopää olla jos meinaa että tässä tesla kilpailee jotenkin "perinteisten" autovalmistajien kanssa...
     
  14. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 157
    Keskijänniteliittymästä kannattaa muistaa, että ennenkuin on se puistomuuntaja siinä, niin huomattava summa rahaa on vaihtanut ensin omistajaa.

    -----------------------------

    Jos autoja pitää ladata, niin silloin niitä pitää ladata. Ainankin minä polttaisin päreeni, jos laturi lupaisi 80% / puolituntia ja kun tulisin takaisin, niin olisikin vain 50%, kun pari muutakin olisi tullut paikalle jälkeeni latailemaan.

    Puolituntiakin aina pirun pitkä aika venailla, että matka jatkuu taas parisataa kilometriä.. Eli ongelmia syntyy hyvinkin äkkiä.

    ----------------------

    Jos sähköautossa on hyvin maltillisen kokoinen akku (60kWh) Ja latailet sitä:
    16A/240V=3840W, paitsi käytännössä latausteho on kaikkien tehohäviöiden jälkeen piuhoissa, laturissa ja akuissa n 90% max, eli 3456w
    nyt 60 000Wh/3456w=17,36 tuntia, eli ei riitä alkuunkaan "yön yli", vaan yö (8h) ja siihen lisäksi yli 9 tuntia!
    -----------------------
    Omakotitaloissa, joissa on nykyiset peruslaitteet ja mahdollisesti vähäsen sähköllä lämmitystä riittää 25A pääsulakkeet "normaalikäyttöön". Johonkin järkevään 8 tuntia ja täynnä sähköauton lataukseen ne eivät enää mitenkään järkevästi taivu. Tuollaisen 60kWh akun lataukseen kun olisi syytä varata 3x16A, jos haluaa siinä 8:ssa tunnissa sen varmasti täyteen ja talvella lisäksi edes vähäsen lämpöä sinne koppiin.
    Sähköjärjestelmiä ei pidä mitoittaa ikinä siten, että "juuri riittää" tai ongelmat ovat taattuja.
    -----------------------
    Ja jos ja kun akkutekniikka kehittyy, niin akun kapasiteetin kasvaessa joko lataustehon on kasvettava vastaavasti TAI/ja latausajan on kasvettava.

    -----------------------
    "Imagosyitä" kannattaa hyödyntää vielä nyt, kun mahdollista. Jos sähköautoilu yleistyy, niin firmoissa toiseen kuppiin pistetään kulut ja alkaa maksujen periminen tai laturit menevät kiinni. Firmojen tehtävänä on tehdä voittoa, ei hyväntekeväisyyttä. Ja varmasti verottajakin haluaa osingoille ja autoon menevälle sähkölle sujautetaan ainankin joku 200%:n lisävero.
     
  15. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ei se puistomuuntaja maksa paskan vertaa verrattuna johonkin mittarikentän kaivuuseen ja lupien hakemiseen.

    Ei kannata harrastaa prosentti/wattilaskuja kun et kerran oikein niistä ymmärrä.
     
  16. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    17 157
    Ei kannata kommentoida, jos et tiedä asiasta.
     
  17. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No kun et selvästikään ole koskaan mitoittanut mitään salaattilautasta kummempaa niin ehkei kannata yrittää sähkömitoitustakaan?

    Edit:
    Ihan jo sekin että noi pikalaturit on kolmivaiheisia jolloin sen 60 kWh akun lataaminen kestää 90% stetson-hyötysuhteella kuusi tuntia. Todellisuudessa latausnopeus hidastuu loppua kohden toki. 25A pääsulakkeelle jää vielä 9A/vaihe puskuria, jolloin pärjätään ihan hyvin yön yli ellei kyseessä ole sähkölämmitteinen ja vanha mökki joka vaatii järkyttäviä määriä jatkuvaa lämmitystehoa.

    Vuorottelu ja todellisen käytön mukaan mitoittaminen on aika yleistä eikä mitenkään erityisen hankalaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2016
  18. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Puhumattakaan loppulaskusta kun maa yleensä joudutaan puhdistamaan ja vaihtamaan...
     
  19. oldmonk

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    1 903
    Mitä ihmettä oikein lasket. Laturit ovat a) kolmivaiheisia eikä b) 60kWh akkuun yleensä ladata 60kWh sähköä... Kauan kestää ladata läppärin 100W laturilla, ei mene yön yli...

    Lisäksi "16A/240V=3840W" ?!

    Ajomäärät kasvavat samassa suhtessa? Ei sitä joka kerta ladata tyhjästä täyteen, vaan yleisin skenaario lienee jonkintasoinen (muutaman) kymmenen prosentin täydennys.

    Isompi akku toki joustavammin ottaa vastaan enemmän lataustehoa, silloin kun sitä tarjolla...
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2016
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Nuo julkiset latauspisteet ja niiden toiminta tulevaisuudessa on kyllä mielenkiintoinen kysymys, koska tarkastelee asiaa miten päin tahansa lopputulos on se, että niistä on pakko tehdä jollain tavalla maksullisia, tai sitten niitä pitää olla ihan hemmetisti. Kuvitellaan että kaikki autot ovat sähköautoja ja kaarrat sinne abc:n pihaan/prisman parkkihalliin tai ihan mihin tahansa. Tarkoituksenasi tai tarpeenasi ei ole välttämättä ladata sitä autoa, mutta totta helvetissä sen teet koska se on mahdollista ja ilmaista. Tämä johtaa siihen että latauspaikat ovat varmasti 100% käytössä, eikä joku joka semmoista kipeimmin tarvitsisi sitä välttämättä saa.

    Asiaan on siis kehitettävä joku älykäs jonotussysteemi tai niiden on yksinkertaisesti oltava maksullisia. Toisaalta tuo maksullisuus nyt lienee itsestään selvää jossain vaiheessa.
     
  21. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Jossain vaiheessa varmasti, jos se alkaa näkyä kaupungin budjetissa enemmälti. Siihen asti todennäköisesti mennään ilmaisella latauksella, koska tavoite on vähentää liikennepäästöjä ja siihen sähköautot ovat kuitenkin ylivoimaisesti paras ratkaisu lyhyellä aikavälillä. Vetyautojen tuleminen ottaa kuitenkin vielä pidempään.
     
  22. naukki

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Viestejä:
    527
    Maksullisuus on itsestään selvää ja sitten valtion täytyy vielä päästä verottamaan johonkin väliin. Joten infran puolesta on aika paljon vielä auki.

    Hyvä nosto @tom_gore toi vetyauto, onko se kuollut ja kuopattu vai onko Tesla vain vetänyt kaiken hypen itseensä? Toyota on all-in vetyautoissa ja saksalaisillakin on ollut suurta kiinnostusta. Vetyauto soveltuu nykyiseen infraan (tankkaus, verotus yms) lähes sellaisenaan.
     
  23. Sponssi

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2006
    Viestejä:
    4 045
    Ihmisiä on erilaisia. Itseäni vituttaa autoilussa se itse ajaminen ja autossa istuminen aivan saatanasti. Toki tankkaamiset, auton pesemiset jne. nekin vituttaa, mutta itse ajaminen/matkustaminen se selvästi vittumaisin. Toki erilaiset ajoympäristöt vaikuttaa myös tuohon. Täällä pohjanmaalla pitkät kuolettavan tylsät suorat jossa ympärillä on vain joko kitukasvuista metsää tai vitunaikasia peltojaon se karmein ajoympäristö jonka voin vain kuvitella.

    Auto on työkaluista vittumaisin, mutta silti pakollinen. Jos minä voisin jonkin asian elämästäni poistaa ilman seuraumuksia, olisi se auto.

    Sähköauto ei poista autoilun vittumaisuutta, mutta kunhan tekniikka alkaa olemaan kunnollista (eli se yksinkertaisempi tekniikka realisoituu huoltojen vähyydellä polttomoottoripaskoihin nähden) on se hiukan mukavempaa ainakin huotojen osalta. Ja kunhan autopilotin kehittyy siihen pisteeseen, että autolle voi antaa määränpään ja itse voi keskittyä vaikka töihin tai viihteeseen tms.

    Itseasiassa autopilotin kehittyminen ja yleistyminen nostaa myös pyöräilyn, juoksemisen ja kävelemisen miellyttävyyttä. Koska autot ja autoilijat on selkeästi vittumaisin elementti myös noissa kuntoa ja virkeyttä nostavissa liikkumismuodoissa. Joskus sitä ihmettelee, kuin ihmiset voikin olla niin saatanan paskoja ajamisessa ja miksei ajokorttiin vaadita tervettä aivokemiaa, vaan kaikenmailman roadrageavat mielisairaat saa suhata myös liikenteessä.

    Miellyttävin liikkumismuoto on ehdottomasti juna, mutta se toimii vain kaupunkien välisessä matkailussa. Junassa voi keskittyä johonkin mukavaan esim.töihin tai viihteeseen, jolloin käytetty aika ei mene hukkaan, kuten autoillessa.

    Mutta toistaiseksi auto tosiaan on se pakollinen vittumainen paha ja kun siihen liittyvät vittumaiset piirteet vähenee autoilun kehittyessä niin hyvä. Autopilottien kehityminen toki se tärkein kehitys niin yksilän kuin yhteiskunnankin kannalta.
     
  24. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Kotiin, auto lataukseen ja sauna päälle -> 25A meni siihen. Tuohon ei sitten enää paljon tarvitakaan lisäkuormaa, niin pääsulake laukeaa. Toki sulakkeet kestävät maltillista ylikuormaa aika pitkäänkin, mutta joku satunnainen lisäkuormitus voi katkaista kamelin selän.

    Kuormitusvaran pitää olla sellainen, että pääsulakkeet eivät pala "koskaan", eikä niin että sähkölaitos käy pari kertaa vuodessa uusimassa niitä.

    Taaskaan mitoitusta ei voida tehdä minkään yleisimmän skenaarion mukaan vaan realistinen worst-case ei saa aiheuttaa ongelmia. Esim. loma-/vkl-matkalta palaaminen merkitsee todennäköisesti suurempaa lataustarvetta kuin pieni täydennys.

    Verkon kannalta ongelmallisia ovat tilanteet, jossa suuri lataustarve ei ole satunnaista, vaan moni sähköautoilija haluaa ladata tyhjän akun täyteen samanaikaisesti. Lomilta paluu (esim. 2. pääsiäispäivän ilta) lienee ongelma taajamaverkoissa ja lomien alku maaseutuverkoissa.

    Olen kuullut väitteen, että Teslakuskien vkl-matkat kesämökeilleen aiheuttavat jo nyt melkoisia ongelmia mökkiseutujen sähköverkoille Norjassa. Kaikki Teslakuskit kun haluavat ladata akkunsa mökillään pe-la-yönä, mitä verkko ei oikein kestä.
     
  25. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No mitä jos rakentaisit siihen sen vuorottelun niinkun on tehty sähkölämmitystaloissa jo kymmeniä vuosia? Vai saunotko 24/7?

    Enkä ottanut nyt kantaa johonkin syrjäseutujen 50-luvulla rakennettuun infraan (sitä on Suomessa paljon) vaan ihan sen oman tönön sähköihin ja tuohon pikalaturiin.

    Ei kannata tehdä helposta asiasta väkisin vaikeaa.

    Edit: miten muuten Norjan skutsiverkot edes liittyy pikalatauspisteiden sähköistykseen?
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti