Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Hiiliharjallinen moottori(jolle Zillat on tarkoitettu) ei oikein kuulosta loistokkaalta ajatukselta autoon jolla haaveilee ajavansa 500tkm viidessä vuodessa. Saat vaihtaa hiilet kerran viikossa, sorvauttaa kommutaattorin puolen vuoden välein ja uusia koneen kaks kertaa tossa ajassa ;P
    Hyötysuhteesta nyt puhumattakaan.

    3000 latauskertaa kinuskien lifepo4-akuille on kans melko optimistista ajattelua...
     
  2. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Tähän kun lisää täydellisen todellisuudentajun puutteen ja kovat luulot itsestä (sekä sähköautoista) niin voisi olla aika vaarallinen projekti. Itseltä meni mielenkiinto tähän keskusteluun kun toi yksi alkoi suoltamaan tuota paskaansa tänne :rolleyes:

    Jotain aiheesta tulee ihan opiskelun pohjalta tiedettyä ja on tullut oltua kuuntelemassa alan huippuja kertomassa ongelmista ja mahdollisuuksista liittyen esimerkiksi sähköautoihin ja muihin fossiilisten vaihtoehtoihin. Onhan tässä toki vaikea valita uskooko huippuprofessoreja ja esimerkiksi VTT:n tai IEA:n väkeä vai Tanheisia murobbs-palstalla.

    Kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa sanoin, harmi että sähköautojen ympärille on noussut sellainen hype, että kuluttajat tulevat pettymään todellisuuden suorituskykyyn. Jos sähköautoja oltaisiin lähestytty realistisesti, kaikki niiden puutteet huomioonottaen, varmasti kuluttajille ei olisi jäänyt niin negatiivinen kuva sähköautoista.

    Sähköautoilla on tulevaisuudessa tärkeä rooli, mutta se edellyttää vielä muutamia teknologisia harppauksia. Ennen massatuotantoa pitäisi pystyä vielä ratkaisemaan monia globaaleja ongelmia, kuten komponentti- ja raaka-ainepula. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että yksikään näistä vaihtoehtoisista autojen energianlähteistä ei yksinään korvaa fossiilisia, vaan tulemme varmasti näkemään polttomoottoreita jatkossakin. Vanha autokanta pidetään liikkeellä polttoaineen biokomponentteja lisäämällä tai täysin niillä korvaamalla. Etenkin raskas kalusto on vielä valovuosien päässä sähköistämisestä eikä ole kovin todennäköistä, että niitä edes sähköistettäisiin, joten biodiesel ja esimerkiksi DME ovat niiden tulevaisuuden energianlähteitä. Raskasta kalustoa toki yritetään saada yhä enemmän raiteille ja sitä kautta kuljetuksia sähköistettyä.
     
  3. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 967
    Juu kylähän nuo sähköautot on tulevaisuutta, oikeastaan ainoa ongelma ja kehitystä vaativa on akkutekniikka. Muut komponentit löytyy jo hyllystä.

    Ei oikeaan sähköautoon mitään antiikkisia hiiliharjamoottoreita eikä sitä tehoakaan oikeasti nyt niin mahdottomia tartte.
     
  4. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Valitettavasti akkutekniikka kehittyy huonosti tai ei ollenkaan. Hinnat lehkä tippuvat, mutta perusongelmaan eli energiasisältöön ei ole näköpiirissä mitään parannusta.
    Jossakin suhteessa voisi sanoa että akkutekniikka menee takapakkia, litium-mangaani, litiumrautafosfaatti ja litiumtitanaatti, energiasisältö kWh/kg senkun huononee koko ajan.
     
  5. latzka

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    791
    Ja joka kerrostalon/duunipaikan jne. ilmoitustaululla lukee käyttöehdoissa, että jopa sisätilalämmittimen käyttö on kielletty, kun se yksi kahden paikan kesken jaettu 16A sulake ei kestä.

    Mutta ei kai tässä ongelmaa, kun on jo ne tolpat. Ei muuta kuin kaivetaan ne tolpat ylös, vedetään vähän paksumpaa kaapelia, laitetaan tujummat sulakkeet ja pistetään vielä lopuksi vaikka bränikät tolpat tilalle. Hyvä, että löytyi jo valmis "infra" tässäkin kohtaa. :smoke:
     
  6. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
  7. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Kaksipaikkainen mini ilman tavaratilaa voisi olla sinun! Jos sinulla on tarvetta kahden ostoskassin kuljettamiseen lyhyitä matkoja niin älä enää epäröi vaan tartu tilaisuuteen! (leasingmaksu vain reilut 600 euroa / kk, huom: tämä on jenkkilän hinta, odotamme vielä suomen hintojen varmistumista mutta olen varma että jäädään alle tonnin.)

    Autolla on saavutettu optimaalisissa olosuhteissa (pihistellen ja suoraan hiljakseen ajellen) jopa 158 kilomeetrin matka ilman välitankkauksia!

    Povaan autolle valtavaa menestystä.
     
  8. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  9. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    http://www.cleen.fi/home/sites/www....n_sisäisissä_sähköverkoissa -suositus_web.pdf

    Fortumin paperi asiasta.
    100e/auto tolpan vaihtaminen lataustolppaan.
    300e/auto koko parkkipaikan johtotuksen vaihtaminen järeämpään.

    Arvioina että vuonna 2030 enimmillään 25% autoista on sähköautoja, niin nuo toimenpiteet riittävät. Siitä eteenpäin pitänee sitten vaihtaa jo enemmänkin piuhoja.

    BTW kahdeksan tunnin latausaika on auton koko akun lataus eli jos vaikka 100km:n akusto. Kuitenkin keskimääräinen päivittäinen ajohan taisi olla sen 30km eli lataus olisi huomattavasti pienempi?
     
  10. YYZ

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2010
    Viestejä:
    25
    Onko sähköautoihin saatavissa latauksenohjausta joka katkaisee latauksen mikäli sähkön hinta nousee käyttäjän määrittämän rajan yläpuolelle? Tai sellaista jolle annetaan käytettävissä oleva latausaika, ja joka sitten ajoittaa lataamisen halvimpiin ajankohtiin? Nämä siis siinä tapauksessa että sähköstä maksetaan pörssihintaa.
     
  11. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  12. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 967
    Saisivat vain tehdä nuo hybridit kunnolla enemmän sähköautotyyliinlisättynä jollain todella pienellä polttomoottorilla.
    Eli seinästä lataus ja polttomoottori tulisi mukaan vain akun hiipuessa ja ehkä kovemmissa nopeuksissa tarpeen mukaan.
     
  13. WinterIsComing

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2010
    Viestejä:
    947
    Tätä minäkin odotan, sillä nykyinen prius on ainakin ihan paska konsepti.
    Tosin ongelmaksi tulee täällä auton lämmitys: hybridit ja ekodieselit eivät jaksa lämmittää auto pakkasilla (enkä tarkoita vain näitä -30C) vaan tarvitsevat lisälämmittimen.
    Itselle riitäisi hyvin tuollaine 100-150 km latauksella max nopeus 80km/h, jonka jälkeen polttomoottori voisi tulla avuksi. Litranen kone varmaan riittäisi normaalille korille. Tosin jos tuollaista ei ole parin vuoden päästä saatavilla prius vaihtuu johinkin 3l bensakoneeseen ettei tarvi talvella palella.
     
  14. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 967
    Veikkaukseni on ettei parissa vuodessa tule. Moottoriksi riittäisi hyvinkin joku 30-50hv vaikka 2-3-syl. motti. Tuollainen moottori riitäisi pitämään makanopeuksiakin yllä ja samalla hieman lataamaan akkua.
    Tuollaisella konstruktiolla pääsisi kevyessä ajossa nollakulutukseen ja pidemmillä matkoila sekä kovemmassakin poljennassa mentäisiin ihan matkasta riippuen litralla-parilla..
     
  15. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 252
    Tuollainen pikkumoottorikonsepti olisi varmasti hyvä. Samankaltainen tekniikka on arkipäivää dieselsähkövetureissa ja joissakin laivoissa, eli polttomoottori on kytketty generaattoriin jonka tuottamalla sähköllä käytetään liikkumiseen tarvittavia sähkömoottoreita ja ladataan akkuja. Tosin en usko parin litran kulutuksen toteutuvan. Maantieajossa kulutus on 1:1 vastaavankokoiseen perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna, ja ne taitaa äärimmilleen kehitettynä hörpätä kolmisen litraa satasella (Audi A2 1.2 litran dieselillä).
     
  16. Ekaros

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2006
    Viestejä:
    1 933
    Itse näkisin parhaaksi konseptiksi poltokenno-sähkö ratkaisun, pitäisi vain löytää helposti ja hyvällä hyötysuhteella tuotettava hiilineutraali poltoaine. Vety nyt ei vain toimi. Ja auton lämmityskin voisi hoitua Webastolla ;D
     
  17. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Jos nyt sitten tuntuu että pikkumoottori ei ole sitä ominta aluetta niin..:

    2012 Volvo V60 Plug-in hybrid diesel.

    215 heppainen dieselmoottori etupyörillä ja 75 heppainen sähkömoottori takapyörillä. 12kWh litium akku - max 50km pelkällä sähköllä.

    Yhdistetty kulutus 1.9l satasella.

    2012 Volvo V60 Plug-In Hybrid diesel revealed | Car Advice | Reviews
    Volvo V60 diesel-electric plug-in hybrid will be launched at the Geneva Motor Show, has an economy rate of 125 MPG
     
  18. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 967

    Unohtui tämä volvo kokonaan ja lueskelinkin jokin aika siten juttua jossainulkomaan foorumilla tuosta. Ainakin paperilla kuulostaa aika huippuvehkeeltä, hintakin tosin on varmasti luokkaa 40-60 tuhatta

    Jos vain tuo osaa olla käynnistelemättä tuota moottoria kaupunkiajossa niin pääseehän tuolla sitten siihen nollakulutukseen mihin pitäisi noilla ladattavilla hybrideillä päästä.
     
  19. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    ..Jos ei malta odottaa ensi vuoteen, niin tänä vuonna pitäisi jo saada pökötin diesel hybridiä vähän vaatimattomammilla spekseillä:
    Peugeot diesel hybrid on sale next year - Car and Car-Buying News - What Car?
     
  20. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 967
    hmm.. kulutus 74mpg eli olisko tuo noin 4-5litraa sadalla?? 99g/km.. tuohonhan pääsee lähelle jo about 8u0-luvun dieseltekniikalla..
    Tuon tupalasti tehokkaamman volvon kulutukseksi oli speksattu noin puolet tuosta.
     
  21. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 462
    The diesel engine drives the front wheels, while the electric motor powers the rear wheels
     
  22. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
  23. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
  24. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  25. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Paljon normaalin henkilöauton kuljettamiseksi tarvitaan energiaa? Esim 100km ja 100km/h paljon tulee ilmanvastuksesta sekä renkaiden vastuksista? Alle tuonhan ei voi päästä vaikka hyötysuhde olisi 100% Ilmanvastusta pienentämällä tai/ja nopeutta alentamalla saa kulutusta sitten alemmas.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti