Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Ei akustoa vaihdeta 3v tai 5v välein vaan hmm.. ehkä 10v välein, jos haluaa pitää akuston uudenveroisena varauskyvyltään.

    Tosin, jos kyseessä litium titanaatti akusto (näitäkin käytössä muutamilla harrastelijoilla) on latauskerrat 5-7x normi LiFePo4 akkuihin verrattuna jotka kestänee sen noin 10v.
    Jos sähköautolla ajaisin niin kilometrejä tulisi itselle 10x nykyiseen polttomoottorilla ajoon verrattuna.
    Siis vaikka pääsisi 100-200km / lataus. ;)

    Nyt ei vaan huvita lähtee ajaan mitään ylimääräistä ajoa, kun se menovesi maksaa niin mielettömästi.
    Ei auto pitkälle liiku, kun euroja kilisee (sähköautolla senttejä) :)

    Sähköautoilu kannattaisi vielä, kun ajaminen ei maksaisi about mitään.
    Tulevaisuuden näyssäni valtio määrää sähköautoihin kWh mittarit ja katsastuksen yhteydessä otetaan lukema josta verotetaan vuotuista ajoneuvoveroa 0.10€ / kWh.
    :D

    Sitten noista öljynvatkaimista eli polttomoottoreista.
    Kun käy noissa miljoonakaupungeissa ruuhkissa haistelemassa sitä paskaa mitä ajoneuvot päästelee niin tajuaa miksi se on perseestä.
    Sama juttu se tääläkin on vaikka autoja on vähemmän eli samaa paskaa putkista.

    Pitäisköhän ruveta pitämään kasvosuojainta mukana ihan varmuudenvuoksi ettei tarvitse paidan kaulusta aina nostaa Suomessa kävellen liikkuessa ruuhka-aikoina, kun autot haisee niin kamalalle. ;)

    Tuohan on Aasiassa ihan perus juttu, että kasvosuojain auttaa. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2011
  2. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Jos bensan ja dieselin kulutus laskee sähköautojen takia niin tottakai valtio siirtää osan veroista sähkön hintaan.
    Oishan se hyvä jos bensalle ja dieselille ois joku kunnollinen kilpailija.
     
  3. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Sähköautoilla verottajan kusettaminen on luultavasti helpompaa. Sähköön on hankala lisätä väriaineita. ;)
     
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Joo mutta se kWh mittari siihen akun ja ohjaimen väliin sinetöitynä.
    Sitten voi toki vetää omia johtoja purkaen ne ennen katsastusta.

    Sitten katsastusmies katsoo mittarilukemaa ja ihmettelee, että kWh mittari näyttää 100 ja ajettu 100tkm viime katsastuksen jälkeen :D

    Pitäs "ruuvata" mittariakin :smoke:
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Ei se ihan noin onnistu.
    Kellään varaa käyttää uunia saunaa tietokonetta.
    Hyvä jos valojakaan.

    Mieti jos 1kWh maksaisi nykyisen 10-12 sentin sijaan (siirtoineen) vaikkapa 50 senttiä.

    Sähkölasku 5 kertaistuu vaikket aja autoa? :D
    Ei taida ihan heti tulla. Olis meinaa monilla talot kylminä (ellei puulla jne. lämmitä joka ei tarvitse sähköä) ja muutenkin valoja voisi juuri ja juuri pitää enempi päällä ennenkuin ärsyttää niistäkin tuleva kustannus.

    Jos lataustolpat olisivat kalliita verojen takia niin so what.
    Lataa kotona. Ei ongelma ainakaan omakoti asujilla :smoke:

    Mutta noi kWh mittarit autoihin rupeaisivat menemään hassuksi tosin helppoahan ne on ohittaa.
     
  6. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Sitten varmaan tarvitsisi koko verotussysteemi uudistaa. Hommaat tuulimyllyn tai paneeli auton lataukseen ja maksat siitä veroja, aika himmeää hommaa sekin. :smoke:
     
  7. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
    Sähkö maksaa täällä Saksassa 20-25snt. Tämä on ns. "normihinta" eikä kukaan valita. Helposti voisi tuplata ennenkuin kansa edes huomaisi.
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Vasta katsoin uutisista, kun sähkön hinnan nousua valiteltiin :smoke:
     
  9. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Se muutenkin lyhyt range on viidessä vuodessa kutistunut jo niin paljon (autoa lataillaan joka päivä) että auto saa olla sitten jatkuvassa letkuruokinnassa.

    Vaikka olisitkin maksanut rimpulasta ensin kaksin..kolminkertaisen hinnan vastaavaan bensakulkineeseen verrattuna, niin uskoisin että isoimmat ajamishimot hellittäisivät jo parissa kuukaudessa. Puolen vuoden kuluttua ehkä jo laskisit ettet saa ajamalla millään kurottua umpeen tämän virheinvestoinnin eroa, ja lakkaat hehkuttamasta sähkön edullisuutta kavereillesi.

    Osta sitä bensaa / naftaa varastoon autojen hintaerolla niin ei tarvitse säälitellä ajamisen kalleutta. Esim. Nissan Noten ja Leafin arvioidulla hintaerolla 15000 euroa saisit 10000 litraa bensaa ja Noten kulutuslukemilla tuolla ajelisi ainakin 140000 kilometriä. Tietysti voisit myös ostaa tuolla 15000 eurolla sähköautoteknologiaan panostavien yritysten osakkeita ja olla näin hengessä mukana.

    Miljoonakaupunkien huono ilma on peräisin mopoista ja vanhoista dieseleistä. Moderni bensiinimoottori on käytännössä päästötön. Kaikki bensiini palaa ja lopputuotteena on puhdasta CO2:sta. Päästöt syntyvät välittömästi käynnistyksen jälkeen ennenkuin katti on lämmennyt.

    Tästä voit puhtaasti (pun intended) syyttää valtion verotuspolitiikkaa joka suosii dieselmoottoreita.

    Aasiassa on about satoja miljoonia halpoja mopoja joissa ei ole alkeellisintakaan puhdistusjärjestelmää ja moottorinohjaus on tasolla miekka ja kivi.
     
  10. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Kyllä, jos lataisin autoa 2x / vuorokausi akku menisi (ei litium titanaatti) vaihtokuntoon jos haluaa uutta varauskykyä.
    Ajaisin 300km / päivä eli 150km / lataus x 2 = 300km päivä.

    2 latausta päivässä ja 5 vuotta tekee yli 3000 latauskertaa jolloin esim. LiFePo4 akusto alkaa olemaan vaihtokelpoinen.

    150km sijasta pääsee enää noin 105km.
    Toki voisin jatkaa ajamista yhä.

    Mutta mietitääs paljon oikein ajoin 5v aikana kun ajoin 300km päivässä.
    Sellaset reilut 500tkm vain. :D

    Jos taas tekisin akuston litium titanaattina akusto olisi vielä iskussa montakertaa suuremmilla latausmäärillä eli miljoonia kilometrejä ajaa ennenkuin akusto menettää n. 30% varauskykyä. :smoke:

    Nykyään ajelen sähköpyörällä noin 20-25km / päivä talvisin ja 35-50km / päivä kesäisin. Kuvitelkaa tulee ainakin 10.000km vuodessa sähköfillarilla ajoa.
    Autolla ajaisin helposti 5-10x enemmän / vuosi. :)
    Ihan vain huvikseni siis ajaisin kaverien ja vanhempien luoksi ja sielä sitten pikalatauksella voimavirrasta for free. :smoke:
    Autolla ajaisin moninkertaisia matkoja päivässä fillariin nähden.
     
  11. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Niin paljon ajamattomia ajoja. :rolleyes:
     
  12. maybachh

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    25
    Miten sen TESLA:n laita on nykyään? Onko sisäpiirintietoa?
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Niin ajan about saman verran autolla, kuin fillarilla.
    Autolla tulee noin 10.000km / vuosi mittariin.

    Jos se ajaminen ei itsessään maksaisi niin toki sitten ajaisi paljon.
    Vertaa puhelin liittymä, jossa paketti ja rajaton käyttö tai toinen jossa 10€ / min. :smoke:
    Voisihan sähköauton tehdä halvalla itse jostain ok kuntoisesta vanhemmasta autosta (saa olla moottori + vaihteistovikainen kunhan muuten kori jne. hyvässä kunnossa) :smoke:
    Tuolla tapaa saisin oman auton vaihdettua + - 0€ sähköautoon, jos työlle ei laske hintaa.
     
  14. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Turha kuvitella että se ajaminen sähköautollakaan mitää halpaa tulee olemaan. Hyvää vauhtia yritetään jo saada aikaseksi järjestelmää joka mahdollistaa ajokilometreihin perustuvan verotuksen, ensin tätä perustellaan ruuhkamaksuina mutta se levitetään helposti koskemaan jokaista ajokilometriä koko maassa kun alentuneiden CO2-päästöjen ansiosta polttoaineista kertyvä vero lähtee laskuun.
     
  15. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Ootko postimies? :D

    Juu. En maksa puhelimestani enkä sen käytöstä mitään, mutta jostain syystä hoitelen sillä vain tarpeelliset asiat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Hmmm.
    Myisin autoni n. 15k€

    Itse sähköautoksi runko 1000€
    Jää 14.000€ jäljelle.

    Sähkömoottori noin 1000€
    13.000€ jälellä.

    140kW tehoinen moottoriohjain reilut 1000€
    noin 11.800€ jälellä.

    Sitten tarvitaan kallein setti eli akku.
    Saisin 400€ / kWh ostettua LiFePo4 kennoja.

    Jos menee noin 13kWh / 100km pistän 26kWh eli noin 200km toimintasäde.
    400 x 26 = 10.400€

    Reilu tonni jäisi johdotuksia ja muita juttuja varten ennenkuin on kaikki rahat syöty.

    Työ 0€

    Muutoskatsastus autolle pitää vielä tehdä.

    Monihan noitakin on tehnyt ei siinä mitään.

    Niin no toiset ei uskalla / osaa tehdä mitään ja toiset osaa / uskaltaa :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2011
  17. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Olisi hauska nähdä miten tuo aiotaan toteuttaa. Nykymallista polttoaineen verotusta on kuitenkin käytännössä aika mahdoton kiertää ellei ajele pontikalla tai jäteöljyillä.
     
  18. matso9

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2007
    Viestejä:
    332
    Tästä kokoamaan. Vaihtoehtona ei tosin ole kuin korolla, ja arvioitu hinta vähän suurempi, alkaen 22k€ :)
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Jos nyt ei kuitenkaan tehdä mitään missä muut vetävät välistä (voittoa tavoittelevaa touhua joka on pois auton saajalta)

    Ohjainkin maksaa heillä ilmeisesti tolkuttomasti vaikkei tehoa ole paskan vertaa. :smoke:
    Zilla 1k ohjaimen saisin 1500€ hintaan halvimmillaan.
    Tuossa olisi jo voimaa kivasti. 2k malli on sitten jo todella kova mutta maksaa enempi.
    Verokkina eCorolla: Moottorinohjain: 38 kW (jatkuva) / 78 kW (huippu)

    Maximum Battery Current at 400V: 1600 Amps for Z2K, 800 Amps for Z1K
    Peak Power: 640,000 Watts for Z2K, 320,000 Watts for Z1K
    Continuous motor current @ 50°C coolant temp & 100% Duty Cycle: over 600 Amps for Z2K, 300 Amps for Z1K
     
  20. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Toki, eikö se nyt ole selvää? Miten paljon teitä oikein on jotka eivät tajua miten valtion eli yhteiskunnan talous toimii?
     
  21. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Vanhat rojut ulos ja uudet tilalle. Simple as that. :p
    Laita ihmeessä linkkiä johonkin toteutuneeseen projektiin?

    Kumpaan ryhmään sinä kuulut? :D
     
  22. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    No näillä pahimmille sähköautofantasioissa eläville ei tunnu kovin selvää olevan.
     
  23. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    No kun lueskelee teitä öljyintoilijoita niin tulee kyllä mieleen että siinä vaiheessa kun öljy loppuu niin luultavasti ihmiskunta kuolee sukupuuttoon yhteen ääneen huutaen 'KUN EI VOI!'.

    Kun Suomessa on autolämmityspistokkeet jo valmiina. Siihen vain isommat piuhat kerrostalokohtaisiin liittymiin. Yllättäen siinä ollaankin itkemässä kuinka se on täysin mahdoton menoerä. Kun se öljyn roudaaminen Saudi-Arabiasta tai Siperiasta onkin yhtäkkiä maailman järkevin liiketoimi.

    Eihän se ihan heti ratkaisut löydy, mutta olen satavarma että seillaisia löytyy.

    Erittäin hyvä esim. että ottavat KERSin takaisin formuloihin. Niin se kehitys kehittyy kun kokemusta kertyy.
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Jos tuohon mennään niin minun auton matkamittari raksuttaa tasan senverran, kuin haluan ajoin miten paljon tahansa :smoke:

    Matkamittari tulee olemaan myös minun valitsema ja asentama ja sellainen tulee, jota on helppo säätää itse ja jos se kWh mittari tulee niin sekin ohitetaan eli tulee tietty määrä kilometrejä matkamittariin ja tietty määrä ohjataan energiaa kWh mittarin läpi, jotta vaikuttaa puhtaalta :D
     
  25. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Sen lisäksi että rakensit kehnon olkiukon, olet väärässä: Pakko on hyvä konsultti.

    Suomessa on yllättävänkin hyvä infra jo valmiina, sähkölämmityksen ansiosta (tai sen syystä). Omakotitaloihin tulee kolmivaihesähköä (400V) jolla isommankin akuston lataaminen onnistuu helposti yön aikana. Sen sijaan pikalataaminen on kallista enkä näe sillä tulevaisuutta edes huoltoasemilla. Puhutaan kuitenkin vähintään puolen tunnin 'tankkaamisesta', ja tuolla ajalla huoltoaseman palvelukapasiteetti jää heikoksi vaikka kalliita pikalatauspaikkoja olisi useampiakin.

    Omakotitalouksien puolesta ratkaisut ovat lähes jo todellisuutta, mutta itse autot ovat vielä liian kalliita pystyäkseen kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa.

    Akkuteknologia on kehittynyt tasaisesti vajaan kolmen prosentin vuosivauhtia (kapasiteetti suhteessa painoon) ja näköpiirissä ei ole mitään mullistavaa joka voisi tuota kehitystä nopeuttaa. Kolmen prosentin vauhdilla autojen akut ovat 10 vuoden kuluttua vasta vajaat 35% nykyistä parempia kapasiteetti/paino suhteeltaan. Eli Nissan Leafin 60...100km toimintasäde on parantunut 81...135km toimintasäteeksi ilman että akkujen hinta on nykyisestä merkittävästi laskenut. Mikäli kehitys onnistutaan pitämään yllä seuraavat 20 vuotta niin puhutaan 'jo' 80% parannuksesta. Ehkä siinä on sellainen rajapyykki että sähköautot alkavat toimia ratkaisuna jo lähes kaikkeen yksityiseen liikkumiseen.

    Sori, jos en näe sähköautoilla mitään loistavaa tulevaisuutta ainakaan vielä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kyse ei ole öljyfanaattisuudesta, vaan ikävästä arkisesta realismista.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti