Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    No päättäjille miettimistä päätöksiin.
    Meillä on uraania ja siinä on voima toisin, kuin öljyssä :)
    Pitäisi saada rikastaa itse.

    Fuel comparison

    With a complete combustion or fission, approx. 8 kWh of heat can be generated from 1 kg of coal, approx. 12 kWh from 1 kg of mineral oil and around 24,000,000 kWh from 1 kg of uranium-235. Related to one kilogram, uranium-235 contains two to three million times the energy equivalent of oil or coal. The illustration shows how much coal, oil or natural uranium is required for a certain quantity of electricity. Thus, 1 kg natural uranium - following a corresponding enrichment and used for power generation in light water reactors - corresponds to nearly 10,000 kg of mineral oil or 14,000 kg of coal and enables the generation of 45,000 kWh of electricity.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2011
  2. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  3. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    Pistetäänkös tilaukset menemään? :smoke:

    Teslan Model S tosin maksaa puolet tuosta, joten siinä voisi olla oiva vaihtoehto seuraavaksi autokseni, kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi.
    On huomattavasti tilavampikin ( seats five adults and two children in rear-facing seats in the rear-hatch area.) :)
     
  4. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
  5. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Kannattaakohan akustolle tehdä lämmitin kovimpia pakkasia varten? Vai meneekö akusta enemmän virtaa niiden lämmittämiseen kun mitä siinä menee hukkaan, että ne ei toimi pakkasessa kunnolla?
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    Lämmittimet huutaa kovalla niin putoo... hmmm mites toi Fiat putoo 20% ja tuo yksi 7%?
    Molemmissa periaatteessa sama asia?

    Tesla Talvisessa ajossa.
    YouTube - Tesla Roadster on Ice (and Snow)
    Mukavat kiihdytysäänet kyllä tuossa
    http://www.youtube.com/watch?v=WwwKxG4OhPc&feature=channel
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2011
  7. Don Kerosene

    Rekisteröitynyt:
    08.11.1999
    Viestejä:
    1 453
    Olisko kannattanut lukea edes se hs:n artikkeli ennen kommentointia. Puntossa oli bensiinikäyttinen lämmitin ja siinä miassa(prototyyppi) ei lämmitin toiminut.
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    Siis sitä mietin, että bensiinikäyttöinen EI vie akkua ja toimimaton myöskään EI.
    Miksi eroa kolminkertaisesti eli 7% pudotus ja toisessa 20% eli toinen pudottaa ajomatkaa paljon enemmän vaikkei sähköä ihmemmin kulu?

    Ei se webastokaan niin paljon sähköä vie, että se pudottaa 20%
    Ajatellaan, että 80km/h keskinopeutta ajaisi ja pääsisi 80km kunnes akku tyhjä.
    Siitä 20% pois on 64km pelkän "webaston" takia.
    Sehän tarkoittaa. Ajallisesti tuo ei iso juttu tietty ole ja jos miettii niin 60Ah akku on aika mitätön jonkun sähköauton akuston rinnalla ja jos sekin jaksaa webastoa polttaa kauan ennenkuin loppuu niin...

    Eiku nyt tajusin.
    Bensiinilämmitin kuluttaa 50% sähkölämmittimien sähköstä ja se toimimaton vei vain vähän sähköä :smoke:
     
  9. Joopa

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Viestejä:
    566
    Mikahan hinku kaikilla autonvalmistajilla on yrittaa markkinoille akkukayttoisia sahkoautoja, kun koko energiataloutta ajatellen olisi jarkevampaa kehittaa polttokennoja?

    Vetypohjaisella jarjestelmalla on muutamia etuja, joita akkutekniikka ei pysty ottamaan koskaan kiinni:
    - Toimii myos raskaassa kalustossa
    - Toimii luotettavasti kaikissa lampotiloissa.
    - Pikatankkaus (Tasta unelmoivat akkumiehet voivat esittaa laskelmat minkalaista sahkon siirtokapasiteettia esim. 200 autoa tunnissa palveleva huoltoasema tarvitsee)
    - Globaali tuotanto. Afrikan aavikkoalueiden hyodyntamisesta sahkontuotantoon on haaveiltu jo pitkaan, mutta siirtoetaisyys perinteista sahkolinjaa pitkin on mahdotonta. Vetya voisi kuitenkin tuottaa missa tahansa, pumpata sen autoon, laivaan tai putkeen ja siirtaa erittain pienella havikilla vaikka toiselle puolelle maapalloa.
    - Jakeluverkosto on jo 'valmiina'. Huoltoasemat vaatisivat taatusti pienempia muutoksia vetytankkausta varten vrt. akun latausvalmius.
     
  10. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Minkälainen hyötysuhde vetykäytöllä on? Entä kuinka helposti polttokennojen tehoa voi säädellä ja kuinka nopeasti?

    wärtsilä kaiketi kehitti mm. 10-20kw kennon, joka sopisi autoon kuin nakutettu. Enempää tehoa ei tarvitse.
     
  11. Joopa

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Viestejä:
    566
    Honda on kai pisimmalla polttokennon kaytossa autossa. Kasittaakseni tuossakin kaytetaan pienta akkua, joka toimii bufferina polttokennon ja moottorin valissa.
    Honda FCX Clarity Overview - Fuel Cell Electric Vehicle - Site
    Verrattuna ladattaviin vehkeisiin huomattavaa on normaali auton mitat seka 240 mailin toimintasade, James Mayhan ajeli tuolla jossain Top Gearin jaksossa.
     
  12. Gearheadi

    Rekisteröitynyt:
    13.11.2009
    Viestejä:
    723
    Mulla ei sinänsä mitää sähköautoja vastaan ole, mutta kun ne on vaan niin yksinkertaisen ruman näköisiä, kuten suurin osa nykyautoista. Kuhan joku alkais oikeen urakalla suunnittelemaan vanhoihin autoihin näitä sähkömoottoreita, ni vois oikeesti jopa harkita. Hyvänä esimerkkinä on Anthony Kiedisin Camaro, joka tuunattiin jossain Discoveryn ohjelmassa polttomoottorisesta sähkömoottoriseksi. Ainoa asia mikä vielä hämää on se että ne on liian hiljaisia, et jäis kaipaamaan sitä mikä lähtee oikeesta polttomoottorista, sellainen kunnon hördi-hördi-hördi-hördi-hördi-hördi-hördi-hördi-saundi.
     
  13. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Eikös koko vetytalous ala olla ideana jo vähän kuopattu vedyn huonojen ominaisuuksien takia, nimenomaan siksi että sen siirtäminen afrikasta tänne tai edes pitäminen auton tankissa ei todellakaan onnistu pienellä hävikillä? Käsittääkseni yhtäkään vedyn kuljetukseen soveltuvaa säiliöalusta ei ole edes olemassa..

    Mutta voikohan vedystä ja hiilidioksidista tehdä helposti metaania :confused:
     
  14. WinterIsComing

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2010
    Viestejä:
    947
    Noissa sähköautoissa, kuten nykyisissä hybrideissä ja ekodieseleissä on yksi huono puoli. Niiden lämmitysjärjestelmät eivät tahdo riittää suomen talveen.
     
  15. Joopa

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Viestejä:
    566
    Uskoisin vedyn siirron olevan pienemman kaliiperin ongelman kuin tarvittavan sahkon siirtoon liittyvan infran rakentaminen.
    Nykyisella EU:n viherpiipero energiapolitiikalla ei suurimuotoiseen sahkoautoiluun riittavaa energiaa tulla ikina tuottamaan euroopan sisalla.
    Sahkoa pitaisi siis tuoda jostain, mutta perinteista sahkoverkkoa pitkin ei varteenotettavista tuottajamaista (Venaja, Kiina, Afrikka tulevaisuudessa) voi sahkoa toimittaa keskieuroopan tarpeisiin.

    Jos bensasta aiotaan paasta eroon seuraavan 20 vuoden aikana, niin vaihtoehtoina on joko a) lisata hiili- ja ydinvoimaa EU:n alueella sahkoautojen tarpeisiin, b) toivoa etta suprajohtavat sahkojohdot keksitaan tai c) toivoa etta vedyn kuljetusongelmat ratkeavat sitouttamistekniikoiden kehittyessa
     
  16. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Tämä on se todellinen ratkaisu. Akun kokoa kasvattamalla saadaan hetkellistä huipputehoa kasvatettua.

    Mikäli kylmyys vaivaa, niin ohjataan vety palamaan lämmittimessä. Näin saadaan hyvällä hyötysuhteella sekä saasteettomasti lämpöä kabiiniin.
     
  17. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Ilmeisesti metaanin valmistus vedystä ja hiilidioksisita onnistuu useammallakin reaktiolla. Siinähän olisi jo huomattavasti käytännöllisempi polttoaine.
     
  18. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Joku tankkerin ajelun/pumppauksen kuluttama energiamäärä on melko olematon verrattuna siihen energiamäärään mitä rahtina on.

    Siinä vaiheessa homma vie julmetusti energiaa kun tanheis-utopiassa sähkökäyttöisillä tankkereilla ajellaan akkuja ympäri mailmaa.....

    Suuremman pään tankkerit vetää jotain 350 miljoonaa litraa raakaöljyä kyytiinsä, kulkee bout 30km/h ja vaatii 27MW konetehoa.
    Polttoaineenkulutus luokkaa 4000kg/h tai 4500L/h
    Joku Helsinki-Saudiarabia väli on Suezin kautta jotain 13tkm, matka aika ~18vrk Matkalla kuluu n. 2 miljoonaa litraa polttoainetta joka on about puoli prosenttia hyötykuormasta.
    Ajatushassutuksena saman tankkerin ajaminen persianlahdelta helsinkiin li-ion akuilla vaatisi 11666MWh, eli about koko maailman litium-akkutuotannon nykyhetkestä 2-3 vuotta eteenpäin :P

    Tää olis niitä harvoja sovelluksia joissa painosta ei tulisi suurtakaan ongelmaa, 200KWh/tonni tekniikalla tankkerin akusto painaisi 58 000 tonnia joka ei olisi kuin luokkaa 25% paatin rahtikapasiteetistä :P
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2011
  19. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    paljonkos vastaavalla tankkerilla saadaan kulkemaan vetyä nykytekniikalla? siis kun huomioidaan säiliöiden paino, vuotojen aiheuttama hävikki, säiliöiden jäähdytys, jne..?
     
  20. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Ideaalitapauksessakin(ei vuotoja, "äärettömän hyvä" eristys, ei lisäpainoa) paattiin mahtuu nesteytettyä -253 Cel vetyä energiamäärältään n. viidesosa siitä mitä raakaöljyä koska vedyn ominaispaino ja sitämyöten energiasisältö litraa kohden on nesteytettynäkin todella pieni 0,07kg/l vrt raakaöljy 0,9kg/l
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    Iso tankkerin / rahtilaivan diesel vie noin 250 tonnia päivässä ainetta.
    Sehän tekee 4-5 miljoonaa litraa 18pv aikana.
    Tässäpä yksi niissä käytetty moottori: Wärtsilä Sulzer RTA-96c.
    Tuo kulutuslukema oli tuosta pienemmälle koneelle jossa ei ole 109 tuhatta hepoa vaan reilut 90 tuhatta.
    It stands at (13.5 meters (44 ft)) high, is 27.3 m (90 ft) long, and weighs over 2300 tonnes in its largest 14-cylinder version — producing 109,000 brake horsepower (80,08 MW).
    [​IMG]

    [​IMG]
    :D
     
  22. qurqo

    Rekisteröitynyt:
    02.12.2006
    Viestejä:
    851
    Soundracer on keksitty :kippis:

    YouTube - SoundRacer V10 V8
     
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 709
    Mut aika harva oikeasti ajaa edes V8 V10 tai V12 autolla, joten ääniasia on taas 99.x% autoilijoille se ja sama, koska mitään rivi4 koneiden ääniä jaksa kuunnella.

    Parempi vaan, että on hyvin äänieristetty, että ohjaamossa on hiljaista, että voi keskustella kunnolla naisväen kanssa :D

    Niin ja onhan Teslassakin aikaslailla ääntä ja ihan mukavaa voimalta kuulostavaa.
    YouTube - Tesla at the Goodwood Circuit, UK
     
  24. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Nopean rahtilaivan koneteho tuo ehkä, tankkereiden 15 solmun vaudissa pärjää vähemmälläkin (tuo mainitsemani kokoinen paatti 27MW teholla) Tuota isompia tankkereita ei juurikaan valmisteta tai käytetä.

    http://www.manbw.com/files/news/filesof5149/P402_tankers_screen.pdf
     
  25. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Sorry to burst your bubble, mutta sähköautot ovat selvästi äänekkäämpiä kuin tavalliset vähänkään ns. paremmat autot.

    Koska akut painavat niin hemmetisti, ei tyypilliseen sähköautoon laiteta lisämassaa eristemattojen muodossa kuin vain juuri ja juuri sen verran ettei kuljettajalta mene hermot pyörien rallatukseen ja alustan muihin ääniin.

    Minusta mikään ei ole niin mukavaa kuin se rauhallinen matala murina mikä viitoskoneesta lähtee maantiellä satasen vauhdissa. Kone kiertää 2000rpm ja se murina kuuluu juuri ja juuri pyörien äänien yli kun tarkasti kuuntelee.

    Melko fakiireja ovat sähköautovalmistajat jos ovat saaneet suomalaisen karhean asfaltin ja pyörien yhdistelmälaulun pois ohjaamosta. Oman kulkineeni melutason mittasi tuulilasi jo vuonna 1999 (Artikkeli: Tuulilasi, edustusautot 1999) ja sai tulokseksi 65 desibeliä sekä edessä että takana 100km/h vauhdissa.

    Tuulensuhinoita ei tuossa vauhdissa vielä tunneta koska ovissa ja ikkunoissa on kolminkertainen tiiviste =). Veikkaan että Nissan Leafin kyydissä on huomattavan paljon ikävämpi istua tuossa vauhdissa. Auto muuten maksoi 25k€ käytettynä 7 vuotta sitten. Nykyään noita saanee 5...10k€:n hintaan, vuosimallista ja kilometreistä riippuen. Sähköautoon olisi tuona aikana tarvinut vaihtaa akusto jo ainakin kahdesti.. :D
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti