Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
    Paljonkos lasketaan rakennuskuluja 200 000 Teslan yhtäaikaisen lataamisen mahdollistavasta sähköverkosta PK-seudulle?

    Entä mistä revitään se sähkö joka sinne sähköverkkoon pitää syöttää?
     
  2. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Tesla sitä ja Tesla tätä. Kyllä siihen hintaan rakentaa vaikka alumiinista ja hiilikuidusta koko polttomoottoriauton. Laitappa vastaavasti akusto ja moottorit perheauton koriin niin ilmanvastus ja massa kasvavat niin suureksi, että kantama tippuu radikaalisti. Vertaile seuraavaksi vaikka rekan painoa siihen sähköpyörääsi.

    Täysin sähköautot eivät tule yleistymään seuraavan viiden vuoden aikana nykyisestä sen kummemmin, koska ne ovat ihan raakileita. Hybriditekniikkaan perustuvat ajoneuvot sen sijaan voivat lyödä itsensä läpi. Sähköautojen ympärille on syntynyt liikaa hypeä ja odotuksia, joten suurimmalle osalle ihmisistä ne ovat karvas pettymys, koska tekniikka ei ole läheskään valmista.
     
  3. TomppaKoo

    Rekisteröitynyt:
    21.05.2008
    Viestejä:
    393
    Sepä se, ei onnaa millään. Henkilökohtaisesti en usko SÄHKÖAUTOJEN tulevaisuuteen ollenkaan. RINNAKKAISHYBRIDI sen sijaan tuntuu huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta. Autoa voisi liikuttaa pelkkä sähkömoottori, jolle sähköä syöttäisi hätävara-akuston kautta tietylle kierrosluvulle optimoitu pieni polttomoottori. Polttomoottorin teho voisi olla mitoitettu vaikkapa niin, että auton jatkuva huippunopeus olisi 130 km/h. Tilapäisesti auto voisi liikahtaa huomattavasti tuotakin kovempaa, vaikkapa ohitustilanteessa.

    Akuston voisi mitoittaa niin, että sillä pystyisi hoitamaan 10-20 kilometrin kaupunkiajelut ja pidemmät reissut menisivät polttomoottoriavusteisesti, mutta hyvästä hyötysuhteesta johtuen taloudellisesti. Pienten akkujen latailukin onnistuisi helposti lämmitystolpasta ja kaikilla olisi kivaa, eikös niin?
     
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
  5. turbo

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2000
    Viestejä:
    33
  6. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Matkaajoon hybridi on luultavasti paras ja kaupunkiajoon täys sähköpeli. kaupunki ajossa on kuitenkin paljon kiihdytyksiä ja siten myös jarrutuksia. Jarrutus energian talteenotto toisi paljon säätöä sähkön/polttoaineen kulutukseen. Muistaakseni F1 KERS kerrotaan olevan parhaimmillaan hyötysuhteeltaan 90%:nen Eli pelkällä KERS:lla saavutettaisiin melkein sama vauhti kuin ennen jarrutusta oli.
     
  7. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Ainakin omaan silmään osui viime vuoden aikana useampikin uutinen kehitteillä olevista teknologioista, joilla voidaan merkittävästi parantaa akkujen energiatiheyttä tai muita ominaisuuksia. Jää toki nähtäväksi mitkä keksinnöistä, jos mitkään, päätyvät kaupalliseen tuotantoon.
     
  8. Joopa

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Viestejä:
    566
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Tämän hetken Guinnesin ennätys sähköautolla ajosta yhdellä latauksella on japanilaisilla.

    Ennätys siis: 1003 kilometirä latauksella.
    Ennätyken mahdollisti tietenkin nopeus.
    Sehän on selvä jo noista Teslan tiedoista mitä postasin aikaisemmin.
    Ajotapa erityisesti nopeus vaikuttaa sähkön kulutukseen dramaattisesti.
    Teslakin menee todella kauas jos ajelee noin hiljaa. Ainakin sen 500km luulisi menevän tuossa testissä.

    New Guinness World Record: Mira EV Travels Over 1,000 KM on Single Charge

    Onhan noita akkutekniikoita testattu jos jonkinmoisia.
    Sellaisiakin on jotka menee -60c lämpötiloihin pahemmin kärsimättä (Nasa käyttää niitä avaruus ohjelmissaan)

    Eli kaikenlaista löytyy jos vain on kiinnostusta ja rahaa tehdä kaikkea :)
     
  10. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Tuosta oli yhdessä dokkarissa puhetta Usasta.
    Oli juttua, että sielä voitaisiin kaikki autot vaihtaa sähköautoiksi eikä tarvittaisi lisää voimalaitoksia.
    Sielä autoillaan hieman enempi kuin täälä.

    Idea oli se että keskellä päivää sähköntarve on suurempi kuin isojen voimalaitoksien tuottama sähkö eli joudutaan käynnistämään nopeita pieniä ja saastuttavia voimalaitoksia.

    Kun ilta tulee niin ne sammutetaan ja suuret voimalaitokset käyvät yksinään mutta kas kummaa niiden tuottamasta sähköstä vain pieni murto-osa käytetään eli suurin osa tehosta menee harakoille.

    Eli käytännössä illasta seuraavaan aamuun voisi aina latailla sähköautoja että saadaan se ylimääräinen hukkateho käytettyä sähköautojen akkuihin, kun ei ole enää suurta kulutusta niinkuin päivällä.

    Itse en ainakaan lataisi muutenkaan sähköautoa päivisin koska illasta aamuun se olisi sopivin aika latailla ja ajella sitten aamu-ilta välillä.

    Toinen juttu oli että latauslaitteet olisivat kaksisuuntaisia ja mahdollistaisivat sähkön siirron autosta verkkoon.
    Tällöin tietenkin asiakkaan mittari menee toisinpäin eli sähkölasku taas pienenee.
    Tässä tilanteessa ei tarvittaisi niitä pienitehoisia ja saastuttavia voimalaitoksia käynnistää, koska jos on miljoonittain sähköautoja parkissa joiden akuista voi imeä poweria.

    Niiden yhteenlaskettu teho joka saadaan vedettyä hetkellisesti on paljon suurempi kuin kaikkien suurien voimalaitosten yhteenlaskettu teho!

    Siinä olikin ideaa kovin.
    Kaikki energia voimalaitoksilta tulisi käyttää ja kun kuormaa ei normi asioissa ole niin paljon käytössä se saa varastoitua sähköautoihin.

    Muutenkin jos mietin omaa asumistani niin taloa voi lämmittää sähköpattereilla ihan mukisematta eikä sähkölaitokset ole lirissä.
    Voitaisiin vaikka nykyinen käyttämäni sähkö (sähkölämmityksellä) asettaa maksimi energiakulutukseksi (eli ns. rajoitin sähkötaululle)
    Silti voisin ajella paljon sähköautolla kotona lataamalla, koska aina voi sähköpatterit pistää pois päältä ja lämmittää uusiutuvalla (onneksi ilmaisella) energialla eli puulla.
    Tuota tuleekin tehtyä koska patterit eivät ole tänä talvena olleet päällä.

    3 tulisijaa löytyy talosta ja neljäs tulee myöhemmin.
    Puuta saa vanhempien tuttujen jne. metsistä hintaan pyöreät 0€ joten miksi turhaa maksamaan lämmityksestä.

    Aurinko + tuulienergia on suunnitteilla hoitamaan muutamaa energiansäästölamppua ja läppäriä + jääkaappia.
    Siinä on energian tarve pääsääntöisesti.

    Varaajan voisin myös vaihtaa sähkö + puu yhdistelmäksi :)
     
  11. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Puulla lämmittäminen tuottaa enemmän päästöö ku sähköpatterilämmitys.
     
  12. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Onko tuo aidosti edes ongelma?

    Huoltoasemien polttoainevarastot vaan vaihdetaan suuriin akkuihin, joita ladataan 24/7 Autot voivat sitten "tankata" nopeasti ilman, että sähköverkosto kuormittuu yhtään normaali tasoa enempää.

    Onko jollakin tietoa kuinka paljon polttoainetta myydään keskimääräiseltä huoltoasemalta vuorokaudessa? Siitähän voisi laskea arvion tarvittavasta jatkuvasta lataustehosta.
     
  13. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Latailet sitte huoltoasemalla sen 8h?
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Huoltoasemalla on siis akku josta ladataan.
    Sitä akkua voidaan ladata sitten hyvin hukkateholla voimalaitoksista mitä illan ja aamun välilläkin on (siis suurella teholla)

    Akusta sitten ladataan sähköautojen akkua suurella teholla joka tarkoittaa muutaman minuutin latausaikoja. :smoke:
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Juuei.

    Siis öljyä ei edes pitäisi harkita tuotavan tänne kaukaa lähi-idästä.
    Öljyn pumppaus vie tolkuttomasti energiaa.
    Sen siirto pumppaus paikoilta rekoilla rannikolle vie tolkuttomasti energiaa.
    Huom. Aine pumpataan aina kun se siirtyy eri vaiheeseen ja vie sikana energiaa.

    Aine siis pumpataan sitten rekasta tankkeriin ja tankkeri vie JULMETUSTI energiaa.
    Tankkerista aine pumpataan vaikkapa öljynjalostamolle (vie energiaa)
    Öljynjalostamo kuluttaa kamalasti energia tehdessään siitä polttoaineita.

    Öljytankkerien mahdolliset karille ajot ja tiedetyt vuotamiset tahallaan tai ei ovat jo syy niiden bännäämiseen.

    Puuta kasvaa metsissä jokapuolella ja voin käydä kaatamassa itse puun ja roudata ne puut vaikka lihasvoimalla kotiai jos niin tarvitaan.
    Hiilidioksipäästöjä toki tulee mutta hiilidioksidi on elämän edellytys myös.
    Puita istutetaan että niitä kasvaa aina tulevaisuudessa myös.

    Tällähetkellä palaa yläkerrasta purettua puuta (remontoidaan yläkertaa) jota tulee riittämään tolkuttomasti.
    Hyvää polttopuuta (vanhaa kuivaa lautaa)
    Eipä tarvitse siitäkään maksaa mitään.

    Liikaa ei pidä olla riippuvainen rahan ahneista yrityksistä.
    Ei lämmityksen ei veden eikä mielellään sähkön suhteen.

    Toki hyvä, että niiltä saa niitä asioita mutta jos niiden hinta nousee jatkuvasti, kuin miltä näyttää niin voi vaikka antaa niiden olla tai jos niihin tulee ongelmaa / jotain kriisi aikoja niin itsellä ainakin on aina ne perus asiat kunnossa talossa.
     
  16. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Mites muuten noiden Thinkkien ja i Mievien akusta pyydetään melkein samaa hintaa täälä Suomessa, kuin mitä Teslan akku maksaa ja toisekseen nuo sähköautot maksaa noin 50% Teslan hinnasta täälä Suomessa.

    Nuo meinaa maksavat noin 50.000€ ja Tesla Roadster n. 100.000€
    Tosin Teslalta tulossa puolet tai vähän alle puolet Roadsterin hinnasta maksava
    Model S joka on paljon fiksumpi jos pitää useampaa ihmistä ja vähän tavaraakin
    viedä eli tarkoittanee, että sen auton hinta asettuisi noiden Mitsun romujen tasolle. (Romuja siksi että pieniä palloja / koppeja mutta hinta suuri)

    Kai se auto maksaa, kun muutaman tonnin arvoisesta akustosta pyydetään 20-25k€!!!

    Oikeasti tuolla rahalla maailmalla irtoaa sitten 4x enempi energiaa omaava akusto.
     
  18. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Nää on ihan hyviä ideoita muuten, mutta kuka maksaa. Jos kustannuksilla ei olisi väliä voitaisiin ihan valtakunnan verkkoonkin pistää järkyttävän kokoisia akustoja ja esim. tuulivoimasta voisi tulla jopa käyttökelpoista. :rolleyes:
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Äääh...
    Valtio vois perustaa firman joka käyttää meidän omaa eli Suomen maaperästä kaivettua uraania ja tietenkin muita aineita ja jos jotain akustoja saataisiin tehtyä.

    Ideana olisi, että firma toimisi +- 0 idealla eli voittoa tuottamattomana palveluna kansalaisille.
    Riittää kun firman työntekijöille palkka ja huoltoasemilta pieni huoltosoppari maksu joka peritään sitten autoilijoilta sähkön hinnassa.
    Sähkö voi olla karvanverran kalliimpaa, kuin esim. suoraan halvasta liittymästä suoraan mutta saa akun todella nopeasti täyteen.

    Asiat voi tehdä halvaksi, jos niin haluaa.
    Jos todella haluaa ilman euron kuvia silmissä tehdä palvelun sen voi tehdä.

    Voisihan noita pikalataus paikkoja sitten laittaa vaikka kaikkialle P-paikoille teille ja bussipysäkeille.
    Ideana, että koko Suomi katetaan latauspaikoilla niin, että sähköautojen latauspaikkoja olisi ainakin 100.000 kertaisesti enemmän, kuin huoltoasemia.
    Tämä on toki mahdollista, koska sähköverkko on laaja.

    Akustot ladataan ilta-aamu väliaikana, jolloin sähköverkon kuorma on pieni ja sitten akuista tulee teholla sähkö lataustolpalle.
    Jos akuista loppuu voima annetaan sitten vaikka perus voimavirtapistokkeen / liittymän teholla 3x25A laturille poweria akuston sijaan n. 17kW teholla siis.
    Tarkoittanee, että jonkun + - (ajotavasta riippuen) 100km tuntumaan menevän auton lataa n.40min täyteen tolpasta vaikkei akussa olisi potkua mutta tämä on epätodennäköistä, koska niitä tolppia on kamalasti ja se pitää sitä tolpan akkua kokoajan varattuna vaikka pienemmälläkin virralla.

    Tolppa ilmoittaa onko akussa varausta ja kuinka paljon eli näkee voiko oman auton akuston ladata hetkessä täyteen.

    Eli toisinsanoen sähköautoilija näkee kokoajan GPS laitteelta missä latauspaikkoja, kun ajelee ja valitsee sitten missä lataa.
    Latauspaikkoja joka kaupan parkkipaikat myös täyteen toki.

    Menee esim. Prismalle kauppaan ja vetää s-kortin lukijasta niin Prisma sponssaa vaikka 2 kWh sähköä asiakkailleen :)

    ABC:lle menee syömään niin saa samalla 10kWh sähköä, kun ostaa annoksen ns. sähköautoilijan etuna.

    Bensa-autoilijoita tarvitse nyt tukea, koska aine on yliverotettua muutenkin, jotta voisi tuollaisia etuja antaa.

    ABC ruoka 10€ niin periaatteessa 9€ sähköautoilijalle, joka ottaa samalla 10kWh sähköä bonuksena 10€ lounaassa eli houkuttelee sähköautoilijat syömään.
    10kWh:n jälkeen latauksesta maksetaan normi sähköverkon kWh maksu.

    Tämä olisi oiva keino kalastella lisää asiakkaita :)

    Eri aloille samaa konseptia.
    Näin itse asian ajattelisin ja silloin ihmisiä rupeaisi sähköllä ajeleen, kun kaikista normi asioista saa ilmaista bonus sähköä jolla ajaa kaikki normi ajonsa.
     
  20. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Kuvitellaan että tuollaisen tolpan ja sen vaatiman akuston saisi rakennettua keskimäärin 50000 eurolla. (Liittymät, paikka, suojaukset, laskutusohjelmisto, ylläpito ja tietenkin itse akusto).

    100 000 kertainen määrä tarkoittaa sitten 200 000 000 kappaletta lataustolppia.
    200 000 000 * 50 000 euroa on 10 000 000 000 000 euroa.

    (Suomessa on noin 2000 huoltoasemaa Keskustelut - Jo yli puolet huoltoasemista automaattiasemia - HS.fi)

    Asiat voi todella tehdä halvaksi. Kiitos että osoitit meille ideasi suuruuden.

    P.S.
    Ainakin puolet tuosta summasta tulisi sitten maksettavaksi about viiden vuoden välein kun tolppien akustoja pitäisi uusia.

    P.S. II
    Jos käyttäisimme koko BKT:mme verran varoja tolppaverkoston rakentamiseen niin ensimmäistä kertaa verkosto olisi käytettävissä täydessä laajuudessaan jo 50 vuoden päästä. (Jos ei huomioida sitä että se olisi sitä ennen pitänyt uusia jo kymmenen kertaa)

    P.S. III
    Ilmeisesti sinulla on vaikeuksia hahmottaa asioiden suuruusluokkia?
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Katotoaas mitä Portugalissa tehdään jo about nyt.
    ----
    The Portuguese Government has announced that it will be accelerating its embrace of emissions-free electric cars, and will establish around 1300 public charging stations around the country in its first big roll-out of EV-compatible transport infrastructure.

    The move to build 1300 charging stations is one designed to encourage Portugeuse citzens to adopt battery-electric and plug-in hybrid vehicles, which should help lower the small nation's dependence on imported fuels. Tax breaks and special parking privileges will also be introduced to lure motorists away from fuel-burning vehicles.

    Five companies will handle the construction of the charging station network, and sites will be spread between existing petrol stations, shopping centres and select parking spots. When completed, users will be able to opt for a slow recharge time of around eight hours or a faster charge taking just 30 minutes.

    But the 1300 stations will just be the first step. The government estimates that as many as 180,000 electric-powered cars will be roaming Portugal's roads by 2020, and that around 25,000 charging stations will be there to cater to them.
    ----

    Sellasta siellä mitä täälä?

    Noita lataustolppia voisi itseasiassa vuokrata eli ei ostaa paikkaa tai liittymien kanssa pelata vaan käyttää olemassa olevia eripuolilla sielä täälä.

    Maksaa sitten vuokraa liittymän omistajalle.
    Tuota harrastetaan jo nyt huoltoasemilla missä eri lipun alla olevat kylmä-asemat esim. ABC:n pihamailla maksavat vuokraa sekä paikasta, että myöskin ylläpidosta.

    Liittymän omistaja tsekkailee sillon tällön ettei ole ilkivaltaa ja pitää öhm yhden siron pylvään puhtaana, kun huoltoasemilla on iso polttoainejakelu paikka jossa on "hieman" enempi hommaa ylläpitää.

    Silti saisi tietty korvauksen siitä.
     
  22. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Ei se huoltoaseman perustaminen nyttenkään ilmaista ole.
    Polttoaineeseen sitoutuu melkoisesti pääomia ja ei ne säiliöt ja pumputkaan ilmaisia ole.
    Tietenkin energian lataaminen huoltsikalta maksaisi enemmän kuin omasta tolpasta, jos siis käyttää pikalatausta
     
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 691
    Ei ole pumput ja automaatit ilmaisia ei.
    Niiden hinnalla saa uusia autoja :smoke:

    Sitten päälle vielä asennustyöt ja koko mittarikenttä säiliöineen tekniikoineen katoksineen ja vielä rakennukset ja se sähkökeskus mikä on kylmäasemilla.

    Lataustolppaidea olisi pieni pylväs tai muutama sellainen siis kapea kuin valopylväs.
    Kas tälläisiä.
    [​IMG]
    1 sähkökeskus sitten ohjaa useampaa latauspaikkaa toki.
    Perustamiskustannukset kylmäasema(polttoaine) vastaan sähköauton latauspaikka on se, että polttoainejakeluasema maksaa tähtitieteellisesti enemmän.

    Tietäisivätpä kaikki millanen urakka on kun ruvetaan jakeluasemaa tekemään.
    Ensin koko maanrakennusurakka säiliöille ja mittarikentälle kaikkineensa.
    Säiliöiltä putkitukset mittareille ja kaikki sähköt ja kaapeloinnit pinnanmittaukselle ja muutenkin sähköille niin automaateille, kuin mittareille.

    On meinaa pikkasen hommaa ja yhden automaatin hinnalla saa pienen kylän täyteen sähköauton latauspylväitä sinne tänne. Siis pelkän automaatin hinnalla (1kpl automaatteja) ja joillain asemilla niitä on useita + se KAIKKI muu mitä siihen tarvitaan.

    Kun tietää miten tuollainen jakelumittarin kohlo asennetaan ja miettii sen rinnalla jonkun pienen tangon asentamista (sähkölatauspylväs) ja siihen sähköjen + verkon (ellei mene langattomasti) niin noita lataustolppia asentelisi sinne tänne läjäpäin 1 mies päivän aikana peräkärrystä tai pakun tavaratilasta, kun 1 mittarin vaihtaa 2 miestä yhden työpäivän aikana siis vain vaihtaa mittarin. Muut jutut sitten vaatii lisää tekijöitä samalla tai enempi aikaa, että asema saadaan toimintaan. :D

    Jokainen mittari pitää kulettaa rekalla paikalle niin onhan tuo hieman hassua edes verrata kumpi on halvempaa rakentaa ja ylläpitää :D

    Rakennetaan pieni ydinvoimala Suomeen sähköautoiluun ja uraani omasta maaperästä ja rikastuslaitos viereen ettei tarvii kuskata sitä rikastettavaksi kauemmaksi ulkomaille (säästää aikaa ja rahaa sikana eikä ole huolta onnettomuuksista)

    Sähköä otetaan siitä sitten tarvittu määrä kaikille autoille junille busseille rekoille jne.
    Ei tarvii ainakaan sitä Arabi Oil Co:ta olla tukemassa :smoke:

    Mutta mitäs, kun ulkomaalaiset yrittää niitä kaivauslupia hakea uraanille...
    Öööö tehdään laki joka kieltää ulkomaalaisia omistamasta uraaniesiintymiä Suomessa ja ainoa omistaja sille on valtion Uraani Oy jonka tehtävä on tuottaa halpaa sähköä maamme liikenteeseen ilman voitontavoittelua, että maamme pysyy kunnolla toiminnassa meni öljyn kanssa miten tahansa maailmalla ja pitäisi maamme siis pyörillä :D
     
  24. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Kannattaa aina linkittää kunnolliseen lähteeseen ettei käy niin ikävästi että jää kiinni pienestä vilpistä.
    The MOBI.E charging network - 51 controlled by Energias de Portugal - will include 1,300 normal and 50 fast charging stations at shopping centers, car parks, petrol stations and hotels in 25 towns and cities across Portugal.
    Portugal Unveils Electronic Car Charging Stations - Business News - Business Review Europe

    Pikalatausasemat (joita on siis vain 50) eivät edes ole mitään pikalatausasemia vaan normaalia tehokkaampia (eivät siis ole varustettu akkupaketilla ihan pelkästään sen takia että se olisi tähtitieteellisen kallista)

    Sitä ei kerrota paljonko 'pikalatausaseman' pikalatausaika alustavasti on mutta tulevaisuudessa niistä kerrotaan irtoavan 43kW. Ihan kunnioitettava teho.

    Tuossa on vain se ongelma että esim Nissan Leafin akusto on 24kWh joten Nissanin tankkaus tulevaisuuden pikalatausasemalla kestäisi 34 minuuttia. Huoltoasemalla tuollainen tauko olisi toki muuten ok (odottaessa voi syödä, tms..) mutta kun muutkin haluavat sen tehdä. Että hommalla olisi edes pieniä mahdollisuuksia toimia, täytyisi huoltoasemilla olla vähintään 10 tuommoista tolppaa, sillä muuten homma kaatuisi siihen että tullessasi 'tankkaamaan' Nissan Leafia joka 100 kilometrin välein joudut joka asemalla odottamaan vuoroasi useita tunteja.

    http://www.eafturkey.com/assets/Uploads/FERNANDO_BAPTISTA.pdf
     
  25. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Muuten kiva mutta tuosta tolpasta saa ladata sähköautoa tuntitolkulla ennen kuin pääset jatkamaan matkaasi.

    Suomeen ei tarvita lisää jakeluasemia. Pointtisi on täysin turha. Nykyinen jakeluverkosto on liiankin laaja enkä edes muista sellaista tilannetta yli 20 vuotisen 'autoilu-urani' aikana että olisin joutunut bensaa jonottamaan. Tankkaus kun ei kestä paria minuuttia kauempaa ja yhdellä tankillisella pääsee 500...1000 kilometriä ajosta riippuen.

    Pointtisi on myös siltäkin kannalta turha että huoltoasemien kustannukset kantaa 100%:sti yrittäjä (tai ketju). Veronmaksajien rahoja siihen ei mene penniäkään.

    Toista on näillä sähköjakeluasemilla joiden perustajat saavat niihin tällä hetkellä valtavia summia veronmaksajien tukea koska hommahan ei millään matematiikalla ole yrittäjälle kannattavaa. Sama idea kuin tuulivoimalla. Jos se joutuisi kilpailemaan vapailla markkinoilla ilman investointitukea ja takuutariffeja, ei euroopassa olisi yhtään tuulivoimalaa.

    Suomella ei ole lupaa rikastaa uraania. Olisi tietysti hienoa jos sellainen lupa meille myönnettäisiin ja olisin todella tyytyväinen mikäli tänne tehtäisiin enemmänkin voimaloita. Pienellä voimalalla suomen sähköautotarvetta ei kateta, mutta suuremmalla kyllä.

    Rekat eivät ymmärrettävistä syistä johtuen 'kuskaa akkuja' vielä tulevaisuudessakaan (10..20 vuotta). Lähes koko henkilöautokanta voidaan sähköistää jo seuraavan 20 vuoden sisällä mikäli jokin läpimurto akkuteknologiassa saavutetaan. Nykyisellä teknologialla 'puhtaissa' sähköautoissa ei ole järkeä kuin vain muutamissa sovellutuksissa.

    Tuota olisi kannattanut miettiä ennen EU:hun menemistä. Nykyisellään suomella ei ole juurikaan todellisia keinoja estää vapaata kilpailua.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti