Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. WinterIsComing

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2010
    Viestejä:
    947
    Oulusta löytyy todella lyhyitä kiihdytyskaistoja mutta onneksi kaksi asiaa pelastaa tilanteen:
    - oululaisten autoilijoiden tapa pysähtyä kiihdytyskaistan päähän odottamaan että muita autoja ei näy
    - muuttuva nopeusrajoitus jonka ansiosta moottoritiellä on yleensä nopeusrajoitus 80km/h, olipa kerran jopa 60.

    Ainakaan nykyiset hybridit eivät ole vielä kummoisia, kuluttavat vähän vähemmän ihanneolosuhteissa, mutta kun tulee talvi ja ei halua palella autossa sekin hyöty menee.
     
  2. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Tästä uutisesta nähdään miten yksinkertaista vihervasemmistolaisen aatemaailman omaavaa toimittajalaumaa on kusettaa.

    Täysin ylivoimainen akkuteknologia ja tuotantovalmis. Tätä on sitten pidetty onnistuneesti salassa koko kehityksen ajan.

    - Lähteestä riippuen kapasiteetti ko. akulle on 100..115kWh
    - Valmistaja lupaa latausajaksi 20min. (Eli latausteho vaatimattomasti >300 kW)
    - Lähteestä riippuen akun paino on 100..300kg.
    - Audi A2 sähköversio painaa 1260kg täysillä sisä- ja tavaratiloilla. Pelkästään tämän pitäisi soittaa kelloja jos on vähänkään järkeä päässä.

    Vielä tuosta latausajasta. 330V ja 1000 Ampeeria niin saataisiin tuo akku 20min täyteen. Mistähän noita pistokkeita löytyy? Tarvittaisiin myös ranteen paksuinen kaapeli.

    Verrokkina Teslan akkupaketti: 53kWh, 450kg, hinta jenkkilässä noin 26000$.

    Saksalainen postilaatikkofirma, jolla on 27v toimari, on saanut puristettua tuotantovalmiin akun joka on (lupauksesta riippuen) 3..8 kertaa suuremman energiatiheyden omaava kuin nyt tuotannossa oleva Teslan akku.

    Vuoden päästä joku muistaa tämän uutisen ja ihmettelee että missäs ne autot on? Siihen on sitten kätevä vetäistä huhu öljy-yhtiöstä X joka uhkailemalla ja painostamalla pakotti taas yhden yrityksen vaikenemaan ylivoimaisesta akkuteknologiasta.

    Huom: firma ei ole myöskään vaivautunut myymään superkennojaan sellaisille pikkuasiakkaille kuin Nokia, Acer, Sony, Canon, jne..

    Edittiä: Paikalla on ollut myös saksan talousministeri (saksassa on erikseen talous- ja valtionvarainministeri) joten todella suuren luokan kusetuksesta on kysymys. Voi toki olla että koko juttu on jo itsessään kusetusta, eikä mitään ennätysajoa ole koskaan tapahtunutkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2010
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Tämmösiä speksejä itselleni tuli vastaan:

    Technische Daten Audi A2 von DBM*
    * mit Vorbehalt
    Source: wattgehtab.com
    Leergewicht (incl. Fahrer) 1260 kg
    Zul. Gesamtgewicht 1600 kg
    Batterie Lithium-Eisen-Polymer (260 Ah/380 V) Zellspannung 3,8 Volt
    Batteriegewicht ca. 300 kg
    Ladezeit*netzbedingt ca. 4 Stunden bei Drehstrom im Haushalt (380V)
    batteriebedingt*6 Minuten (Zukunftslösung)
    Ladezyklen*Lebenszeit 2500 (ohne Kapazitätsverlust)
    = Lebensdauer erreichbares Ziel: 500000 Kilometer
    Höchstgeschwindigkeit 160 km/h
    Getriebe sequentiell 5-Gang (Renngetriebe: Schalten ohne zu kuppeln)
    E-Motor 300 Nm Drehmoment

    Tarkoittaisi ihan uskomattomia Wh/kg lukuja. En usko ennen kuin joku riippumaton taho testailee tuota.
     
  5. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Samalla kannattaa myös potkia samanlaiset vihervasemmistolaiset toimittajat myös Kauppalehdestä.

    Muuten ihan asiallista tekstiä.
     
  6. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Kauppalehti vain toteuttaa huomiotaloudessa huoraamista. Kaikki jutut siellä ovat 'klikkailuja' varten, ja luulen että toimittajat eivät edes ymmärrä sanan 'ideologia' - merkitystä.

    Tarkoitin aiemmassa postauksessani vakavammasti (:D) otettavaa mediaa, kuten yle.
     
  7. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Ihme että aihe ei kiinnosta enempää. Ilmeisesti siellä on ihan oikeasti ollut talousministeri vastaanottamassa ihme autoa. Lähettämässäkin joku ministeriön viranomainen.

    Das Wunder von Berlin – die Rekordfahrt von DBM und Lekker Energie mit einem Elektroauto | Das elektrische Fahrtenbuch

    Auto on ollut 'ennätysmatkallaan' yhteensä tunnin kadoksissa, eikä kyydissä ollut ulkopuolista tarkkailijaa. Joku 'notaarikin' oli tilattu paikalle varmistamaan ennätystä, mutta homma peruuntui viime hetkellä. Kätevää.

    Ehkäpä kuitenkin ylivoimainen argumetti kusetuksen puolesta on tämä:
    Miksei Mirko Hanneman osallistunut audillaan X-Prize kisaan? Tai edes akuillaan? Luvassa olisi ollut Mainstream luokan ylivoimainen voitto ja mukava 5 miljoonan dollarin palkinto.

    RaceAbout olisi ollut pelkkää paperia Mirkon audin ylivoimaisuuden edessä.
     
  8. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 450
    kunnon kusetus.
     
  9. Gustavo

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2009
    Viestejä:
    710
    ...vielä noista kiihdytyskaistoista niin Turussa ohitustiellä Urusvuoresta tullessa on suht lyhyt kiihdytyskaista. Kerran tungin vanhalla Mazdalla rekan eteen ja lirahti housuun, kun huomasin pelkät ajovalot taustapeilissä! Tuossa kyseinen pätkä:

    urusvuori - Google Maps
     
  10. J4n1

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    4 995
    Surullisen lyhyt liittymä. Jos seudun tuntee, niin varmaan monella jo 80 kmh mittarissa Cramon rakennuksen jälkeen.

    edit: onkos tuossa kohtaa kesäisin 100km/h vai 120 km/h? Googlemapsin mukaan mukaan satanen...
     
  11. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  12. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
    Olen positiivisesti yllättynyt. Hienoa kun tulee uusi sarja myös sähkö/ekoautoille. Pakko kyhätä kilpasarja käyntiin että ihmiset kiinnostuvat sähköautoista. Ei ne niitä muuten osta. :p
     
  13. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 637
    Epäilen aika vahvasti näiden yleistymistä ihan lähitulevaisuudessa. Plugin hybridi joka kulkee pelkillä akuilla vaikka 25-50 kilsaa kuulostaisi jo joltain. :)
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676
    Noita plugin hybridejä on jos joltain tulossa jo ja ei sellaisen tekeminenkään hankalaa olisi.

    Vanha auto.
    1. vaihdelaatikko + voimansiirto mäkeen ja tietty kaasupoljin jne ja tilalle moottoriohjain + uusi sähköinen kaasupoljin ohjaimeen käypänen.
    Regen toimintaan koska ohjain tukee sitä tietty (takaa kaupungissa hyvn energiatehokkuuden toisipäin kuin polttomoottoriautot)
    Ne voitaisiin tulevaisuudessa vaikka kieltää kaupungeista. :smoke:
    Sähkömoottori vetämään suoraan vaikka taka-akselia.
    Pistää pienet akut 50km kantamaa varten.

    2. Alkup. polttomoottori pyörittämään generaattoria josta sähkö sitten akuille.

    Laittaa kytkimen ohjaamoon jolla voi pistää generaattorin (polttomoottorin) päälle ja pois tai sitten pistää sen automaattisesti menemään päälle akun varauksen ollessa X ja sammumaan sen ollessa Y.

    Ei tuollaisen tekeminen kummoista ole.
    Se että saa sen Suomessa rekisteriin on toinen juttu, kun kaikki pitäisi olla hyväksyttyjä sielä ja täälä ja tuola.
    Kauempana ulkomailla saa sentään itsekin olla moderni kehittelijä ja rakennella itse
    ajoon mukavia laitteita.
     
  15. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 423
    Lontoossahan on testikäytössä busseja, jossa on 1.9l diesel. Se diesel on tarkoitettu tuottamaan akuille energiaa ja akut liikuttavat sähkömoottoreita.
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676
    Jep pienikin dieseli antaa tarvittaessa kiitettävästi energiaa akuille.
    Mietitään vaikka:

    Tampereelle suunnittelevat ratikkaa... Maksaapi aikalailla ja nytkin moni linjavuoro menee usein aika tyhjänä.

    Vanhat bussit pikkuhiljaa muutokseen ja uudet sähköbusseina tilalle.
    Kaikkiin pieni diesel generaattori + akut noin 100km ajoon.

    Normi lenkki jos on noin 15km suuntaansa se tekee 30km edestakaisin eli reilut 3 lenkkiä menee pelkästään akun voimalla ilman sitä dieseliä lainkaan.
    Laittaisi vaikka päihin missä bussi odottaa ennenkuin aloittaa vuoronsa jonkun pikalataus paikan vaikka induktiolla eli bussi ajetaan paikalleen ja se sitten induktiolla lataa akkuja suurella teholla.

    Tällöin tuon dieselin käyttö olisi olematonta ja usein tarpeetonta normikäytössä paitsi talvella lämmityksen takia (tosin senkin voisi hoitaa webastolla)
    Lämmitys webastolla eli ei vie paljoakaan ainetta ja kulkisi sitten sähköllä.

    Menisi vähemmän energiaa bussin kulkemiseen kuin pienen henkilöauton polttomoottorilla :)

    20-25min menee alle 10km matkaan kaupungissa eli jos menisi vaikka 10km / 22min se olisi minuutissa 450 metriä.
    Tunnissa 27km ja noin neljä tuntia menisi akkujen tyhjiksi ajamiseen jolloin dieseliä ei olisi tarvittu.

    Aika hyvin tuollainen 100km kantosäteellinen akku jo kulkisi kaupunkialueella.
    Sitä kun nostaa 150km tasolle menee siinä jo kuskin työpäivä. :)

    Kyllä noi sähköbussit varmaan on pikkasen halvempaa toteuttaa, kuin ratikka koko kaupungin alueelle eri laitakaupungin alueet tietty mukaan minne nytkin bussit menee.
     
  17. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 842
    pistokehybridit olivat todella mielenkiintoinen toteutus, joka tosin kariutuu siihen, että ne pannaan verolle eli käyttövoimavero tulee niihin kaiketi samoin kuin sähköautoihin, joka on taas tätä suomen valtion vihreää ajattelua, vihreän tarkoittaessa amerikkailaisesti rahaa.
    Mitenhän siihen suhtaudutaan, jos laittaa sähköauton perään dieselagregaatin jolla voi pidentää toimintamatkaa, ripustaa siis generaattorin vaikka vetokoukusta tehtyyn telineeseen ja käy vetämässä sen käyntiin kun alkaa akut olla tyhjät?
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676
    Tällähetkellä hybridit luokitellaan polttoaineen mukaan eli bensalla toimivalla polttomoottorilla (generaattorilla) ei ole käyttövoimaveroa.
    Dieselillä luokitellaan diesel autoksi eli on.

    Täyssähköautot taas saavat etua, koska niiden käyttövoimavero putoaa olemattomiin lähiaikoina.
    Jos henkilödieselauto kustantaa käyttövoimaveroa 450€ vuosi niin sähköauto putoo murto-osaan ilmeisesti ensi tai seuraavana vuonna.

    Eiköhän pistokehybridi ole sama asia kuin sähkö/bensa ei pistokehybridi.
    Jos ei ole tulevaisuudessa niin modaa sen eli tekee itse sinne mahdollisuuden latailla sitä pistorasiasta.

    Joku 150km kantosäde akuilla olisi passeli.
    Sillä pääsisin kaikki ajot kaupunkialueella ja myös 95% pitkistä matkoista koska, kun ajan toiseen kaupunkiin ei se 150km juurikaan pidempi väli ole.
    Sielä voin sitten ladata aina 0€ joten sinne ja takaisin maksaisi 1-2€ väliltä.
    Siinä alkaa olemaan hinta kohdillaan autoilussa.

    Seuraava autoni tulee olemaan joko täyssähkö tai pistoke hybridi.
    Täyssähkönä pitää olla ajomatka 300km paikkeilla about ja pistokehybridillä ainakin lähemmäs 100km ennenkuin polttomoottori alkaa käymään että pystyy ajaa enimmäkseen ilman sitä haju/melupesää ja rahareikää.
     
  19. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Aika optimistinen tuollainen 300km kantama sähköautolle ja 100km pistokehybridille. Siinä saa jo olla akustolla kokoa, painoa ja hintaa.

    Tosin mistäs minä tiedän että aiotko odottaa 5-10 vuotta seuraavan auton ostamista ja toivoa sillä välin, että tekniikka kehittyisi.
     
  20. bigbear

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    1 028
    Nykyakkujen lataus onnistuu jo alle 10min ja esim 30%>80% menee kolmessa minuutissa. Mielestäni virran suuruus ei ole ongelma, koska tulevaisuudessa sähköotetaan puskuri akustosta suoran verkkovirran sijaan.

    Onko kukaan kyennyt selvittämään nykyaikaisten polttomoottorien optimi hyötysuhdetta ja sitten hyötysuhdetta normaalilla kuormituksella normi ajossa? Miten hyötysuhde vaihtelee kierrosnopeuden ja kuormituksen mukaan?

    Entä kuinka tehokasta on generaattorilla akuston lataus?
    Entä akuston purku sekä sähkömoottorin?

    Eli mikä voisi olla kokonais hyötysuhde parhaimmillaan polttomoottori>generaattori>akusto>sähkömoottori yhditelmässä?
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676

    Jaa painaa vai?

    Teslan akusto painaa vain 409 kg ja on siis sellainen 400km kantaman tarjoava.

    100km ajoon riittää 100kg akku (oma polttoainesäiliöni sisältö painaa autossani enemmän :D
    Hmm.. joku 12kWh riittänee henkilöautolle 100km ajoon.
    1kWh kennoja irtoaa muutamalla satkulla.
    Esim. 300€ x 12 = 3600€
    3600€ kennot joilla ajaa melkein 100km + päälle akkujen balanserit.

    Kevyt runko johon tuo akusto ja sähkömoottori ei painane about mitään verrattuna polttomoottoriin ja vaihteistoa ei myöskään tarvita joten painoa sääsätyy.


    Tuommoisia akustoja teholtaan mikä Teslassa saa maailmalla ostettua 15.000€ hintaan.
    Eli siis 350-400km ajomatkan tarjoavia.
    Teslalla ilmeisesti pyytäävät akustosta yli 20.000€ eli bisnestäkin tehdään sillä saralla.

    Nauroin, kun jostain luin että Mitsun i-miev sähköauton akku olisi 25.000€
    Eihän siinä ole edes kapasiteettia ja se on juuri se mistä maksetaan akustossa eli enempi kapasiteetti on suoraan verrannollinen hintaan.
    Joku vetää "vähän" välistä joten jos itse tekisi sähköauton niin muilta kennot otaisin :D

    Suomessa tietty verot jne ovat toisin eli hinta kasvaisi todennäköisesti noista ulkomaan hinnoista mutta ainakin rapakon takana noita akkuja saa jo ihan kohtuu hinnalla jos miettii että satsaa vaikka johonkin hyvärunkoiseen aihioon halvalla ja pistää 15.000€ vaikka kennoihin ja muutaman tonnin moottoriin ja ohjaimiin eli 20.000€ paikkeilla tai vähän yli voisi tehdä itselle 350-400km kulkevan sähköauton sielä.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676
    Generaattorina käytettäessä voidaan toki ajaa sitä polttomoottoria kokoajan optimi hyötysuhde kierrosalueella.
    Näin ei ikinä ole polttomoottorilla pelkästään ajettaessa koska, kun kierroksia kasvatetaan kiihdtyksessä jne. niin hyötysuhde on aivan surkea.
    Sitten vaihteisto syö suuren osan hyötysuhteesta myös ennenkuin voima siirtyy renkaille.

    Polttomoottori + vaihteistot jne. on surkea tapa siirtää energiaa renkaille ja tiehen.
    Ennemmin vaikka useampi sähkömoottori renkaille / akselille ja siitä sitten tehokkaasti energia käyttöön ja vääntö on jotain sanoinkuvaamattoman hurjaa.

    Muutenkin polttomoottorin vastaavuus kaasuun ja varsinkin eri kierrosalueilla on kaikenlaisia alueita että se ei tunnu kunnolla vastaava ja sellaisia typeriä piikkejä ja voimattomuuden alueita ja viiveitä.

    Sähköautossa on kiva kun se voima tulee silmänräpäyksessä, kun jalka kaasuun koskee oli moottorissa 0rpm 500rpm tai 1000rpm tai 3000rpm :smoke:
    Jos on vaikka 4 moottoria eli joka pyörälle oma niin saadaan 4-veto ja luistonesto jne. kerralla ilman monimutkaisia kalliita painavia ja vikaherkkiä sekä antiikkisia mekaanisia ratas romuja jotka vaativat öljyä jne. paskaa ja syövät tehokkaasti hyötysuhdetta.

    No öljy-yhtiöt ja muut pitänevät vielä kauan otteessaan ennenkuin ainakaan isot tekijät rupeavat tekemään mitään vakavemmin.

    Tässä vähän mukavaa seurattavaa asian tiimoilta.

    YouTube - Who Killed The Electric Car 1/9
     
  23. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Sä voit uskoa mitä haluat tai vaikka itse rakentaa sen sähköauton. Teslalla pääsee normaaliajossa reilut 200 km, joka on vain puolet väittämästäsi. Kts. esim. Tesla?s 244-mile Range: What Up With Dat? - Car and Driver Blog

    Kyllä siellä dynamometrillä voidaan mittailla vaikka 400 km kantamaa, mutta se ei paljon normaaliajossa lämmitä. Ei ole myöskään järkevää uskoa kaikkea hypeä, mitä sähköautovalmistajat tai -uskovaiset levittää. Vedetään mukaan vielä öljy-yhtiöiden tai autonvalmistajien salaliitot niin häviää se vähäinenkin uskottavuus.

    Tesla on vielä esimerkki "parhaimmasta päästä", koska siinä on kevyt ja aerodynaaminen kori. Sääli, että suurin osa normaalikansan autoista on suuremman massan ja ilmanvastuksen omaavia, jolloin auton (ja akuston) paino syövät dramaattisesti kantamaa.

    Ainoa millä normaalikuluttajalle on väliä on se oikeissa oloissa mitattu kantama ja auton hinta. Tavallinen kuluttaja ei myöskään halua ottaa riskiä siitä, että akut kestävät vain kolme vuotta, jonka jälkeen suorituskyky tippuu dramaattisesti. Otetaan mukaan vielä talvikäyttö ja todella surkea jälleenmyyntiarvo, niin kuka näitä täysin paskoja sähköautoja haluaa, kun samaan hintaan saa premium-auton tai vaikka viisi Suzukia (vrt. Think-sähköauto)?
     
  24. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Raakileitahan nämä nykypäivän sähköautot ovat, erityisesti akkutekniikan osalta koska kehitys on ollut jo vuosikaudet melko olematonta eikä mitään mullistavaa näy edes tulevaisuudessa. Energiatiheyshän noiden akkujen pahin ongelma on, nykyauton tekniikkapaketti voimansiirtoineen on niin kevyt että sen tilalle ei kovinkaan häävejä moottoreita ja akkuja sovitella. Myöskään painon keventäminen muualta ei ole vaihtoehto koska mm. kolariturvallisuus ja mukavuusvarusteet ovat asia joista nykyihminen ei halua tinkiä (jos olisi mahdollista niin se tehtäisiin nyt jo koska yhtälailla se parantaa taloudellisuutta polttomoottorin kanssa).
     
  25. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Laitetaan vielä wikipediafaktat jotta saadaan osviittaa:

    Bensiinin energiasisältö on huomattavan suuri verrattuna esimerkiksi Li-Ion-akkuihin, joiden energiasisältö on 540–720 kJ/kg. Bensiini sisältää yli 50 kertaa enemmän energiaa painokiloa kohden kuin parhaat ladattavat akut.

    Vaikka polttomoottorissa saadaan bensiinin sisältämästä energiasta käyttövoimaksi vain 20–35 %, silti teho-painosuhde tekee bensiinistä, dieselöljystä ja polttomoottorista ylivoimaisen nykyisiin akkusähkökäyttöihin verratuna suurelle osalle liikkuvaa kalustoa.
     
  26. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 676
    Hmm...
    Painosta puheenollen.
    Mietitääs oikeen modernia nykyautoa.

    Vaihteisto:
    93 kilograms is the weight of the 6-speed DSG
    1.9TDI kone painaa 200kg.
    2.5 TDI painaa jo melkeen 250kg

    Noi valetut rautakohlot painaa iha sikana! :eek:
    Moottorin nyt tekee jossa tehoa 100hv ja 400Nm muutamaan kymmeneen kiloon. (siis sähkömoottorin)
    Voimansiirto eli vaihteisto jne 0kg.

    Vaihteisto + moottori = 93 + 200 = n. 300kg
    + noin 60 litraa polttoainetta + tankki olisiko 75kg kaukana?
    Kokonaispaino 370kg
    Teslan akkupaketti 300kg.
    Sähkömoottoreita on tehty useiden satojen hevosvoimieni tehoisia jotka painavat vain n. 50kg

    Ei voi sanoa kyllä muuta että painavia kohloja nykyautojen moottorit lootat jne.
    Pitää nyt motti + loota saada 100kg paikkeille eli ettei kamalia nostureita tarviis niiden läskien nostoon :cool:

    No polttomoottori = höyrymoottori.
    Painava kohlo.
    Moottoritekniikaltaan eli luotettavuus hyötysuhde ja teho suhteessa moottorin painoon ja samoin vääntö.
    Väännön läpi kierrosalueen.
    Melkeen kuka tahansa sähkömoottorin valmistaja nauraa nyky auton polttomoottoreiden arvoille.

    Tuolloin 350kg olisi akku + moottori.
    Siis Teslan akku.

    Ja Jos joku ajaa Teslalla 200km ja akku on tyhjä on aika toope.
    Sanotaan, että ei todellakaan osaa taloudellista ajoa.
    Omalla autollani jos ajan nätisti pääsen 1200km matka-ajoa. (n. 80-90km/h nopeus)
    Jos ajan ohitellen ja kovempaa nopeutta niin kas kummaa pääsen enää 900km
    (100-130km/h)

    Tuo kuinka kauas sillä pääsee on kiinni ajotavoista pitkälti.
    Syksyllä Tesla Roadsteri ajettiin Parkanon paikkeilta Helsinkiin lataamatta välillä kertaakaan eikä akku ollut tyhjä perilläkään vaan oli vielä paljon poweria kruisailla vielä Helsingissäkin.
    No se matka oli vasta 265km joten ei sen enempää.
    Siis aika tarkkaan on laskettu monilla autoilla paljon kWh menee per / km ja / 100km

    Siitä sitten laskee paljonko varauskykyä halutaan että päästään haluttuun toimintasäteeseen.

    Itsellä autoilut (pois luettuna firman auto) siis omalla autolla ovat 95% ajoista 15km suunta.
    Aika vähän toki tulee ajettua enää öljyllä muutenkaan töiden lisäksi koska kuljen jo nyt sähköllä melkein kaikki ajot n. 9km työmatka per suunta (myös talvella melkein 30 asteen pakkasilla menen ja ei ongelmia)
    Siis sähköpyörällä. ;)

    Autolla tulee ajeltua kun hakee jotain rakennusmateriaalia tai työkoneita kotia tai muuta isompaa tavaraa.
    Itseni liikuttamiseen en autoa yleisesti käytä lainkaan alle 30km menoissa.

    Eli jos haluaisin siirtyä sähköpyörästä autoon myös yksin itseni liikuttelussa niin sähköauto olisi passeli.
    Olisi muutenkin helpompaa, koska saan ihottumaa tankkaus pistooleista niiden likaisuuden ja hinnan takia :smoke:

    Sähköllä ajaisi lähes ja välillä täysin ilmaiseksi jos vertaa öljynvatkaimiin. :cool:

    Ainiin
    Olin unohtaa Teslasta vielä, jos hallitsee taloudellisen ajon:
    EV record: Tesla Roadster travels 313 miles on a single charge

    Löysin vähän dataa liittyen ajonopeuteen jne. vaikutuksia akun kestoon.
    Samahan se vaikuttaa polttomoottoriautoissakin.
    esim. 60km/h nosto 120km/h nostaa kulutusta järkyttävästi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    To cruise at 60 mph takes about 15kW. However, if you double that to 30kW you will only accelerate to about 80mph -- far less than twice as fast. And if you double it again to 60kW you will accelerate to about 107 mph using 4 times as much power as you did at 60mph, yet you’d only travel about 1.8 times as fast.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Now that we have a better understanding of how much energy the Roadster uses per mile, the next question is how far can it go? The typical full capacity of a new battery pack when charged to 100% in maximum range mode and discharged steadily over 3 hours is about 55kWh. Using that number you can calculate an interesting driving range curve for various speeds.

    While this graph shows that driving range greater than 300 miles should be possible, the conditions to do this are quite rare: steady-state driving at 30 mph (no stops or starts) for more than 10 hours! What is most relevant for real world driving and trip planning is how the range varies between perhaps 45 mph and 80 mph.

    One clear driving “tip” to take away from this is if you are ever nervous about making it to a given destination: you will do much better to slow down instead of speeding up. I’ve talked with many people who intuitively think that minimizing time to the destination will also minimize the energy usage, but just the opposite it true!

    Lähde kyseisille asioille:
    Roadster Efficiency and Range | Blog | Tesla Motors

    Noista voi sitten miettiä omaa ajotapaansa jne ja tietenkin ajoympäristöä miten se akku kestäisi.
     
    Viimeksi muokattu: 31.12.2010

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti