Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 650
    Jotain tuollaista epäilinkin, muuten olisi ollut ikiliikkujan aineista. :-)
    Kilowattitunnilla voi siirellä paljonkin.

    Toki joissain yhteksissä maalämpöä nimitetään sähkölämmitykseksi, lähinnä sen takia että se yleensä vaatii myös paljon sähköä ja mitoitukset yleensä vajaita , minkä seurauksena lisäksi sähkölämmitystä.

    Olisko siellä se maakasuu , kun sitä omaa kaasutankakusasemaa rakenteli.

    Jollain sadankilometrin yksittäisellä matkalla ole isossa kuvassa väliä.
    Sen TM jutun mukaan sähköauto on polttista ilmasto saastuttavampi valinta alueilla missä sähköntuotanto ei ole riittävän ilmastoystävällistä. Ilmeisesti jutussa ei ollut edes niitä ns pahimpia alueita.
    Sähköauton vahvuus on paikallispäästöissä (jos saastuttava sähköntuotanto on kaukana), tämä ehkä vähnä yliarvostettu verrattuna tämäpäivän moderneihin polttis verokkeihin ja siksi ei enään pidetä esille.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2020
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 042
    Kyllä se pääasiassa sähköpatterein menee ja sähköisin lattialämmityksin.
    Tulisijoja on usempiakin mutta tänä talvena olleet aika vähän käytössä.

    Helmikuu
    1 583,35 kWh ( ~ 51 kWh / vuorokausi) eli kesään nähden lisäystä 43 kWh / vuorokausi!

    Energia 49,67 €
    Siirto 70,44 €
    Verot 73,06 €
    Yhteensä 193,17 €

    Eli lähemmäs 200 euroa kuitenkin tulee. Siirto + verot ovat aika leijonaosa. Sähköautoa en juuri ole lataillut tuossa muttei se siinä erottuisi oikeen mihinkään suuntaan.

    Kesällä vaan romahtaa kulutus.

    Heinäkuu
    257,91 kWh ( ~ 8 kWh / vuorokausi)


    Energia 8,09 €
    Siirto 31,59 € <-- Pääasiassa siirtoa 1-2€ energiasta
    Verot 16,73 €

    Onhan tuo aika kallista.. ~ 100 eur / kk jaettuna koko vuodelle sähkö (energia, siirto, verot).

    En ole maalämpöön miettinyt meneväni koska kulutus senverta pientä. Juu ei satoja neliöitä ole itseasiassa jää vielä alle 100 neliön mutta moninkertaisesti pikku yksiön tilat.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2020
  3. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 042
    Väärin... Siinä ei oteta huomioon öljyntuotantoa. Öljyntuotanto on virallisesti maailman saastuttavin teollisuudenala.. Sielä on vaateteollisuus myös vielä ja kaikkea muuta ennen sähköntuotantoa.
    Öljyntuotanto itsessään ennen sitä öljynjalostuksen tuotteiden polttoa (joka äärimmäisen pahasta ympäöristölle) on tuottanut jo pahempaa ympäristölle kuin sähköntuotanto.

    Yleisesti ajatellaan vain pakoputkesta tulevaa päästöä kun vertaillaan vaikkei sillä ole vielä mitään tekemistä kokonaisuuden kanssa.

    Kokonaisuus on öljyhiekka... öljynporauslautat joista päästetään kemikaaleja sekä öljyä mereen... Poltetaan KAIKKI maakaasu taivaalle (VALTAVASTI Co2) sekä päästetään itse metaaniakin valtavasti taivaalle.
    https://www.theguardian.com/environ...mate-impact-than-thought-fossil-fuels-methane
    Oil and gas firms 'have had far worse climate impact than thought'
    Study indicates human fossil methane emissions have been underestimated by up to 40%

    Normaalisti kun jalostettu niin 20% tullut siitä lisää päästöä verrattuna mitä tulee siitä polttoaineen poltosta.
    Eli jos polttaa polttoainetta autolla 150 g / km niin jalostuksen tiedetyt päästöt = 150 x 1,20 = 180g / km.

    Mutta koska on huomattu että on aliarvioitu noin pahasti eli jopa 40% suuremmat niin voimme iskeä sen tuohon vielä ja se tarkoittaa 252 g / km Co2 päästöä autolle joka oli alunperin 150 g.

    Mietitääs sitten hiilivoimaa. Hanasaari PK seudulta.
    Päästöt (kg/MWh) 388 Hiilidioksidi (CO2)

    1000 kWh tuottaa siis 388 kg Co2 päästöä eli 388g / kWh.

    Aamuinen työmatka
    11.8 kWh/100 km

    Talven keskiarvo 13.3 kWh / 100 km

    Jos ajaisin Hanasaaren hiilivoimalla niin 13.3 kWh keskari tarkoittaa talven osalta 51 g / km Co2 päästöä.
    Työmatka 45 g / km.

    Jos ajaisin Konalla maantiellä 18 kWh / 100 km keskikulutuksella niin se tekee 69g / 100 km.
    Aika kaukana on polttomoottori... Huom laskuissa ei ole mukana mereen ja maastoon laskettua öljyä ja pelkästään jalostuksen osuus on valtava tässä.

    Dieselin poltto.... 1 litra = 2.68 kiloa Co2 eli 2 680 g!
    Jos auto vie keskimäärin 6L / 100 km se tekee 160g / km ja siihen jalostus (20%) = 32g / km ja aliarvioidut päästöt raakaöljyn takia (mm tuo soihdutus koko kaasukenttä ilmaan jne) ollaan lukemassa 268 g / km kyseiselle 6L / 100 km kulutukselle.

    Pakoputkesta 160 g / km
    Polttoaineen tuotannon päästö 108 g / km


    Hiilivoimala tuntuukin yllättäen aika hyvältä.
    No Hanasaaren voimalan hyötysuhde 86% (sähkö 30%+56% kaukolämpö)
    https://yle.fi/uutiset/3-6946104

    Puolassa ei oteta lämpöä talteen vaan hukkaan menee. Sielä Co2 on suurempi / kWh itseasiassa melken kolminkertainen.
    Silti käytännössä Kona alittaa vielä selkeästi 6L / 100 km dieselin (kaikki päästöt mukana) päästön vaikka Puolassa lataisi (huom. talvikulutus Konalle) ja oma autoni olisi vieläkin paremmassa asemassa.

    Olemme tosin Suomessa missä hiilivoimakin alittaa dramaattisesti polttomoottorien päästöt ja pääasiassa sähkö on ekoa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2020

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti