Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Kyllä, erilaisia suoritusarvoja on autoilla. What's the point? Eiköhän niillä jokaisella pysy liikenteen mukana riittävässä määrin..

    Nyt oli puhe autojen painosta (ja toimintasäteestä?), niissä on kummasti eroa. Voidaan toki lisätä auton kokonaismassa ja vetokyky mukaan keskusteluun, kas kummaa on taas sähköauto alakynnessä.
    -BMW X6, kantavuus 750kg / vetokyky 1900-2700kg
    -Tesla X, kantavuus 520kg / vetokyky 0kg
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    The Tesla Model X is rated to tow 5,000 pounds and even has a Trailer Mode that will automatically level the suspension and turn off rear proximity sensors (mostly) when towing a trailer.
    2267 kg tuo 5000 pounds.

    Myös model Ässään saa koukun kuten kolomoseen mutta ne on tilattava kun uutta ostaa.

    Mun bensamaasturin kantavuus noin 900kg ja vetokyky 3500kg kuulalla ja kuulaa järeämmällä kytkentätavalla 5000+ kg niin ja on lukot edessä sekä takana.

    Ei BMW:n autot vetohommiin kiinnosta mutta kulkevaa sähköistä cityautoa tekevät kyllä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2020
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165

    Sorry, my bad! Missasin tuon Tesla X;n vetokyvyn manuaalista. Yli kahden tonnin vetomassa on jo varsin hyvä!

    Minkä takia tuputat sinun bensamaasturisi suoritusarvoja joka ikisessä messagessa? Ei niillä ole mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa.
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Njoo se on tämmösen ekologisen sähköautoilijan vetobiili. Edullinen hankkia ylläpitää ja käyttää. :rolleyes:

    Sähköautoja voisi modailla kevyemmäksi. Voisi sitten esim. ajaa Nyrrelle uusia ennätyksiä ja katsoa 0-100 0-200 0-300 0-400 0-500 km/h aikoja.

    Siihen sopisi vanhakin akkukemia.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium–air_battery
    Aluminium–air battery
    Specific energy 1300 (practical), 6000/8000 (theoretical) W·h/kg
    litiumeissa 200+- keskimäärin.

    Sillä saa tällähetkellä jo noin 8 kertaisen varauskyvyn verrattuna nykyisiin Litium akkuihin.
    Alumiini-ilma akkuja ei voi ladata muttei väliä. Anodit vaihtoon ja matka jatkuu.

    Huippunopeus ja rata-aikoja sähköautoille voisi tuollaisilla akuilla vedellä kyllä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2020
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Mutta, mutta, ei hurrata ihan vielä:



    Ilmeisesti ihan kiva vetoauto, jos olisi enemmän rangea.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2020
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Ei ole kyllä mitään tekemistä Suomen eikä edes Norjan (vuorten) kanssa. Suomessa jos ei pikalatureita ole ja olet johonkin hevon kuuseen jotain vetämässä.

    Täytyy muistaa ettei Suomi ole oikeasti kovin vuoristoinen maa. Norja taas aika pieni ja latureita vähän väliä. Se vetohomma vaikuttaa rangeen rajusti jos vetää pitkää tasaista nousua. Sitten jos ajat jotain aika tasaista ajoa 80km/h jopa 100 km/h niin ei ne yksittäiset mäet sielä ole ongelma kuten ne ohituskaistat.... Ne ovat vain lyhyitä pätkiä ja sitten on taas se alamäki.

    Pitkät Usan halki pitkien nousujen läpi menee sähköautolla vetopuuhissa nätisti kun saadaan niitä uusilla kennoilla olevia paketteja. Joku 200+ kWh jos on akkupaketti ja pikalatureita löytyy niin sitten niilläkin mennään jo pitkiä ajoja päivässä vetohommissa.

    Tässä faktaa Norjasta.
    https://elbil.no/the-very-first-test-of-three-electric-cars-with-caravans/
    Otta - Vågåmo (back and forth) With caravan Without caravan
    Tesla Model X LR 27.9 kWh / 100 km 15.3 kWh / 100 km
    Mercedes-Benz EQC 400 30.6 kWh / 100 km 16.3 kWh / 100 km
    Audi e-tron 55 quattro 35.3 kWh / 100 km 18.5 kWh / 100 km

    27.9 kWh / 100 km Tesla Model X:llä... 300 km jälkeen on vielä akussa potkua. Ei kyllä ole mitään ongelmaa. Ei nyt noin kauas tule kaatopaikalle kamaa vietyä tai puutavaraa noin kaukaa haettua... Jos mökille menee niin 300 km on no problem saati lähempänä oleva mökki. Toki auto latautuu mökillä 3x16 eli 11 kW teholla kivasti.

    Sitten tullaan siihen että jos on sopivasti reitillä superchargereita tai ionityjä jne.. niin ei kovin kauan tarvitse 300 km ajon jälkeen odotella. Ei sitä karavaania nyt huvita tuhatta kilometriä päivässä viikkotolkulla raahata eli jos pohjoiseen mentäessä tulee 200 km saati 100 km välein olemaan tehokkaita latureita niin se on yksi ja sama vaikka veisi enemmänkin.

    Taas päästään siihen että kuinka moni sitä asuntovaunua vie sinne Venäjän rajalle korpeen missä ei ole sähköä ja huonoille perähikiän teille.. Mainitsinkin mihin kärryä tarvitsen ja jos ei hinnalla olisi väliä niin olisi sähköauto millä voisi vedellä nyt ei ole mutta hyvin se kyllä vetää. Hieno moottori kyllä polttomoottoriksi täytyy sanoa. Mikään ei voita kuutiotuumia kuten amerikkalainen sanoo.
    Kulutusta toki on mutta vetopuuhissa vie kaikki aikalailla jos isompaa kärryä perässä.

    Pienellä Ford Focus 1.6 bensalla vedin isompaa kärryä niin tuntui olevan kuin jarruvarjo perässä ja noin 15 litraa meni sataselle.... Silloin ollaan jo lähellä samaa kulutusta kuin isommalla autolla ja koneella koska ilmanvastus.... Pieni auto menee pienellä muttei enää kun ilmanvastus tulee huimaksi... iso auto missä ilmanvastus on jo ja nostaa kulutusta ei kamalasti nosta enää koska se kärry ei ole leveämpi ja korkeampi nostaen sitä ilmanvastusta.

    Eli Focus menee helposti puolet vähemmällä ilman kärryä kuin maasturini mutta molemmissa samanlainen kookkaampi kärry niin ovat hyvinkin lähellä toisiaan.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2020
  8. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Aikamoista jossittelua. Asia nyt on kuitenkin niin ettei niitä pikalatureita ole tiheässä, eikä 200kWh akkuja yhdessäkään massatuotantosähköautossa. Ja 11kW minilaturit mökkitien päässä ovat usein myös aikamoista toiveajattelua (sekä liian hitaita kun käydään kaupassa, kylässä yms jolloin tarvittava range on äkkiä satoja kilometrejä).
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2020
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Ainakin ne mökit missä itse olen viimeisinä vuosikymmeninä käynyt on ollut sähköliittymä 3x25A eli 17 kW.
    3x16A eli 11 kW niistä voi ottaa fine ja se tarkoittaa jonkun perus Konan Model 3 (standard rangen) lataamista aika tyhjästä täyteen noin 5 tunnissa.

    Enkä todellakaan käy ruokakaupassa tai muussakaan kaupassa satojen kilometrien päässä. Ei riitä kärsivällisyys sellaiseen.
    Kaupat on kilometrien päässä ja jos asuu korvemmassa niin 10-15km. Tuon matkan lataa 11 kW tehollakin nopeasti. Kaupoista parkkihalleista jne. saa 22 kW jos auto vaan sisältää sellaisen AC laturin. K-Lataus on 22 kW AC ja 50 kW DC.

    Niin ja niitä pikalatureita kyllä on tälläkin hetkellä jo. Ajatellaan että Helsingistä lähdössä mökkeilemään itään Porvoo/Kotka suunnalle tai Lahden suunnalle tai Turun suunnalle tai Tampereen suunnalle. Joka suunnassa on pikalatureita ennen noita isoja kaupunkeja tosin niihin pääsee heittäen vaunu perässä ja vielä huomattava osa akusta jäljellä.
    Vaunun kanssa tosin rajoitus on 80 km/h eli sekin pitää rangen parempana ja siitä johtuen matkanteko on hidasta eli se korkeintaan kolmen tunnin yhtämittainen ajoaika mitä kiinnostaa tehdä ei vie akkua lähimainkaan. 240 km kerkee JOS voit pitää 80 km/h keskinopeuden muttei voi koska se on yhdistelmän suurin sallittu nopeus. Lasken 72 km/h keskinopeudella 3.5h ajoajalla niin se tekee 252 km etenemismatkaksi. Siinä pidän kyllä mielelläni vähintään 30 min tauon. Jos lataan autoa 30 min ajan 150 kW teholla saan sinne 75 kWh energiaa sisään eli about kaiken mitä käytin. Jos taas ajatellaan että ei Teslan supereita Ionityja sallita vaan ollaan 50 kW varassa niin sitten pidän vaikka sen tunnin tauon jos olen ajamassa 500km päähän.

    7h kestäisi ilman pysähdyksiä polttomoottoriautolla <-- Tätä en itse suostuisi edes tekemään. Pitäisi olla eväät ja kuski.
    7h 30min kestäisi jos pikalataisi suht isolla teholla
    8h kestäisi jos pikalataa 50 kW laturilla (näitä sattuu myös paljon matkalle)

    Suurin akkukapasiteetti on tällähetkellä 180 kWh mikä on tulossa myyntiin lähiaikoina ja sopii hyvin vetohommiin. Kyseisen sähköisen lava-auton vetokyky on 4989 kg.
    Tesla Roadster tulee 200 kWh akulla mutten usko että niihin koukkua polkupyörän kuljetusta kummoisempaan saa.

    Rivianin maasturi tai lava-auto on nyt nuo isommilla akuilla.
    Bollingerin oikea eritoten maastoon tarkoitetut autot voivat vetää 3401 kg. Niissä tosin on sitten sitä kantavuutta kivasti eli 2359 kiloa.

    Sellainen sopisi kyllä oman maasturin korvikkeeksi koska olisi jopa parempi tavarankuljetus laite koska tavaraa saa sisälle todella kätevästi.
    [​IMG]

    0-100 km/h taitaa mennä vähän alle 5s eli sekin puoli on aika jees kuorma-autoksi rekatulle ajoneuvolle.
    Maasto-ominaisuudet toki tuossa on parasta mitä saa.

    Mitä painoihin tulee niin Audi Q7 olisi polttiksista yksi lelumaasturi.
    2,445 kg painaa sen malliston lipp...Murolaiva :psmoke: eli täysin suurin akkuisten 2 moottoristen Model X mallien painossa.
    Oikeampi polttis maastoauto Mersun G painaakin sitten reilut 2500 kg enimmillään MuroTasolla.
    Mersun lelumpi ML AMG painaa 2235 kg.

    Polttikset ovat kamalasti keränneet painoa.
    Esim. Murojen 5-sarjan BMW (M sarja toki)



    Production 1984–1988
    Curb weight 1,410 kg

    Production 1988–1995
    Curb weight 1,745 kg

    Production 1998–2003
    Curb weight 1,795 kg


    Production
    2011–2016
    Curb weight 1,990 kg <-- eli 2 tonnin auto.

    Production 2017–present
    Curb weight 1,982 kg <-- edelleen 2 tonnin auto.

    JOS se paino olisi niin ongelma ja tärkeä asia niin kyllä vitosen (perus 5hlö auton) pitäisi olla enemmän tuossa 1500 kg painossa korkeintaan eikä 2 tonnin. Mielellään alle 1500 kg.

    Vitos BiimerBaum on siis näinollen samanpainoinen kuin ikäisensä Tesla Model S. Kolmonen on kevyempi.
    Käytännössä polttiksessa paino on aina paljon ylempänä ja haitallisemmin. Jos siis käytetään samanlaisia alustan osia niin sähköisestä saa paremman ajettavan samaan painoon. Tulevaisuudessa kevyemmillä akuilla / tarkoituksellisesti pienemmillä akuilla on ajettavuus aina sähköversion puolella.

    Maasturissa taas ylivoimaisena etuna on 4 moottoria ja näinollen ei tarvita tasauspyörästöjä ja lukkoja. Voidaan yksilöllisesti jokaista rengasta pyörittää oikeata nopeutta eikä suditella tyhmästi pätkien yksittäisiä renkaita tai lukot päällä molemmat pyörät per akseli.

    Eli oli liukkaus millä tahansa renkaalla niin aina sen vetoa säädellään yksilöllisesti.
    Sama toki olisi hyvä myös henkilöautoissa jos nelivetoa ajatellaan.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2020
  10. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 336
    Keskustelussahan ei ole väitetty, etteivätkö akut vanhenisi tai kapasiteetti laskisi ajan ja käytön myötä, eikä siitä myöskään ole ollut kyse.

    Sähköauto oli edullisempi parhaimmillaan jo viidentenä vuotena (e-Golf) ja Konankin tapauksessa kahdentenatoista vuotena.

    Missäs luulet tuollaisen "ennustettavissa olevan ajan" olevan määritelty?

    Ei ole minusta kovinkaan erikoinen "kaikenmaailman olettama ja ennustus" laskea kustannusvertailua polttoaineiden ja sähkön nykyisellä hinnalla.

    En luule, mutta siitähän ei ollut edes kyse, vaan edullisuudesta.

    Kun polttomoottoriautot eivät olleetkaan Suomessa halvempia, siirryt tarkastelemaan tilannetta Yhdysvalloissa? Vieläpä ensimmäiseen tarkasteluun valitsit vertailukelvottomat autot ja jälkimmäisessä tarkastelussa unohdit kertoa, että polttomoottoriauto oli edullisempi vain ~1/3 osavaltioista ja muissa sähköauto oli edullisempi. Vaikuttaa kovin valikoivalta tavalta hahmottaa tilannetta.
     
  11. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 336
    Vaan millä perusteella väität, ettei taida saatavuus riittää?

    Sitä paitsi riittävyys tuotantonopeudella mitattuna tarkoittaa ainoastaan sähköautoilun yleistymisen hidastumista, ei sitä, että yleistyminen jäisi tapahtumatta.

    Harvemminpa mulle tarvitsee rautalankaa vääntää, joten säästä toki aikaasi. Ongelma oli nyt vain se, ettet ollut täsmentänyt raaka-aineiden loppumisessa olevan kyse kaivosten tuotantonopeudesta tai mistä lie infrasta.

    Silti olet väittämässä, että polttomoottoriautot eivät ole katoamassa minnekään.

    Ei oikeastaan, tuossa taulukossa ei aiheesta puhuta mitään, vaan polttomoottoriautojen kielloista.

    Eipä näitä muutoksia kukaan ole nopeiksi väittänytkään. Jos kuitenkin bännivasara heiluu jo 15 vuoden kuluttua ja autot yleisemmin romutetaan 15 ikäisinä*, ei polttomoottoriautoja 2050 jälkeen enää kovin valtavasti ole, tai varsinkaan 2060 jälkeen ja siitä eteenpäin.

    * Vaikka Suomessa romutusikä on 21 vuotta, muualla se on usein reilusti vähemmän. Esim. briteissä ja jenkeissä 14 vuotta. En tiedä maailman keskiarvoa.


    Varmasti olisi. Sen sijaan sulta taisi jäädä huomaamatta, että kolmessa vuodessa on listalle saatu yhteenlaskettuna 220 miljoonan asukkaan maat, kuten Ranska ja UK. Ja että keskimäärin rajoitteita oltiin kaavailtu alle 14 vuoden päähän, eikä vasta 20-30 vuoden päähän. Ja että sellainenkin mitätön maa kuin Kiina oli listalla mukana, koska on jo vuodesta 2017 puhunut haluavansa kieltää polttomoottoriautot.
     
  12. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 336
    Pitkälti ne ovat, koska sähköautojen latausnopeus ja toimintasäde ovat jo niin hyvällä mallilla. Vetyauton muita huonoja puolia on erittäin vaikea perustella superharvinaisten poikkeuksien avulla, joissa joku jäisi kaipaamaan vieläkin pidempää kantamaa tai nopeampaa latausta.

    Eihän se ole järjetöntä, koska samainen ylimääräinen paino mahdollistaa energiasäästön. Mieti onko vastaavasti järjetöntä raahata ylimääräistä painoa polkupyörän muodossa? Tai kenkiä?

    Järjetöntä se olisi, jos olisi olemassa vaihtoehto olla raahamatta kyseistä painoa menettämättä mitään. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, koska jos jätät akut kotiin, joudut tuhlaamaan vieläkin suuremman energiamäärän käyttämällä huonommalla hyötysuhteella toimivia polttomoottoreita.

    Tuo oli vuonna 2012. Nykyään range olisi vastaavalla akustolla 100 km suurempi.
    (Vrt. 2020 Model S 624 km range @ 100 kWh)

    Ja siltikin olisi järjetöntä valita vetyauto patteriauton sijaan, koska tuhlaat triplamäärän energiaa kilometriä kohden, täysin riippumatta painoista. Ja edelleen esim. Tesla Model 3 (kaikki versiot, myös 75 kWh) on kevyempi kuin Toyota Mirai.

    Samoin tankkausaika on käytännössä riittämätön etu, koska lataus on jo niin nopeaa, ettei matka pitene normaalien taukoilutarpeiden ohessa. On lähinnä pelkästään plussaa, ettei tarvitse metsästää sitä harvinaista vetyhuoltoasemaa, vaan auto tankkautuu kotona.

    50 % kulutuksen kasvu (todellisuudessa ehkä isompikin, esim. Mirai 25 kWh/100 km vs. 15 kWh/100 km Model 3) ei ole se ongelma, vaan energiakulutuksen kasvu vedyn tuotannossa/logistiikassa verrattuna sähkön tuotantoon/logistiikkaan.

    Kas näin:
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Seat Mii electric tai sama VW / Skoda tekele on hyvin lähellä samoja hintoja verrattuna bensatekeleeseen. Tarjouskaupoilla ollut tonnin ero ja polttoainesäästö on useamman tonnin vuodessa kun tulee ajoakin.

    Dacialta tulossa 10,000€ sähköauto eli myös aivan bensakikottimien tasoon.

    BMW:n 3cyl diesel ei kiinnosta oli kuin kevyt tahansa tosin kaikkineensa sekään ei kevyt ole kun puettu ja nesteet sisässä..
    Ennemmin tästä samantehoinen paljon halvempi bensalenkkari.
    https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37419695/Opel/Kadett/1991/Tampere

    Eikä näillä halvoilla pienten sähköautojen hinnoilla edes kiinnosta mussutus 12,000€ Volvon hybridin akusta kun saa moninkertaisesti paremman akun autoineen 8v takuulla samaan hintaan eli siis ajaa PALJON pidemmälle sähköllä kuin sillä Volvolla :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2020
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 706
    Yllä kommentteja useaan eri kommenttiin, mutta en palotellut.
    Sähköautojen osuus autokannasta voi joillain alueilla nousta merkittäväksi, en väitä että nousee, mutta voi nousta. Ja asiayhteydessä ei välttämättä tarvitse nousta 75% luokkaan. Edelleen en väitä, mutta en ylläty jos joillain markkinoilla uusautohankinnat esim >5v päästä on suurelta osin sähköautoja.
    Vety kommentista, jos markkinoilla ei ola mitään ylivoimaista vaihtoehtoa jonka tukeminen olisi yleinen etu, niin ei ehkä olisi hullumpi ajatus että kehitystä ohjattaisiin niin että markkinat ratkaisee, mutta markkinoiden kilpailua tuettaisiin, jälkimmäisellä tarkoitan että ei synny tilannetta missä esim alun energian jakeluverkkokehitys ohjaisi johonkin suuntaa.
    Erottaisin sen energianmäärän ja sen siirron. Siellä polttimo kärryssä voi olla polttoaine kanisteri, jonka ernergimäärä voi olla isompi..
    Akkuja on autoissakin, maalikkona mielessä keikkuu vahvasti paino ongelmat.
    Teknisesti akkujen ja auton väliset kytkennät onnistuu, ei sinänsä mikään uusi juttu, mutta aiheen kaltaisessa tilanteessa vaatimukset vähän eri, varsinkin jos ei lähdetä siitä että tarvitaan joku yrityinen tutkinto (joka on yksi hyvä konsti selittää ajatuksen kaatuminen).
    Joka tapauksessa kyse kustannuksistakin, kuinka monta kymmentä senttiä /kwh se kärrysähkö saa maksaa verottomana. Ja jos halutaan että keskimäärin ajonaikana voidaan ladata hinurin akkuja, niin 22Kw teho varmaan nykymittapuulla kuullostaa aika niukalta, tosin jos kärry on vetävä, niin helpottaa, mutta se ajatus vaatii niiden hilujen lisäksi speksit hinurin ja kärryn kommunikointiin.
     
  15. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Riippuu edelleenkin aikajänteestä. Kuten itsekin sanoit, uuden auton ostajaa tuskin kiinnostaa mitä auton arvo taikka käyttökulut 10-15 vuoden päästä ovat, vaan sen sijaan kustannukset muutaman vuoden aikajänteellä (poislukien idealistit, jolloin hankintakulu ei ole se ykkösdriveri). Tällä muutaman vuoden aikajänteellä sähköauto on se kalliimpi vaihtoehto.

    En käynyt kaikkia osavaltioita läpi, otin ainoastaan nopeasti vertailuun mielestäni samanlaisia autoja Kaliforniasta jota pidetään ilmastoasioissa USA;n edelläkävijäosavaltiona.
     
  16. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Tottakai polttomoottoriautojen suhteellinen osuus tulee pienenemään, sehän on ihan itsestäänselvää kehityskulkua. Mutta se aikajänne jolla näin tapahtuu on hyvin pitkä. Käytännössä kaikki näkemäni ennusteet kertovat että polttomoottoriajoneuvojen absoluuttinen määrä tulee kasvamaan ainakin seuraavat 10 vuotta, jonka jälkeen niiden määrä pysyy suht stabiilina siinä missä ajoneuvojen määrän kasvu muodostuu sähkö- ja polttokennoautoista (jotka käytännössä toki ovat sähköautoja joissa iso akku on korvattu polttoainetankilla ja polttokennolla). Mutta silti noin 30 vuoden aikajänteellä ennustetaan polttomoottoriajoneuvojen muodostavan puolet maailman teillä kulkevasta kalustosta.

    Jos sinun mielestäsi 2 miljardia polttomoottoriajoneuvoa (joka on kutakuinkin tämän päivän lukumäärä) kolmenkymmenen vuoden päästä tarkoittaa "polttomoottoriautojen katoamista" niin "be my guest"! Minä en tämän enempää asiasta jaksa vääntää.


    Toki siellä on useita suurempiakin maita, mutta kuten näet mitään konkreettisia päätöksiä ei ole tehty. Sanahelinää ja hyvää tahtoa tähän maailmaan mahtuu vaikka millä mitalla, konkreettisia tekoja onkin sitten hieman vähemmän...
     
  17. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Nyt me pyörimme aikamoista ympyrää "eipäs-juupas" tyyliin siitä ovatko latausajat riittävän lyhyitä ja kantamat riittävän pitkiä. Eipä taideta päästä tästä sen pidemmälle .. ?

    Mitä vetyyn tulee, sillä on toki omat haasteensa ja koko vetytalous tietenkin pohjautuu ylijäämäsähkön hyödyntämiseen varastoimalla se mahdollisimman tehokkaasti. Akkuihin varastoiminen ei ole tehokasta, siitä voidaan kai olla samaa mieltä?


    Ranskankielen tunnit jääneet väliin joten näinköhän saman saisi suomeksi / englanniksi / saksaksi / ruotsiksi / norjaksi?

    Pitää myös muistuttaa että matka autotallissa tehdystä pellepelottoman yksittäiskappaleesta massavalmistettuun ja teknistaloudellisesti kannattavaan tuotteeseen on hyvinkin pitkä ja kuoppainen. Ja ihan syystäkin, markkinoille on jo nykyäänkin aivan liikaa kaikenmoista hyödytöntä krääsää johon tuokin mielestäni lukeutuu..
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    22 kW teho kyllä riittää ylläpitämään sitä varausta eli taittamaan matkaa ellet ajatellut reipasta ylinopeutta ajaa lähes jokaisella Suomen tiellä.

    Akkuja on myös sellaisia joiden paloriski on olematon. Niitä on myös joissain sähköautoissa ja tulevaisuudessa enemmänkin johtuen tulevista kennotyypeistä. Nykyään on valittu suurimpaan osaan kennotyypit jotka voivat syttyä jos puhkotaan jne. johtuen siitä että saadaan suurempi energiatiheys. Paloturvallisuus ei ole merkityksellinen valmistajille koska muutenkin sähköauton paloherkkyys on pienempi kuin polttomoottoriautolla keskimäärin.

    Mitä tulee nykyiseen pandemiaan niin pikalatausta kannattanee välttää ilman käsineitä. AC lataus fine koska käytät omaa kaapelia.
    Polttonesteiden tankkauksen yhteydessä käytä käsineitä.
    Niin ja pese kätesi hyvin jos kosket sinne pistooliin etenkin paljain käsin ja näppäilet tunnuslukua.
    Niin ja jos "tankkaa" eli latailee kotona niin ei ole tartuntariskiä muista eikä itse tartuta muita :cool:

    Sähköautoa voi AC latureilla (ei pikalataus) käynnistää apin kautta tai vilauttamalla tagia tai sitten antavat sähköö kokoajan kun kaapeli on kiinni (tämä paras ja toimintavarmin systeemi. Toivon kaikkialle tätä). :rolleyes:
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Polttokennoautoissa akku on samaa kokoluokkaa kuin plugareissa.
    Mitä pienempi auto sitä pienempi se litium akkupaketti voi olla ja mitä suurempi TAI isompaa tehoa käyttävä niin sitä suurempi ja tai sellaista kemiaa käyttävä että suuret tehot saadaan akustosta pihalle koska se polttokenno siihen sähkömoottoreiden maksimitehoon luultavammin ei koskaan tule kykenemään ja myöskään käynnistymään silmänräpäyksessä antaen heti tehoja että pääsee renkaat ulkoven liikkeelle.

    Tämän takia se polttokennon käynnistymisen nopeus ei ole se juttu. Toki nopeammin käynnistyvällä akkua voidaan pienentää JOS auton sähkömoottorit eivät ole kovin suuritehoiset.
    Vaikka sielä olisi kemialtaan akku joka voi antaa erittäin suuria virtoja eli tehoja niin sen koko on oltava sellainen ettei se heti lopu kun painetaan nappia ja lähdetään heti 4 nurkkaa sauhuten kun 100-200 kW per nurkka olevat sähkömoottorit junttaa maahan voimansa.. Kärjistetysti siis mutta ajatellaan että auto on motarin rampilla. Pidät taukoa siinä taukopaikalla tunnin verran jonka jälkeen perhe menee autoon ja painat START nappia ja pistän muutaman 5s kuluttua täydet tehot sähkömoottoreille. Jos sielä on akusto joka saa puskuroitua sen niin ok jos ei niin ollaan tehottoman polttokennon varassa joka ei edes mahdollistaisi lähtöä samantein.

    Mitä tulee akkujen kestävyyteen niin omassa on 7 vuosi meneillään ja vielä ei häpeile uutta niin että kapasiteetista olisi merkityksellistä määrää kadonnut. Omaa kokemusta voi siis myös pitää faktana.
    Sanoisin ettei 7 vuotta monikaan polttomoottori ja sen apulaitteet kaikkineensa kestä.
    Tarkoitan siis ilman että vaihdetaan mitään sinne.

    Akku <-- alkuperäinen eikä koskettu
    Sähkömoottori <-- Alkuperäinen eikä koskettu

    Polttomoottori 7 vuoden aikana... selviytyykö ilman että vaihtaa öljyä? Tulppia / johtoja? Hihnoja?
    Voi mennä myös puolia turboa antureita (lambdaa jne) sekä erinäisiä letkuja yms. Voi tulla ongelmaa hiukkasloukun kattiin egr:ään jjne.

    Jos se on varmatoiminen se kestää niin että tehtaalla asennetaan ja unohdetaan. Näin on ajateltu sähköauton akun ja moottorin kanssa että valmistaja takaa niille 8 vuotta / 160,000 km vähintään. Todellisuudessa kestänevät paljon pidempään.
    Toki jos 10 vuotta ylittyy alkaa se paaliaika olla useimmille autoille muutenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2020
  20. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Tottakai polttokennoautossa on akku joka tasaa piikkejä ja toimii energiavarastona pienemmän kulutuksen aikana. Näemmä jäi se tuohon aiempaan viestiin kirjoittamatta..

    SOFC akut eivät mielestäni ole dynaamisiin ratkaisuihin järkevä vaihtoehto, vaan erilaiset PEM-johdannaiset vetävät pidemmän korren lähinnä dynaamisen vasteen kautta. Ja vety pitää olla puhdasta molempiin niin ei tarvitse olla kennoja kokoaikaa vaihtamassa..

    Polttomoottorilla on omat huoltokohteensa ja komponenttien elinikä on rajattu, mutta niitä vaihdellaan huolto-ohjelman mukaisesti. Nämä kustannukset on mukana edellä mainituissa laskelmissa jotka edelleen näyttävät sähköauton olevan se kalliimpi vaihtoehto. Rajatun rangen, hitaan "tankkauksen" ja vaatimattomien ominaisuuksien lisäksi (vetokyky, kantavuus yms).
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    SOFC
    New developments in nano-scale electrolyte structures have been shown to bring down operating temperatures to around 350 °C, which would enable the use of even cheaper steel and elastomeric/polymeric components.

    PEM-johdannaiset tarvitsee niitä kalliita metallejakin eli tarkoittaa lähinnä ettei hinta tule laskemaan. Samoista metalleista kilpailee kaikki muut eri käyttökohteet myös.... Tarkoittaa myös sitä että on epäekologinen vaikkakaan kaivosteollisuus ei ole öljyteollisuuden rinnalla se suurin päästäjä. Öljyteollisuus kun on se maailman #1 luonnon likaaja.

    Mitä tulee sähkö ja polttisauton vertailuun itse vertailen noita pieniä tällähetkellä koska muuhun ei autoa pääasiassa tarvita.
    Riittää että voi kuskata itseään välillä toistakin matkustajaa ja joskus harvoin useampaa kuin kahta.
    Tarkoittaa että kokoluokka 4 hlö pienet autot käy.

    Tässä kokoluokassa on jo hintataso about samassa bensa ja sähkömallilla. Dieseli olisi varmaan kalliimpi.
    En nyt ihan heti ymmärrä missä se tulee kalliimmaksi.
    Isommat autot jätän toistaiseksi pois laskuista.

    Teslan Model 3 tosin on karvalakkina myös niin nopea 0-100 että vastaavaa suorituskykyä kun hakee monelta merkiltä alkaa hinta sieläkin polttiksissa nousta... mutta pysytään pienissä autoissa.

    Vaikka Seat Miin tarjous meni niin otetaan ostohintana se kuitenkin mukaan ja tarjoukset VW:n vastaavalta.
    Sillätavoin voidaan verrata.
    Lasketaan sitten ajomääräksi jotain 15-35tkm / vuosi paljonko bensa maksaa 1v 3v 5v 8v <-- Takuu loppuu sähköpuolella.

    Latauksessa lasketaan sähkön hinnaksi 9-12 snt / kWh (kotoa) ja muuten julkisilta 0-15 snt / kWh.
    Usein on niin että parkki maksaa (sähkö ilmaiseksi) tai sähkö maksaa (parkki ilmaiseksi)
    Tuolla tavoin päästään laskemaan.

    Vaikka sitten lataisi kotona 100% kaikki ajonsa niin kerroppa kuinka se 1000€ halvempi bensa Seatti tulee halvemmaksi?
    Verotkin on vain noususuhdanteessa sille... Dieselistä nyt puhumattakaan jos saisi... niiden verot olisi niin tajuttomat vuosittain.

    Jos isompaa autoa joinain kertoina tarvitsee sen voi vuokrata edullisesti. Nykyään on 24h palveluita että apin kautta saa haettua auton. Ajaa oman sähkökulkineen siinne ja jatkaa toisella. Eli siis se suurempi / kalliimpi auto ei aina ole pakollinen vaan itseasiassa tuntuu typerältä jos sielä on 1-2 ihmistä pääasiassa eikä käytetä auton koko kapasiteettia ja kantavuutta juurikaan koskaan.

    Huolloissa tulee paljon säästöä vuosittain sähkömallille.
    Ei polttisautoon osia aina huolto-ohjelman mukaisesti vaihdella. Takuun jälkeen tehdään mitä tehdään ja jos isompaa kalliimpaa ilmenee --> paaliin. Itseasiassa jos jotain joutuu vaihtamaan niin se kertoo jo huonosta kestosta... luotettavuus huono... Ajatellaan vaikka että lähden pidemmälle retkelle Eurooppaan ajelemaan vaikka vuodeksi pariksi... Jos joutuu sielä huoltamaan enemmän autoo onhan se typerää... Vaikka ajaisi 50tkm vuodessa.
    Raskas kalusto ajaa erittäin paljon huoltojen välissä mikä kertoo että se on paremmin suunniteltu siltä osin. Sähköautolla voi myös tehdä niin. 2v on aivan normaali huoltoväli ilman km rajaakin ja ei sen pidä olla mikään maailmanloppu vaikkei pariin vuoteen mitään tekisi vaikka sinä aikana 60-80tkm rennosti tulisi.

    Nyt eletään kuitenkin vuotta 2020 eli pakolliset huollot mm. osien & litkujen pakollinen vaihtaminen kuuluu historiaan.
    Toki sähköautossa on jarrunesteet jäähdytysnestettä jne.. mutta käytännössä niitä ei ole pakko 2v välein miettiä läheskään. Jarrunesteitä voi olla hyvinkin vanhoja autoissa kuten jäähdytysnesteitä. Hyvää se ei aina tee mutta toisaalta ei se auto tien päälle jää niiden takia helpolla. Jäähdytysnesteen kanssa taas sähköautossa ei niin ongelmaa koska moottori ja muut komponentit ei juuri lämpene eli neste ei joudu lähimainkaan niin koville.

    Akku muutenkin sähköautossa takuun jälkeen se pienempi murhe JOS merkkiliikkeitä käyttää. Ennemmin varmana kustannuksena näkee kaikenlaiset sähköosat 12V systeemissä tai vaikka joku AC laturi tms. josta merkkiliike voi velottaa useamman tonnin kun purkuautosta saa satasilla.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2020
  22. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Mikä auto? Paljonko ajettu? Paljonko alkuperäisestä kapasiteettista jäljellä?
     
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Bmw i3
    Ajettu 110,000 km
    Sanoo että ~10% olis menny kapasiteetista mutta pitäs nollata arvot ja ajaa loppuun että tietää juuri oikean tilanteen.
    Tuon käytettävissä olevan olen ajellut vähiin että sen saa ulos mutta varmaan enemmänkin sielä on vielä.

    Ei se tällä tahdilla saavuta takuun % rajaa vielä 12v ikäisenäkään millään eli sanoisin että 8v on helppo nakki valmistajille.
     
  24. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Kai tuo akun happaneminen on merkkikohtaista. PHEV fb ryhmässä eräällä mersun 2015/30tkm phev ja siinä akkua jäljellä 70,49%. Menee takuuseen jos kapasiteetti putoaa alle 70%, mutta aika vauhdilla on kapasiteetti pudonnut.

    Ei taida ajamattomuus tehdä hyvää hybridien akuille...
     
  25. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Mitä pienempi akku sitä enemmän tulee latauskertoja.
    Pieni plugarin akku... Ladataan jopa useasti päivässä jolloin kuluu paljon nopeammin.

    Isompaa akkua voi pitää helposti tuossa 30-80% päivittäisessä ajossa ja silti pääsee useampana päivänä töihin yhdellä latauksella.

    Eli huonoja ovat
    1. Auto seisoo ison osan päivästä 100% akkuvarauksella. Valmistajat rajanneet yleisesti muutaman prosentin alle todellista käytettäväksi kuten alapäästä tosin fiksumpaa ajella huoleti lataamalla kun tarvetta eikä yrittää pitää 100% kokoajan.

    2. Autolla ajetaan akku aivan tyhjäksi usein / päivittäin jopa useita kertoja (phev)

    Täyteen 100% lataus ja loppuun ajo vastaa akun vanhenemisena suuntaa antavasti 10x nopeutta.
    Eli jos tiettyyn vanhenemiseen vaaditaan 300 sykliä (miniakulla pakko) niin saman matkan ajaa isommalla akulla niin että 3000 sykliä vanhentaa saman verran.

    Akun koolla (kWh) ja käyttötavalla on suuri vaikutus.
    Oletuksena toki että verokeissa sama kemia.
    Phev käyttöön laittaisin litium titanaatti akut.
    Valmistajat ei koska maksivoivat voitot.

    Titanaattiakku kestäisi huimasti kauemmin eli lataussyklejä saa enemmän. Ilmeisesti virranantokin hyvä ja extrana paloturvallisuus.

    Haitta korkeampi hinta ja huonompi energiatiheys (phev autoissa riittää pienempi akku)
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2020
  26. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    694
    Noniin. Nyt kun tämä automalli selvisi niin höpöhöpöltä hävisi pohja lopullisesti. Oikeasti tuo on kauppakassi ja lyhyehkön matkan työmatka-auto. Ei mitään muuta. Ja kyllä, olen ajanut vastaavalla bemarilla. Pitäydyn silti bensa Passatissa, johon mahtuu (itseni lisäksi) perhekin mukaan. Ihan sama mitä öljyt yms. maksaa. Polttis vaan hoitaa homman. Pääsen töihin ja reissuun. Vedän kärriä ilman kompromisseja ja bensaa saa asemalta parissa minuutissa. Jos vaihtoehtona olisi tuo bemari, niin kohtelias ei kiitos.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2020

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti