Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 131
    Litiumkaivoksen käyttämä vesi on aika mitätön ongelma verrattuna siihen, että keskellä mannerta sijaitsevien peltojen fossiiliset vesivarannot ehtyvät. Fossiiliset vesivarannot kun eivät juurikaan uusiudu ja korvaavan veden hankkiminen voi olla valtava urakka jossain USA:n keskitienoilla, kun etäisyydet vesistöihin ovat valtavia.

    80 000 litraa vettä akkua kohden tarkoittaa 400 000 Teslan (about vuosituotanto tänä vuonna) tapauksessa kuitenkin vain 32 miljoonaa kuutiota vettä. Tuo on kymmenesosa Päijännetunnelin vuosimäärästä. Vertailun vuoksi Yhdysvaltojen 39 miljoonaa hehtaaria maissipeltoja tarvitsevat noin 200 miljardia kuutiota vettä, eli about 10 000 kertainen määrä.
     
  2. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 765
  3. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    666
    Ei tullut tietenkään. Saa kai sitä silti eriävän mielipiteen esittää? Ralliautoilusta katosi muna kun b-ryhmä lopetettiin, eikä vinkuva sähköralliauto varsinaisesti aiheuta jöpötyksen tunnetta. Autourheiluun on aina kuulunut kova meteli ja bensan katku. Se siitä huvista sitten.
     
  4. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    666
    Eli kun avokadot vievät vettä enemmän, niin akkujen valmistuksessa käytettävä pohjavesi ei olekaan ongelma? Kuitenkin sitä kuluu sinällään melko ”turhaan” prosessiin paljon alueella, jossa ei vesitilanne ole niin hyvällä tolalla kuin Suomessa. Ruoka ja sen tuottaminen ei ole turhaa, se on jopa pakollista. Akkujen valmistus ei. Kuitenkin Suomen pitäisi olla piiperöiden mielestä ilmastoasioissa se mallimaa, jonka tekemisillä on kuitenkin yhtä vähän vaikutusta kuin tuolla akkujen valmistukseen käytettävällä veden tuhlaamisella maailmanlaajuisesti. Ei aina aukea logiikka ei.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  5. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 131
    Kylläpä on todella "turhaa" valmistaa akkuja, joiden käyttämisellä säästetään ihmishenkiä. Varsinkin kun ei toistaiseksi ole tulossa mitään muutakaan ekonomista teknologiaa polttomoottoriliikenteen korvaajaksi, samalla kun hiilivetyjä ei riitä ikuisesti, vaikkei välittäisikään siitä, että hengitysilmasta tulee niiden käytöllä myrkyllistä jo muutaman sukupolven päästä.

    Litiumia tarvitaan myös täysin riippumatta sähköautoista. Vielä vuonna 2015 litiumista 75 % kului muihin tarkoituksiin kuin autojen akkuihin. Nykyistä kasvua toki ajavat pitkälti sähköautot, mutta kasvua litiumin tarpeessa tapahtuisi silti ja farmarit olisivat joka tapauksessa saman ongelman edessä hieman myöhemmin.

    Älytön "ratkaisu" ongelmaan on toki se, että alettaisiin vähentämään sähköautojen valmistusta, mutta kun se ei edes ole se todellinen ongelma, vaan paikallispolitiikka.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 747
    Ahh, B-ryhmä



    Melko jäätävä ääni Audissa. :eek:

    "Se oli Mikkola" totesi joku vaahtosammuttimen kokoinen. :D





    Audissa, Lanciassa ja Pösössä 500-600 hevosvoimaa, eikä mitää ajoavustimia (ohjaustehostin taisi kaikilla jo viimeisellä kaudella olla).

    Miehet oli rautaa ja autot "puuta". :hammer:

    Sitten vähän mäkikisaa, saataisiinkohan tällainen järjestettyä Suomessa, vaikka Rukalla? :D



     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    12 000 rpm noh melkeen mikä vaa sähköauto kiertää tuon... niin ja kestävät niitä korkeita kierroksia hyvin.
    Normi polttisauto ei tykkää 5000-6000 kiekkoja kovinkaan kauaa.

    Vuorille on paljonkin ajeltu myös B ryhmäläisellä. Pikes Peak kisa.
    Tällähetkellä sähköauto vei sen. Kunhan saadaan vielä kevyempää akkua sisälle niin aina vain paranee.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pikes_Peak_International_Hill_Climb#Car_divisions

    Sitten Festival of speed.
    The event is classified as a hill climb, and visitors are accorded close access to that part of the track. The track has an elevation change of 92.7 metres, for an average gradient of 4.9%. The record time for the hillclimb was set in 2019 when Romain Dumas drove the electric Volkswagen I.D. R clocking in at 39.9 seconds. The record time for a Formula 1 car is 41.6, set by Nick Heidfeld in 1999 in a McLaren MP4/13.

    F1 autolla oli aikaisemmin ennätys ja nyt sähköinen VW kansanauto rikkoi F1 auton ajan.

    Äänet ei mua ole kiinnostaneet enää lapsuuden ja räpättimien jälkeen. Ääniä tehdään jo nyt autoissa kaiuttimilla ja pöhinäpöntöillä mutta onneksi ne saadaan pois päältä. Tärkeämpää on voimalinjan sulavuus eli kun kaasupoljinta koskaa niin se lineaarisesti ilman mitään nykäystä tuo tehoa tai menee moottorijarrulle. Polttiksissa aina sellainen ikävä ominaisuus kun kaasupoljinta nostaa niin sitten kun menee moottorijarrulle se jotenkin nytkäyttää eli ei mene vedon vähetessä lineaarisesti nollaan ja siitä lineaarisesti moottorijarruun sen mukaan mitä halutaan.

    Oli kulkusuunta eteen tai taakse niin aina pitää olla sulava nykimätön veto oli moottorin kierrosluku mikä tahansa kun liikkeelle lähdetään.
    Sivistynyt voimalinja on paras voimalinja ja myös huoleton eli voit ajaa. Vaikka 30tkm 50tkm jne. ajanut vuoden aikana niin ei kuulu huoltaa kesken vuotta ja voitava vain ajaa seuraavakin vuosi.

    Jos vikaa tulee alustan osiin tms. kuluviin niin korjataan kun hajoaa ei ruveta sitä voimalinjaa varoiksi huoltelemaan.
    Alennusväliin voi öljyt vaihtaa vaikka 100+tkm välein jos sen kesto huolettaa. Sielä ei onneksi ole vaihteita vaihtumassa (ylimääräistä liikkuvaa osaa) niin se kestää paremmin ja ei kerry metallipaskaa niin paljoa pitkillä ajomäärillä ja vaikkei öljyä vaihtaisi niinkuin valmistajat ohjeistaa mikä ei ideaali asia ole.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  8. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    748
    Tässä kannattaa vielä muistaa, että Pikes Peak on nykyään täysin päällystetty toisin kuin B-ryhmäläisten aikaan. Se on huomattavasti nopeuttanut ajoa ja taannut rivakan ylöspääsyn myös niille autoille jotka ei muuten soralle sovellu.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Ei liity käytettyyn polttoaineeseen / energialähteeseen. Auto tehdään erikseen jommalle kummalle tai molemmille kuten ralliautot. Ralliautoihin laitetaan rengastusta jommalle kummalle tai jos ajetaan molemmilla pinnoilla niin sitten molemmille.
    Rallicrossiin tulee myös sähköautot.
    https://yle.fi/urheilu/3-11000904
    Ralliautoilija Markku Alén testasi sähköllä toimivaa rallicross-autoa ja yllättyi: "Kyllä tässä on tulevaisuus"

    Lähtönopeus on niin huima, että se yllättää totaalisesti. Minäkin olen ajanut monenlaisilla autoilla, mutta ehkä tämä oli rajuin, kertoo Alen.
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 747
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Ei liity hiekkaan. Voi olla vaikka maastoajon kisa. Sinne akut sopii hyvin koska maastossa ei kulu niin paljoa kuin päällystetiellä koska nopeus.

    Itse sähkömoottori ei vaikuta siihen että Rallin pisimmillä taipaleilla ei riitä. Jos saataisiin vaikka tehokkaasti sähkö ulos uraanista/toriumista niin autoja ei ladattaisi koskaan ja sähköauto painaisi PALJON polttomoottoriautoa vähemmän. Akkuasiaan on toki tulossa lähivuosina 50% parannus eli samaan kokoon about 50% lisää. Se vaikuttaa jo moneen paljon.
     
  12. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 030
    No vaihdetaanhan formuloissakin renkaita ja tankkaillaan autoja, niin miksei rallissa voisi olla akunvaihtovarikko matkalla.
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Formula E:ssä tais olla akun vaihto muttei enää ole eli riitettävä koko kisan. Paska kuski ajaa akun liian finaaliin liian aikaisin.
     
  14. mixa

    Rekisteröitynyt:
    28.10.1999
    Viestejä:
    81
    Oijoi, melkeen penkiltä tipahdin...LOL. Onko juurikin näin että huoltotoimenpiteet pitää ajoittaa uudenvuodenvaihteeseen XD

    Tämä se on hassu kaveri ku tarjoaa naurut joka ikisessä viestissä. Ja nuo lukujen pyörittelyt postauksissa...:facepalm Mahtava lukea näitä ketjuja kun vetyautot tulevat lyömään itsensä läpi 95,72% todennäköisyydellä 5,352v - 17,463v kuluttua. Voin olla 73,961% varma että hyrskytin sellaisen ostaa ja pitää sähköautoja mätinä p*skoina ja hehkuttaa vetyautoa kuin vanhaa dieseliä 34 asteen pakkasella. UGH.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Ei vuodenvaihteessa vaan vaikka useamman vuoden välein vaikka ajaisi paljon esim. 40+tkm vuosi.

    Vetyauto? Meinasit polttomoottorivetyautoo?
    Polttokennovetyauto on sähköauto. Sielä tulee olemaan samanlainen akku. Mersun polttokennossa on vastaava akku kuin plugareissa. Miksi? Siksi että saa sähköä riittävästi ohituksiin ja pääsee heti järkevästi liikkeelle.

    Vety on paska aine metaanimon parempi. Pääsee pidemmälle elpompih käsitellä infra on nimimerkillä yli 10v sitten jo jättänyt bensa ja diesel autoilun. Kaasuautoilusta oli ainoa suunta sähköön.

    Vety... Suomessa suljettiin ainoat vetytankkausasemat koska ei järkee kun ketään ei kiinnosta. Norjassa oli useita joista osa sulettu 1 räjähti jne.
     
  16. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 747
  17. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    748
    Liittyyhän, koska tolla Volkkarin sähkärillä ei olis voinu kasarilla ajaa Pikes Peakin pohjia koska sitä reittiä ei oltu päällystetty.
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Ei suoranaisesti liity koska jollei se olisi nyt päällystetty se ajettaisiin erilaisilla renkailla ja mahdollisesti erilaisella autolla vaikka rallicross autolla tai jollain. Tuo on myös senverran lyhyt ettei tarvitse akkuja vaihtaa tai latailla.

    Rallia voitaisiin ajella hyvin sähkölläkin siis EK:t voidaan pääasiassa hyvinkin ajaa ainoa että pitäisi tehdä akkuswap tai pikalataus EK etappien välillä.
    Pikes Peak on pidempi kuin useat EK:t Suomen rallissa ja vieläpä pelkkää nousua.

    The track measures 12.42 miles (19.99 km) and has over 156 turns, climbing 4,720 ft (1,440 m) from the start at Mile 7 on Pikes Peak Highway, to the finish at 14,115 ft (4,302 m), on grades averaging 7.2%.

    eli 20km pitkä. 20 km voidaan nousupainotteisessa radassa nykyakuilla päihittää polttis. Jos saadaan akut vaikka -50% painoon tai jopa alle niin sitten alkaa olemaan aika mahdotonta pysyä millään polttiksella edes lähellä 4-moottorista sähkistä.
    Uudet akut tulee olemaan ~ -50% painoisia mikä lisää hyvin mahdollisuuksia myös rallin puolelle ja jos tarjolla on joku ~ 200 + kW laturi niin sillä latailee aika äkäseen seuraavan EK:n tarpeeseen akut.

    https://www.nesterallyfinland.fi/reitti/
    MM-rallin juhlavuoden kilpailureitti julkaistaan helmi-maaliskuun vaihteessa 2020.
    Torstai 1.8.

    09.00 Testierikoiskoe Vesala (4,26 km)
    19.00 EK 1 Harju 1 (2,31 km)

    Torstain EK-kilometrit: 2,31 km

    Perjantai 2.8.
    06.40 Huolto Paviljonki, 15 min
    08.18 EK 2 Oittila (19,34 km)
    09.21 EK 3 Moksi 1 (20,04 km)
    10.24 EK 4 Urria 1 (12,28 km)
    11.16 EK 5 Ässämäki 1 (12,33 km)
    12.39 EK 6 Äänekoski 1 (7,80 km)

    13.56 Huolto Paviljonki, 40 min

    15.24 EK 7 Moksi 2 (20,04 km)
    16.27 EK 8 Urria 2 (12,28 km)
    17.19 EK 9 Ässämäki 2 (12,33 km)
    18.42 EK 10 Äänekoski 2 (7,80 km)
    20.00 EK 11 Harju 2 (2,31 km)

    20.30 Huolto Paviljonki, 45 min

    Perjantain EK-kilometrit: 126,47 km

    Lauantai 3.8.
    06.25 Huolto Paviljonki, 15 min

    08.08 EK 12 Pihlajakoski 1 (14,42 km)
    09.10 EK 13 Päijälä 1 (22,87 km)
    10.08 EK 14 Kakaristo 1 (18,70 km)
    11.34 EK 15 Leustu 1 (10,50 km)

    13.00 Huolto Paviljonki, 40 min

    15.08 EK 16 Pihlajakoski 2 (14,42 km)
    16.10 EK 17 Päijälä 2 (22,87 km)
    17.08 EK 18 Kakaristo 2 (18,70 km)
    18.34 EK 19 Leustu 2 (10,50 km)

    19.47 Huolto Paviljonki, 45 min

    Lauantain EK-kilometrit: 132,70 km

    Sunnuntai 4.8.
    07.30 Huolto Paviljonki, 15 min

    08.38 EK 20 Laukaa 1 (11,75 km)
    09.38 EK 21 Ruuhimäki 1 (11,12 km)
    11.01 EK 22 Laukaa 2 (11,75 km)
    13.18 EK 23 Ruuhimäki 2 (11,12 km) - POWER STAGE

    14.21 Huolto Paviljonki, 10 min

    16.00 Maali Paviljonki

    Sunnuntain EK-kilometrit: 45,74 km

    EK-kilometrit yhteensä: 307,22 km
    Siirtymätaipaleet yhteensä: 1071,66 km
    Koko reitin kilometrit yhteensä: 1378,88
    EK-kilometrien osuus kaikista kilometreistä: 22,3 %

    Pääasiassa ajellaan siirtymiä joissa ei edes ylinopeutta saa ajella.
    Tietenkin jos nyt ajeltaisiin rallia sähköllä olisi oltava vaikkapa se pikalataus (muutama pikalaturi paikalla) johon ensin järjestyksessä --> lähtöjonoon seuraavaan taipaleeseen. Mitä tulee akun riittävyyteen sama ongelma on Formula E kisoissa kun sielä ei edes saa vaihtaa akkua / latailla koko kisan aikana eli se toisi vain jännitystä kisaan jos pidempi EK kun kaikki sähköllä ajaa.

    Tottakai myös aikataulu olisi sen mukaan räätälöity.
    Eihän jokainen ralli ole tuollainen että ajellaan 1000 km siirtymää mitä maailmalla käydään vaan on joku kisa mihin tullaan ja ajellaan ja se oli siinä. Siirtymät toki myös hoituu tarvittaessa päivien aikana.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2019
  19. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    748
    Varmasti, mutta kun ei ole ajettu ja se VW sähkäri nyt vaan on katukilpuri. Se mitä voisi tai olisi voinut tehdä on eri asia mitä on tehty.
     
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 451
    Tulevaisuus:


    https://tekniikanmaailma.fi/erikoin...ttavat-vuoroaan-latausasemalle-kaliforniassa/
     
  21. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 369
    ot kysymys..mitä jos tulee pidempi sähkökatkos niin potkukelkallako menen hoitamaan asioita?
     
  22. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 131
    Jos tulee useita päiviä / viikon kestävä sähkökatkos, niin ehkä sulla on suurempiakin murheita. Jos asut jossain korvessa, jossa ei sähkö toimi nytkään, niin ehkä sulla on generaattori jo valmiiksi.
     
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 747
    Hyrskytin: Ei koske Suomea, suomessa jokainen voi kytkeä sähköautonsa kotona pistorasiaan,
    lisäksi ilmaisia latauspaikkoja on joka nurkalla.
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 890
    Niin mites ne huoltoaseman pumput toimikaan? Pumppu pyörii sähköllä kuten myös automaatti toimii sähköllä. Kuitenkin kaupunkiajossa usealla sähköautolla pääsee vähintään saman matkan kuin diesel autoilla ja bensa-autoilla ei sitäkään.
    Tämä siis jos autot tankattu / ladattu ja sitten sähköt lähtee.

    Toisekseen kotona voi olla aurinkovoimalaa jolla sähköä saa etenkin etelämpänä myös tuolla Kalifornian seudulla moni tuottaa PALJON enemmän sähköä kotona kuin mitä sähköautot vie koko vuoden aikana.

    Sähköä voi toki generaattorilla jauhaa kotona jos sitä polttoainetta on. Kunnon ongelmat sähköverkossa niin bensaa ja dieseliä ei niinkään saa. Sähköä voi joistain saada. Biokaasua voi myös maatiloilta saada jossa sähköä tuotetaan myös sillä biokaasulla ja toki sielä voisi sähköäautoakin latailla.

    Latausaseman ruuhkat ei kamalasti kosketa etenkään kotona lataavaa. Jos asuisin Kaliforniassa ja omaisin 400-700km sähköllä kulkevan Teslan niin ruuhka julkiselle laturille olisi vähin huolenaiheeni. Kotona sähkö on paljon halvempaa kuin maksullisella Teslan Superilla ja auringon takia latailisin sitä aurinkoenergiaa ainakin ne ajat kun kelit kohdillaan ja töissä joutuu käymään (työmatkat menee treeninä hyvin niin jää vapaa-aika vaikka naisiin kuten SuperMuroilla).

    Ainiin sähkökatkos... aurinkovoima... ongelmia? ei... pumpulla juu.

    Juu kotona Suomessa voi tunkea sähköauton pistorasiaan voimavirtarasiaan (sellaisesta saa vaikka sen 3x32A tai enemmänkin koska autoon voi type2 ottaa myös 3x 63 A eli 43 kW mutta tätä tukee tosi harva auto mutta voimavirtarasiaa saa tuollaisenakin tosin sitten kannattanee se latauslaite asentaa piuhojen päähän eikä voimavirtarasiaa) tai type2 latauslaitteeseen jos sille vetää taululta kaapelit.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2019
  25. MSM

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    1 131
    Nykypäivä:

    [​IMG]
     
    tth78 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti