Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tarkoitin sisätilahönkäilijää.
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Suv yli 400 km rangella 25,000€ jos kelpuuttaa kiinalaisen auton (no onhan Volvokin nyt:rolleyes:)
    https://www.talouselama.fi/uutiset/euroopan-valtaaja-tayssahkoisen-kiinalaisen-katumaasturin-hintalappu-lyo-kilpailijat-laudalta/

    The Chinese Aiways U5 has a 63kWh battery and reportedly drives 460km “under comprehensive conditions”. With an average energy consumption of about 18kWh/100km (educated guess), it will be closer to 400km under WLTP conditions.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 744
    Väität, että Volvo on samalla viivalla tämän startup yrityksen kanssa.. :D

    No eihän koko vehjestä edes tuoda tällä hetkellä eurooppaan ja jos joskus tuodaankin, niin tuskimpa vaan Suomeen. :)

    25000-30000€ on sekin paljon rahaa, jos tuotos osoittautuu läjaksi paskaa. :think:

    Ja kuka sitä sitten korjaa kun vikaa tulee? Lienee turhaa viedä Pera Pajalle, jossa on tottunut sen polttiksen kanssa asioimaan. :kahvi:
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 744
    Vaikuttaa kyllä ihan hyvältä, kunhan kestää Suomen vaihtelevassa ilmastossa käyttöä.

    Käytännön range talvella kiinnostaa myös, kun ei ajeta toppavaatteet päällä.



    Voisi toimia lähiajossa perheen 2. autona.. :think:
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 442
    Tuossa no saatu kyllä hinta painettua kohdalleen, hyvä "entry-level"-sähköauto. Mietittää myös tuo toimintasäde talvella, sillä eikö noista ole uutisoitu, että pakkanen vie sen 40% pois?

    Kotiseudulla liikkuu bmw:n i3, jossa taitaa kuskina olla jokin pisaralla pisimmälle tyyppi, sillä pimeälläkin ajaa auton perä pimeänä...
     
  7. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Talvi juttut aika ratkaisevaa ja se että sinne autoon mahtuu autonomista ja matkustajat.

    Ja kanssasi samaa mieltä, se riittää että sopii tyypillisiin ajoihin, eli ns kakkosautoksi, ja tapauksesta riippuen sitä ykkösautoa ei ehkä tarvi omistaa lainkaan ( vuokra-auto , julkiset jne)
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Kona menee talvella ~350 km ja 482 km on ilmoitettu toimintasäde. 40% poisto tarkoittaisi jo alle 300 km ajomatkaa eli ei pidä paikkaansa. Ainahan sitä ajomatkaa voi muuttaa ajotyylillään jos vaikka ajaa vain motaria mutta Suomessa motaria on kovin lyhyesti ja vain harvan kaupungin välillä koko matkaa.. Missä motaria on niin sielä on pikalatureitakin sitten paljon paremmin kuin syrjässä missä talvella mennään 80 km/h. Käytännössä talvella kun Suomessa ajelee talvirajoituksilla menee se yhtä kauas kuin kesällä nopeammilla nopeuksilla.

    Mii... Akku on 36,8 kWh:n kokoinen ja siitä on käytettävissä 32,3 kWh.
    Maantiellä = 260 km (WLTP). 12,4 kWh / 100km.
    Kaupunkiajossa 359 km. 9 kWh / 100km.

    Sanoisin että sinne 200km tuntumaan voi talvisinkin lähteä maantielle ajelemaan. Talvirajoitukset pienempiä. Kaupungissa nyt ajaa kuinka vaan pitkiä matkoja koska kulutus huomattavasti pienempää alhaisen nopeuden (ilmanvatus) ja suuren jarruenergian talteenoton takia.

    Konalla +0 C tai pikku pakkanen tarkoittaa 15 - 18 kWh / 100km kulutuksia ja kovemmassa pakkasessa ~ 20 kWh / 100km.
    Jos menisi Konan kulutuksella menisi normi talvipäivä 200 km ja 160 km sitten kovemmalla pakkasella. Veikkaan että karvan menee yli vielä.

    Ainakin nuo ylläolevat WLTP lukemat saa alitettua kevät-syksy aikana kevyesti.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 442

    Paukkupakkasilla sähköauton ajomatka putoaa keskimäärin 40 prosentilla.”

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6


    Pakkanen syö sähköauton akkuja odotettuakin pahemmin – Amerikkalaiset tekivät hätkähdyttäviä löytöjä
    7.2.201910:34päivitetty 8.2.201906:59
    [​IMG]
    Pakkaselta paossa. Sähköautojen akut säilyttävät latauksena ja lataavat tehokkaasti lämpimissä sisätiloissa. Kuvassa Tesla Model S.KUVA: ARTTU LAITALA

    Paukkupakkasilla sähköauton ajomatka putoaa keskimäärin 40 prosentilla. Autotallilataukset ja lohkolämmitys auttavat.
    Lukuaika noin 3 min

    Useat autovalmistajat markkinoivat pitkän matkan akuilla varustettuja sähköautoja, jotka ideaalioloissa voivat taittaa jopa 500 kilometrin matkan yhdellä latauksella.

    Ideaaliolot ovat silti eri asia kuin pakkasen panema talvikeli, selviää arvovaltaisen Yhdysvaltain autoliiton (AAA) teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

    Tutkimustulokset ovat hätkäyttävää luettavaa. Niiden mukaan sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla, kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen, uutiskanava CNBC kertoo.


    AAA:n testeissä käytettiin yhteensä viiden eri valmistajan sähköautomallia: Teslan Model 3:a, Chevrolet Bolt EV:tä, Jaguar I_Pace -mallia ja Nissanin Leaf Plus -mallia.

    ”Havaintomme mukaan lämpötilat vaikuttivat sähköautoihin huomattavasti ennakoitua enemmän”, Yhdysvaltain autoliiton teknisen jaoston johtaja Greg Brannon toteaa.

    AAA:n testiohjelma lienee ensimmäinen vertaileva ajotutkimus, jossa jokaista ajoneuvoa ajettiin yhtenevin käytännöin. Brannonin mukaan testit tarjosivat useita yllätyksiä.


    Suurin yllätys oli hänen mukaansa se, että kaikki autot menettivät merkistä riippumatta keskimäärin saman verran ajomatkaa.

    ”Tähän autovalmistajien tulee löytää ratkaisu, sillä asiakkaiden kannalta se voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä”, Brannon toteaa.

    Matkan alenemaan vaikuttavat monet syyt. AAA:n tutkimuksen mukaan pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.

    Chevy Boltin kaltaisessa, 380 kilometrin ajolatauksella varustetussa autossa matka-alenema olisi noin 45 kilometriä. Tämä edellytti, että auton lämmityslaitteita eikä istuinlämmittimiä ollut kytketty päälle.

    Päälle kytketyn ilmastointilaitteen aiheuttama matka-alenema oli vieläkin suurempi. Tutkimuksen mukaan se pudotti käytettävissä olevaa ajomatkaa 41 prosentilla, mikä Boltin kaltaisen sähköauton kohdalla pudottaisi ajomatkan 224 kilometriin.


    Sähköautojen ongelmana on, että niiden lämmitysjärjestelmä nojaa yksinomaan sähköakkujen tuottamaan energiaan. Polttomoottoreilla varustetut autot saavat lämpöenergiaansa voimanlähteensä tuottamasta hukkaenergiasta.

    ”Ongelmana on, että lithium-akut viihtyvät suurin piirtein samoissa 20 asteen lämpötiloissa kuin ihminenkin”, Brannon luonnehtii.

    Kun lämpötilat laskevat, akkujen varaavat ominaisuudet joutuvat koetukselle. ”Kylmä alentaa akkujen varastointikykyä, mutta myös niiden kykyä ottaa vastaan tai luovuttaa sähkölatausta”, GM:n pääinsinööri Timothy Grewe toteaa.

    Grewe kertoo havainneensa jyrkkiä pudotuksia myös omassa Chevrolet Boltissaan. Hänen mukaansa talviajan ongelmia voidaan kuitenkin merkittävästi vähentää.

    Akkujen lataaminen mielellään lämmitetyssä autotallissa on eräs keino ehkäistä ongelmia. Ulkosalla auto on hyvä kytkeä lohkolämmittimeen. Jotkut sähköautomallit pystyvät hyödyntämään sähköverkosta saatavaa energiaa myös sähköakkujen lämmittämiseen, mikä lisää auton tehoa.

    Sekä Brannon että Grewe kehottavat sähköautoilijoita pohjustamaan ajokkinsa lämpötaloutta jo ennalta. Käytännössä tämä tarkoittaa auton sisätilojen lämmittämistä sähköverkosta saatavalla energialla, ei sähköakkujen kustannuksella.

    Sähköautojen patterit eivät siis viihdy kylmässä, mutta ei hellekään niille hyvää tee.

    ”Sähköautot menettävät ajomatkaa yhtä hyvin helteellä kuin kylmissäkin oloissa, tosin eivät samassa mitassa”, Brannon toteaa.

    AAA:n tutkimuksen mukaan käytettävissä oleva ajomatka putosi 35 lämpöasteessa neljällä prosentilla. Mikäli ilmastointijärjestelmä käännettiin päälle, ajomatka putosi 17 prosentilla.

    Sähköauton energiakulutukseen vaikuttavat myös monet polttomoottoriautolle yhteiset tekijät kuten kuljettajan ajotyyli sekä tie- ja maasto-olot.

    Oikaisu: Tutkimuksen mukaan sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla jo kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 744

    Niin, Mii maksaa ~16000€
    ja
    Kona 42990€

    :think:
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tuossa uutisessa on mukana myös virheitä ja paskapuhetta :rolleyes:

    Autotallilataukset ja lohkolämmitys auttavat.

    Ei ole pakko ladata lämpimässä autotallissa :rolleyes: Jos akuston lämpötila on enempi pakkasella sielä on vastukset jotka lämmittää kennoston kun auto on latauksessa. Eli jos auto olisi seissyt kättämättömän sielä 6-10 pakkas asteen lämpötilassa vaikka vuorokauden ja ajan kylmään katokseen ja laitan piuhan kiinni. Määritän sen ottamaan yösähköä eli aloittaa latauksen silloin.

    Aamulla lähtiessä akusto on 100% ladattu ja jotain +10 - +12 C lämpöinen sekä kertoo että range on sama kuin kesällä.
    Sitten kun laitan lämmityksen päälle se vähentää rangea lämmityslaitteen (ilmalämpöpumppu / sähkövastukset) tehonkäytön mukaan.

    Mutta mikä on lohkolämmitys? Ei lohkoä lämmitetä kun lohkoa ei ole. Akustoa lämmitetään jos akustossa on lämmitys.
    Eli siinäkin virhe.

    pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.

    Eli jos pistän virrat päälle ja pois 5 kertaa eli autoon tulee valot ja radio päälle niin 12% x 5 = 60%?
    jaa okei... en tiennytkään. Minun mielestä edes -25 C lämpötilassa se "käynnistäminen" ei vie kyllä sitä prosenttiakaan.
    Toisekseen edelleen kun lähtee kovaan pakkaseen akku lämpimänä latauksesta ja toki myös auto erittäin lämpöisenä kun se siitä samasta piuhasta ottaa sähkön akun lammitykselle & lataukselle ja sisätilan lämmitykseen.

    En nyt ymmärrä edelleenkään mikä on sähköauton käynnistys? Ei sitä käynnistetä niinkuin öljynvatkainta. :rolleyes:

    Tämä edellytti, että auton lämmityslaitteita eikä istuinlämmittimiä ollut kytketty päälle.


    Sellainen huomio että istuinlämmittimen vaikutus rangeen on <1 km eli merkityksetön. Sillä ei katsos paljon tehoa ole.
    Fossiiliautoilijoiden hörinää vain havaittavissa. En kyllä fossiilillakaan nauttisi elämästä ilman autopaikkaa ja sähköä.
    Olen senverran mukavuudenhaluinen ettei jaksa kaivaa lumen alta ja raapia ikkunoita. Rahvaan hommaa sellainen kuten huoltoasemalla likaisten polttonesteiden kanssa pelleily. :psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2019
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 442
    kaikissa autoissa ei ole akuston lämmitystä..

    prosenttilaskua ei nyt ihan summailla noin. Jännite notkahtaa kun kuorma kasvaa, ei se kertaudu.

    Voiko sähköauton keskuslukituksen avata ja samantien lähteä ajamaan? Ei tietääkseni, joten täytyy start-nappulaa painaa, joka voitanee lukea auton sähköjärjestelmän käynnistämiseksi. Yhtälailla se kotitietokone käynnistetään, eikä se käy bensalla...
     
  13. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Veikkaan että sellainen luova prosenttilasku, ja luonollisesti vertailee mihin sattuu.

    Akku esilämmitettynä, pilkkihaalarit päällä teiden tukkona tietyllä kelillä voi päästä ihan kelpo matkoihin verrattuna valmistajan ilmoittama standarti "kesäkulutus", sama toki kesällä voi päästä kelpo alamäki matkaan jääpussit kainalossa.

    Sähköauton hankintaa työmatkoihin miettiviä kiinnostaa se mukava varma yhden latauksen ajomatka, eikä mikään pilkkireissuja agrregaatti varavoimana mukana. Ja siis siellä oman käyttöajan lopussa. Mukava tarkoittaa mm. vaivattomuutta, lämmintä ja sulaa autoa. Vaivattomuus mm. sitä ettei tarvi lihottaa joka ABCllä. Eli auto pihasta, päiväin ajot ilman johtoa, illalla kotiin ja lataukseen, vaikka sen päivän aikana olisi tullut joku lisä lenkki.

    Se ei harmita , vaan on ihan tekniikankin kannalta hyvä että lataukseen tultaessa se akku ei olekkaan ihan tyhjä.

    Ja se ei kiinnosta että -10c kelillä riittä, se pitää riittää ympärivuoden, myös silloin kun sää on vähän rajumpi ja sen johdosta aikataulut ja suunnitelmat muuttuu.

    ABCltä voi hakea lisää virtaa, mutta jos ruuhkaa, niin voi se jono edetä hitaasti.
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2019
    tth78 tykkää tästä.
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Juu mutta ei tapahdu start nappulasta notkahdusta. Valot penkinlämmitin kojetaulun jutut tulee 12V akusta eli samanlaisesta kuin polttisautossa.
    Korkeajänniteakkuun ei tule kuormaa about lainkaan kun start nappia painaa. Käytännössä se kytkee esim. DC-DC muuntimeen sähkön joka lataa sitä 12V akkua mutta se DC-DC laturi on aika pienitehoinen ettei sillä ole merkitystä.
    Kuormaa tulee käytännössä sitten kun painaa voimapoljinta tai iskee lämmityksen päälle.

    Eli siis voin katsoa akussa olevaa kWh määrää akun kapasiteettia % ja sitten painaa "käynnistystä" mutten usko että sieltä katoaa mihinkään kapasiteettia edes kylmänä siinä tilanteessa.

    Uutinen sanoo kirjaimellisesti: pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.

    Luen tuon siten että jokainen käynnistys vie akun varauksesta 12% eli jos ajan 100m ja sammutan ja taas käynnistän ajaen 100m ja koska akusto ei ole lämmennyt jokainen käynnistys leikkaa siten 12%.

    Ei siis pidä paikkaansa.
    Tosin ei pidä paikkaansa ilman lämmintä tallia kun on latauksessa ollut. Olen ajanut kylmälläkin akulla niinä harvoina kovina pakkaspäivinä ja ei se range siitä 40% ole kadonnut vaan rajoittaa tehoa ettei kylmiä akkuja kuormiteta liikaa eli suojelee niitä. Kun akusto lämpenee tarpeeksi on kaikki teho käytettävissä.
    Jos auto on ollut piuhassa EDES sukossa niin se lämmittää akuston ja kovallakin pakkasella kaikki tehot käytössä eikä rangea menetä edes lämmityksessä paljoa koska kabiini lämmitetty piuhan kautta eikä akusta ja kun lähtee ajamaan ei auton lämmittimen tarvitse akusta niin kovalla teholla valmiiksi lämmintä autoa alkaa sulattamaan ja lämmittämään.

    Ei se auton lämmityskään nyt kamalasti sitä akkua vie jos 7-20min (kelistä riippuen) sitä lämmittää suoraan akusta.
    Sehän on käytännössä sama kuin etäohjattava webasto mutta ei tarvitse huoltoa ja käyttää säännöllisesti myös kesäisin.
    Webastoja en koskaan itse käyttänyt kesäisin. Epäekologista paskaa. Paska laite.

    Webasto vie myös sähköä ja itse työautoissa huomannut että jos niitä käyttää pidempään ilman moottorin öljynvatkailuja voi tulla ongelmia.
    Alla tietoa sähkönkulutuksesta. Lähde TM.

    Polttoaineenkulutuksen lisäksi mittasimme myös sähkönkulutusta. Lämmittimet kuluttavat käydessään noin 50 watin sähkötehon, mutta käynnistykseen liittyvä hehkutus vie tehoa hetkellisesti yli 100 W. Niinpä mittaamamme keskimääräiset sähkönkulutukset eli Eberspächerin 53 W ja Webaston 59 W ovat luontevia arvoja.

    Auton akussa kun on kaikkineensa alle 1kWh energiaa ja kun tehdään esim. 3kpl 30min polttoja (1.5h) niin hehkutus tapahtuu 3x ja sitten tuo normaali kulutus. Päälle sitten vielä puhallin millä lämmin ilma tulee kabiiniin. Tuollainen 1.5h alkaa olemaan aika maksimi jos pakkasta enempi että auton saa enää käyntiin.
    Mites saako autoa käyttää.

    Valtioneuvoston asetusmoottorikäyttöisten ajoneuvojen joutokäynnin rajoittamisesta
    Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, säädetään 4 päivänä helmikuuta 2000 annetun ympäristönsuojelulain (86/2000) 13 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laissa (1100/2002):

    1 §
    Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia.

    Eli vaikka webastoa käyttää työasioissa niin moottoria ei saa käyttää välillä ettei akku tyhjene vaan sitä saa käyttää korkeintaan neljä minuuttia ennen ajoon lähtöä.
     
  15. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 678
    Alla vähän vanhempi uutinen myös samasta aihepiiristä:

    SÄHKÖAUTON AKKUKANTAMA EI VÄHENE 41% TALVELLA

    Kannattaa lukea koko juttu jos aihe kiinnostaa. Kuitenkin, uutisoinnit siitä että sähköauton kantama putoaa 40% pikkupakkasilla on aikalailla tuulesta temmattu. Kyse on kulutuksen laskutavasta ja käytetyistä kertoimista, jotka eivät siis sovellu ollenkaan EV laskemiseen.

    Esimerkiksi testissä heikoiten menestyneen auton (BMW i3s) ensimmäisen, kylmäkännistyksen jälkeisen testisyklin keskikulutus oli mitattu olevan 28 kWh satasella. Kyseessä on normaali pakkasessa käynnistetyn auton keskikulutus, kun auto käyttää akkutehoa matkustamon lämmittämiseen. Tämän jälkeen matkustamo on lämmennyt ja seuraavalla syklilä kulutus on pudonnut arvoon 23 kWh /100km. Tämäkin on edelleen normaali kulutus kylmässä ajavalle sähköautolle, vaikka onkin varsin paljon enemmän kuin WLTP-standardikulutus, 14 kWh satasella.

    Mutta raportin laskennassa neljän UDDS-syklin keskimääräinen kulutus oli korjattu 0,7 -jakajalla olemaan 31 kWh satasella. Tämä ei enää vastaa todellisuutta Bemarin i3s:lla ja johtaa hurjiin kantaman putoamisiin kun auton akuston energiamäärän pohjalta lasketaan auton kantama tällä yli 30 kWh / 100 km kulutuksella. Tästä johtuu AAA:n raportin lopputuleman hurja ero talviautoilun arkikokemuksiin.

    ""Pohdinpa vain, kuinka moni niistä toimittajista jotka repivät “Jopa 41%” -otsikoita todella lukivat paperin läpi? ""
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2019
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Njaa eipä tarvii virtaa lisää hakea. 20 km työmatka vain eli tekee 9-10tkm vuoteen JOS ajaisi työmatkan aina tosin kevät-syksy tulee taitettua murolihaksin.
    20km matkalla menee kesällä ajotavasta riippuen + - 2 kWh per suunta ja nyt sitten lämmityksen kanssa (+22 C) ~ 3 kWh suunta. Tuosta voi jokainen miettiä mikä ongelma sähköautolla on taittaa moista työmatkaa.
    Jos kesällä ei ole kamalan kuuma (usein ei ole) niin ilman ilmastointia menee alle 2 kWh / suunta ja talvella jos pitää penkinlämmittimiä päällä sekä alle +20 C niin pääsee alle 3 kWh suunta.
    Kiinnostaa toki tietää miten vähällä pääsee ja mitä vie normaalisti.

    Autonhan saa piuhaan kotona töissä harrastuksissa kauppareissuilla ja kaupunkiin mentäessä asioille ja huveihin. Kaupunkiin ajaa tietenkin mieluiten parkkihalliin kun sielä saa olla kiinteällä kk maksulla ja ladata ilmaista sähköä eikä maksa kuin kymppejä / kk.
     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tämä hurjan kuuloinen lukema johtuu kuitenkin yksinkertaisesti EPA:n käyttämästä korjauskertoimesta: energiankulutustasot (kWh/km) jaetaan korjauskertoimella 0.7. Kertoimen tarkoitus on tuoda realismia testisykleihin, sillä onhan yleisesti tiedossa, että autotehtaat optimoivat polttomoottorikäyttöisten autojen tekniikkaa testisyklejä silmällä pitäen. Tämä ei kuitenkaan päde sähköautoihin. <-- Tuohan se nostaa suoraan sitä. Kyllä se niin menee että katsotaan auton kuluttamaa kWh määrää realiajassa sekä rangea. Jos 400km range ei putoa 300km niin se ei putoa ja jos matkan aikana vaikka ajaessa sen 400 km keskimääräinen kWh/100km ei nouse keskimäärin 41% koko matkalle vaan aluksi kun autoa lämmitetään JOS lähtee kylmällä autolla mikä ei edes ollut piuhassa.

    Periaatteessa jos akku on todella kylmä kannattaisi jarruenergiaa tunkea sinne akkujen vastuksiin. Riittävän tehokkaat vastukset niin alkaa tapahtumaan. Regen on senverran tehokas että sinne vaan sitten lämmöksi. Jos on oikeasti enempi pakkasta esim. -20 C ja yli sekä pitää autoa ilman piuhaa rajataan tehoa rajusti mitä akusta otetaan eikä regeniä ole kamalasti käytössä tosin tuossa tilanteessa regen kannattaa ohjata akun lataamisen sijaan akun lämmitykseen kunnes akun lämpötila noussut sopivaan lukemaan ja sitten tuuppaamaan akkuun joka myös lämmittää sitä.

    Model 3 ei sisällä akun lämmitysvastuksia mutta Model S / X malleissa on.
    Kolmosessa taas lämmitetään moottorin jäähdytysnestettä moottorin avulla eli se toimii vähän samoin tavoin kun vastus eli lämpiää ja lämmennyt neste kierrätetään akkujen kautta jne.

    Joo siis aivan tuulesta revitty faktaksi. Joku -6 C jos pakkasta ja normaali tilanne että kotoa lähtee ei niin mitään merkitystä. Tottakai auto on piuhassa ollut kun kotiin tulee ja autosta valittu lähtöajankohdat työviikoille ma-pe esim. klo 7:30. Silloin auto aina lämmittää itsensä valmiiksi sekä akkupaketin ja vieläpä latausprofiili ajastettu yösähkölle niin sopivasti aamulla 7:30 akku 100% lämmin ja auto myös lämmin.

    Vaikka lähtisi -6 C kelillä ajamaan kylmää autoa niin se alkukulutus on suurempi mutta sekin tasoittu matkalla. Ei siis kerro koko totuutta. Polttomoottorilla sama juttu kun kylmänä käynnistää niin aivan tajuttomia kulutuksia tulee verrattuna lämmitettyyn moottoriin joka siis lämpimänäkin hyötysuhteeltaan huono.
    Päälle vielä kylmän koneen päästöt... Sielä ei toimi oikeen mikään saastelaite pitkään aikaan.
    Vaikka lähtisi kylmällä sähköautolla liikkeelle ajamaan 100km matkaa ja alkupäästä osan matkaa kulutus on suurempi niin silti ei päästöä tule ympäristöön sen enempää. Jos sähkö on vielä Co2 neutraalia kuten Suomessa suurin osa on niin mikäs siinä sitten.

    Yösähköllä siksi että se maksaa ~ 9 snt/kWh sis. siirron+verot.

    Sitten akun lämpötilasta... Jos pakkasta on noin useampi aste... Akusto ei jäähdy pakkaselle edes koko työpäivän aikana vaikka auto seisoo parkkipaikalla. Toisekseen lyhytkin esim. kaupassa käynti ja 22 kW pömpelistä market lataus lämmittää akkuja hieman. Käytännössä tuollaisiin ongelmiin en siis törmää.

    https://www.autotalli.com/artikkeli...3-suomen-talvessa---jattaa-lahes-sanattomaksi
    Koeajo: Tesla Model 3 Suomen talvessa – jättää lähes sanattomaksi
    Tesla Model 3 on puhuttanut ainakin tuotannon alkuvaiheessa laatupoikkeamilla, mutta koeajoyksilömme viimeistelyn taso vaikuttaa jopa paremmalta kuin esimerkiksi Model X -katumaasturissa. Vaikka virheitä yrittää etsimällä etsiä, sellaisia ei nopealla silmäilyllä löydy. Jäisen auton karmittomien ovien saumat pitävät pakkasella pientä natinaa, mutta saman voi havaita myös perinteisten premium-merkkien autoissa.

    Model 3:n koeajoa edeltävänä päivänä koeajettavaksi osui uusi BMW 3-sarjan sedan, joten takapuolituntuma oli kalibroitu ajettavuudeltaan yhdellä parhaina pidetyistä automalleista. Omaksikin yllätykseksi on pakko myöntää, että Tesla Model 3 kestää vertailun saksalaisiin premium-autoihin sekä Teslan muihin omiin automalleihin. Jos valinta pitäisi tehdä Tesla Model S:nja Model 3:n välillä, pelkästään ajettavuuden puolesta valinta osuisi ehdottomasti jälkimmäiseen.

    No mut eihän tuo ole yllätys. Etenkin BMW autojen kanssa joihin polttonesteitä tankataan on yleistä ettei niitä saa nykyään tankattua koska polttoainetankin luukku ei aukea vaan autolla on vika päällä... Tankin paineanturi antaa luultavammin höpö tietoa ja luukku pysyy kiinni. Voi toki yrittää hätänarua vetää mutta se voi olla edellisen omistajan toimesta vedetty katki tai jää omaan käteen.
    Tätä on nyky saksalainen premium auto.
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2019
  18. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    665
    Ihmettelen vaan että mitä painoarvoa on tekstillä, joka alkaa: "Minusta tuntuu", "en usko, että", "minun mielestä"... etc. Ja mistä tämmöinenkin skeida tulee: "Webasto vie myös sähköä ja itse työautoissa huomannut että jos niitä käyttää pidempään ilman moottorin öljynvatkailuja voi tulla ongelmia."
    Päälle vielä vituiks tehdyt laskelmat ja lämmitys sähköautossa ei kuluta mitään ja polttisautossa taas se on katastrofi suurin piirtein... Ei vittu mitä paskapuhetta. En ainakaan nimimerkin tyrsky ja tärsky perusteilla tule sähköautoja hommattua ja tämä on FAKTA!
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 442
  20. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    En tiedä kuinka yleisetettävää ja kuinka montaa kiinnostaa moneenkertaan postatut yksittäisen nimimerkin työmatka mieltymykset.

    Jos joskus tarve jollekkin uudelle lukijalla viitata sellaiseen, niin linkki.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2019
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tätäkö epäilit?

    20km matkalla menee kesällä ajotavasta riippuen + - 2 kWh per suunta ja nyt sitten lämmityksen kanssa (+22 C) ~ 3 kWh suunta. Tuosta voi jokainen miettiä mikä ongelma sähköautolla on taittaa moista työmatkaa.

    Tänään työmatka 11.5 kWh / 100km.
    Sateinen kostea keli. Puhallusta / lämmitystä hitusen päällä että pysyy ikkunat auki. Keli ei kyllä ollut kylmä mutta todella kostea.

    11.5 / 100 = 1.15 / 10km eli 2.30 kWh / 20km. Mikäs tässä ei täsmää? Reilut 2 kWh siis menee sähköä 20 km työmatkaan eli 0.23L dieseliä.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Niin uutta pukkaa ja vanhemmat mallit halvalla eteenpäin. Nyt on parempi aika ostaa jos noita halajaa :rolleyes:
    Itelle tulee se noin 27tkm vuoteen nyt. Bensalla maksaa ~ 3000€ vuosi dieslilläkin yli 2000€. Nyt jää maksettu sähkö johonkin 100€ nurkille. Tuo 2200 - 2900€ jää sitten muuhun elämiseen lomailuun. Vaihtoehtoisesti rahoituksella auton ostaneet voivat maksaa autoa lisää.

    Lasketaan noin 2500€ / vuosi x 5v jos ostaisi vaikka uuden auton. 12,500€ säästää polttoainekuluissa eli kivasti sillä maksaisi autoa. Joku Seat tai VW Up menis suurimmaksi osaksi maksuun säästyneellä polttoainekululla.

    Aikaisemmin sähköauton hankintahinta on ollut rajusti suurempi. Nyt kun se ei ole enää niin paljon suurempi kun verrataan polttiksiin. Siis tottakai vertaan uusi vastaan uusi.

    Uusi on siitäkin mukavampi että takuuaikana ei tarvitse miettiä korjauksista jos jotain menee rikki (poislukien kulutusosat).
    Polttomoottoriautossa sitten 150tkm aikana tulee paljon muutakin turhaa huoltoa muunmuassa öljyt suodattimet tulpat hihnat yms. mitä ei hyvään autoon tarvitse tehdä. Ajaa 3-5v ja vaihtaa taas uuteen takuunalaiseen.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2019
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Niin no onhan nekin niitä liikkumistarpeita meni sitten MuroLihaksin.
    https://tekniikanmaailma.fi/suomala...jon-aikaa-suomalaiset-kayttavat-liikenteessa/

    Noin 19tkm ajelee suomalainen vuosittain.
    Itselle tulee se 27,000 km + MuroLihaksin menneet niin puhutaan vuodesta riippuen 33,000 - 39,000km.

    No tuleekos tätä sitten pian autoihin saataville?

    https://nikolamotor.com/press_relea...ttery-cell-technology-at-nikola-world-2020-67
    Nikola Corporation is excited to announce details of its new battery that has a record energy density of 1,100 watt-hours per kg on the material level and 500 watt-hours per kg on the production cell level. The Nikola prototype cell is the first battery that removes binder material and current collectors, enabling more energy storage within the cell. It is also expected to pass nail penetration standards, thus reducing potential vehicle fires.

    This battery technology could increase the range of current EV passenger cars from 300 miles up to 600 miles with little or no increase to battery size and weight. The technology is also designed to operate in existing vehicle conditions. Moreover, cycling the cells over 2,000 times has shown acceptable end-of-life performance.

    Jos akku riittää keskimäärin 300 km ajoon ja tekee täysiä syklejä täydestä tyhjäksi tarkoittaa 2000 sykliä 600,000 km.
    Tosin käytännössä autolla harvoin ajetaan tyhjäksi asti arkiajossa niin kestää paljon enemmän syklejä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2019
  24. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 678
    Mutta hei, eikös Teslan pitänyt olla Lada??

    Mutta tosissaan, Teslat saaneet niin pöyristyttävän hyviä revikoita ympäri maailman että kaukana ollaan Ladoista.
     
  25. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tässä aika kriittisen arvostelijan arvio uudemmasta Model 3 Performancesta.


    Tässä samaisen arvio amerikkalaisesta citymaasturista mallia Ford. Hyvin kelpaa verrata sisustaa saksalaisiinkin. Lexus (japanilaiset) nyt on jäänyt ihan jälkeen kaikessa. Eli antaa osviittaa amerikkalaisesta sisustan viimeistelystä tällähetkellä. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2019
  26. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 018
    Joo, tässä luetunymmärtäminen auttaa olennaisesti. Eli luit sen vaan ihan päin helvettiä.

    Uutisen teksti tarkoittaa sitä, että auton oleminen -6,6°C lämpöinen matkaa aloitettaessa ("käynnistettäessä") leikkaa käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia verrattuna siihen että auto olisi "normaalilämpöinen" matkaa aloitettaessa.

    Tämä on huomattavasti luontevampi tapa ymmärtää tuo teksti, kuin sinun väännöksesi.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2019
    tth78 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti