Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Tesla vaikuttaa jo laajemminkin, kyseessä alkaa olemaan loistavien myyntien lisäksi ilmiö joka näkyy ja tuntuu:

    Käytettyjen Bemareiden, Audien ja Mersujen hinnat romahtivat - syynä Tesla-efekti
     
  2. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Tesla’s competitors are realizing that making good electric cars is not so easy

    Hatunnoston paikka kyllä Elon Muskille, vaikka Teslan menestyminen onkin vain yksi hänen saavutuksistaan silti esimerkkinä siitä minkälaista rohkeutta koko homma on vaatinut.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 713
    Joo, ei öljyn pumppaus mihinkään lopu, vaikka EU:ssa kaikki autot kulkisi sähköllä.
     
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 713
    Niin, onko valmistaja mitenkään määrittänyt, millaisen mällin jälkeen akkua on turvallista vielä käyttää, ettei sitten polta autoansa ja mahdollisesti talonsakin, kun meni säästämään ja osti akun mällätystä autosta ja kun vielä itse vaihtoi ja säästi.
    Ja just vielä tuo pelastustoimet, siinä ei akun hyvinvointia ja uudelleenkäyttömahdollisuutta ole syytä paljoakaan ajatella.
     
  6. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    574
    Kuten jo aiemmin sanoin, Ladan kuoriin pakattua ylihintaista nykytekniikkaa. Edelleen valitsen sen Mersun.
     
  7. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 361
    Tärkeämpi tietenkin mikä paremmin sopii omiintarpeisiin.
    No kaupan päälle siinä oli ollut että arvo säilynyt paremmin, jos sillä nyt isoa merkitystä.

    Mutta se kai tuossa juju että nyt on vaikea arvioida lähitulevaisuuden autojen arvonkehitystä, koskee vahvasti myös sähköautoja.
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 821
    Kuraa on tullut paljon Toyotalta Audilta VW:ltä (sekä muut Vagit) BMW:ltä Mersulta jne.
    Kuralla tarkoitan PASKAA suunnittelua joista aiheutuu takuuajan umpeuduttua JÄÄTÄVÄT kustannukset auton omistajalle.

    Muutenkin VAG autoissa ollut niin paskaa laatua moni komponentti ettei mitään järkeä ihan ovenkahvoista lukoista jne. lähtien. Vaikkei ne vaikuta suoraan toimintavarmuuteen niin paskaa ovat laadullisesti.

    Yhdestä Vagineesta hajosi takaluukun avaiskahva kun pakkasella otin kiinni siitä yrittäen avata... Jos olisi ollut metallinen / laadukkaampi olisi kestänyt varmasti. Muutenkin

    https://www.helsinginuutiset.fi/art...lla-20-vuoden-kayttoa-varten-nama-viat-voivat
    Autoja ei enää suunnitella 20 vuoden tai 250 000–500 000 kilometrin käyttöikää ajatellen. Ennen korjattiin tai vaihdettiin vikaantunut osa, nykyään kallis ja iso osakokonaisuus.

    Mitä akkuihin tulee niin joku on Teslalla ajanut muutamassa vuodessa miljoonan ja monet 500-700 tonnia... Pikaladattu pääasiassa --> akku vanhenee nopeammin --> Akut vaihdettu takuuseen koska ei km rajaa niillä.

    Ei kyllä tule montaa polttista mieleen missä annetaan takuuta tuollaseen ajotapaan ja varsinkaan jos ei vaihdata öljyä merkkiliikkeessä 4-10x vuodessa kun paljon ajaa. :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2019
  9. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    No problemo. Se on kuule ihan sama mitä sinä valitset.

    Se kuitenkin alkaa olla kaikille selvää että Elon Muskin alullepanema Tesla EV- mallisto on enemmän kuin vain auto, se on ilmiö. Uutisia tulee vähän sieltä täältä jo että ovat erittäin haluttua tavaraa. Musk tesloineen on oikeasti jo onnistunut tavoitteessaan: koko autoteollisuus on muuttunut, ja ennenkaikkea se tapa jolla me kuluttajat ajatellaan autoilusta ylipäätään.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2019
    tth78 tykkää tästä.
  10. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 420
    Saksassa kovat aikeet lisätä sähköautoilua:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...steisiin/b2c3db6a-6f44-4cf6-84f3-cf098e05516c

     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 821
    K-Lataus kun muuttuu maksulliseksi. Hinta 0,02 euroa / minuutti. Hinta riippuu minkälaista autoa lataa. Hyvänä puolena tuossa on plugarien potkiminen kuuseen.

    Plugarin latausteho yleensä = 3,6 kW (harvoja poikkeuksia on muutama). Tuolla teholla vaikka 14 kWh lataus kestää noin 4 tuntia mikä maksaa 4,80 euroa. Jos tuolla pääsisi plugarilla 100 km oltaisiin kaasuauton hinnassa energian osalta / 100 km. Oikeasti ei pääse ihan tuota eli varmaan 6 euroa maksanee 100 km K-lataus sähköllä plugarilla vähintään jos isompi kulutteinen niin enemmän. 0,34 euroa / kWh sähkön hinta (KALLISTA!)

    Normaalissa hitaasti latautuvassa sähköautossa teho on reilut 7 kW ja se ottaa saman sähkön 2h aikana eli puhutaan 2,40 euron kulusta. 0,17 euroa / kWh sähkön hinta (vielä hieman kallista!). 2,40 eur / 100 km helppo nakki.

    Jos 3x16A eli 11kW laturi sähköautossa niin 1h 20min riittäisi tuolle sähkömäärälle joka maksaa 1,60 euroa eli 0,11 euroa / kWh (edukasta sähköä) eli suosittelen tämmöisellä lataamaan huoletta aina kun mahdollista. 1,60 eur / 100 km.

    Jos autossa 3x32A eli 22kW laturi niin 40 min lataus riittää tuolle sähkön määrälle ja maksaa 0,80 euroa / 100 km.
    Sähkön hinnaksi jää 0,057 euroa / kWh. Ladatkaa kirkuen hyvät ihmiset mistään ei saa sähköä tähän hintaan. Jos autossa myös ulostulo sähkölle niin vie vaikka kotiin edullisesti. Ei tule siirtoa ja sähköveroa!
     
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    743
    Olisi voinut mainita, että kyse on siis USA:n markkinoista. Sama juttu iPhonen kanssa, se jyrää jenkeissä kun taas muualla maailmassa Android on kovempi. Molemmissa tapauksissa kyseessä on lähinnä trenditietoisten ihmisten valinta, ei niinkään käyttännön tarpeilla mitattavissa olevaa ostokäyttäytymistä.
     
    Blackstone tykkää tästä.
  13. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 000
    22 kW "peruslataus" muuttuu maksulliseksi, kyllähän tuolla pikalataus on jo nyt maksullista 0,20 € / minuutti. (Pistekohtaisia poikkeuksia voi ehkä olla)

    Sinänsä ei paljon kannata latailla tuolla pikalatauksella, kun hinta on 10 kertaa kalliimpi, mutta tehoa ei silti saa 10-kertaista määrää. 50kW näyttäisi olevan paras pikalataus useimmilla K-Lataus -pisteillä.

    Nythän niille on tulossa Ionity latauspisteitä, joissa saa jopa 350 kW latausnopeuden. Niissä hinta on 8 euroa per lataus, eli peruslataukseen nähden jo energiamäärään suhteuttuna järkevä hinta, jos akussa on tilaa 147 kWh tai enemmän. Toki odotteluajan huomioiden vähän pienempikin lataus voi olla perusteltua.

    Olis kyllä komeeta käydä lataamassa 300 kWh akullinen sähkökuorma-auto tuollaisessa 8 egellä :D
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2019
  14. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    574
    Eipäs hätiköidä. Tesla Model 3 hankintahinta Suomessa, käyttökelpoisempi long range versio, 60k. Maalipinta ei kestä, vedet valuu takakonttiin yms. paskaa, jotka perus kansanautoissa on yleensä kunnossa. Vetokoukkua ei saa, eikä kokokaan päätä huimaa. Puhut ilmiöstä. USA:ssa joo, täälläpäin ei. Lisäksi kyseessä on (kohtuuttoman kallis) kertakäyttöauto, jota vian sattuessa ei ole tarkoituskaan korjata kun akusto laukeaa. Se siitä ekoautoilusta sitten. Meitä kuluttajia ajatuksineen on montaa sorttia. Äläpä siis niputa kaikkia samoin ajatteleviksi, vaikka vihreä vähän keuliikin pöksyssä.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2019
  15. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Tesla Model S passes BMW, Audi high-end sedans – getting close to Mercedes in Europe -bmwblog.com



    Hyvin näyttää teslalla menevän ( tuossa siis pelkästään model S ), kannattaa muistaa että vasta hiljalleen päässyt vasta vauhtiin autojen myynnissä. Jokaisessa autossa on tyyppivikansa, jopa mersuissa ja bemuissa. Imua tuntuu Teslalla olevan euroopassakin.

    E: onkin myynyt melko hyvin jo pitkän aikaa, alempi uutinen viime vuodelta:

    Tesla Model S Outsold Mercedes S-Class And BMW 7-Series In Europe
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2019
  16. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
  17. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    743
    "Model 3’s main rivals, the BMW 3 Series and the Mercedes C Class."

    Tämä lause jo kertoo, että auto ei kilpaile suuren yleisön rahavaroista. Eurooppalainen kuluttaja valitsee sähköautokseen luultavasti jatkossa Seatin tai jonkun Ranskalaisten tekeleen pelkästään hintaeron perusteella, ehkä jopa välimallin hybridin parempia (lue halvempia) sähkäreitä odottaessaan.
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 361
    USA n. -40%,
    Total - 7,3%
    (Dollareissa, jossa huomioitava hintaeroosio)
    Vahvojen listalla mainittu mm maat Norja, Alankomaat, tunnettuja maita joissa sähköautoja tuetaan vahvasti.

    Mutta joo, Teslalla on onnistunut markkinointi , luonut vahvaa hypeä ja yhdessä yhteiskunnan tuen kanssa on napsinut markkinaosuutta. Tuo vauhdittaa markkinaa , madaltaa muiden tuloa markkinoille.
     
  19. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    574
    Ja tuloskin on jäänyt pahasti pakkaselle. Alkuhypen jälkeen vähän homma rauhoittunut. Liekö takuukorjauksiin jäänyt dollareita laisin?
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 821
    https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/kulutus-ja-tuotanto/co2/
    Suomen sähköjärjestelmän reaaliaikainen CO2-päästöarvion laskenta perustuu Fingridin käytönvalvontajärjestelmän reaaliaikaisiin tuotanto- ja tuonti-/vientitietoihin sekä määritettyihin päästökertoimiin.

    Tuolta voi sitten sähkö/hybridiautoilija vertailla päästöjään OIKEASTI polttiskuskeihin ja heidän ilmoitettuun Co2 arvoon (korotettuna ainakin 25%) :rolleyes:

    Kuluva vuosi 2019

    Suomessa tuotetun sähkön Co2 / kWh päästökerroin
    min 43g / kWh max 126g / kWh - KESKIARVO = 75 gCO2/kWh

    Tuontisähkö
    min 39g / kWh max 158g / kWh - KESKIARVO = 86 gCO2/kWh <-- MENNÄÄN TÄLLÄ KOSKA KORKEAMPI.

    Tänään työmatka ~ 20 km noin -2 C & pieni lumisade. Ekoillen lämmitys eli puhallus/lämmitys niin että ikkunat pysyy auki ei ylimääräistä lämmitystä muuten ja penkinlämmitin. En palellut.

    10.7 kWh/100 km eli työmatkallani todellinen keskimääräinen Co2 päästöni oli 9.2g / km ja ~ 20km matkalla 184g eli aikas lähelle monen auton päästöä 1km matkalla (todellisuus voi olla korkeampi selkeästi) eli siis ~ 1/20 verrattuna moneen autoilijaan.

    Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2018 lopussa 157,6 g/km. Vuonna 2017 vastaava luku oli 160,0 g/km eli keskimääräinen CO2-päästö on pienentynyt hieman vuoteen 2017 verrattuna. <--- Tuo silloin JOS ne menis siihen NEDC kulutukseen muttei mene. :rolleyes:

    Niin ja täytyy huomioida että ajoin 30-60 aluetta ruuhkaista kaupunkiajoa.. Keskari putos viivan alle 30 km/h.
    Polttis kuluttaa enempi kuin rauhaisassa maantieajossa tuollaisessa eli ylläoleva päästö EI toteudu lähimainkaan.

    Mitäs jos menisi sittenkin bussilla?

    Uudemmat bussit.
    keskimäärin v. 2016 Tyhjä 806g Co2 / km täysi (43 matkustajaa) 1202g Co2 / km.
    Jaettuna per lärvi.
    18 matkustajaa 54g Co2 / km ja täysi (43 matkustajaa) 28g Co2 / km.

    Vaikka bussi olisi TÄYSI se tuottaa per MuroLärvi enemmän Co2 / km.. Laskelmassa ei ole mukana polttoaineen tuotannon ja jakelun aiheuttamaa päästöä (tuotannon ja jalostuksen hyötysuhteen takia joka on 80% päästö on suurempi).
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  21. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Joku täällä valitteli Teslaa Ladaksi. Melko kaukana ladasta tuntuu olevan. Alla versin rehellinen revikka, pidemmän ajan kokemukset Model 3. Erittäin mukavan oloinen auto tuntuisi olevan kyseessä, lisäksi ollut erittäin luotettava.



    Tesla juuri julkistamassa lisäksi kokonaan uutta automallia. Tästä tullee varmasti kohta lisää uutisia.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  22. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    574
    Kukapas se omaansa haukkuisi. Vuoden kokemus ei juurikaan kerro huoltokustannuksista yms. Ladakin on (oli) lämmin talviauto ja silläkin pääsi eteenpäin. Jätetään kertomatta kaikki muu. Maalipinta tosin Ladassakin taisi kestää. Ylimaalaus varsinkaan Suomessa ei ole ihan halpaa lystiä sekään, saatikka teippaus kunnolla tehtynä. Jonkun mielestä pikkuvikoja vuoden ajetussa autossa, naapurin Pena hoitaa kaljapalkalla. Voisivat haastatella sen palaneen Teslan omistajaa vaikkapa. Ei muuten pelastuslaitos meinannut saada sitä sammumaan ei sitten millään. Mut vielä kaipa se silti suomalaisille kelpaa varaosa-autoksi. Mene ja tiedä.
    Alla vielä uutinen noista tulipaloista:
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  23. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Katsopas video, puhuu juuri noistakin aiheista. Erittäin asiallinen vuoden käyttöön pohjaava revikka.

    Melko lyhyt muisti immeisillä, eipä väykyt kauaa ajelleet Suomen teillä kun jo kukkivat. Vaikka siis olivat uutena ostettuja. Mersu jos mikä on tullut kuuluisaksi, ei pelkästään maalipinnan lohkeilusta mutta suoranaisesta korroosio-ongelmista.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  24. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    574
    Video tietenkin katsottu. 2 minuuttia vioista, loput hehkutusta. Sen takia otinkin tuon maalipinta/korimurheet tässä esille. Videon kaveri käy ne olankohautuksella läpi. Kyseessä kuitenkin melko kallis homma korjata. Ja joo on väyryset tiedossa. Ei ne kumminkaan vuodessa ruostuneet. On niitä paljon ajossa vieläkin.
     
  25. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 526
    Tesla model 3 rikkonut myös tiettyjä raja-aitoja turvallisuuspuolella, jo pelkästään se ettei auton keulassa ole tilaavievää ( ja painavaa mutta kestävää ) moottoria muuttaa koko turvallisuusprofiilin verrattuna tavalliseen autoon. Kuten tekee paljon matalampi painopistekin+lukuisat muut innovaatiot.

    Tesla Model 3 aces crash test, sets ‘new safety technology benchmark’

    Myös euroncap on arvioinut auton turvallisimmaksi heidän testaamakseen henkilöautoksi.

    https://www.euroncap.com/en/results/Tesla/Model-3/37573




    E: vai oliko sulla tarkoituksena puhua nimemomaan niistä tapauksista kun auto on syttynyt tuleen? Okei, puhutaas vain niistäkin tapauksista. Pikkuserkku on menehtynyt onnettomuuden jälkeiseen autopaloon, eikä muuten auto ollut edes Tesla..
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  26. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 821
    Vanha juttu nuo maali yms. Ongelmat. Koskettaa alkupään autoja ei kiinnosta nyt ostavaa kuten moni muu alkupään ongelma. Problems solved.

    Tesla Ässä ei ruostu ku kori alumiinia toisin ku about kaikki Mersut. Ne meset kukkii jokapuolen ku kukkaniitty.
    Ässät edes ekat ei ruostu vieläkää korista.

    Viimeisin autopalo minkä näin oli kun huoltsikan pihassa Volvon katalysaattoria kuivattiin kaasua painaen konetta huudattaen. Se palo siihen. Tyhjensin huoltsikan sammuttimen ja ei riittäny mut palokunta sammutti lopulta romun ku polttis palaa vaikkei liiku ku nostaa vähän kiekkoja pidemmäks aikaa.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti