Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. IcyAero

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2009
    Viestejä:
    2 250
    YouTube - Top Gear Tesla

    Kyllähän se aluksi toimii...
     
  2. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Joky ilmalämpöpumppu olisi varmaan hyvä?
     
  3. MariusM

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2007
    Viestejä:
    646
    Teslan urheiluauto Roadster näyttäisi kehittyneen nykyversiossaan jo melkoisen hyvään kuosiin.

    2010 Tesla Roadster 2.5 - Electric - Jay Leno's Garage

    Olisi kyllä hienoa päästä Kalifornian auringossa testaamaan. Ulkonäkökin alkaa olla pienien muutosten jälkeen kohdallaan. Kallishan se toki on...
     
  4. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
    Todella matala toi Tesla.
     
  5. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Siis luulette että akusto riittää pyörittämään yli sadan kilowatin sähkömoottoria liikuttaessaan autoa, mutta parin kilowatin lämmittimelle ei enää riitä virtaa?
     
  6. Patrik28

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2006
    Viestejä:
    1 684
    Mutta tuskin sitä huipputehoa otetaan kokoajan? Ja esim. Elcat:issa näyttäisi olevan vain 14/22 kW (nimellis-/maksimiteho) sähkömoottori: Elcat Electric Vehicles

    Edit. Tuo Tesla Roadster, jos sen moottoritehoon viittasit, ei varmaankaan edusta (tai tule edustamaan) moottoriteholtaan yleistä keskitasoa henkilöautoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.09.2010
  7. barbarian

    Rekisteröitynyt:
    11.02.2002
    Viestejä:
    405
     
  8. kana

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    631
    En oikein jaksa uskoa sähköautojen tulevaisuuteen tällä akkuteknologialla; lataus liian hidas, kapasiteetti liian pieni, liian painavia, liian kalliita, ei kestä pakkasta.

    Eiköhän sitä polttomoottorilla mennä kunnes öljy-yhtiöt vapauttavat piilossa pidetyt superakut. ;)
     
  9. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Teslassa on lienee lähempänä 200kW tehoa.

    MiEVissä 47kW, Leafissä 80kW, Voltissa 111kW.

    Uskaltaisin väittää että siinä sadan kilowatin tehoissa normaalit henkilöautot pyörii, käyttövoimasta riippumatta. Luuletko muuten että autoilla otetaan se huipputeho muutenkaan käyttöön kovinkaan moneksi sekunniksi, jälleen kerran normaalikäytössä? Normiauto tarvii ehkä 35-40hv moottoritiellä.
     
  10. INikki

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2002
    Viestejä:
    374
    Tai Push Trailer...
     
  11. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Toisaalta eikö tommonen voisi periaatteessa olla jopa parempi kun normaali polttomoottoriauto? Eli käyttäisi polttomoottoria pelkästään akkujen lataamiseen niin sitä voisi ajaa koko ajan optimi kierroksilla? Tai en kyllä pahemmin tiedä polttomoottoreista, mutta luulisi, että on jokin optimi käyttöalue kuorman ja kierrosten suhteen missä polttoaine litrasta saadaan eniten energiaa irti? Toki tehoa sitten hukkuu generaattorissa, akuissa ja taas sähkömoottorissa.

    En tiedä millaiset verot on autossa joka liikkuu vain sähkömoottorin voimalla, mutta jos siinä olisi paljon pienemmät verot kun diesel kaarassa niin mitähän verottaja tuumaisi jos rakentaisi auton jossa olisi peräkontissa joku diesel generaattori ja sillä latailisi akkuja ja ajaisi sähkömoottorilla? Tuskin siitä joutuisi dieselveroa maksamaan? Ellei sitten sähköautosta joudu sitä jokatapuksessa maksamaan.
     
  12. juha357

    Rekisteröitynyt:
    07.08.2002
    Viestejä:
    363
    Eiköhän siihen saataisi päättäjät tuntien joku entistä suurempi vero keksittyä
     
  13. Kimi

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2000
    Viestejä:
    340
    Sähköautot tulevat oikeasti kun Bosch saa tekniikan kuntoon. Samoin sähköprätkät.
     
  14. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 243
    Ehdotukseni tulevaisuuden sähköauton latauksesta: Autojen akkuja ei tulla lataamaan omasta pistorasiasta. Sen sijaan huoltoasemilta löytyy standardoitu automaatti, joka vaihtaa koko akkupaketin täyteen ladattuun. Tyhjät akut latautuvat huoltoaseman latureissa seuraavia käyttäjiä odottamaan. Huonokuntoiset akut kuskataan jonnekin kunnostettavaksi.

    Infrastruktuuri pysyy ennallaan kun edelleen tarvitaan huoltsikoita, ja valtio on tyytyväinen kun "veroton" itselataaminen ei onnistu.

    Edit: Hinta jonka akkupakettia vaihtaessa joutuu maksamaan muodostuisi yhtälöllä uuden akuston kWh - vanhan akuston kWh. Näin on kannattavaa vaihtaa täysi akku tilalle ennen pitkälle matkalle lähtöä vaikka vanhassa olisikin vielä mehua jäljellä.
     
  15. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Ihan ok tuo akkujen vaihtaminen täysiin, mutta tuohon voisi vielä lisätä sen, että voisi itsekkin ladata kotona. Sitten voisi ajella pitkät matkat niin, että ensin lataa akut täyteen ja ajelee sen mitä niill pääsee ja vaihtaa aina uusiin(kuten nyt tankkaisi bensaa) ja sitten kun tulee kotiin niin lataa taas akut itse.
     
  16. Patrik28

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2006
    Viestejä:
    1 684
    Pointti oli se, että => 100kW:n moottori tavallisessa henkilöautossa on aika ylimitoitettu (eli ihan karvalakkimalli). Sehän vastaa jo liki 140hv, eli 1.8-2.0 litran nykyaikaista bensakonetta.
     
  17. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Niinno, kyllähän sellaset kilometrin kiihdytyskaistat kaikkialla kivoja olis.
     
  18. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 231
    Vähän omia näkemyksiä aiheesta, vaikka en nyt lähteitä jaksakaan kaivaa. Suurin osa poimittu alan johtavilta tutkijoilta ja hyvin harva ajatus ihan omaa käsialaa.

    Sähköautojen yleistymistä hidastaa komponenttien saatavuus (sähkömoottorit, akut jne.) ja hinta. Tällä hetkellä 100 km toimintasäteen mahdollistavat akkupaketit maksavat tyyliin 25 000 euroa. Voidaan tietenkin olettaa, että akkujen hinta laskee tuotannon kasvaessa (akkutehtaita rakennetaan ympäri maailmaa, Suomeenkin avattiin juuri yksi). Ollaan kuitenkin kohta ongelmissa, koska öljyriippuvuuden sijasta meillä on maametalli/litium riippuvuus, jolloin Kiinalla on koko sähköautoja käyttävä maailma (p/k)uristusotteessa.

    Toinen ongelma on akkujen elinikä ja kestävyys. Kuluttajat eivät mielellään ota kannettavakseen riskiä siitä, että 25 000 euron akusto onkin täysin susi eikä kestä kuin 2 vuotta. Vaihdettavat akustot eivät ole käyttökelpoinen idea siksi, että akusto pyritään upottamaan auton alustaan tavaratilan säilyttämiseksi ja painopisteen pitämiseksi alhaalla -> vaikea vaihtaa.

    Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: sähköyhtiöt voisivat liisata akuston autoon, jolloin kuluttaja maksaa itse vain auton hankintakulut ja tietyn kuukausimaksun. Samalla sähköyhtiö kantaa riskin akuston kestävyydestä. Silloin kun autot eivät ole liikenteessä, ne ovat piuhan päässä, jolloin sähköyhtiö voisi käyttää autojen akkuihin varastoitua energiaa tasapainottamaan esimerkiksi kysyntäpiikkejä. Toinen vaihtoehto on, että liisaava yritys on esimerkiksi autonvalmistaja itse ja sähköautoja ei käytetä sähköverkossa hyödyksi.

    Suomessa sähköautoissa ei ole mitään järkeä. Soveltuvat parhaiten ehkä kakkosautoksi. Jos infraa ja julkista liikennettä kehitetään niin sitten ehkä myös ykkösautoksi, mutta ei niillä siltikään mökille mennä. Plug-in hybridit ovat Suomen oloihin paremmin soveltuvia. Sähköllä ajettaisiin suurin osa matkoista (~90% matkoista tosi lyhyitä), mutta jos virta loppuu kesken, laitetaan polttomoottori päälle.

    Sähköautojen ympärillä pyörivä hype koituu lopulta niiden turmioksi. Ihmiset odottavat ihmeitä sähköautoilta ja sitten pettyvät hinta-laatusuhteeseen. Plug-in hybridit ovat Suomenkin yksityisautoilun tulevaisuus, mutta sitä emme vielä tiedä mikä on se sähköä tukeva polttoaine (kaasu, etanoli, perinteiset polttoaineet jne.). Vetyautotkin ovat käytännössä vain sähköautoja, joissa energia tuotetaan polttokennoissa. Niiden hinnasta nyt ei kannata edes mainita. Perheauto maksaa tällä hetkellä luokkaa miljoonan.
     
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Joo.

    Aika monessa paikassa tekee kyllä ns. normiautolla aika tiukkaa kiihdyttää sekaan, kun motarilla (ainakin Lahti-Heinola) välillä ajetaan pääsääntöisesti ylinopeutta. Eli jotain 125-30. Rajoitus tietysti sen 120.

    heinola - Google Maps

    tossa en ole muistaakseni koskaan saanut Almeralla edes sitä 120km/h gepsiin ennen kuin pitäisi siirtyä viereiselle kaistalle. Saati sitten jollain vielä mopommalla, Ha Ha.

    Talvella helpottaa kun motarin rajoitus on vain 100, mutta toisaalta tuo mutka voi olla liukas. Yleensä kyllä suolattu jatkuvasti.
     
  20. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 965
    Ihmetyttää monissa paikoin joissa olisi ollut tilla tehdä kunnolliset kiihdytyskaistat niitä ei ole tehty, ja raskaalla kaluistolla niissä saa nopeussa ehkä tuurilla 50-70km/h ja yrittää sillä sitten lykätä vieressä 120 kulkevan autovirran sekaan...

    Mutta noista sähköautoista, ite kyllä ostan sähköauton kakkosautoksi heti kun niitten hinta ja käyttökulut laskee edes jollekin järkevälle tasolle.
    Veikkaisin ettei pelkkä akkuvoimaan perustuva auto tule kovin suuressa märin yleistymään ainakaan seuraavaan 10-20 vuoteen.
    Ladattavat hybridit taas tulevat varmasti lyömään läpi jo ihan 5-10 vuoden sisällä. Ladattavaan hybridiin ei tarvitsisi kovin kummoista polttomoottoria, homman voisi hoitaa hyvin jollain about 20kW vakiokierrosmoottorilla jota käytettäisiin vain tilanteissa jolloin akun varaustila on liian heikko, ja hoidettaisiin normaalit ajotilanteet pelkällä sähköllä. Päästäisiin lyhyillä matkoilla nollakulutukseen ja perustyömatka-ajoon riittäisi juurikin tuollainen keskimääräinen 50-70km säde sähköllä ja tuollaiset 20-30kW riitäisi helposti matka-ajon kulutukseen jolloin käyttösädekin olisi riittävä.
     
  21. Gl4c13r

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    1 768
  22. rewind

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2001
    Viestejä:
    1 580
    No aika heikosti menee jos ei 250 metrin matkalla saa kiihdytettyä 50mk/h -> 120km/h.

    Tuntematon tie - Tuntematon tie - Google Maps
     
  23. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Jos oikein laskin niin 50->130km/h nosto (vähän oltava pelivaraa, kun harva ajaa tuolla rajoitusten mukaan), niin tuolla autolla menee 203,6 metriä kiihdytellä 50-130km/h. Huonommin jos ei vaihteita vaihdeta salamannopeasti. Tuo loppu 50m sitten kuljetaan nopeudella 36m/s, joten aikaa jää 1,38 sekuntia löytää paikka jonosta.
    käytännön kokemukset kyllä vahvistaa tuon laskelman.
     
  24. rewind

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2001
    Viestejä:
    1 580
    Heinolassa on tullut jonkin verran pyörittyä, mutten nyt kyllä voi varmaksi sanoa olenko juuri tuosta liittymästä ajanut. Täytyypä testata kun seuraavaksi siellä päin olen.

    EDIT: Eipä tarvitse lähteä Heinolaan testaamaan, sillä muistin että Paimiosta löytyy oikeasti hieman kenkää vaativa kiihdytyskaista. Mutkasta itse motarille matkaa 150m ja kyllä tuossa olen ainakin saanut vähintään sen 120km/h kelattua mittariin, vaikkei oma lahna mikään raketti olekaan.

    Tuntematon tie - Tuntematon tie - Google Maps

    EDIT2: Ja mitä tulee tuohon paikan löytämiseen jonosta, niin sitä paikkaahan etsitään jo samalla kun kiihdytetään ja mitoitetaan se kiihdytys sellaiseksi, että saadaan se rotisko osumaan siihen vapaaseen koloon.

    EDIT3: Paskaahan minä taas puhuin, onhan tuo Paimionkin kiihdytyskaista vähintään 250m. Muistelinkin, että se olisi jatkunut vielä tuon sillan jälkeen. Joten pakko kai sitä on Heinolaan lähteä.

    EDIT4: Enpäs lähde sittenkään Heinolaan. :D Sen kiihdytyskaista näyttäisi olevan 400m, joka kyllä riittää vaikka polkuautolle.
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2010
  25. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Juu, onhan tuo kokonaisuudessaan 400m, mutta se mutka on kyllä suht jyrkkä, niin ei siinä voi samantien lähteä kiihdyttelemään kaasu pohjassa. Eriasia jollain rata-alustalla ja matalaprofiilirenkailla, mutta toi vanha peruskippo kyllä puskee aika reilusti tossa, eikä kyllä oo enään turvallista menoa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti