Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Puhuin autoverosta ylempänä. Nettiautossa SuomiLisää. Ulkomailta voi tuoda esim. etelämpää Euroopasta tai lähempää Ruotsista. 1 eur = 10.77 SEK eli jos löytää edukkaan voi saada suht halvalla niin ja tingata aina kannattaa autokaupoilla hieman :)

    Eli se autovero on aikas olematon sitten käytetylle sähköautolle.
    Uudessa Leafissa 1 100–1 300 euroa riippuen mallista ja varustetasosta. Puhutaan kuitenkin yli 30k€ autosta alkaen joten jos ostaa käytetyn on autovero paljon pienempi koska hintakin paljon pienempi.
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2019
  2. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    664
    Nissan Leaf. Kiihtyvyys 11s, huippunopeus 145km/h. :facepalm: Pieni riisikippo, jolla minä (ja moni muu) en mahdu edes ajamaan. Montakos ”polttisautoa” tuo jättääkään taakseen, jotka alamäkeen regenillä ajellessa pyrkivät ohi...? Kätevältä kuulostaa myös lähteä Ruotsiin tinkaamaan autokaupoille. Ei tämän nimimerkin TyrskynTärsky jutuissa ole päätä, ei häntää. Pakko olla joku 15v. jantteri.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Syystä tai ei, niin sähköautolle on huima veroetu. Ei oikein aja asiaa jos sekoitellaan asioita miten sattuu keskenään ja tehdään ihme laskelmia.

    Se on sitten yhteiskunnan/valtioden asia miettiä miten kulutusta kannattaa ohjata ja tarjoaako ohjaus vastinetta rahoille.

    Ne maat missä verotetaan korkeasti esim polttomoottoriautoilua ei ole ympäristö juttu, vaan verotusjuttu, sähköautojen tukeminen on valtiolle meno, tulonsiirto sähkäauton valmistajille. Tässäkään en tarkoita että se välttämättä olisi huonojuttu, pitkää ikää sille ei voi odottaa, vaan sähköautoilulle lättästää sellaiset verot että verokiertymä säilyy, ei ne kilometrit halpene vaan päinvastoin.


    Hei ihan oikeaisti, kuka nyt uuteen sähköautoon jotain vanhaa akku ottaisi, saati mistä niitä vanhoja akkuja uusiin autoihin meinasit haalia ?
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2019
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Eikai edes kohtuu tuoreesee autoon akkuja ostella kun takuu akuilla 8-10v.

    Jos auto on jo yli 10v ja paljon ajettu niin kannattanee siihen yli 10v autoon iskee vaikkapa 2-3v vanaha akku jolla pääsee pidemmälle kuin vanhalla autolla uutena koska 2-3v vanhan mallin akku on ~ 2x isompi kWh arvoltaan.

    Missä kaupungissa tarvii yli 120 huippunopeutta? 60 taajamassa max rajoitus. Leaf kiihtyy paikaltaan fine 40-60 taajama nopeuksiin niin ettei todellakaan taajamassa jää jalkoihin. Jos alamäkee menee regenillä gps max nopeutta eli se tiekohtainen rajoitus se on muiden ongelma jos harmittaa ja pakko rikkoo lakia :rolleyes:

    Montaa polttisautoo ite kiusannu ajamalla tasamaalla ja alamäissä suurinta sallittua tai +2 km/h. Sitten kun ohittaja vaihtaa kaistaa ja tulossa vierelle nii polokasen poljinta ja hetkessä 120-130+ km/h. On siinä polttispellet ollu ihmeissää ja valot vilkkunu. Peräänki osa lähteny mut perään jäivätkin :D

    Ja ei... Se täyskiihdytys ei vie paskaakaa akkua ja sit ku himmaa regenillä saa paljon takaskin.

    Jos sähköauton verot (vuotuinen vero) nousee vaikka 10x niin kellä varaa polttiksilla ajaa kun niiden vero kana nousee 10x eli tuhansia vuodessa.

    Veroista puhuttaessa oot oikeesda! Muutos tulossa pian!
    Uusin veromuutos muuten astuu voimaa 1.1.2020 ja se perusvero muute putoo puoleen sähköautoilla jap hybrideillä kans hyvä ale.

    Itellä kanssa aihetta iloon koska noin 80€ kaikki verot sitten vuodessa.

    Joku diesel henkilöauto nyt ei kannata näillä n. 30tkm vuotuisilla ajoilla jo siitä johtuen että verot kovat vuosittain päälle kallis polttoaine ja kun ajaa 90% kaupunkiajoa niin se dieselikin imee sitten ja jos katsoo tarpeeks tehokkaan niin sitten varsinkin.
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-katukarhu-kuntosalilla-skoda-kodiaq-rs/
    WLTP 8L yhd.. kaupungissa ainaki 10. Maantiellä luulis 6L menevä ja jos alle 100 ajaa nii allekki mut janonen on.
    Tuossa suorityskyky just just riittävä mutta sitäki saa herätellä.. viivettä siis kaasupolkimessa polttis koneelle tyypillisesti eikä vedä täysii nollista (tyhjäkäynniltä ku puhutaa polttiksesta ja 0rpm sähköautossa).
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2019
  6. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Siis auton mukana tulee akut, ja puutuin siihen että skippasit sen akkukustannuksen kokonaan.

    Jos markkinoilla olisi nyky akkuversioiden lisäksi sähköautoja bensantankin hintaisella "akulla", mutta kuluttaisivat tuplasti, niin jälkimmäisellä olisi paljon edullisempaa hursitella.

    Just.
     
  7. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    664
    Mainostamasi Leafin suorituskyvyllä? (Huutonauruhymiö tähän)
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Enkai mä nyt Leafilla ajele mutta se olikin vain heitto että aika halvalla niitä saa näemmä. 19-20k€ saa jo satoja kilometrejä meneviä sähköautoja. Jos ajaa paljon että menee 4000€ vuodessa polttoaineeseen niin alkaa oleen säästöpossu.

    Ei akkua ja polttoainetankiia voi verrata muute ku akku on tyhjä tankki ja täyteen ladattu on täysi tankki. Nykyää alkaa oleen samaa automallia bensa ja sähkö (sama hinta) esim. Mini. Katsoo sähkömallin ja samalla 0-100 arvolla olevan bensamallin.
     
  9. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Laakkosella Leaf 36kk 100 000km, 658€/kk
    Micra 36kk 100 000km, 303€/kk

    , joo vähän vähemmän kilometrejä mitä sinä ynnäilit, mutta jos nyt ei kyse mistään 365/a käytöstä, niin ehkä sallit tuon.

    Vaikka Micran valitseva maksaisi kaverinkin bensat, niin leaf kuskilla palaa enemmän rahaa + sähköt.
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 743
    Harrastat liikenteessä vaarallista kiilaamista ja olet vielä ylpeä itsestäsi?

    On siinä meillä sähköautoileva teiden ritari. :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2019
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Niin eikös ylinopeus ole liikenteen vaarantamista eli jos rajoitus on vaikkapa 40 km/h ja joku ajaa todellista 40-42 km/h ja lähdet ohittamaan.. Koska taajama-alue niin joudut kuitenkin kiihdyttämään 60-70 km/h paikkeille saadaksesi ohituksen kunnolla tehtyä ettei vastaantulija osu keulaan. Noita taajamassa ohittelevia vatipäitä näkee useinkin ja käyttävät jopa vääriä kaistoja (kääntyviä siis) kun ohittelevat. Isommalla kalustolla kun ajelen vilkuttelen vain niille valoja antamatta tilaa että pois tieltä vaikka sitten sinne pientareelle / metsään siitä edestä!

    Ei auta tippaakaan ohitella taajama-alueella... jos rajoitukset on 30-60 niin se on aivan sama meneekö siinä 1-2 km/h alle tai tasan tai 1-2 km/h yli rajoituksen niin perillä on aikalailla minuutilleen samaan aikaan usein koska valot ruuhka jne... Eli siis ohitat jonkun joka menee -2 km/h tai tasan tai +2 km/h niin sitten tuleekin liikenneympyrä jossa autoja tai valot niin se ohitettu onkin perässä sitten ja vaikka vilkuttelee valoja et miksi ohitit ja nyt edessä hidastelet? :rolleyes:

    Optimia auton ympäristön ja muun liikenteen kanssa on että mentäisiin about sitä sallittua nopeutta +- muutama km/h eikä mitään jäätävää alinopeutta tai ylinopeutta... Mopotautot ongelmallisia 60 alueella mutta mopot ja polkupyörät ei kun ovat niin pieniä ja jos menevät oikeata laitaa niin aina mahtuu ohi vaikka vastaantulijaa olisi.
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Kuvauksesi perusteella jos joltain pitäisi ajolupa ottaa pois, niin antaisin äänen yllä olevan kaltaisille.


    Hassua että tuollaisten teiden sankareiden kohdella niin kovin usein osuu niitä muita urveloita, ja vähän muun laisella asenteella liikkuville tuntuu osvan paljon harvemmin.

    Toivottavasti tuollaista asennetta ei voi yleistää sähköautoilijoihin, omalla pienellä otannalla onneksi käsitys on että patteri takapuolessa ei tee liikenneidioottiksi.
     
  13. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 441
    Palataanpa takaisin aiheeseen!
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Jostain syystä olen humannut että polttiskuskit suhtautuu agressiivisesti ylipäätään sähköautoilijoihin. Lukenut itseasiassa samaa muiltakin.

    Toisekseen usein huomaan että aletaan usein ohittamaan vaikka ajelen nipin napin rajoitusten puitteissa. Alamäki tms. Ei anna lupaa ylinopeudelle. Näitä taajamaohittelijoita näkee muutamia kuukaudessa.

    Yleistä myös sekin että on ruuhkaa ~50 alueella ja näen jonon edempänä... Nostan jalkaa hiljalleen kaasulta ja alan hidastamaan regenillä ettei tarvii mitään turhia jarrutteluja tehdä ennen takimmaista autoa... Siinä 100-200m aikana sitten vauhti hiipuu siihen jonon nopeuteen ja jonossa matka jatkuu.

    Jotkut sitten ottavat herneen nenukkiin jos kestää sekunteja kauemmin kuin ajaa ylinopeutta esim. 60 tuolla 50 alueella ja jarruttaa voimakkaasti ennen takimmaista autoa.. eli siis jotkut lähtevät tuossa tilanteessa ohi vaikka vastaan tulee autoa.

    Polttiksella tuollasessa moottorijarrutan.
    Voisihan siinä olla valotkin edempänä eli sama tilanne tosin jos 2 kaistaa valoissa niin nämä agressiiviset kuskit aina jää...:rolleyes:

    Jos ohittaa pitäs antaa mennä sitten kaikista ohi :rolleyes:
    Moottoripyörällä sekin kyllä helppoa ja jopa polkupyörällä jos muroreisissä voimaa.

    Eli paljon agressiivisella ajotavalla meneviä kuskeja jotka vaativat samaa muilta vaikka se kuluttaa energiaa jarruja aiheuttaa onnettomuuksia jne.
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2019
  15. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 743
    Ei ole kuitenkaan sinun tehtävä alkaa "kouluttamaan" muita tienkäyttäjiä.
     
  16. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 743
    Onko vakuutusmaksuissa eroa samankokoisten polttisten ja täyssähköjen välillä?
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2019
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Vaikuttaako koko?
    Tesla Model S:ään saa liikennevakuutusta alle 200€ ja kaskon kanssa reilu 500€ vuosi siis jos bonuksia.
    Eipä ne polttiksessa sen edukkaampia ainakaan samalla suorityskyvyllä olevaan autoon ole eikä tosin kalliimpia isossakaan kuorma-autoksi rekatussa V8 koneellisessa.
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Moderaattori ei avannut mihin ja mitä pitäisi siirtää, arvelin että ärsyttää ketju sopii https://murobbs.muropaketti.com/posts/1718700330/

    Kaivot jostain jonkin random esimerkin, alla toinen esimerkki, kasko Teslaan
    20 808,86 euroa.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    En vaan ihan vakuutusfirmalta omalle sotulle (bonukset siitä) ja rekkari (löysi auton tiedot). Eli ihan validi. Olisi voinut hyväksyä tarjouksen. Modem S vähän hinnakkaampi vakuutuksissa koska ei saamani tarjous ole sähköautolle edukas kun ne edukkaat lähtee 100€ tuntumasta (liikennevakuutus). Kasko hitusen halvempi ei enää suurta eroa siinä merkeillä ja malleilla.

    Niin siis OP Pohjola laskurilla katsoin. Vakuutus maksaa silloin sen. On Ifillä vaan ovat idiootteja. Kuka vakuuttaisi 40-50 tonnin auton 20 tonnilla. Moottoripyörissä menee noin... Joku 4000€ tehopyörä niin 2v ja maksat melkeenpä pyörän vakuutuksilla 0 bonuksilla.

    Teslan vakuutusjuttu Ifiltä on yhtä tyhmä juttu kuin tämä.
    https://www.is.fi/autot/art-2000000838595.html
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
  20. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 804
    Mahtavaa, rehvastelet lain rikkomisella. No se ei kyllä aiempien ulosantien perusteella ole yllättänyt. En oikein ymmärrä tällaista road ragettelua. Minua ei ole Teslalla ajessa tehnyt mieli alkaa trollailemaan ketään, vaan ihan normaalia ajoa. Jos joku jostain syystä tulee ohi, niin sitten tulee, minä ajan omaa ajoani. Kiihtyvyyden parhaat ominaisuude tulee esille risteyksissä, kun ei tarvitse kovin ennakoida kiihdyttelyä autojen väliin. Löytyy sopiva väli ja hups, auto on siinä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
    l0de tykkää tästä.
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Tuo onkin sähkömoottorin hieno puoli jota polttomoottorissa ei ole eikä tule. Jos haluaa että voima on aina mukana kuin Jedi Ritarilla täytyisi tietokone ohjelmoida niin että se valmiiksi pitää tyhjäkäynnin korkealla muutamassa tonnissa ja sieltä sitten valmiina joka tilanteessa ampumaan auton liikkeelle. Se kun painetaan kaasua keräten kierroksia tai jos ollaan rauhaisasti ajamassa jollain vaihteella ja polkaistaan että se vaihtaa pykäliä hukattiin taas kallista aikaa.

    Mitä tulee kiihdytyksiin se on vain hauskaa tyhmien kuskien kiusaamista... enempi vain kameroita taajama-alueelle ja +5 km/h todellisesta ylityksestä lappusta vain. Taajama-ajossa ei tarvita ylinopeuksia mihinkään kun se ei edes hyödytä ajallisesti ketään.

    Maantiellä hyötyy ajallisesti vain vähän jo +10 km/h sakkorajalla ajelee mutta sekin on kyseenalaista koska jos ohittelee se tuo aina riskejä kun vastaantulijan kaistalla on... Varsinkin isommalla kalustolla vilkuttelen ohittelijapellelle että pois alta pieni idiootti.

    Ohitus tulee tehdä niin että siihen on turvallisesti aikaa eikä se ole mielestäni hirveä rike ajaa siinä vähän ylinopeutta. Pahempi on että ollaan lähellä kolaria vastaantulevan kanssa (liikenteen törkeä vaarantaminen).
    Taajamassa se taas on aivan turhaa joten ei ole koskaan suotavaa toimintaa.
     
  22. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 674
    Posliini jos pysäytttää tien varteen nähtyään sun ajavan ylinopeutta ohitustilanteessa, on se silti ylinopeutta ja sakkoa tulee. Vaikka siis mielestäsi ei kummoinen rike olekaan ( eikä munkaan mielestä ). Toinen juttu on se mistä aikaisemmin kirjoittelit, että kiihdyttää ylllättäen kun joku toinen on ohittamassa, se on jo sellainen "kortti kuivumaan" - rikos eli ei selviä sakoilla ( =automaattisesti siis luokkaa törkeä ). Poliisi on siitä erittäin tiukka, niin vain ei saa tehdä olipa kuinka tehokas auto alla tahansa ( tai kova kiihtymään ).

    https://yle.fi/uutiset/3-10481488
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
    Kala tykkää tästä.
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    henkilöauton kuljettaja esti poliisin ohituksen lauantaina aamuyöllä. :rolleyes:

    Olisiko ratkaisu ne gps seurantalaitteet verotuksellisesti ja myös sakotuksellisesti?
    Voisi olla esim. punainen nappi jota painaa niin se tallentaa minuutin pätkän + - napin painamisesta.
    Mukana siis myös kamera kojetaulussa.. Puskuroi kokoajan videota joka sitten jää talteen ja lähtee suoraan poliisin henkilökunnalle jotka kameravalvontaa hoitavat.

    Eli siis sakkokamerat jokaisessa autossa. Toki seuraa myös omaa ylinopeutta mutta ERITOTEN muita. Sääntöjä hyvin noudattavat kuskit painelee nappia ja mahdollistaa muiden sakotuksen. :rolleyes:

    Sitteni ei auttaisi tieto kameratolpista kun kaikki liikkuvat ajoneuvot on mahdollisia sakkokameroita :D
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  24. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 674
    Niin, siis se että ei olisi ollut poliisi olisi ollut yhtälailla törkeä liikennerikkomus. Kuten sanottua, ohituksen haittaaminen on törkeämpi rikos kuin kuin pelkkä lievä ylinopeus ( vaikkapa ohittaessa ). Sanon tämän että ainakin olet tietoinen asiasta, ei tule yllätyksenä kun joku päivä korttia kuivumaan.

    Muutoinkin aika vaikea se on aina katsoa onko poliisi sivariautolla liikenteessä ennen kuin alkaa ohitustilanteessa käyttäytymään kuin medaljonki ilman ketjua. Voihan joskus olla myös pimeää tai sopivasti hämärää, jolloin ei edes näe minkälainen auto sieltä on ohi tulossa. Kuitenkin, paras veto antaa ohittajien vain ohitella rauhassa ilman että itse siitä provosoituu.
     
  25. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 018
    Tästä ei liene juuri kukaan ole eri mieltä, että oikea sanajärjestys olisi:
    Mitä tulee kiihdytyksiin se on vain tyhmää (jonkun mielestä hauskaa) kuskien kiusaamista...
     
  26. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 018
    Vaikee kyllä uskoo että noi luvut pitäisi paikkansa. 1200W lämmitin siis efektiivisesti 120W lämmitin
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti