Puhuin autoverosta ylempänä. Nettiautossa SuomiLisää. Ulkomailta voi tuoda esim. etelämpää Euroopasta tai lähempää Ruotsista. 1 eur = 10.77 SEK eli jos löytää edukkaan voi saada suht halvalla niin ja tingata aina kannattaa autokaupoilla hieman 
Eli se autovero on aikas olematon sitten käytetylle sähköautolle.
Uudessa Leafissa 1 100–1 300 euroa riippuen mallista ja varustetasosta. Puhutaan kuitenkin yli 30k€ autosta alkaen joten jos ostaa käytetyn on autovero paljon pienempi koska hintakin paljon pienempi.
Viimeksi muokattu: 18.10.2019
Syystä tai ei, niin sähköautolle on huima veroetu. Ei oikein aja asiaa jos sekoitellaan asioita miten sattuu keskenään ja tehdään ihme laskelmia.
Se on sitten yhteiskunnan/valtioden asia miettiä miten kulutusta kannattaa ohjata ja tarjoaako ohjaus vastinetta rahoille.
Ne maat missä verotetaan korkeasti esim polttomoottoriautoilua ei ole ympäristö juttu, vaan verotusjuttu, sähköautojen tukeminen on valtiolle meno, tulonsiirto sähkäauton valmistajille. Tässäkään en tarkoita että se välttämättä olisi huonojuttu, pitkää ikää sille ei voi odottaa, vaan sähköautoilulle lättästää sellaiset verot että verokiertymä säilyy, ei ne kilometrit halpene vaan päinvastoin.
Hei ihan oikeaisti, kuka nyt uuteen sähköautoon jotain vanhaa akku ottaisi, saati mistä niitä vanhoja akkuja uusiin autoihin meinasit haalia ?
Viimeksi muokattu: 18.10.2019
Eikai edes kohtuu tuoreesee autoon akkuja ostella kun takuu akuilla 8-10v.
Jos auto on jo yli 10v ja paljon ajettu niin kannattanee siihen yli 10v autoon iskee vaikkapa 2-3v vanaha akku jolla pääsee pidemmälle kuin vanhalla autolla uutena koska 2-3v vanhan mallin akku on ~ 2x isompi kWh arvoltaan.
Missä kaupungissa tarvii yli 120 huippunopeutta? 60 taajamassa max rajoitus. Leaf kiihtyy paikaltaan fine 40-60 taajama nopeuksiin niin ettei todellakaan taajamassa jää jalkoihin. Jos alamäkee menee regenillä gps max nopeutta eli se tiekohtainen rajoitus se on muiden ongelma jos harmittaa ja pakko rikkoo lakia 
Montaa polttisautoo ite kiusannu ajamalla tasamaalla ja alamäissä suurinta sallittua tai +2 km/h. Sitten kun ohittaja vaihtaa kaistaa ja tulossa vierelle nii polokasen poljinta ja hetkessä 120-130+ km/h. On siinä polttispellet ollu ihmeissää ja valot vilkkunu. Peräänki osa lähteny mut perään jäivätkin 
Ja ei... Se täyskiihdytys ei vie paskaakaa akkua ja sit ku himmaa regenillä saa paljon takaskin.
Jos sähköauton verot (vuotuinen vero) nousee vaikka 10x niin kellä varaa polttiksilla ajaa kun niiden vero kana nousee 10x eli tuhansia vuodessa.
Veroista puhuttaessa oot oikeesda! Muutos tulossa pian!
Uusin veromuutos muuten astuu voimaa 1.1.2020 ja se perusvero muute putoo puoleen sähköautoilla jap hybrideillä kans hyvä ale.
Itellä kanssa aihetta iloon koska noin 80€ kaikki verot sitten vuodessa.
Joku diesel henkilöauto nyt ei kannata näillä n. 30tkm vuotuisilla ajoilla jo siitä johtuen että verot kovat vuosittain päälle kallis polttoaine ja kun ajaa 90% kaupunkiajoa niin se dieselikin imee sitten ja jos katsoo tarpeeks tehokkaan niin sitten varsinkin.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-katukarhu-kuntosalilla-skoda-kodiaq-rs/
WLTP 8L yhd.. kaupungissa ainaki 10. Maantiellä luulis 6L menevä ja jos alle 100 ajaa nii allekki mut janonen on.
Tuossa suorityskyky just just riittävä mutta sitäki saa herätellä.. viivettä siis kaasupolkimessa polttis koneelle tyypillisesti eikä vedä täysii nollista (tyhjäkäynniltä ku puhutaa polttiksesta ja 0rpm sähköautossa).
Viimeksi muokattu: 18.10.2019
Harrastat liikenteessä vaarallista kiilaamista ja olet vielä ylpeä itsestäsi?
On siinä meillä sähköautoileva teiden ritari.
Viimeksi muokattu: 18.10.2019
Jostain syystä olen humannut että polttiskuskit suhtautuu agressiivisesti ylipäätään sähköautoilijoihin. Lukenut itseasiassa samaa muiltakin.
Toisekseen usein huomaan että aletaan usein ohittamaan vaikka ajelen nipin napin rajoitusten puitteissa. Alamäki tms. Ei anna lupaa ylinopeudelle. Näitä taajamaohittelijoita näkee muutamia kuukaudessa.
Yleistä myös sekin että on ruuhkaa ~50 alueella ja näen jonon edempänä... Nostan jalkaa hiljalleen kaasulta ja alan hidastamaan regenillä ettei tarvii mitään turhia jarrutteluja tehdä ennen takimmaista autoa... Siinä 100-200m aikana sitten vauhti hiipuu siihen jonon nopeuteen ja jonossa matka jatkuu.
Jotkut sitten ottavat herneen nenukkiin jos kestää sekunteja kauemmin kuin ajaa ylinopeutta esim. 60 tuolla 50 alueella ja jarruttaa voimakkaasti ennen takimmaista autoa.. eli siis jotkut lähtevät tuossa tilanteessa ohi vaikka vastaan tulee autoa.
Polttiksella tuollasessa moottorijarrutan.
Voisihan siinä olla valotkin edempänä eli sama tilanne tosin jos 2 kaistaa valoissa niin nämä agressiiviset kuskit aina jää...
Jos ohittaa pitäs antaa mennä sitten kaikista ohi 
Moottoripyörällä sekin kyllä helppoa ja jopa polkupyörällä jos muroreisissä voimaa.
Eli paljon agressiivisella ajotavalla meneviä kuskeja jotka vaativat samaa muilta vaikka se kuluttaa energiaa jarruja aiheuttaa onnettomuuksia jne.
Viimeksi muokattu: 19.10.2019
Onko vakuutusmaksuissa eroa samankokoisten polttisten ja täyssähköjen välillä?
Viimeksi muokattu: 19.10.2019
Moderaattori ei avannut mihin ja mitä pitäisi siirtää, arvelin että ärsyttää ketju sopii https://murobbs.muropaketti.com/posts/1718700330/
Kaivot jostain jonkin random esimerkin, alla toinen esimerkki, kasko Teslaan
20 808,86 euroa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938
Viimeksi muokattu: 20.10.2019
En vaan ihan vakuutusfirmalta omalle sotulle (bonukset siitä) ja rekkari (löysi auton tiedot). Eli ihan validi. Olisi voinut hyväksyä tarjouksen. Modem S vähän hinnakkaampi vakuutuksissa koska ei saamani tarjous ole sähköautolle edukas kun ne edukkaat lähtee 100€ tuntumasta (liikennevakuutus). Kasko hitusen halvempi ei enää suurta eroa siinä merkeillä ja malleilla.
Niin siis OP Pohjola laskurilla katsoin. Vakuutus maksaa silloin sen. On Ifillä vaan ovat idiootteja. Kuka vakuuttaisi 40-50 tonnin auton 20 tonnilla. Moottoripyörissä menee noin... Joku 4000€ tehopyörä niin 2v ja maksat melkeenpä pyörän vakuutuksilla 0 bonuksilla.
Teslan vakuutusjuttu Ifiltä on yhtä tyhmä juttu kuin tämä.
https://www.is.fi/autot/art-2000000838595.html
Viimeksi muokattu: 20.10.2019
Mahtavaa, rehvastelet lain rikkomisella. No se ei kyllä aiempien ulosantien perusteella ole yllättänyt. En oikein ymmärrä tällaista road ragettelua. Minua ei ole Teslalla ajessa tehnyt mieli alkaa trollailemaan ketään, vaan ihan normaalia ajoa. Jos joku jostain syystä tulee ohi, niin sitten tulee, minä ajan omaa ajoani. Kiihtyvyyden parhaat ominaisuude tulee esille risteyksissä, kun ei tarvitse kovin ennakoida kiihdyttelyä autojen väliin. Löytyy sopiva väli ja hups, auto on siinä.
Viimeksi muokattu: 20.10.2019
Posliini jos pysäytttää tien varteen nähtyään sun ajavan ylinopeutta ohitustilanteessa, on se silti ylinopeutta ja sakkoa tulee. Vaikka siis mielestäsi ei kummoinen rike olekaan ( eikä munkaan mielestä ). Toinen juttu on se mistä aikaisemmin kirjoittelit, että kiihdyttää ylllättäen kun joku toinen on ohittamassa, se on jo sellainen "kortti kuivumaan" - rikos eli ei selviä sakoilla ( =automaattisesti siis luokkaa törkeä ). Poliisi on siitä erittäin tiukka, niin vain ei saa tehdä olipa kuinka tehokas auto alla tahansa ( tai kova kiihtymään ).
https://yle.fi/uutiset/3-10481488
Viimeksi muokattu: 23.10.2019
henkilöauton kuljettaja esti poliisin ohituksen lauantaina aamuyöllä. 
Olisiko ratkaisu ne gps seurantalaitteet verotuksellisesti ja myös sakotuksellisesti?
Voisi olla esim. punainen nappi jota painaa niin se tallentaa minuutin pätkän + - napin painamisesta.
Mukana siis myös kamera kojetaulussa.. Puskuroi kokoajan videota joka sitten jää talteen ja lähtee suoraan poliisin henkilökunnalle jotka kameravalvontaa hoitavat.
Eli siis sakkokamerat jokaisessa autossa. Toki seuraa myös omaa ylinopeutta mutta ERITOTEN muita. Sääntöjä hyvin noudattavat kuskit painelee nappia ja mahdollistaa muiden sakotuksen. 
Sitteni ei auttaisi tieto kameratolpista kun kaikki liikkuvat ajoneuvot on mahdollisia sakkokameroita
Viimeksi muokattu: 23.10.2019