Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Pakko osallistua ”eläkkeeltä” keskusteluun, sen verran harhaista unelmaa täällä jauhetaan. Infran rakentamisen nopeus/halukkuus verrattuna sähköautoilun pakkomarssiin ei oikein kättele millään mittarilla. Joko halua ei oikeasti ole tai yksinkertaisesti lystin maksajat puuttuu. Pääkaupunkiseudulla tilanne on luonnollisesti eri, eihän kehä kolmosen ulkopuolella edelleenkään ole mitään. Epäilen silti että latausasemia ei Helsingissäkään nouse taloyhtiöiden pihoille turhan tiuhaan, ei ainakaan muita kuin etanaversioita. Tyypillistä suomimeininkiä: Kovat puheet, lapsenomainen innostus, paska toteutus ja lopulta joku toteaa että rahat on loppu. Jos joku tässä ilmastopelleilyssä mättää on se, että joku tämän lystin maksaa, ja se on kuluttaja. Ainakin reilusti kohonneina sähkön energia -ja siirtomaksuina. Tästä sitten saavat osansa myös muut sähkön kuluttajat, eivät pelkästään autoilijat. On helppoa julistaa että minä olen maksamaan extraa kun sitten oikeasti maksaa. Vielä alle 10 vuotta sitten oltiin huolissaan suomalaisten sähkönkulutuksesta, nyt se ei olekaan minkään sortin ongelma. Sähköä tulee tolpasta ja sitä rataa. Tässä nyt halutaan liian paljon, liian nopeasti.
    Ps. Raakaöljystä tehdään myös muoviryyni. Se kiva aine josta kivat kotivimpaimesi ja hammasharjasi on tehty. Myös Teslan sisusta. Ollaan heti huomenna kieltämässä sekin?
     
  2. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    Jos puhut täyssähköautoista niin vaatimukset on eri kuin esim lataushybridit ja hyvin tiedostetaan ladattavien täsysähköautojen vaativan latauspisteitä ja tässäkin ketjussa moni postauksia joissa niiden niukkuus ja "kantaman" rajoitukset ovat enemmän tai vähemmän aito syys olla hankkimatta moisia.

    Valtio on vähän vauhdittamassa latauspisteongelmaa, ei se mikään taikasauva olla, niiden voimaan tulo vie aikaa ja esim saneeraus/uudiskohteissa valmikuksen järjestäminen alkaa vaikuttaa pikkuhiljaa. Noilla linjauksilla ennemmenkin estetään hölmöily.


    Täyssähkö teknisesti sopii entistä useammalle, mutta ei se tarkoita että se sopi kaikille ja jos se ei sovi sinulle tai minulle, niin ei yleistetän. Lataushybridi voi olla osalla sopivavaihtoehto, jotta sitäin voisi tehokkaasti hyädyntää niin vaatii sen latauspisteen, ja usein kodin lisäksi siellä perusreitin toisessa päässä (viittaan tässä esim työmatkoihin). Usein hidas versiosta jo paljon hyötyä. Kuten sanoit infraa puuttuu ja sen syntymistä voi valtio vauhdittaa.



    Kukas muukaan, ja mielellään suoraan.

    Jos viimevuosina tehdyssä uudistkohteessa/isommassa saaneraus kohteissa ei ole tehty valmiuksia, niin se sitten voi tulla vähän kalliimmaksi vs että olisi se valmiustehty.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Ihme ininää....


    Tämmöinen tai muu vastaava taloyhtiöihin. Laidassa type2 ja sisällä voi olla myös polttiksia varten lämmitysmahdollisuus.
    kWh mittaus eli voidaan laskuttaa polttis ja sähköautokuskeja samallatavoin ellei peritä kaikilta vain kiinteetä maksua. :)
    [​IMG]
    Lämmitystolpan tilalle asennettava sähköauton latausasema (Satmatic 8MM04101L) on teholtaan 3,6 kW ja sisältää kWh-mittarin ja Type 2 -latauspistokkeen. Tämä asema palvelee kerrallaan vain yhtä sähköajoneuvon käyttäjää. Latauspistoke sijoitettavissa myös oikealle sivustalle.

    • Suositellaan taloyhtiöihin
    • Mitat: 188,2 x 222,6 x 160mm
    • Paino: 7 kg
    • Latausteho: 3,6 kW
    • Latausliitäntä: Type 2 pistoke
    • Asennus: Pylväs / Seinä
    • Latausvirta: 16
    • Vaiheet: 1
    3,6 kW riittää enemmän kuin hyvin kotona kun se auto seisoo jokatapauksessa yleensä sen 12h niin sinne menee kymmeniä kilowattitunteja illan/yön aikana eli satoja kilometrejä. Jokapaikassa marketteja ja muita asiointipaikkoja mistä saa ilmaiseksi 22 kW.

    6A kun saa 24/7 sekin riittää sähköautoilijalle. <-- Tämä on pienempi teho kuin sisätilalämmitin+lohkolämmitin polttiksen kanssa. Tuolla 6A virralla latailee 100-160 km rangea 12h aikana (ilta&yö) eli riittää jos ei muualla lataa noin 30-40tkm vuotuiseen ajoon lähiympäristössä JOS ajaa tuon 100-160 km aina päivässä ja lataa vain illan/yön aikana... Jos auto seisoo joskus kauemmin niin sillä omallakin sähköllä voi ajella pidempiä matkoja myös.

    Muutenkin verkosta kannattaa imeä yösähköä ja käyttää sitä sitten päivän aikana.

    Omakotitaloon sitten edukas on tämmöinen.
    [​IMG]
    go-eCharger HOME+ 22kW ja go-e 22kW latausjohto 2,5m
    877,90 € sis alv 24% <--

    Ominaisuudet:
    Plug & Play, eli voit ottaa laturin myös mukaan matkalle
    Sopii yksi- kaksi- ja kolmivaiheisille autoille.
    Portaaton tehonsäätö 1A askelin, 6-32A / 1,4-22 kW
    RCD type B vikavirtasuojaus
    Ohjaus älypuhelimella liittymällä laturin muodostamaan wifiin.
    Etähallinta mahdollista kun laturi liittetty kiinteistön wifiin
    Viisi ohjelmoitavaa tehoaluetta joita voi käyttää laturin sinisestä napista.
    Latausluvat myös rfid kortilla
    Nollaantumaton energiamittari, jota mahdollista seurata etänä.
    go-e 22kW 3x32A latausjohto, pituus 2,5m, latausjohdon voi lukituksella laittaa myös kiinteäksi.

    Tästä löytyy pienempitehoinen vähän edullisemmin.

    https://www.kotilaturi.fi/tuote/go-echarger-home-74kw/
    Sähköauton kotilaturi go-eCharger HOME+ 7,4kW
    579,00 € sis alv 24%

    Ei nuo kamalasti kustanna ja kun voimavirtapistoke on tai jos ei ole se ei montaa kolikkoa maksa.
     
  5. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Ymmärtänet varmaan että nämä ovat väliaikaisratkaisuja kohti täyssähköä, jota nyt kiimassa ajetaan läpi? Kaapeliojan kaivuu on joka tapauksessa tulevaisuudessa edessä. Ihmettelen näin aasinsiltana, ettei surullisen kuuluisasta Suomen digitelkkarijupakasta opittu mitään. Siinähän hätäpäissään sijoitettiin juurikin välimallin ratkaisuihin.
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Luitko oikein?
    Portaaton tehonsäätö 1A askelin, 6-32A / 1,4-22 kW <-- 3x32A / 22 kW <-- tätä enempää ei mikään sähköauto ota AC sähköö ja harva edes tuota vaan yleensä uusissakin rajoittuu 3x16A eli 11 kW tehoon.
    Tehokkaampia on harvoissa Tesloissa ja Renault Zoessa sekä oliko Audi eTron (lisävarusteena) sekä Porsche Taycaniin.
    Tuo halvempi latauslaite voimavirtarasiaan antaa 1-vaihe sähköä 1x32A eli 7,4 kW. Tuo antaa isolle osalle sähköautoista täyden AC latausnopeuden mutta pienemmällä sulakekoolla saa 11 kW tuolla vähän kalliimmalla ja sopii hienosti omakotitaloon 3x25A liittymään kun antaa 3x16A laturille eli 11 kW.

    Eli siis tuollaista 3x32A 22 kW laturia parempaa ei kotona tarvitse sähköautoilla. DC pikalatauksen saisi jos olisi vaikka vanha sähköauton akkupaketti mitä ylläpidetään vaikka whatever 6A 10A 16A tai vaikka 3x16A miten kukin haluaakaan teholla josta sitten imetään vaikka 50 kW tai 100 kW tai vaikka 150 kW (akusta riippuen mitä voi antaa).
    2-3v vanha sähköauton akkupaketti mikä ei ole millääntavoin heikentynyt että huomaa maksaa reilusta 2000 eurosta ylöspäin. Kotiin tai johonkin taloyhtiöön jos pikalatausta haluaa vaikkakin turhaa niin se kannattaisi tehdä juuri akulla.

    Jos omakotitalossa olisi vaikka 30 kWh paketti niin 60+ kWh auto tulee töistä kotiin ja pian päästävä kauemmaksi... akkua jäljellä 25% niin tuosta 30 kWh paketista saa noin 50% tuohon autoon eli sitten ollaan jo siinä 75% tasossa mistä kannattaa lopettaa jo pikalataus julkisilla ettet maksa turhaan (jos aikaperustainen laturi).
     
  7. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Sivuutit taloyhtiöt melko tyystin laskelmistasi. Tulevaisuudessa siellä on jokunen muukin auto imemässä sitä suositeltua yösähköä + tarvitset sen sisätilanlämppärin sähköautoonkin. Vai meinaatko että naapureiden kanssa sovitaan latausvuorot? En niinkään kritisoi sähköautoa itsessään, onhan se jo nyt melko luotettavaksi osoittautunut teknisesti ja tietyntyyppisssä ajossa ts. työmatkat se varmasti paikkaansa puolustaa (kunnes sähkön hinnat nousee tappiin). Lähinnä kiinnostaa tämä infran rakennus ja sen hitaus. Maakunnissa ei pysty kaasuautojakaan tankkaamaan, eikä lähiaikoina ole tulossa asemia. Samanlainen hitaus on nähtävissä myös latauspaikkojen määrässä. Kun mummoilla ei ole autoa, ei lataustolppiakaan haluta pihaan. Tämä on se ongelma. Myöskin tällä hetkellä tunnut luottavan markettien pikalatureiden ilmaisuuteen. Tämähän ei voi olla edes löyhästi peruste sähköautolle, vai kuinka kauan meinasit että markettien hyväntekeväisyys kestää? Monilla työpaikoilla on lataaminen kielletty, ymmärtäähän tuon jo verotuksellisista syistä. Ja jollei jo ole niin se tullaan kieltämään/muuttamaan maksulliseksi.
    Puheet sähköautoiluun siirtymisestä jopa pienellä painostuksella on nopealla aikataululla mahdoton yhtälö. Ainakaan se ei tule satamaan kuluttajan laariin kustannusten osalta vaikka tällä hetkellä lottovoitolta tuntuukin.
     
    tth78 tykkää tästä.
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    Lämmitystolppa viritykset on kustannustehokkaita väliaikaisratkaisuja nimenomaan sen takia ettei vartavasten tarvitse alkaa niitä kaapeleita kaivaan. Se on ihan tosiasia että siinä on hyvin rajoittuneet lataustehomahdollisuudet ja vaatii kuorman rajoitusta tilanteen mukaan (sama toki uusitussakin).
    Siksi on hölmöä jos uudiskohteissa (ja isommissa saneerauksissa) ei ole tehty valmiutta, ja siihen on valtiovalta puuttumassa ettei jatkossa jätetä tekemättä.

    Varsinaisia latauspisteitä ei kannata turhanpäiten tehdä, vaan tehdä se mitä tarvitaan nyt/lyhyellä aikavälillä.

    No tuo nyt oli aika heikko aasinsilta.
    Nyt taisin ruokkia provoa ja pelkona että hypätään ketjun aiheen ohi.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 16:47
  9. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Ei hypätä, jollet itse takerru juuri tuohon. Suomessa on päättäjien toimesta osattu kiimoissaan hölmöillä ennenkin. Ei kai kukaan halua että sähköautoilusta tulee samanlainen suuri töppäys? Mietihän vielä sitä kuinka monta vanhaa taloyhtiötä Suomessa on. Tuskin ihmiset ovat valmiita vaihtelemaan tolppia ja kaivattamaan kaapeleita joka toinen vuosi? Tai rakentamaan valmiuksia joita ei ehkä koskaan oteta käyttöön.
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    Jos jossain taloyhtiössä noin tekevät niin ilmeisesti sitten ovat halukkaita ja valmiita niin tekemään, vaikea sitä on estää ja onko edes suoranaisesti tarve estää.

    Tämä ehkä vähän kaukaa haeuttu. Voi toki maalailla jotain tuolevaisuusmallia (* missä noin voisi käydä, mutta ei se tee yleisellä tasolla valmiuden tekemistä oleellisesti huonommaksi.

    Jo ihan tätäpäivää on se että viimevuosinakin on tehty uudiskohteita ja isoja saneerauksia missä ei ole tehty valmiuksia ja siitä kärsitään jo nyt.


    (*
    Esimerkkinä tulee tilanne missä syystä tai toisesta menee lähitulevaisuudessa kohde uusiksi, mutta siinä on sitten mennyt vähän isommatkin asiat pieleen.
    Vielä lennokkaampi ajatus että jostain tupsahtaa jotein sellaista mitä ei nyt kyetä kuvitteleen ja jooka sitten pistää uusiksi vähän isommatkin asiat.

    Ok, eli ei syytä himmailla sähköautovarautumisen kanssa,
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 19:38
  11. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    No esim. Polttokennoauto on ollut tuloillaan jo pitkään. Täysin mahdollista että vielä onnistuu syrjäyttämään ladattavat sähköautot. Vedyn ongelmat on toki tiedossa, mutta ei niin kaukaa haettua loppujen lopuksi. Mutta ei puhuta vaihtoehdoista ettei mene offtopikin puolelle.
     
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Ei tarvita sisätilalämppäriä sähköautossa ja idiootti sellaisen siihen hankkii koska ei ole mitään paikkaa sille eikä tule.
    Sähköauto lataa akkua siitä pistorasiasta tai type2 liitännästä ja lataa akkua sillä teholla minkä type2 lalturi kertoo antavansa enimmillään olkoot vaikka vain 1A.

    Sisätilalämppäriä ei tarvita koska sähköauto lämmittää sisätilat aina korkeajänniteakusta ottamalla sähköllä. Se että puhelimen apista laittaa lämmityksen/ilmastoinnin päälle NYT tai valitsee välilehdeltä että oleppa lämmin kun lähden 7:30 töihin ei todellakaan tarkoita että pitää olla suurempi sulake kuin 6A. Miksi tarvitsisi???

    Ajatellaas nyt... Herään 7:00.... otan aamista naamaan... 7:20 pistän apista että hei rupias lämpeneen. Auto lämmittää 7:20 - 7:30 (10 minuuttia) ja jos lämmitys otetaan niistä vastuksista korkeajänniteakusta 1500W (1,5kW) teholla menee sähköä huimat 0,25 kWh akusta! apua! voe elämä!

    Mutta kun auto on 6A (1,38 kW) teholla siinä piuhassa taloyhtiön lämpötolpassa niin tuon 10 minuuttia ylittää se sisätilanlämmitin tuon 6A (1,38 kW) tehon 120W eli 1,38 kW tulee siitä taloyhtiön lämmitystolpasta ja puuttuva 120W oikeasti auton korkeajänniteakusta eli 10min ajassa 0,02 kWh eli jos auton akku on 40 kWh niin ei se kovin tyhjäksi kerkeä menemään. Nyt siis on kelit aamuisin ollut -1 C - +4 C eli tuo 10min on riittänyt täydellisesti. Jos kauemmin kovemmilla pakkasilla sulattaa autoa ikkunoineen niin yksi ja sama silti...

    Ilmastointi toimi myös korkeajänniteakulla. Sen teho on kai jotain satoja watteja eli hattiwatteja tulee naurettavan vähän vaikka se helteillä kauemminkin pyörisi kun autossa daamin kanssa touhuaa. :)

    Marketeilla pikalaturit eivät ole ilmaisia PAITSI LIDL tarjoaa ne ilmaiseksi. Motonetillä on erittäin edukas pikalataus.

    Kanta-asiakkaat

    • Pikalataus: 10 snt/kWh
    • Asiointilataus: toistaiseksi maksuton 1 tunnin ajan, jonka jälkeen 10 snt/kWh.
    Markettien ilmainen lataus mm. K-Lataus koskee vain type2 (22kW) latauslaitteita eikä ole pikalataus. Sillä lataa parhaimmillaan 200 km rangea kesäkelille tunnissa jos auto ottaa 22 kW AC vastaan. Yleensä suurinosa ottaa max 11 kW (3x16A).

    Työpaikoilla jos on sallittu autoa lämmittää ja pitää sisätilalämmitintä voi sähköauton laittaa myös lämpötolppaan samaksi ajaksi kuin muut. Autosta ohjelmoidaan lämmitys päälle sillä sähköautoja voidaan myös lämmittää kuten edellä mainitsin pistorasiasta eli jos piuha kiinni se ottaa sieltä eikä akusta ja jos pistorasiasta ei saa ottaa isompaa tehoa otetaan erotus akusta.

    Missä laissa on erotettu auton lämmitys bensa diesel kaasu etanol tai hybridi (bensa-sähkö diesel-sähkö kaasu-sähkö) tai pelkkä sähköauto että mitä saa lämmittää työpaikalla tai taloyhtiön lämpötolpasta ja mitä ei?
    Aivan ei missään. Ne on vain "sääntöjä" ei ole lakia olemassa kuin pelkästä lataamisesta 30€ veroetuna / kk jos sähköstä ei oteta maksua. Nyt puhuin lämmittämisestä.

    Olen kylässä ollessani ottanut parkkipaikan lämpötolpasta kesälläkin sähköä. Pyysin vuokralaiselta avaimen ja pistin lataamaan. En ruvennut toki muilta kysymään kuin autopaikan omistavalta asunnon vuokranneelta henkilöltä. Näin se menee toki. Ei sitä kysellä muilta jos polttista lämmittää.

    Autosta voi myös säätää tasoja esim. 6A 8A 12A 16A tms... jolloin parhaimmillaan voi ottaa lataukseenkin hieman tehoa samaan aikaan kun sisätilat lämpenee normi pistorasiasta.
    Tosin en suosittele 12A ja suurempia virtoja käyttämään vanhoissa paskoissa lämpötolpissa ja pistorasioissa.
    On niitä mustuneita pistorasioita tullut vastaan ihan lohkolämmitin +1500W tai jopa tehokkaampien sisätilalämppäreiden kanssa. Tyhmyyttä niin polttiksen ja sähköauton kanssa jos liian isoja tehoja käyttää surkean pistorasian kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 19:26
  13. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Just tänään keskustelin täyssähköauton omistavan työkaverini kanssa töistä lähtiessä. Tämä ”idiootti” oli asentanut sisätilanlämppärin ihan siitä syystä, että Hyundain lämpöpumpputekniikalla toimiva lämmitys ei yksistään riitä pakkasilla lämmittämään kabiinia riittävän tehokkaasti. Samoin kesällä ilmastointi imaisee yllättävän reippaasti rangesta pois suoraan. Ei hän suositellut autoaan muuhun kuin työmatka/kaupunkipätkään. Muuten joutuu kuulemma miettimään menonsa melko tarkkaan. Lisäksi duunipaikalla pihassa on pätkäsähkö, jolla ei paljon latailla autoja ja sisätilan lämppäreiden käyttö on kielletty. Tällä on aika monessa paikassa rajoitettu tehokkaasti tyyppejä, jotka antaa lämppärin laulaa talvella. Paskempi juttu mut näin se menee. Huvittavaa on huomata miten olankohautuksella sivuutat kaikki mikä sähköautoissa on huonoa. Jos sinua ei pikkujutut haittaa niin monia muita ne saattaa vituttaa. Heh, vielä kyselemättä toisten pihoista lämmitys/lataussähköt... Ei ole täällä päin tapana. Voi nenä lämmetä nopeammin. Voit laskeskella niitä watteja ja ampeereja miten päin vain haluat mutta jos ajatellaan että tämänkin taloyhtiön pihassa ladataan 40 autoa yöaikaan yhtäaikaa niin mehu yksinkertaisesti loppuu ilman mittavampia muutostöitä. Ei tällä hetkellä riitä edes lohko+sisätilalämppäreiden käyttöön yhtäaikaa, joita porrastetusti käytellään se 2h kerrallaan.
    Mutta elä unelmaas, ei se minulta ole pois.

    Edit: Duunipaikalle ei tartte lakia kieltämään. Riittää että tehtaan johto sen tekee. Toki voithan aina kyselemättä tehdä vastoin ohjeita.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 19:57
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    Se että lämmitetään korkeajänniteakusta ei muuta mihinkään tehontarvetta.
    Auton sisätilanlämmityksessä juju ei ole että vain se ilma lämmitetään, vaan haaste on ne pinnat, siihen voi toki vaikuttaa materiaaleilla, mutta jos lasit halutaan sulaksi,niin 1,5Kw sisätilanlämmitin ei ole mikään pikaratkaisu, ikkunat voi toki olla lämitettäviä jolloin voi keskittyä niihin , ja penkit , ratti, näyttö jne jne. voi olla lämitettäviä.
    Niin ja se akkukin ehkä halutaan lämmittää.
    Lämpöenergiaa voidaan toki ottaa ulkoilmasta, jolloin voi päästä vähemmällä sähköllä. Lämmitystä tarvitaan ajossakin ja jos auto ei ole erityisesti suunniteltu pohjoisiin oloihin niin voi olla kantaman suhteen edullista kuivattaa valtakunnanverkossa ja ajella sitten pilkkihaalarit päällä.
    Enkä unohtaisi polttoainelämmitintä, ei ehkä sovi ihan nykyiseen sähköauto mielikuvaan, mutta pohjoisissa oloissa voisi helpottaa sähköautojen yleistymisessä.


    Tavallinen 1-vaihe pistorasia ei ole lataustavarten ja sähköautonlataamisia ei kannata suunnitella se varaan laskea.
     
  15. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 433
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Kuvassa en näe sähkömoottoria vaan koko drive unitin millä auto kullee eli alennusvälitys+tasauspyörästö+invertteri+sähkömoottori. Sähkömoottori on pieni palanen tuota. Polttomoottoriauto ei myöskään toimi ilman lukuisia(myös tuossa olevia osia) apulaitteita eikä sen vääntöalue ole tarpeeksi laaja että 1 alennusvälitys riittäisi eli siis huono vääntöskaala läpi kierrosalueen.

    Jos 2 sähkömoottoria samalla akselilla ei tarvita tasauspyörästöä ja saadaan lisää poweria. Olis hyvä takatuuppariin.

    Pikkuakkuisesta plugarista jos loppuu akku lämmityksessä voi kyynel. Ilmalämpöpumppu + sähkövastukset ja siis teho millä sähköauto cabiinia lämmittää riippuu mihin säätää lämmön. Se on 1kW 1.5kW 2kW 3kW tai enemmän.
    Jos ajatellaan että auto parkissa pakkasta -15°C ja akku 80 kWh niin 2kW lämmitysteholla pitkän nukutun (10h) yön jälkeen mennyt 20 kWh ja 80-20=60 kWh jäljellä ja voit ajaa satoja kilometrejä silti.

    Plugareissaki onneksi muutosta.. mersulla yli 30 kWh akku. Kesällä mahdollista 150+ km ja talvellakin varmasti 100 paikkeilla siis maantiellä kaupungissa ja taajamassa paljo enemmä. Ite päässy 40-60 taajama nopeuksia tasamaalla 4 kWh/100km.

    Ei käryy webasto(webastolla oon töissä hyydyttäny 80Ah akun ku 2h ainaki pakkasella pidin päällä 30min x 4) ja ei riko lakia tyhjänpäiväsellä tyhjäkäynnillä.

    Edelleen aamulla -15°C tai kylmempi ja 8A latausvirralla ei tarvii itkee rangee... No ilmasto lämpiää nii mitä mä ees mietin.
    Webastoo en ees mieti... Ja joku korealainen Kona menee talvellaki sen 350km et 20 cabiinissa ihan kivuttomasti saati isompiakkuiset tosin itteä ei nappaa 4h ajaa putkee ja taas jatkaa ajoa ennemmi kuljettaja ite istuen isossa autossa takana ruokaa ja juomaa nauttien. Antaa rahvaan kärvistellä ja verot hoitaa autoilusta.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 21:35
  17. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Polkupyöräkin on yksinkertaisempi kuin yksikään (sähkö)auto ja perille silläkin pääsee, jollei välitä muutamasta pikku faktasta, jotka syö matkustusmielekkyyttä. Edelleenkin Suomen kaltaisessa maassa on järkevin taittaa varsinkin pitempää matkaa vähäpäästöisellä ”polttisautolla”, mikä ikinä se sitten lieneekin. Jos joskus muutan Helsinkiin, jossa naapurin pihasta tai marketista saa ilmaista menoenergiaa niin saatan muuttaa mielipidettäni.
    Tutki samalla Splice kuinka paljon Tesla käyttää muovia autoissaan ja ylipäätään tehtaillaan. Saatat ilmastohörhönä yllättyä. Ei siitä raakaöljyn kulutuksesta niin vain irti pyristellä, jollei sitten Teslaa aleta tekemään esim. Bambusta.
     
  18. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Ilppi alkaa jo kotikäytössäkin olla pelkkä lehmän henkäys -15 pakkasilla, hyötysuhteesta puhumattakaan, saatikka autossa oleva mopomalli. 3kw pelkkään kabiinin ja akuston lämmitykseen kuulostaa melko paljolta. Toki tähänkin sinulla lienee meriselitys, kun noita -15 pakkasia harvemmin siellä etelässä on niin ei haittaa, vai mitä? Jos olet itse käyttänyt päin persettä webastoa, niin se ei tee siitä huonoa. 30min on kovallakin pakkasella riittävä aika henkilöautoon. 2 tuntia on jo perseilyä, ei mitään muuta.
     
    ampula tykkää tästä.
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    3 kW jos otetaan 15 min se tekee vain 0,75 kWh eli ei paskaakaan väliä. Sitten jos auto on vaikka vaivaisella 6A latautumassa yön yli niin tuosta 0,75 kWh energiamäärästä lähtee melkein puolet pois (siis akulta).
    Jos akku on täynnä ja aamulla pärähtää 3 kW lämmitystehoa päälle ja latauspistoke rajattu 6A niin sitten se on 1,38 kW silti pistokkeesta ja se toinen mokoma ja pisara päälle akusta sen 15 min mikä ei merkkaa rangessa mitään paitsi jossain miniakkuisessa hybridissä jolla ei sähköllä pääse mihinkään muutenkaan saati motarinopeuksia.

    Webasto oli päällä työn takia jatkuvasti. Piti pakkasella tehdä työtä ja näperrellä cabiinissa ja painelin aina nappia uusiksi ettei tule kylymä. Sähköautolla jos olisin pitänyt vaikka 3 kW teholla 2h niin se olisi vain 6 kWh energiaa eli 60 kWh akusta 1/10 ja isommasta sitten vähemmän ja toki aina olisi päässyt liikkeelle.

    Miten sähköautoilu ja ilmaiset lataukset liittyy Helsinkiin???? niitähän on vähän jokapuolella Suomea myös pienemmissä kaupungeissa esim. Jyväskylässä on monia 22 kW type2 ja jopa ilmainen pikalataus Lidin tarjoamana.
    Mikäs se muuten on se pitkä matka sitten mihin sähköauto ei sovi?
    Ihan normi korealainen sähköauto sopii talvisin 350 km siivu ajoihin Teslasta puhumattakaan.
    Tosin keskimäärin suomalainen ajaa aniharvoin 350 km yhteen menoon ilman minkäänlaista taukoa kun tuntuu ihmiset pyörivän jo työn takia siinä lähiympäristössä jolloin päivän ajomatka jää selkeästi alle sataan eli siis monella uudella saati ensivuonna tulevalla sähköautolla ajaa paljon enemmän.

    Jotenkin tuntuu utopialta ajatella että jos akussa on 60+ kWh ettei sillä voisi talvella useampaa sataa kilsaa ajaa. Se nyt vaan on mahdottomuus saada sitä autoa kuluttamaan normaalissa talvikelissä niin paljoa kun rajoitus on 80 joskus 100.

    Bambuakin kyllä on autoissa käytetty kuten polkupyöristä. Muovia ja muita vastaavia aineita voidaan tehdä ilmankin öljyä.
    Polttomoottori ei koskaan ole taloudellinen vaan "taloudellinen" koska paska hyötysuhde... litran ja alle litran / 100 km kulutukset utopiaa ja etenkin kaupungissa.

    "Ekologinen" vain uusiutuvalla jätteistä (kotimaisista) ei mistään ulkomaan "jätteistä" tuotetulla polttoaineella tosin en kovin ekoksi biodieseliä kutsu kun samaa typenoksidia hiukkasia ja muuta tauhkaa sieltä tulee kuin normi dieselillä...
    Monet disabloi EGR:n ja jopa hiukkassuodattimia poistetaan käytöstä. Siinä on ekologisuus kaukana. No toisaalta jos ei olis suodattimia edes kattia niin säästyis ne arvokkaat metallit joista osa palaa eikä saada edes kierrättämällä takaisin JOS edes kierrätetään maailmalla aina. Niin ja ne metallit on PALJON harvinaisempia kuin akuissa käytettävät.

    Niin ja sitä "pahaa" kobolttia tarvitaan myös raakaöljyn jalostuksessa kun polttoaineita valmistetaan.
    https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html
    Vaikka veisi litran satasella ja käyttää raakaöljystä tehtyä bensiiniä tai dieseliä se ei ole millääntavoin ekoauto koska sen raakaöljyn takia poltetaan valtavat määrät maakaasua 24/7 päästetään osa metaanista varmaan taivaalle myös... osa raakaöljystä mereen... oikeasti jalostus vielä vie niin tolkuttomasti energiaa kun jalostetaan polttoaine 100 km ajoon olisi sillä hattiwattienergialla (energia mikä meni jalostukseen eli harakoille) voinut taivaltaa sen 100 km työmatkaa.

    Mitä kaasuun tulee niin sitä pystyy kotonakin tankkaamaan tässä myöhemmin. Hinta noin 1/4 bensasta eli yksi ja sama mitä se kuluttaa. Jos auto on vielä ilman vuotuisia Co2 yms. veroja niin sehän tarkoittaa halpoja kilometrejä polttiksella myös.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019 klo 00:14
  20. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    518
    Täytyy sanoa että joissain asioissa olet totaalisen kujalla. Muoviryynin kehitykseen käytetään tälläkin hetkellä resursseja, jotta sinunkin Teslaasi saadaan kestävät ja ajanmukaiset raaka-aineet. Kierrätysmuovi ei laadun heikkenemisen takia kelpaa kuin käytännössä ämpäreihin. Synteettiset muovit ovat melko rikka rokassa ja vielä pitkään.
    Pitänee hurauttaa tästä Jyväskylään lataamaan halvalla 250km, tai Mikkeliin tankkaamaan kaasua 220km. Asun kuitenkin Suomen mittakaavassa kohtuu kaupungissa. Uusimpia palveluja täältä ei tosin löydy.
     
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    Jollain n.5Kw lämmittimellä menee 2 tuntia, mutta 1,5Kw "korkeajännite" lämmittimellä 10 min.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Mikä on "kohtuu" kaupunki :rolleyes:
    Ilmaisia kyllä löytyy ihan kunnistakin mitkä eivät ole edes kaupunkeja.
    Ilmaisia type2 asiakaslatureita on hyvä (kuten myös usein on) olla automarketeilla uimahalleilla/kuntosaleilla sekä parkkihalleissa :)

    njoo siis auton sisätila on aika pieni... 5 kW riittää vaikka asuntoa lämmittävään heittämällä tosin aikansa vie jos kylmästä lämmitetään mutta auto lämpiää 10min heittämällä näillä nollakeleillä.
    Huvikseen testasin niin rajoitin latausvirran 6A yön aikana. Akkua oli illalla niin paljon että yön aikana meni jo täyteen. Aamulla pistin sisätilalämmityksen etänä päälle ja se oli noin 10 min päällä. Vei siis varmaan alle 0,20 kWh akusta energiaa 10 min lämmityksellä. Jotain luokkaa reilut 2 kW oli lämmitysteho joka siis muuttuu ulkolämpötilan mukaan.

    Teslalla mallista riippuen lämppärin teho taitaapi olla 4300 W model 3:lla ja Model S:llä 6000W.
    Teho siis nousee toki sen mukaan kuinka lämpimäksi ja missä lämpötilassa lämmitellään. Kun lämpötila on saavutettu teho putoo mutta alussa mitä kylmempi auto niin teho täytyy olla suurempi.

    Aamulla tuon 10 min sisätilalämmityksen jälkeen ~ 20 km työmatka ja hieman hifistellen (+16 C säädetty lämmitys) niin keskikulutus = 12.7 kWh/100 km.
    Tosin en kyllä yli 16 edes kaipaa kun ulkovaatteet päällä. Ei sitä nyt t-paidassa viitsi lähtee ajeleen ja käveleen ulkona ilman takkia ja pärjäähän sitä takin kanssa pihalla tuulessa vaikka sielä on vain +1,5 C.

    Kaasusähkö hybridejä ei kovin paljoa ole saatavilla. Harmi vain kun Mitsubishi outlander PHEV sisältää liian pienen akun. Muuten tekisi mieli laittaa sellaiseen kaasulaitteet. Olisi olemattomat verotkin (bensa-sähkö) ja koska trafi ei tunne kaasu-sähköä ja bensa-sähkö olisi ensisijainen käyttövoima menisi verot sen mukaan.
    Isompi akku olisi kiva niin pääsisi myös talvella heittäen kaikki ajot 1-latauksella sähköllä ja pidemmät siirtymät voisi ajella kaasulla (kotoo lähes ilmaisella) ja sitten matkan varrella -50% bensasta.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019 klo 09:27
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    5Kw teholla lämittää asunnon, ja jos lasketaan vain ilman lämittäminen niin sopivalla ilmanvaihdolla se osuus mahdottomasti enerkiaa vie.
    Mutta jos haluat ne ikkunat ja pinnat sulattaa niin sitten voi mennä vähän pidempään.

    Kuten kerroit niin jollain 5Kw teholla olit lämitellyt 2h. niin ei se tehontarve pienene ja toimenpide nopeudu jollain suurjännitteellä.

    Täyssähköautossa polttoainelämmitin ei ole ihan hullu ratkaisu jos haluaa lämpimässä matkustella, energia mahtuu pieneen tilaan ja on kevytty ja ei tarvitse tuhlata lämittämiseen akkuissa olevaa energiaa. (käytännön ongelma toki se miten moisen mihinkäkkin malliin saa tehokkaasti asennettua) Lisäksi pohdinta järkevyys suuresti riippuu sen ajoneuvon eristyksestä ja minkä luenteinen se on. Jos hyvin eristetty, niin lataustolpalla toki kannattaa se auto ja akku lämitellä valmiiksi, onhan se mukavuuden lisäksi lisä kantamaa. Tässä eristämisessä haen sitä että itse ajossa paikat pysyisi lämpimänä pienellä energialla, ei siis tätä päivää missä ko mielessä huonot lasit ja muukin rakenne lähillä puuliteri tasoa.

    jotain tajunnan virtaa?

    Mutta siitä poiminta, jos auton lämmitys on riittämätön tai tiukilla ajossa, niin se "webasto" ei olisi hullumpi juttu. Ensinnä tietenkin ne käyttöprofiilit missä ajetaan esim. valtateitiä pitkiä vetoja, jossa kulutus isoa ja latausvälit pitkiä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019 klo 10:04
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Mikä on "kohtuu" kaupunki :rolleyes:
    Ilmaisia kyllä löytyy ihan kunnistakin mitkä eivät ole edes kaupunkeja.
    5kW 2h? En minä ole tehnyt mutta eräs toinen tyyppi on tehnyt eikä se pakkasessakaan 5 kW tarvitse. Tehoa tarvitaan kylmästä alkuun enempi mutta jos autossa on lämmin valmiiksi ja päätät jäädä nukkumaan etkä edes aja niin kyllä se ~ 2kW riittää sen lämpimänä yön pitämään.

    -15 C pakkasella 1,6 kW teho pitää cabiinia lämpimänä yön yli. Eipä se webastokaan jaksa sillä naurettavalla lyijyakulla yön yli pyöriä ja pitäs vielä käyntiin saada.


    Miksi lisätä joku hemmetin webasto + polttoainesäiliö hilppeineen. Etenkään nuohottavaa diesel pasketta en ottaisi vaan joku metaanilla (maa/biokaasu) niin ei tarvita edes polttoainepumppuakaan mutta mieluiten akusta.
    Mietitäänpä nyt... Ajat 350 km päähän keskinopeus 75 km/h (talvi ja rajoitus 80 pääasiassa jokunen 100 pätkä).
    Siinä menee reilut 4h 40min... Jos pidät cabiinissa ajon aikana jotain 1,5 kW tehoa menee sieltä 6,9 kW energiaa 350 km matkalla. Jos akun käytössä oleva kapasiteetti on 75 kWh niin siitä jää 68,1 kWh ajoon.

    Jos auto vie 16 kWh / 100km kulutus on 56 kWh tuolla 350 km matkalla. 56 + 6,9 = 62,9 kWh ajoenergia + lämmitys.
    Lämmitysenergiaa meni noin 43 km ajon edestä 4h 40min aikana. Senverran siis pääsisi pidemmälle kesällä jos ei lämmitä eikä käytä ilmastointiakaan.
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 261
    jos ynnäilet että 1,6kW teholla pitää pikkupakassella kopin lämpimänä, niin ei se riitä alkuunkaan pitää koppi lämpimänä ajossa samassa pikkupakasessa (ei ihan turhaan jotkut lisäeristeitä virittele). No ei sillä 1,6kW teholla myöskään autoa sulata.

    Laskelmista tulee ihan älyttämiä jos eri tilatenissa napsitaan mistä sattuu arvoja, vaihteluvälit on isoja, jos yrität ynnäillä merkitystä niissä Suomen talvisissa tilanteissa, niin ei se ole joku desimaalin tarkka prosentti tai kWh luku.

    Jos vaihdat siihen kaavaasi tarvittavaksi lämmitystehoksi 6kw, niin sillä taasen olisi aika karua. No eihän se muuta tarkoita kuin lataustauko pitää olla paljon aiemmin. Ja toivoa ettei se ole sitten sellainen näppärä lämmitystolppa laturi (ettei tarvi palella), no jos se akkukaan ei ole ihan laskemasi kokoinen niin ...


    Voihan sitä ajaa ne pilkkihaalarit päällä ilman lämmitystä jos keli on sellainen että lasit pysyy puhtaana edellyttää tietekin sen että auton hallintalaitteet toimii. Se voikin olla talvella tarpeen että pääsee hankintahetken latausväli tavoitteisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019 klo 11:12
  26. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 743
    Vai että 6 kW teholla pitäs lämmittää sitä autoa. Meinaat että ihan saunaa pitäspitää yllä... Tuolla videolla 1,6 kW riittää -15 C pakkasella. Toki kun ajaa on viimaa jne.. ja se riippuu myös auton tiiveydestä mikä on lämpötila sisällä. Ei sitä 6 kW.

    Nykyään on kuitenkin saatavilla isompiakkuisia sähköautoja joilla voi huoletta talvisinkin ajella päivittäiset 300-400 km ajot.
    Alla yksi esimerkki perus kuluttajakorealaisesta ei siis tarvitse Teslaa olla alla.
    http://blogi.autotie.fi/tien-sivust...lsinki-kangasala-340-km-ilman-yhtaan-latausta

    Tuossahan Kona vei talvella ~ 340 km ajolla 54,7 kWh. Jos lämmityslaite imisi 6 kW niin sehän veisi 25+ kWh energiaa elisiis lähemmäs puolet. Tämä ei tietenkään ole totta. 16,2 kWh/100km oli tuossa keskikulutus sisältäen lämmityksen eli jos 6 kW otettaisiin lämmitykseen auto olisi mennyt 10,2 kWh / 100 km. Oikeasti lämmitys varmaan vienyt 1-2 kW jolloin auto mennyt 14-15 kWh / 100km energialla.

    Kuka nyt pilkkihaalareita pukee kun ei niitä normaalisti tarvita pihallakaan kun liikutaan jalan muutama kilometri. Autossa ei ole edes viima efektiä niin tuostakin Konan kulutuksesta olisi saanut nipistettyä jos ei t-paita lämpöä halua autossa pitää.
    Jos lämmitellään reilusti päälle +20 C niin sielä on jo vähän ikäväkin olla talvivaatteissa eikä sitä autossa jaksa ruveta säätään vaatteita päälle ennen ulos menoa koska se vaan on kätevämpää pistää ne päälle sisällä mennä autoon ajaa perille ja vain kävellä talviseen keliin. Ikkunat kyllä pysyy sulana ajon aikana vaikkei troopiikkia sisätiloissa ole ja nykyään on lämmitettäviä tuulilaseja ratteja ja tietenkin penkkejä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti