Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Juu mut se diesel kannattaa polttaa turbiinissa nii päästöt pienemmät moottori paljon pienempi kevyempi ja tehokkaampi niin kompensoi akkujen kokoa. Hyötysuhde myös hyvä kun turbiini käy isolla teholla. Voimalaitoksissa turbiinit toimii metaanilla ja yli 60% hyötysuhteita ilmeisesti otettu. Dieseli ei ole sitä nähnytkään kun ajetaan kiihdytyksineen eri kierroksilla.. näkee jo kulutuksesta.. ajelin aivan uudella pakulla 1.6 BiTurboDiesel ja yli 10L kaupungissa / 100km.

    Oma auto menee samalla ajolla kaupungilla alle 1/10 kulutuksella (dieseli muutettuna kWh energiasisältöön).. paskaa nykydiesel tekniikka..

    Tänään työmatka autolla taajama-ajoa. 8.1 kWh / 100 km. Keskinopeus 41.5 km/h (rajoitukset 30-60 km/h) eli ajoin rajoitusten mukaan en ali/ylinopeutta.
    Keskikulutus viimeisen 42 km aikana 9 kWh / 100 km ja regen 2 kWh / 100 km.

    Tasamaalla 40-50 km/h nopeudessa kulutus ~ 3.5 kWh / 100km. Ylämäissä toki nousee moninkertaiseksi ja alamäissä sitten talteen. Vähällä kulkee :)
     
    Viimeksi muokattu: 29.07.2019
  2. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Ei se jakoajossa ole mikään ongelma. Noissa pienissä kaksiakselisissa olisi varaa vaikka nostaa massaa järeämmillä akseleilla jne. Jos kaupasta saisi liisattua auton, jolla olisi vaikka kolmanneksen pienempi kulutus samaan hintaan, siellä olisi sadan metrin jono työvaatteisia yrittäjiä. Suurin osa noista autoista on yksityisiä alihankkijoita joille jokainen polttoainetippa on pois omasta pussista. Mutta niin on auton hinta, sen huolto ja lopulta jälleenmyyntiarvokin. Lisäksi sen auton on oltava joka aamu käytettävissä. Jos se on rikki, on jostain hoidettava vara- tai vuokra auto sillä sekunnilla. Pitkän matkan liikenne on sitten eri asia, mutta siellä ei edes laskennallisesti saa hybridistä juuri mitään hyötyä.
     
    Viimeksi muokattu: 31.07.2019
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    GAS PRO 10D2

    GAS PRO 10D2

    139 €
    -22 %
    Katso
    tuotetiedot
    Alpine R-W10D2

    Alpine R-W10D2

    149 €
    -17 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 718
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
  6. villeyli

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2016
    Viestejä:
    8
    Pitäisi ruveta vaihtamaan tuon dieseltraktorin tilalle pieniruokaista bensa-autoa kun työmatkat lyheni siinä määrin että dieselin pito ei enää kannata (jos se ikinä on kannattanutkaan) niin yhtenä vaihtoehtona pyöritellyt pistokehybridiä (esim. a3 jos on riittävä tiloiltaan tai sitten pykälää isompi passat). Vaikka sähköllä ajamisen hyöty osin pieneksi jäisikin itsellä, työmatka noin 20km suuntaansa eli suunnilleen puolet menisi sähköllä ja tietenkin muut arkiajot, niin tuo hybridin sähkön+bensan yhteisteho olisi hyvä vaunua vetäessä. Pelkällä bensalla ajaessa joutuisi laittamaan pykälää isomman moottorivaihtoehdon joka nostaa jo bensakulkineen hintaakin lähemmäksi hybridiä. Kulutus tottakai hybridilläkin on sen mukainen sitten vaunua vetäessä mutta ne vetokilometrit on niin vähäisiä, parintuhannen luokkaa/vuosi) että ei ole kauhean iso merkitys vuositasolla. Vaikuttaa olevan nuo VAG-hybridit ainakin lähestulkoon kaikki ulkomailta (saksa, hollanti) tuotuja niin lieneeköhän niissä sitten puutteita talvivarusteluissa muuten kuin tietenkin renkaiden osalta, esim. moottorin lämmitys jne..? Toisaalta mietityttää myös tuo hybridin vaivalloisuus kun ilmeisesti optimaalisen sähkönkäytön ja akkujensäästön eteen pitäisi suunnitella liikkeellelähdöt ym. lataukseen liittyvät asiat että tulisi ladattua oikein.
     
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 718
  8. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 552
    https://tekniikanmaailma.fi/teslan-...akku-voi-kestaa-16-miljoonaa-kilometria-ajoa/

    Sähköautojen akut kestävät kauemmin ongelmitta kuin, polttomoottorit. En ainakaan usko että tavan polttis ilman moottorin avaamista kestää miljuuna mailia ( vaikka varmasti löytyy joitakin esimerkkitapauksia ). Nissan myös osaltaat havainnut tämän, ja lupailee 22 vuoden kestoa sähköautojen akuille ( tuskin virallisesti kuitenkaan ).
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2019
  9. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    745
    Hieno juttu, tosin suurimmalle osalle ihmisistä yli 300tkm ajettu auto on jo paalikamaa, niin ei varmasti kovin montaa kosketa se onko akut tai moottori vielä 20v iässä latauskunnossa vai ei.
     
  10. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 552
    Ainakin kokonaan sähköauton tekniikka on simppelimpää ja kestävempää kuin polttisauton, voisi jopa kuvitella ettei kilometrit niiden kanssa niin paljoa haittaisi. Esim. paljon pelkästään kaupunkiajoa ajettu 200 000 km ajettu polttis voi olla jo vähän epäilyttävä ostos ( vaikkei heti laukeaisikaan ) mutta sähkömotit eivät ole tuosta moksiskaan. Jatkuvaa kiihdytystä/jarruttelua vaikka "moottori kylmänä" talvipakkasilla niin varmasti ei vaikuta kestoon kuin polttiksella. Sähkömotit vain ovat sellaisia.

    Lisäksi olisi mukava saada tietää kuinka monesta palasta perinteinen polttomoottori nykyautoissa rakentuu, itse veikkaan että tuhansia ja taas tuhansia paloja ja osia + paljon sähköä siellä täällä johtoineen ja ties mitä. Siis jos lasketaan ihan jokainen rikka, tiiviste ja korkki muttereineen mukaan.

    Sähkömoottoriauto? PALJON simppelimpi.
     
    joo22 tykkää tästä.
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 426
    Melkoinen määrä kilometrejä pitäisi akun kestää, tuohan on vain hyvä uutinen. Sähköautossa toki on muutama liikkuva osa vähemmin, epäilyttää vain can-väylät ja tietotekniikka, että miten ne kestävät vaihtelevia olosuhteita vuodesta toiseen. Nythän monien tietokoneiden ja viihde-elektroniikan komponenttien ikä voidaan suunnitella kestävään himpun takuuajan ylitse, joten mikä estää autonvalmistajia tekemästä samoin?
     
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    745
    Ei mulla ikinä mistään autosta ole moottori, laatikko tai muu voimansiirto hajonnut. Enemmän siellä on noita alustan puslia, tukivarsia, niveliä ja muita mennyt. Luulisi, että samat osat saa vaihtaa kaikkiin autoihin oli se käyttövoima mikä tahansa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2019
  13. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 426
    Sähkövikojen johdosta olen tielle jäänyt pari kertaa, vielä toistaiseksi en ole mekaanisen vian vuoksi tielle jäänyt
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Mutta jouduit huoltamaan "korjaamaan" paljon mihin lasken öljyt suodattimineen myös.
    Sähköautoissa on jopa 100,000 huoltoväliä annettu.
    Monta Teslaa joilla ajettu 20tkm - 27tkm / kk eli useampi satatonni / vuosi. Meneekö polttis sitä parilla öljynvaihdolla ilman major repairs? En kyllä haluis joka kuukausi edes vaihtaa öljyä.. ihan jo ympäristösyistä.

    Parkkipaikat ja ristykset täynnä öljytahraa öljynvatkainten takia muutenkin.

    Vaikka polttis käy vedyllä tulee pakokaasuun päästöä palaneesta moottoriöljystä (sama maa ja biokaasulla) tosin etanoliakin puhtaampia saati jos bensaa tai dieseliä polttaa mitkä on pahimmat.
    Myös typenoksideja tulee vedylläkin.. ilmassa typpeä joka menee koneeseen.. polttis vaatii happea sähkömoottori ei.

    Katalysaattori ei toimi kylmänä.. bad bad thing.. ja katalysaattorit tarvii super harvinaisia metalleja akkuken kobolttia paljon harvinaisempia ja kaikki akut ei käytä kobolttia vaan riippuu kemiasta.

    Katalysaattorissa osa metalleista tuhoutuu käytössä eikä saada kierrätyksessä.. kaikkia ei kierrätetä etenkään maailmalla niinku Suomessa.
     
  15. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 426
    Voi olla raitisilmasuodatin aika hyvässä kunnossa 100tkm vaihtovälillä....

    Juu, onhan itse moottorissa ja vaihteistossa enemmän huoltokohteita, se on selvä.

    Alustan osat ovat lujilla sähköautoissa suuremman massan vuoksi, ellei niitä mitoiteta kestämään(tuskin?)
     
  16. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    745
    No eihän mikään auto kestä tollasta taksiajoa ilman korjauksia. Siinä on jo luultavasti useampi sähkölaite korjattu noilla kilsoilla ja alusta rakenneltu uusiksi ja muutama rengassarjakin saatu sisällytettyä huoltohintaan. Puhumattakaan kiveniskujen, jään, tiesuolan ja jatkuvan pesun aiheuttamista vaurioista korille, maalipinnalle ja alustalle joista Tesla valitettavasti on jo surullisen kuuluisa kolmosmallinsa kanssa eikä puhuta edes kymmenistä, vaan korkeintaan tuhansista kilometreista.
     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Niin nivelet jne. Kuluu kyllä etenki huonommilla teillä ja renkaita menee (kuorkkipakussa kesti nivelet satoja tonneja vaikka painoa tosin rasvanipat ja 2x vuodessa renkaanvaihdon aikana rasvat sisään. Sähkömoottorin kuuluu kestää ja kestää. Teslalla Model S:llä vaihdettiin drive unitteja joita vahvistettiin. Niiden alennusvälitys/tasauspyörästö jne joutui koville toki ja varmaan vahvisteltiin kun uudemmilla ajettu satoja tonneja ongelmitta joka.ei niinkään moottorin vika päinvastoin voimannäyte. Eniten ajetuilla ässillä juuri miljoona näillä näppäimillä.

    Ei kaikki sähköautot paina kamalasti vaan keveimmät erikoiset alle tonnin ja sitten normaalimmat karvan alle 1200 kg ja siitä ylöspäin. Suuret isoakkuiset painaa yli 2 tonnia kuten ne polttis maasturit myös. Bmw M5 painanut myös 2 tonnia aikoinaan.

    1611 kg painaa Model 3. Aika normi paino polttiksilla myös ellei ihan pikkuauto ole.

    Itselle oleellisinta mukava ajettavuus. Tärkeintä että joka tilanteessa kaupungissa ehtii väliin ja pääsee mopoautojen ja muiden ohi vilauksessa. Ei tarvii kerätä kierroksia kun se on sama on 0rpm tai enempi kierroksia niin aina lähtee rivakasti. 1 polkimen rentoa ajoa.

    Juu ja ei itellä polttiksia vastaan ole. Sähköauton rinnalle vetoautoo katon. Vaparibensalla pärisevää. 1000 rpm / yli 500 Nm nii riittää eli tyhjäkäynniltä voimaa jo riittävästi (vetohommissa maukasta). Voimansiirto speksattu 5+ tonnille mutta koukulla toki rajoitettu mut ne 3.5t tuleekin vettä vaan.
    Niin ja verot 0
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2019
  18. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 718
    No sitten ostan Toyotan...
    ____________________
    Suunniteltu vanheneminen, jos kestää liikaa, niin ohjelmoidaan vikatilaan. :D

    Joku tulostinvalmistajan tätä harrasti, kun laskuri näytti x määrää tulostuksia --> "tilt"
    ja ota yhteyttä merkkihuoltoon tms. :rolleyes:

    Ehkä sähköautossa tuota ei kehdattaisi käyttää...
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 426
    Sähköautoissa ei varmaan alkuvaiheessa tuota käytetä, mutta sitten kun siitä tulee valtavirtaa...

    Sähköstä näköjään löytyy varjopuolikin:

    "Sähköteollisuuden likainen salaisuus - SF6-eriste on 23 500 kertaa hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu ja sen päästöt lisääntyvät nopeasti, syynä vihreä energia"

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d694adb1-6571-4212-9ae6-f1611fe2866d
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Ihan sama on se voimala tuuli tai diesel tai maakaasu niin yhtälailla tuota on JOS sitä käytetään. Pakkohan sitä ei edes ole käyttää ja koska kyse on maassa olevasta rakennuksesta kokokaan ei sillai ole este.

    Sitten öljyteollisuuteen.

    Shell/St1/ABC.. Jos tankkaat näissä olet tässä mukana ja vastuussa myös.


    Pitäs lopettaa tuon alueen öljyntuotanto. + tuon paskan päälle ne polttaa kaiken kaasumaisen hiilivedyn... ei pelkkää maakaasua vaan kaiken myös ne myrkylliset. Metaani ei ole myrkyllistä mutta nuo muut on.


    Entäpä jos tankkaakin Nesteeltä tai minne ikinä Nesteen jalostamaa polttoainetta viedään.




    Jos haluaa edes jotenkin olla ekologinen kyllä sen energian on oltava tuotettu Suomessa tai pohjoismaissa. Sen tuotantoa sentään pystyy helposti seuraamaan ja varmistamaan että jotenkin eettisesti tuotettu.

    Öljynporauslautat polttaa kaiken kaasun kun ovat rantaa kauempana eli se on jäätävä määrä lisää päästöä tuotetulle öljylle. Päälle sitten vielä nää päästöt.

    Sitten kun se öljy vihdoin saadaan sinne jalostamolle imaisee se energiaa niin paljon että ajelee jo sähköllä nauraen 100 km kun ruvetaan jalotamaan sitä bensaa / dieseliä 100 km ajoa varten. Eli toisinsanoen jalostamon hyötysuhde input (raakaöljy) - output (bensiini / diesel). Mmitä meni jalostukseen energiaa riittää sähköautolla 100 km ajoon kun vasta saadaan jalostettua polttoaine 100km ajoon eikä edes ajettu. :rolleyes:

    Tämän jälkeen täytyy vielä kuskata se polttoaine asemille joiden infra pitänyt rakentaa ja säiliöt maan alle + tarvitaan kunnon sähköliittymät niille tankkausasemille että pystytään pyörittämään niitä... Sitten vasta kun viimeinen kWh käytetty kun pumpattu se polttoaine auton tankkiin niin alkaa se päästö jonka mukaan trafi verottaa autoja (henkilö ja pakettiautoja ei kuorma ja linja-autoja).

    Akkuja voidaan kierrättää kun autokäytön jälkeen vielä ensin käytetty varavoimana.... Sitten kun ne akut joskus hamassa tulevaisuudessa on vaihtokunnossa (nyt vasta noin 10v vanhoja akkuja vanhimmat joten vielä ovat liian uusia) niin alkaa saamaan varavoimaan niitä kunnolla ja sitten kierrätettyä eli kierrätysakkuja joiden "päästö" on sitten aika olematon verrattuna kaivoksilta louhittuun.

    Tosin kobolttia ei kaikissa kemioissa ole... sitten kobolttia menee nykyään sama määrä poranteriin jne.. sairaalainstrumentteihin.... eniten sitä menee viihde-elektroniikkaan <-- HYI HYI joka ei ole edes tärkeetä.

    Katalysaattorit ne vasta harvinaisia metalleja tarvitsevat ja kaivetaan kaivoksista toki myös. Niitä Suomessa edes kierrätetään mutta osa niistä palaa käytössä eli sitä ei saa täysin edes kierrätettyä.... Katit pois vai vähemmän polttisautoja markkinoille?

    Entäs jäteöljy? Sitä on risteykset / valoristeykset ja etenkin parkkipaikat täynnä kun katselee ruutuja... sellaset kuivuneet lammikot about joka ruudussa... Juttua oli että Suomessakaan ei kaikkea jäteöljyä palauteta vaan voi mennä luontoon osa... 1L sitä öljyä tuhoo 1,000,000 L vettä... :rolleyes:

    Sähköautot vaikka kaikki suomen henkilöautot kulkis niillä se on sähköntuotannollisesti pieru saharassa siihen nähden mikä on tarve. Pelkästään vesivoimaa tuotetaan niin paljon että autokannan voisi sähkönä moninkertaistaa... 1 moderni ydinreaktori tuottaa hurjasti enemmän kuin koko autokanta sähköllä kuluttaa...
    Meillähän on uraania kobolttia litiumia täällä... ei muuta kuin itse kaivelemaan valtion yhtiöillä kaikki aineet ja rikastaa itse (ekologisempaa kuin roudata halki Euroopan) ja tekee ydinvoimaa itse 100%. Kaivosteollisuuteen on jo sähkökäyttöisiä koneita joten sekin leikkaisi hienosti Co2 päästöä.

    Oma uraani... omat materiaalit akkuihin... omat akkutehtaat --> kierrätys.
    Päälle vielä myynti maailmalle niin tulee rahaakin etenkin tulevaisuudessa. Sitten jos nuo vielä tehdään eko tavalla ilman luonnon tuhoamista niin kaikki ostaisi meiltä eikä saastuttajilta vaikka olisi vähän kalliimpaa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2019
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 426
    Edellä mainittujen lisäksi ongelmana on yletön kulutus ja tuotteiden lyhyt käyttöikä. Mitä vähemmän aikaa tuotteet (ja muoti) kestävät, sitä tiheämmin tarvitsee louhia, valmistaa, kuljettaa ja hävittää tavaraa. Maailma hukkuu jätteeseen ja sitä ei saada kuriin, ennenkuin väestömäärä vähenee, samoin kuin kulutus.

    Mutta nyt mennään jo kauas sähkö-ja hybridiautoista...Palataan aiheeseen.

    Itse odotan innolla liikenteen sähköistämistä. Ioniq oli kaupunkinopeuksissa miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä ajomelua oli yhtä paljon kuin 15v vanhassa japsissa. Luulisi, että sähköauton imagoon olisi sopinut edes vähän satsata äänieristykseen paremmin. Myös se "avaruushumina" oli aivan järkyttävää kuunneltavaa....
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Taitaa Tesla olla maantiellä hiljaisempi ja sitten eTron ja Mersun EQC miksei iPace ja Taycan. Onhan noita vaihtoehtoja ja lisää tulee taas ensivuonna.
    Itselle riittänyt hyvin max. 150 km range sähköllä ja sitten toinen mokoma pienellä bensatankilla. Huomaa ettei sitä bensaa tule about koskaan käytettyä eli jos menisin vaihtamaan vähän isompiakkuiseen jolla ajelee 250+ km sähköllä en edes mieti mitään polttomoottoria enää rinnalle... Nytkin jäänyt bensan käyttökerrat 1 käden sormin tälle vuodelle...

    Riittää että 0,5h kauppareissun aikana latailee autoa niin taas pääsee seuraavan työmatkan ilmaiseksi (ilmaisia type2 latauspaikkoja on paljon).
    Jos taas käy samalla syömässä tai muilla ostoksilla salilla tai muissa harrastuksissa niin latautuu aina täyteen vaikka tyhjästä tosin vähin range jäljellä ollut luokkaa 20 km.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2019
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 718
    Kiva tietää että riittää sulle. :)
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Niin ei riitä 150 km itselläkään perille aina koska nytkin kesällä ollut kerran kuukaudessa 400-600 km ajoja.

    Tullut vain ajettua se lähes 200 km siirtymä yhdellä 9-10 minuutin pikalataus stopilla. Vuoden aikana muutama kerta tullut skipattua ettei polttis mene huonoksi ilman käyttöä eli hyvä ajaa kerran 2-3kk välein muutama litra läpi sähköksi ja parasta tehdä juuri pidemmällä siirtymällä. Jos pikalataa liian täyteen on halvempaa bensalla generoida sähköä kuin pikaladata(paitsi ilmaiset pikalatrit) 0,20€ / min. Yleensä stoppaan n. 70%.

    9 min otin viimeksi ja ylimääräistäkin tuli eli 1,80€ / 200 km vaikka 1,40€ (7 min) olisi riittänyt hyvin.

    Ei nää plugaritkaa pitkää stoppii tarvii jos haluu ilman bensaa ajaa.

    Hyviä uutisia vaihteeksi. Jos tuotanto vähenee se on hyvä luonnolle ja ihmisille myös. Jalostamot päästävät kamalasti päästöjä ilmaan.
    https://yle.fi/uutiset/3-10972006
    Isku öljykentille vähensi Saudi-Arabian tuotannon alle puoleen – Öljyn hinnan uskotaan nousevan reippaasti, Pompeo syyttää Irania iskuista
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2019
  25. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 446
    Onneksi nuo ongelmat ei johdu muista....

    2008: The rebel Movement for the Emancipation of the Niger Delta (MEND) — which until now has mainly blown up oil pipelines and kidnapped expatriate workers in the shallow creeks of southern Nigeria — warned the attack may not be its last in deep waters.

    Ja sitten itkevät miksi maassa on öljyä ja putket ei kestä. Sähköautot ovat vähän enemmän käytännölisiä vasta sitten kun niillä voi ajaa luokkaa 1000km yhdellä/kahdella normaalilla 15min kahvipaussilla, talvella.
     
  26. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 838
    Jos alue ei ole turvallinen rakentaa öljyinfraa ja se infra olisi vielä alueella jossa voi tulla pahaa jälkeä luontoon elä edes ala rakentamaan tai oot vastuussa ja sun öljyä käyttävät myös.

    1000 km 15min paussilla ei nappaa. Talvella 80 km/h rajoitusta pääasiassa ja joku 2h ajoa alkaa itellä riittään jonka jälkeen tekee mieli tehdä muutakin kun istua autossa. Lappiin kun viimeksi ajelin ja vaikka 1000 km ajoin tankillisella niin silti pausseja oli useita muunmuassa ruokataukoja sekä koiria tuli ulkoilutettua.
    En tankannut pausseilla mutta silti sähköautolla olisi ollut latausaikaa 1000 km matkalla ainakin 2h. Tämä siis miten asia käytännössä menee. Diesel kikotin vain seisoi 2h ajamatta eikä sitä tankattu tuon 1000 km matkalla.

    10h jos ajaa putkeen 80km/h alueella se tarkoittaa jotain 11h ajoaikaa koska keskinopeus on aina alempi kuin se suurin sallittu rajoitus koska vaikka vakkaria pitää gps nopeudessa 80 km/h niin välillä tulee 60 km/h alueita liikenneympyröitä jne... muita hidasteita.

    Monet vaan rikkoo nopeusrajoituksia kokoajan. Sellaisia on tullut näpäytettyä usein myös taajamassa...
    40 km/h alue itsellä mittarissa 45 km/h... Sitten joku pölvästi lähtee ohittamaan taajamassa missä liikenteenjakajia ympyröitä jne.. No siinä sitten suoralla huomaan auton olevan rinnalla ja polkaisen vain sähköpoljinta ja auto vilahtaa taustapeiliin ja itsellä hetkessä mittarissa 120-130 km/h. :) no laitonta mutta kivaa piikittämistä.

    Sitten kun ajaa työkseen...
    Ajoaika 9 tuntia (6 artikla)
    Vuorokautinen ajoaika saa olla enintään yhdeksän tuntia. Sitä voidaan kalenteriviikon aikana kahdesti pidentää kymmeneen tuntiin.

    Tauko 45 minuuttia (7 artikla)
    Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko

    Kun työajoa ajelin enemmän kävi mielessä että oma kuski olis kiva olla.
    9h aikana ei 1000 km aja Suomessa. Saksassa Teslalla ajettiin vuorokaudessa jotain 2800 km.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti