Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11

    Näetkö esim. Amperan kuvailemasi kaltaisena järkevänä vaihtoehtona esim akkukapasiteettinsa suhteen?
     
  2. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11

    Sillä ei oikeastaan ole mitään väliä mitä minä ajattelen mutta sillä on väliä uskooko tuleva hallitus siihen että sähköautot ovat se juttu joka pelastaa maapallon. Ainakin minä yritän peilata sitä tulevassa auton hankinnassani sillä en haluaisi maksaa enää euroakaan enempää kaikenlaisia autoiluun liittyviä välillisiä veroja ja maksuja.

    Noin henkilökohtaisesti olen hyvinkin samaa mieltä kanssasi että jopa nykyaikainen dieselkäyttöinen auto puolustaa hyvinkin paikkaansa hyvin maltillisena saastuttajana sähköautoon verrattuna.
     
  3. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Ampera on E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) -auto eli laajennetun toimintasäteen sähköauto. Se voidaan kytkeä mihin tahansa 230 voltin pistorasiaan akun lataamista varten. Energia varastoituu T:n muotoiseen 16 kWh:n litiumioniakkuun. Akkuyksikkö antaa virtaa elektroniselle servomoottorille, jonka tuottama teho riittää varmistamaan riittävän huippunopeuden ja kiihtyvyyden 40–80 kilometrin ajomatkalla.

    Ei tuo nyt ihan sitä ole mikä on riittävä. Sanotaan että vähän suurempi akkupaketti että 100+ km menee kesällä ja 70-80km talvella niin alkaa olemaan sellainen että kesät talvet voi ajella sähköllä ja aniharvoin polttomoottoria käyttää.
    Tietty jos kesällä menisi 150km ja talvella 100km niin sitten ollaan jo tilanteessa etenkin pikalatauksen omaavan auton kanssa että suurinosa hieman pidemmistäkin matkoista menee tipattomasti.

    Uudemmassa Chevroletin Voltissa (sama kuin Ampera mutta liekö uutta Amperaa enää saa) on suurempi 18.4 kWh akusto. Sanoisin että hitusen isompi vaikka 20+ kWh alkaa olemaan se raja missä voidaan sanoa hyvästit 99% ajetuista kilometreistä polttomoottorille.
     
  4. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    720
    https://www.is.fi/autot/art-2000006123230.html

    Surullista miten ihmiset kuvittelevat ostavansa "premiumin" vain koska se on sähkö. Ei se hinta korreloi laadun kanssa jos auton todellinen hintaluokka polttomoottorilla olisi 20-25ke. Ihme ettei porukka ole oikeasti selvittänyt tätä asiaa ennen ostopäätöstä vaikka jenkit ovat samalla tavalla kasanneet autonsa jostain 70-luvulta lähtien. Pitää tietää mitä sieltä on tulossa, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
     
  5. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11

    Itse miettinyt ihan samaa että Ampera/Volt vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta mutta toimintasädettä pitäisi olla vähän enemmän sähköajolle.

    Mitkä ovat vaihtoehdot käytännössä jos laitetaan kriteereiksi vähintään tuo 20kWh akusto ja auton tyyppi kuitenkin lataushybridi eikä puhdas sähköauto?
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Ei ole kamalasti vaihtoehtoja mikä on harmi sinällään. Uusista oikeastaan vain BMW i3 94 Ah REX missä 33kWh akkupaketti ja sitten 120Ah REX missä 42kWh (tätä tosin viedään vain Usaan) eli siis Usa viennin takia jäänee tuo 94 Ah mallii 33 kWh akulla.
    Toivoisi kyllä enemmänkin vastaavia ratkaisuja isompiin autoihin ja edes vastaavankokoisilla akuilla. Suurempia akkuja ei tarvitsisi olla eli ei mitään 64-100kWh hirviöakkuja vaan 20+ niin ei tarvitse kokoajan olla lataamassa esim. lyhyehkön työmatkan jälkeen jo töissä että pääsee sähköllä takaisin kotiin. :)

    Chevrolet Voltteja on tuotu Suomeen uusiakin niin sehän on yksi optio sekin mikä on jo lähes 20kWh mutta hieman suurempi saisi olla.

    Teslan 85kWh akusto painaa 540 kg ja 100kWh sitäkin hieman enemmän. Noin 20kWh akuston saa kuitenkin huomattavasti kevyempänä eli yli 100kg eikä minään yli puolen tonnin järkäleenä.
    Jos ei tarvitse sähkörangea niin paljoa ettei tarvitse edes harkita polttomoottoria satojen kilometrien matkalla niin miksi maksaa akkupaketista 4-5x hintoja sekä kantaa sitä suurta massaa mukana.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2019
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 344
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Kyllä ne maalit pysyy sielä paljon halvemmissa Chevrolet Bolteissakin. Aika ikävästi ovat japanilaisetkin autot tavanneet ruostua esim. Mazdalla ollut ongelmaa sekä Saksalainen Mersu ala Norsu eli Vito ja Sprinter ovat sellaisia ruostepesiä ollut kaikki 90-lopun ja 2000 alusta eteenpäin olevat.

    Auton saa maalattua kyllä halvemmallakin ja etenkin jos käy paikat läpi kuin tuolla hinnalla mikä uutisessa on mutta toki se kuuluu Teslan hoitaa.
    Sinällään ikävä juttu muttei läheskään niin ikävä kuin TSI DSG yms. joidenkin muiden moottorien jakopää yms. muut erinäiset viat koska autolla ei voi silloin vain jatkaa ajamista. Jos takuu on mennyt niin sitten se on sama ja joku maalipinnan korjaus nyt on sinällään iisiä ja edullista verrattuna pamahtaneeseen tekniikkaan niin ja monet vain ajaa vaikka autot on ruosteessa. :)

    Tässä alla kuva miltä Mersut yleensä näyttää
    [​IMG]

    Kuten todettiin niin taitaa se kiire olla se syy tuossa. Ei tuollaista maalausongelmaa muuten tule kuin kiireessä äkkiä että saadaan autot ulos.
    Model 3:a kuitenkin ruvettu saattamaan ulos aikalailla nyt esim. paljon enemmän kuin Bolttia joka on itseasiassa ihan fiksu sähköauto ja taitaa olla Teslaa selkeästi halvempi.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2019
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Jos tesla ottaisi samanlaisen vastuu valamistusvirheistä kuin normivalmistajat, se joutuisi ostamaan joka model kolmosen takaisin. Ei taatusti tule tapahtumaan.
     
  10. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 279
    En jaksa uskoa että hallituskaan on niin sokea että ignooraa globaalilla tasolla jatkuvasti lisääntyvät uutiset sähköauton lähestyvästä "tuhosta". Tällä tarkoitan sitä että sähköautoille on paikkansa, mutta mielestäni kilpailuasetelma sähkö vs. polttomoottori on järjetön eikä missään nimessä pitäisi keskittyä tällaiseen joko-tai asetelmaan.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Olis kuulunu ostaa kaikki TSI:t a'la VW sekä Audin ja muiden VAG paskeiden öljynsyöntikoneet sekä ruostuvat Mersut Mazdat jne..

    Päästöskandaali Vagineet on osittain ostettu vaikka ne on toimivia.
     
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    720
    Sillä erotuksella, että VW korjasi tuon jakopääongelman jo vuosia sitten. Turha muutenkaan jotain ikivanhojen Mersujen tai Mazdojen ruosteita vetää tähän mukaan, yksikään niistä ei ole ollut uutena yhtä huonosti kasattu tai herkkäruosteinen kuin Tesla. Jokaisella valmistajalla on ollut omat ongelmamallinsa, mutta Teslalla se vaan tuntuu jatkuvan malliuudistuksista huolimatta eikä kiinnostusta ongelman hoitamiseen ole. Se on hyvin valitettavaa koska se heijastuu suoraan merkin arvoon ja jos tulevat mallit eivät ole selkeästi laadukkaampia se alkaa hyvin pian näkyä myös osakkeen arvossa joka onkin ollut viimeiset 6kk jyrkässä laskussa. Teslan kannattaisi hyväksyä jonkun ison autofirman ostotarjous, että saavat laadun kohdilleen vielä kuluvan vuoden aikana tai saavat kohta laittaa lapun luukulle.

    Tyypillinen jakelufirman auto jota ei koskaan pestä ja johon suola ja lentoruoste iskee kylkiin. Kaikki pakut on tollasia 10v päästä jos niitä ei hoida. Toikin saatta olla jo puoli miljoona rullattu yksilö, näyttäis olevan 1. mallin Sprinterin facelift jostain 2000-luvun alusta. Aika korkealentoista muutenkin verrata jotain 15v Sprinteriä 2019 Teslaan. :D
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Jakopääongelma korjattiin vaihtamalla hiluja moneen kertaan jos ajettiin enemmän.. fiksu omistaja pisti auton ajoissa vaihtoon... Kyseisen ikäiset romut on yhä riskejä jos ostaa...

    Samaa voi sanoa öljynsyönnistä joka vaivaa yhä sitä moottorityyppiä ja paljon korjaamattomia myytävänä ja toki korjattuja joihin öljynryystö iskennee myöhemmin.
    https://www.is.fi/autot/art-2000005413450.html
    Ei autoa nyt huvita joka vuosi huoltaa edes öljyjen osalta vaan ennemmin ajelee vaan vaikka kuinka koska eletään pian vuotta 2020.

    Juuei ne Vitot ja Sprintterit mitkä ruostu ja moni 2000-luvun alun henkilöautomese ollu mitään 10v ja miljoonan tai edes satoja tonttuja rullanneita. Mersu itse myöntänyt että ruostuu. Mazdat myös ruostui puhki tietyn vuosimalliset.
    Tesla Model S ei ainakaan ruostu kuten nuo kyseiset autot koska on alumiinia ja Model 3 sisältää myös paljon alumiinia rungossa. Model 3:n kohdalla ei kyse ole ruosteesta vaan pintamaalista.
    No täytyy katsoa onko ne läpi ruostuneet 5v iässä kuten nuo Norsut.

    Ite kyllä ajelin amerikkalaisella pakulla (kuorma-autoksi rekattu) ja se ei kyllä ollut ruostunut että tarvitsisi hitsailla kun sen myin 400tkm ajettuna. Ikää oli noin 13 vuotta. Niveliäkään ei tarvinnut vaihdella vaikka painoa aikalailla olikin.
    Nivelissä tosin rasvanipat ja niihin tuli renkaanvaihdon yhteydessä puristettua rasvat.
    Jos samanpainoiseen laitteeseen laittaisi saksalaisen BMW:n X mallin tai Mersun ML mallin niveliä niin nehän laukeis kokoajan tai no itseasiassa niissä laukeilee jo muutenkin vaikka ovat vain luokkaa 400kg kevyempiä tosin lastattuna samanpainoisia about kuin yksin ajelee sitä Usa vehjettä.

    Jottei mene paskan jauhannaksi niin tässä.

    Vakiokalustoa
    [​IMG]
    Viestit: 90
    Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
    Paikkakunta: iisalmi

    [​IMG]Lähetetty: Pe 13.04.2012 21:22
    Moro

    Sprinter kukkii oikein komeasti näin kevään kunniaksi [​IMG] [​IMG]
    Eli auto -04 pitkä korkia sprinter valkoinen. Mitenkähän tuon kukkimisen sais lopetettua?
    Oon tässä parina kesänä ite paikkaillu ruoste kukkasia, uusia tulee melkeimpä sitä mukaa kun entisiä kerkeää paikata.

    Oisko ratkasu että maalauttaa auton? vai.. onko se tässä pelti niin paskaa vai mikä helvetti näitä ruostuttaa!!?
    Tuo maalautuskin saattaa maksaa kyllä niin paljon että ei viittis sitä teetättää jos ei pitkään kestä sekään.

    Parina kesänä... Eli 2010 alkaen paikkailtu ahkerasti.. kukinta alkanu varmaan aiemmin kuin mainittu 6v ikä...

    Tässä toinen viesti joka kertoo "johtotähden" laadusta.

    Vuoden käytettynä uiteltiin 2000 mallin 313 cdi, eikä mennyt vuottakaan, kun alkoi ruskeita phkuroita tulla valkoiseen kylkeen.
    Edellinen kulkuvälineni oli 1989 vuoden pornstartteri, sellainen takaa työntävä, eikä sekään ollut pelleiltään yhtä pahassa kunnossa, kuin tuo rintteri, saati nykyinen kulkineeni -97 etuvitoveto...
    Ducato ja klonkkari taitaa olla paremmalla sinkintyksellä tms.
    Ylimaalauksella mentiin tuollaisen 312 rintterin kanssa sellaiset kolme- neljä vuotta kunnes ruskea rupesi tulemaan läpi.
     
    Viimeksi muokattu: 02.06.2019
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 080
    Nyt taidan ruokkia trollia, mutta jos nyt et ole sellainen, niin tuota voisi vähän avata.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Jos bensa tai diesel on niin hyvää niin miksi ei sitten siirry tuuli vesi aurinko ydin turve maakaasuvoimaloista niihin?

    Muualla ainakin tehdään yhä noita.

    Tosin vaikutus on vähän....
    https://www.theindependent.co.zw/2016/10/07/dema-plant-case-sleaze-pollution/
    Dema plant: A case of sleaze and pollution

    Dema power plant has 230 powerful diesel generators which are switched on daily at 5.30am, burning 400 000 litres of fuel, while producing massive thick black smoke that can be seen from several kilometres away.

    “Every week the generators consume three million litres of diesel to produce 200MW of power.
    :psmoke:

    Tosin kunnon generaattorilla tuotettu sähkö on silti ekompaa kuin sähköautolla työajo :D
    Tänään 9.3kWh / 100km kaupunkiajossa eli sanotaan ~ 1L / 100km... Kun ajaa kaupungissa dieselillä niin sitä palaakin reippaasti litratolkulla ja koska voimalaitoksessa on tasaisesti hyvä hyötysuhde ja siitä laskee 9.3kWh tarvitun dieselin määrän se on PALJON vähemmän kuin 100km matkalle poltettu dieseli henkilöautolla kun kaupunkiajoa ajellaan.

    Onneksi valitsivat ihan modernin eurooppalaisen laitetoimittajan niin päästöt ovat siltä osin niin pieniä kuin mitä osaavat tällähetkellä Euroopassa tehdä.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aggreko
    Sekään tosin ei taida riittää verrattuna normaaliin sähkövoimalaan nähden.... Diesel tai bensiiniauton voittamiseen ei paljoa kyllä tarvita.

    Hybridejä on tehty jo kauan. Ainakin 70-luvulta asti missä on diesel ja sähkömoottorit autokäytössä siis (kuorma-autoissa). Tässä yksi semmoinen mutta mahdollistaa myös ulkoisen sähkön eli ei pelkästään dieselin-->generaattorin kautta tuotetun sähkön.


    Nykyään on tulossa sellaisia joissa on myös akut joihin otetaan jarruenergiaa talteen sillä nythän ne vain johdetaan harakoille.

    Tuollaset 1500 - 4000hp dieselit on itseasiassa aika taloudellisia.
    Fuel consumption at 1800 min
    206 g / kWh

    okei... 0.206 x 9.3 = 1,915 g / 100km kaupungissa sähköautolla. Saa tuohon häviöitäkin hyvin laskee niin silti tuntuu kiisseliautot vievän paljon enempi saati bensa-autot.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006134228.html
    Näin Liettuan Auto Bild onnistui ajamaan täyteen ladatulla perustason sähköautolla huimat 710 kilometriä

    Ite pääsisin vähän alle kuukauden työajot tuolla. Ihan tehtävissä kun katson omaa kulutusta kaupungissa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2019
  16. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 279
    Nyt suoraan sanottuna sen verran raskas päivä takana etten jaksa alkaa mitään romaania kirjottelemaan mutta kyllähän tästä nyt usealla alustalla on käyty keskustelua että kuinka eco-friendly se sähköauto loppujen lopuksi onkaan. Paikallisesti puhdas - muuten ei niinkään.

    Googleen vain että "How green are electric cars in real life" tms. niin saat lukea artikkeleja kyllästymiseen asti.
     
  17. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    720
    Ei, vaan vaihtamalla sen jakoketjun jakohihnaan. Puhut siis noista 2008-2012 vehkeistä.

    Edelleen, puhutaan jo vanhoista malleista. Sähköautojen alustako ei tarvitse mitään huoltoa? Ei mullakaan ole koskaan kone tai laatikko hajonnut bensa-autosta. Alustan niveliä ja puslia kyllä.

    Joopa joo, kaikki noin vanhat pakut on herkkiä ruostumaan. On kokemusta Transitista, Portterista yms. lukuisia eri malleja. Miten ne nyt liittyy enää yhtään mihinkään? Tässä välissä on tullut jo ainakin 2 sukupolvea uusia pakuja. Miksi verrata jotain väyrystä tai Sprinteriä vuoden 2019 malleihin?
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Lähi-idässä paukkuu. Toivottavasti raakaöljyn hinta nousisi alkuun VÄHINTÄÄN satkulla mielellään kahdella.
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2019
  19. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 639
  20. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    478

    Hyvin sanottu. Se taitaa vaan olla niin, että siinä vaiheesssa kun esim. Mercedes, VW ja Volvo alkavat isolla volyymilla lykätä omia täyssähköautojaan markkinoille, Tesla käytännössä katoaa. Jenkkiläinen viimeistelyn laatu ei vain kestä kilpailussa edellä mainittuja vastaan. Marginaalissa toki ovat ne, jotka ostavat vaikka kilon paskaa jos se on tehty Amerikassa, mutta se ei vielä riitä.
     
  21. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 639

    Latauksessa ollut sähköauto paloi Pieksämäellä


     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2019
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Ei liity aiheeseen...
    Juttua korjattu 6.7. klo 15: Juttua on korjattu. Pelastuslaitos kertoi aiemmin, että Pieksämäellä paloi Skand-merkkinen sähköauto, mutta Skand ei valmista sähköautoja vaan sähköajoneuvoja, jotka rinnastuvat ennemminkin mopoihin. Poistettu lisäksi jutusta Tukesin haastattelu, koska se koski sähköautoja, jollainen jutun Skand-ajoneuvo ei ole. Näin ei ole varmuutta, pätivätkö taustahaastattelun tiedot tapaukseen. Skandin myymälästä kerrotaan STT:lle, että ajoneuvoja ladataan kotitalouspistorasiasta, ei sähköautojen lataamiseen tarkoitetuista latauspisteistä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti