Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Kalliita verrattuna mihin? Sillä bensan 1.6e litrahinnalla ajelisi vaikka päästötyömällä valaanrasvalla. Sen sijaan sen 30 sentin verottomalle hinnalle ei ole kilpailijoita. Se ainoa ja kivuliain kysymys on, kuka käärii tuon erotuksen jos kukaan?
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2019
  2. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 709
    Mexico City pollution: Residents urged to stay indoors -bbc



    Tällä kertaa vuorossa on Mexico City joka on saavuttanut potentiaalisesti jopa ihmiselle tappavat tasot ilman saasteissa. Vaikkei liikenteestä kaikki saaste olekaan lähtöisin, on varmasti hyvänä lisänä lisäämään kaasua seisovaan kaupunki-ilmaan. Eipä ole ensimmäinen megacity joka kärsii äärimmäisen huonosta ilmanlaadusta, näitä uutisia kun tarpeeksi lukenut tulee fiilis ettei liikenteen sähköistyminen voi vain tulla tarpeeksi nopeasti.
     
  3. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Verottomia/tuottemia ajattelin.
    Tilane toki lähenee jos esim bensiinille vaaditaan päästökomensaatio.
     
  4. Rockbear

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2012
    Viestejä:
    1 018
    Joo joo bensa on ihan sika kallista. Mielummin teen ilmaiseksi työt, koska se kerryttää työkokemusta ja ahh sitä ihanaa tunnetta kun tulee viikonloppu ja olutta tai viinaa. Tyyliin joku 800 miljoonaa dollaria, heti ensimmäisenä rigikamat ja ilmastoitu halli kesän tuloksen tahkoamista varten. Ilmainen kuntouttava työtoiminta siihen kylkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2019
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 881
    95E10 keskihinta nyt = 1.590€ / litra.
    Nyt viimeisen 50km matkalla sähkönkulutus ollut tasan 9kWh / 100km. Ajo kaupunki sekä taajama-ajoa missä max rajoitus 60km/h.

    1 bensiinilitra sisältää noin 9kWh energiaa eli auto kulkee litran energialla 100km muun liikenteen tahdissa.

    2018 sähköntuotanto Suomessa.
    uusiutuvat 47%
    Co2 neutraalit 79%
    kotimaiset 53%

    Jos ajaisi autolla mikä polttaisi 6L bensaa maantiellä 9L kaupungissa (minun ajoni viimeisen 50km matkalla) ja sekalainen 7,5L.

    9L sisältää 81 kWh energiaa.
    Jos 9 sähköautoa tai sähkörekka veisi vaikka 81kWh/100km energiaa niin käytännössä ne veisivät saman energian kuin 1 bensa-auto.
    Erona tässä se että nuo sähköhärvelit ovat ajaneet lähes puoliksi uusiutuvilla ja 79% Co2 neutraalisti ja 53% kotimaisesti mikä olisi parempi asia silti vaikka sähköautossa ei olisi niin hyvä hyötysuhde vaan imisi moninkertaisesti sähköä.

    Etenkin kun miettii että bensan saamiseen auton tankkiin on jo vaatinut paljon energiaa sekä lukemattomia öljyonnettomuuksia. Muunmuassa Neste yksin käyttää aikalailla energiaa: Energian kokonaiskulutus vuonna 2018 12,3 TWh.

    Tuo on kyllä aivan tajuton määrä mitä on pelkästään Neste rohmunnut. Vettäkin mennyt mukavasti:
    Vedenotto 9 460 000 m3 /v
     
  6. Rontto

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    1 737
    Mexicossa kadut on täynnä vanhoja romuja jenkkilohmoja ja kuplavolkkareita ilman minkäänlaisia katalysaattoireita. Täällä ajettiin vastaavilla vehkeillä joskus 70-luvulla. Pääsisivät 2000-luvun tasolle niin tilanne olisi ihan eri.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 881
    To comply with the U.S. Environmental Protection Agency's stricter regulation of exhaust emissions, most gasoline-powered vehicles starting with the 1975 model year must be equipped with catalytic converters.

    In 1981, two-way catalytic converters were rendered obsolete by "three-way" converters that also reduce oxides of nitrogen (NOx)

    Engelhard Corporation is a former American Fortune 500 company headquartered in Iselin, New Jersey, USA. It is credited with developing the first production catalytic converter.

    Tuo koskee siis henkilöautoja koska kuorma-autoksi rekattavat raskaammat eivät vaatineet katteja. Kulutus/päästötiedot puuttuu nykyäänkin raskaammilta kuten itseasiassa Suomessakin kuorma ja linja-autoksi rekattujen autojen Co2 tiedot ovat 0 ja silti ne menee vähemmällä perusverolla kuin sähköautot joissa oikeasti 0 koska taulukossa jota sovelletaan vain henkilö ja pakettiautoihin Suomessa on minimivero luokkaa 55€ 1.1.2020 alkaen ja kuorma sekä linja-autot 0€.

    Sellainenkin juttu että OBD väylä tuli myös pakolliseksi Usassa ennen Suomea ja muutenkin ovat olleet PALJON tarkempia päästöjen suhteen joissain osavaltioissa. Dieselit ovat joutuneet AdBlueta käyttämään henkilöautoissa sielä jo kauemmin.

    Onneksi Intian Delhissä riksat taksit ja linja-autot on pakotettu maakaasun käyttäjiksi ihan lainsäädännöllä eli siis julkinen liikenne. Sielä toki tiettyinä vuodenaikoina iso osa päästöstä tulee kun poltellaan viljelyaloja muualla ja teollisuudesta mutta liikenteen paskapäästöt on onneksi hallussa tuolla. Eron huomaa hyvin liikkumalla muihin kaupunkeihin joissa bensaa ja dieseliä kärytellään samoilla vehkeillä :D

    Nythän uusimpana asiana on että ne bussit siirtyy käyttämään HCNG:tä eli maakaasun sekaan laitettu vetyä mikä entisestään samassa suhteessa poistaa Co2 päästöä pakokaasusta koska vety nyt tuottaa vain vettä kun palaa.
    Metaani nyt on puhtain ja yksinkertaisin hiilivedyistä eli paras hiilivety polttomoottorille kun puhtautta ajatellaan. Siihen vetyä sekaan ja ollaan vieläkin parempia.
     
    Viimeksi muokattu: 20.05.2019
  8. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Mites muilla työnantajat suhtautuvat sähköauton lataukseen työpaikalla? Meillä iski kielto ladata mitään sähkövimpainta. No autoja ei ole ollutkaan kuin yhdellä, mutta sähkömopoja on useampia. Pääsyy oli verottaja. Toki sähkötkin tarvisi päivittää jos noita alkaisi enemmän näkyä. Joku oli sitten nostanut vielä tuon auton lämmittämisen esiin ja sekin taisi nyt sitten mennä samalla. Jostain syystä verottajaa ei kuitenkaan kiinnosta auton lämmittäminen työnantajan sähköllä, mutta kätevästi meni lapsi pesuveden mukana. Oikein ekoteko.

    Itsellä ei olisi mitään saumaa hommata sähköautoa. Taloyhtiön sähkötolpat näyttää, että itse Edison olisi ne pystyttänyt ja työpaikalla ei saa ladata.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 881
    Kyse on veroedusta jos siis energiaa millä ajellaan lataillaan kuten polttoainetta tankkiin.
    Vaihtoehtoja on kaksi.

    1. Verottaja katsoo lataamisen veroeduksi 30€ / kk eli tuollainen veroetu tulee työntekijälle ja verotetaan palkasta.
    2. Maksat sähköstä senttiä / kWh mikä firmalla onkaan sähkön hinta sis. siirron ja verot niin ei tarvitse maksaa tuota.

    Jos ajaa paljon ja on isoakkuinen auto niin 30€ / kk on kannattavaa koska silloin voit latailla rajoittamattoman määrän kWh 30€ / kk mikä on sinällään halpaa. Jos ajaa vaikka 30tkm / vuosi ja menee 20kWh/100km isommalla autolla reippaammalla ajolla niin 6000 kWh / 30tkm mikä tehnee jo yli 600€ sähköön vuodessa. 30€ kuukaudessa vain 360€ ja mitä enemmän ajat enemmän säästäs.

    Jos on pieni akku etenkin plugari niin kannattaa valita optio 2 koska muuten maksat turhasta.

    Lämmittäminen.
    Verottaja ei katso sitä veroeduksi. Lohkolämmitin & sisätilalämmitin on vain lämmittämistä ja sitä saa työpaikka tarjota ilmaiseksi. Sähköautoissa on myös lämmitys eli ne saadaan ajastettua autosta tai puhelimella lähetettyä komento lämpene nyt tai ajastettua kalenterista milloin auto on lämmin. Voit myös sähköauton laittaa piuhaan ja määrittää milloin se lämmittää ja voi näin ollen työpaikalla lämmittää sähköauton talvisin ilman että se ottaa auton akusta kaikkea tai yhtään mitään.
    Sähköauton voi rajata vaikka 6A virralle jolloin se ottaa max sen ja loput akusta. Jos valitsee suuremman tehon niin ei tarvita auton akusta sähköä. Moottoria ei toki lämmitetä vaan kabiinia ja mahdollisesti akkupakettia jos se on kerennyt jäähtyä liikaa.

    Itsellä töihin tuli 2x22kW Type2 latauslaite. Hyvähän se on töissä olla, jos kauemmaksi suoraan töistä lähtee niin saa nopeasti työpäivän aikana akun täyteen ja talvisin ei myöskään rangeen vaikuta mitään vaikka olisi kuinka kylmä.
    Kevät-syksy aikana ei oikeen tarvetta toisin kuin plugarilla ajavilla.
    Marketeilla ja muutamilla liikkeillä ilmaiset 22kW Type2 latauspaikat niin niistäkin saa ja ihan ilmaiseksi kun asioilla pyörii auton kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2019
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Jos miettii kannattaako ottaa veroetuna vai maksaa käytönmukaan (jos työantaja tarjoaa kumpaakin)
    Jos rahapalkkaa vähennetään 30€ ja saa sen kuvailemasi latausmahdollisuuden 30€ veroedulla niin veroluenteisesti maksuista riippuen vertailu hinta on jopa edullisempi vs maksaa jo verotetulla rahalla, saati jos saa "30€ palkanakorotuksen", eli jos työnatajan kannustaa sähköautoihin ja halukkaille sen tarjoaa, niin että saaja maksaa itselleen kohdustivat veroluenteiset maksut ja työnantaja loput, niin veroista riippuen voi olla ihan kannattavaa ihan KW/h arvolla laskien.

    Suurempi etu tuossa monelle on se näppärälataus mahdollisuus joka monelle sitä energian hintaa isompi etu, eli jos 30€ parkippaikan lisähinnalla saa latauspaikan, niin voisin kuvitella että houkuttaa sähköautoilijoita / vaihtaan sähköautoon.
     
  11. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    Nostetaanpa vanhahkoa ketjua kun nyt vaalien jälkeen näyttää siltä että veronkorotuksien spesialistit ovat pääsemässä päättämään asioista ja suhtautuminen ilmastonmuutokseen on muuttunut mielestäni myös kansalaisten osalta siihen suuntaan että todellinen ongelma on olemassa ja jotain konkreettista on tehtävä jotta ilmaston lämpeneminen saataisiin aisoihin.

    Kaikesta huolimatta uusi auto pitäisi hommata lähiaikoina ja nykyinen diesel-auto tulee vaihtumaan joko itselataavaan- tai pistokehybridiin. Valinnanvaikeus on tässä se, että pitäisi saada jonkinlainen käsitys kumpaan suuntaan veronkiristykset tulevat painottumaan enemmän, polttonesteisiin vaiko ajoneuvoveroihin. Myös kilometripohjainen vero lienee tulossa jossakin kohtaa mutta luulisin ettei siihen kerralla mennä ja polttoaine- ja ajoneuvoverojen korotuksilla yritetään ensin kurittaa kaikista saastuttavin autokanta pois pelistä.

    Kysymys kuuluukin uskaltaako ostaa itselataavan hybridin koska henk koht pitäisin tärkeänä että autossa tarkenee myös talvisin ja huurteet ym. pysyvät pois tuulilasista eikä jatkuva latauspiuhojen kanssa ropeltaminen myöskään kuulu suosikkiharrastuksiin.

    Ainoa skenaario joka saattaisi kääntää kelkan plug in hybridien puolelle on, että hallitus päättäisi kohdistaa veronkorotukset polttonesteisiin joka olisi periaatteessa kaikista yksinkertaisin veronkiristysmuoto paljon saastuttaville autoille.

    Kysyisinkin että millaisilla veronkorotuksilla mielestänne hallitus lähtee kitkemään liikenteen hiilidioksidipäästöjä jotta päästään EU:ssa sovittuihin tavoitteisiin?
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    1. Yleisesti uskaltaa , mutta kustannus riskit toki.
    2. Kustannuksia, eli veroja jos mietit ja jos ei tarvi tänään ostaa, niin odota edes se hallitusohjelma, jos tälläviikolla pitää saada, niin vuokraa kiinnostava, saat vähnä tuntumaa ja hyvässä lykyssä viikonpäästä vähän jotain käryä.
    3. Hallitusohjelma ei välttämättä paljasta niin syviä yksityiskohtia että voisi tietää miten ohjelma toteutuu.

    Tälä meinaat sitä että nyky hinnoilla sen johodon kanssa pelaaminen ei sinua innosta, mutta jos siitä maksetaan tarpeeksi niin se johto peli kiinnostaa.

    Nyt mietit kustannuksia, kuinka paljon enemmän plugin hybridistä kananttaa maksaa nyky hinnoilla.

    Ja yritä jokatapauksessa valita selalinen joka sopii asuin/käyttöpaikkasi olosuhteisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2019
  13. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    [


    Tälä meinaat sitä että nyky hinnoilla sen johodon kanssa pelaaminen ei sinua innosta, mutta jos siitä maksetaan tarpeeksi niin se johto peli kiinnostaa.

    Nyt mietit kustannuksia, kuinka paljon enemmän plugin hybridistä kananttaa maksaa nyky hinnoilla.

    Ja yritä jokatapauksessa valita selalinen joka sopii asuin/käyttöpaikkasi olosuhteisiin.[/QUOTE]

    En haluaisi jäädä odottamaan sitä kun veronkorotuksista ilmoitetaan koska samana päivänä dieselautoni arvo joka pitäisi saada menemään vaihdossa tulee tippumaan.

    Jos hallitus päättää painottaa veronkorotukset polttonesteisiin, sataa se ilman muuta plug in hybridin laariin suhteessa itselataavaan. Asun pienellä paikkakunnalla ja tulisin lataamaan autoa miltei pelkästään kotona ja työpaikalla(2h lämpötolppa). Työmatka n. 35km/suunta
     
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Riippuu siitä autosta.
    Jos kyse jostain pihistä autosta, ja huomioiden nykyinen diesel arvostus tilanne, niin odotusten kannalta ei mikään huonoin. Jos henkilöauto ja kohtuullinen käyttövoima vero, niin vihreät ajaa verotukien lakkauttamista , eli diselin kohdalla tarkoittaisi samaa vero kohtelua kuin bensa, eli käyttövoimavero pois ja pummpu hinta yli bensan.

    Odotus on että co2 verotus ei kevene, enemmän kiinni siitä kuinka paljon kiristyy ja missä aikataulussa.

    Nämä tietekin pitäis olla leivottu nykyhintoihin, mutta kuten sanoit on oletettavaa että verojen tarkka julkaisu todennäköisesti vaikuttaa arvoon, vaikka kotoyukset toteutus lievemmin kuin odotetaan.

    Luulis että joka tapauksessa otat lataushybridin vs "pelkkä" hybridi ? mutta nyt ilmeisesti lasket sitä kuinka paljon enemmän nykyhinnoilla kannattaa maksaa tuosta lataushybridistä. Eli nyky hinnoilla se olisi pelkkää rahanmenoa? Olet selkeästi ynnännyt kuinka isosta rahasta kyse ja myös sen missä menee kipukynnys. Sähkönverotus voi myös kiristyä, itse hintaa uhkaa mm Olkluodon viivästyminen, mutta bensan pumppu hintaa pitäisi epävakampana, veroton hinta voi nousta, niin mailman, kuin bio vaatimusten osalta ja verot päälle. Jos sähköauto buumi vetää hyvin, niin pitkässä juoksussa veroron öljybensan mailmanmarkkinat voi kokea ylitarjontaa (perustuu ajatukseen että mm lentotuotteilla niin paljon kysyntää suhteessa muihin, että ylitarjonta syntyy)


    On yleisesti tiedossa että erilaiset hybridit on tavoitteiden kannalta vähän ongelmallisia ja varsinkin tietyt vihreät pitää niitä epäoikeuden mukaisena tukena rikkaiden kalliiden tehokkaiden autojen hankintaan. Eli valitaan se pykälää tehokaampia (lataus)hybridi koska halvempi kuin pelkkä tehottomampi bensa/diesel malli, mahdollinen lataus johto nakataan nurkkaan.

    Mutta hybridi on kuitekin yksi tehokas konsti alentaa autojen päästöjä, joten tuohon voi olla vaikea puuttua, elli viritellä jotain häkkyrää jolla kalliisiin pystytään puuttuu, eli jos osuu tontille niin pieni mahku onnistua ajoituksessa.


    Loppu, kuinka lähellä nyt se on litrahinta on sittä että viitsisit latailla ? Ajosi ilmeisesti sellaiset että lataushybridillä voisi paljon toteuttaa töpseli energialla.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2019
  15. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    QUOTE="ampula, post: 1718672612, member: 159897"Riippuu siitä autosta.
    Jos kyse jostain pihistä autosta, ja huomioiden nykyinen diesel arvostus tilanne, niin odotusten kannalta ei mikään huonoin. Jos henkilöauto ja kohtuullinen käyttövoima vero, niin vihreät ajaa verotukien lakkauttamista , eli diselin kohdalla tarkoittaisi samaa vero kohtelua kuin bensa, eli käyttövoimavero pois ja pummpu hinta yli bensan.

    Odotus on että co2 verotus ei kevene, enemmän kiinni siitä kuinka paljon kiristyy ja missä aikataulussa.

    Nämä tietekin pitäis olla leivottu nykyhintoihin, mutta kuten sanoit on oletettavaa että verojen tarkka julkaisu todennäköisesti vaikuttaa arvoon, vaikka kotoyukset toteutus lievemmin kuin odotetaan.


    [Luulis että joka tapauksessa otat lataushybridin vs "pelkkä" hybridi ? mutta nyt ilmeisesti lasket sitä kuinka paljon enemmän nykyhinnoilla kannattaa maksaa tuosta lataushybridistä.]Eli nyky hinnoilla se olisi pelkkää rahanmenoa? Olet selkeästi ynnännyt kuinka isosta rahasta kyse ja myös sen missä menee kipukynnys. Sähkönverotus voi myös kiristyä, itse hintaa uhkaa mm Olkluodon viivästyminen, mutta bensan pumppu hintaa pitäisi epävakampana, veroton hinta voi nousta, niin mailman, kuin bio vaatimusten osalta ja verot päälle. Jos sähköauto buumi vetää hyvin, niin pitkässä juoksussa veroron öljybensan mailmanmarkkinat voi kokea ylitarjontaa (perustuu ajatukseen että mm lentotuotteilla niin paljon kysyntää suhteessa muihin, että ylitarjonta syntyy)


    On yleisesti tiedossa että erilaiset hybridit on tavoitteiden kannalta vähän ongelmallisia ja varsinkin tietyt vihreät pitää niitä epäoikeuden mukaisena tukena rikkaiden kalliiden tehokkaiden autojen hankintaan. Eli valitaan se pykälää tehokaampia (lataus)hybridi koska halvempi kuin pelkkä tehottomampi bensa/diesel malli, mahdollinen lataus johto nakataan nurkkaan.

    Mutta hybridi on kuitekin yksi tehokas konsti alentaa autojen päästöjä, joten tuohon voi olla vaikea puuttua, elli viritellä jotain häkkyrää jolla kalliisiin pystytään puuttuu, eli jos osuu tontille niin pieni mahku onnistua ajoituksessa.


    Loppu, kuinka lähellä nyt se on litrahinta on sittä että viitsisit latailla ? Ajosi ilmeisesti sellaiset että lataushybridillä voisi paljon toteuttaa töpseli energialla



    Enemmän ajattelen niin että tavallinen hybridi olisi mukavampi käytössä. Lämmin myös talvella, ei tarvisi miettiä latausmahdollisuuksia jatkuvasti eikä tapella piuhojen eikä jäätyneiden latausluukkujen kanssa.

    Mutta jos hallitus päättää nostaa polttoaineveroa tarpeeksi paljon niin silloin myös toiseksi mukavinkin vaihtoehto voi nousta kärkeen koska tavallinen hybridiauto kuluttaa kuitenkin lähes aina sen 5l/100km.
     
  16. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Onko katsomissasi autoissa noin iso ero sen mukaan onko hybridi vai lataushybridi.
    Dieselin kanssa olet varmaan tottunut polttoainelämmittimeen, sähkälämmittimiä on, mutta jää sellainen kuva että tarvitset sen polttoainelämmittimen ? onko kyse siitä että hybridiin saa, mutta katsomiisi lataushybrideihin ei ? Ja jälkimmäisissä on se oma lämmitin niin tehoton ettei riitä omaan tarpeeseesi ?
     
  17. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    Tunnustan että en ole testannut käytännössä miten edullisemman pään lataushybridien lämmitys
    toimii talvella. Ainakin jos ajattelee että ajoakku antaa virran myös sisätilojen lämmitykselle pakkaskaudella niin se varmasti lyhentää toimintasädettä sähköllä aika merkittävästi varsinkin pidemmällä matkalla. Jos taas (esilämmittämätön) polttomoottori heräilee vähän väliä lämmittämään kabiinia niin ero vastaavaan itselataavaan hybridiin pienenee merkittävästi. Tietysti jos Webaston laittaisi mutta sitäkin joutuisi käyttämään sitten jatkuvasti kylmemmillä keleillä? Kesäkuukausina työmatkoillani n. 35km/suunta plug in-hybridi olisi tietysti aivan nappivalinta ja säästöä kertyisi hyvin.
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Ketju ehkä väärä, mutta mielestäni olet ihan tärkeän asian äärellä. Pitäs varmaan kaivella jotain pohjoismaisia lataushybridi testejä.
    Diselin käyttäjänä olet varmaan tottunut polttoaine lämittimeen, eli tarvitaan sitä tai sähkölämmitintä.

    Jos ajatuksesi ei ole käyttää lohkolämmitintä/ladata hybridiä (ennekuin shäkä vs bensa hinta etu kasvaa riittävästi), niin akkut tuskin on kylmissä oloissa parhamillaan, mutta siinä vaiheessa kun siirryt letkulataamiiseen, niin katso sellainen malli että samalla lämmitetään akkuja ja näppärästi se ohjaamo.

    Joidenkin mielestä sähkö kannattaa käyttää ajoon ja polttoaine lämmitykseen, jälkimmäisen paino hyötysuhde parempi, ja sellainen lämmitin että kelpaa halvin polttoaine. Ennen auton ostoa varmista mitä siihen voi asentaa, ja varmista myös se vetokoukko jos sellaista valmiutta haluat.
     
  19. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    Vetokoukun mahdollisuus ja esilämmitysasiat tärkeitä pointteja ja vaikuttavat siihen mihin malliin valinta lopulta kohdistuu.

    Ainakin jossain edullisemman pään lataushybridissä polttomoottorin esilämmityksen (tolpasta) joutuu hoitamaan erillisellä johdolla jolloin autoon joutuu virittämään kaksi johtoa pakkaskaudella. Ei ehkä suunniteltu suomen oloihin se auto. No varmasti kätevämpiäkin automalleja löytyy.

    Nyt kun ketju siirtyi enemmän tänne hybridiautojen tekniikkaa käsittelevälle osastolle niin jos ja kun täällä on lataushybridien käyttäjiä niin talvikokemukset olisivat tervetulleita juuri tältä kulmalta katsottuna?
     
  20. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 499
    Tätä ihan mutuna kommentoin, kömpelöä. Mutta jos tulisi samasta niin olisi pois latauksesta, ns tavis pistorasialla iso merkitys kun muutama amppeeri käytetään lämmitykseen, erillään voidaan käyttää täyttä tehoa.

    No todellinen syy varmaan enemmänkin se että valmistaja ei ole suunnitellut tuollaista optiota (jos ei kysä säädöksistä), lataus kuvaillus tilanteessa kuitekin tuntitolkulla ja esilämmitykseen riittää selkeästi lyhyempi aika, joten lataustehoa ei tarvi pudottaa kuin sen lämmityksen ajaksi. Tosin taasen niissä tilanteissa jossa latausaika on niukilla niin käyttäjät varmaan haluaisi tehdä hommat eri töpseleillä.
     
  21. spe_72

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2019
    Viestejä:
    11
    Totta tuokin, hyviä ajatuksia taas. Yllättävän monimutkaisia asioita nämäkin kun haluaa ottaa kaikki mahdolliset tilanteet huomioon. Hyvä kuitenkin kaivella ne esiin ennen ostopäätöstä.

    Nykytilanne auton suhteen sellainen että alla 1,6dci Qashqai J11 ja muuttuneen työmatkan vuoksi diesel ei enää ole kovin kustannustehokas.

    Vaihtoa olen ajatellut Auris Touring Sportsin ja Ampera/Volt osaston välillä.

    Monessa mielessä Ampera olisi hyvinkin mielenkiintoinen auto mutta kärryähän sillä ei vedetä eikä kyllä juuri hybridi Auriksellakaan.

    Ja yksi mahdollinen vaihtoehto sekin että ajelee vain nykyisellä toivoen parasta ja peläten pahinta.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2019
  22. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 751
    Ainakin Lexuksen vanhemmatkin hybridit ovat toimivia. Täyssähköauto vaatii kyllä vielä töitä, että toimisi missä vain Suomessa.
     
  23. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 289
    Jokohan pikkuhiljaa normaali ihminenkin alkaa tajuamaan ettei se sähkö ole oikotie onneen. Jotenkin jaksaa hymyilyttää että vieläkin on näitä vanhoja tervaskantoja jotka jaksavat puolustaa sähkön tulevaisuutta ja polttomoottorin tuhoa vaikka on päivä päivältä selkeämpää että polttomoottori on suvereenisti kokonaistaloudellisin ja luontoystävällisin ratkaisu. Yleensä nämä kovimmat kiimat kestävät muutaman kuukauden mutta tämä sähköautovillitys on kestänyt jo muutaman vuoden.
     
  24. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    478
    Huvittavinta on, että sähköautoja hehkuttavat usein ihmiset, jotka eivät juuri autoile tai välttämättä omista ajokorttia. Sähköauto voi olla jees, kun sillä ajetaan kodin ja automarkettien (lue latauspisteet) väliä muutaman kerran viikossa.

    Nythän Skoda oli esittelemässä jotain "kansansähköautoa", toimintasäde 260 km ja huippunopeus 130 kmh. Onnittelut sille, joka uskoo nuo puheet. Todennäköisesti moottoritieajo ei kuitenkaan suju jouhevasti ilman ylilämpenemistä ja ainakin talvella tuon toimintasäteen voi puolittaa, kun on kaikki lämmitykset päällä samaan aikaan.
     
  25. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 881
    Mitä olen Lexuksen ja Toyotan itselataavilla ajellut niin aivan turhaa... Polkupyörällä ohittaa mennentullen juuri taajamassa kun niillä ei voi kaasupolkimeen koskea tai polttomoottori heti pärähtää tai jos ylittää 30km/h...

    Plugin hybridi se sopii kaikkialle Suomeen vain suuremmalla akkupaketilla + pikalatauksella.
    Akkupaketti 20-40kWh. Tämä tarkoittaa että pääsee sähköllä about kaikki ajot ja pidemmillä matkoilla sitten voi antaa pienen polttiksen generoida sähköö matkalle.
    Niin ja pikalataus tietenkin että riittää 15-20min stoppi ja matka jatkuu jos haluaa pihistää ne viimeisetkin bensalitrat.

    Sähköllä saadaan kabiiniin heti lämmintä eikä tarvitse odottaa polttomoottorin lämpenemistä.
    Webastoa ei tarvitse kun apista voi laittaa auton lämpenemään vaikka 15-20min ennen lähtöä suoraan tai ajastetusti / kalenterista.

    Ei tarvita muita latausliitäntöjä.. Ainoasta voi ottaa niin type2 liitännästä (latauslaite) tai pistorasiasta. Jos käyttää normaalia pistorasiaa sen voi myös rajoittaa vaikka 6A tai 8A tai 10A / 16A sulakekoolle sopivaksi.
    Kun laittaa lämmityksen päälle niin 6A kun ei riitä niin se vain ottaa sen erotuksen ajoakusta. Isommalla latausteholla vähemmän ja riittävällä latausteholla lataa reippaasti ja lämmittää kabiinin samalla.

    Eli järkevimpänä näen ns. täyssähköauton jossa polttomoottori on apuvoimana jota tarvii joskus ja jouluna. Akkupaketti vain alle nykyisten täyssähköautojen eritoten Teslan eli ei 60-100kWh akkupaketteja.
    Saa samalla edun verotuksessa kun ei tule sähköauton isompaa käyttövoimaveroa ja Co2 arvo jää lähelle nollaa niin vuotuinen vero ei Co2 perusverona päätä huimaa. Kaikki verot alle 100€ vuosi on sopiva.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti