Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 900
    Ihan tuosta TM:n jutusta suoraan, itselleni jäi fiilis että kyseessä lienee Renaultin virallisen epävirallinen ennustus:

    Toisaalta kun miettii sitä että esim. ostokset netistä lisääntyvät vuosi vuodelta ja siihen päälle väestön + useimpien suurten kaupunkikeskittymien kasvu myöskin, ei välttämättä ole mistään humpuukkiarviosta kyse.
     
  2. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    712
    Juu kyllä varmasti, mullakin ollut noita jenkkivehkeitä missä perforoitua nahkaa ja on kuule uutena ihanat, mutta sitten kun katsotaan kuinka kauan se todellisuudessa kestää nättinä ja venymättä, niin voi pojat, että tulee E-mersua ikävä. Kaikki noi on just semmosia, että uutena ihan jees jos haluaa sen 100k laittaa autoon, mutta kun käytettynä joudut maksamaan vielä 50k ja perse ja selkä on aivan totaali jumissa sen istuimen kanssa joka on menettänyt parhaat ominaisuutensa ensimmäisen parin vuoden aikana. Puolet pois Teslan Suomi-hinnoista, niin aletaan olla lähellä sitä laatutasoa mihin heillä tällä hetkellä on edellytyksiä.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 900
    https://tekniikanmaailma.fi/yhdella...a-hurjan-yli-1-000-kilometrin-toimintamatkan/
     
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 321
    Tuhat kilometriä kuulostaa jo melkoisen käyttökelpoiselta.
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Sehän olisi sitten halpa jos Dacian hinnalla saisi niin ripeästi kiihtyvän auton niillä ominaisuuksilla :)
    Ostaisin heti kaksi :)

    yli 600km tai 1000km range sähköautolla on turhuutta ainakin minun mielestä koska kaikki päivittäiset ajot noin 70km ajelee helposti millä tahansa sähköautolla. Matkalla voi sitten pitää 15-20min paussin pikalaturilla jos kauemmaksi lähtee.
    25tkm tulee jos 70km päivittäisellä ajolla.

    Ladata voi sitten julkisilla ilmaisilla latureilla aina kun käy asioilla ja myös työpaikalla että kotona kavereilla jne.. :)
    Itellä nyt ei kovin pitkiä trippejä ole tullut sähköautolla ajettua. Pisimmät luokkaa 400km mitä päivän aikana ajellut mutta ei siinä ongelmaa ollut.
    Turhaan roudaa isompaa akustoa (painaa ja maksaa enemmän) joka lisää myös sähkön kulutusta mikä tosin on aika minimaalista johtuen moottorin ylivertaisuudesta polttomoottoreihin nähden.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2019
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Paskapuhetta.
    Interior: Tesloop chose to upgrade the Model S’ rear seats to the executive rear seat option in order to provide passengers with a more comfortable and private seating arrangement. This seating option was available for configuration between January and July of 2015. The seats have held up well even after thousands of passengers have sat in them. The driver’s base assembly was replaced at 377,000 miles.
    https://www.tesloop.com/blog/2018/7...el-s-surpasses-400000-miles-643737-kilometers

    Jos ~ 600,000km pysyvät noin hyvässä kunnossa niin mielestäni aika jees.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Onhan niissä käytön jälkeä mutta niin on useammissa 1/3 ajetuissakin saksalaisissa.. Sakemannit myös tunkee niin lelumaista paskaa autoihinsa myös sähköautoihin joten en nyt menis Teslaa haukkumaan kun verrataan SakuSähköbiiliä Teslaan. Moni asia Teslassa on parempaa kuin SakuNaziSähköautoissa. :)

    Sitten... 15-40% eli sanotaan noin 1/3 tulee lisää jokaiselle bensa ja diesel kikottimen omistajan Co2 päästöihin kun lasketaan tuotannon päästöt... Siis sen päälle mitä tulee kun poltetaan ajon aikana mitä pakoputkesta tulee (mikä ei mene siihen ilmoitettuun Co2 arvoon).

    Puhuminen sähköntuotannon Co2 päästöstä on aika naurettavaa tämän rinnalla... Suomessa sähkö suurimmaksi osaksi Co2 neutraalia ja ostosähkö Norjasta vesivoimaa... Sitten vielä sähköauton moninkertainen hyötysuhde tarkoittaa sitä että jo bensan ja dieselin valmistuksen päästöt on niin pahat että menevät useimmiten sähköntuotannon CO2 ohi jo ennen sen polttoaineen polttoa. :D:rolleyes:
    https://www.chalmers.se/en/departments/see/news/Pages/Crude-oil-carbon-footprint.aspx
    New study reveals real size of crude oil’s carbon footprint

    Saksalaismerkit ja nahkapenkit...
    [​IMG]
    Audi 10kk vanha ajettu n. 7000km.. Istuinosa aika lussahtanut...

    [​IMG]
    Audi R8.. Vasemmalla näkyy millaiseksi Audin nahkapenkit menevät lyhyessäkin ajossa... Oikealla näkyy kun on korjattu (uutta nahkaa ommeltu sinne).. Penkki ja selkäosa edelleen aika lussahtaneen oloinen.

    [​IMG]
    BMW Z mallin jakkarata.. Sanovat että menevät tämmöiseksi kaikki.
    [​IMG]
    Siinä toinen kuvakulma... Kylläpä istuinosakin on mennyt mutrulle eikä pelkääjän paikallakaan näytä hyvältä.. Noh german quality ilmeisesti..
     
    Viimeksi muokattu: 06.05.2019
  8. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    712
    Ei ole yli 300tkm kokemusta kuin Mersun nahkoista ja ne on vielä hyvässä kunnossa.

    https://www.jokamies.fi/itablokki-teslalla-baltian-lapi-sahkoautolla/

    "Seuraava stoppi automuseon laturissa ei sekään onnistunut. Jostain syystä CHAdeMO-adapteri ei lukittunut latausjohtoon. Niinpä jatkoin matkaa Pärnuun ja Olerexille, jossa latasin liki tyhjää akkua puolentoista tunnin ajan samalla töitä tehden."

    [​IMG]
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    En oo lataamassa tai tankkaamassa itäblokin maissa eikä muutkaan fiksut ihmiset. Autoilen Suomessa pääasiassa 50km säteellä joskus 200km säteellä kun kauas meen. Pidemmät reissut ei autolla onnistu mitä teen useampia vuosittain koska 1-suunta 8000-10,000km.

    Miks se blokkas muut paitsi CHAdeMO-laturit?? Koskaan sellasta käyttäny. Niin no tuolla onki niitä pääasiassa.. ei jaksa adaptereilla leikkii. Type2 ja CSS sekä voimavirta ja normi pistorasiat ollu itelle fine.
    Missä sähköö saa ja on edes pistorasia voi ladata.

    Se että jossain ei saa sähköö ei kosketa sillä kotona sähkö toimii varmemmin kuin automaatti/bensapumppu ja myös monella ilmaisella latauspaikalla kun ei ole vikakohteita koska sähköt on päällä maksamatta. Ei maksupääte tms. Vikoja myöskään. Plug in ja sähköö tulee.

    Eipä siinä tarvii miettii siirtohintaa sähköveroo jne. Ja sopivasti 2020 putoo vuotuinen perusvero kaikenkokoisille ja tehoisille sähköautoille n. 55€/vuosi tasolle.

    Säästäähän 20-30tkm ajolla jo hyvin polttoaineissa ja veroissa. Työajot kannattas ajaa omalla sähköautolla niin maksaisi auton hetkessä kilometrikorvauksilla pois.

    Akuthan noissa kestää kun satoja tuhansia ajettuja yli 5v vanhojakin joissa akut vielä hyvässä kunnossa. VAG konserkin autoihin vaihdellaan dsg lootaa ja moottoria 50-100tkm välein.

    Oikeastaan mukavinta on sähköauton moottorin välitön vääntö ja teho tilanteessa kuin tilanteessa kaupungilla. Kaasun vaste paljon parempi kuin polttomoottoreissa ja jos ajaa polttista ei oikeen tapahdu tyhjäkäynnillä mitään. Start&stop käytössä niin on etenkin super nahkee lähtemään kun ei ne anna muutenkaan joka kierrosluvulla räjähtävää lähtöä. Jos lähettelee joka valoista risteyksistä niin pian sanoo kytkin ja moni muu asia morjens...

    Nuo aneemiset moottorit tarvii jo 10-12 vaihdetta ja silti litralla ei kaupungissa päästä kuin liikkeelle.
    Hyötysuhde olematon.
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2019
  10. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    712
    No mites just ne sun ajot liittyy sitten muiden ihmisten ajoihin? Minä ja kaverit ajellaan 3 x vuodessa Baltian läpi (viimeksi huhtikuussa Balkanille)ja siellä ei vielä ole fast charge asemia yhtään, toivotaan pikaista infran parantumista tältä osin. Pointti nyt oli tossakin artikkelissa se, että 600km matka kesti 11h latauksineen koska siinä sattui 1-2 pientä fibaa kun homma ei toiminut ennakoidusti, ja aika harvoin lomareissut menee ennakoidusti. Edellisen vuoden reissulla sama kaveri joutui ottamaan ylimääräisen matkapäivän koska ei olisi ehtinyt laivaan rangen ja latauksen vuoksi.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    No sit painaa autossa sitä nappia joka pitää varaustasoa yllä sille seuraavalle toimivalle laturille tai etapille ja lataa sielä.
    Eli siis autossa pieni generaattori hyrisee bensiinillä tai muulla hiilivedyllä luoden sähköä senverran kuin sähkömoottori (ja muut oheishärpättimet) tarvitsee eli ei kovin paljoa. Jos matkaa seuraavalle etapille 150km ja akku riittää 110km niin ei kovin kauan tarvita generaattoria pyörittää eli polttoainekulutus jää koko matkalla aika naurettavan pieneksi.
     
    Viimeksi muokattu: 13.05.2019
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 990
    Generaattori peräkärryyn ? vaatii toki sähköauton johon saa vetokoukun, ja sen latausmahdollisuuden ajonaikana.
    Jos ei saa peräkärryä, niin mihin sen sitten lättää ? katolle ? riittääkö kantavuus ?
    Ja mistä tuollaisen laitteen nopeasti hankkii ? tietenkin jos lähtee vartavasten tuollaiselle extream reissulle, niin hankkinnat voi tehdä kotomaassa, toki sillä edelletyksellä että on sellainen sähköauto johon homma on tehtävissä. Ehkä voi tyytyä ratkaisuun jossa matkaan ottaa se riittävän tehokkaan agregaatin ja suorittaa latauksen jossain levähdypaikalla. Tosin sekin vaatii sen että autossa on tilla tuollaiselle "vara voimalähteelle".
     
    Viimeksi muokattu: 13.05.2019
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Tai hankkii sellaisen auton missä se on sis. rakennettuna eli on pienikokoinen ja toimii ajon aikana.
     
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 990
    Jos jatkuvaa ongelmaa latailla, niin lataushybridi ja polttomootria.
    Sähköauto miettiessä lähtisin ensin liikkeelle normaali tarpeista ja siihen sopivaa autoa ja budjettia ynnäilessä erikoisemmat keikat miettisin sitten vuokrausvaihtoehtoa, jolloin voi optimoida sen arkiauton paremmin.

    Mutta aiemmin taisi olla kyse vähän muustakin, eli haluttiin vähän myös kokeilla miten moisista keikoista onnistuu täyssähköautolla.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    No täyssähköauto se voi olla silti vaikka generaattori onkin eli sen auton täytyy toimia vaikkei siihen polttoainetta tankkaisikaan eli toimintamatkan oltava about sama samanlaisten sähköautojen kanssa samankokoisilla akuilla.
    Eli sisältää myös pikalatauksen ja akkukapasiteettia saada kymmenikä kilowattitunteja.
    Polttomoottorin idea olla vain backup if needed jolloin se pyörii korkeintaan joitakin kertoja vuoden aikana.
     
  16. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 900
  17. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 321
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 990
    Tuossa siis on generaattori, millainen ? Tuosta vähän huonosti dataa.
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 321
    Ja popparit mikroon... Jos tuo väite noin vähäisistä ympäristövaikutuksista pitää paikkansa niin on jälleen mietittävä, että kuka hyötyy sähköhypestä?

    ”Vaikka jokainen Euroopassa rekisterissä oleva henkilöauto muuttuisi yhdessä yössä sähkökäyttöiseksi, se olisi koko maailman hiilidioksidipäästöissä vain olemattoman pieni korjausliike. Käytännössä tuo manööveri pudottaisi globaalia hiilidioksidin päästömäärää 0,4 prosenttia, muistutti Vavassori.

    Ohuelta tuntuva kokonaispudotus selittyy kolmella seikalla. Euroopan osuus maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain kymmenisen prosenttia. Lisäksi henkilöautoliikenteen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain seitsemän prosenttia, ja sähköntuotannosta syntyy hiilidioksidipäästöjä.

    Vavassori vakuutti, ettei hänellä tai autoteollisuudella ylipäätään ole mitään puhtaampia autoja vastaan.

    – Numeroita tutkiessa vain tulee vääjäämättä mieleen, että ovatkohan autoilun sähköistymisen puolestapuhujilla asiakokonaisuusuudet ihan varmasti hallussa, vinkkasi Roberto Vavassori.”

    https://www.ksml.fi/teemat/autot/Au...äästöt-putoaisivat-vain-04-prosenttia/1372904
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Juu niin syntyy ja syntyy aivan hemmetisti myös bensan ja dieselin tuotannossa alkaen raakaöljyn etsimisestä pumppaamisesta jalostamisesta ja joka välissä kuljettamisesta pumppaamisesta jne.
    Itseasiassa raakaöljystä bensiinin ja dieselin valmistaminen tuottaa niin hemmetisti Co2 ja metaanipäästöä että ennen sen bensan ja dieselin polttoa ollaan jo saatu sähkön tuotannon Co2 päästö kiinni kun mietitään miten vähällä sillä sähköautolla voi ajella eli miten vähän se vie sitä sähköä.

    Pelkästään Neste kuluttaa niin paljon energiaa että kaikki Suomen henkilöautot voisi olla sähköautoja ja ajaa 2x niin paljon kuin nyt liikkuvat niin siinä on siis vasta yhden firman kulutus... että sillai...

    Käytännössä öljystä voidaan tehdä energiaa ja ajaa sähköautolla vähemmällä öljymäärällä (energiamäärällä) 100km sähköautolla kuin mitä menisi jalostettuna bensaksi ja kulutettuna bensaa.
    Ennemmin jättää sen likaisen jo maailman maat ja meret pilanneen öljyn maan alle ja käyttää sen maakaasun mikä monissa paikoissa pääsee paljolti ilmakehään ja vain poltetaan päästäen sitten paljon Co2 päästöä. Yleistä on ettei sitä kerätä talteen löytyy siitä että pitäisi öljykentiltä rakentaa infra (putkisto) ja varastoida se tai sitten rakentaa ne öljyputket kauas käyttökohteisiin... Maksaa ja on vaivaa verrattuna siihen että päästää / polttaa.

    Itseasiassaa tuo maakaasun päästö ja poltto tulisi myös laskea bensa ja diesel autoilijoiden päästöksi kuten myös jalostamoissa kuluva energia kun jalostetaan eli keitellään lientä dieselin ja maakaasun avulla sekä käytetään myös huomattava määrä sähköä voimalinjoista eli kyllä aivan oikein sähköä menee myös paljon...

    Eli bensiinin ja dieselin valmistus vaatii paljon energiaa joka ei ole mukana autojen Co2 päästöarvoissa joka sekin on hurjan alakanttiin ilmoitettu. Pitäisi laittaa uusiksi tämä juttu ja laskea se kokonaispäästö sille polttoaineelle ja sen päälle vielä tuo ajoneuvon todellinen keskimääräinen kulutus ja sen Co2 ja lyödä se arvo verotukseen.

    [​IMG]

    Käytännössä sähköautot vie niin vähän energiaa että ei sillä maailmaa pelasteta Co2 asiassa koska energiaa menee niin paljon muuhun. Toki polttomoottorit vaatii energiaa aivan toisella tavoin jo niiden aivan avuttomasta hyötysuhteesta johtuen mutta silti maailma tuottaa muualla paljon päästöjä eikä autoilu ole se mikä ratkaisee asian.

    Nykyään on myös puhtaita hiilivoimaloita tehty ja muutenkin hiilivoimala on paljon energiatehokkaampi kuin polttomoottori koska polttomoottori heittää esim. lämmön hukkaan. Kabiiniin ei tarvita kuin pieni määrä lämpöenergiasta ja muu menee harakoille tosin nyt eletään aikaa vuodesta kun sitäkään ei tarvitsisi kuin vasta myöhemmin syksyllä.

    Hanasaaressa kivihiilen energiasta hyödynnetään noin 30 prosenttia sähkönä ja 56 prosenttia kaukolämpönä.
    Kokonaishyötysuhde luokkaa 86%
    Co2 päästö 388 kg / MWh eli 388g / kWh.
    Mietitääs.. Ajelen 9-10 kWh nurkka-ajoa 100km. Tekee 3 686g Co2 100km.

    Jos ajaa nurkka-ajoa bensalla tulee noin 200g / km. 20 000g Co2 100km.

    Porvoon Energia rakensi hiljattain biovoimalan, jonka laskennalliset hiilidioksidipäästöt ovat noin 0,04 kg/MWh, kun mukaan on laskettu käynnistämiseen tarvittava öljy. Se on tuhat kertaa vähemmän kuin Helsingin Hanasaaressa.

    Tuosta kun laskee Co2 päästöt / kWh niin aika vähäksi jää päästöt sähköautoilulla....

    Ainiin mutta tästä puuttuu bensan valmistamisen Co2 päästöt.
    Jos tarkkoja ollaan tulee meidän laskea myös jalekuasemien päästöt aina niiden rakentamisesta infroineen sekä maksuautomaatin jakelumittarin ja niissäkin on lämmittimet talvea varten sekä valaistus jne..
    Ei ne asemat ihan itsekseen pyöri ja siinä sähköä menee 24/7 jolla voisi ajella. :)

    Onneksi akkujakin aletaan kierrättämään ja muutenkin akuston Co2 päästö on luokkaa 1000km ajoa / kWh. Pieniakkuinen kuittaa vuodessa eli 22kWh akusto ~22,000km ja isommat sitten useamman vuoden.
    Tosin näissäkään laskelmissa ei ole koko totuus polttomoottoriautoista mukana kuten mainitsin.
    Myös vesi on elementti mitä jalostamot tarvitsevat suuria määriä mikä on huono asia.

    If the refinery processes 2.6 million * 365 * 0.925, or 879 million gallons of crude oil per year. The water usage then amounts to 456 million/879 million, or 0.52 gallons of water per gallon of crude oil processed.

    Tosin mitä sitä turhaan miettii edes hiilivoimaa mikä on merkityksetöntä Suomessa eikä sitä juuri kukaan missään käytä.
    [​IMG]
    9% enää ja sekin hiilivoima on alasajon partaalla.
    Eli jos ei tee vihreetä sopparia vaan keskimääräistä ajattelee mennään väkisin 47% uusiutuvalla ja 79% hiilidioksidineutraalilla sähköllä.

    Jos sähköä ostetaan länsinaapureilta se on vielä Suomea ekompaa etenkin Norjassa pääasiassa vesivoimaa. He ovatkin ajaneet paskalaitoksensa energiatuotannossa about kokonaan alas ja myyvät puhdasta vesivoimaa.

    Itse ainakin ehdottaisin että aina säännöllisin väliajoin polttomoottoriautojen päästöt on pudottava eli siis ne jotka liikenteessä. Vanhoihin autoihin myös asennetaan uusia pakokaasun käsittelylaitteita ja muita modifikaatioita. Esim. jätteenpoltossa savukaasut pestään ja muutenkin voimalaitoksissa yleistä. Sielä on helppo rakentaa vaikka talon kokoinen puhdistusjärjestelmä.
    Jos vanhassa autossa ei ole tilaa uudelle isommalle puhdistusjärjestelmälle sitä voisi aina kuljettaa mukana peräkärryssä. :)
    Itseasiassa Co2 päästöt voisi kerätä talte

    Olemmehan oikeasti tilanteessa missä polttomoottoriauto päästää sen Co2 päästön pakoputkesta ajaessaan + suuri päästö syntyy myös polttoaineen saamisessa ajoneuvoon.
    Sähköauto taas ei päästä enää liikueessaan vaan on se yksi päästö ennenkuin sähkö tulee piuhaa pitkin autoon.

    Öljyn jalostus taas on niin disaster luonnolle että sitä ei pysty edes Co2 päästöinä kuvaamaan koska se on niin pientä muun rinnalla.
    https://siberiantimes.com/ecology/c...beria-but-is-there-a-way-to-a-cleaner-future/

    https://www.theguardian.com/environ...pills-two-deepwater-horizons-of-oil-each-year
    The town that reveals how Russia spills two Deepwater Horizons of oil each year

    On noi bensa ja diesel kikottimet niin kamalan puhtaita että....
     
    Viimeksi muokattu: 14.05.2019
    joo22 tykkää tästä.
  21. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 172
    Mikäs siinä jos ajoneuvovero putoaa samalla kun päästötkin alenee pienempään luokkaan ja auton ajettavuus pysyy alkuperäiseen verrattavana.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Auton omistaja vastaa kustannuksista ja jollei pääse sovittuun päästöluokkaan --> ajokielto.
    Jos tehot putoo saastelaitteiden osalta autoilijan oma pulma.
    Sähköautollahan on sama mikä auton teho paino jne... päästö aina toki sama itse autosta ulospäin. Näinhän se menee nykyään muutenkin.

    Tehokkaat polttomoottoriset autot ilman sähkömoottoria (hybridiä) on kivasti verotettuja onneksi.
    Hybridejä pitäisi verottaa ajamalla WLTP testissä joku 150km ajosuorite ja katsoa mitä se hybridi vie sillä matkalla.
    On "hybridejä" joilla voi ajaa sähköllä vaikka 250km ja polttomoottori vain jauhaa sähköä eikä kytketty lainkaan pyörille mekaanisesti.
    Sellaisilla voi vetää 150km WLTP testin aina 0 päästöllä vaikka talvella lämmöt tapissa. :)
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 990
    Huomasit varmaan että jutussa verrattiin asioita vähän tai oikeastaan aika harhaanjohtavasti ja ilmeisesti tarkoitus tukea hänen tarkoitusperiä.

    Hän siis vertasi alueellisia päästöjä globaaleihin, se toki saa yksittäisen toimen vaikutukset näyttämään pieneltä.

    Lisäksi numerot näyttää vähän oudoilta, jos sähköauton käytönaikaiset päästöt on kymmeniä prosentteja pienemmät kuin polttomoottorin, niin vaikuttaa laskelma oudolta. Tosin tuota voi vähän sekoittaa että välillä puhutaan sen kohteen päästöistä missä pienennetään ja välillä sekaisin globaaleista kokonaispäästöistä. Ja saadaan luotua mielikuva että kymenien prosentteja pienemmät päästöt ovatkin jotain prosentit osia. -> ei kannata.

    Se on tosiasia että joillain EU alueilla sähköntuotannon Co2 vaikutukset ovat varsin suuret (hänellä varmaan ollut mm "ympäristö ystävällinen" Saksa mielessä) ja luonollisesti sellaisen sähkön tuotannon lisääminen sähköautoja varten olisi aika epätehokasta CO2 tavoitteiden suhteen. Osassa markkinoita sähköntuotanto on keskimäärin varsin pienipäästöistä (Co2). Tosin riippumatta mikä on nykytilanne on sitäkin tärkeämpää on co2 päästöjen kannalta miten se sähköautoja varten rakennettava lisätuotanto toteututeen. Jos osalla markkinoilla keskimääräiselläkin on niin puhdasta että puhutaan sähköautoilla kymmenistä prosenteista pienemmästä Co2 päästöstä, niin mitä se on mahdollista jos lisätuotantoa tehdään entistä hiilineutraalimpana.

    Toinen tärkeä pointti mikä oli jäänyt mainitsematta että liikenne ei nykyisellään ole päästökaupan piirissä.

    Toki sähköautoissa pitää huomioida koko elinkaari, ei ole tavoitteiden kannalta järkevää tuottaa yhdessä yössä koko autokantaa uudistava sähköautomäärä, vaan lähteä autokannan uudistamisessa sieltä liikkeelle missä vaikutukset tehokkaimpia.

    Neljäs, sähköautojen käyttämän energian päästöjä voidaan alentaa käytönaikana, ilman että auto pitää vaihtaa ja vanha romuttaa. Tässä toki muistettava että jossain määrin voidaan sama tehdä polttomoottoriautoihinkin muuttamalle niiden käyttämää polttoainetta hiilineutraalimmaksi, jälkimmäistä on toki tehty, ja polttomoottorivalmistajat voisivat tuota tietä edesauttaa suunnittelemalla autoista entistä joustavampia polttoaineen suhteen. Tässä on muistettava että monet hiilineutraalimmat polttoaine vaihtoehto ovat rajallisempia tai kovasti kalliita.
     
  24. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 172
    Mitään muuta en Suomen valtiolta odottaisikaan kuin autoilijan omasta pussista maksattaminen. :D

    Tuosta teholeikkauksesta, jos otetaan tilanne:
    Henkilö Y on tottunut siihen, että hänen autonsa kiihtyy tietyllä rivakkuudella kohdenopeuteen pysähdyksistä. Henkilö Y painaa kaasupoljinta tottumallansa tavalla ja saavuttaa kohdenopeutensa järkevästi jalkoihin jäämättä / muun liikenteen tahdissa turvallisesti.

    Auto kiihtyykin päivityksen jälkeen huomattavasti hitaammin.
    Päivityksen jälkeen henkilö Y yrittää saada autonsa kiihtymään edes jollain lailla ettei ole muiden tientukkeena ja painaa kaasua paljon enemmän kuin aikaisemmin = moottorinohjaus tuuppaa enemmän soppaa ja ollaan +/- 0 tilanteessa.

    Eli joku järki päivityksissä olisi oltava. Jos ei, se on muidenkin autoilijoiden pulma. Jos polttomoottoriauto rampautetaan tehojen puolesta -> lisää ruuhkia -> lisää tyhjäkäyntiä -> lisää päästöjä ja hukkaan heitettyä aikaa.


    Hmmh, sitten:
    Kuvitellaan että päivityksiä tulisi tehdä esim. X vuoden välein, olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaisella järjestelyllä ja resursseilla käytännön päästöjen määrää (ei sitä onko saastelaitteita yms. asennettu) pystyisi valvomaan jos ei radikaalisti lähdetä muuttamaan määräaikaiskatsastuksen sisältöä?

    Katsastuksessa mitataan päästöt, mutta jos jo 90-luvun lopun / 2000-luvun alun yleisellä kombolla "katalysaattori tai kaksi + egr + pcv + evap + toisioilmapumppu" mennään heittämällä kymmenkertaisesti tai enemmän alle raja-arvojen kun kone on kunnossa, minkälainen sitten tyypillinen päivityspaketti voisi olla?
     
  25. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 658
    Raja-arvot tiukennetaan niin että vanhojen autojen on päästävä uudempien arvoihin eli 90-lopun autot mentävä 201x ikäisten autojen raja-arvoihin ja myöhemmin 202x jne.. :)
    Jos ei mene ei mene katsastuksesta lävitse.

    Häkä typenoksidit hiukkaset palamattomat hiilivedyt jne... eli ainakin nuo voisi olla joiden raja-arvot koskettaa koko autokantaa samallatavoin auton iästä välittämättä.
    Jos ei ole varaa puhtaampaan autoon ei tarvitse ajaa.
    Poliiseille laitteita joilla voivat pistokokein mittailla tiellä ja jos jää kiinni niin samallainen sanktio kuin polttoöljyllä ajosta.

    Polttoöljystä puheenollen. Hauskaa sinällään että se on kiellettyä mutta lämmityskaasulla saa ajaa siis maakaasulla millä lämmittää taloa ja kokkaa ruokaa. Maakaasu on reilusti edullisempaakin :)

    Sähköautolla vaikka tehoa lisäisi se ei nosta edelleenkään päästöjä mitä auto päästää ja päästöt putoo kun sähköntuotantoa muutetaan vihreämmäksi tosin nykyäänkin se on hurjan vihreetä kun hiilineutraalia suurimmaksi osaksi jo vaikka sitä keskimääräistä sähköä käyttäisi eikä erikoisempaa vihreää sopparia tekisi.

    Nyt olen ajellut 9-13kWh / 100km riippuen ajelenko kaupunkia vai maantietä niin tuollainen energian tuotto tuottaa paljon vähemmän Co2 päästöä kuin mikään bensa ja diesel kikotin... Pelkästään jalostuksen hyötysuhde hukkaa 15% ja jos ajatellaan että kaupungissa reippaalla ajolla imee 10L/100km niin eikös siinä jalostus ole hukannut jo heittäen sen mitä minä kulutan kaupungissa :)
    Päälle tietty bensan poltto josta tulee se Co2 ja jalostus haukkaa hurjasti vettä sekä kaikki öljyn pumppaamiset roudaamiset jne..
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019
  26. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 739
    Kannattaa muistaa, että bensiini on "jäte", joka syntyy öljyä jalostettaessa. Öljynjalostamoille on ihan sama, vaikka antaisivat bensiinin ihan ilmaiseksi. Miksi raakaöljyä jalostetaan? Muovituotteisiin tarvittavat raaka-aineet on se, millä jalostamot rahaa tekee ja on se pääasiallinen syy öljynjalostukseen. Jos muovin kulutus tippuisi murto-osaan, silloin voisi jalostuksen päätuote muuttua.
     
    tth78 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti