Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Varmaa kannattaa ennemmin tingata sitä yli 100tkm ajettua (Nettiautossa 2000€ hintaeroa) ja ostaa se about samaan hintaan tai ostaa yli 50k€ uusi Model 3 tai ostaa se Model 3 2v päästä 30+ k€ ja noin 40-60tkm ajettuna.

    Jos katsoo Nettiautosta saman ikäistä ja samoilla kilsoilla BMW Audi Mersu jne... samankokoisia autoja samalla suorituskyvyllä 0-100km/h niin tuntuu hinta pompsahtavan... ei niitä halvemmalla saa saati käytä... ostohinta (tai rahoitus / kk) ja verot & vakuutukset + polttoaine Vs ilmainen sähkö osittain+oma sähkö n. 0,12€/kWh.
    Sähköautossa menee Co2 perusvero 1.1.2020 alkaen 53,29€ vuosi oli minkä kokoinen tehoinen tai kulutteinen (Audi ja Jaguar häviää tässä 25% Teslalle) sähköauto hyvänsä. Bensakäyttöisillä veroa on muutenkin noin 200-300€ ellei pienempi kippo ja dieselit vielä roima käyttövoimavero päälle... Joku diesel SUV nyt on jo ~ 1000€ / vuosi verot jolla makselee useamman kuukauden lyhennystä sähköautolle joka vuosi (tulevaisuudessa varmaan enemmän).

    Audi Q7 TDI 3.0
    VERON MÄÄRÄ
    päivässä vuodessa*
    1.1.2017-
    Perusvero: 0.629 päivä 229.585€ vuosi
    Käyttövoimavero: 1.650 päivä 602.250 vuosi
    Yhteensä: 2.279 päivä 831.83€ vuosi

    Jos taas suorituskykyä haluaa ettei Teslan perävalot liian kauas ehdi kaupungin valoista niin V8 TDI....
    VERON MÄÄRÄ
    päivässä vuodessa*
    1.1.2017-
    Perusvero: 1.116 päivä 407.340 vuosi
    Käyttövoimavero: 1.760 päivä 642.400 vuosi
    Yhteensä: 2.876 päivä 1049.74 vuosi

    E-tron TDI (plugari) 66 900€ - 157tkm ajettuna
    CO2 -päästöt: 50 g/km <-- suht matala
    VERON MÄÄRÄ
    päivässä vuodessa*
    1.1.2017-
    Perusvero: 0.346 päivä 126.289 vuosi
    Käyttövoimavero: 1.568 päivä 572.320 vuosi
    Yhteensä: 1.914 päivä 698.6 vuosi :D

    Plugarilla toki säästää perusverossa bensaan nähden mutta dieselin takia käyttövoimavero iskee rajusti silti. Sähköllä ei kauas pötkitä tuolla joten sekin säästö jäänee vähäksi olemattoman akuston takia.
    17,3 kWh akkupaketti tosin sanotaan seuraavaa: Täydellä latauksella on mahdollista ajaa jopa 56 km pelkällä sähköllä. Todellisuudessa ajomatka jää vähän lyhyemmäksi, sillä harvoin pääsee ajamaan aivan tasanopeudella ja ihanneolosuhteissa. Aika kova kulutus kWh/100km tulee tuolla pelkällä sähkölläkin... No se onkin Audi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019
  2. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 734
    Veikkaan, että noissa romahtaa hinnat lähiaikoina tai ne jäävät nykyomistajien pihalle turhakkeiksi,
     
  3. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 639
  4. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Tuohan on vielä pientä siihen verrattuna että autossa olisi jotain vikaa, puhumattakaan vikaa takuun ulkopuolella. Toki tämä koskee kaikkia autoja, mutta mikään muu ei ole tahallaan tehty mahdottomaksi korjata. Toki tesla ei laillisesti voi kieltäytyä, mutta minkäs teet kun sanovat ei oota? Oikeuden kautta pitäisi teslaa huoltaa jos meinaisi lailliset palvelut saada.
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Niin kannattaako ostaa kalliimpaa premium autoa ja olettaa sen pitävän hintansa... Nehän on just niitä joiden hinta romahtaa kymmeniä tuhansia hetkessä eikä niitä kukaan huoli kuin pienellä hinnalla ja jos vikaa niin ei lainkaan :)

    Model 3 hinnat ei tietty pudonneet kuin muutaman tonnin koska ovat halvempia ja kalliiden Model S ja X mallien omistajille tuli ongelmia kun arvo putos paljon enemmän. Jos autovero poistettaisiin sama jopa rajumpana kävisi kalliiden polttomoottoriautojen ostajille koska jos isot päästöt voi 200,000€ autossa olla veroa puolet tai yli.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  6. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Teslan kohdalla ongelma on lähinnä se, että sitä myydään samassa hintaluokassa muiden premium merkkien kanssa, vaikka siinä käytetyt materiaalit on niitä samoja ämpärimuoveja mitä kaikissa muissakin jenkkiautoissa joita myydään puolet halvemmalla.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Model S ja Model 3 eroaa juuri siinä että Mode 3 sisältää halvimpia osia. Model S:ssä taas on kalliimpaa materiaalia juuri sisustassa --> maksaa enemmän.
    Model S:ssä oli itseasiassa Mersun viikset hallintalaitteissa ainakin alkujaan.

    Paskoja nuo sakujen premiumit on just tuon takia että hinta laskee hetkessä 1/10 osaan ja varaosat maksaa silti sikana ja jos viet huoltoon merkkiliikkeeseen sekin maksaa tajuttomasti.
    Jos haluut halvemmalla päästä osta varaosat ulkomailta ja huolla itse.
    Myös varusteita on sikana joista suurin osa ei enää toimi kun auto on vuosia vanha...

    Käytettyyn V8 V12 Audiin Bemuun Mersuun maksaa jakoketjuremppa merkkiliikkeessä 50% Model 3:n ostohinnasta kun se on 5v vanha. Akulla silti vielä takuuta jäljellä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  8. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    En tiedä ovatko parin vuoden aikana parantaneet tahtia, mutta ainakin edelliset Ässät oli juuri tyypillisiä jenkkiautoja missä korin ja sisutan sovitukset oli vähän sinne päin. Itellä ollu noita vanhempia ja uudempia jenkkiautoja eikä noissa hirveästi oli missään vaiheessa kehitystä tapahtunut. Ero on vain siinä, että noita perinteisiä jenkkiautoja saa käytettynä melkein ilmaiseksi joten laadulla ei ole niin väliä.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Jenkkiautot on aika laaja käsite...
    Esim. tässä on perinteinen amerikkalainen urheiluauto.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GT
    Myös tämä
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mosler_MT900
    ja tämä
    https://en.wikipedia.org/wiki/Saleen

    No nuo on vähän erikoisempia autoja / valmistajia mutta vain pieni osa amerikkalaisista.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  10. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Puhun ihan yleisesti amerikkalaisesta valmistustavasta joka on aika suurpiirteinen verrattuna Eurooppalaiseen tai Japanilaiseen. Verotuksellisista syistä näistä autoista on joutunut täällä maksamaan 50ke ja ylöspäin vaikka todellinen hintaluokka olisi lähempänä kolmeakymppiä. Uskon kyllä, että Teslakin saa linjastonsa kuntoon 10 vuoden kuluessa jolloin auton laatu vastaa siitä pyydettyä hintaa.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Tässä on arvostelussa yli 10v vanha Ford (Usa malli) mut onhan siinäkin samoja osia näemmä kuin esim. Euro Fordeissa :)


    Tesloissa ei juuri autoveroa ole... Suomessa myydään vain isoakkuista (long range dual motor 4x4 ) mallia se on 50k€ yli... Akku kalleimpia komponentteja ja maksaa se moottori +invertteri ja alennusvaihteistokin jotain about saman ku vag dsg loota yksin.

    Takavetoinen ei long range vastaa jotain Corollaa hinnaltaan. Corolla on ämpärimuovia.
    Laadun kriteeri on ainakin itsellä autoissa nykyään hyvin toimiva appi jolla voi säätää kerta tai tiettyinä ajankohtina tai heti auton lämpimäksi tai ilmastoinnin. Myös muu auton kontrolli plussaa.
    Eurooppalaiset ei taida kovin laadukkaita tässä olla vielä.

    Niin ja autoa täytyy voida lämmittää/ilmastoida vaikka tunteja ongelmitta.

    Laatu? Sisustassa siis. Eurooppalainen tai japanilainen karvalakki ämpärimuovi.. ok en puhu Daciasta vaikka normi euroauto sekin on.

    Sähköautoihin vertaisin Model 3 laatua Renault Zoeen ja Nissan Leafiin siis sisustan laadusta kun puhutaan.

    Naapurissa eli Norjassa Model 3 takavetoisena ei long rangena eli WLTP 415km maksaa 38 tonttua uutena (perus sähköautomainen 0-100km/h 5.6s)
    Nissan Leaf 60kWh akulla on vielä kalliimpi eli Tesla on jo alle Nissanin hinnan.

    Näemmä löytyy myös Suomesta nyt karvalakki Model 3.
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2019
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Veikkaan, että Focuksessa on kuitenkin ovet suunnilleen samoissa kohdissa.

    Minulle laatu taas on sitä, että se auto ei näytä siltä kuin se olisi lätkitty kasaan jossain nyrkkipajassa. Jos auto on tarpeeksi halpa, niin sillä ei ole väliä, mutta tässä hintaluokassa on.

    Valitettavasti Teslaa ei saa Dacian hinnalla jolloin jotain voisi antaa anteeksi. Itse asiassa aika monta Euromallia saa Teslan hinnalla (Volvo, Audi...) ja niissä ei ole juuri huomautettavaa sisustassa.

    Tämä onkin auton huolestuttavin piirre. Oletan, että Musk haluaisi verrattavan Teslaa lähinnä iPhoneen.
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Sitä samaa ämpärimuovia Nissan Leaf on kuin muutkin... :)
    Et löydä sieltäkään etkä Zoesta jalopuuta ja aitoa nahkaa jos sitä haluat sisustasta.
    Volvoon vertaisin lähennä Polestar 2:een mutta se taitaa olla Model 3:sta paljon kalliimpi auto joten Model S on varmaan sen verokki. Polestar 2:n hintaan verrattuna Model 3:een voi vaihtaa vaikka minkälaista penkkiä ja vaikka ompeluttaa sisustan Italiassa.

    Verrataas sit Nissania ja Teslaa.

    Nissan Leaf
    [​IMG]

    Tesla Model 3 (se budjetti Tesla)
    [​IMG]

    Model S
    [​IMG]
    [​IMG]
    Saa sitä sisustaa minkälaisena tahtoo
     
    Viimeksi muokattu: 15.04.2019
  14. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 052
    Nyt sitä voi tilata! Odotettu karvalakki-Tesla vihdoin Suomeen - lisävarusteena auton saa ajamaan itsensä moottoritiestä rampille -il

    Eilen tosin näin jo liikenteessä ensimmäisen Teslan.
     
  15. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 077
    Appi ? siis tarkoitatko jotain puhelimeen asennettavaa sovellusta ?

    Selvä.

    En tuossa kritisoi sitä että on kiva ominaisuus ettänä laittaa auton lämpiään, ym säätöjä, varsinkin jos on bensa/disel puolella siihen tottunut. Tosin tiedä sitten onko se patterivehkeissä ihan yhtä iso juttu, rToki jos ei ole pohjolanvienti malli niin hyvä aloittaa ajoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Nuo on sähköautoissa ihan vakiojuttuja että apista näkee auton tilan. Ovet kiinni / auki.. Latautumassa vai ei... akun varaustason... Voi laittaa lämmityksen / ilmastoinnin heti päälle tai ajastella eri päiville.. Voi siirrellä reittejä / kohteita autoon valmiiksi puhelimesta ja vaikka ohjata autoa parkkikselta jos on tiukka paikka ettei tarvitse autoon mennä ja ovilla kolhia omaa ja muiden autoa.

    Ei tarvitse avainta tai no fobia olla mukana... Jos auto on jossain esim. kotipihassa tai missä tahansa parkissa ja joku haluaa esim. lapsi ajella sillä niin voi apilla availla ovet ja päästää ajelemaan.

    Webasto diesel/bensa-autoissa on ikävä että akku menee äkkiä... Sähköautolla (jos ei miniakkuinen vaan isompiakkuinen kuin Tesla ja muutama muu) voi vaikka lämmittää koko yön 20-30 pakkasessa ja jatkaa yhä matkaa aamulla kun nukkunut lämpimässä autossa. :D
    Jos akku on vaikka 80 kWh ja lämmitysteho 2-3kW niin 10h aikana menee vaikka se 20 kWh eli noin 1/4 akun kokonaiskapasiteetista (jos siis 80kWh on sillä hetkellä käytettävissä)

    Käteväähän se on kun tietää että olen pian lähdössä ja apista laittaa lämmityksen päälle. Ikkunat sulat ja auto lämmin kun kerkee kävellä autolle.
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  17. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 077
    Eli kaikki sähköautot on laadukkaita, polttiskoneissa laadukkaita on ne joissa on "appi".

    Oletan siis että tarkoita jotain puhelin appia, auto pilvessä tai suoraan.
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    No uudet autot niin polttis kuin sähkö... Molemmissa siitä on hyötyä.
    Jos ostaa vuonna 2019 auton ja se on niin karvalakki ettei ole online yhteyttä autoon niin onhan se... noh vanhanaikainen...

    Autopilotista voisi olla hyötyä kun ottaa kesällä (miksi ei talvellakin) kauniin liftaajan kyytiin niin baanalla nakkaa autopilotin päälle ja siirtyy takapenkille tekemään daamiin lähempää tuttavuutta. Kuskin penkille asettelee nuken ja sen kädet ratille ellei ole ohjelmoinut vaatimusta että kuskin istuttava kädet ratilla :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  19. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 052
    Kait uusimmat autot ovat nettiyhteydessä. Lisäksi porukka valitsee merkkejä sen mukaan onko siinä Android vai iOS. Mielipiteitä toki monia, ja tuostakin saa olla montaa mieltä.

    Tesla päivittää jo myymiinsä autoihin lisää tehoja yön tunteina, kaikessa hiljaisuudessa
    Toinen s- autoihin liittyvä vähän vanhempi uutinen:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...n-vaanto/bfeb30d9-446b-4e55-8106-ed468cf5e6cb
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Sähköauto ei tarvitse vaihteita ellei jotain nopeusennätyksiä haluta rikkoa tosin Teslalla on eri välitys etu ja takamoottorilla.

    Sähköautoissa moottoreissa on alennus"vaihteisto".
    Siis ei vaihteita vaan 1 välitys kuten vaihteettomassa polkupyörässä tai moottoripyörä ilman vaihdelaatikkoa.

    Sinne on valittu sopiva alennusvaihde riippuen mikä rengastus moottorin max kierrosluku ja haluttu huippunopeus / kiihtyvyys jne.

    Jos sähkömoottorissa on 500 Nm niin alennusvaihteiston takia on n. 4500 Nm jos välitys pudottaa ulostulon nopeuden 1/9 osaan niin vääntö kasvaa samaten 9x.
    2 sähkömoottoria niin 9000 Nm tai 4 niin 18000 Nm jos kaikissa sama vääntö ja välitys.

    Rimac käyttää 4 sähkömoottoria. Edessä 2 joilla alennusvaihteistot molemmissa. Takamoottoreissa 2 välitystä siksi että saadaan huikea kiihtyvyys ja suuri huippunopeus. Nythän nuo kiihtyy paremmin sataan ku moottoripyörät.
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  21. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Paljonko se rimacin toinen vaihde vaikuttaa kiihtyvyyteen ja miksi siihen semmoinen tarvitaan?
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Se on siis se concept_one. Kakkonen on sitten paljon tehokkaampi eli kiihtyvyys paljon parempi ja roimasti kulkee kovempaa.
    Ykkösen speksit.
    Moottoreiden teho = 1224 hp
    Moottoreiden vääntö = 1600Nm
    0-100km/h = 2,5s (Teslan tehokkain Model S on lähellä mutta 100km/h jälkeen jää hurjasti tälle 1 Rimacille)
    Huiput = 355 km/h

    Concept 2
    Moottoreiden teho = 1888 hp
    Moottoreiden vääntö = 2300 Nm (alennusvaihteisto sitten kertoo x kertaa tuon lukeman)
    0-100km/h = 1,85s
    Huiput = 415 km/h

    Se perinteinen 250km/h onnistuu yhdelläkin vaihteella vielä hyvällä kiihtyvyydellä mutta jos halutaan rajumpaa kiihtyvyyttä ja 250km/h ja ylikin niin sitten kannattanee olla myös eri välitystä. Siihenkään ei vaihdelaatikkoa tarvita vaihteineen vaan sen voi toteuttaa nelivetoisena kahdella moottorilla tai neljällä niin että eri akseleilla eri välitykset jolloin toinen voi olla pidemmällä välityksellä että saadaan huippunopeutta ja toinen auttaa enempi paikaltaan lähtiessä että saadaan se kiihtyvyys sinne sähköautomaiseen hyvään n. 3s paikkeelle.

    Rimacin kehittäjä itse puhuukin että autolla voi ajaa aina niin että takamoottorit 2-vaihteella ja silti kiihtyy TOOOODELLA ripeästi mutta jos hamuaa sitä suurinta kiihtyvyyttä niin isketään se pienempi välitys sinne. Eli jos hitusen pienempi kiihtyvyys olisi riittänyt olisi pärjätty ilman 2-vaihdetta takana ja kulkisi yhtä lujaa.


    Rimac concept_one vastaan Tesla Model S ja Ferrarin LaFerrari (hybridi myös eli sähkömoottorilla avittelee)
    Concept_two on senverran rajumpi että jättää myös 1 Rimacin aika selkeästi.
    Akut jos saataisiin painoltaan murto-osaan niin olisi kiva kokeilla nelivetoista 2000hp alle 1000kg kulkinetta. Moottoripyörät jää jo johtuen 1 vetävästä pyörästä vastaan 4 mutta tulevaisuudessa vaan enemmän. Kaupungissa sähköauto on omiaan kun pääsee liittymään liikenteeseen pieniinkin väleihin ja näppärä ohitella vaihdellen kaistaa kun ei tarvitse kierroksia hakee koneelle vaan aina tapahtuu silmänräpäyksessä. Usein mennyt 40-50km/h alueilla yli 100km/h vähän vahingossa. :)
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2019
  23. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Sulla ei kyllä ole mitään käsitystä mitä kirjoitat.
     
  24. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 052
    https://tekniikanmaailma.fi/renault...n-autotrendit-vievat-pakettiautojen-suuntaan/

    Rellu markkinajohtaja kevyiden kuljetusautojen saralla maailmanlaajuisesti, joten tämä uutinen oli odotettavissakin. Lisäksi tavarakuljetusten ennakoidaan nelinkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä, joten tiheään asutuissa kaupungeissa varmasti arvostetaan päästöttömiä kuljetusratkaisuja. Monissa maailman kaupungeissa jo nyt saasteet aiheuttavat liian monta ennenaikaista kuolemaa + vakavia terveyshaittoja.
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 077
    Päästötöntä varmaan arvostetaan ja siinä vähän miettimistä miten nelinkertaistumisen hanskaa. Tosin et väittänyt että kuljetukset tiheissä kaupungeissa lisääntyy samassa suhteessa. Mutta jos keskitetään väestöä ja he tilailevat tavarat kotiin, niin voi olla kyse paljon suuremmastakin ongelmasta.

    No ratikka ja metro kiskot myös tavarankuljetus käyttöön, mutta tietenkin haaste jos haasteita saada ne ihmisetkin niihin mahtuun. Ehkä sitten yöllä, tosin kuka sitä ruokaa kotiin yöllä tilailee (no toki jotkut)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti