Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Tässä vähän miettimistä monelle...


    Se auton pakoputkesta tuleva Co2 ja muu vaarallinen päästö on vain osa siitä mitä se polttomoottoriauto päästää koska sen bensan ja dieselin tuotanto on tuottanut aivan sikana Co2:sta jalostamolla + jalostamo on jokaista tankillista bensaa tai dieseliä varten kuluttanut sikana esim. hiilivoimalla tuotettua sähköä (tällä ajaisi jo pitkät matkat sähköautolla) :)

    Ainiin poltetaan sielä sikana maakaasuakin (puhtaammissa jalostamoissa) eli se on yksi energianlähde sen toimintaan ja likaisemmat kai polttaa ihan öljyä eli ei siis pelkästään sähköllä toimi vaan se on yksi tarvittavista energioista jalostuksessa....

    Huom päälle vielä öljyonnettomuudet ;)
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  2. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Lähinnä kiinalaisille ja intialaisille. Jossain Delhissä on 4 x sen verran porukkaa mitä Suomessa yhteensä, että aika sama vaikka ajetaan kaikki vanhoilla taksimersuilla perse savuten.
     
  3. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Eikös jokaisella ole tasa-arvoinen oikeus ajaa autolla. Mun mielestä ainakin on.
    intialainen kuitenkin tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä per naama verrattuna suomalaiseen.

    CO2 emissions by country name (only fossil fuels and cement manufacture, metric tons per capita)
    Finland 8.7
    India 1.7 <-- eli intialaiset saisivat 5 kertaistaa ja rapiat päälle että ollaan vasta Suomen tasolla.

    Tosin jos muuttaisin Intiaan niin Co2 päästöni putoaisivat...
    Omakotitalo siellä. Aurinkopaneeli riittää ja lämmitystä ei tarvitse...
    Eli asuisin alueella missä sopivan lämmin ympäri vuoden ja ilmastointiakaan ei tarvitse.
    Ajaa pieniakkuisella sähköautolla ja polkee fillaria.
    Viljelee itse myös paljon syötävää. :)

    Eli siis tietenkin alueella missä hyvin vähän ihmisiä ja kuivakäymälä :)

    Jos öljyn hinta on tarpeeksi korkea kannattaa öljyn erottaminen hiekastakin. On vaan kamalan huonoa hyötysuhteeltaan....
    [​IMG]

    Eipä siellä Intiassa ja Kiinassa kannata tuollatavoin valmistettua polttoainetta käyttää eikä kyllä muuallakaan.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  4. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Intiassa reilu kolmannes väestöstä paskantaa kadulle, niin en lähtis nyt mistään tasa-arvosta ja oikeuksista puhumaan. Kaikkein helpoimmalla tästä ongelmasta päästäisiin jos Pakistan kykenisi tekemään ns. pre-emptive striken ennen Intiaa.
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    :D niin voihan sitä sillai ajatella.

    Intia nyt sattuu kuitenkin olemaan suuri maa (lähes Euroopan kokoinen) osavaltioineen ja hyvinvointi vaihtelee suuresti osavaltioiden välillä. On useita osavaltioita missä ei paskota kadulle on siistiä jne. mutta ne taasen eivät ole kovin kansoitettuja.
    Itseasiassa kovin miellyttäviäkin matkakohteita.

    Huvittavaa Intiassa on sekin että eräskin kansoitetun alueen intialainen kyseli kun palasin Intian rauhaisista ja hyvinkin siisteiltä alueilta: oliko sielä muita? kun sanoin eipä kovin paljoa ihmisiä näy niin vastaus on. Oh scary! :eek:

    Kertoohan tämäkin jotain tilanteesta :rolleyes:

    Jännää että tuota pikalatausta vain nopeutetaan kun 22kW latausteho on enemmän kuin mitä kerkee ajelemaan... Riittää että tunnin lataa päivässä niin ajelee jo reilut 60tkm vuodessa :)
    Töihin tuli nyt myös latausasema kahdelle sähköautolle (22kW / auto).
    [​IMG]
    Sitä turhaa pikalataustehoa henkilöautoissa
    [​IMG]
    Ja se laturi... Latauskaapelikin jäähdytetty.


    [​IMG]
    Mielummin hidasta latausta kaikkialle esim. lyhtypylväisiin pelkän sähkön kustannuksella tai max + 0,01€ / kWh
     
    Viimeksi muokattu: 04.04.2019
  6. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 054
    Tesla myy kuin häkä, täällä euroopassakin jopa enemmän kuin vastaavan kokoluokan polttomottiversiot:

    Suoraan kärkeen! Euroopan suosituin sähköauto on Tesla Model 3 – päihitti myös saksalaiset polttikset -mtv

    Muutoinkin autokannan sähköistyminen on vasta alkamassa, vaikkakin tahti kiihtyy. Alkaa näyttämään siltä ettei yksikään autovalmistaja enää uskalla jäädä sähköautojen tuotannosta pois - tästä 3-5 vuotta niin polttomoottoreilla varustetut autot myyvät selkeästi huonommin kuin sähköversiot ( jos polttiksia enää ylipäätänsä edes saa ).
     
    Viimeksi muokattu: 04.04.2019
  7. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    806
    Et taida hirveästi alaa seurata. Teslan myynti jäi valtavasti oletetusta, vaikka se alensi hintojaan jo aikaisemmasta. Kurssi syöksyi. S- ja X-malleille ei ole enää kysyntää ja niiden toimitukset romahtivat. Kolmosten jonot (etukäteisvaraukset) alkaa olla purettu, 35 tonnin mallia ei vieläkään ole myynnissä eikä sillä pystytä tekemään voittoa, vaikka myytäisiinkin.

    Tesla kipuilee viimeisissä kuolonkorinoissaan.

    Saa nyt sitten nähdä, miten se jatkuu. Audin kallis ja akkuja täyteen ahdettu katumaasturi sai EPA-luokitukseksi 328 kilometriä (204 mailia). Se on kovin vähän tuollaiselle autolle, etenkin, kun kylmyys ja muut olosuhteet heikentävät merkittävästi toimintamatkaa. Kaiken lisäksi akku menettää kapasiteettiaan 0,2 % kuukaudessa, vaikka autolla ei ajettaisi, joten käytettyjen arvolle ei kannata hirveästi laskea.

    Jos lataaminen olisi yhtä nopeaa kuin tankkaaminen, niin sitten katumaasturillekin jotenkin vielä tuollaisen toimintamatkan hyväksyisi, mutta kun se lataaminen on sangen mutkikasta ja hidasta.

    https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/
     
  8. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 054
    Varmasti ollut vaikeutensakin Muskilla autojen kanssa, mutta niin on kaikilla pioneereilla. USAn myynnnit ainakin Model 3 kohdalla ovat varmasti olleet hyvät - kuten nyt tammikuusta alkaen myös euroopassa.


    Tesla’s Model 3 was the best-selling luxury car of 2018 -cnbc.com

    Luotan yleensä omiin silmiin ja mitä ne kertovat minulle tällä kertaa? Uutisten perusteella sähköautot myyyvät erinomaisesti. Tulevaisuus siltä osin näyttää hyvältä. Yrityksille ei ole harvinaista että tietyssä kasvun vaiheessa voittoa ei tule - se ei ole katastrofaalista.

     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Audin maasturi on mielestäni tehty huonosti.
    Tarkoitan siinä mielessä että FührerBil ei osaa tehdä hyvää appia puhelimeen jolla hallita autoa eikä auton hallinta nykyautojen näytöillä ole hallussa Führer valmistajilla niin muut joutuu näyttään mallia.

    Toinen merkittävämpi on hyötysuhde... Teslan mallit menee selkeästi vähemmällä saati Kona joka menee hävyttömän vähällä FührerSuviin verrattuna.

    Se mitä Audista ollaan mieltä ei kerro totuutta sähköautoista.
    Akut kestävät sen aikaa (ei mene suurin osa alle valmistajan takuurajan) mikä on Suomessa autojen romutusikä / kilometrit. Jos ajaa paljon niin kilsat saa muutamassa vuodessa kauas yli keskim. Romutuskilsojen.

    Sitten jos ajelee PerusMuromaiset 25-30tkm vuodessa säästää sähköllä ajo polttoaineissa 2500-3000€ vuodessa eli 25-30k€ / 10v ja päälle bensa-autoihin verrattuna vuotuisissa veroissa säästynee ensivuoden alussa 10v aikana noin 2000-3000€ ja diesel malleihin nähden 7000-8000€.
    Etenkin kun katsotaan isompia tehokkaampia suveja verokiksi tosin pieniin henkilöautoihin verrattuna veroissa säästää sen n. 1800€(bensa) 6000€(diesel) siinä 10v aikana.

    Jos siis ostaa muutaman vuoden ikäisen sähköauton (n. 20k€) ja ajaa sen akun loppuun 10v aikana niin vuotuinen verosäästö esim. Dieseliin 6000€ (10v aikana vois pyöristää jo 8000€) ja bensavehkeedeeb vois pyöristää 3000€. Sitten säästyneet polttoaineet noin muutama kymppitonni.

    Audin FührerBil... Näin edellisen linkkaamassa sanotaankin.

    This is significantly lower than the few other electric SUVs on the market despite having a similar size battery pack: 95 kWh.

    During our Audi e-tron first drive review, we noted that the efficiency was surprisingly low and that the electric SUV would see a tough time getting to 200 miles of range on a single charge.


    According to nextmove’s test, the Model X came out on top with an impressive lead over the two competitors:

    “In direct comparison, the Tesla Model X (drag coefficient: 0.25) performed best. The consumption was 24.8 kWh per 100 km ((39.9 kWh/100mi). The Audi e-tron (drag coefficient: 0.27) showed a 23% higher consumption of 30.5 kWh/100 km (49.1 kWh/100mi). The Jaguar I-Pace (drag coefficient: 0.29) had the highest consumption of 31.3 kWh/100 km (50,37 kWh/100mi). and required 26% more than the Model X. The significantly higher consumption of the I-Pace compared to the Model X confirms previous nextmove tests on the motorway.”

    The numbers clearly show that Tesla needs a lot less energy to power its SUV:
    Lähde:https://electrek.co/2019/02/21/tesla-efficiency-range-test-audi-e-tron-jaguar-i-pace/
    Sit Tesla Model S menee X:ää vähemmällä ja Model 3 sitäki ja Kona vieläki pienemmällä.

    Naurattaa AudiFührerBiilin suunnittelijoiden tekele... 95kWh ja niukin naukin 300km.
    Nyt ollut itellä ajosuoritteet noin 60km päivä.
    Eilen alitin nippa nappa 10kWh/100km ja tänään tasan kymppi. Ajo 2/3 kaupunkiajoa 30-60 alueilla ja 1/3 ohitustietä 100km/h.

    Audin energiavarastolla olisi suunnilleen 900km saavutettavissa.
    Sitä matkaa voi kokeilla 9L bensamäärällä ajella... Ei taida kellään olla sellaista polttista... Niin ja ajaa muun liikenteen tahdissa mukavalla autolla lähtien valoista niin että muut jää taakse tyyliin 80-100km/h oho tässä oliki 40 alue :D
    Sähköautoilu on :rolleyes:
    Tosin pitäs just hypätä pyörän selkään ettei MuroMaha ala liiaksi kasvaan. :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 05.04.2019
  10. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 740
    Huhhuh!
    Teslan elektroniikka on aivan suolesta ja syö sähköä, mitä on sitä ihmetellyt sitä nähdessäni. Onko muut vielä syvempää? Voiko kehittää vielä surkeampaa kuin mihin Tesla on pystynyt? Kehitys kehittyy ja menee takapakkia lujempaa?

    Ei hitto, pitääkö se sähköautokin tehdä itse että saa edes kunnollisen?
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2019
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    :rolleyes:

    Niin kyllä sitä helposti tekis paljon vähävirtaisemman sähkömossen.
    Lada teki myös sähköautoa monen Muron lapsuudessa.
    http://englishrussia.com/2018/09/04...ada-from-30-years-ago-that-was-mass-produced/
     
  12. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    806
    Teslalla ei ole tekniikkaa, jota Audilla ei olisi. Audi on painava (yli 2,5 tonnia) ja korkea. Lisäksi Audiin on jätetty suuri vara akkuun, jotta akku kestäisi käytössä paremmin. Silloin kun Audi pysähtyy, akussa on vielä virtaa jäljellä melko runsaasti.

    Samankaltaisia kulutuslukemia saa esimerkiksi Jaguarin I-Pace. Sekin on korkea.

    Sähkö Golffi sen sijaan nieleen saman kuin muutkin vastaavankokoiset sähköautot. Korealaisten autot ovat ovikiiloja. Matalia ja virtaviivaisia.

    Tämä kertoo vain akkujen kehittymättömyydestä. Heti kun lähdetään lisäämään painoa ja siirrytään ovikiilasta automaisempaan muotoon, ongelmat alkavat.
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Paino ei merkkaa maantiellä / motarilla. Se nostaa vain kaupunkikulutusta... Ilmavastus taas suuremmissa nopeuksissa maantiellä.
    Teslan P90D malli painaa 2,440 kg
    Audi eTroni 2,560 kg
    eli jopa noin 100kg eroa tosin P100D taas painaa about saman kuin Audi joten pitäisi sitten kuluttaa samanverran... tosin eipä tunnu lisäävän keskikulutusta P90D P100D kuten kuuluukin mennä.

    Se on yksi ja sama paljon sielä on varaa.. Vaikka Tesla varaisi 50% akustaan pois käytöstä niin silti mikä merkkaa on se mitattu kulutus akusta kWh / 100km sisältäen kaiken.. Moottorin lämmityslaitteet ilmastoinnin jne.. Mitä käytetäänkin eli talvi / kesä jne.. kun kaikilla ajellaan peräkkäin sellaisella välimatkalla ettei imu vaikuta.

    Se auton ilmoittama kWh / 100km on se mikä kertoo hyötysuhteen.
    Jos aerodynamiikka on parempi se on parempi ja auttaa pudottamaan vauhdissa kulutusta ihan fysiikan lakien mukaan kun suurin osa energiasta ei mene hukkaan kuten polttomoottorilla.
    Mitä tulee ilmanvastukseen Audi Vs Tesla.

    Audin korkeus = 1,616 mm
    Teslan korkeus = 1,684 mm eli korkeampi.. huonompi juttu

    Audin leveys = 1,935 mm
    Teslan leveys = 1,999 mm aijaijai paha juttu..
    No Tesla isompana autona kuluttaa vähemmän.. Se on roimasti parempi auto. Jos olisin sähköistä SUV autoa ostamassa Audia en ostaisi ellen saisi paljon halvemmalla koska se nyt on huonompi.

    Jaguar i-Pace on ylivoimaisesti kevein ja matalin. Se olisi paperilla vähäkulutuksisin kaupungissa ja maantielläkin JOS moottori ohjain jne.. olisi samalla tasolla.

    Vaikka tehtäisiin sähköinen SUV 10kWh akkupaketilla ja painoa 1400kg se ei tarkoita että menee motarilla 140km/h alueella 120km/h keskinopeudella jäätävästi vähemmällä ei ainakaan jos on huonompi moottori ohjain jne.. Ilmanvastus toki samaa luokkaa koska SUV eli fyysiset mitat olisi samaa luokkaa.
    Painolla on erityisesti merkitystä
    1. kaupungissa
    2. jos noustaan vuorille pitkiä nousuja.. Tosin alamäissä regen paljon tehokkaampi painavalla jos saadaan otettua kaikki vastaan.

    Pyöräily opettaa hyvin sähköautoilun energiankulutusta. :rolleyes: 2 tyyppiä... 65kg ja 100kg... 12% nousu niin 100kg jannu joutuu tuottamaan 50% extratehoa polkimille päästäkseen vain samaa nopeutta 65kg kaverin kanssa. 100kg kaveri toki pystyy tuottamaan huomattavasti enemmän tehoa myös pitkäaikaisesti muttei se ole pelkästään lihaksista enää kiinni että 50% tai yli voisi tuottaa verrattuna kevyempiin eli siinä syy miksi nousijat eivät ole kamalan painavia.

    Tasamaalla taas samalla teholla nopeusero 65kg ja 100kg janttereilla ei ole suuri koska paino ei vaikuta merkittävästi. Jos 65kg polkee vaikka 39km/h niin 100kg jantteri pääsee samalla teholla noin 37km/h eli lähes samaa tahtia. 12% nousussa samalla teholla 65kg menee noin 50% kovempaa!
    Tasamaalla ero on noin 5%. 100kg lihasreisi voinee pistää 25% helposti lisää kammille eli vie tasamaalla kevyttä jannua aina mennentullen mutta pitkissä jyrkissä mäissä tilanne menee päälaelleen.

    100kg ja 65kg jannujen painoero on huomattava. Samaten autoilussa vaikka painoero olisi huomattava kulutusero ei ole niin huomattava maantiellä. Jos tekee 2500kg painavan "auton" missä on vain akkupaketti alustassa sähkömoottorit ja renkaat. Kuski makoilee mahallaan. Koko komeus on koteloitu virtaviivaiseen koppaan ettei ilmanvastusta tule niin sitten se menee vähällä verrattuna vaikka 1000kg normaaliin laatikkoautoon :)

    Jos noin huomattava painoero vaikuttaa nopeuteen 5% verran niin turha halkoa hiuksia 2500kg autoissa 100kg tai muutaman satkun painoissa :)
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2019
  14. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    806
    Koska e-Golfilla päästään samaan kuin muilla vastaavankokoisilla henkilöautoilla, se kertoo siitä, ettei sähkötekniikassa ole eroa. Ero on auton koossa ja massassa.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Niinku millä?

    Etkai sä nyt jotain Golffii vertaa noihin Suveihin? :D
    Golffi nyt on pieni auto joten se ilmanvastus auttaa paljon asiassa...

    The Jaguar I-PACE tested belongs to a pre-production series, this could explain the lousy range and efficiency. However, don’t expect miracles from software tweaks, this is a heavy and un-aerodynamic electric car.

    Tosin Teslaa paljon kevyempi ja matalampi.

    Jaguar I-PACE (90 kWh)

    • Range test 1: 307 km
    • Range test 2: 319 km
    • Range average: 313 km
    • Reserve: 10 km
    • Efficiency: 27,5 kWh/100 km

    Verokiksi Tesla Model X 100 isommalla painavammalla akulla.
    Tesla Model X 100D (100 kWh)

    • Range test 1: 404 km
    • Range test 2: 395 km
    • Range average: 400 km
    • Reserve: 10 km
    • Efficiency: 23,4 kWh/100 km
    Tesla = 2,509 kg eli PALJON painavempi ja myös suurempi kooltaan.
    Jaguar = 2133 kg eli kevyempi sekä pienempi mutta vie enempi.

    Vertaisin ennemmin Model S:ää Jaguariin koska on lähempänä samaa painoa tosin vielä painavampi jos 100D mallista puhutaan eli painaa 2,250 kg. btw. BMW:n M5 henkilöautot on välillä rikkoneet 2000kg siis ihan polttomoottorilla.

    Tesla Model S 100D (100 kWh)

      • Range test 1: 411 km
      • Range test 2: 433 km
      • Range average: 422 km
      • Reserve: 10 km
      • Efficiency: 20,6 kWh/100 km Vs Jagge Efficiency: 27,5 kWh/100 km




      Eli painavampi menee PALJON vähemmällä.
    Täytyy myös muistaa että Golf on paljon pienempi auto kooltaan ja siinä on vain 1 moottori. Huomatkaa että sekin varmasti lisää kulutusta... Sielä on muunmuassa 2kpl alennusvaihteistoja tasauspyörästöineen 1 sijaan... Niissä on häviötä myös vaikkakin NAURETTAVAN vähän verrattuna polttomoottorien voimansiirtoihin etenkin 4-veto vehkeissä niin kaameeta kuraa se häviö mitä moottorilta päätyy renkaille vaikka jo itse moottoriin syötetystä energiasta on melkein kaikki kadonnut kitkaksi / lämmöksi jne.. sinne tänne ja tonne :D

    https://x-engineer.org/automotive-engineering/drivetrain/transmissions/drivetrain-losses-efficiency/
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2019
  16. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    806
    Ei, vaan vertaan sitä muihin samankokoisiin autoihin. Koska e-Golfin kulutus on suunnilleen sama kuin muidenkin samankokoisten autojen, niin se todistaa sen, että Seat-Audi-Volkkari-Skoda on teknisesti samassa rintamassa muiden kanssa.
     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    :) niin varmaan onkin mutta Audin ja Jaguarin tekeleet eivät sitä nyt ole ainakaan nykyisellä toteutuksellaan.
    Ei Tesla mikään pyhä lehmä ole. Kroatiasta tulee sitäkin parempi joka ei pääasiassa ole autotehdas vaan tekee sähköautojen tekniikkaa. Autoja tekee ilmeisesti sivutoimisena mutta ne nyt pieksee Teslaa 10-0 :)



    Teslaa ja Ferrarin hybridiä vastaan

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_C_Two
    1,950 kg eli selkeästi kevyempi kuin Tesla Model S Model X tai Audi tai Jagge vaikka akku isompi kuin missään noissa eli 120 kWh.
    Electric range 650 km. Bugatti Veyronilla noin 400+km normaalia ajoa eli Bugatti ei oikeen sovi ekoajatteluun... Saa Bugatti tehdä työtä että saa kulutuksen edes puoleen tuosta. ;)
    Top speed of 415 km/h and a power output of 1,408 kW (1,914 PS; 1,888 hp), the car is claimed to be capable of accelerating to 100 km/h (62 mph) from a standstill in 1.85 seconds

    Teslalla on 2 moottoria yksi takana yksi edessä. Molemmissa tasauspyörästö ja alennusvaihteisto.
    Roadster 2 saa varmaankin taakse samanlaisen ratkaisun kuin Rimacissa on edessä ja takana.
    [​IMG]
    Eli 2 moottoria ja alennusvaihteistoa. Tuossahan ei tarvita enää edes tasauspyörästöä. Tuollaiset eteen ja taakse niin saadaan oikeasti paras neliveto.
    Takavetoon toki yksi paketti vain taakse. Auto on parempi takavetoisena kun se on vain parempi etenkin jos tehoa on... Pito tulee paremmin takarenkaille kiihdytyksessä. Ei ole edessä painavaa moottoria ja kevyttä perää niin ei tarvetta vetää edestä jos miettii talviajoa huonoille kuskeille. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2019
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    https://www.is.fi/autot/art-2000006064470.html
    ”Sähköautoilu on kovaa vauhtia irtautumassa marginaalista”, sanoo Keskon johtaja – pikalatauspisteet maksullisiksi 2.5. alkaen


    Onneksi kuitenkin seuraava asia :)
    Peruslataus säilyy kuitenkin maksuttomana.

    Eli siis se oleellinen keskinopea 22kW lataus säilyy maksuttomana. Sillä kerkee lataamaan heittämällä päivittäiset ajot market käynnillä. :)
     
  19. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 734
    Näin suorasähköä käyttävänä talon lämmittäjänä on kyllä huono homma jos sähköautot oikeasti yleistyvät. On selkeä asia, jos polttoaineverosta saatavat tulot tippuvat niin sähköverot nousevat vähintään samaan tahtiin.
     
  20. Photiou

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    784
    Järkyttävän hintaista sähköä. Tulee halvemmaksi ajella bensalla ja vaikka ladata bensaa polttamalla sähkö PHEV:n akkuun - että voi sitten parkkipaikalla ajella sähkömoottorilla (silmänpalvonta 'ekoteko' :p).
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Tuskimpa nousee... Se nosto vaikuttaisi jokaisen sähkölaskuun oli sitten maalämpö jne.. koska ne pumput vievät myös PALJON sähköä etenkin isommassa talossa.

    Itse myös suorassa sähkölämmityksessä mutta useampi tulisija löytyy ja vielä on ilmaista puuta paljon itsellä niin ei sen puoleen väliä.
    Hyvä että noita latauspisteitä on marketeilla vieläpä ilmaisena niin saa lyhyellä stopilla päivittäiset energiat ja lämmin auto odottaa etenkin talvisin (ilmastoitu kesäisin) eikä vie akusta sähköä päinvastoin.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Tuo on sikäli väärin ettei mene sähkön mukaan... Mietitääs.

    Joku tulee ja lataa 100kW teholla.
    Tunti maksaa 12€ = 0,12€ / kWh <-- Normi hinta eli ok.

    Jos tuletkin jollain missä pikalataus hitaampi (pieni akku) tai ei ota lämpötilasta tms. johtuen kuin vaikka 40kW teholla sisään.... hinta pomppaa 0.30€ / kWh... Jos saatkin vain 25kW teholla nousee hinta 0.48€ / kWh mikä on jo ryöstöä.
    Ei järkeä tuossa vaan mielummin kWh taksalla.

    Ajan mukaan laskutus antaa kalleimmille isoakkuisille halvimman sähkön.
    150kW latausteholla maksat enää 0.08€ / kWh mikä on jo tosi halpaa sähköä.

    Rekisteröityneille käyttäjille peruslataus (Type 2) on K-Latauksen asemilla ilmaista ja pikalatauksesta (CCS ja CHAdeMO) veloitetaan 0,20€/min.

    Rekisteröitymättömille asiakkaille peruslatauksesta veloitetaan 1€ aloitusmaksu, jonka jälkeen lataus on ilmaista. Pikalatauksesta veloitetaan 1€ aloitusmaksu sekä 0,20€/min.

    Täytyy vielä laskea tuo 1€ päälle eli jos lataa esim. 25kW teholla niin sehän lisää roimasti tuota hintaa eli se on oikeasti 0,52€ / kWh :eek: Juu ei mitään järkeä!
    Ennemmin ottaa melkein samalla teholla 22kW Type 2 laturista ilman aloitus ja muita maksuja.

    Motonetin motolataus
    Hinnasto

    Kanta-asiakkaat

    • Pikalataus: 10 snt/kWh <-- hyvä hinta
    • Asiointilataus: toistaiseksi maksuton 1 tunnin ajan, jonka jälkeen 10 snt/kWh <-- kiva bonus
    Maksu suoritetaan kanta-asiakaskortilla, jolle on etukäteen ladattu Motosaldoa. Asiointilatausta voi käyttää 1 tunnin ajan, vaikkei saldoa ole ladattu.

    Saldon lataaminen kanta-asiakaskortille (Motosaldo)

    Motolataus toimii Motosaldolla, jota kanta-asiakkaat voivat ladata omalle kanta-asiakastililleen Motomaatilla. Mikäli et ole kanta-asiakas, voit ostaa kassalta 10 € saldokortin.

    Ei kanta-asiakkaat

    • Pikalataus: 20 snt/kWh
    • Asiointilataus: 20 snt/kWh

    Myös Lidl tarjoaa monessa liikkeessä maksutonta latausta (myös pikalatausta)
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019
  23. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 597
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 680
    Täytyy muistää että vähän aikaa sitten Tesla pudotti uusien hintoja rajusti siis etenkin Model X ja Model S putos kamalasti (kymmeniä tuhansia euroja!) niin tottakai vaikuttaa hintaan. Nettiautossa oli myynnissä käytettyjä kalliimmalla kuin mitä saa liikkeestä uutena!
    Normaali juttu!

    https://www.is.fi/autot/art-2000006022711.html
    Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita.

    Perjantaina julkistetut hinnanalennukset koskevat kaikkia Teslan malleja myös Suomessa. Edullisimmissa versioissa kysymys on tonneista, kalleimmissa 40 000-80 000 eurosta.

    Hyvä juttu se on kun käytettyjen hinnat romahtaa samalla kun uudet. Saapahan nyt Tesloja halvemmalla (vaikuttanee muihinkin sähköautoihin)
    Nythän Model 3 maksaa 50-60k€ väliltä uutena Suomessa eli nyt ostetut lähtevät takuun alaisina lähivuosina 20+ k€.

    Vaikka ottaisi rahoituksella niin lataamalla ilmaista sähköä sekä kotoa halpaa yösähköä jää auton rahoituskulut + pieni kulu sähköistä niin alhaiseksi että yli 20 tonnia vuodessa ajamalla karkaa polttomoottorien kulut vaikka saisi auton puolet halvemmalla.

    Bensa-autoissakin alkaa olemaan vuotuiset verot melkeen 300€ ja dieseleissä vielä käyttövoimavero päälle + kallis polttoaine.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019
  25. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 734
    Uusi autohan ei koskaan ole järkevä sijoitus. Aika moni varmaan miettii, että milloin uskaltaa ostaa sähköauton.

    Mitenhän näiden kohdalla käy? https://www.nettiauto.com/tesla/vaihtoautot

    Halvin melkein 300tkm ajettu 44500€. Aijai.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti