Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Teslahan potki jo viime kesänä tai syksyllä väkeä jälimarkkinoinnista niin että koko organisaatio on ollut ihan sekaisin siitä lähtien. Mutta se oikea kysymys on miksei tesla hae lisää rahaa markkinoilta kuten aina ennenkin? Sille ei pitäisi olla mitään estettä ja hintakin olisi ihan hyvä. Tällä menolla firma kaatuu kuitenkin, joten jos tämä on joku muskin neronleimaus taas niin kohta sen hinta alkaa olla kova. Realistisempi vaihtoehto on että tesla on oikeasti paljon huonommassa jamassa mitä onnistuivat edelliseen kvartaaliraporttiin kaunistelemaan, eikä se tilanne kestä kapitaalin haun vaatimaa tarkastelua ilman sellaista kaunistelua että musk oikeasti viettäisi loppuiän linnassa. Sattaa myös olla että käynnissä olevat SECn tutkimukset käytännössä estävät kapitaalin haun ja alkaa oikeastaan näyttää jopa todennäköiseltä että musk lähtee vielä linnaan ja pakko nostaa hattua miten on pokkaa ja kuinka paljon on valmis laittamaan peliin.

    Tässä on kevään mittaan tulossa vielä todella isoja pommeja velkojen ja kolmosmallin euroopan myynnin sun muun suhteen. Kaikki nämä on sellaisia juttuja joista olisi pitänyt tiedottaa ja informoida osakkeenomistajia jo nyt, mutta tuntuu siltä että median musk-hype kantaa vielä jonkun aikaa joten paska ei tosissaan osu tuulettimeen ihan vielä. Varmaan jostain twitteristä saa kuitenkin lukea vaikka mitä jos haluaa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2019
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Mutta nuo molemmat oli sakujen kulutuksia... Vain vuosimalleissa eroa...
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    Aivan, ja sitä ei voi siis verrata siihen mikä se kulutus meillä on. Täytyy puhua siitä mitä autoja SUOMESSA on aikanaan ostettu ja mitä ostetaan nykyään.
     
  5. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 076
    Innostuin vilaseen linkkiä, iso vaihtelu, vaikutti siltä että käyttäjät ilmoittelee, jäi vähän epäselväksi miten se data loppujen lopuksi kerätään.
    Desin kymmenyksen tarkkuudella tuloksia kaivettu, mutta jos vähän muuttu ilmoitusaikaa tai vuosimallia, polttoainetta tai jotain muuta, niin heitot litraluokassa., osa syynä mm se että listautu erilaisia autoja joilla varmaan erillaista käyttöä.

    Ja voi toki miettiä koska VAG konserni Diesel autoissa tehtiin se tehokkuus harppaus.

    Toki onhan noita diesel ja Bensa autojen kulutuksia mittailtu vuosikausia ja ei ne aina ole alaspäin menneet. Ja hyvin tiedossa että mistään välittämättä voisi tehdä pihimpiä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2019
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Siitä vanhan Priuksen omistajalle ohje niin säästää rahaa.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677


    Aika noloo
    https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_4C
    0–62 mph (0–100 km/h) acceleration is achieved in 4.5 seconds and the top speed is 258 km/h

    Onhan se nyt hassua että toinen vetää trailerilla toista Alfa 4C:tä ja on yhtä nopee :)
    Veikkaan ettei kovinkaan moni muu auto tuohon kykene.
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 343
    Ei taida sähkiksillä vielä olla saumaa, mitä tulee kunnon kuormiin:



    Onko muuten Tesla X ainoa sähköauto, mihin saa vetokoukun?
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    On Model S:ään kai laitettu koukkua ja tässä laitetaan Model 3:een.


    Käytännössähän 750kg kärry tulisi millä tahansa autolla kepeesti ilman rasitustakaan koska 5 muropainoista (120+kg) jantteria tekee jo aikalailla painoa + päälle kolajuomat viikoksi mökille. :)
    Eli siis muuten tyhjä biili paitsi kuski ja 750kg jarruton kärry on yksi ja sama autolle kuin autolle.
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 076
    Teslaclub.fi sivun mukaan Model Xn saa tilattua vetokoukulla, muihin ei (S ja 3).
    X:n osalta ilmeisesti vielä ihan kunnon painoilla, pikaisesti ei selvinnyt saako jälkiasennettuna.
    Vidolinkissä oli kuva vetokoukusta, mutta taisit itsekkin vähän epäillä (en katsonut kokonaan)

    Onko muita mihin saa ?
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Siis tuohan on tilattavissa oleva koukku... Käy Model 3:n puskurin taakse kiinnikkeisiin eli saa siihen. Tilaa ja asentaa siis itse jos on edes vähän muromittainen mies.
    https://torkliftcentral.com/2018-tesla-model-3-hitch
    Noin 900kg saa vedellä eli juuri 750kg jarruton kärry olis ihan fine.

    Siitä voi tuon tilata ja asentaa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2019
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 076
    Saako sitä myös käyttää ?
     
  13. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Ei taida euroopan tyyppihyväksynnästä vielä tietoa, eikä tuo koukku tietenkään ole hyväksytty. Ilmeisesti itse ajoneuvolle (malli 3) tesla on kuitenkin sen saanut, mutta vielä ei tiedetä mitä se sisältää. Olihan se jo aikakin ja prosessi ei mennyt ihan kuin piti. Saas nähdä tuleeko koukkujen speksien muuttaminen aiheelliseksi sähköautojen myötä. Suomessa se ei varmasti ole mikän ongelma, mutta tuolla missä on pidempiä mäkiä saa sähköauton hyytymään aika nopeasti mäkeen. Noissa on kuitenkin merkittävästi mitä tahansa polttomoottoriautoa pienempi jatkuva teho, mutta aika harvoin sitä millään henkilöautokokoluokan vehkeellä kaasu pohjassa mäkeen painetaan. Ja jos painaisi, akku tyhjenisi kuitenkin hetkessä.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2019
    ampula tykkää tästä.
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Jaa-a no kuka sitä nyt kysyy kun käyttää. Eipä sitä ennenkään ole tullut koukkuja tutkittua mitä autoissa ollut vaan vedettyä kärryä kuin kärryä :)
    Katsuritkaan eivät ole niitä katsoneet saati poliisit joten ajoa vain.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Eipä sitä mäkiä tarvitse kaasu pohjassa ajella... Jos sähköautossa on vaikka 400-700hp niin miksi sitä mäkeä vedettäisiin jotain 750kg kärryä kaasu pohjassa vaain todennäköisesti mennään vielä selkeästi alle 100hp tehoilla jotain serpentiinitietä...
    Muutenkaan sellasia serpentiiniteitä ei kovaa ajella ja taas jos ollut ylämäki 15km niin odottaa todennäköisesti vielä pidempi alamäki jolloin regen iskee taas peliin eli lataa akkua.
    Motaria jos ajelee niin luokkaa 30-40hp riittää tasamaalla nopeudeksi mutta serpentiiniteitä vuorille perus 750kg kärry henkilöauton perässä ei todellakaan tarkoita 100+ hp koska silloin monilla henkilöautoilla olisi pieni vaihde sisällä ja koneessa kierrokset 4000-5000 rpm eikä tilanne ole se tosin eihän se 100hp ylläpito ole mikään ongelma Teslallakaan koska ilmeisesti Model 3:lla voi baanaa ajaa yhtäjaksoon vaikka 200km/h aivan hyvin.

    Sitten jos ajellaan mutkikasta serpentiinitietä vaikkapa Himalajalla niin nopeus on pieni...
    Polttomoottori taas menettää suuren osan tehoistaan jossain 5,5km korkeudessa varmaan jo vähintään puolet kun sähkömoottori ei menetä mitään.
    Ahdettu polttomoottori voisi toki ahtaa vain lisää ja lisää korkeuden noustessa mutta kuinka hyvin nykyautot hanskaa sen... Reissun päältä on kokemusta tuosta että kun kilometrejä noustaan niin polttikset on aika luuskia siihen nähden mitä alhaalla eikä bensaa tule tankkiin vaikka moottorijarruttaisi :)
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2019
  16. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    719
    No, suurin osa normiautoista sentään pääsee sinne radalle asti.

     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Tyhmä kuski.
    Oma auto tosin ei liiku ovi auki ellei sitten disabloi kyseisiä "turvamekanismeja" pois.
     
  18. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Milläs logiikalla se sähköauto ei hyydy korkeassa ilmanalassa? Kaikki sähkautojen voimalinjat ovat lämpörajoitettuja, esimerkiksi model s/x 30 minuutin keskiteholla 90kW, juuri pidempiä vetoja ei voi tehdäkään ennen kuin akun varaus tulee vastaan. Nyt kun ilmaa ohennetaan, laskee myös jäähdytyskyky ja keskiteho. Ja niiden vuoksi voimalinja on koko ajan kuumempana, jolloin maksimivääntöjen ottoaika putoaa muutamista sekunneista vielä vähemmäksi.

    Nykyturboautoillahan tehoa rajaa ilman ohentuessa vain ahtimen kierrosluku. Boschilaiset sun muut on nimenomaan spesifisti rajaa tehot korkealla ahtimen ylikierroskartalla, joka on se mikä ensimmäisenä ottaa vastaan. Ahdinhan ei siihen hajoaisi, mutta sen elinikä lyhenee. Ongelma on lähinnä jos auto viettää elinikänsä jossain kalliovuorilla niin sen ahtimen eliniän puolittuminen alkaa itkettää valmistajaa. Tyypillisesti kai kartat sallii täydet väännöt johonkin kilometriin, mutta sehän riippuu ihan valmistajan näkemyksestä asiasta.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2019
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Siis sähköauto liikkuu vaikka hapettomassa tilassa avaruudessa toisin kuin polttomoottori... Normi polttomoottoriauto ilman sitä turboakaan on ongelmissa kun ollaan vielä suhteellisen matalalla eli 2-3km korkeudessa mistä tiet sitten lähtee ylemmäs. Yli 5km menee korkeimmat tiet.
    Jäähdytystä nyt voi aina lisätä jos se ei riitä.... Laittaa vaikka vähän kylmempää tavaraa virtaamaan mutta eihän sitä ilmalla jäähdytellä.... Tosin ylempänä on useimmiten vilpoista (talvisin kovat pakkaset ja kesäisinkin kylmempää kuin Suomen kesä) myös ja jos on viileetä + tuulista niin sekin vähentää jäähdyttämisen tarvetta kuten esim. nyt talvella kun pysyvät kylmänä vaikka useammankymmenen kilometrin ajomatkan jos siis ei ole piuhassa ollut kovemmassa pakkasessa vaan auto seissyt jolloin tehoa rajoitellaan akuston kylmyyden takia eikä sen takia että joku paikka lämpenisi... itseasiassa siihen lämpörajoitukseen en ole törmännyt talvella koskaan ja akustoa & voimalinjaa myöten pysyvät kylmänä vaikka ajaisi 20-30km jos ajelee liikenteen mukana rauhassa kun eipä oikeen tuota lämpöä paitsi lämmitys kabiiniin... Jos keskikulutus pyörii 12-15kWh/100km niin eipä siinä osien lämpenemiselle hirveästi heru energiaa kun tuostakin osa menee kabiinin lämmitykseen. :)

    Jos moottorin lämpeneminen on ongelma sähköauton kanssa (on kylläkin ongelma vain suurimmilla tehoilla joka siis laskee hyötysuhdetta koska energiaa muuttuu lämmöksi ja on turhaa kuten polttomoottorilla joka tilanteessa)... Ratkaisu tähän on yksinkertaisesti suprajohtavuus.
    Mielenkiintoinen tapa olisi nesteytetty biokaasu LBG jota kierrätetään moottorissa jolloin se on häviötön ja nykyistä moninkertaisempia tehoja voidaan pitää rajattomasti yllä :)
    LBG lämpenee ja saa höyrystyä kaasuksi joka sitten poltetaan kabiiniin lämmöksi tai vaihtoehtoisesti pienen polttokennon avulla sähköksi.

    Kallista tehokasta polttokennoa ei kannata tehdä eli millä voi ajaa ihan kunnolla (polttokennoauto siis) ilman isompaa akustoa... Polttokenno on kallis ja se joudutaan vaihtamaan useampaan kertaan jonkun Teslan akkupaketin kestoajan aikana... kallista jos polttokennon hinta on autossa akun (tai yli) hinta mutta niitä vaihdetaan 2-3x niin usein kuin akkua :)
    Jos polttokennon teho olisi vaikka 25kW 200kW sijaan putoaa hinta dramaattisesti ja kestoikä pitenee kun sitä käytetään jatkuvan käytön sijaan joskus.

    Ja edelleenkin jos nousu on luokkaa 15km ja ajelee 60km/h rennosti niin sekin kestää vain 15min max kunnes on muutamakymmen kilometri regeniä tulossa.
    Jos asuu vuorella ei kannata koskaan ladata akkua täyteen vaan ottaa regenillä lataus lasketellessa alas ellei sähkö ole ilmaista... Itse latailen paljon ilmaisistakin kun kerran tarjoillaan + päälle ilmaiset parkit keskustassa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2019
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 374
    Sähköauto ei kyllä liikkuu tyhjiössä. Elektroniikallakin tulee ongelmia korkealla ja teollisuusvehkeilä on eri syklit ja tehorajat asennettaessa ne korkeammalle kun jäähdytysteho laskee.
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Ei sitä sähköautoo tarvitse ilmalla jäähdyttää siis ilmanottoaukot voidaan unohtaa keulalta kokonaan. Tämä on itseasiassa erona samassa autossa jos on täyssähkö ja hybridi.. Polttomoottorille on syyläri ilmanottoaukkoineen mutta sähköversiossa se on ummessa. Jäähdytysjärjestelmä on aika suljettu näemmä ja jos ajelee sinne vuorelle nätisti sitä mutkatietä 60km/h pienellä teholla niin eipä siinä tarvitse edes jäähdyttää sitä moottoria koska sen hyötysuhde on korkealla silloin reilusti yli 90% eli lämpöä ei tuoteta about lainkaan.
    Teslalla myös se juttu kun kengitetään kunnolla satoja kilowatteja niin sitten se lämpenee koska hyötysuhde laskee eli siis tulee lämpöä ja moottoria jäähdytetään sitten toisin kuin alemmilla tehoilla esim. suomalaisilla rajoituksilla.... esim. 120km/h motarilla pääsee varmaan noin 20kW teholla.

    Eikös ne mönkijät mene avaruudessa sähköllä eikä bensalla / dieselillä. Ei se sähkömoottori tarvitse happea... Kysynpähän vaan koska olen sähkökulkineilla ajellut 50-60km/h jotka ovat ilman jäähdytystä tai no kai se vähän jäähdyttää se viima kun vauhti kasvaa mutta tehokin kasvaa ja se napamoottori tuntuu joskus kovan ajamisen jälkeen vähän kättä viileämmältä KESÄLLÄ mutta syksy/talvi aikana ei tunnu kuin kylmältä.. Ei ole ns. jäähdytysripaa tms. mitään.. Eli saa tuollasenkin lämpenemään jos roimasti ylittää speksit :) no sitten sitä voisi nesteellä jäähdyttää... turhaa toki sellasia virittää kun täydellisesti pärjää ilman.

    Jos hyödyntää suprajohtavuutta sitten voi moottoreita kutistaa nykyisestä reilusti ja ottaa paljon lisää tehoa. Sitten ei tarvita edes niin suuria jännitteitä kun roimasti suuremmat virrat eivät lämmitä johtoja käämityksiä jne..
    No joo tuota ei käytössä ole kuin sotakalustossa (laivoissa) ja kai tulossa rahti yms. laivoihin myöhemmin...

    Mitä tulee polttomoottoriin niin aika surkea sen hyötysuhde on kun tässä ei ole laskettu edes öljyonnettomuuksia mukaan joka laskisi sitä vielä roimasti.

    Ei se polttokennokaan kyllä hyvä ole mutta polttokenno nesteytetyllä metaanilla olisi hyvä "generaattori" polttomoottorin sijaan... Joku 20kW tehoinen olisi ihan passeli. Sitä voisi käyttää kokoajan kun ajelee pidempiä matkoja.
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2019
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Aamulla työmatkalla kokeilin oikeen hifistellä ajaen vieläpä taajama-ajoa. :) noh sehän on sähkömoottorille oiva alue kun regeniäkin saa hyödynnettyä.
    10,7 kWh / 100km eli aika vähällä kulkee kyllä pikkupakkasessa.
     
  23. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 307
    Kyllä ainakin Leafissa näkyy olevan keulalla ihan normaalin näköinen syyläri paisuntasäiliöineen.
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 677
    Sähköautoissa on syyläri tai syyläreitä niinkuin polttomoottoriautoissa muttei säleikköä mistä ilmaa tulee vauhdilla kun ajetaan eteenpäin koska sitä ei tarvita koska ei tuota lämpöä harakoille kuten polttomoottori surkealla hyötysuhteella tekee.

    Even though EVs do not have an ICE (internal combustion engine) that generates heat, they do have cooling requirements and do have radiator(s)/heat exchanger(s).

    • Air conditioning: the condenser is basically a pump that pressurizes the air conditioning system's refrigerant to turn it from gas form back into liquid form. That process generates heat. (It's the reverse of the cooling effect of evaporation.) That heat needs to be dissipated via a radiator.
    • Cooling of the inverter: in EVs with AC motors, the inverter changes DC current from the battery into AC current to power the motor. That inversion generates heat. The inverter in some (all?) of those EVs are liquid cooled i.e. there needs to be a radiator for the coolant.
      (The charger also needs to be cooled, but that's only a requirement when charging i.e. when standing still, so while a radiator is needed in that case, air flow is provided by fan(s) instead of forward motion.)
    • The battery: Tesla has a pretty elaborate cooling system for the battery, which implies having coolant and a radiator.
    So yes, EVs need some amount of frontal exposure e.g. grille, opening, cutouts, below-bumper air intake (Tesla) etc. but nowhere to the same degree as ICE vehicles.

    Voihan sen toki tehdä ilman nestejäähdytystä mitoittamalla osat niin ettei nestejäähyä tarvita / tehoa senverran vähempi no mitoitusjuttuja sekin.
    Avaruudessakin käytetään sähkökäyttöisiä kulkupelejä eli toimivat ilman happeakin ja veden alla voi ilman happea käyttää sähkömoottoreita myös toisin kuin polttomoottoria.

    Jos siis karsisi ilmastoinnin pois ja muutenkin ylimitoittaa invertterin niin että se normaali ajo liikenteen seassa vaatii niin olemattoman tehon invertterille ettei se lämpene ilman jäähdytystä nimeksikään niin mikäs siinä.
    Myös laturi voi olla mitoitettu niin ettei lämpene normaaleissa lataustapahtumissa eikä se kyllä hitaammmilla latauksilla lämpene että tarvisi jäähdytystä miettiä.

    On niitä sähkömoottoreita kulkuneuvoissa ilman nestejäähyä tai edes isoja jäähdytysripoja (ilmajäähyä) kuten ilmajäähdytteisissä polttomoottoreissa. Polttomoottorissa myös öljy on jäähdyttävä elementti siis itseasiassa oleellinen siinä joten polttomoottori ei kyllä ilman jäähdytystä oikeen toimi....
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2019
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 637

    Sähköautojen tulipaloja ei voi sammuttaa samalla tavalla kuin bensa-autoja – Tämä on palokunnille uusi haaste


     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2019
  26. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 637

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti