Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Se nyt vaan on mielikuvilla pelaamista kun kaikki tuotettu sähkö ajetaan samaan verkkoon oli se tuotettu polkemalla tai polttamalla.
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Ai haluat että joka kotiin vedettäisiin aina eri piuhat kun sopimuksia tehdään jos vaihtaakin ydinvoimasta vesivoimaan niin vanha piuha pois ja uusi piuha kotiin voimalasta... Jaa-a sehän se olisikin ekologista :)
    Verkossa on tarvetta sähkölle ja sinne sähkölaitokset tuottavat sähköä. Verkkoa hallitaan kokonaisuutena eikä sitä tehdä moninkertaisesti joka tuotantotavan mukaan koska se olisi hulluutta.

    Se minkälaiset sopparit asiakkaille on niin heidän käyttämä sähkö on tuotettava niistä uusiutuvista esim. ostamalla markkinoilta riittävästi tuuli vesi tms. sähköä jollei itse saa tuotettua sitä riittävästi.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    MTX Audio TX265S

    MTX Audio TX265S

    83 €
    -16 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Mitä luulet, jos teet jonkin tuuli sopimuksen, niin pystyykö se myyjä yhtiö toimittaan (hankkimaan) sitä tuulituetettu aina silloin kun sitä kulutat, ja millä tuotetaan se korvaava.
     
  5. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Onhan se mahdollista käyttää vain tuuli-, aurinko tai vesisähköä ihan oikeasti. Sen kun katsoo koska missäkim tuotannossa on ylijäämää ja käyttää sähköä vain silloin, se on ainoa tapa varmistaa se, eikä siihen edes tarvita mitään erikoisia sähkösopimuksia. Voisi kyllä jäädä sähköautolla ajot vähän harvoiksi tosin.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Onneksi ei tarvitse moisia miettiä ja onneksi Suomessa on jo suhteellisen hyvällä tolalla energiantuotanto ja paranee vain kokoajan.
    Ostosähkö myös jos tulee Norjasta niin se on tietenkin vesivoimaa koska sielä se on lähes 100% sitä ja eivät saa itse käytettyä läheskään kaikkea.
    Ruotsissakin näin: More than half of the energy used in Sweden comes from renewable energy sources. Sweden manages to combine a high energy consumption with low carbon emissions.

    Eli yksi pointti on kotimaisuus. Suomessa keskimäärin 50% ja jos ostellaan länsinaapureilta niin sekin on aika lähellä tuotettua ja hyvin tai äärimmäisen ekologista.
    Bensasta ja dieselistä en nyt puhuisi mitään tämän asian rinnalla.
    Sähkölaitos seuraa myymäänsä sähköä ja jos on ostettu vesivoimaa x kWh niin sitä ostellaan vaikka Norjasta jollei ole Suomesta saatu riittäväsit.

    Litra puoltoista bensiiniä on niin vähän ettei se riitä alkuunkaan starttaamaan ja ajamaan 20km työmatkaa.
    Olen ajellut nyt talvikelillä 12kWh/100km kulutuksella taajama-ajoa = 2.4 kWh / 20km eli luokkaa 2.5 desiä bensaa / suunta. Polttomoottorilla on vain kamalan vaikeeta edes saavuttaa suht alhaisia energiankulutuksia vaikka yrittäisi kuinka... Jos pääsee rauhaisasti maantietä ajaen vaikka 5.xL / 100km niin siitä onkin vaikeeta enää pudottaa useita litroja / 100km... Ei onnistu vaikka ajaisi hitaampaa taajama start&stop ajoa ;)

    Joo eli bensan ja dieselin verot vain ylös vapaasti. Kuljetusliikkeet tankkaa truck pisteillä niin niiden laskutus erikseen (veroja vaikka alas) :)
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2019
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    :)
     
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Mitä miettiä ? Jos ostat tuulisähköä, niin ei sinulla sähköt katkea jos tuuli kulutus isompi kuin tuotanto, ei edes tyynellä.
    Miten liittyy, no sitten että monissa maissa se säätövoima on hiiltä, pohjoismassa toki vesivoimaa, mutta ei se riitä ja mm Suomeen tuodaan energiaa idästä, ja on toki sitä hiilituotantoakin. Optimi toki olisi mennä nimimerkki Halppis malliin, ladata silloin kun sitä halutta sähköä on, halpaakin olisi, toki tiukalla politiikalla ajot voisi välillä jäädä vähiin.

    Öljyllä tuotettu sähkö päästöissä voi pärjätä, toki isossa kuvassa kannattaa sitä käyttää, hiiltä pisaa.

    Jos ei auton hintaa mieti, niin pidän hybridiä, polttoainelämmittimen kanssa näihin oloihin varsin potenttiaalisena.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2019
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Se milloin maksamani tuuli tai vesivoima on tuotettu on yksi ja sama kunhan sähkölaitos tuottaa sen vaikka lomani aikana (vaikka vuosiksi eteenpäin käyttämäni sähkön) vaikken aja autolla tai koti juuri sähköä kuluta. Se keneltä se sähkö juuri kulutukseni aikaan tulee ei minua kiinnosta pätkääkään. Hiilivoimaa Suomessa on noin 10% kokonaistuotannosta ja sitä ollaan lähivuosina ajamassa myös alaspäin joten en jaksa sillä vaivata päätäni enkä asu kyseisen voimalan lähellä että päästöt haittaisi hengitysilmaani vaan enempi se on ongelmana bensa ja dieselautot jotka pilaa sen hengitysilman jos sattuu ilman kasvosuojainta autojen lähellä kulkemaan.

    Kuten sanottu niin jopa hiilivoimalan voi tehdä niin ettei hiukkasia ja edes Co2:sta kummemmin päästellä ilmakehään. Se nyt on vain paljon helpompaa isoa laitosta puhdistaa kuin jotain pientä autoa jossa se paino ja koko on tärkeä juttu... Autoista ei edes oteta päästöjä katsastuksissa liittyen hiukkasiin Co2:een jne.. että onko yhä päästöt lähes yhtä pienet kuin uutena ja onko "huijaussoftaa" :)

    Mielestäni KAIKKI autot pitäisi päästöjen suhteen tarkistaa katsastuksessa tarkoin että menevät raja-arvoihin esim. ajaen pieni rundi jossain. Jos ei mene --> ajokielto (saa ajaa toki huoltoon) ja uusintakatsastus.
    Mihinkään OBD testaukseen en luottaisi koska auto ei välttämättä anna vikakoodia vaikka muutosta olisikin jo päästöissä ja päästölaitteita voi softasta disabloida + huijaussoftat valmistajalta.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2019
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Ok, voit valita.

    isommassa kuvassa , jos tässä kesksutellaan niistä päästöistä, niin sillä nimenomaan merkitystä.
    Kärjistäen, jos joku maksaa esim tuuli tai aurinko sähköstä, jonka yhtiö tuottaa muuna-aikan kun asiakas kuluttaa, yhtiö pahimillaan maksaa siitä että joku ottaa sen vastaan, mutta saa kuitekin jonkin takuuhinnan. Kun asiakas kuluttaa sähköä tuottaa sen sähkön pahimillaan hiilivoimala lapojen seistessä.

    Käytännöss esimerkissä ostetaan hiilisähkö, lisätään hiilisähkö tuotantoa. Tässä kyse siitä että jos tekee vihreänsähkön valintoja tavallisi , mutta haluaisi vaikuttaa, niin kannattaa miettiä hetkipidemmälle.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Eipä sitä huvita miettiä vaan ennemmin teen soppareita jolla ohjaan sähkölaitoksia vihreämpää sähköä tuomaan enempi markkinoille. Ei ole kuluttajan tehtävä miettiä millä jauhetaan sähköä mihin aikaan toisekseen sitä ei tiedä kukaan varmaksi tietenkään paitsi verkon ylläpitäjä (riippuu missä asut) ja koska en asu hiilivoimaloiden lähellä se ei tunnu olevan edes vaihtoehto. Antaa PK seutulaisten pääasiassa päästellä se lähes 10% hiilivoimaa Suomessa (karvan yli 10% on kaikesta hiilivoimaa muu pääasiassa ekoa)

    Mitä tulee sähköön muuten niin työkaveri tuli polttomoottoriautolla ja laskeskeltiin että hänen auton lämmitys vei sähköä suurimman osan käyttämästäni sähköstä kun ajoin kotoa töihin. Hänellä oli siis sisätilalämmitin + lohkolämmitin päällä (1h vie saman kuin mitä meni työmatkalla). Itse kulutin noin 2kWh kotoa töihin ajaessani.
    Eli pääsen melkein töihin hänen turhalla lämmityssähköllä ja se polttisromu pitää vielä ajaa sillä öljyjätöksellä.

    Mitä tulee webastoon niin sekin vie polttoainetta ja se ~ 2kWh on noin 2 desiä eli sekin olisi sama jo.
    Eli polttis syö energiaa seisoen paikoillaan + alottaa hotkimaan urakalla sitten kun lähdetään liikkeelle... se 1 litran kulutus on jo niin paljon ettei edestakainen työmatka vie sitä alkuunkaan :D
    Ihan turha lähteä edes puhumaan polttisautosta ellei ajele biokaasulla.

    Mitä tuulisähöön tulee niin Fortumin latauspisteeltä latailin samalla kun olin uimassa. 100% tuulisähköö sanoo.
    Ilmainen lataustolppa. Vois periaatteessa latailla siitä aina kotimatkalla ja noutaa auton hetken päästä. Periaatteessa tuollasesta vois latailla ja tuoda sähköä kodin tarpeisiin jos olis pihi :) no ei nyt ajatella näin pitkälle.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2019
  12. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Sama juttu, mut mä tankaankin firman piikkii et ihan sama mikä se pumppuhinta on. Toisaalta ekohipeille ja muille hörhöille vois jo laittaa ennakkoverona joku 500e/vuodessa, niin vois kunnat lisätä niitä latauspisteitä yleisille paikoille eikä tarvis tavallisten heteromiesten osallistua niihin karkeloihin omista veroistaan.
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Eikös se ole parempi että yksityiset firmat itse asentelevat niitä ja antavat asiakkaiden käyttöön pientä korvausta esim 0,10 - 0,13€ / kWh (ei kaukana kotitalouksien sähkön hinnasta sisältäen siirron ja verot) tai ilmaiseksi.
    Tietenkin vetonaula on mitä K-Ryhmä alkaa kai käyttämään eli riittävästi ostoja K ryhmän paikoista vuodessa ja saa ladata ilmaiseksi muuten pientä korvausta vastaan.

    Lidl tarjoaa myös ja ilmeisesti pysyvämmin ilmaiseksi mutta eivät kai anna sähköä myymälän ollessa kiinni. Parempi että saisi 24/7 niin auto voi olla parkissa latauksessa kun asioi lähiympäristössä ja voihan autossakin olla samalla ilmastointi / lämmitys päällä (ottaa latausvirrasta sähkön).
    Myös lemmikin on mukavampi olla autossa kun käy asioilla jos ilmastoinnin jättää päälle.
    Ei se nyt kamalasti akkusähköä vie mutta samalla saisi ladattua akun + hoidettua tuon asian.
     
  14. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 753
    Se on hauska kun sähköautoilijat pihistelee, erä puolituttu ajelee ilman lämmitystä lasit sisältä huurussa, että sähköä säästyy. No, itse lähdin vierestä liikkeelle webaston lämmittämällä kotterolla, eikä yhtään haitannut, että diisseliä palaa. No, huvinsa kullakin. Ei sitä säästettyä sähköä tai muullakaan mitään kuoleman jälkeen tee...
     
    tth78 tykkää tästä.
  15. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Samaa olen itsekin ihmetellyt. Vähän sama kuin ostaisi älypuhelimen ja kytkisi siitä datan, gps:n yms ominaisuudet pois, vain jotta akku enemmän puhetta...:rolleyes:
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Eikös nykyään pidetä dataa päällä ja puhuta harvoin??? ainakin itsellä niin ettei ns. puheluita tule soitettua kuin yksittäisiä viikon aikana. :)
    Autossa taas on pidettävä senverran lämmitystä&puhallusta että ikkunat pysyy auki koska poliisikin voi muuten sakottaa. Ei sielä kabiinissa tarvitse +25C - +30C olla koska talossa paljon viileämpää itseasiassa makuuhuone on itsellä muutaman asteen alle +20 C.

    Se kyllä on yksi ja sama miten sitä lämmitystä ruuvailee jossain 25km työmatkalal kun tuollaisen nyt pääsee aina edestakaisin oli pakkasta kuinka vain mutta turhaahan se on vetää lämmitys niin kuumakse että pitää t-paidassa olla hikeä valuvana.
    Kyllä sillä nyt luulisi vähän väliä olevan kauanko polttis piuhassa turhaan on tai paljonko webastoa käyttää ja mitenkä ajaa koska muutenhan se on yksi ja sama tuo intialaisten ja kiinalaisten autoilu koska kaikilla on yhtäläinen oikeus autoilla.

    Tottakai sitä haluaa selvitä suht pienillä autoilun kuluilla. Ei se polttiksellakaan ajo kallista ollut 90 luvun bensa-autolla kaasuksi muutettuna noin 5.50€ / 100km polttoainekuluilla. Se auto tuli myytyä ja rahnat uuteen autoon kun kahta pienempää ei kannata pitää ja verojakaan maksella.

    Se oli tietenkin pakettiautoksi rekisteröity koska muuten olisi käytötvoimavero jotain 200+€ ja päälle perusvero eli yhteensä jotain alta 500€ vuosi vaikkei ajaisi. 320€ tosin lomat + pyöräilyt vähennettynä jäi johonkin 200€ vuosi (trafin sivuilta kätevästi aina pois käytöstä ja takaisin)

    Nyt ei tarvitse olla pakettiauto ja silti selkeästi pienemmät verot kaikkineensa (noin 140€ vuosi) eikä mene 5.50€ / 100km sähköön vaan kotona ladattuna energia+siirto+vero = + - 1.73€ / 100km / ~ 15kWh. Silloin kun ei lataa kotona niin 0€. Toki auto maksoi mutta maksaahan auto aina ja jos ostaisi samanhintaisen polttomoottoriauton eikä sekään pienellä mene kun ilmoitetut kulutukset on aivan muuta kuin oikeat.
    https://yle.fi/uutiset/3-10591971

    Uudet autot kuluttavat lähes 40 prosenttia enemmän polttoainetta kuin valmistajat ilmoittavat
    Ero todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välillä on nelinkertaistunut vuodesta 2001, selviää ICCT:n raportista.


    Naapureilla nyt autoja on 3-6kpl / talous. Itselle voisi toisen myös hankkia vaikka sitten sen V8 kuorma-auton kaasukäyttöisenä niin on 2 ekoautoa. Kuorma-autosta ei tarvitsisi turhia veroja maksella liikkui auto tai ei.
    No täytyy katsella kun on taas aika jatkaa rahan tahkoamista autolla jos vaikka sitten hankkisi sellaisen.
    Kompaktimpi sähköauto riittää hyvin ja kun penkit kaataa niin tavaraakin kulkee.
    Kevät-syksy aika menee kätevästi fillarilla tietenkin että pysyy rautaisessa kunnossa ja antaa vaikka kauniimman osapuolen ajella sähköautolla sitten kun itse satsaa omaan kehoon :)

    Autoilun kustannukset ovat hyvällä tolalla jos 1kk palkka riittää vuosiksi polttoainekuluihin.
    Polttoainekulut eivät ole merkinneet itselle mitään sen takia.

    Kymmeniä vuosia on perus henkilöautolla päässyt ~ 7L / 100km kulutuksiin. Luulisi että nykyään pääsisi samanlaisella 80km/h tasaisella ajolla ~3.5L / 100km bensaa aivan nauraen mutta ei... Mihin on merkittävä hyötysuhteen parannus jäänyt moottoreista?
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2019
  17. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Mallien koon kasvuun sekä turva- ja viihdevarusteiden tuomaan lisäpainoon ynnä moottorien koon pienenemiseen. Jos verrataan jotain neliovista "isoa" ysärimallia se painoi keskimäärin 1300-1500 kg. Sama auto on kasvanut tiloiltaan jo yhden kokoluokan ja painoa on tullut parisataa kiloa lisää samalla kun pienemmästä moottorista otetaan turbolla enemmän tehoja mitä vanhat vaparit antoi. Kulutus on kuitenkin parantunut jonkin verran varsinkin kaupunkiajossa, mutta ei nyt mitään useita litroja. Kumpi sitten on parempi valinta, joku vanha kevyt ruoska ilman herkkuja vai uusi painava kaikilla leluilla? Tehopainosuhde varmaan aika sama kummassakin kun katsotaan perusmoottoreiden valikoimaa.
     
  18. kulkuri68

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    158
    Tuossapa tuli testattuu 4 eri sähkö autoo ja ainut millä olisi jotain tehny oli Toyotan prius plugin hybrid. Yhdellä tankauksella ( 40 litraa poltoainetta +akut ) pääsee hyvissä oloissa jopa 1300 kilsaa mutta normi oloissa ja normaali asetuksilla pääsee noin 900 kilsaa .Matka ei lopu vaikka akut tyhentyisi ja akkujen lataus onnistuu jopa akrekaatin avulla .Samaten takuu on aika mukava 7 vuotta akuile ja jos akkujen teho laskee tuona aikana alle 80 prosentin akut vaihdetaan ilmaiseksi .Nyt sitten negatiivistä niin auton tekeminen saastuttaa luontoo niin paljon että voi vanhalla diisel mersulla ajaa 10 vuotta jos vuodessa ajaa 15 000 kilsaa jolloin vastaa samaa luonon kuormitusta kuin mitä auton valmistaminen tekee ja vielä suurempi miinus on se että akut ei todellakaan kestä 10 vuotta noissa niin ne joudutaan uusimaan ja kas 8 vuotta lisää ajoa sille vanhalle 3 litraselle diisel mersulle että päästään samaan saastuttamiseen kuin tuo sähköauton valmistaminen ja akkujen vaihtaminen saastuttaa .Huomioikaa tuossa ei ole edes sähköauton huolto kustannuksii eikä mitään muitakaan otettu mukaan vaan sen valmistus kustannukset .Puhutaanko sitten hinnasta niin tämä uusi toyotan prius plugin hybrid maksaa kaikilla herkuila pyöreesti 55 000 euroo ja tuolaisen vanhan 3 litrasen mersun saa jo 1000-3000 euron hinnalla .Et miten se meni niinkuin omastamielestä tämä sähköauton ihanussa ja puhtaus.Ps eikä vielä olla edes puhuttu siitä että jolain se sähkökin on tuotettava näihin sähkö autoihin .
     
  19. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Sulla nyt joku kompatuossa ?Ajellet jollain liki hiilineutraalilla polttoaineella ? vai mikä ? 3litranen diesel ei muuten taivu vähä päästöiseksi, jos et sillä tarkoita kulutusta.

    Mutta joo, kustennustehokkaampaa ohjata vaihtamaan paljon ajavat ja vähemmän ajavat voisi siirtyä vaputuviin vähän kuluttaviin.

    Tuohon ne kostit missä verotuksen painopistetta siirretään kovasti käytön ja päästöjen mukaan verotettavaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2019
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Tarkoitin nyt jotain uudempia kuin ysäriä... esim. 90-luvunl opusta 1998-2004 autoja jotka on aikas samantapaisia.. Osa malleista menee juuri about identtisinä 90-lopusta 2000 alkuvuosiin... Ei painoissa dramaattista eroa ole tuosta 10v uudempiin muttei kyllä kulutuksessakaan.
    Sanoisin että dieselitkin 1998-2004 menee about siihen mihin nykyään eli ei koske vain bensakoneita.
    Lisääntynyt teho ei kerro mitään... Huipputehoa juu mutta sitä ei käytetä kun ajetaan sääntöjen mukaan baanaa.
    Baanakulutuksen lasku on A ja O kun se putoisi kymmeniä prosentteja!
     
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Tuo on hybridi eikä sähköauto... Sähköauto se on jos se on rakennettu sähköautoksi ja se polttomoottori latailee akkua ei anna voimaa suoraan mekaanisesti... Silloin ideana on että 99% ajosta sähköllä ja joskus aniharvoin poltetaan polttoainetta.
    55 tonnia :D

    Itellä nyt sähköauto eikä montaa vuotta ole ikää. Hintaa oli päältä 20 tonnia päälle 50 tonnin sijaan joten sekin plussaa. Ajanut jo alle kuukaudessa pian 2 tonnia jo. Polttomoottorin koemielessä starttasin noin 40-50km matkalle kerran muuten ollut tyhjänpanttina kun ei ole ollut käyntiä kauempana tosin sen ainoan kauempana käymisen aikana paluumatkakin pikalataamalla 50kW latausasemalla noin 20min 80% tasoon... Joo kyllä näin pärjää..
    Kun menee harrastuksiin tai kauppaan on ilmaiset 22kW latauspaikat odottamassa ;)

    Valmistajien kannattaa muutenkin sähköautojen valmistuksessa tuottaa tehtaaseen sähköt uusiutuvalla energialla + käyttää mahdollisimman paljon kierrätysmateriaalia auton valmistukseen koska sekin on mahdollista ja onneksi niin tehdäänkin jo. Suomen sähköntuotanto on senverran puhdasta että keskimäärin 1v tai alle menee jonkun ~20+ kWh akuston (päästön) kuittaamiseen ja vähemmän jos valitset itsellesi tuuli/vesivoiman kotiin. Eli aja vain polttiksella.. Lämmität sitä lohkolämmittimellä+sisätilalämmittimella 1h niin sillä ajelee jo töihin hyvällä sähköautolla (siis samalla energialla) :)

    Autossa toki kannattaa olla se mahd. pieni "generaattori" niin saa ne verotkin alas. Periaatteessa sen voisi poistaa niin jää sähköauto mutta otteeseen se bensa-sähköhybridi. Painoo putoo hieman myös. Akustonkin vaihtaisi suurempaan niin ei tarvitsisi generaattoriakaan enää mutta saisi verohyödyn yhä mikä on Co2 Perusvero 1/3 vastaan sähköauton määrä / vuosi.

    Jos miettii että ostaisi yli 20 tonnia maksavan polttomoottoriauton maksaisi useamman satkun isompaa vuotuista veroa. Ajaa noin 20-30 tonnia vuoteen.. lasketaan 25,000km = 2750 € / vuosi jos 11€ / 100km polttoaine... Laskeskelin että itsellä 25,000km ajolla sähkö mitä käytän jää hinnaltaan johonkin 150€ luokkaan eli vuotuista säästöä 2600€ ja jos autoa pitää vaikka 4v niin se tekee jo 10 tonnia + veroedusta satkut / vuosi.. Sittenhän se auton arvo onkin laskenut jo senverran alas että se on molemmilla se arvonalenema tullut mutta säästynyt massia vain itsellä.

    Toki tuon 150€ voisi pudottaa 50€ lukemaan jos latailisi aina noissa ilmaisissa ja toisi auton illalla kotiin siitä vierestä ettei tarvitse kävellä hakemaan sitä aamulla (jättää vandalisoitavaksikaan)
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2019
  22. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Tässä oli oiva vertailukohta kun muori osti ekan mallin Almeran tuoreeltaan -96 ja samoin vikan (-05) ja autojen painossa oli 100-150kg eroa ja tehot pysyneet melko samoina, ehkä hitusen laskeneet uusissa koneissa päästöhömpän takia.

    Tämäkin riippuu kyllä autosta ja koneesta. Pakuissa ero on aika iso, jopa 1-2 litraa pienempi mitä ysärimalleissa. Henkilömalleissa sanoisin, että saman kokoluokan autoissa ei ole juuri eroa kulutuksessa, mutta pienemmillä koneilla saadaan samalla kulutuksella parempi kiihtyvyys ja enemmän tehoa. Sääntöjen mukaan ajaessakin on huomioitava esim. rampilta liittyminen motarille (80-120 kiihtyvyys) ja maantiellä ohitustilanteet jossa uudemmat autot yleensä pesee vastaavat vanhat 10-0.
     
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Ennenkin on keretty autoilla rampeista ja päästy perille mutta kulutukseen.
    VW Transportter vm.99 Vs 2017

    https://www.spritmonitor.de/en/over...s=1999&constyear_e=1999&gearing=1&powerunit=2
    1999 - min 6,23 average 8,11 max 10,78

    https://www.spritmonitor.de/en/over...s=2017&constyear_e=2017&gearing=1&powerunit=2
    2017 - min 7,23 average 8,35 max 10,19

    Tosin saihan 90-luvun aivan lopulla ja 2000 luvun alussa (toki myöhemminkin) noita myös tehokkaampina versioina aivan kuten nykyään eli tehoero ei mikään dramaattinen ole. Nykyään saa myös tehottomampia kuin mitä tehokkaammat versiot olivat aikaisemmin.
    Mutta kulutukseen.. 1999 menee keskimäärin vähemmällä mutta ero on niin pientä ettei käytännössä mene vaan sovitaan että samalla menevät.

    Average pitäisi olla uudessa luokkaa 5L / 100km niin uskoisin että moottoritekniikka on edistynyt selkeästi.
    Jos transportteri kulkisi sähkömoottorilla niin 50kWh / 100km ei olisi mikään ongelma vana pääsisi paljon vähemmälläkin ja vaikka kaupunkiajossa reippaasti alle 50kWh kun tuntuu kaupunkikulutus ransupossulla olevan luokkaa 10+ L / 100km eli yli 100kWh / 100km energiaa... Jos vanhus menee 10,78 niin uuden pitäisi mennä kaupungissa max 7L luokkaan että oltaisiin 30% saatu etua vähän alle 20v kehityksessä mutta EI niin ei.

    Kattelinkin sähköisen ransupossun tietoja.
    37.3 kWh for some 208 km (129 miles) or double pack 74.6 kWh for 400 km (250 miles).
    17.93 kWh / 100km eli ~ 18 kWh / 100km = 1.8 L / 100km (diesel)
    Isommalla akulla 18.65 kWh / 100km eli lisäpaino tuo hieman lisää kulutusta eli ~ 1.87 L / 100km (diesel)
    Jos 2019 ransupossu (diesel) menisi keskimäärin keskimäärin sanotaan 4L hukakoille olisi se silti enemmän kuin 100% kulutuksen nousu sähköiseen ransupossuun mutta se 5 6 tai edes 7L keskikulutus on vain haave...
    Ei näytä edistystä tulleen diesel rintamalla vaan oikeasti energiankulutus laskee vasta sähköllä.
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2019
  24. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Tossa pitää myös huomioida maakohtaiset erot. Saksalaiset on lähes varmasti ottanut omansa kaikilla varusteilla ja tehokkaammilla koneilla (100-150hp) kun meillä myydyt on ns. suomimalleja ilman lisävarusteita ja halvimmilla koneilla (68-100hp). Lisäksi saksalaiset vetää siellä motarilla niin paljon kun autosta lähtee, joten huippukulutus on varmasti isompi mitä meidän pakuilla. Puhumattakaan siitä, että noissa vanhoissa volkkareissa ei ollut edes ABSeja joka rajoittaa nopeuden max 80/kmh.
     
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828

    Tesla antaa potkut tuhansille - "automme edelleen liian kalliita useimmille"


    - IL

    - Kauppalehti
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
  26. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    teslan kupla puhkeamassa
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti