Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Totta kai sähköautoja aletaan verottamaan jos ne oikeasti yleistyvät. Valtion kassaan tulee jatkuvasti miinusta mitä enemmän sähköautoja tulee. Tämä nyt on ihan selvä juttu ollut koko ajan. Jostain niitä veroja pitää kuitenkin kerätä.

    Ilmaston pelastus on pelkkä keppihevonen.
     
    Viimeksi muokattu: 26.12.2018
  2. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Suomihan olisi jo täynnä sähköautoja jos autoilusta ei tarvitsisi veroja kerätä. Sen kun vapauttaisi sähköautot kaikista veroista ja maksuista kuten norjassa niin johan alkaisi kauppa käydä. Koko systeemiin on leivottu niin paljon veroa ettei sitä usko kukaan, tosin ei se kaikki ole autoille, mutta käytännössä joku vakuutusmaksuvero on autoveroa, koska autovakuutukset ne euromääräisesti ovat keskivertokansalaisen suurimmat vakuutukset. Kaikki pois vaan verovapaaksi niin johan alkaisi tapahtua.
     
    Viimeksi muokattu: 26.12.2018
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Sähöautot on varsin voimakkaasti verotuettuja, jos autoista ei yleisesti kerättäisi veroja, niin sähköautoilla ei olisi enään veroetua ja niiden kilpailukyky kärsisi nykytilanteeseen verrattuna. Lataushybrideissä osa malleista on suosittuja ensisijaisesti siitä syystä että ovat halvempia kuin vastaavan suorituskyvyn ei hybridit.
    Vai olisiko enemmänkin tuloveroa (vertaa ALV)
     
  5. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Ensimmäinen täysin sähkövetoinen lavari vaikuttaa hyvältä: yli 600km toimintamatka, yli 1000nm vääntömomentti ja perinteinen nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Taipuu myös ( jenkkilässä tärkeään ) viiden tonnin painoisen kärryn vetämiseen.

     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Verotus on muuten jännä juttu.
    [​IMG]
    Eli kannattaa hommata sähköauto missä on myös polttomoottori vaikkei sitä tarvitse about koskaan.
    Sähköauto maksaa 1,5 senttiä / 100kg veroa per päivä mutta jos siinä on vaikka pienikin generaattori backuppina putoo se 0,5 senttiin eli 1/3 alkuperäisestä :)
    Perusveroon mikä on Co2 pohjainen ero on silti pieni vain muutaman euron koska 0g Vs 10+ g ero perusverossa on muutaman euron vuodessa eli kokonaisuutena voittaa.
    Tämä yhdistettynä tietenkin edukkaaseen kotilataamiseen ja useisiin ilmaisiin julkisiin latauspaikkoihin (kotilatauksia nopeampia)

    Akuston ei tarvitse olla kovin suuri vaan sellainen että se riittää 100% päivittäisiin ajoihin eli ~ 100km + - range riittää ja tarvittaessa pikalataus joskus pidemmillä matkoilla + ehkä generaattorin laulanta joka pudottaa verojakin.

    g/km €/365 pv
    0 106,21
    5 107,67
    15 110,96 <-- Tässä eroa vielä alle 5€ mutta käyttövoimaverossa voittaa.
    Sähkö + diesel ei kannata vaikka dieseliä ei juuri käyttäisi niin kamalat verot lankee maksuun ajoneuvosta (jopa useamman vuoden sähköt) :D

    Jos ajatellaan sähköautoa jossa on polttomoottori bensa Vs diesel ja sitä polttomoottoria ei käytä kuin aniharvoin niin silloin diesel kikottimesta maksetaan 250€ vuodessa enemmän veroa... Perusvero Co2 mukaan aika sama.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2018
  7. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Eikös tuo ole niitattu monokokki ja hyllytavarasta voimalinja. No ei se väärin ole, rahat pois tyhmiltä vaan. On tää ihme touhua.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2018
  8. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Jep hybridi vaikuttaisi melko varmalta hankinnalta Suomen veroilmastossa. Etenkin kun uusimmat hybridit pystyvät toimimaan niin että bensamoottori toimii pelkkänä "generaattorina"akuille alemmilla nopeuksilla ( esim. Toyotan jotkin mallit, Honda CR-V 2019 jne. ) .
     
  9. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Maailman suurin autonvalmistaja hätkähdytti: Polttomoottoriautojen kehityksen loppulaskenta on jo menossa - is



    Näin ollen voisi ajatella, että siinä 2040 tienoilla ei mikään autovalmistaja enää valmista polttomoottorivehkeitä.

    Herää kysymys, minkälainen merkitys öljyteollisuudella on maailmantalouden rattaiden pyörittäjänä?

    Voisiko ajatella että jos, tuo on toimiva ja lupaukset täyttävä auto niin olisko muulla edes merkitystä? Tietenkin lavareissa totuttu enemmän runkopalkkeihin vielä edelleen, toisaalta materiaalitekniikan kehittyminen on tehnyt myös koreista kestävämpiä kuin mitä 80- luvun lavarinissanit/toyotat olivat.
     
    Viimeksi muokattu: 02.01.2019
  10. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Jos se toimii eli siis siitä saa rakennettua auton jolla voi ajaa A-->B se on hyvä.
    Jos se vielä allentaa kustannuksia eli auton saa halvemmalla vielä parempi.
     
  11. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No se mun pointti oli ettei tuolla puljulla ole mitään mahdollisuuksia teollisesti tuota tuottaa tuolla hinnalla, ottaen huomioon rakenteen ja speksit. Mutta saahan sitä protoja rakennella ja rahat ottaa. Jos ei tästä vielä käynyt selväksi, niin tuollainen rakenne soveltuu yksittäiskappaleisiin ja piensarjoihin, joissa ei hinnalla juuri ole merkitystä, mutta sarjatuotettuna on täysin katastrofaalinen.
     
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Mistä näin päättelet? Onko mitkään muut maat kuin muutama EU-maa kieltämässä polttomoottorien käyttämisen (henkilö)autoissa? Nämäkin päätökset ehtii vielä hyvin pyörtämään. :)

    Ihan hyvä, raakaöljystä tehdään muutakin kuin autoihin bensiiniä ja dieseliä. :)
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2019
  13. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
  14. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Olisihan tuo loppulaskenta arabimaille, jos öljylle ei enää olisi tarvetta. Mitään osaamista siellä ei ole. Ikävä kyllä en näe öljyn tarpeen loppumista.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    https://www.telegraph.co.uk/motorin...roblems-not-part-of-a-recall-Honest-John.html
    In the case of the Mazda6 2.0-litre diesel the problem is that the extra fuel to burn off the particulates is pumped into the combustion chambers in cycles to create extra heat to burn off particulates trapped in the filter.
    If the use of the car has caused the DPF to become particularly badly blocked, then this doesn't happen and the extra fuel goes into the engine sump.
    That is why Mazda6 diesel owners are warned to regularly check sump oil levels and if it rises get the car to a dealer. This isn't a problem with the newer 2.2 Mazda diesel.

    Tosin 2.2 dieselissä on omat ongelmansa jotka johtavat koneen laukeamiseen... Ei kannata japanilaista dieseliä ottaa vaan ennemmin katsoa vaikkapa Cumminsin dieselillä varustettuja autoja jos luotettavaa hyvää dieseliä halajaa eli amerikkalaista dieseliä :)
    Niitä on kyllä Euro ja Japani autoihin myös laitettu.

    Joku kommentoi seuraavaa:
    It does though do its DPF burns evidenced by increased idle speed, very hot exhaust and hugely increased fuel consumption – eg at 60km/h it goes from 3.6 to 7.6 during the burn.

    Siis tuommonen kulutuksen nousu tarkoittaa dramaattisesti suurempia Co2 ja muita päästöjä polton aikana... Eihän se nyt käy päinsä... Verot ylös
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2019
  16. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828

    Suomalaisilla on lähes miljoona peräkärryä – riittääkö niille jatkossa vetoautoja?

     
  17. Mortalomena

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2013
    Viestejä:
    71
    Engineering Explained youtubessa selvitti että menee noin 1 - 5v siitä kun lyöt vanhan autosi paaliin ja ostat sähköauton että sähköauton tekemisestä johtunut hiilidioksidipäästö on kuitattu ja alat "pelastamaan maailmaa". Tuo 1-5v siksi koska se riippuu mistä lähteestä sähkösi on saatu. Vaikka siitä 100% tehtäisiin hiilellä olisi silti ympäristöystävällisempää kuin ajaa polttomoottoriautolla. Tämä siksi koska hiilivoimaloiden hyötysuhde (80% +?) on paaaljon parempi kuin autosi moottorin (20-40%)
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2019
  18. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Sähkön siirrossa sinne akkuun ja vetäville pyörille menee myös osa hukkaan.

    Joku tietävämpi voisi laittaa laskelmia esille. :)
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Niin menee. Hukkaan menee myös bensan ja dieselin käytössä energiaa joka paikassa esim. öljyn etsinnässä ja sitten kun rakennetaan öljynporauslautta ja päästetään päästöjä tahallisesti ja "tahattomasti" :) ja sitten se taas pumpataan se öljy vaikkapa tankkeriin joka sekin tarvitsee energiaa ja päästelee tahallisesti tai "tahattomasti" öljyä mereen ja sitten taas pumppaillaan satamassa säiliöihin ja ruvetaan jalostamaan jalostamolla joka kuluttaa kamalasti energiaa... 1 gallona jalostettua bensiiniä tarvitsee energiaa niin paljon että ajelen sillä töihin sähköautolla siis vain tuo jalostusprosessi. Sitten se taas pumpataan säiliöön ja pumpataan taas kuljetuskalustoon ja pumpataan taas huoltoaseman säiliöön ja pumpataan autoosi (joka välivaihe tarvitsee energiaa kun pumpataan ja myös kuljetus).
    Kaasun kanssa ei tarvitse kuljettaa onneksi ja sähkökin kulkee johtoja pitkin.

    Tuuli/vesivoimasopimus sähköliittymään niin Co2 arvo sähkön osalta jää hyvin pieneksi itseasiassa niin pieneksi että öljynporaus ja muut paskat siinä tuottaa tuhannesti enemmän päästöjä kuin tuollaisen ekosähkön tuotanto.
    Turha vääntää siis säköntuotannon päästöistä kun kaikista pahimpia luonnolle on juuri öljyntuotanto.
    Pääasia että energiantuotannon päästöt alas ja ajoneuvon tuottamat päästöt alas.
    Helpompi kontrolloida vaikka hiilivoimalankin päästöjä isossa mittakaavassa kuin liikkuvassa pienessä ajoneuvossa. Ei ajoneuvoon voida tunkea mitä tahansa laitteistoja niiden painon ja koon tai esim. hinnan takia. Voimalaitos onkin tässä toinen asia.. Hiilivoimalan Co2 voidaan vaikka ottaa talteen mutta ajoneuvossa ei mene niin.
     
    joo22 tykkää tästä.
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Unohtamatta polttoaineen jakelun mahdollistamien infran (asemat, tankkiautot) valmistus ja käyttö
     
    joo22 tykkää tästä.
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Millaisia autoja tuossa ollaan pistämässä paaliin ?
    On julkaistus laskelmia missä päästösähköllä (hiili) ajaminen aiheuttaa enemmän co2 päästöjä kuin eurooppalainen diesel, kohtuu ajoilla, vähillä ajoilla ero kasvaa.
    Logiikka tuolle dieselin voitolle oli siinä että diselin hyötysuhde tankarenkaille oli parempi kuin huonolla hiilisähköllä.
    Siitä en muista oliko laskettu hiilen ja dieselin osalta ihan sen kaivoksen, poraus/särötystä edeltävästä, vai vasta kaivoksen/lähteen reunalta. Sähkölle oli laskettu akkunvaihto, tosin se ei tehnyt dieseliä voittajaksi.

    Muistaakseni jonnekkin sähköauto ketjuunkin tuosta postailtu lähteineen.
    Tuossa joku erikois konseptivoimala, Suomessa hyötysuhde on näissä lämpö sähkövoimaloissa varsin hyvä, mutta kaukan tuollaisesta. Ihan oma lukunsa sitten jos katsoo mitä siellä perus hiilivoimala-aluiella. Ja toki siitä jäljellä olevasta, mikä pistorasiasta tulee pihalle häviää prosentti jos toinenkin ennen kuin on renkaassa. Disel/Bensa moottoreissa polttoaine tankin hyötyshude on hyvin korkea, samoin se jakelu. Polttomoottorissa moottori heikoin lenkki.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Ei se kovin korkea ole... Meksikonlahden öljyonnettomuus on yhä kesken... Samaten Exxon Valdez joka sattui 1989 on yhä kesken ja lista on hyvin pitkä. Kaikki nuo voidaan laittaa yhä jatkuvana kaikkeen bensa/diesel kulkemiseen lisäverona kunnes luonto on palautunut tasoon ennen onnettomuuksia.

    Niin ja pelkästään jalostamolla 1 gallona bensaa tuotettuna vie energiaa (kWh) niin paljon että sähköauto kulkee kymmeniä kilometrejä. Siis vain jalostus johon ei kuulu mikään sitä ennen ja sen jälkeen. Eli se bensiiniauto ei ole kulkenut tietenkään mihinkään eikä se gallonalla pääse kuin 50km kaupungissa sitäkään. :)


    Siis jalostamo tarvitsee energiaa ja tupruttaa kokoajan kamalasti Co2:sta sekä muuta päästöä ympäristöön eli fossiilista kamaa käytetään + sähkö päälle.

    Biokaasun tuotannossa taas ei tämmöistä tarvita eli ei tarvita polttoaineen valmistukseen tunkea energiaa menemään ja päästöjä ilmakehään.

    Onhan sitä hiilivoimalaakin mahdollista toteuttaa puhtaammin.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Clean_coal_technology

    [​IMG]

    Suomessa jos sähköä käyttää niin voi valita sopparissa 100% uusiutuvaa tai sitten antaa olla ja mennä keskimääräisellä eli 45% uusiutuvaa ja Co2 neutraalia 78%.
    Jos taas ajelee bensiinillä ja dieselillä tilanne on aikalailla toisenlainen.
    Toki Suomen kivihiilivoimala on varmaan puhtaampi kuin monessa muussa maassa mutta sitä on vain 10,4% ja öljyäkin 0,3%.

    Oli se ydinvoimaa jätteistä biomassasta tuulesta vedestä jne.. niin se on aina parempaa sähköautolla ajaen kuin mikään bensan ja dieselin polttaja mm. edellä mainituista syistä mitkä liittyy luonnon pilaantumiseen ja ylipäätään sen polttoaineen valmistamiseen jalostamoissa jne... Suomessa ei tietääkseni ole öljylähteitä joten öljy tulee muualta missä taas luonto kärsii ja sen öljyn käyttäjänä on vastuussa.

    Mitä tulee autoilun päästöihin taas muuten... Polttomoottoreissa saastelaitteiden (myös hiukkasloukku AdBlue jne) on toimittava aina. Vanhemmilla autoilla taas päästöt on mitä on...

    Sähköautot taas oli ne kuinka vanhoja tahansa tai uusia on päästö 0 autosta ja niitä voimalaitoksia voi puhdistaa aina ja voi toki valita sopparissa mistä sähkö tulee eli KAIKKI sähköautot puhdistuu keskimäärin kun sähköntuotanto puhdistuu samaten se muukin sähkö mitä kulutetaan.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    No en tiedä mitä yrität kertoa.
    Ja tuosta sun gallona jutusta, se toki huomioitu, käytit gallonaa ilmeisen tarkoituksella, yksi gallona on kymmeniä kilowattitunteja energiaa , josta jalostuksen hävikkiä vertaat harhaanjohtavasti, jos sillä hävikillä kuvittelet ajavasi, ja muutat sen hävikin sähköksi akkuun hiilen jakeluketjunkautta niin lyhyeksi jää kulku, ja isoksi co2 päästöksi.
    Eli kaivoksesta/poraus paikalta akseliin paha hiilisähkö häviää joidenkin laskelmien mukaan reilusti, ja jonkin YouTube videon mukaan voittaa mennentullen. Se kannattaa muistaa että vaihteluvälit eri ketjujen vaiheissa on isot, mikä mahdollisimman oikein tehtynäkin mahdollistaa yksitäistapausten järjestyksen erilaisiksi.
    Sähköauto on vahva paikallispäästöissä.
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Jos otetaan keskiarvo niin sähköauton sähköstä on vain 10% hiilivoimaa 45% uusiutuvaa ja 78% hiilineutraalia sähköä siis vaikkei oma sähkösoppari kiinnostaisi.
    Bensalla ja dieselillä vaikea päästä tuohon. Siis tämä on vain fakta tilanne tällähetkellä.

    Helsingin alueella pääasiassa voi oikeasti käyttää hiilisähköä (jos niin haluaa tehdä sopparissakin) mutta sekin voimala on lähellä alasajoa...
    Suomessa ei käytännössä voi edes hiilivoimasähköllä ajaa sähköautolla vaan siis periaatteessa aina 78% (2016) hiilineutraalisti tosin kokoajan paranee ja nykyäänkin varmaan jo parempi tilanne.
    Taasen aina kun tankkaa bensaa tai dieseliä on mieli :( mutta onneksi omalla kohdalla se on vähäistä koska itse siirryinkin jo bensa-sähköhybridiin (verot pienet vaikka henkilöauto) kun pukki auton jouluna toi. Bensaa olen siihen tankannut jo useamman litran ja ajellut yli 1000km. Pisin yhdensuuntainen matka ollut 170km tähänmennessä talviaikana ja nyt siis talviaikana pienin kulutus 12kWh / 100km.

    Sähköstä maksan sen mitä kotona lataan tai sitten jos haluan säästää niin jätän kotimatkalla auton ilmaiselle latausasemalle ja haen myöhemmin pois. :)
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Sähkön taika on siinä että ei tarvi vaihtaa autoa jos vaihtaa sitä energialähdettä.

    Jos haluaa suht aidolla uusiutavalla ajaa, niin lähinnä kai vesivoima, sitä odotellessa että tulee tuuli ja aurinko tuotteita joissa lataa vain silloin kun ko voimaa on verkossa hänelle.

    Keskiarvo on toki tyksitapa laskea, ja voi olla ihan hyvä jos miettii paljonko se ekosähkö päästelee.

    Euroopassa on maita joissa hiili on ihan vahva ja maissa joissa paljon uusiutuvaa mutta uusiutuva ei ole vesivoimaa on herkästi hiilen osuus iso.


    Öljyllä tuotettu taitaa tulla puhtaampaa sähköä kuin hiilellä, tosin kalliimpaakin, mutta ajatus että disel generaattorilla lataa ei ole ihan huuhaata.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  26. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 051
    Suomessa onneksi voi tehdä sopimuksen omasta sähköstä eli voi päättää mitä sähköä kaikki kodin sähkö on sekä auton energia. Onneksi sen hinta / kWh ei eroa ja no vaikka eroaisi niin siirto+vero = 2-3x energiahinta joten yksi lysti.

    Samaten kaasulla ajaen jos haluaa biokaasulla ajaa niin valitsee sen. Samaa putkea se biokaasu käyttää Gasumin asemilla. Gasum siis tuottaa senverran biokaasua mitä asiakkaat valinneet tankkausasemilla ja varmaan PALJON PALJON enemmänkin sinne putkeen. Ei sillä ole väliä tuleeko se biokaasu tankkaajan autoon koska hän sitten kompensoi vaikka sitä teollisuuden maakaasua biokaasuksi joten sama se on missä se poltettiin kunhan se on tuotettu.
    Olisi aivan idioottimaista rakentaa erilliset kaasuputket tai sähköverkko uusiutuvalle. Siitä olisi ekologisuus kaukana.

    Enemmän biokaasua tuotetaan putkeen = vähemmän Putlerin maakaasua Suomeen eli profit veronmaksajille ja paikallisille biokaasun tuottajille :)
    Sama se on sähköntuotannossakin eli Suomessa tuotettu uusiutuva sähkö on mahdollisimman hyvä juttu.

    Muuten eikös öljyvaltio Norja tuota ekologisesti sähkönsä ja myy öljynsä pois? --> löytyi
    In Norway, 98 percent of the electricity production come from renewable energy sources. Hydropower is the source of most of the production.

    Norjassa nyt ei kannata polttomoottorilla edes ajella jos ajattelee luontoa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti