Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Ei autoa valita käyttövoiman mukaan vaan sen mukaan että on riittävän suuret tilat, tehoa, väri, ulkonäkö muuten, maasto-ominaisuudet tms...
    Moni asia vaikuttaa hintaan ja se voi olla että uusi auto maksaa 12k 20k 45k 85k (puhun siis uusista autoista koska käytetyt ei sovi tähän ajatukseen)
    Toki ei muropalkkaiset (persaukiset) joutuu miettimään käytettyjä tai uuden hinnassa miettimään maksaako se auto 19 950 € vai 20 150 € koska 200€ saa paljon kaljaa...

    Mutta edelleen raakaöljyn saattaminen satamasta asemalle valmiiksi aineeksi saataville maksaa toi myös. Sähköautoilla se "tankkausasema" on sielä missä se auto seisoo jos lähettyvillä on sähköt ja yleensä kehittyneessä maassa on.
    Vaikkapa 6A virralla kerkee lataamaan vuodessa ~ 11,000 kWh edestä energiaa kun ajatellaan että auto on 2h ajossa vuorokaudessa ja seisoo loput 22h toimettomana latingissa.
    55tkm kerkee vuodessa ajeleen tuollaisella hitaalla latauksella onnistuneesti eli 150km päivässä. Tämä onnistuu jo monella nykysähköautolla ongelmitta.
    16kWh eli noin 12h piuhassa pienellä teholla riittää. Jokainen sammuttaa sen Moccamasterin (about sama teho) siksi aikaa niin sähköverkkokin kestää vaikka kaikki latais samaan aikaan. :)

    Olisihan se säälittävää jos sähköverkko ei kestäisi sitä että jokainen keittää kahvia samaan aikaan.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2018
  2. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Se mitä suomen sisällä tehdään ei vaikuta vaihtotaseeseen. Auton tai raakaöljyn tuonti vaikuttaa. Kaiken lisäksi tällä hetkellä kaikki bev ajoneuvot tehdään euroopan ulkopuolella. Eli kysymys on edelleen se sama mitä sanoit, eli miten se sähkö vs polttomoottori vaikuttaa suomen kauppataseeseen? Oikeastaan kysymys on vielä laajempi, eli miten nopea sähköistyminen ja akkutuotanto vaikuttaa koko eurooppaan. Tällä hetkellä kukaan ei vielä halua laajaa sähköistymistä euroopassa koska omaa akkutuotantoa ei ole vielä tarpeeksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2018
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
  6. ShK

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2000
    Viestejä:
    1 393
    Juttelin tuossa Kanadalaisen neidin kanssa kun on ovat nämä helteet täällä. Hän sanoi "400km in the summer and 300km in the winter, on our "base" Model S 75D". Eli, "cooling does not much, but heating hurts range a lot".
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2018
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Lämmitys on aika oleellinen pohjoisemmissa maissa... En tiedä onko tuohon olemassa yhtäaikaa fiksua ja riittävän halpaa keinoa ratkaista asia, jotta valmistajat ottaisvat sen käyttöön?

    Aika lailla hupenee toimintamatka lämmityksen johdosta.
     
  8. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Lämpöpumppu kyllä työntää talvellakin lämmintä ja tuo neljäsosan pudotus on sen ansiota. Muuten se olisi puolet. Mutta voi olla että lämpöpumpun tehoa ja systeemin hyötysuhdetta rajoittaa liian pieni kenno edessä.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Webasto... Jos haluaa siitä vielä pumpun pois (ei mee siihenkään sähköö) niin käyttää sitä vaikka kaasulla esim. metaanilla mitä voi tankata näppärästi ympäri maailmaa eikä savuta kuten dieselin kanssa pöhisevät paskat... On muuten haisevia paskoja usein moiset silloin... Biokaasua käyttäen olisivat vieläpä vihreämpiä reippaasti kuin sen sähkön kanssa lämmittäessä.
    Periaatteessa voisi käyttää vaikka nestemäistä metaania jolloin sitä voisi käyttää myös jäähdytykseen ja kun se jäähtyy niin sitä lämpiävää ja höyrystyvää metaania voisi sitten poltella webastossa tai vaikka polttokennossa sähköksi.

    Kaasu + webasto on ollut jo kauan käytössä automaailmassa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2018
  10. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Jos halutaan ekologinen polttoainelämmitys sähköautoon, niin jokin etanolipohjainen lämmitin voisi olla se järkevin vaihtoehto.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Webasto toimii millä tahansa hiilivedyllä. RE85 jos tankkaat siihen sielä on bensaakin seassa --> NOU NOU.
    Biokaasua vaan pulloon ja on 100% vihreetä. :)

    Muutenki toi etanoli Suomessa kökkö kun et voi ajaa 100% sillä.
     
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    No ei ole. 100% ja jäisi auto talvella pihaan.
     
  13. HardWarez

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2000
    Viestejä:
    252
    Nyt on muutama viikko tullut ajettua 2015 vuoden e-golfilla, joka siis on esimmäisen sukupolven sähkögolfi 24Kwh akustolla. Nyt uutena myytävä e-golf on muuten käytännössä sama auto mutta akusto on 50% suurempi kuin tuossa minun autossa.

    Keskikulutus minulla on 13kwh/100km, mukana kaupunkia, maantietä ja motaria. Edullisia kilometrejä siis, etenkin jos ei tarvitse käyttää maksullisia pikalatureita. Niidenkin kanssa tosin 100km hinnaksi tulisi vain noin 3 euroa eli edelleen huomattavasti halvempaa kuin polttomoottorisilla. Mutta kyllähän tämä jonkin verran harrastuneisuutta vaatii, koska aina kun lähtee kantaman äärirajoille niin homma täytyy suunnitella jotta pääsee varmasti kotiinkin asti. Julkiset laturit ei ole vieläkään 100% luotettavia, joskin luotettavuus ja määrä on parantunut huimasti viimeisen parin vuoden aikana. Esim Lidl on juuri avaamassa Hki-Tre välille kaksi uutta pikalaturia, toinen Hämeenlinnaan ja toinen Lempäälään. Myös Kesko on laajentamassa omaa latausverkostoaan tämän ja ensi vuoden aikana.

    Olosuhteiden vaikutus rangeen on niin suuri, ettei mitään täsmällistä ajomatkaa pysty sanomaan. Aamusella kun ajelen taajamanopeuksia töihin niin lämpötilat on olleet sen verran suotuisat, että ilmastoinnin voi pitää kokonaan pois päältä. Kulutus silloin noin 9kwh/100km. Motarilla taas 30c helteessä vakkarissa 110km/h ja kulutus onkin 16kwh/100km.

    Hauskaa ja edullista on ainakin toistaiseksi ollut tämä sähköautoilu. Lappiin jos lähdettäisiin niin se tapauhtuisi edelleen perheen bensafarkulla mutta täällä etelä-suomen alueella liikkuminen sähköllä on aivan mahdollista. Sanottakoon vielä, että ekotekona en pidä minkäänlaisen auton ostamista riippumatta käyttövoimasta. Omat motiivit olivat edulliset käyttökustannukset ja uuteen teknologiaan tutustuminen.
     
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Kaveri kävi kylässä ionoq:lla 200 km päästä ja kertoi, että kyllähän se toisaalta on virkistävää kun saa pitää sen puolen tunnin paussin tuolla matkalla...Onhan tuo n. 200 km toimintamatka (helteellä/kovilla pakkasilla/kaatosateessa pienempi) vielä aika pieni kun vertaa polttiksiin. Tuossa saa opetella autoilun aivan uudestaan, sillä nyt on tottunut tankkaamaan kun on 1/4 tankki jäljellä bensaa, eli juuri tuo 200 km range jäljellä...

    Ehkä tulevaisuudessa tuo muuttuu:

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/...utissa-toimintasade-800-km/6665122#gs.na5xTEs

    Noita uutisia vain on tullut viime vuosina niin paljon, ilman konkreettisia näyttöjä käytännön sovelluksiin, niin usko noihin on vähän koetuksella.
     
  15. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Rahastahan se on kiinni. Sweet spot on varmasti jossain 50kWh tienoilla, mutta sillä ei pääse kuin 300km ihanneoloissa. Ei sen tuplaaminen ole mikään ongelma, se vain tuplaa hinnan kun on tehtävä monta luokkaa isompi autokin jotta isompi akku sinne sopii.
     
  16. Jupetus

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    695
    Otin itselleni kesäprojektiksi vuokrata Teslan Model S:n kahden viikon ajaksi ja kirjoittaa kokemuksista pieni blogi. Vähän yllätyin, kuinka toimivaa sähköautoilu jo nyt on, mutta tietysti kyllähän noin kalliilla autolla elämän pitäisikin olla helppoa: https://teslatesti.blogspot.com/
     
  17. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Aika kattava kokemus Teslasta. Muutamia mutkia on matkassa vielä, ennenkuin nuo lyövät itsensä läpi. Tällä hetkellä kun esim. Leaf:n ja Pulsarin hankintahinnan erotus on liki 20 000€, tarkoittaa se n. 500 000 km ajoa, ennenkuin tuon saa kurottua umpeen. Leaf:n km-hinta sähköautoilevan motoristin blogista 0,26€/km ja bensiiniauto omista laskelmista 11v seurannalla 0,30€/km.

    Toinen seikka kokonaan on akkujen kierrätys, sillä tällä hetkellä ovat ongelmajätettä ja saastuttavat luontoa siinä missä fossiiliset polttoaineetkin...
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Eikös tuo 4 senttiä ole yksi ja sama... tai siis no eikai autoa valita senttiä / km hinnan mukaan vaan myös monen muun asian mukaan. Tarvitseeko sen nyt olla PALJON halvempi / km ajaa että se otetaan?

    Litium akut eivät taida olla ongelmajätettä. Vanhoista akkutyypeistä on jo kauan sitten luovuttu mitkä ovat ongelmajätettä.
    According to the U.S. government, lithium ion batteries aren't an environmental hazard. "Lithium Ion batteries are classified by the federal government as non-hazardous waste and are safe for disposal in the normal municipal waste stream," says Kate Krebs at the National Recycling Coalition. While other types of batteries include toxic metals such as cadmium, the metals in lithium ion batteries - cobalt, copper, nickel and iron - are considered safe for landfills or incinerators (Interestingly enough, lithium ion batteries contain an ionic form of lithium but no lithium metal).

    Syy miksi niitä ei vielä isossa määrin kierrätetä on siinä että halpaa litiumia on tarjolla. Sitten kun sitä ei enää saa niin alkaa kierrätys joka on typerää kuten moni muukin asia... Ei hinnan perässä kuulu juosta vaan luonnon hyvinvoinnin perässä vaikka se maksaisikin paljon enemmän.

    Öljyä noh ei voi kierrättää... Se auto mikä bensaa / dieseliä polttaa saastuttaa pakoputkestakin ei pelkästään kun sitä öljyä etsitään pumpataan kuljetetaan lasketaan osa luontoon ja sitten loppu jalostetaan ja kuljetetaan huoltoasemille pumpataan säiliöihin ja pumpataan takaisin autoihin.

    Eli kaikki tuo etsintä pumppaus (moneen kertaan) jalostus vie myös paljon energiaa ja vaatii turhaa laitteistoa jota ilman voidaan olla myös polttomoottoreilla eikä tarvitsisi laskea luontoon mitä tehdään viikottain joka itsessään lisää luonnon kuormitusta bensa/diesel autoilijalla moninkertaisesti sähköautoilijaan tai biolpolttoaineilla ajavaan nähden :)
     
    Viimeksi muokattu: 31.07.2018
  19. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Laskelmasi olettaa, että polttomoottorin kustannuserot pysyvät samana tulevina vuosina. Me kaikki tiedämme tasantarkkaan, että meidät pakotetaan verotuksella ja muilla toimenpiteillä siirtymään sähköautoihin. Jos katsoo esim. mitä tahtia ajoneuvoveroa on nostettu viimeaikoina, niin erittäin konservatiivinen arvaus: 2 vuoden kuluttua tuplat ja 5 vuoden kuluttua 4x nykyiseen verrattuna keskikokoisessa perheautossa.

    Hallitus tekee kaikkensa päästäkseen siihen EU:lle luvattuun sähköautomäärään. Dead line kun lähestyy niin tehdään paniikissa valtavia kertakorotuksia polttisautojen veroihin. Tuohon määräaikaan ei ole oikeasti enää montaavuotta ja paniikki iskee kohta kunnolla ministeriössä.

    Ei tarvi edes foliohattua ymmärtääkseen tämän.

    Akkujen kierrätys-argumentti on epävalidi. Esim. Wärtsilä ja Huyndai ilmoittivat juuri käyttävänsä noita käytettyjä akkuja laitoksissaan. Tämänkin jälkeen ne voidaan kierrättää sulattamalla ja erottelemalla metallit. Muitakin kierrättäjiä on jo.

    Jos nuo olisivat ongelmajätettä niin kerro minulle mistä saan "loppuunajetun" Teslan akun noutaa? Sellaisen saaminen olisi lottovoitto aurinkopaneelien kanssa asennukseen.
     
    Viimeksi muokattu: 31.07.2018
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Ongelmajätettä, mm. llitiumioniakkuja, löytyy kyllä sieltä missä niitä käsitellään. Ihan käypää kamaa, mutta ne menevät tuhottavaksi. Jos yritys tai valmistaja aikoo tehdä niillä jotain muuta kuin hävittää ne asianmukaisesti ja laillisesti, siitä pitää olla aika tehtynä tarkat suunnitelmat ja vastuut sanktioineen. Ei li-ionit ole mikään poikkeus, ongelmajätettä ei saa "hävittää" firmoista kuluttajille oli se sitten mitä tahansa.

    Ja jos joku tietää hyvän paikan, ei sitä varmasti kerro :D
     
    Viimeksi muokattu: 31.07.2018
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Ajattelit ettei sähköautoihin lätkäistä km-käyttömaksua tulevaisuudessa tai että ne voi loputtomiin ladata ilmaiseksi marketeissa tai ettei sähkön- tai siirron hinnat nouse?

    Sitä on laskettava tämän hetken tietojen mukaan, tulevaisuudesta kun ei pysty sanomaan. Petrooli tarjosi hetken huokeata autoilua, samoin 80-luvun piilofarmarit.

    Viisi vuotta sitten kaasuun lätkäistiin käyttövoimavero, niin muuttui sekin kalliimmaksi.

    Dieselin piti kymmenen vuotta sitten olla pelastus ja kuinka kävikään?

    Mikä takaa sen, että sähköauto on ympäristömme pelastus vielä 10v päästä kun niitä ei vielä ole liikenteessä kuin promilleja verrattuna polttiksiin?
     
  22. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Tottakai sähköautoihin tulee penaltyä lähiaikoina, MUTTA saavuttaakseen tavoitteen X-määrästä sähköautoja vuonna X hallituksen on PAKKO nostaa polttisautojen maksut pilviin verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

    En nyt tajua mitä tuossa kiertelet vertailemalla menneisyyttä. Asia on täysin päivänselvä ja aika naiivia ajatella jotain salaliittoteorioita. Ero tulee olemaan muutaman vuoden sisään niin suuri, että porukan on vain pakko tehdä päätöksiä autosta luopumisesta tai sähköön siirtymisestä. Se tehdään joko vapaaehtoisesti tai väkisin. Raha on melkoinen motiivi kuten tiedämme.

    Miettikääpä jotain vanhaa Hummeria. Jos joku nyt sellaisen haluaa niin sen saa pilkkahintaan mutta verot tällähetkellä jotain käsittämätöntä ja parinvuodenpäästä saattaa joutua maksamaan jo 1/5 auton hinnasta vuosittain pelkkää veroa. Saman kohtalon kokee kohta ihan tavalliset premiumluokan isommat autot joiden CO2 päästöt ovat siellä 300 luokassa.
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    En kiertele vaan toin esille, että aiemminkin on toimittu niin, että vähän aikaa on sallittu edullisempi liikkuminen ja kun se on yleistynyt riittävästi, on edullisuus loppunut ja valtio löytänyt uuden keinon rahastaa.

    Olen kanssasi samaa mieltä, että saavuttaakseen Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet, tulee autoilusta enää harvojen herkku sen kallistuessa reilusti.

    Sitä ennen rahastetaan vuoroin fossiiliset ja uusiutuvat polttoaineet ja sen jälkeen sähkö.
     
  24. joo22

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    776
    Kyllä. Ja sähköä aletaan rahastaa vasta sitten kun se on valtavirtaa. Siihen menee aikaa, todella paljon aikaa. 10 vuoden aikajaksolla ihan turha pelätä että sähköautoilu olisi kalliimpaa kuin polttomoottorilla ajelu.

    Sama koskee nyt hankittuja aurinkopaneelisysteemejä (itseasennettuja). Sähkönhinta nousee kokoajan ja takaisinmaksuajat laskettuna tänään eivät päde enää 5 vuoden päästä. Suomeenkin tulee jossainvaiheessa aurinkosähkövero kuten Espanjassa ja/tai totaalikielto kuten joissain osavaltioissa jenkeissä.

    Pointti on se, että nyt on suht. helppo ennustaa 5-10 vuoden aikajaksoa ja perustaa hankinnat sen mukaan. Tuo ilmastopaskatavoite on kuitenkin lyöty jo lukkoon ja siitä ei tingitä, joten homma on selvä lähitulevaisuuden suhteen.
     
  25. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Kyllä on kuvitelmia että parin miljoonan polttomoottoriauton verot nostetaan "pilviin", että saadaan kansa ostamaan muutama sähköauto. Valoja päälle...

    Se on totta että käyttöverot nousee, mutta ne nousee samaa tahtia kuin nykyisin ja jossain vaiheessa nousu kompensoi poistuvan autoveron. Lisäksi niiden on runnottava se ajettuihin kilometreihin perustuva ajoneuvoverojärjestelmä ensin käyttöön, ennen kun sähköautoja on edes kymmentä prosenttia autokannasta.
    Luulen että sähköautoille tulee seuraavan hallituksen aikana jonkinmoinen ostotuki, samaa kuin joissain muissa maissa. Esim. jos vie vaikka vanhan polttomoottoriauton romutettavaksi, niin saa X-määrän rahaa/ alennusta sähköauton ostosta valtion toimesta. Tuo X-määrä voi olla hyvinkin suuri, riippuen tahtotilasta.

    Ei sähköautoista tule kansanmalleja vielä pitkään aikaan ilman ostotukia, tai muita kompensaatioita niiden merkittävästi kalliimmasta ostohinnasta.
     
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Tuetkaan eivät välttämättä auta, silloin näen todennäköisenä, että raippa heiluu. Kuten mainittu, ilmastotavoitteet on lyöty lukkoon ja seuraavalla hallituksella tulee melkoinen kiire saada tavoitteet saavutetuksi, sillä liikenteen vähentyminen ei ole vielä alkanut toteutumaan. Myöskään yhteiskäyttöautot eivät ole euroopassa vähentäneet liikkumista, vaan päinvastoin. Ihmiset ovat käyttäneet autoja tavanomaista lyhyemmille matkoille. Täällä asenteet yhteiskäyttöautoja kohtaan ovat vielä negatiiviset, joten niiden yleistymistä tuskin tarvitsee pelätä.

    Sähköautoilu vaatii vielä roimasti positiivista mainetta ja käyttämisen edullisuutta&helppoutta, ennenkuin tulee yleistymään.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/fqSYmsXZ?ref=ampparit:32e0&ext=ampparit

    Sähköautojen kauppa ei käy Saksassa edes tukien avulla – Tesla S -mallin omistajilta karhutaan tukia takaisin
    AutoSähköauto

    [​IMG]
    Latauksessa. Saksassa on sähköautojen latauspisteitä tällä hetkellä 5 700, ja tavoite on, että syksyllä niitä olisi lähes toinen mokoma. KUVA: JENS WOLF
    Tukipotista on käytetty vain 13 prosenttia. Tesla-omistajat joutuvat maksamaan tukia takaisin.


    Saksassa valtion ja valmistajien tuet eivät ole merkittävästi vauhdittaneet sähköautojen myyntiä. 600 miljoonan euron julkisesta tuesta vain noin 80 miljoonaa on käytetty kahden vuoden aikana.

    Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla Saksassa myytiin 17 234 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä. Se tarkoittaa 0,9 prosentin markkinaosuutta. Käytännössä miljoonan sähköauton tavoitteesta vuoteen 2020 mennessä on jo luovuttu.

    Kuluvan vuoden alussa Saksassa oli 46,5 miljoonaa rekisteröityä autoa. Niistä 53 861 oli puhtaita sähköautoja ja 44 419 ladattavia hybridejä.

    Ilman ostajille myönnettävää tukea sähköautojen kauppaan ei ole saatu vauhtia käytännössä millään markkinoilla. Vuodesta 2016 lähtien sähköauton ostaja on voinut Saksassa anoa 4 000 euron ympäristötukea. Ladattavan hybridin ostajalle tuki on ollut 3 000 euroa.

    Käytännössätukea kuitenkin hyödynnetään vähän. Vasemmistopuolue Die Linke pyysi Saksan talousministeriöltä selvitystä ympäristötukien käytöstä. Kahdessa vuodessa valtion 600 miljoonan tukipotista on käytetty vain 13 prosenttia.

    Yhteensä tukeen on varattu 1,2 miljardia. Autonvalmistajat maksavat siitä puolet. Käytännössä tästä summasta voidaan maksaa tukia noin 300 000 ostajalle.


    Valmistajat ovat jo tähän mennessä joutuneet investoimaan valtavia summia sähköautojen ja ladattavien hybridien kehittämiseen. Toistaiseksi panostuksista saadut tuotot ovat olleet häviävän pieniä.

    Viranomaisten mukaan yksi keskeinen syy sähköautojen nihkeään menekkiin on latauspisteiden pieni määrä. Taajamien ulkopuolella asuvat ja pitkiä matkoja ajavat kuluttajat eivät uskalla luottaa siihen, että sähköauton tai hybridin lataaminen onnistuu aina tarvittaessa.

    Viime vuoden alussa Saksassa oli reilut 5 700 latauspistettä. Kuluvan vuoden syyskuun loppuun mennessä niitä pitäisi olla lähes 10 000, mikä sekin on edelleen liian vähän.

    Saksan sähköautokeskustelua kuumentaa nyt myös se, että suosituimman sähköautomerkin eli Teslan S-mallin ostajia vaaditaan maksamaan ennen maaliskuun alkua käytetyt tuet takaisin. Autokauppiaiden mukaan Teslan ja talousministeriön alaisen taloudellisten tukien valvonnasta vastaavan viraston (Bafa) riitely lisää epävarmuutta markkinoilla.

    Kiista koskee noin 800:a Teslan S-mallin jo ostanutta ja noin 250:ttä, joille ympäristötuki on myönnetty, mutta sitä ei ole vielä käytetty. Bafa perustelee takaisinmaksuvaatimustaan sillä, että Teslan S-mallin luksusversio on liian kallis. Tukea saa, jos auton hinta jää alle 60 000 euron.

    Tesla on ilmoittanut haastavansa Saksan hallituksen oikeuteen ja toisaalta maksavansa korvauksia niille, jotka mahdollisesti menettävät saamansa ympäristötuen.

    Saksan sähköautokauppa
    Määrä: 46,5 miljoonasta rekisteröidystä autosta on 53 861 puhtaita sähköautoja ja 44 419 ladattavia hybridejä.

    Markkinaosuus: Nopeasta kasvusta huolimatta osuus ensirekisteröinneistä oli 0,9 prosenttia alkuvuodesta 2018.

    Tuet: Sähköauton ostajalle 4 000 euroa ja ladattavan hybridin ostajalle 3 000 euroa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti