Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    783
    Myytävien sähköautojen määrä lisääntyy koko ajan Nettiautossa. Silmiinpistävää on, että myytävillä autoilla on ajettu vähän. Eivät ne mitään esittelyautoja ole, mutta kilometrimäärät ovat pieniä.

    Mikä porukka noita autoja ostaa ja sitten hylkää vasta vähän ajettuaan?
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 188
    Sen verran varakkaita, että hankkivat uuden takuun loputtua?
     
  3. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 379
    Onkohan Tesla 2019 vielä toiminnassa? 25 prossaa Model 3:n ennakkotilaajista jo peruuttanut varauksensa.

    Olen jo aika pitkään aavistellut tuollaista.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  4. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Sinällään aika vaarallinen tilanne ettei teslalla ole välttämättä käteistä maksaa edes kaikkien halukkaiden käsirahaa takaisin. Jos tesla olisi normaali firma, ihmiset olisivat vetäneet rahansa paniikissa pois jo aikoja sitten, mutta näyttää siltä että teslan varaajat ovat valmiita menettämään sen tonnin, joten tuskin varauksia niin paljon perutaan että tesla sen takia kaatuisi. Kyllähän se käteisvarojen hupenemista jouduttaa, mutta ne loppuvat taas joka tapauksessa ja lisää rahaa varmasti saadaan taas jostain.

    Mutta saattaahan se olla että tuo käsirahahomma kaataa sijoittajien kupin ei niinkään rahan vuoksi vaan joidenkin mystisten tulevaisuuden tuotto-odotusten, joihin teslan markkina-arvo ja rahan saanti kuulemma perustuu. Käytännössä musk pelaa pokeria ja on varmasti valmis tekemään liki mitä tahansa pitääkseen bluffinsa joten jos ei muuta niin tästä saadaan hyvin värikäs näytelmä vielä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Jäähdytyksestä puheenollen...
    Itelle tuli idis että jos Teslaa modaisi....

    LNG:tä tankkaus säiliöön ja sitä käyttäisi akuston ja moottorin jäähdyttämiseen niin voisi kiskoa PALJON suurempia tehoja.
    Sitten LNG lämpenee ja sitä voisi kaasumaisena polttaa webastolla kabiiniin lämmöksi.

    Jollei webastoa tarvii niin korvaa LNG:n nestemäisellä typellä tai heliumilla :)
    Sehän itseasiassa auttaisi esim. moottoria toimimaan aikalailla paremmin ;)
    Teslalle kehitysidea vai pitääkö ne itse modata? Eikös se olisi jo parempi häviöiden osalta jäähdyttää reippaasti.
    LNG:n tai sen LBG:n eli biokaasun (nesteytettynä) toinen idea olisi vaikka pieni polttokenno joka sitten tekisi sähköä sen webaston lisäksi.
    Tietty vety olisi täysin hiilitöntä tosin LBG olisi simppelimpää ja tankkausverkosto on jo ja laajenee kokoajan.

    Tuo webasto asia onnistuu nykyään kaasuautoilla ja lisänä voisi tehdä liittimen + paineenalentimen jossa liitin grillejä jne. Varten niin auto parkkiin ja grilli kuumaksi. Ei tarvii hakee kaasua ja erillisiä pulloja roudailla vaan samaa polttoainetta grilliin. Hyvä juttu nyt kesäisin!
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  6. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Ei jäähdytyksen tehostaminen itse ongelmaa poista. Kyse on lähinnä delta t:stä eli siitä kuinka paljon siellä on lämpenemisreserviä, eli jos moottorin vetää umpijäähän niin saa kiskoa vähän kauemmin momenttia ennen kuin häkki huitelee sulamispisteessä ja sitä ei oikein jäähdytä mitenkään tehokkaasti. Teslahan jo vetää moottorin ja invertterin vaikka pakkaselle ilmastoinnilla jos haluaa sitä launch controllia kokeilla. Akkua taas ei voi jäähdyttääkään liian kylmäksi ja akussakin ensin ottaa vastaan busbarit jotka hieman lämpenee... Eli koko design uusiksi, kyllä se mahdollista on kiskoa 10C:llä tyhjäksi kerrasta koko akku, eli mitään rajaa ei oikeastaan ole sähköautojen kulussa kunhan jäähdytys on asianmukainen ja moottorit riittävän isoja kestomagneettikoneita.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Eikös kannattas mennä tähän?
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Superconducting_electric_machine
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2018
  8. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ei oikeastaan, koska eihän tuon auton varsinainen käyttötarkoitus ole kiskoa lentokoneita.

    Oikeastaan vain raskaissa ajoneuvoissa tuo liikkeellelähtökyky voi tulla ongelmaksi, mutta sekin kannattanee toteuttaa ennemin jollain lähtötilanteeseen suunnitellulla apumoottorilla, jolla on helppo samalla saada lisää vetäviä akseleita.
     
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Raskaissa ajoneuvoissa parhaan hyötysuhteen tarjoaa yllättäen hydrauliikka. Tosin vain melko hitailla nopeuksilla, mutta silti siinä määrin että se on teoriassa aivan järjellinen yhdistettynä vaikka sähköön.

    Henkilöautoissa tuolla hitaalla vetokyvyllä nyt ei ole mitään merkitystä. Vaihteistolla tietenkin voi kiskoa ykköselläkin ja mikä tahansa auto käytännössä vetää pidon rajalla aika kivuttomasti niin, mutta yksivaihteisessa sähkömoottorissa luotetaan kovaan hetkelliseen vääntömomenttiin siinä että päästään liikkeelle tai irti jumista tms., mutta jos semmoisia ylimomentteja pitää käyttää jatkuvasti pidempiä aikoja niin eihän se ole erityisesti invertterille tervettä muutenkaan vaikka hetkellisesti lämmöt sen sallisikin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2018
  10. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Jokus 60-luvulla kai Sisu koitti lanseerata hydraulista vetoa etupyöriin, mutta se ei silloin sen laajemmin tullut käyttöön, nykyään vastaavia systeemeja on kyllä käytössä.

    Tuollaisen hydrauliikkajärjestelmän käyttäminen ei kuitenkaan välttämättä ole järkevin ratkaisu kokonaiskustannuksiltaan.

    Kun tässä nyt mietiskelin sitä sähkövetoa, niin tuli mieleen, että voisiko jarrut kokonaan toteuttaa sillä pyöräkohtaisella sähkömoottorilla? Riittääkö siinä säädettävyys ja ennenkaikkea teho?
     
  11. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Ei sähkömoottori voi jarruttaa sen suuremmalla momentilla kuin mitä se kykenee tuottamaan, kumpaan suuntaan hyvänsä ja piikkimomentti on huomattavan aikarajoitettu lämmöntuoton vuoksi. Eli käytännössä siitä ei jarruksi ole. Hidastiminahan pyörrevirtajarruja käytetään yleisesti, mutta ne kestää lämpöä ja rasitusta ihan toisella tavalla kuin sähkömoottori ja reguloivat omaa tehoaan sitten kun rauta menettää . Moottoreitakin käytetään moottorijarruina toki, mutta pitää ottaa huomioon että se virta pitää ajaa johonkin eikä akku sitä kykene ottamaan vastaan suurella teholla eikä edes pienellä jos se on täynnä. Siksi tuommoisissa virta ajetaan jarruvastukseen, semmoisia on varmaan junissa jne. myös. Kevyissä vehkeissä sähkömoottorilla saa laitteen kyllä pysähtymään, mutta raskaassa kalustossa massaa on niin paljon että moottori itsessään ehtisi jo ylikuumentua.
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2018
  12. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Mielenkiintoista nähdä koska musk saa potkut teslan johtajan pallilta. En tiedä minkälainen järjestely siellä on, mutta alkaisi kyllä missä tahansa firmassa olla aika tukala paikka seuraavassa yhtiökokouksessa jos ei sitten hallitus vetäisi johtopäätöksiä jo ennen sitä. Toisaalta musk pitää koko teslaa oman kulttinsa panttivankina, koska voisi olla liki mahdotonta päästä muskista eroon ilman yrityssaneerausta tms., mutta voihan se olla että velkojat ja rahoittajat toisaalta haluaisivat vielä jatkaa yhtiön kanssa jos sille saisi järjellisen johtajan ja johdon ylipäänsä.
     
  13. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 556
    Tesla taistelee aikaa vastaan - Sähköautovalmistajan tulevaisuus on usvainen


    - Kauppalehti
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2018
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 188
  15. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 188
    Kouluruotsilla lyhyesti tiivistettynä: pikalataus on Norjassa jo kalliimpaa kuin bensan tai dieselin tankkaus. Fortum on ahneuksissaan(?) nostanut hintoja ja kymmenen kilometrin hinta sähkölle on 1,27€ kun bensalle ja dieselille 0,97€.

    Hinta on sähkölle roima, kun muistaa, että huolimatta siitä, että Norja on öljyntuottajamaa bensan litrahinta siellä on 1,76€/l.

    Tätä olen peljännyt, kun Suomenkin autokanta sähköistyy riittävästi niin valtio ei jää taputtelemaan itseään siitä, että ympäristötavoitteet on saavutettu vaan taatusti haluaa oman osansa tuosta(kin) kakusta:

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/dyrare-att-ladda-elbil-an-att-tanka-bensin-eller-diesel/
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Mahtaa tulla kalliit oltavat kodeissa jos sähkön hinta olisi niin kallista että 10km sähköautolla maksaisi 1,27€ :D
    Taksina Tesla Model S kuluttanu + - 200Wh / km eli 10km matkalla 2 kWh... ööö mitähän utopiaa tuo on 0,635€ / kWh :D siinä useimien talous romahtais käyttö yms. sähköön jolla hinnalla autokin ladataan toki. Voimavirtarasiasta voi pikaladata kätevästi ilman että asentaa latausaseman.

    [​IMG]
    Aika taloudellinen tollanen on taksikäytössäkin. Montakohan Wh / km menee muut esim. Mersut taksikäytössä kun lasketaan polttoaineen energiasisällön mukaan. Pitäisi tosin olla "vähän" tehokkaampi mersukyseessä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  17. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 474
    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/...60.1916067707.1531725764-754868036.1509026380

    Kotimaan kielellä sama uutinen. Ilmaiset lataukset ja promolaturit ovat hyvin väliaikainen asia. Sitten kun sähköautoja oikeasti on paljon, haluaa moni tienata niillä. Se on selvä asia. Miten onnistuu tulevaisuudessa sähköauton lataaminen halvalla ”kotitaloussähköllä”.? Pelkkä käyttövoimavero tuskin riittää, vaan liikenne-energiakin oltava verollista. Autossa ehkä oltava oma mittari tiedonsiirrolla, joka raportoi energiankäytön valtiolle tai jollekin operaattorille verotusta varten.
     
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 188
    Tuohan on kuin huumekauppaa, ekat tulee ilmatteeks, jotta jää koukkuun ja sen jälkeen rokotetaan ja reippaasti...

    Miksei tuo maksaisi 0,127€/km? Primerassa 11v seurannalla pelkkien polttoaineiden osuus on juuri tuo.
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Nooo menee aika säädöksi sitten alkaa modaileen vanhimmatki sähköautot kun ei muitakaan autoja modailla.
    Sitäpaitsi jo nykyisellään voi tankata kaasuautoa (otto tai dieselkoneellista) kotona jos talo kaasuputkessa. Sama onnistuisi taloyhtiöissä jotka lämpenee maakaasulla.
    Eli samalla lämmitys / kokkailukaasulla jos nyt tankkaa autoo vastaa se bensan hinnaltaan noin 0,40€ / litra ja se on täysin laillista.. tosin tälle ei vielä tarvetta kun kaasuautolla ajo vaikka kuormuri monsterilla 89€/kk joten so what? palaa minkä verran palaa mutta ei ole kallista. Suomessa voi nykyään jo valita auton millä ajaa välittämättä moottorin tai auton koosta koska polttoaine on about saman hintaista pienellä ja isolla autolla mutta isolla säästää sievoisen summan veroissa ja vakuutuksissa.

    Itse olen miettinyt seuraavaksi autoksi bensa-sähkö plugaria jonka modaan kaasukäyttöiseksi niin saa sen polttomoottorin käytön lähes ilmaiseksi ja puhtaaksi.
    Pääasiassa ajot sähköllä lataamalla toki.
    Niin ja jotku 3/4G yhteydet autoon... ei ne kyllä kovin luotettavia ole... jos on vaikka miljoona autoa niin hurjan moni on kokoajan jumissa (yhteys katki) ja osa myös vikaantuneita... Ajo toki jatkuu samalla.
    Jammerilla saa toki autossa yhteydet alas tarvittaessa myös tai antennin toimintaa heikentämällä :) joo tää on sama ku se GPS seuranta ja toimisi seurantakin tuon kautta joten ei kiitos.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Niin siis tollanen Tesla Model S jos vie ~ 200Wh km eli n. 20 kWh / 100km reippaalla ajolla (vähemmällä pääsee helposti) niin se on noin 2L / 100km bensaa (dieseliä vähempi)
     
  21. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 474
    Nuo sähköt ja kaasut ovat vielä niin marginaalihommaa. Sitten joskus kun sähköautot ovat niin yleisiä, että polttomoottoriautoista saatavat verotulot romahtavat, valtiokin on taatusti kehittänyt ihan uudet liikenteen verotusmallit. Valtio ei todellakaan ilolla luovu liikenteen verottamisesta, kun se nyt on niin vihreää ja päästötöntä.

    Sitä odotellessa voi nyt nauttia kaasuista ja ilmaisista mainoslatauspisteistä. Itse en valitettavasti asu lähelläkään mitään kaasutankkausasemaa
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    Iso osa autoilijoista toki asuu jo koska PK-seutu voisi 100% ajaa kaasulla sekä siitä itään (aina Venäjän rajalle) ja länteen sekä ylös Tampereen ja Jyväskylän korkeudelle.
    Ei se tarkoita että kovin moni ajaisi vaikka tankkausasemia on ja autoja saa.
    Sähköä nyt saa kaikkialta missä sähkövaloja ja no yleensä sähköverkkoa on muttei sähköautoja silti paljoa ole.

    Tulevaisuudessa jos liikenne on vihreää (tuskin on jääräpäisten suomalaisten takia) niin verotus siirtyy muualle kuin polttoaineisiin / energiaan...
    Joko vuotuisiin veroihin tai sitten muualle eli verotellaan ihmisiä muuten enempi tai sitten päätetään verottaa vain senverran kuin väylien kunnossapito maksaa jne.. eli kerätään muut menot muualta kuin liikenteestä (tämä olisi jees) eli esim. turhapaikanhakijoiden ja muiden hyysäämiseen voisi laittaa vapaaehtoisen maksun (veroilmoituksessa ruksi niin saat extra veron).

    Mutta en usko että polttikset loppuvat eli jos 3 miljoonaa autoa nyt niin saattaa sähköautoja & kaasuautoja ja muita uusiutuvia olla käytössä max 0,5 miljoonaa autoa joskus vuonna 2050 --> tai siis varmaan myöhemmin. Valtio vain hukkaa rahaa kun polttoaine joudutaan tuomaan maahan kun muutenhan se tuotettaisiin itse jolloin ostovoima jää maahan.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  23. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Teeppä huviksesi laskelma. Paljonko raakaöljy maksaa suomelle porvoossa jalostettuna vs. sähkö keskimääräisin tuotantotavoin tuonnit mukaanlukien.
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 461
    No sähkön hinta on nyt luokkaa 0,03€ / kWh joten aika halpaa... Sähköä nyt saa vesi ja tuulivoimasta sekä biokaasulla tehtyä... Raakaöljy taas maksaa ja on ympäristörikos itsessään kun onnettomuuksia sattuu viikottain ja muita onnettomuuksia jää pimentoon.
    Ydinvoima olisi yksi hyvä myös itse uraani torium whatever louhittuna & rikastettuna eli ei roudata ulkomaille vaan itse kaivellaan rikastetaan käytetään = raha jää kotimaahan (tiedän että jotku mussuttaa ettei Suomi saisi rikastaa mutta kaikkea ei saa ilman itsenäistä toimintaa)

    [​IMG]

    Sähkö ~ 3 c/kWh
    Perusmaksu / siirto + vero ei ole sähkön hinta vaan muita maksuja.
    Bensan hinnassa on myös infran kuluja sekä roudaamisen jalostamisen jne.. eikä raakaöljy itsessään kerro oikeata hintaa valmiista energiasta.

    Myös verot laskettava samaten mukaan bensan ja dieselin kanssa.
    Sähköllä taitaa olla nyt niin että sähkön hinta 1/4 ja siirto & vero 3/4 eli noin 12 c/kWh on nyt hinta kun katsotaan sähkön (energian) hinta + verot valtiolle ja siirto (infra jne..)

    Noin 1,08 € / bensalitra (9 kWh) on nyt sähkön hinta kaikkineen veroineen.
    95E5 1.533 € / litra eli 9 kWh. Sähkö on halvempaa samalla energiamäärällä verot ja kaikki maksettuna.
    Kaasu 1.280 € / kg mutta PALJON halvempaa koska muutenkin halvempaa. :)
    1,28 € n. 14 kWh.

    1 kg maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,55 litraa bensiiniä ja 1,37 litraa dieseliä.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2018
  25. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 337
    Niin kiinnostaako sinua mitä se öljy ja polttomoottoriautot suomelle maksaa vai ei? Jos auto syö elinkaarensa aikana vaikka viidellä tuhannella eurolla raakaöljyä, menee vaihtotase tappiolle jos sähköauto maksaa verotta viisi tonnia enemmän?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti