Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    717
    Myytävien sähköautojen määrä lisääntyy koko ajan Nettiautossa. Silmiinpistävää on, että myytävillä autoilla on ajettu vähän. Eivät ne mitään esittelyautoja ole, mutta kilometrimäärät ovat pieniä.

    Mikä porukka noita autoja ostaa ja sitten hylkää vasta vähän ajettuaan?
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 906
    Sen verran varakkaita, että hankkivat uuden takuun loputtua?
     
  3. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 210
    Onkohan Tesla 2019 vielä toiminnassa? 25 prossaa Model 3:n ennakkotilaajista jo peruuttanut varauksensa.

    Olen jo aika pitkään aavistellut tuollaista.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  4. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 228
    Sinällään aika vaarallinen tilanne ettei teslalla ole välttämättä käteistä maksaa edes kaikkien halukkaiden käsirahaa takaisin. Jos tesla olisi normaali firma, ihmiset olisivat vetäneet rahansa paniikissa pois jo aikoja sitten, mutta näyttää siltä että teslan varaajat ovat valmiita menettämään sen tonnin, joten tuskin varauksia niin paljon perutaan että tesla sen takia kaatuisi. Kyllähän se käteisvarojen hupenemista jouduttaa, mutta ne loppuvat taas joka tapauksessa ja lisää rahaa varmasti saadaan taas jostain.

    Mutta saattaahan se olla että tuo käsirahahomma kaataa sijoittajien kupin ei niinkään rahan vuoksi vaan joidenkin mystisten tulevaisuuden tuotto-odotusten, joihin teslan markkina-arvo ja rahan saanti kuulemma perustuu. Käytännössä musk pelaa pokeria ja on varmasti valmis tekemään liki mitä tahansa pitääkseen bluffinsa joten jos ei muuta niin tästä saadaan hyvin värikäs näytelmä vielä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 234
    Jäähdytyksestä puheenollen...
    Itelle tuli idis että jos Teslaa modaisi....

    LNG:tä tankkaus säiliöön ja sitä käyttäisi akuston ja moottorin jäähdyttämiseen niin voisi kiskoa PALJON suurempia tehoja.
    Sitten LNG lämpenee ja sitä voisi kaasumaisena polttaa webastolla kabiiniin lämmöksi.

    Jollei webastoa tarvii niin korvaa LNG:n nestemäisellä typellä tai heliumilla :)
    Sehän itseasiassa auttaisi esim. moottoria toimimaan aikalailla paremmin ;)
    Teslalle kehitysidea vai pitääkö ne itse modata? Eikös se olisi jo parempi häviöiden osalta jäähdyttää reippaasti.
    LNG:n tai sen LBG:n eli biokaasun (nesteytettynä) toinen idea olisi vaikka pieni polttokenno joka sitten tekisi sähköä sen webaston lisäksi.
    Tietty vety olisi täysin hiilitöntä tosin LBG olisi simppelimpää ja tankkausverkosto on jo ja laajenee kokoajan.

    Tuo webasto asia onnistuu nykyään kaasuautoilla ja lisänä voisi tehdä liittimen + paineenalentimen jossa liitin grillejä jne. Varten niin auto parkkiin ja grilli kuumaksi. Ei tarvii hakee kaasua ja erillisiä pulloja roudailla vaan samaa polttoainetta grilliin. Hyvä juttu nyt kesäisin!
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  6. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 228
    Ei jäähdytyksen tehostaminen itse ongelmaa poista. Kyse on lähinnä delta t:stä eli siitä kuinka paljon siellä on lämpenemisreserviä, eli jos moottorin vetää umpijäähän niin saa kiskoa vähän kauemmin momenttia ennen kuin häkki huitelee sulamispisteessä ja sitä ei oikein jäähdytä mitenkään tehokkaasti. Teslahan jo vetää moottorin ja invertterin vaikka pakkaselle ilmastoinnilla jos haluaa sitä launch controllia kokeilla. Akkua taas ei voi jäähdyttääkään liian kylmäksi ja akussakin ensin ottaa vastaan busbarit jotka hieman lämpenee... Eli koko design uusiksi, kyllä se mahdollista on kiskoa 10C:llä tyhjäksi kerrasta koko akku, eli mitään rajaa ei oikeastaan ole sähköautojen kulussa kunhan jäähdytys on asianmukainen ja moottorit riittävän isoja kestomagneettikoneita.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 234
    Eikös kannattas mennä tähän?
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Superconducting_electric_machine
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2018
  8. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 444
    Ei oikeastaan, koska eihän tuon auton varsinainen käyttötarkoitus ole kiskoa lentokoneita.

    Oikeastaan vain raskaissa ajoneuvoissa tuo liikkeellelähtökyky voi tulla ongelmaksi, mutta sekin kannattanee toteuttaa ennemin jollain lähtötilanteeseen suunnitellulla apumoottorilla, jolla on helppo samalla saada lisää vetäviä akseleita.
     
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 228
    Raskaissa ajoneuvoissa parhaan hyötysuhteen tarjoaa yllättäen hydrauliikka. Tosin vain melko hitailla nopeuksilla, mutta silti siinä määrin että se on teoriassa aivan järjellinen yhdistettynä vaikka sähköön.

    Henkilöautoissa tuolla hitaalla vetokyvyllä nyt ei ole mitään merkitystä. Vaihteistolla tietenkin voi kiskoa ykköselläkin ja mikä tahansa auto käytännössä vetää pidon rajalla aika kivuttomasti niin, mutta yksivaihteisessa sähkömoottorissa luotetaan kovaan hetkelliseen vääntömomenttiin siinä että päästään liikkeelle tai irti jumista tms., mutta jos semmoisia ylimomentteja pitää käyttää jatkuvasti pidempiä aikoja niin eihän se ole erityisesti invertterille tervettä muutenkaan vaikka hetkellisesti lämmöt sen sallisikin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2018
  10. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 444
    Jokus 60-luvulla kai Sisu koitti lanseerata hydraulista vetoa etupyöriin, mutta se ei silloin sen laajemmin tullut käyttöön, nykyään vastaavia systeemeja on kyllä käytössä.

    Tuollaisen hydrauliikkajärjestelmän käyttäminen ei kuitenkaan välttämättä ole järkevin ratkaisu kokonaiskustannuksiltaan.

    Kun tässä nyt mietiskelin sitä sähkövetoa, niin tuli mieleen, että voisiko jarrut kokonaan toteuttaa sillä pyöräkohtaisella sähkömoottorilla? Riittääkö siinä säädettävyys ja ennenkaikkea teho?
     
  11. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 228
    Ei sähkömoottori voi jarruttaa sen suuremmalla momentilla kuin mitä se kykenee tuottamaan, kumpaan suuntaan hyvänsä ja piikkimomentti on huomattavan aikarajoitettu lämmöntuoton vuoksi. Eli käytännössä siitä ei jarruksi ole. Hidastiminahan pyörrevirtajarruja käytetään yleisesti, mutta ne kestää lämpöä ja rasitusta ihan toisella tavalla kuin sähkömoottori ja reguloivat omaa tehoaan sitten kun rauta menettää . Moottoreitakin käytetään moottorijarruina toki, mutta pitää ottaa huomioon että se virta pitää ajaa johonkin eikä akku sitä kykene ottamaan vastaan suurella teholla eikä edes pienellä jos se on täynnä. Siksi tuommoisissa virta ajetaan jarruvastukseen, semmoisia on varmaan junissa jne. myös. Kevyissä vehkeissä sähkömoottorilla saa laitteen kyllä pysähtymään, mutta raskaassa kalustossa massaa on niin paljon että moottori itsessään ehtisi jo ylikuumentua.
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2018
  12. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 228
    Mielenkiintoista nähdä koska musk saa potkut teslan johtajan pallilta. En tiedä minkälainen järjestely siellä on, mutta alkaisi kyllä missä tahansa firmassa olla aika tukala paikka seuraavassa yhtiökokouksessa jos ei sitten hallitus vetäisi johtopäätöksiä jo ennen sitä. Toisaalta musk pitää koko teslaa oman kulttinsa panttivankina, koska voisi olla liki mahdotonta päästä muskista eroon ilman yrityssaneerausta tms., mutta voihan se olla että velkojat ja rahoittajat toisaalta haluaisivat vielä jatkaa yhtiön kanssa jos sille saisi järjellisen johtajan ja johdon ylipäänsä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti