Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

  1. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 276
    Nettiautossa käytännössä kaikki sähkikset liikkeessä myynnissä. Mistähän moinen johtuu?
     
  2. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Johtuukohan brittien myynninlasku vain siitä, että uutisessa kerrottu valtion maksama 4500£ tuki ostajalle päättyy ensi kuussa? Vain hullu ei säästäisi tuollaista rahasummaa, joten jos auto pitää rekisteröidä tuen voimassaoloaikana että alennuksen saa itselleen eikä autoja ole maahantuojalla/valmistajalla varastossa, niin tilaus on pitänyt tehdä jo monta kuukautta sitten. Nyt kun autosta joutuukin maksamaan täyden hinnan niin myynti putoaa koska kaikki potentiaaliset ostajat on sen jo hankkineet.
     
  3. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    758
  4. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 811
    Ei tuo itselle ole ollenkaan vaikea päätös niin pitkään kun joku riemukuplan näköinen oksennus sähköauto maksaa 20000€ käytettynä ja puoleen hintaan saa jonkun hyvän näköisen sportti polttiksen. Sillä säästetyllä kymppitonnilla ostaa aika monta litraa fossiilista tankkiin.

    Jos hinta ja ominaisuudet (mukaan lukien ulkonäkö) olisi 1:1 tai edes lähelläkään sitä niin voisin sähköauton hommata, tai edes hybridin.
     
  5. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Muotoilulliset aspektit taitaa selittyä sillä, että Teslaa lukuunottamatta sähköautot taitaa olla tarkoitettu lähinnä kaupunkiajoon, jossa pienet ulkomitat ja hyvä näkyvyys ulos on korkeammalla prioriteetillä kuin jossain mutkateille tarkoitetussa urheiluvaunussa.

    Itsehän huolisin sähköauton heti kun hinta on samassa luokassa polttiksien kanssa, range jotain [email protected]/h (talvellakin) ja akusto kestää +10 vuotta ja on helposti vaihdettavissa.
     
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 091
  7. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Kerran sähköauton ainoa ongelma on akut pienen kapasiteetin, pitkän latausajan ja rajallisen kestoiän osalta, niin miksiköhän missään ei ole ilmeisesti edes yritetty tehdä niistä sellaisia, että ne vain vaihdettaisiin täyteen? Auto ajetaan halliin, robotti ruuvaa akkupaketin pohjasta irti, asentaa uuden täyteenladatun tilalle ja matka jatkuu, aikaa kuluu 5 minuuttia. Veloitus tapahtuu mittaamalla kuinka tyhjä vaihdettava akku oli. Tämän jälkeen huoltoasema voi latailla akkuja rauhassa halvemmalla yösähköllä tai vaikka aurinkopaneeleilla, ja samalla niiden kunto arvioidaan ja loppuunajetut lähetetään kunnostettaviksi. Mutta ei, pitää leikkiä yx wanha bentsiiniteknologian asettaman mallin mukaan.
     
  8. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    758
    Ilman akkutekniikan läpimurtoa sähköautosta ei koskaan tule polttiksen veroista. Siitä tulee lähiseudun auto, jota ladataan kotona, mutta on vaikea kuvitella, että jengi rupeaisi jonottamaan juhannusruuhkassa latausvuoroaan samaan aikaan kun polttikset, hybridit ja kaasuautot sujahtelevat sujuvasti ohi.

    Sähköautoiluun liittyy samankaltaista hypetystä kuin roboautoiluunkin. Teknisiä läpimurtoja luvataan, mutta käytännössä mikään ei muutu, vaan akkujen rajoitteet pysyvät.
     
  9. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 445
    Teslahan hahmotteli vastaavaa systeemiä. Se tarkoittaisi myös vuokra-akkua. Nissan yritti laskea Leaf sähköauton hankintahintaa (Englannissa) vuokraamalla akun omistamisen sijasta. Vuokran hinnalla olisi saanut kuukauden bensat normiajoilla. Miten verottaja suhtautuu auton hankkimiseen, jos osa sen osista yritetään myydä ilman veroja vuokrattuna? Ostetaan bensa-auto korin hinnalla ja veroilla ja vuokrataan verovapaa moottori?

    Homma kaatuu viimeistään standardoinnin puutteeseen. Jokaiselle merkille ja mallille pitäöisi olla oma akunvaihtoasema.
     
  10. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Sähköautoiluhan on vielä niin lapsenkengissään, että standardoinnista ei varmaankaan tulisi ongelma. Nykymuotoinen latausasemasoppakaan eri protokollineen ei varmasti montaa vuotta elä.

    Eikä verotuksen kannalta pitäisi olla ongelmaa siinä että akku on vaihdettava. Auton mukana ei osteta akkua vaan pelkkä pantti, ja se oikeuttaa autoilijan vaihtamaan akun täyteen pelkän energiamäärän + jonkin kiinteän palvelumaksun hinnalla. Palvelumaksulla katetaan mm. kulut jotka syntyy kun hapantuneita akkuja korvataan tehdaskunnostetuilla.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2018
  11. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    758
    Sähköautojen pohjat ovat täynnä akkuja. Jokainen pohja on tietenkin eri kokoinen.

    Lisäksi akut painavat paljon ja vaativat tilaa. Kun siirrellään 500 kilon paketteja, niin ei se kovin kätevää ole.

    Tuossa on Chevy Boltin akusto. Miten sovitat tuon johonkin toiseen autoon?

    https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2016/09/Chevy-Bolt-battery-570x319.jpg
     
  12. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 331
    standardoidaan "tankkauspisteet" niin että kaikkien pitää ostaa chevyn boltti jos haluaa ns. julkista akkuhuoltoa, muuten saapi pärjätä ite. Lopputulema, että meillä on 100000 chevyn bolttia liikenteessä ja pari teslaa. Muilla ei isommin olekkaan markkinarakoa, mutta tätähän täällä suomessa tää meno on muutenkin.
     
  13. Tuulentuoma

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2009
    Viestejä:
    31
    Vuosia sitten start-up, "Better place" yritti lanseerata akunvaihtokonseptiaan etupainotteisesti. Idealistinen lähtökohta, konkurssi seurauksena.

    Sähköautojen (mahdollisesti) yleistyessä, kukin valmistaja haluaa tarjota omaa teknologiaansa, ei yhtenäistää saatika ostaa ulkopuolista. Lainsäätäjä, ainoastaan, voi vaikuttaa markkinamekanismiin.
     
  14. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 316
    Tässä vaiheessa standardisointi tappaisi kilpailun, joka taas olisi kehitykselle tuhoisaa. Toisaalta auton käytännössä korin kantavien osien standardisointi kuulostaa aika älyttömältä idealta muutenkin.

    On aikamoinen lista syitä miksi akun vaihto ei vain toimi, eikä vähin niistä ole se, ettei sillä oikeasti saavuteta mitään, koska vaihtoaseman kapasiteetti ei kuitenkaan pärjäisi latauspisteille ruuhka-aikaan ja pitäisi ne akut siellä vaihtoasemallakin ladata. Toisin sanoen hyöty jäisi aika minimaaliseksi. Asiaa vääristää tällä hetkellä se, että sähköautoissa käytetään paskoja akkuja, joita ei voi purkaa eikä ladata kovin nopeasti. Syy on se, että on kallista ja vaikeaa tehdä kennoa joka on paitsi energiatiheä, myös tehokas. Toisaalta autossa ei yleensä tarvita äärimmäisen tehokkaita kennoja muutenkaan. Tekniikka kehittyy ja hinta tulee alas niin myös lataustehot kasvaa, kunhan vain saadaan sopivaa infraa. Kyllä kaupasta saa jo nyt jotain 500kW laturia jos haluaa ja semmoisen akun voi kyllä rakentaa joka sellaisia tehoja voi hyödyntääkin (myös henkilöautoon).
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2018
  15. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Kylläpä nyt on vaikeaa ja paljon ongelmia :) On siis täysin mahdotonta että akkuteknologia voitaisiin standardoida niin että paketti vain nypätään autosta irti ja vaihdetaan uuteen. Ei ei ei, ainoa oikea tapa toimia on pistää töpseli seinään ja odotella että auton kiinteä akku latautuu, parhaimillaan jopa alle tunnissa. Tosin akkukapasiteetin jatkuvasti kasvaessa joutuu odottelemaan aina vain pidempään, lisäksi latausaseman infra voi joutua aika lujille jos kentällä on useita autoja imemässä sähköä 120kW superchargereista. Unohtamatta toki että kuskin pitää muistaa ajaa sinne oman auton latausprotokollaa tukevan mittarin luokse.

    Sähköauto on valmis :D
     
  16. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    758
    Miten se tehdään, kun akusto on osa auton rakennetta? Tilanne olisi erilainen, jos akut mahtuisivat pieneen tilaan, mutta kun eivät mahdu. Jokainen akkupaketti on sovitettu yksilöllisesti auton muotoihin.
     
  17. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Ehkäpä juuri sillä standardoinnilla akkujen sijoitteluun voi vaikuttaa. Koska ellei lataustekniikkaa saada jotenkin parannettua, niin itse uskon että sähköautolla ei ole tulevaisuutta kuin lyhyiden matkojen kakkosautona. Harva haluaa alkaa viettää aikaansa latausasemalla tuntia joka päivä. Ja jos akkujen Wh-määrä kasvaa kuten tähänkin asti, niin edes okt-asujien perus 3x25A-liittymä ei riitä enää pitkään, jos auto pitää saada täyteen yön aikana ja kuumavesivaraajat sun muut napsahtelee yöksi päälle.
     
  18. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    758
    Pystytkö esittämään jonkinlaisen standardointimallin? Puhelimiin kyllä pystyisi rakentamaan standardin, koska akku on puhelimen kokonaisuudesta niin pieni osa, mutta akkuautojen akusto on rakennettava auton muotoihin, jotta se mahtuu siihen.

    Ja miten ihmeessä 500 kilon möntti kiinnitetään ja irrotetaan kätevästi autosta?

    Vaikea uskoa, että tuollaisten kiinnittämiseen ja irroittamiseen ja siirtelyyn pystyttäisiin luomaan jokin kätevä ratkaisu. Yhdellä huoltoasemalla olisi valtava kasa akkuja, joita irrotettaisiin, kiinnitettäisiin ja ladattaisiin.

     
  19. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 058
    Onhan esimerkkejä paljon suurempienkin ratkaisujen standardoinneista, vaikka nyt merikontit rahdin kuljetuksessa, tai lentokenttäpalvelut n+1 eri lentokonemerkille tai koko ilmailu ylipäätään. Se, että akulta voi vaikka NFC:n tai muun linkin kautta kysyä speksit eli kapasiteetin, ulkomitat, kiinnitys- ja nostopisteet, latausprosessin ym, ei kuulosta mahdottomalta. Kone säätää itsensä oikeaan asentoon, ruuvaa kiinnikkeet auki ja laskee akun pedille jolla se työnnetään/siirtyy latauspisteelle ja uusi akku tulee/haetaan tilalle ja kone nostaa sen paikalleen. Teknologia kuulostaa suunnilleen yhtä monimutkaiselta kuin nykyaikaisessa autopesulassa. Ongelma on "vain" siinä, että akun pitäisi olla irroitettava ja mekanismin jolla se tehdään pitäisi olla riittävän yhdenmukainen jokaisella valmistajalla.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2018
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 316
    Ei jossain akun standardisoinnissa ole mitään ongelmaa. Teollisuudessa on asiat täysin toisin kuin halvoissa kuluttajatuotteissa. Toki samalla tavalla tekemällä auto maksaisi hyvin monimutkaisena laitteena joitain miljoonia, mutta jos nimimerkeillä on ostovoimaa niin kyllä semmoisia voidaan tehdä.

    Esimerkiksi merikontit ovat erinomainen esimerkki. Aika usein se kontti kun painaa enemmän kuin sen sisältö. Silti niitä käytetään koska ne ovat käteviä. Samalla tavalla tehtynä akkukin painaisi auton verran ja olisi äärimmäisen kätevä käyttää, esimerkiksi lava-auton lavalla tai pakettiauton takakontissa olisi tila johon akun tiputtaa. Kantavuutta ei sitten jäisikään eikä tilaa, mutta kätevä se olisi. Jos ei joku tässä vaiheessa ymmärtänyt miten pitkälle kehitetty ja spesifi tuote henkilöauto on, niin sen kun vaihtaa takapenkit akkutelineeseen, kyllä kantikkaita akkuja saa tehtyä ja tilattua, tai voihan sinne vaikka tiputtaa jonkun muun merkin akun kunhan on parit adapterit mukana.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2018
  21. Photiou

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    713
    Eikä tuossa vielä kaikki, eli n. 50% kerroista laturissa on ollut joku vika tms. ja latausta ei ole saanut lainkaan käyntiin. Plug-in hybridin kanssa sinänsä ihan sama ja motaria pääsee 20 min. latauksella vain 25km.
     
  22. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 091
    Jos autot yleistyvät niin teiden varsille tarvitaan reippaasti lisää latausasemia. Jos nyt polttiksella onnistuu tankata viidessä minuutissa, tarkoittaa se, että tunnissa yhdellä pumpulla voi tankata n 10 autoa.

    Mitäs sitten kun akku on loppu ja pistorasialle on kolmen auton jono?
     
  23. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 445
    Jonkinlainen ratkaisu saattaisi olla parkkipaikka, missä joka ruudussa induktiokela langattomaan lataukseen. Huikean tehokas se tuskin olisi ja muista teknisistä ongelmista en ole expertti. Rolls Roycella kai on sellainen autotalliin asennettava systeemi.
     
  24. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 091
    Toinen vaihtoehto on laittaa ne ajoväylän alle. Aina kun liikkuu niin lataa. Kaipa se jossain vaiheessa on edessä jättimäinen uudistus tuossakin, jossei radikaalisti parempaa akkua keksitä tai sitten saada aikaiseksi jotain hyvällä hyötysuhteella olevaa turbiinia, joka muuntaa ilman hiilidioksidin sähköksi
     
  25. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 316
    Noitakin saa ihan kaupasta. Teoriassa ja luultavasti käytännösskin semmoinen on asennettavissa mihin tahansa sähköautoon. Tosin voisin veikata että niitä ei kuluttajille myydä tällä hetkellä ja voi olla lainsäädännön kanssa vähän hakemista vielä.

    Lämpimissä ja roudattomissa maissa missä on siistit parkkipaikat tuo voisi olla ihan pätevä ratkaisu vähintäänkin parkkihalleissa jne.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti