Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gl4c13r, 23.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Wikipedian mukaan Li-Ion akkujen hyötysuhde (latausenergia -> purkuenergia) on 80-90%. Toki voi olla että Nissan Leafissa käytetyssä Li-Ion akussa on poikkeuksellisen hyvä höytysuhde tai että wikipedian tieto on väärä. Mutta mihin perustat tuon "selkeästi alle 10%"?

Teslan akusta puhutaan, että sen hyötysuhde olisi parhaimmillaan 92%.

Viimeksi muokattu: 21.05.2016
  2. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Ok, olkoon niin. muokkasin tekstiä.
    Koska kyseessä on mukana olevan liike-energian kulutuksen vertailu, en pidä tässä asiayhteydessä olennaisena seikkana.

3. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Tuon näkee ihan lukemina LeafSpysta.
    Voin yrittää ehtiä lähiaikoina avata enemmän laskentaa. Enkä yritä sitä väittää missään nimessä absoluuttisen tarkaksi, mutta missään en ole löytänyt tarkempiakaan. Nyt vähän muita menoja.

Toisaalta jos jotain oikeasti kiinnostaa niin mielestäni olen blogissani nämä omat näkemykseni jo perustellut ja sieltä voi halutessaan myös lukea.

4. halpis

Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Hurjaa touhua purkaa ja ladata kylmiä akkuja. Mutta toki varmaan tiedät että akun hyödynnettävissä oleva kapasiteetti riippuu aika suoraan sen lämpötilasta.

5. Diesel bemarihan ei ole sieltä aivan pienikulutuksisimmasta päästä. Jotain "vikaa" tuossa talvikulutuksessa varmaan on.
    Itsellä joskus mitatut kulutukset oli kesät talvet 5.0 litran kohdilla. Bemaria vanhempi dieselauto, eli webastoa ei ollut ollenkaan. Mutta hyvin lämpesi sisätilat myös lähelle -30 pakkasilla. Lastutettu 406 2.0 hdi 110. Lohko ja sisätilalämmitin oli tietysti käytössä ja jäähdyttäjä peitetty jotenkin pahvilla.

Nissan leafissa sähköä varmaan kuluu akkujen lämmitykseen ja sisätilan lämmitykseen vastuksella, koska lämpöpumppu ei toimi kovalla pakkasella?
    Itse pakkanen nyt ei juuri muuta kulutusta suuntaan tai toiseen. Usein pakkasella on myös tyyntä, eli ei voi vastatuultakaan juuri olla.

6. nacke

Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Eipä siihen sen kummempaa "vikaa" tarvita kuin suhteellisen lyhyet matkat, kaupunkiajo ja weba. Kulutus voi nousta paljon enemmänkin.

7. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Jos kyseessä on joku perus 2-litrainen 3- tai 5-sarjalainen, niin ihan normi kulutukset noi munkin mielestä on. Oma 2.0D (eli HDi) vie 6,4 litraa kesänopeuksilla, talvella aikalailla samat kun vastapainona on eberi.

8. 2.0D 136 hv on kumminkin eri moottori kun vanha 2.0 hdi 110 hv. Eli kututuskin voi olla vähän eri.

Itellä löytyy vanha hdi, uudempi hdi (2.0D) ja 1.6 hdi 110. Vähiten saattaa viedä matka-ajossa tuo pikkudieseli, vaikka auto on vähän painavampi 407 farkku.

Neljä desiä kai vaikuttaa moottorin koko 1.6 vs 2.0.

HDi 110 FAP 5,3L 140g
    HDi 140 FAP 5,7L 150g

9. Ihmes

Rekisteröitynyt:
    09.03.2002
    Juuri tämä. Eli sen lisäksi että sähköä kuluu ajossa enemmän (vaatii enemmän watteja), lataaminen on myös hitaampaa (vähemmän ampeereja) ja kennojen hyödynnettävissä oleva kapasiteetti (Ah) on pienempi. Eli kova kylmyys verottaa toimintasädettä kaikilla osa-alueilla.

En tiedä yhtään miten noissa akustoissa on suunniteltu lataus, mutta varmaa on että -20 lämpötiloissa joku pikalataustila on aivan turha, koska joko a) akusto ei ota virtaa vastaan jotteivat kennot hajoa b) kennot ovat entiset hyvin nopeasti.

10. valurauta

Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Pari kysymystä: minkä ikäisestä bemarista ja mistä moottorista on kyse? ...ja ennen kaikkea miten kulutus on mitattu?
    Jos haluaa jossain määrin luotettavaa kulutusdataa, se on mitattava tankkauksista täyteen tankkaamalla ja mieluiten samalta pumpulta. Vaihtoehtona toki auton punnitseminen vaa'alla mutta se on vielä epäkäytännöllisempää. Ajotietokoneen kulutuksiin on syytä suhtautua suuremmalla varauksella.

Kesän ja talven välillä tosiaan pitää huomioida sekin, että talvidieselin energiasisältö on alhaisempi kuin kesädieselin (ei ero kymmeniä prosentteja ole mutta prosentteja kuitenkin). Talvidiesel on kesädieseliä kevyempää.

11. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Siltä osin olet Ihmes aivan oikeassa, että sähköauton toimintamatka lyhenee merkittävästi pakkasella.
    Ja kun siitä on välillä niin vahvoja käsityksiä ihmisillä, joilla ei ole mitään kokemusta sähköautoista päätin kirjoittaa tänne mittaamaani faktaa. Ja totuus on edelleen: sähköauton toimintamatka voi jopa puolittua kovalla pakkasella.

Kuitenkin yleisten harhaluulojen ja omankin ennakkokäsitykseni vastaisesti ei ole mitään merkkejä siitä, että Leafin akun kokonais/maksimikapasiteetti mitenkään havaittavasti laskisi kovallakaan pakkasella. Akussa on ollut kovimmallakin pakkasella 64,95 Ah ja 390,37V, eli kun siitä vähennetään se osa, joka ei ole käytetävissä (noin 3,45 kWh) saadaan tuo täyden akun 21,9 kWh. Kaikki nämä näkyy LeafSpy-ohjelmalla. Kun siirrän datat Numbersiin Macilleni, niin näen myös yksittäisten kennojen tilanteen.

Huom, en ole fyysikko, en kemisti, en matemaatikko enkä edes sähköautotekniikan ammattilainen, vaan sähköautoileva amatööri. Kuitenkin tuolta se näyttää käyttäjälle. Ja minulle tuo tiedon taso ja tarkkuus riittää.

MIkä sähköauto sinulla Ihmes on ja mitkä ovat sinun omakohtaiset kokemukset ko. asiasta?

Olen lukenut Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä useilta sähköautoilijoilta tuon suuntaista viestiä, että pikalataaminen hidastuu kovilla pakkasilla. Erityisesti Tesla kuuluu rajoittavan kylmällä akulla anto- ja lataustehoja.

Ainakin Leafissani on automaattisesti toimiva akun lämmitystoiminto myös. Se alkaa lämmittämään akkuja jossain -20 kieppeillä ja lämmittää ne muistaakseni jopa aika lähelle nollaa (voin muistaa väärinkin kun asialla ei ole merkitystä käytännön kannalta ja toimii täysin itsenäisesti). Tämä on rakennettu tehtaan toimesta suojaamaan kennoja kaikkein kylmimmissä olosuhteissa. Tästä johtuen sähköauto kannattaa pitää latausjohdossa aina kun se on pysäköitynä (talvella).

Tavallaan hyvä puoli on myös se, etä akku lämpiää ajossa nopeasti. Tässä on se heikkous, että se lämpiäminen johtuu sisäisistä vastuksista, eli yksi selittävä tekijä laskelmissani sille, mihin sitä energiaa katoaa se vielä tiedostamaton osa. Mutta hyötyä tuosta akkujen lämpiämisestä on juuri pikalataamisessa.

Oma kokemukseni Leafin pikalataamisesta kuitenkin poikkeaa täysin Ihmes sinun kertomastasi.
    Minulla on Leafin akku aina lähtiessä täysi. Vaikka se on vain 24 kWh akku (21,9 käytettävissä), niin koskaan en ole ehtinyt pikalaturille siten, ettei akku olisi lämmennyt ajossa niin paljon, että pikalataus olisi mitenkään merkittävästi hidastunut. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että se on hitaampaa kylmään akkuun sekä sitä tosiasiaa, että pikalataaminen kylmään akkuun on erityisesti hölmöläisen hommaan hinnan suhteen.

Sama kysymys tähän Ihmes, mitkä ovat omat kokemuksesi oman sähköautosi pikalataamisesta pakkasella, ja mikä auto on kyseessä?

12. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Tuon diesel-auton tarkemmat tiedot tässä asiayhteydessä ovat epäolennaisia.
    Mittaustapani on tähän käyttöön riittävän tarkka. Näen desimaalin tarkkuudella tankissa olevan polttaineen määrän lähtiessä ja perillä ja siitä tulee kuluneen polttoaineen määrä. Tämä on ollut kaikilla aiempien vuosien mittausjaksoilla riittävän tarkka tähän tarkoitukseen. Korostan: tämä ei ole missään vaiheessa yrittänytkään olla tieteellisen tarkkaa hommaa.

Eriyisesti tämä diesel-verrokin rooli tässä tarinassa, josta aloitin tähän keskusteluun mukaan tulon tällä kertaa, on vain suuntaa antava verrokki tuolla sähköauton kulutukselle. Ja siitäkin olennaista oli vain tuo totuus: Kyllä, sähköauton kulutus kasvaa talvella enemmän kuin polttomoottorin. Pyydän: jatkakaa polttomoottorien kulutuskeskustelua siihen olevassa eri ketjussa.

Vaikka sähköauton kulutus kasvaa enemmän talvella, on se silti talvellakin merkittävästi energiatehokkaampi kuin esimerkkinä käyttämäni dieselauto.Tämä ei myöskään poista sitä totuutta, että dieselauton kulutus kasvaa myös talvella ja senkin toimintamatka lyhenee. Sillä taasen ei ole yhtään mitään merkitystä, koska se on jokatapauksessa ainakin minulle ollut aina vähintään riittävä. Ja tästäkään ei kannattane jatkaa tässä ketjussa keskustelua.

Haluan vielä yrittää kiteyttää miksi kirjoitin tämän alunperin. Halusin jakaa todellista koettua tietoa sähköauton kulutuksesta kesäkelissä vs pakkasella.

Totean vielä että minulle ja Sähköautot -Nyt! FB keskusteluiden perusteella joillekin muillekin jopa Leaf-sähköauton toimintamatka on riittävä arkisiin ajoihinin jopa talvella.

Itse olen hankkinut Leafin työ-ja kauppamatkoille ja runsaslukuisiin työkeikeikkoihin TRE-lähialueilla päivittäin. Muistetaan edelleen myös ettei tuo äsken kertomani todellakaan tarkoita sitä, että sähköauto toimisi kaikilla etenkään talvitoimintamatkan takia. Onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoa, nimittäin suurimmalle osalle se ei ole aikakaan vielä toimiva ratkaisu tai sitten se toimiva ratkaisu maksaa kohtuuttomasti. Aika näyttää miten asia kehittyy. Itse pidän todennäköisenä useiden vaihtoehtoisten enegiamuotojen ja niiden yhdistelmien kokonaisuutta.

:-)

Edittejä: hivittävästä kirjoitusvirheiden määrästä muutama korjattu

Viimeksi muokattu: 22.05.2016
  13. halpis

Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Noin asiaa tuntematta voisin vähän epäillä noita leaf spy:n numeroita. Joko bms ei kerro kaikkea ja tuo ohjelma laskee itse asioita, tai sitten bms yksinkertaisesti pistää pihalle suodatettua dataa. Mutta kyllähän noissa tosiaan lämmitys on kaikissa vaikkei leafissa taida jäähdytystä ollakaan. Muutama pakkasaste ei akun lämpötilana ole enää mitenkään katastrofaalinen tila vaikkei se optimaalinen olekaan.

Mainitaan tästä sen verran ettei diesel (tai bensa) auton kulutuksen merkittävälle kasvulle ole mitään varsinaista syytä. Käytännössä vain autot eivät ole suunniteltu kovin hyvin semmoisille keleille, mutta se tulee muuttumaan varmasti kun sähköautot tuovat markkinoille kilpailua ja polttoainetaloutta ja mukavuutta pitää oikeasti lähteä parantamaan, olivat polttomoottorit sitten hybridejä tai ei.

14. valurauta

Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Tässä ketjussa on tarkoitus ruotia sitä, onko sähköauto lähinnä ituhippien egovalinta vaiko kaikin puolin järkiperäinen valinta. Siksi on aiheellista vertailla sähköautojen ominaisuuksia parhaaseen polttomoottoritekniikkaan. Tieto siitä, millaisella autolla ja millaisella reitillä olet kulutuksen kasvun mitannut on varsin olennaista tietoa. 40% kulutuksen kasvu talviajoissa ei vastaa omia eikä oikein kenenkään muunkaan käytännön kokemuksia, joten olisi hyvä ymmärtää miten olet siihen päätynyt. Kai se on mahdollista, jos matka on niin lyhyt että auto ei ehdi lämmetä ja Webasto on jatkuvasti päällä?

Auton polttoainemittari ei ole todellakaan mikään "desimaalintarkka" instrumentti eikä sen puoleen ole ajotietokonekaan. Jos haluaa millään tasolla luotettavaa tietoa, on mitattava auton todellista kulutusta tankkausten kautta. Dieselautossa tämäkään ei ole aina luotettavaa vaahtoamisen vuoksi, joten tarvitaan muutama toisto. Jos autolla ajetaan keskimäärin samanlaista ajoa kesät talvet, kesätankkausten ja talvitankkausten ero alkaa olla varsin luotettavaa dataa. Jos ajosta on merkittävä osa maantietä, talvinopeusrajoitukset voivat toki vääristää tulosta.

Siinä missä dieselauton kulutusta on mielekästä mitata tankkausten kautta, sähköauton kulutusta on järkevää mitata latauspistokkeeseen kytketyllä kWh-mittarilla. Sillä saat todellisen tiedon auton energiankulutuksesta. Vähintäänkin mittaus kertoo totuuden siitä, paljonko auton akkuihin "tankataan" energiaa. Tavalliseen 16A pistorasiaan sopiva kWh-mittari ei maksa kuin vajaat pari kymppiä esim. clasohlsonilla. Ylipäänsä tiedot siitä, millä hyötysuhteella verkosta otetut kWh:t ovat käytettävissä ajossa sekä kylmän kelin ylläpitokulutus olisivat mielenkiintoista dataa.

15. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Juu, se että auto kertoo paljonko se ottaa akuista sähköä ei kerro sitä miten paljon auto kuluttaa sähköä.

16. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Sinä ja Diaz olette oikeassa, mittari ei ole kustannuskysymys ja antaa hyvää lisäarvoa kokonaiskulutuksen selvittämiseen huomioiden myös lataushäviöt.

Tuo käyttämäni tarkkuus on ollut minulle riittävä ja edelleen en ole löytänyt mistään tuonkaan tasoista vertailua, joten päätin vertailla itse. Olen pahoillani jos tämä taso ei teille riittänyt. Joillekin sähköautoa suunnittelevalle ja aloittelevalle sähköautoilijalle ne voivat kuitenkin antaa merkityksellistä lisätietoa siitä, mihin ne kykenevät ja eivät kykene talvella.

Noissa tuloksissa on edelleen koettua faktaa se, että Leafini range kesällä on maantieajossa ollut tyypillisesti noin 130-140 km (pl moottoritienopeudet) ja pakkasilla ehkä 80 - 110 km. Halusin itselleni selvittää mistä ero tulee, koska lämmityslaite ei kuluta niin paljoa.

Ilmanvastuksenkin kasvu on vain sen noin 10%, joten vielä jää aika paljon selittämättä. Suurin näistä on varmasti sisäisten vastausten kasvu pakkasella, joka näkyy akun lämpenemisenä ajossa kovallakin pakkasella.

Aion täällä odotetusti kohtaamani haastamisenkin lisää innoittamana toistaa kokeeni ensi talvena samalla edestakaisella reitillä. On erittäin hyvä että asiaa nähdään eri näkökulmista ja halutaan tarkempaa tietoa. Pitää tosiaan ensi talveen mennessä hommata schukoon riittävän luotettava mittari, josta saan ladatun sähkön selville. Kiinnostaa tosiaan itseänikin asian lisäselvittely.

Jään myös mielenkiinnolla odottamaan jos esim sinä teet omasta sähköautostasi tarkempaa vertailua. Olisi nimittäin hyvin mielenkiintoista lukea muidenkin aikaansaamia tuloksia sähköauton kulutuksesta kesäkelissä vs pakkasella.

Tsemppiä kaikille vaikka ei lätkässä mm-kultaa tullutkaan ja jatketaan edelleen keskustelua positiivisella otteella.

17. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    No onhan se nyt hassua jos jollekin riittää taso jonka auton tietokone antaa. Omani huijaa 0,5 litraa/100km.

18. valurauta

Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Todellinen energiankulutus olisi mielenkiintoista dataa. Nyt olisi käsillä hyvä aika seurata auton todellista kesäkulutusta :). Kaiken sähkön pitäisi mennä akkuun eikä sen lämmitykseen.

Ainakin joskus sai sähkölaitokselta hyvätasoisia mittareita lainaan viikoksi pariksi. Sellaisella voisi todeta näyttääkö halpismittari edes suunnilleen oikein.

19. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Vielä sen verran selvennän miksi minulla ei ole sähköautoilijana laturissa mittaria ladatun sähkön määrälle.

Sähköautolla ajaminen on tolkuttoman halpaa kesällä ja talvella BEV:n erinomaisen hyötysuhteen ja Suomessa etenkin kohtuullisesti hinnoitellun sähkön ansiosta. Tietenkin lataushäviöllä voi olla laajempaa merkitystä, jos kaikki maailman autot ovat BEV, mutta itse en henkilökohtaisesti usko, enkä edes toivo sellaista tilannetta. (toivon mieluummin lisää monimuotoisuutta liikenne-energiaan). Enkä ole koskaan kuvitellutkaan maailmaa pelastavani sähköautolla ajamalla. (mutta olen kyllä avoimen iloinen sen paikallisesta päästöttömyydestä)

Ensisijaisen tärkeää minulle sähköautoilijana on tietää kuinka paljon autoni akussa on energiaa kun lähden. Itse haluan tietää sen kWh-lukemana, minulle ei riitä auton ajotietokoneen antamat prosentit. Ei minun sitä tarvitse enää tarkistaa kovin usein, osaan jo tulkita prosenteistakin hyvin tarkasti. Akun energiamäärän kWh saa tosiaan vaivatta selville LeafSpy-ohjelmalla. Täysi akku näyttää 21,9 kWh autossani.

Toiseksi tärkeintä minulle sähköautoilijana on ymmärtää kuinka pitkälle kulloisessakin kelissä pääsen tuolla akun energiamäärällä. Siinä minun katsomani kWh lukema ja kokemuksen tuoma ymmärrys olosuhteiden ja nopeuden aiheuttamasta keskikulutuksesta auttavat jo paljon. Keskikulutusta en siis seuraa ajotietokoneesta koska se näyttää tosiaan myös Leafissa todellista vähemmän.

Kolmanneksi minulle on merkittävää myös nähdä luotettavasti akun energiamäärän lasku etenkin siellä loppupäässä, kun usein venytän reittiä aivan toimintamatkan huippuun asti. Olen useamman kerran ajanut akun jonnekin noin 600 Wh tasolle asti enkä ole koskaan jäänyt välille. Useamman kerran on käynyt niin, että matkalla näen LeafSpysta energiamäärän kWh laskevan nopeammin kuin seuraava suunnittelemani laturi lähestyy. Silloin on ollut hyvä tehdä tiedon perusteella uusi pikainen latauspysähdyssuunnitelma. Yleensä tuossa on vielä ehtinyt soittaa seuraavalle huoltoasemalle ja sopia latauksen schukosta jos ei siellä ole julkista latauspistettä.

Onneksi nuo LeafSpy näyttämät lukemat ovat niin luotettavia, että niiden perusteella uskaltaa tosiaan ajaa akun hyvin tyhjäksi reitillä toistuvasti. Ja vain sillä on minulle sähköautoilijana oikeasti merkitystä näissä kulutuslukemissa.

Edelleen toistan: sähköauto on minulle ollut nyt noin 50 tkm ja 14 kk erittäin hyvä ja toimiva ratkaisu myös talvella. Silti se ei sovi kaikille eikä kaikkiin tilanteisiin, erityisesti tuon talven toimintamatkaa rajoittavan ominaisuuden vuoksi.

Viimeksi muokattu: 23.05.2016
  20. halpis

Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Käytännössä kaikki vastaantulleet (kunnolliset) kaupalliset sähköautot ovat puhuneet ihan puutaheinää noista akun kapasiteeteista sun muista. Niistä on mahdotonta sanoa mitä esimerkiksi akussa oikeasti tapahtuu koska tieto on suodatettu niin monen seulan läpi. Kyseessä ei välttämättä ole negatiivinen asia vaan käytännön yksinkertaistus jotta käyttäjä ei ihmettele miksi akun käytettävissä oleva energiasisältö onkin yhtäkkiä vaikka puolet luvatusta talviaamuna ennen kuin se lämpenee ajossa, jolloin se todellinen energiasisältö onkin taas jotain ihan muuta. Käytännössä siis bms hoitaa kaikki nuo laskelmat ja sen algoritmit eivät ole ihan yksinkertaisia.

21. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Just näin. Ajotietokoneen näyttämät lukemat ovat aika suuntaa-antavia.
    Turhin on Leafin rangemittari, se näyttää niin lyhyeltä viimematkalta lasketun kulutuksen perusteella ja vielä hyvin kummallisella kaavalla.

Sen takia en itse koskaan ajakaan ajotietokoneen näyttämillä lukemilla.
    Ne ovat Leafissakin eri tasolla kuin LeafSpy-ohjelmalla saatu tieto.
    En minä sitäkään aukottoman pitäväksi yritä väittää, mutta käytännön tilanteet ovat osoittaneet sen niin tarkaksi, että sillä uskaltaa ajaa kelistä riippumatta akun käytännössä hyvin tyhjäksi.
    Millään ajotietokoneella sitä en tekisi.

22. nacke

Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
  23. halpis

Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Mitä se leaf spy sitten näyttää? Laskeeko se itse kaiken ja tuntee sen leafin akun paremmin kuin sille yksilöllinen bms? Vai kertooko leafin bms oikeasti kaiken tiedon ulos ja miten leaf spy sitä sitten tulkitsee? Käytännössähän kaikki data on moniulotteista, esimerkiksi juuri nyt akussa oleva energiasisältö ilmoitetaan taulukossa jossa on akseleina lämpötila, purkuvirta, akun balanssi ja niin edelleen. Käytännössä siis asia ei ole ihan niin yksinkertainen että sitä edes can-väylään on millään tasolla mielekästä tuupata.

24. hkultala

Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Tällä ajotyylilläsi olet todennäköisesti laskenut akkusi elinikää selvästi; Litium-ioni-akku ei pidä tyhjänä olemisesta tai tyhjäksi purkamisesta.

25. Sähköautoileva motoristi

Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Kiitos vinkistä Nacke. (lainaus epäonnistui)
    Ensisijaisesti ehkä sittenkin yritän metsästää kotini kiinteään Type1-latauskaapelin omaavaan latausasemaan.
    Tarkoittaa kiinteämpää asennusta pääkeskuksen ja latauslaitteen väliin.
    En ole vielä etsinyt, mutta hiukan epäilen ettei Type1-kaapelin päähän liittimen ja auton väliin saa mittaria nimittäin.
    Ja haluaisin sittenkin nimenomaan tuolla älykkäällä Type1-latauslaitteella latauksen häviöt mitata, jos jotain häviöitä mittaan, koska sillä ja vastaavilla latauslaitteilla lataan autoani lähes 75%.

Viimeksi muokattu: 23.05.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi