Sähkö-/hybridiauto, ekohippien propagandaa vai todellinen ekoteko?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Kospi, 30.10.2015.

  1. Kospi

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    993
    Miten mahtaa olla, millaisen hiilijalanjäljen jättää sähköauto. Eihän ajaessa päästöjä juuri tule, toki tuohonkin pitää laskea kuluvien osien vaihtaminen kuten renkaat yms, mitkä toki on autossa kuin autossa, mutta kaikkien osien valmistaminen tavitsee energiaa (ja varmaan huomattavan määrän öljyä). Unohtamatta sitä sähköä. Kyllä se tosiaan sinne töpseliin jostain tupsahtaa, onko se sitten hiilivoimalasta, ydinvoimaltasta vai tuulivomalasta. Lähdetään liikkeelle siitä, että se tulee töpselistä eli varsinaisesti ei päästä vaikuttamaan mitä sähköä autoon ladataan. Entä akkuteknologia, kuluuko akkujen valmistamiseen paljon energiaa/harvinaisia resursseja?

    Olen itse jonkinlainen pienimuotoinen ekohippi ja kiinnostaa tosiaan tietää, että onko sähkömoottorilla toimivat kulkupelit nyt ihan oikeasti niin ekoa mitä annetaan ymmärtää? Jotenkin kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta.

    Markkinoidaanko meille asioita ekologisuudella, jotka ei todellisuudessa sitä sitten olekkaan?
     
  2. poppis90

    Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Viestejä:
    906
    Onko sulla varaa siihen autoon? Jos on, ei se energiamääräkään mitä sen valmistamiseen käytetty, voi olla mitenkään älytön - koska näkyisi suoraan valmistuskustannuksissa.

    Ja ei kai se hiilikään maailmasta loppumassa, joten miksi siitä hiilen käytöstä niin huolissaan?
     
  3. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 148
    Taitaa olla kuitenkin niin, että esimerkiksi Suomen kannalta ne autoilun olennaiset ympäristöhaitat ovat (ei tietyssä järjestyksessä):

    - Melu
    - Hiukkaspäästöt
    - Muut polttomoottorin terveydelle haitalliset päästöt
    - Pöly (mikä ehkä menee edelliseen kategoriaan)
    - Teiden, pysäköintipaikkojen yms vaatima tila

    CO2on pinnalla, mutta mielestäni moni noista edellisistä on paljon konkreettisempi ongelma ja jäävät hieman syrjään kun mielenkiinto kohdistuu hiilidioksidiin. Tähän liittyy myös se, että sillä ei varsinaisesti ole väliä missä CO2:n tuotantoa vähennetään. Toisin sanoen voimme kompensoida CO2:sta tupruttelevaa liikennettä vähentämällä hiilidioksidintuotantoa jossain muualla. Melu, hiukkaspäästöt sun muut ovat kuitenkin paikallinen ongelma.

    Kuinka paljon muuten Teslalla huristelu kustantaisi per 100km maantieajoa, jos auton lataisi Suomessa yksinomaan tuulisähköllä ja ottaisi huomioon tuulivoimalle maksetut tuet?
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2015
  4. Burana

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2004
    Viestejä:
    1 373
    Pitänee varmaan odottaa vielä muutama ydinvoimala Suomeen, niin voi alkaa tosissaan puhumaan ekologisesta vaihtoehdosta.
     
  5. Kirka

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2011
    Viestejä:
    3 341
    Eihän se hiilivoiman energiantuotannon osuus Suomessa ole, kuin luokkaa 10%.

    Sähköautot ovat niin vihreitä, kuin siihen ladattava sähkö. Kehitysmaissa, kuten Intiassa, päästöt ovat varmaankin sähköautoilla hieman korkeammat uusiin moottoriautoihin verrattuna. En ole tosin tehnyt laskelmia tästä.

    Valmistuspäästöt ovat sähköautoilla selvästi korkeammat. Litiumioniakkujakaan ei ole oikein taloudellista kierättää. Kaikki riippuu siis auton käyttömäärästä: pystytkö kuolettamaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ja miten lataukseen käytettävä sähkö on tuotettu.
     
  6. Kospi

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    993
    Kyse ei ole rahasta vaan ympäristövaikutuksista.

    oleellinen kysymys kuuluu:

    Se olisi kiva tietää, mutta aikalailla mahdoton laskea mitään keskiarvoa?

    : offtopic:
    Ei siis ole suunnitelmissa ostaa sähköautoa, eikä todennäköisesti varaakaan, en tiedä mitä maksavat. Autosta yleisesti käyn kannattavuuspainia. Tekisi mieli myydä kokonaan pois. Käytännössä fillaroin arkipäivän duunimatkat/yms ja viikonloppuisin jos menen reissuun tarkistan ensin bussi/junayhteydet. Omalla autolla ajaminen on vaan niin vitun tylsää. Ongelmaksi muodostuu liikkuminen paikkoihin mihin ei bussit kulje esim. mökille, jonne tulee sitten taksimatka (20km)ja bussiaikataulutkaan ei kyläpahasessa ihan tunnin välein kulje. Laskeskelin kyllä, että taksilla saa ajella aikalailla suruttomasti ja vielä jää voitolle suhteessa auton "seisottamiseen" satunaisia matkoja varten.
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2015
  7. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 880
    Litium on ainakin ehtyvä luonnonvara, mutta onhan niitä muitakin akkuja, jos ei hintaa tuioteta, niin onhan se ekoteko varmaankin tuo sähköauto, jos riittää toimintasäde, combo vois kiinnostaakkin, jos hinnat olis kohilla eli sähköauto joka on varustettu pienellä diselillä, et voi päräyttää käymään, jos virta käy vähiin, tai voihan sinne takaluukkuun ostaa tietenkin erillisen aggrekaatin, sillee vois olla oikeestaan vie parempi, kun voi ajaa polttoöljyllä, kun se ei ikäänkuin kuulu autoon, joskaan tuo erillinen agrekaatti ei varmaan ole ekoteko, agrekaatilla saa myös lämmittää autoa mielin määrin, kun aggrekaatille ei ole tietääkseni säädetty lakia joutokäynnistä :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2015
  8. Ashrakki

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2002
    Viestejä:
    2 745
    Ainut vaan että akamoinen agrekaatti saa olla että voi suoraan sen tuottamalla energialla huristella. Jollain 5kW vehkeellä ei varmaan paljon auto vielä liikkuisi jos akut on ihan kuivat.
     
  9. Azu-nyan

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2004
    Viestejä:
    3 388
    Nykyinen sähköauto on vasta ensimmäisiä askeleita. Tällä hetkellä ei todellakaan ole ympäristöystävällinen kokonaiskuvaa ajatellen, vaikka paikallisesti olisi. Auton valmistaminen kuluttaa, sähkö ei tule taikaseinästä ja tankkauspisteitä, huoltoa, kehittämistä sun muuta on taustalla kuluttamassa. Ehkäpä vuosikymmenien tai satojen vuosien päästä sähköautoilijan kokonaiskulutus maapallolle menee nykyisen vuosikymmeniä samalla polttomoottoriautolla ajaneen ohi.
     
  10. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 270
    Valitettavasti ei, koska energiasta verotetaan hyvin eri tavalla sen mukaan, missä se käytetään.

    Auton polttoaineena käytettävästä bensiinistä on moninkertainen vero, teollisuuden sähköstä hyvin pieni vero.


    Jos teollisuuden käyttämällä energialla olisi vastaavat verot kuin autojen bensiinillä suomessa, olsii valmistetut tuotteet aika paljon kalliimpia.
     
  11. Arju

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2014
    Viestejä:
    220
    Akkujen valmistus käsittääkseni tekee aika paljon hallaa sähköauton ympäristöystävällisyydelle, etenkin jos akustot valmistetaan maissa, joiden sähköntuotanto pohjautuu fossiilisten polttamiseen. Jostain tuosta luin jokunen vuosi sitten, mutten enää löydä lähdettä, eli menee vähän mutun puolelle. Enkä osaa sanoa kuinka paljon todellisuudessa tuo akkujen ja sähkömoottorien valmistus kuormittää maapalloa suhteessa polttomoottorin ja mekaanisen voimalinjan valmistukseen. Juuri muista komponenteista ei kait valmistusvaiheessa eroja synny kuin voimalinjoista.

    Suomessahan sähkö tuotetaan pääsääntöisesti muuten kuin fossiilisilla polttoaineilla (muistaakseni luokkaa 1/3 fossiilisia), joten käyttövaiheessa päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin polttomoottoriautolla.
    Väite ettei sähköauto olisi kokonaisuutena ympäristöystävällisempi kuin polttomoottorivehkeet kuulostaa kyllä melko biasoituneelta mutulta. Mielellään näkisin lähteitä/laskelmia mihin väite pohjautuu.

    Tuohon agregaattiin liittyen, olen monesti ihmetellyt miksei valmistajat tee sähköautoja joissa "agregaatti olisi valmiina". Eli pieni polttomoottori laturin kylkeen lataamaan akkuja tarvittaessa. Kun polttomoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen, sen koko voidaan optimoida (ei tarvetta mitoittaa kiihdytysten tehontarpeen mukaan ym.) ja se voi käydä jatkuvasti optimaalisella kierrosnopeudella. Pienehkölläkin tankilla saa kuitenkin pidennettyä ajomatkaa huomattavasti ja tankkaus on edelleen nopeaa. BMW i3 malliinhan saa tilattua sähkömoottorin lisäksi pienen polttomoottorin (muistaakseni n. 600cc moottoripyörän moottori) joka toimii juuri tuon agregaatin tapaan. Muita vastaavia ratkaisuja en jostain syystä ole nähnyt.
     
  12. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 462
    BMW i3:ssa on 25kW bensamoottori lisävarusteena varavoimaksi. Keskimääräinen tehontarve normaalissa ajossa ei mitenkään hirveästi kuitenkaan ole jos ei koko aikaa revittele.
     
  13. hermannipelle

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Viestejä:
    2 423
    Näkisin, että polkupyörä sähkömoottorilla ja päällä olevalla aurinkopaneelilla voisi olla ekoteko aurinkoisina päivinä. Akut vaan tuppaa olemaan aika saastaista roskaa, lyhytikäisiä ja kalliita. Aurinkopaneeli kestää kait jonkun 20 vuotta toiminnassa ja ei kait sen valmistus vaadi mitään erikoista.

    Ekoteko olisi kehittää navigaattori ja liikennettä(esim. liikennevalot toimimaan sujuvammin, ettei heti ole seuraavissa punaisissa pysähdyksissä), joka osaisi ohjata ruuhkaputkista pois ja sekin, että jos ajo on pelkkää kaupunkiajoa niin ajelisi vaan jollain pienellä ostoskassilla. Plussaa, jos moottori toimisi vieläpä etanolilla/metanolilla niin siinä on sitä huoltovarmuuttakin, että toimisi pontikalla, eläinten jätösten kaasuilla jne.
    Ruotsissahan on näitä etanolivehkeitä ja sopivia huoltoasemia, mutta ne taitaapi kuitenkin sen etanolin tuoda jostain halpamaasta enimmäkseen. Kait ne vaan tekee jätteestä sitä etanolia.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetanoli
     
  14. YxKaxOpixelija

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2013
    Viestejä:
    421
    Samoin Voltissa, jonka uusimmassa mallissa pääsee sähkölläkin jo varsin pitkälle. Tuosta kai odotetaan todellista Teslan haastajaa.

    http://www.chevrolet.com/culture/article/bolt-ev-concept-car.html
     
  15. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 314
    Mielenkiintoista, että Toyota lopetti sähköautojen aktiivisen kehittämisen ja sanoi palaavansa asiaan mikäli läpimurto akuissa tapahtuu. Luottaisin maailman suurimman autonvalmistajan näkemykseen, joka syöttää tuotekehitykseen mielettömät määrää rahaa. Perusongelmahan on sama kuin sata vuotta sitten; lyhyehkö toimintasäde ja pitkä latausaika. Toyota näkee tulevaisuuden vedyssä, mutta moni muu valmistaja uskoo sähköautoihin.
     
  16. Crom

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Viestejä:
    2 112
    Jotta sähköautoilu olisi edes laajamittaisesti mahdollista, myös sähkönjakelun rakenne vaatisi huomattavasti muutoksia. Jos kerrostalon parkkipaikalle halutaan joka asukkaalle latauspiste, niin siinä puhutaan jo aika korkeista mitoitusvirroista, varsinkin jos halutaan tarjota mahdollisuus myös pikalataukseen.
     
  17. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Miksi tästä piti tehdä tällainen itkuketju kun sähköautoista on jo auto-puolella ketju?
     
  18. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 880
    Eihän sitä kannata käyttää ellei ole pakko, mutta pitemmille matkoille voi laittaa jo hyvissä ajoin, tai sit ostaa sellasen ison, pikaguuglasin tuollasen mallin esimerkiksi http://www.nettikone.com/axa/asea-30-kw/1454878
    30kW peräkärryssä, sen voi jättää pihaan kun ei o menossa pitkälle tai ottaa perään poksuttaan lapinreissulle =)

    Tollasen menis sellanen vanhakin sähkäauto, niit oli joitain aikoja si muutamalla tonnilla myynnis niit ikivanhoja, tuollasel menis varmaa huonoillaki akuil.

    halvin pikakuuglauksel sähköauto http://www.nettiauto.com/subaru/elcat/7595455

    Mut joitain aikoja si oli iha muistaakseni 2ke sähköautojaki 90 luvun myynnis

    Tollaki ajais jo hyvin kauppa ajoo ja pidemmällekki ku laittaa se aggrekaati perää/peräkärry aggrekaati =)

    Tosi kannattaa varmistaa ettei 90 luvu sähköauton verotus mee painonmukaan, kuten polttomoottoreissakin, 2001 autot pitäs olla ainaki kaikki päästöarvoje mukaa.
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2015
  19. Pöytä

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    4 255
    Ilman tarkempaa laskelmaa voidaan todeta, että eihän se sähkön väristä riippumatta kovin paljon taloudellisesta modernista polttomoottoriautosta eroa. Jos siis jätetään huomioimatta auton huikea pääomakulu. Tai vaihtoehtoisesti jos se otetaan mukaan laskelmaan, voidaan päästä parametreja säätämällä ihan tasoihin. Tällä kertaa valitettavasti pelkkää mutua. :smoke:

    Toisaalta jos lasketaan polttoaine ja sähkö niiden todellisen arvon mukaan (kuluttajamarkkinoille saatettuna), on jo käyttövoimakulukin huomattavan tasoissa riistoverotuksen sanelemaan arkitodellisuuteen verrattuna. Eihän siinä muutama litra 60 sentin naftaa enää tunnukaan missään nykyajan rengaskulujen tasossa. Sähkön hinta taas on toimitettuna korkeahko, kun sitä ostaa vaikka mistä huoltoasemilta ja rakentaa omia latauspisteitä. Jos rakentaa, jos asumismuoto sallii. Ehkä osa siitä kalliista asumisestakin pitää jyvittää auton käyttövoimakuluksi.
     
  20. Pöytä

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    4 255
    Riippuu myös siitä, miten asiaan suhtaudutaan. Sähköautoilu nykytekniikalla vaatii joka tapauksessa ajattelutavan muutosta normaaliin menoveden lisäämiseen verrattuna. Ainakin ns. kansanautoluokan peleillä kuten Leaf tai e-up. Jos tyydytään siihen, että rupukämppien tolppakentillä nyt vaan ei pikalatailla, tolppien kapasiteetiksi riittää se sama, mikä nykyisellään riittää kunnolliseen esilämmityskäyttöön eli moottorin ja sisätilan lämmitykseen. Toki joka paikassa ei tähän ole nykyiselläänkään valmiutta, mutta tarkoitan että muutokset eivät ole kovin dramaattisia. Kyllä minä pärjäisin sähköauton kanssa esim. 2 tai vaikka 1,2 kilowatin latauksella kotipihan tolpasta ja akuston toimintasäteen ollessa lämmityskaudellakin vähintään 100 km. Tikkuista paskaahan se olisi, mutta sähköautoilun hyvät puolet houkuttavat.

    Teslaa ei ökykalliina luksusautona kannata laskea mukaan kovin merkittäväksi tekijäksi, siis vielä. Toki tulevaisuudessa nykyistä model s:ää vastaavat käyttöominaisuudet voi saada keskihintaluokassa, mutta sitä odottaessa kun vakaan talouskasvun sijaan olemme tällä hetkellä taantumassa keskiajalle. Model S toki nykyiselläänkin olisi monelle melko pitkälti polttomoottoriautoa vastaava laite. Lähinnä taksikäyttöön se ei sovellu(muutenkaan kuin hintansa puolesta), vaikka jotkut harrasteyrittäjät sellaisella leikkivät. Vastaavasti Leafin kanssa pitää hyväksyä se, että Tesla S:n kapasiteetista on parhaimmillaan ajoon lähdettäessä enää 30% jäljellä.
     
  21. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 022
    Sehän on hiukkasen huvittavaa kun eivät nykyiset sähköautot ole toimivia ja jotkut vielä kuvittelevat matkustavansa elinaikanansa roboautolla. Ei niitä varmasti ole tarkoitus polttomoottorilla kuljettaa. Mutta ainahan pitää olla unelmia.

    Itse lähtisin siitä, että autossa olisi toimiva ydinvoimala, jolloin se vastaisi jo polttomoottoriautoa jonka voi tankata toimintakykyiseksi minuutissa.
     
  22. Antti Alien

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Viestejä:
    2 146
    Toyotahan on jo vuoden verran vilautellut vetyautoaan: https://ssl.toyota.com/mirai/fcv.html
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 685
  24. Karampa

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2004
    Viestejä:
    543
    Piti ihan tarkistaa, että mihin aikaan tämä on kirjoitettu. :D Ajattelitko ihan fissio- vai fuusiovoimalaa?
    Teslan kyllä laskisin ihan toimivaksi konseptiksi.
     
  25. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 022
    No konseptit ovat konsepteja. En todellakaan tosissani kuvittele pientäkään ydinvoimalaa, vaikka se olisi näillä näkymin ainoa toimiva vaihtoehto:D Tuo nyt oli sellainen takaisiin nykyisyyteen tarkoitettu kommentti, eikä sitä pidä ottaa vakavasti. Sähköautot eivät vain ikävä kyllä toimi, kuten eivät roboautotkaan. Katsellaan sitten 100 vuoden päästä uudestaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti