Ruotsin kieli jo pikkuhiljaa helvettiin täältä Suomesta

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Boack, 30.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. muronsyöjä142

Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    90-luvun lopulla virkamiesruotsi yliopistolla oli ainakin helppo nakki. Piti osallistua yhdelle kurssille, jossa piti pitää lyhyt "esitelmä" ja suorittaa loppukoe. Esitelmän sai muistaakseni pitää vieläpä parityönä. Itse sönkötin noin kolme...viisi minuuttia ja nekin taisin lukea pääosoin jostain muistiinpanolappusesta. Loppukoe oli ainekirjoitus ruotsiksi. Aiheet aineille olivat samat kuin jo kurssilla aiemmin kirjoitetuissa ainekirjoituksissa, joten jos oli lukenut opettajan korjaukset ensimmäiseen aineeseen ja oli kohtuullinen muisti, niin varmaan tuli ihan ok aine ruotsiksi. Kaikki taisivat päästä läpi, jotka kävivät kurssin loppuun jos oikein muistan.

2. Mr. Hat

Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Jysk painatti Ahvenanmaalle mainoksia, joissa oli ruotsin lisäksi suomea - koko kampanja jouduttiin perumaan: ”Hyvin kalliiksi tuli”

Viimeksi muokattu: 16.06.2018
  3. Stoker

Rekisteröitynyt:
    24.07.2000
    On tainnut siinä määrin pelästyä ahvenanmaalaisten reaktiota, että luulee suomen kielen olevan siellä laitonta.

4. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Vasta oli jossain lehdessä, että Ahvenanmaalla oli hieman tullut närää uuden Kotipizzan suomenkielisestä nimestä... Nimi kuitenkin on ja pysyy, eikä ketju brändiään käy yhden toimipaikan vuoksi vaihtamaan. :) Mahtaa hurreja vituttaa kun joutuvat oikein suomea näkemään! Hähähää, hajotkaa rasismiinne!

Ja Ahvenanmaallahan on prosentuaalisesti täsmälleen yhtä paljon suomenkielisiä kuin Turussa (ja Suomessa keskimäärin) ruotsinkielisiä eli viitisen prosenttia. Turussa ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton on kirjoitettu ja kerrottu myös ruotsiksi, Ahvenanmaalla taas suomi on siis suuri synti ja no-no? On se jännä. Turku on tietysti paperilla "kaksikielinen" ja Ahvenanmaa on paperilla "yksikielinen", mutta that's besides the point. Itärajallakin törmää liikeyritysten toiminnassa ruotsin kieleen, vaikka siellä kukaan ei puhu ruotsia paperilla eikä käytännössä. Tietyt tienvarsikyltitkin saattaa olla ruotsiksi.

Viimeksi muokattu: 16.06.2018
  5. seebra

Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Manner-Suomessa saattaa törmätä englanninkielisiin mainoksiin, ja itärajan lähestyessä jopa venäjänkielisiin. Nähtävästi "vaadituissa standardeissa operoiminen" on löysempää kuin tuolla ahdasmielisten saarella :)

6. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Oikeastaan englanninkielisten opasteiden vähyys on mielestäni pienoinen ongelma ja epäkohta Suomessa, ja arvatenkin johtuu siitä, että kolmas kieli opasteissa on yksinkertaisesti liikaa selkeyden kannalta...

Vantaalla ei taida edes lentokentälle olla englanninkielistä opastusta. Sen sijaan "flyygstazshuun" lukee tietenkin joka paikassa, ikäänkuin tällainen ruotsinkielinen kyltti tosiasiassa kenellekään olisi tarpeellinen. Sitä paitsi Vantaalla ei ole ruotsinkielisiä kuin 2,7%(!). Ihan pelkästä kielipoliittisesta pelleilystähän tässä on kyse. Ja siinä, että Vantaa ylipäätään on kaksikielinen kaupunki noilla prosenttiosuuksilla... Mutta vaikka olisi yksikielinenkin, niin siltikään ei saisi olla englanninkielistä kylttiä ilman että on myös ruotsinkielinen! Totta on, esimerkiksi itärajalla tästä on kokemusta venäjän osalta. Ei saa laittaa venäjänkielistä kylttiä ellei ole myös ruotsinkielinen! Ruotsinkielistä ei muuten tarvitsisi olla, mutta sitten yht' äkkiä tarvitseekin, jos haluaa jonkun muun kielen ottaa kyltteihin suomen lisäksi... On siinä taas järki ja logiikka.

Viimeksi muokattu: 18.06.2018
  7. Bjorn

Rekisteröitynyt:
    27.10.2000
    Kerran eräs kaveri kävi näyttämässä papereita, joita oli saanut haltuunsa koskien ruotsalaisten ja heidän puolueensa korruptiojuttuja. Aika rankkaa tavaraa, kuinka ovat lahjusrahat kiertäneet ja poliitikot ovat olleet voideltuina ruotsalaisten ja ruotsin kielen asialle. Tämä kelpaisi vaikka Rikosraportin aiheeksi, jos sitä tarpeeksi työskentelee. Asunnot ja omaisuudet vaihtavat omistajaa ilman maksuja suosiolliselle henkilölle ym.

8. Kala

Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Kai huomasitte Vihreiden puolueohjelman, jonka mukaan ruotsin kieli on luonnollinen osa jne.

Mikäli erehdyn joskus äänestämään Vihreitä, niin silloin olen vähintään holhouksen alainen ja todennäköisesti eutanasian tarpeessa. Sen verran järkyttävää luettavaa se oli, että sen hyväksymiseksi ihmisen täytyy elää täysin irrallaan todellisuudesta.

Viimeksi muokattu: 18.06.2018
  9. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Kannattaa tosin ottaa huomioon, että samaa paskaa julistaa kaikki eduskuntapuolueet Persuja (ja Sinisiä) lukuunottamatta.

Kokoomuksessa lienee eniten vastaääniä asialle, mutta puolueen virallinen linja on se, että ruotsi on maailman tärkein asia ja on erinomaisen välttämätöntä, että kaikki suomalaiset uittavat kieltään syvällä Börjen perseessä ja toisaalta ottavat pakkoruotsinsa mukisematta kuivana kagoseen.

Jos tuollaisia dokumentteja käsiinsä saa, on kansalaisvelvollisuus vuotaa ne julkisuuteen. Kaverisi sietäisi hävetä.

Viimeksi muokattu: 19.06.2018
  10. rane58

Rekisteröitynyt:
    21.04.2013
  11. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    ^ Tuo postattiin tänne jo viime perjantaina kymmenisen viestiä ylöspäin...

Kaksikielisyys ei tosiaan ole missään suhteessa rikkaus Ahvenanmaalla vaan pikemminkin kirosana. Pahin teko mitä ihminen voi tehdä Ahvenanmaalla on suomen puhuminen. En tiedä, mikä on moisesta rikoksesta rangaistus, mutta varmaan ehdotonta napsuu. Sitähän se Jyskin tyyppikin varmaan pelkäsi, kun hyvin tuntui tietävän, että suomi on Ahvenanmaalla laissa kielletty.

Viimeksi muokattu: 21.06.2018
  12. rane58

Rekisteröitynyt:
    21.04.2013
    Ompahan vaan ihmetyksen aihe tuossa kompostikasassa jota pakkoruotsiksi kutsutaan...:mad:

13. Jankuttaja

Rekisteröitynyt:
    11.10.2014
    Luulisi, että perussuomalaisilta ja muilta kansallismielisiltä löytyisi sympatiaa ahvenanmaalaisille, jotka pelkäävät suomalaisten muuttavan saaristoonsa ja muuttavansa väestörakenteen pysyvästi.

Itse kannatan kulttuurien sekoittumista ja minusta on ihan ok että Ahvenanmaa sidotaan Suomeen massamaahanmuuton keinoin.

14. Kala

Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Suomen tulisi olla tiennäyttäjä maailmanhistoriassa ja olla ensimmäinen valtio maailmassa, joka haluaa jonkin alueensa itsenäistyvän, halusivat nämä tai eivät. Tähän asti sitä on tehty vain yhteisymmärryksessä pitkällisen kädenväännön tai sotimisen jälkeen. Tällainen valtiosta itsestään lähtöisin oleva itsenäistymiseen avittaminen olisi modernia liberaalia suunnannäyttöä muille maailman maille, minkä seurauksena vältyttäisiin alati syttyviltä sisällissodilta. Vihreiden tulisi otta tästä koppi ja synergisoida tämä tavoitteeksi puolueohjelman seuraavaan iteraatioon osana maailmanrauhan edistämistä ja kansallisen kansainvälisen avoimen ajattelumallin kehyksenä.

15. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Suomi voisi lähettää pieniä vihreitä miehiä Ahvenanmaalle järjestämään "kansanäänestyksen"... :D

16. Stoker

Rekisteröitynyt:
    24.07.2000
    Asiallinen mielipidekirjoitus pakkoruotsista

https://www.satakunnankansa.fi/a/201294838

Tietysti kohta saadaan tänne taas joku kielinatsi kertomaan, että koska hän tarvitsee elämässään ruotsia, niin kaikkien pitäisi sitä lukea.

Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  17. Asiaintuntija

Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Eipä taida olla paljon vaaraa, että Muroon enää mitään kielinatseja paljon tulisi trollaamaan... :/

Oli kyllä hyvä mielipidekirjoitus naisen kirjoittamaksi. Harvoin naiset osaa mitään noin järkevää sanoa pakkoruotsiin liittyen. Ja jos tämä kuulosti sovinistiselta, niin aivan vitun sama...

18. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    Jag har splittrade åsikter. Jag har bott länge i Sverige men man klarar sig med engelska där. Jag tycker om svenska som språk också här i Finland så jag inte vill avskaffa den. Men jag anser att det och finska räcker inte att man MÅSTE kunna engelska också om man till exempel reser mycket som jag. Det problemet är mer med lagstifning att göra. Det är grundlagen som garanterar till exempel språkiga rättigheter i dagens Finland de facto. Om man vill förändra grundlagen måste det röstas i riksdagen. När det gäller till exempel nordiska samarbetet kan det vara till en nytta som för mig i Norge. Jag tycker i alla fall att Finland borde hålla sig utanför Nato och det största problemet i dagens samhälle är SOTE och SOTU. I Sote debatten är jag särksilt oroad över pengar-relaterad privatiseringen inom vården. De mest utsätta människor hamnar till skymundan. Den SOTU-debatten i framtiden är super-viktigt därför att man får mer pengar genom att bara sitta hemma om man jämförar sig till exempel med akademiska studier. Man måste ta LÅNER. Jag vill själv förändra bidrag-system så att det lönar sig att studera vidare efter gymnasium.

Sama suomeksi. Minulla on kahtiajakautuneet mielipiteet. Olen asunut pitkään Ruotsissa mutta siellä pärjää myös englannilla. Pidän ruotsin kielestä myös täällä Suomessa, enkä halua luopua siitä. Mutta olen sitä mieltä, että ruotsin kieli ja suomi ei riitä vaan täytyy osata myös englantia, jos matkustelee paljon, kuten minä teen. Ongelma on ennemminkin lainsäädännöllinen. Perustuslaki turvaa kielelliset oikeudet Suomessa de facto. Jos haluaa muuttaa perustuslakia, siitä täytyy äänestää eduskunnassa. Kun on kyse Pohjoismaisesta yhteistyöstä, siitä voi olla hyötyä, kuten minulle Norjassa. Olen sitä mieltä, että Suomen pitäisi pysyä Naton ulkopuolella ja suurimmat ongelmat päivän yhteiskunnassamme koskevat SOTE:a ja SOTU:a. Sote-keskustelussa olen erittäin huolissani raha-keskeisestä yksityistämisestä terveydenhuollossa. Huonoiten voivat ihmiset tulevat kärsimään. Tulevaisuudessa SOTU-keskustelu on erittäin tärkeä, koska nyt rahaa tulee loputtomalla debitillä kotona istumalla, jos vertaa esimerkiksi akateemiseen uraan. Täytyy ottaa LAINAA. Haluan uudistaa tuki-järjestelmää, jotta kannattaisi opiskella lukiosta pidemmälle.

19. DrVatanen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Ihan näin ystävällisenä huomautuksena, ymmärräthän eron Suomen kaksikielisyyden ja koulujen pakollisen ruotsinopetuksen välillä? Valtaosaa suomalaisista kun ei hierrä niinkään ensimmäinen kuin jälkimmäinen. Ja jälkimmäisestä eroonpääsy EI vaadi perustuslain muutosta. Siitä määrätään kielilaissa, jonka muuttamiseksi ei tarvita perustuslain muuttamisjärjestystä. Kaksikielisyydestä säädettiin perustuslaissa vuonna 1919. Pakkoruotsi sen sijaan tuotiin suomalaiseen opintokalenteriin kielilain ja lain koulujärjestelmän perusteista (nyk. perusopetuslaki) muutoksella 1968. Perustuslakia taas ei tuona vuonna rukattu mitenkään. Koska perustuslaki ei luonnollisestikaan ole voinut olla itsensä vastainen ensimmäiset 49 vuotta olemassaolostaan, se loogisesti tarkoittaa, ettei pakkoruotsin poistaminen myöskään tarvitse perustuslain muutosta.

Minullekaan Suomen virallinen kaksikielisyys ei ole mikään ongelma. Minusta kuitenkin sen voisi järjestää jotenkin toisin kuin yrittää saada koko kansakunta väkisin oppimaan molempia kieliä. Ihan niin kuin se järjestettiin edelleen voimassa olevan perustuslain alla vuodesta 1919 vuoteen 1968.

No, ehkä tiesitkin tämän jo. Se vain on hyvä aina lisätä tuollaisiin mielipiteen ilmaisuihin, koska jos niissä mainitaan pelkkä perustuslaki, niin joku tästä asiasta aina huomauttaa. Eikä välttämättä yhtä ystävällisesti ja asiallisesti kuin minä.

Viimeksi muokattu: 12.11.2018
  20. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    Mä oon tosiaan pitkään asunut Ruotsissa ja opiskellut lääkäriksikin aikanaan. Mulla on ollut täysin ruotsinkielisiä potilaita tietysti Ruotsissa, mutta myös Suomessa. Potilasturvallisuuden kannalta olisi tärkeää osata ruotsia tietysti Ruotsissa mutta myös esim. Helsingistä ja Vaasasta tulee jonkin verran potilaita. Jos oon rehellinen, niin on todella harvinaista, että niitä suomenruotsalaisia vanhuksia edes oikeasti vaivaa mikään. :D Esimerkiksi labrat täysin normaalit. Ne on todella yksinäisiä. Munchaussen by proxy.
    Oon jutellut joskus esim. entisen oikeusministeri Henrikssonin kanssa, täysin julkinen henkilö, joten ymmärrän sen lainsäädännöllisen puolen kyllä.
    Voi tulla ongelmia, jos sitten ahkerana koululaisena haluaa esimerkiksi korkeisiin virkoihin ilman ruotsin kielen taitoa. Pakkoa en siis kannata, mutta valinnaisena ainakin hyvä olla ja jos täytyy tehdä budjetti-valinta, niin mieluummin valitsen englannin kielen.

21. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    Mulla itselläni on ollut koulussa lukioon asti peräti 5 kieltä, niin olen hieman kyllästynyt ruotsin kieleen, mutta ymmärrän sen pohjalta muita Pohjoismaisia kieliä. =)

22. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    Oon itse vähän kyllästynyt, niin en tee lääkärin töitä, vaan haluan jotain muuta tehdä, ku olen kohtuu nuori ja sitten oon kiinnostunut kuitenkin kotimaassa monista asioista, jotka ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, vaan sosiaaliturvan kehittäminen ja sitten esimerkiksi lestamafia poliittisena ilmiönä. Valinnaisena voisi olla minun mielestäni tuo ruotsin kieli, josta laudaturinkin joskus kirjoitin. Se on kuitenkin minun mielestäni helppo kieli. =)

23. DrVatanen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Ongelmia ei tule niin kauan kun ruotsin kielen taitoa vaadittaisiin vain niissä viroissa joissa kieltä oikeasti tarvitaan. Ja niihin löytyisi varmasti tarpeeksi tekijöitä kieltä vapaaehtoisesti opiskelevista.

Valinnaisuus pitää tietenkin säilyttää. Kouluissa on turvattava mahdollisuus opiskella ruotsia niille, jotka sitä oikeasti haluavat opiskella. Tuskin se joukko ihan pieneksi jäisi vaikka haluttomat karsittaisiinkin seasta. Ja helppo kielihän ruotsi tosiaan on, jos vertaa moniin muihin. Mutta "helpon" kielenkin opiskelu vaatii aikaa ja panostuksia.

Itse ymmärrän neljää elävää kieltä ja yhtä kuollutta. Mutta jos päivittäistä käyttöä mietitään, niin enpä ole aikoihin tarvinnut niistä kuin kahta. Hukkaan heitettynä en pidä mitään niistä tunneista, mutta ymmärrän silti hyvin heitä, jotka haluavat keskittää aikaansa muuhun.

24. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    Mua harmittaa eniten se, että sosiaaliturva ei toimi, niin siksi olen hieman noussut barrikadeille. Se oli yksi syy miksi hain Kelaan töihin, vaikka eduskunta oikeastaan päättää etuuksista. Nykyinen järjestelmä ei oikein palkitse talenteista. Saatetaan jopa leimata friikiksi, jos esim. opettelee eri kieliä. Olen tavannut esim. kielineroja, joille kielten opiskelu on todella helppoa, mutta ei siitä välttämättä palkita mitenkään, mikä on harmillista. Haluaisin enemmän rewardia sosiaaliturvaan. Itse käytän arjessani suomea, ruotsia ja englantia päivittäin. Norjaa ymmärrän, kun juttelin Norjan pääministerin kanssa ja saksaa ja ranskaa olen opiskellut, mutta noille ei ole ollut juurikaan käyttöä. =) Englanti jyrää. =)

25. Mikko Naakka

Rekisteröitynyt:
    12.11.2018
    • 1.2 Turhien viestien kirjoittaminen on kiellettyä. Mieti ennen viestin lähettämistä, onko sinulla annettavaa keskustelulle.
    little bit in English I love languages and I like Eurovision but I know people who hate it. =) I have traveled Europe. Finnish social security system gives money to parasites but does not produce anything. For example when I was in med school they only said that you have take loans and why are you studying that. :D :D

Viimeksi muokattu: 12.11.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi