Ruokavalio/ruokavaliosi? Neuvoja ja vinkkejä kaivataan

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Team_Slow, 03.09.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Team_Slow

    Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Viestejä:
    6 881
    Muutin pari kuukautta sitten omilleni ja koitan nyt rakentaa ruokavaliostani parempaa kuin aikaisemmin. Tykkään tehdä ison satsin ruokaa kerralla ja syödä sitä monta päivää. Minulla on työvuorot tosi vaihtelevasti joten tuo on helppoa, koska välillä töihin tarvitsee 1-2 lämmintä ruokaa per vuoro. Pitäisi vaan keksiä/opetella lisää ruokia mitä tehdä jottei koko ajan tee samaa. Kiinnostaisi myös tietää ruokavalioon perehtyneiden mielipidettä mitä syödä enemmän ja mitä lisätä ruokavalioon sekä mitä muut syö jne. En ollut pahemmin kokkaillut ennen muuttoani lukuunottamatta kotitaloudentunteja yläasteella, mutta ne opit on jo hävinnyt mielestä.

    Treenaan ja käyn lenkillä. Niiden jälkeen palautusjuomana toimii maustamaton Whey-100. En polta enkä käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa. En syö karkkia tai juo limuja. Sipsiä olen syönyt tänä vuonna harvemmin kuin kerran kuussa.

    Aamupala/Iltapala: Riisi-, maissihiutaleita tai elovena kaurahiutale (Elovenaa harvemmin). Silloin tällöin jotain suklaamuroja tai weetabix
    Päiväruoka, Iltaruoka
    Välipaloina toimii Keso raejuustot, banaanit tai porkkanat.
    Juomina toimii joko Valio Laktoositon maito tai http://www.eckes-granini.fi/tuotehaku/tuote.php?id=671 (Mehukatti sokeriton päärynäjuomatiiviste 1,5L) tai vesi.

    Tähän asti olen tehnyt ruuaksi: Makaroonilaatikko, Kana ja riisi (tässä valkoinen riisi), Tumma Riisi tai makarooni + jauheliha/nakit + hernemaissiporkkanakaali sekoitus. Sipuleina käytän pakastesipulikuutioita.

    Myönnän että olen ollut todella laiska kokki tähän asti ja sen takia en hirveästi osaa enkä tiedä. Paljon on kuitenkin tullut opittua jo parissa kuukaudessa ja välineiden pitäisi olla nyt siinä kunnossa etten enää mitään tarvitse lisää. Niinpä kysynkin mitä ruokia kannattaisi lähteä seuraavaksi kokeilemaan? Entä mitä pitäisi lisätä ja muuttaa ruokavaliooni?
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 20.10.2016
  2. Dragofix

    Rekisteröitynyt:
    01.09.2008
    Viestejä:
    287
    Oma ruokavalioni näyttää kutakuinkin tältä:

    Aamupala:
    - Erilaisia (kuiva-)hedelmiä ja marjoja, pähkinöitä, siemeniä tai näiden sekoituksia. Erityisesti banaania jota kesäisin paloittelen ja pakastan sekä teen jäätelösekoituksen. Talvisin sitten uuniomenoita.
    - Vaihtoehtoisesti täysjyväriisipuuroa / spelttimannaa / kaurapuuroa / kuskus + ruisleipää kookosöljyn kera ja/tai vegejuustiksella + yrttiteetä
    - Marjoista teen usein mehua liiskaamalla marjat veteen


    Välipala:
    - Nyhtökauraa sellaisenaan
    - Pähkinöitä tai manteleita
    - Pähkinämaitoa ja suklaata
    - Ruisleipää + vegejuustoo / suolattuja sieniä / kasviksia / hapankaalia
    - Kaakaota pähkinämaidossa.
    - Paistettua kaalia.
    - Jotain hedelmiä / kasviksia
    - Itse tekemää rosollia, ym. salaattia.
    - Murot pähkinämaidossa. (no phun intended)

    Illallinen:
    - Sieniä + perunaa / tattaria / ruispastaa / riisiä / kvinoaa + kasviksia kuten paprikaa, porkkanaa, parsakaalia, tomaattia / kurkkua, jne.
    - Kikherneitä tai kikhernepihvejä / -pyöryköitä + riisiä / bataattia + kasviksia
    - Erilaisia papuja + tattaria / riisiä / kvinoaa / kurpitsaa + kasviksia
    - Soijaa + kvinoaa / riisiä / ruispastaa / perunamuusia + hapankaalia / maustekurkkua
    - Linssi-, sieni- tai soijakeitto + kasviksia + ruisleipä kookosöljyn kera
    - Tofua ja kvinoaa / riisiä + kasviksia
    - Härkäpapu + riisiä / perunaa + kasviksia
    - Pähkinät + juurekset + kasvikset
    - Linssejä + soijaa / kasviksia

    Illallisiin menee myös öljyä kuten oliivi-, auringonkukka- tai kookosöljyä enimmäkseen, satunnaisesti myös muita, esim. hamppuöljyä sekä kaikenlaisia tuoreita ja kuivattuja yrttejä mitä itselläni kasvaa takapihalla tai olen kuivattanut, tai ostanut kaupasta.

    Illallisen kylkiäiseksi myös salaattia, esim.
    - Kurkku, tomaatti, herne, kaali, avokado, erilaisia siemeniä, salaatinlehtiä ym. vihreitä lehtiä mitä nyt takapihalla kasvaa ja oliiviöljyä sekä tomaattimehua ja herbamarea (yrttisuolaa)
    - Vaihtoehtoisesti salaatti kaalista ja raastetusta porkkanasta, siemeniä sekä oliviiöljyä ja yrttisuolaa. (kevyeempi salaatti)


    Välillä tulee kokeiltua kaikennäköistä muuta mutta näillä mennään enimmäkseen.
     
    Viimeksi muokattu: 04.09.2016
  3. iNdo

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    4 339
    Oletko Kesoa testannut?

    Älä osta "valmiita" vaan maustamatonta ja mausta itse, niin päätät täysin sokerin määrän. Ja jos se pysyy pienenä/olemattomana, ei paljon terveellisempää voi olla.
     
  4. Team_Slow

    Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Viestejä:
    6 881
    En ole Kesoa testannut. Täytyykin kokeilla. Arlan uudet raejuustot oli ainakin ihan älyttömän kuivaa. Valiolla oli hieman parempaa muttei nekään maistuneet sellaiselta kuin raejuusto yleensä. Melko kallista myöskin.

    Mikäs noista maustamattomista on "paras"? Tuon palautusjuoman kanssa itellä kävi niin että testasin varmaan kymmentä erilaista ja aina oli ongelmia saada alas hirveän maun takia kunnes testasin tota maustamatonta ja se olikin yllättäen kaikista parhaimman makuista. Millä porukka noita maustaa? Fun lightilla?

    Dragofixillä on ainakin monipuolinen ruokavalio. Varmaan koskaan nähnyt vastaavaa listaa. Noista öljyistä tuli mieleen että paljonko käytätte öljyjä päivittäin? Mietin että saanko tarpeeksi päivässä kaikkea kun iho on tosi kuiva jos lähtisin oliivi öljyä testaamaan auttaisiko sen lisääminen ruokiin. Kookosrasvaa on myös tarkoitus ostaa. Kesällä kävi niin hauskasti että pääsi muuttokuormassa sulamaan ja vuotamaan purkki.
     
    Viimeksi muokattu: 05.09.2016
  5. JPO1512

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2016
    Viestejä:
    26
    Jos haluaa pehmeämpää raejuustoa, niin Valion Pehmeä raejuusto on hyvää. K-kaupoissa on myös myynnissä Maatilan Parhaat raejuustoa, joka on oma suosikki ja Lidlin Goldessa/Linessa raejuustot ovat hyviä ja edullisia (66snt 200g purkki).
     
  6. pitipi inu

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    Viestejä:
    1 547
    kaakao + mantelimaito uutta omassa valiossa, yllätti kuinka hyvää voi olla.
    vege juustoja en ole löytänyt passelia vielä, ja sit se ku tykkää pitsasta eikä oikein nuo kasvisvalmisteet vielä iskeny - minkä merkkistä käytät?
     
  7. ddude

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 544
  8. iNdo

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    4 339
    @Team_Slow kannattaa varmaan ihan kokeilemalla noitten rahkojen maustaminen että mikä sopii omaan makuun, tuskin on talous kuitenkaan niin tiukalla että siihen kaatuisi ellei maistu. Fun Lightia vissiin jotkut käyttää, varmaan esim. tölkkiananas ihan syötävää, marjoja, hedelmiä, (HILLOJA :eek:) etcetc.
     
  9. Dragofix

    Rekisteröitynyt:
    01.09.2008
    Viestejä:
    287

    Raakakaakaojauhe + hassel+mantelimaito on kyl tosi hyvää, menee luomucornfleksienkin kanssa. vegejuustoja ostan satunnoisesti, lähinnä niitä, missä on vähiten lisäaineita.
     
  10. ketunhäntä kainalossa

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    2 825
    Violifet/Wilmersburg toimii leivän päällä, mutta ei nekään sulatettuna mielestäni mene oikein läpi.
     
  11. pitipi inu

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    Viestejä:
    1 547
    harmi, kun löytäs jonku korvikkeen mozzarellalle ni ei olis enää eläinperäisiä aineita ruokavaliossa.
     
  12. pitipi inu

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    Viestejä:
    1 547
    ainut vege juusto joka on ollu mielestäni pahaa oli joku mozzarella korvike pussissa, en muista nyt nimee.
    pizzasta paha luopuu :/
     
  13. iNdo

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    4 339
    Elämä on kompromisseja. Esim. jos valitset ettet käytä isoja alkukirjaimia tai kirjoita yhdyssanoja yhteen, teet tietoisen valinnan että nekin harvat jotka jaksavat viestisi lukea, vittuuntuvat siihen pisteeseen loppuun päästyään että toista kertaa eivät vastaavaa virhettä tee.
     
  14. lmws

    Rekisteröitynyt:
    02.05.2007
    Viestejä:
    148
    Mitäs porukka vetelee iltapalaksi yleensä? Tai onko hyviä rahkan ja raejuuston korvaajia, mitkä pitäisi sisällään proteiinia? Aamupala, lounas ja päivällinen on helppo vaihdella, mutta välipaloilla sekä iltasin tulee yleensä rahka/raejuustoa vedettyä ja ei nuo maitotuotteet liikaa nautittuna hyvää tee (ainakaan itelle).

    klo 6 aamupala
    klo 9 välipala (hedelmä tai maitorahka)
    klo 11.30-12 lounas
    klo 15 välipala (rahka tai raejuusto marjoilla taikka hedelmillä)
    klo 18 päivällinen/illallinen
    klo 21 iltapala (rahka tai raejuusto marjoilla taikka hedelmillä)
     
  15. PeeVee79

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    711
    Itte en yleensä syö mitää päivällisen jälkeen. Puoli neljän maissa päivällinen, kuuden maissa puolentoista tunnin pyörälenkki ja talvella n. tunnin kävely keskimäärin 3 kertaa viikossa, ainakin pyrkimys ollut. Vettä tulee illalla juotua vähintää pari lasillista.
    Aamupala ennen klo kuutta lautasellinen puuroa ja kahvikuppi.
    Töissä klo 8 tauolla reissumiehen puolikas, juustoa, salaattia ja leikkelettä, appelsiinimehua.
    10 tauolla sama, mutta kokonainen reissumies.
    12 tauolla kahvikuppi.
    Seuraava ruoka onkin sitten päivällinen. Perunaa ja soosia, soppaa, spagettia, ranuja... Mitä nyt milloinkin, normaalia kotiruokaa. Rehuja olen alkanut syömään reilummin. Loppuilta mennään yleensä pelkällä vedellä.

    Ruokailutottumukset on aina olleet enemmän tai vähemmän perseestä. Pentuna tuli iltaisin vedettyä leipää ja jugurttia ja se näkyy edelleen kropassa. Nyt parina kesänä on tullut pyöräiltyä ja viime aikoina varsinkin kiinnitettyä edes jonkin verran siihen, mitä suuhunsa laittaa. Esim. jugurtit jätin tykkänään pois eväsrasiasta kesäloman jälkeen. Noitakin tuli kaksi/työpäivä vedettyä 14 vuotta.
    Ruokailuaikoihin ja ateriakokoihin pitäisi vain panostaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti