Ruoanlaittovälineet. Veitset, pannut, tehosekottimet, yleiskoneet, you name it!

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja freekevin, 16.04.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. freekevin

Rekisteröitynyt:
    26.06.2006
    Terve.

Tässä ketjussa voidaan kysellä ja keskustella ruonalaittoon liittyvistä välineistä.

Meillä olisi hankinnassa ajankohtaista
    wokkipannu
    tehosekoitin (blender)
    veitsi tai pari
    mortteli eli huhmare

Tässä lähinnä tuosta tehosekottimesta ensiksi haluisin vinkkejä.
    Pitäisi jäitä nyt ainakin saada murskaksi ja sellanen joka ei mielellään hajoaisi ensimmäiseen pariin vuoteen.
    Prismasta jo kattelin mutten uskaltanut ostaa ennenkuin kyselen netistä vinkkejä.
    Kannattaako maksaa jostain KitchenAidista pitkälle toista sataa euroa?
    Mikä siinä on muka niin paljon parempaa kuin muiden valmistajien tuotteissa?
    Mitä tulee ottaa huomioon ostaessa tehosekoitinta? Muovipaskoja suoraansanottuna noi prisman vermeet oli... kestosta en osaa sanoa.

edit.
    Aini varaosia olisi kiva saada jos joku osa sattuu hajoamaan, ettei tarvitse ostaa uutta vehjettä.

2. Sothis

Rekisteröitynyt:
    29.08.2008
    Ei varsinaisesti ruoanlaittoväline, mutta sähköinen kahvimylly on hankintalistalla. Ihmeen kallis noin yksinkertaiseksi laitteeksi (54,90€ Gigantissa). Taidanpa alkaa jauhaa kaiken kahvin itse kunhan tuollaisen hommaan.

3. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Olen siinä käsityksessä, että blendereissä on todella isot erot kestävyydessä ja siinä kuinka tehokkaasti se sekoittaa ja murskaa. Valintaa kannattaisi varmaankin lähestyä käyttötarkoituksen kautta. Osa noista fanaatikoistahan taitaa jauhaa vehkeellä suunnilleen kaiken mitä suuhunsa laittaa..

4. Olisko muroilla suositella jotain yleiskonetta? Halvalla pitäs saada paras. Taikinat jos tekis ja toimis tehosekoittimena täyttäis kaikki omat kriteerit, ei varmaan ole sama hakea taskuun halvin gigantista? :P

Pizza prontoa suosittelen kyllä kaikille jotka tahtoo tehä kotona hyvää pitsaa, myös muunkin kuin "roskaruuan" teko siinä onnistuu.

5. maccc

Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    Yleiskoneista kuuluu olevan kärkipäätä Kenwoodin KM-sarjan laitteet. Ne on metallia rungoltaan ja rattailtaan, joten ne kestävät raskastakin käyttöä. Ja ovat tosiaan yleiskoneita. Maksavat vaan niin pirusti, että itselläkin on jäänyt hankkiminen suunnittelun asteelle toistaiseksi. Joku KMC560 kun maksaa sen ~500 euroa...

Pizza Pronto saa minultakin äänen. On se vaan kätevä, vaikka turhan paljon viekin pöytätilaa.

Ja vielä yksi tuote jota kehun: Jamie Oliverin Flavour Shaker Joulupukki toi, ja tuolle on kyllä ollut käyttöä morttelin korvikkeena. Hauska vekotin.

6. RouVix

Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Itselläni ei ole, mutta vanhemmillani on juurikin kyseinen mylly. Jauhaa varsin hyvät espressot. Älyttömän kovaääninen se vaan on ja menee myös melko usein vähän tukkoon. Toisaalta, eipä se kahvipapujen jauhaminen hienoksi, tasalaatuiseksi jauheeksi varmaan ihan helppoa olekkaan.

7. Rockie

Rekisteröitynyt:
    02.12.2005
    Itse ostin tarjouksesta Kenwood FP920-koneen, vajaa 200e silloin, mutta nyt noita näkyi hintaseurannassa 130e-150e hintaan. Se ei ole varsinainen yleiskone vaan enemmänkin monitoimikone, mutta tehosekoitin on tehokas ja sillä vääntää pienet taikinat (esim. pellilliselle pizzaa). Suosittelen kyllä. Vie vähän tilaa pöydällä, mikä oli minulle se tärkein kriteeri (kaikki tarvikkeet tietysti vie sitten jonkun verran tilaa kaapissa, mutta suurimman osan osista saa aseteltua toistensa sisään). Tuolla suikaloi perunat valkosipuliperunoihin jne. myös nopeasti.

Tämä taitaa olla lähin malli joka Kenwoodin suomen sivuilta tällä hetkellä löytyy. Ainoa ero mikä iskee silmään on, että omassa mallissani ei ole lcd-näyttöä/vaakaa. Kenwood - Food Processor Kenwood FP950

Veitsistä vielä. Sain joululahjaksi Mundialin punaista sarjaa. Ovat olleet kyllä omaan makuun hyvät (tosin vertailukohtaa ei hirveästi ole kun ovat ensimmäiset "kokkiveitseni"). Ovat kuitenkin kohtuuhintaiset ja ainakin lahjan antaja sanoi, että Mundialin veitset ovat saaneet hyviä arvosteluja. Noita tulee varmasti myöhemmin ostettua lisää eri malleja. Tällä hetkellä tukissa on 6 kpl.

8. freekevin

Rekisteröitynyt:
    26.06.2006
    Ei ainakaan itselläni herättänyt minkäänlaista ostoshimoa tuo sivu.
    Miten toi toimii? Joku keraaminen pallo pyörii siel kipon sisällä?

Muija käyttää labrassa morttelia ja niille hankittiin joku sähkövehje sinne jonka sisällä on jotain kuulia ja pitäs kuulemma ajaa saman asian muttta ei ole läheskään niin hyvä kuin perinteinen mortteli. Tosin työtä vaatii enempi.

Maustetahnoja pitäisi ainakin saada morttelilla tehtyä, ja sen pari kertaa mitä Thaimaassa olen noita tehnyt niin ihan hitonmoista hommaa. Käsi ihan romuna kun yrittää saada murskattua tarveaineet tahnamaiseen muotoon.

9. GirlT

Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Onks joku koittanu jauhaa kahvia vanhalla kahvimyllyllä...siis sellasella isoäidin aikaisella, missä on veivi? Onko ihan perseestä vai pätevä vielä nykyään? Mutuna sanoisin, että ne taitais varmaan tehdä pannujauhatusta eikä suodatinjauhatusta (?). Meillä saattais olla noita vanhoja myllyjä ja mietin että kun tekis mieli vähän alkaa kikkailemaan kahvien kanssa, niin tuo nyt vois olla yksi esikartoitettava vaihtoehto.

10. m.o.s.

Rekisteröitynyt:
    02.08.2007
    Hyvät veitset on kyllä semmoiset, joihin pitäisi satsata. Kyllä sen eron vaan huomaa kun oikein hyvällä ja terävällä veitsellä viipaloi ja suikaloi. Esim. porkkanoiden pilkkominen on oma inhokkini, eikä huonot veitset ainakaan auta tilannetta. Tietämys moisista on vain nollan pintaan... Josko tekisi vähän tutkimustyötä ja pyytelisi ensi jouluna pukilta.

Monitoimikoneisiin en ole itse vielä kajonnut, sen verran old skoolina vedän itse että taikinatkin teen ihan mielellään käsin. Mutta jos olisi parikin kersaa niin eiköhän tuollainen tulisi aika nopsaan hankittua. Suurin ero hinnassa tulee varmastikin juuri terien laadusta ja kestosta. Ei ole mitenkään sanottua, että kone murskaa esim. jäitä ihan ongelmitta. Olen nähnyt sitäkin, että paketissa rehvastellaan ettei jäät ole mikään ongelma, ja laite hyytyy ensimmäisellä käyttökerralla kun kulhoon viskataan jäitä. Tässä asiassa rahalla saa kyllä yleensä parempaa laatua.

11. manni

Rekisteröitynyt:
    01.08.2003
    Mulla on keittiön yleisveitsenä Fiskarsin Functional Form Yleisveitsi. Maksoi Tarjoustalossa noin 20 €. Sopii kaikkeen perunan, juureksien, sipulin, tomaatin ym paloittamiseen ja käy tarvittaessa kalan fileointiinkin, kiitos sopivan taipuisan terän. Kahva on hyvän mallinen ja pinta pysyy miellyttävänä kun käytön jälkeen laittaa veitsen odottamaan pesua astianpesukoneessa.

12. maccc

Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    Joo, juuri niin. Kun sinne sisään tunkee tarpeet ja ravistaa kuten cocktail-shakeria, niin ihan käypäistä jälkeä tulee. Itselläni ei ollut morttelia, joten siksi tuota on tullut kohtuullisen paljon käytettyä. Ei tuota varmaan olisi tullut ostettua, jos ei pukki olisi tuonut. :)

Keittiöveitsistä olen haaveillut Victorinox Grand Chef -sarjan veitsistä. Ovat vaan niin älyttömän hintaisia, että saa toistaiseksi jäädäkin haaveeksi. No, laatu maksaa. :D

Viimeksi muokattu: 18.04.2010
  13. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Itse olen useamman vuoden tehnyt keittiöhommat epäammattimaisesti sahalaitaisella veitsellä (taitaapi olla joku tuommoinen "Marttiini Condor Kitchen"). Erikseen on oikeastaan ollut käytössä vaan kuorimapuukko, kutakuinkin kaikki muut valmistusaskareet menevät tuolla sahalaitamallilla. Sahalaita puree mielestäni mukavasti esim tomaattiin. Kalan kanssa fileointiveitsi olisi eittämättä parempi, mutta tuolla on pärjätty.

Yleiskoneena Kenwoodin KM023 tai mikä lie. Ihan pätevältä peliltä tuntuu. Kenwoodista on suvussa hyviä kokemuksia ja toisaalta sitten taas Philipsin muovivempulasta huonoja. Leipääkin tulee leivottua koneen ansiosta huomattavasti ahkerammin. Vaan eipä tuollaista tietenkään kovin helppo ole järjellä perustella. Muistuu mieleen ihan http://www.youtube.com/watch?v=8Jsy8SXvL-0

14. Dunedain82

Rekisteröitynyt:
    06.02.2007
    Suosittelen yleiskoneen hankintaa kirpputorilta yms. jos vain sattuu löytämään. Vanhat 60-80-luvun koneet kestää ja kestää ja laatu on jotain aivan uskomatonta. Äidin vanha -72 ostettu yleiskone hajosi -04 ja sen tilalle hommattu Kenwood kesti peräti 2,5 vuotta. Itse ostin oman yleiskoneeni huuto.netistä 40€ ja toimii.

15. kansaIainen

Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Yleiskoneitten "mersu" on Kenwood. Itsellä on kaksi kappaletta, toinen on mökillä. Sillä tekee taikinat, jauhelihat, mehut, hillot.

Kenwoodia ei kannata ostaa uutena, Stockalla se maksaa noin 500 euroa. Itse maksoin omistani yhteensä 37 euroa (20 + 17 euroa huutonetistä), erilaisia lisälaitteitakin tuli pahvilaatikollinen: lihamylly, mehusekoitin, sekoituskampia joka lähtöön, ohjekirja.

Kenwood on painava, valurautainen ja melko äänekäs laite, joka kannattaa pitää jatkuvasti esillä työpöydällä, jotta sitä tulisi myös käytettyä. Se painaa niin pirusti, ettei sitä viitsi joka käyttöä varten alkaa nostelemaan kaapista.

Tehosekoittimena, eli sauvasekoittimena, suosittelen käytettäväksi Braunin 500 watin sekoitinta. (laitteet on näemmä tehokkaampia kuin silloin kun itse ostin) Se jaksaa murskata pähkinät pölyksi, jäät hileiksi, ja tekee mistä tahansa ruoasta tarvittaessa sileätä "vauvanruokaa", jos esim. perheessä on nirsoilija, joka ei saa syötyä sieniä tai sipulia, niin kun sen vetää sileäksi, niin siellä on maut, eikä nirsoilija nypi lautasen reunalle mitään, vaan lappaa kaiken halukkaasti tuulensuojaan. Braunia saa myös pienempitehoisena, maksaa saman verran, joten miksi ostaa, kun tehokkaan saa samalla hinnalla?

16. nandroid

Rekisteröitynyt:
    15.04.2003
  17. iso-karhu Banned

Rekisteröitynyt:
    18.07.2007

Nämä ovat todella laadukkaita ja voin suositella kaikille, kotikotoa löytyy useampiki nuita on hyviksi havaittu. :)

18. Sothis

Rekisteröitynyt:
    29.08.2008
    Joo, meillä on sellainen veivimylly ja on tullut jonkin verran käytettyä. Tuleehan siitä ihan pirusti parempaa kahvia kun hakee pavut kahvikaupasta ja jauhaa itse. Kokeilemisen arvoinen juttu.

19. Nemostelija

Rekisteröitynyt:
    16.05.2008
    Itselleni on osunut 3kpl näitä vihreitä perus-Sanelleja joita ei myytäisi edes 3-laatuna verkonpainoiksi. Eihän ne nyt mitään huippuviimeisteltyjä ole muutenkaan, mutta aika kova prosentti jos 100% veitsistä on tietyltä merkiltä täysin surkeita mitä itse on tullut ostettua. Ei ole paremmissa japsiveitsissa tullut ainuttakaan vastaavaa eteen. Että ei voi ainakaan laadunvalvontaa ja muuta sellaista kovinkaan hyväksi sanoa.

Jos en olisi nähnyt näitä ammattikäytössä niin paljon, niin avautuisin tässä aiheesta varsin vuolaasti, mutta jätetään nyt jotain sanomatta ja pistetään järjettömän huonon tuurin piikkiin.

20. Taneli-

Rekisteröitynyt:
    12.02.2008
    Poistettu, Muropaketin omistuksen vaihtumisen takia ja Sampsa Kurrin pois potkimisen seurauksena.

Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  21. references

Rekisteröitynyt:
    04.03.2008
    -

Viimeksi muokattu: 30.09.2018
  22. Nemostelija

Rekisteröitynyt:
    16.05.2008
    Mä ajattelin, että mitäs hemmetin uusia puukkoja on löytynyt, jollain ilmataskuilla???

Sitten tajusin idean, ja painuin kotipesääni. Ei mitään uutta.

Itsekin tosiaan kannustan hankkimaan japsiveitsiä. Ovat kalliita, herkkiä ja aitoja. Ja tosiaan perkeleen teräviä, kun itsekin tein 1,5v aikana ensimmäisen virheen veitsellä AMMATTIKÄYTÖSSÄ joka siis sisältää parhaimmillaan 8 tuntia veitsenkäyttöä päivässä. Pieni lipsahdus ja kynnen läpi meni kerralla ja komeasti leikkasi keskisormen puoliksi. Ei siinä paljon auttanut mikään tikkaaminenkaan. Tuossa paikassa. Kuin kirurginviilto. Kuten pitääkin olla.

23. Nemostelija

Rekisteröitynyt:
    16.05.2008
    Olikos muuten kokemuksia Tojiro Senkoun ja I.O Shenin veitsistä? Jälkimmäisen ajattelin tilata, koska totesin Globalin GS-4:n aivan sopimattomaksi.

Samalla tulee 7 veitsen setti Sabatieria. Ja muut kamaa. Lähinnä halvan hinnan vuoksi, Sabatierit tukin kanssa saa alle 100 puntaan. Globalejakin saa 3kpl 25yo lahjasetin melkein satkulla.

24. Enrique Carioca Banned

Rekisteröitynyt:
    05.04.2001
    edit: ei mitään

25. petepeluri

Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Mikä halpisveitsi kannattaisi hankkia kalan fileointiin?

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen