Roboautojen vallankumous - "Katso äiti, ilman käsiä!"

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja luiz, 01.02.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 739
    Niin, joillekin meistä riittää roboauton ylivertaisuuden todisteeksi se, että on hävinnyt tietokoneelle shakkimatsin:D
     
  2. sosiaalipummija

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2013
    Viestejä:
    3 209
    Jos pitäisi valita kansanedustajaksi ihminen tai tietokone, päätöksen tekemiseen ei menisi kovin kauaa.

    Tietokone osaa ohjelmoidusti ajatella tilastollisesti ja rationaalisesti, ihmistä taas sitovat erilaiset ideologiset ja kulttuurilliset näkemykset. Esimerkiksi kaikki faktat ja tutkimukset tukevat sitä, että inhimillinen vankeinhoito on kaikkien kannalta parempi, silti keskivertoihminen on vahvasti sitä mieltä, että taskuvarkaat pitäisi lähettää 30 vuodeksi Siperiaan ja kaikki kovemmat rikolliset keittää rasvassa torilla.

    Tietokoneauto ei aja aggressiivisesti tai ärsyynny ruuhkista. Itse asiassa ruuhkat johtuvat ihmisistä, koska ihmiset eivät osaa synkronoida liikennettä keskenään, vaan tarvitaan liikennevaloja, risteyksiä ja jonoissa syntyy aina haitariliike. Tietokone ei harrasta riskiajoa. Tietokone ei käytä päihteitä. Tietokoneen huomio ei herpaannu, vaan vaikkapa tavallinen silmäleikkauslaserrobotti synkronoi laserin silmän asennon mukaan muistaakseni lääkärin sanojen mukaan tuhansia kertoja sekunnissa.

    Jos automaattiautot toimivat normaaleissa tieliikenneoloissa 99.9% varmuudella suunnitellusti, ne vapauttavat 99.9% logistiikkaan kuluvasta työvoimasta muuhun käyttöön (=no työttömiksi, koska kaikilla muilla aloilla tapahtunee sama ilmiö). Kansantaloudellisesti huima säästö olisi jo 10 prosenttiyksikönkin lasku logistiikan kustannuksissa. Jokaista sataa automaattiautoa kohti joudutaan palkkaamaan yksi ihminen, kun manuaalityön aikana siihen tarvittiin 100 ihmistä.
     
    Viimeksi muokattu: 01.02.2015
  3. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 739
    http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car

    Limitations
    As of August 28, 2014 the latest prototype cannot "handle heavy rain and snow-covered roads". Functionally it can go at sluggish speeds when crossing an unmarked 4-way stop due to the algorithms of the computer taking extra precaution. There are also other limitations on discerning objects such as trash and debris that can unnecessarily veer the vehicle. Additionally Chris Urmson of Google has said that the lidar technology cannot spot potholes or humans, such as a police officer, signaling the car to stop.

    The vehicles are unable to recognize temporary traffic signals. They have not proven themselves in snow or rain. They are also unable to navigate through parking lots. Vehicles are unable to differentiate between pedestrian and policeman or between crumpled up paper and a rock. Google projects having these issues fixed by 2020.

    Katellaan sitten vaikka 2020 ja todetaan taas, että vielä on jokunen issue.
     
  4. Rasvaton maito

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2015
    Viestejä:
    750
    Se huono puoli löytyy että se vähäinenkin liikunta jää pois mitä ratin pyöräyttelyssä ja polkimien painelussa on.
    [​IMG]
     
  5. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Takana ajava auto zoomaa hihnoihin, tunnistaa merkin ja koon ja tilaa automaattisesti seuraavalle huoltoasemalle vastaavan hihnan. Samalla tunnistaa rekkarin ja soittaa kuskille että pysäytä heti. Tämä siis sen ensimmäisen 100 millisekunnin aikana. Jarrutus tietenkin alkanut samaan aikaan ja ilmoitus muille vierellä oleville autoille että jarruttaa tai ajaa varovammin. Kun nuo tärkeimmät on saatu työlistalta, lähettää auton omistajalle viestin että tulee 10,3 sekuntia myöhemmin takaisin kuin sovittu koska mukana olevan kaljakorin takia pyrkii välttämään rajuja suunnanmuutoksia.
     
  6. ThePate

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2004
    Viestejä:
    1 832
    Oletko siis sitä mieltä, että tekoälyllä ajava auto nyt vaan sattuu olemaan niin vaikea tehtävä, että "vielä on jokunen issue", vaikka niihin panostetaankin?
     
  7. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Jos sinulle ratin pyörittely on liikuntaa niin paljonkos on painosi?
     
  8. 2xmw

    Rekisteröitynyt:
    04.03.2011
    Viestejä:
    2 295
  9. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 739
    Kyllä olen sitä mieltä. Tosin niin on esim. MIT:n nimenomaan tähän alaan perehtynyt professorikin.
     
  10. Tässä on nyt sellainen perustavanlaatuinen ongelma, että mitään tekoälyä ei ole olemassakaan. Nämä nykyiset "älyt" eivät tajua yhtään mitään, ne toistavat vain niille ennakkoon opetettua algoritmia. Ne eivät osaa päätellä mitään. Ne ovat juuri niin hyviä kuin ihmiset jotka ne ohjelmoivat. Vaikka tuollaisen auton softa on toki paljon monimutkaisempi kuin muutama if-else lauseke, niin se ei siltikään kykene ihmisaivojen kaltaiseen selviytymiseen tilanteissa, joita ei ole ennakkoon opetettu. Joka hemmetin tilanne pitää opettaa erikseen. Mitä tehdä kun tien vierellä seisoo ihminen ja huitoo käsillään? Pitääkö pysähtyä? Entä jos tien vierellä huitoo poliisi? Mitä pitää tehdä? Vaikuttaako se, millä tavalla hän huitoo? Mistä auto erottaa poliisin ja tavallisen ihmisen? Onko kaikki sinipukeiset ihmiset poliiseja?

    Pitääkö talvella väistää tiellä olevaa valkoista könttiä? Se voi olla pehmeää lunta jolloin turha väistely aiheuttaa varaatilanteen. Entä jos se onkin kivikovaa jäätä? Tai vain roska? Entä jos se onkin kaatunut ihminen valkoisissa vaatteissa? Miten tietokone nuo erottaa? Entä jos tuossa tilanteessa vauhtia on 50 km/h ja auto palauttaa yhtäkkiä ohjauksen ihmiselle. Kerkeääkö ihmiskuski reagoida kun hän sattui juuri kaivamaan nokkaa ja lukemaan tekstaria koska auto on niin kätevä että itse ei tarvitse jatkuvasti seurata liikennettä, ja mainoksessa kehuttiin että se tekee elämästä helpompaa.



    Niin kauan kuin auton tekoäly on tyhmä kuin saapas, niin parempi on vain pitää ihminen ratissa ja antaa tietokoneelle jotain tiukasti rajattuja tehtäviä, jotka hoitamalla se voi ehkäistä vakavien onnettomuuksien syntymistä. Näistä esimerkkinä ajonvakautus, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus.
     
  11. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 832
    Eipä se hanskaus ole ihan sensoreista kiinni...

    Tuossa tätä minun viestiäni ennen Korvanappi sanoo kaiken olennaisen asiasta. Eipä ole oikein muuta lisättävää muuta kuin: perstuntuma, intuitio ja kokemus.

    Otetaan sieltä rekanpersiistä vaikka tämmöinen kokemus: Lunta on yhtä-äkkiä aivan sairaasti. Mitään et näe. Sakeniko vain lumipyry - vai meneekö edellä vaikka säiliörekka? Vai tuliko äkillinen tuulenpuuska? Roboautopa siinä päättelee mistä mahtaa olla kyse.

    Välillä se on vaikeaa jopa päätellä että missähän se tie mahtaa mennä. En usko, että sellaista tekoälyä on tässä maailmassa olemassa, joka siihen kykenee.

    Joo, roboäly palauttaa kontrollin ihmiselle aina kun siltä menee sormi suuhun. Olipa vitun fiksu idea. Entä jos mä olen tuhannen kännissä takapenkillä vetämässä nokosia? Ja jos en saa niin tehdä, niin mikä diddendaalin idea koko hommassa on??
     
    Viimeksi muokattu: 01.02.2015
  12. 2xmw

    Rekisteröitynyt:
    04.03.2011
    Viestejä:
    2 295
    Näihinkin tilanteisiin voitaisiin miettiä ihan uusia ratkaisuja. Kaikki robottiautothan tulee olemaan verkon kautta yhteydessä muuhun maailmaan. Miksei poliisilla voi olla laitetta, jolla pysäyttää tarvittaessa auto kuin auto? Miksei hätätilanteessa oleva ihminen voi ilmoittaa lähialueen robottiautoille, että nyt on hätä?

    Nämä tilanteet on ihmisillekin todella vaikeita, kun on pimeää ja tilanteet tulevat nopeasti eteen. Mutta esimerkiksi lämpökameroita käyttämällä voidaan havaita elossa oleva ihminen pilkkopimeässäkin. Jos kyseessä on kylmä raato niin onko sillä niin väliäkään jos täräytetään yli? :P

    Hyvin usein ihmiset junnaavat niissä vanhoissa tutuissa toimintatavoissa silloin kun teknologia muuttuu. Joskus kannattaisi miettiä miten asiat voitaisiin tehdä uudella, paremmalla tavalla.
     
  13. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 739
    Näin juuri ja kannattaa muistaa myös että edes näihin äärimmäisen yksinkertaisiinkin toimintoihin ei kannata sokeasti luottaa. Jokunen kuukausi sitten parkkihallissa peruutti auto takapuskuriin ja kuski tuli selittämään että parkkitutka ei varoittanut:D Onneksi ei tämän robottiautoilijan takana sattunut olemaan esim. lastenvaunut.
     
  14. 2xmw

    Rekisteröitynyt:
    04.03.2011
    Viestejä:
    2 295
    Pakko niihin on jossain vaiheessa alkaa luottamaan. Mielenkiintoinen kysymys on tietenkin se, kenen vastuulla tapahtuvat onnettomuudet sitten ovat. Ainahan teknisiä vikoja tulee, mutta ei se voi olla kehityksen esteenä, jos kokonaisuudessa onnettomuudet tippuu.
     
  15. Mama70

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    7 518
    Jos pimeällä lumisateessa pistettäisiin hirviä menemään tielle niin tulokset saattaisivat olla pelottavia. Ihminen voi oikeasti kuvitella olevansa tilanteen kontrollissa mutta todellisuudessa kun hirvi tulee eteen ei hän sitä lumisateessa näe.

    Jostain kumman syystä oli illalla taas yksi auto rysäyttänyt nelikaistaisella tiellä keskikaiteeseen. Olikohan kuskilla ollut liian suuret luulot omasta kontrollistaan vai oliko robottiauto häirinnyt hänen ajoaan?

    Tämä on vähän sama kuin sähköautoketjussa missä kriitikot ajavat joka viikonloppu 300 km:n päässä olevalle mökilleen. Tähän on turha sotkea tilastoja keskivertomatkoista koska kriitikot tietävät vaan paremmin.
     
  16. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Luiz on siitä hauska mulkku että haluaa maksattaa nyt jo asioista joita ei edes vielä ole olemassa. Respect.
     
  17. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 739
    Tuo vastuukysymys on yksi kysymys muiden joukossa. Haluan nähdä sen autovalmistajan, joka ensimmäisenä ilmoittaa edes, että vastaa automaattisen parkkeerauksen toimimisesta. Äärimmäisen yksinkertainen tehtävä ja täällä jo ajellaan ihan heti kohta mielikuvissa apparin paikalla rennosti olutta ottamassa roboauton hoitaessa kuskin tehtävät:D Tai sitten sen roboauton kyydissä istuvan ihmisen, joka ottaa vastuun tietokoneen virheestä kun ajaminen on kokonaan ulkoistettu koneelle.

    No, onhan tässä vielä vähintään useampi vuosikymmen aikaa miettiä tuollaisia.
     
  18. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 832
    Eipä se lämpökamera välttämättä noin luotettavasti kaikkea näe. Siitä voi olla apua, mutta 100% varmuus sillä ei tule. Jos se kylmettynyt, ei-kameraan-jostain-syystä-näkynyt ihminen ajetaan yli mukamas "kylmänä raatona", niin olipa hauskaa.

    Vainajillakin on sitäpaitsi oikeuksia. Meneppä tuolla liikenteessä ihmiskuskina ajamaan jostain kuolleestakin yli ja jälkipyykkiä tulee. Ei niitä ruumita saa turmella, jos vähänkään on mahdollisuus väistää.

    Jos kuvittelet kaikkien kriittisesti suhtautuvien olevien uuden vastustajia, niin ainakin minun kohdallani erehdyt. Vastustan asiaa siksi, ettei teknologianne toimi riittävän kunnollisesti vaativissa olosuhteissa.
     
  19. 2xmw

    Rekisteröitynyt:
    04.03.2011
    Viestejä:
    2 295
    Mikähän tämä mystinen "100% varmuus" edes on?
     
  20. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Lähdetäänkös nyt siitä että jos Robotti autoja on tulossa liikenteeseen niin sen koodin on oltava Open Source kooria, käyttöjärjestelmästä ja softasta lähtien, jookos?

    Ei sovi... aijjaa no Luiz saa rauhassa sitten ajella robotti paskoillaan. Itse luotan omiin käsiini.
     
  21. Ja tähän lisäksi se, että on olemassa helpompia ratkaisuja jotka toimivat nykyisellä teknologialla.

    Esim. BMW / Audi laserlight, joka voi merkata lämpökameran havaitsemia kohteita pimeässä.



    Automaattisen jarrutuksenkin voi yhdistää lämpökameraan, ilman että koko auton hallintaa delegoidaan tekoälyttömyydelle.
     
  22. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Asentakaa ne lämpökamerat ja laserit täysin toimintakuntoon ensin F1 ja ralli radoille niin aletaan sitten harkitsemaan, ok? Tälläkin hetkellä niin toimitaan autoilussa.

    Ensin tekniikka tuodaan F1/Rally maailmaan ja sitten vasta sovelletaan normaaliin liikenteeseen. Kuten nyt ABS jarrut etc.

    Älkää tuoko tuota vitun Scifi paskaa liikenteeseemme missä Microsucs Windows ohjaa autonne tyttärenne yli koska tunnistimen päällä olikin kärpäsen kakka.

    Oikeasti, olette niin vitun pihalla hohhoijjaa. Ajakaa joskus.
     
  23. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    DELEGOIKAA ne jarrutukset jonnekin juu, oletteko oikeasti edes ajaneet autolla kovaa missään? Siis oikeasti kovaa, 280-320 km/h nopeuksilla? Siitä pitää lähteä

    Ilman tuota ei ole mitään järkeä soveltaa mitään roboottipaskaa mihinkään autoihin.

    Vai onko etuna se että madellaan 50kmh koska robotti on vain silloin suht-koht turvallinen?

    Kai se etu pitäisi olla, että voidaan robottin turvin mennä 300kmh nopeasti ja turvallisesti eteenpäin. Vai mistä tässä on kyse?
     
  24. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 832
    Videon mukaan lämpökamera näkee max 110 jaardin päähän "kohteita". Siis max. 100 metrin päähän. Taatusti tuokin arvo saatu vain "optimiolosuhteissa"?

    Jarrutusmatka talvella on 100 km/h vauhdista 111 metriä lumisella tiellä ja 266 metriä jäisellä. Robojarruttelija pystyy varmaan ihmistä nopeampaan reaktioaikaan, mutta silti. Ei tuohon yksinomaan ole luottaminen.

    Lisäksi, onpa jättekiva kun automaattijarrutus vetää liinat kiinni koska edessä oikealla on lämpimän päivän jäljltä lämpöä sopivasti hohkaava iso kivi - jota järjetön infra-jarrukamera luulee hirveksi!

    Eiköhän jätetä nää ajamisduunit vielä toistaiseksi ihmiselle, jookos?
     
  25. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    kuten sanoin, sitten kun ralli tai F1 autot voi kulkea sujuvasti robotiikan turvin ja ajaa ennätyksiä, niin voidaan luottaa kohtuullisesti. Sen jälkeen laitetaan vielä radalle esteitä joita näiden F1 robotti autojen pitää tunnistaa ja väistää, niin ok.

    Sitten jos se toimii, voidaan alkaa edes harkitsemaan että järjestelmässä on jotain järkeä.

    Ainoa turvallinen keino robottiautoille on kiskoilla ajaminen. Ja vitun piste.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti