Roboautojen vallankumous - "Katso äiti, ilman käsiä!"

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja luiz, 01.02.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Taitaa ne autonomiset autot olla vielä ainakin kymmenen vuoden päässä...

    Mielenkiintoisempaa (3-5v aikajänteellä) lienee car sharing / car pooling ja siitä johtuvat rakennemuutokset yksityisautoiluun. Useammassakin kaupungissa tuntuu jo toimivan suht hyvin (esim. Hampuri), mutta taitaa mennä vielä pidemmän aikaa ennenkuin todenteolla rantautuu pikkukaupunkeihin kuten Helsinki-Tampere-Turku etc..
     
  2. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 895
    Kyse kai siitä miten määritteleen todenteolla rantautumisen. Vuosiahan niitä on ollut, osa jo keronnyt poistua markkinoilta, jälkimmäisestä huolimatta toteutustavat monipuolistuneet. Toki kaikki ideat ei ole kantavia saati kannttavia, mitä yhteiskäyttö sateenvarjon alle tungetaan, ja osassa kyse vain hinnoittelusta/tuotteiden nimeämisestä.

    Mutta ei ihan avautunut mikä oli aiheesi linkki tähän ketjuun, mutta "roboautot" ja niiden esiasteet toki iso mahdollisuus autojen vuokraukseen, yhteisomistukseen jne. ja sitä kautta tehokkaaseen liikkumiseen.
     
    Viimeksi muokattu: 09.04.2020
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Jonsku

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Viestejä:
    165
    Sepä se. Car pooling / sharing ja niihin liittyvät erinäiset platformit ja appsit raivaavat tilaa täysin automaattisille autoille. Ensiasteena nämä "bookkaa ja avaa/käynnistä auto kännykkäapsilla" ja siitä sitten eteenpäin automaattiseen parkkeeraukseen / tilaukseen ja lopulta täysin automatisoituun autoiluun.

    Matka on pitkä ja kivinen, mutta laskeutuuhan lentokoneetkin kaikissa huonoimmissa keleissä täysin automaattisesti eli kyllä se automaatio hommat hoitaa... =)
     
  5. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 173
    Lentokoneilla on monessa mielessä paljon helpompaa kuin autoilla. Laskeutumisalusta on täysin tasainen ja sen sijainti yms. tiedot on tarkasti tiedossa (helppo opettaa tietokoneelle). Lisäksi erillinen lennonjohto pitää huolen siitä, että tietokoneella on tilaa laskeutua eikä tarvitse huomoida tielle tulevia sivullisia.
     
  6. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    On tutkittu, että autonomiset autot vähentävät onnettomuuksia, mutta eivät täysin poista niitä, kuten loogista onkin. Autonomisen auton aiheuttaessa onnettomuuden, onkin sitten valmistajalla käräjillä käsissään kasa miljoonien korvausvaatimuksia. Ihmiskuski pääsee paljon vähemmällä. Toki mielenkiintoista nähdä vakuutusyhtiön rooli ja vakuutusten hinnat. Jos riski pienenee, pitäisi vakuutuksenkin halventua.
     
  7. RavenWolf

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2007
    Viestejä:
    1 201
    Tossa tosiaan kokemusta siitä Waymon roboautosta millä voi ajella Phoenixissä ilman kuskia:

    Take A Ride Through Phoenix In A Driverless Car
    https://www.wbur.org/hereandnow/2021/01/04/waymo-driverless-car

    On a busy street in a Phoenix suburb, Here & Now co-host Peter O’Dowd hailed a car with his phone — and a few minutes later, an empty Chrysler minivan showed up.

    Waymo began testing its driverless cars around the city a few years ago. In October, the company opened its Waymo One service to the public. To test out the service, O’Dowd put his life in the hands of a robot to get a ride to the Dobson Ranch Golf Course.

    In truth, O’Dowd doesn’t golf. But he needed a destination within Waymo’s 50 square-mile service area that spans the suburbs east of Phoenix.

    As the car turned from a residential neighborhood onto a busy seven-lane road at 37 mph, his heart rate started to pick up. But he says he felt safe during the thrilling, smooth ride.

    About 13 minutes after his ride started, O’Dowd and the autonomous car both arrived at the golf course in one piece. Waymo charged $6.92 for the ride.

    Saswat Panigrahi, a Waymo executive managing the project, says O’Dowd’s experience is common.

    “Remarkably mundane is a good way to describe it,” Panigrahi says.


    Nii mites se nyt olikaan, tässähän piti mennä vielä ainakin 40-50 vuotta? Just Waymon johtaja sanoi, että tänään syntyneiden ei tarvitse hankkia ajokorttia kun he pääsevät roboautolla joka paikkaan tulevaisuudessa.

    PS. Uber luovutti tässä kilpajuoksussa kuukausi sitten ja myi koko kehitysprojektinsa kilpailijalle. Itse en kyllä Uberilta odotellut mitään ihmeitä muutenkaan...

     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2021
    aeinola tykkää tästä.
  8. RavenWolf

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2007
    Viestejä:
    1 201
    Self-driving pioneer Waymo dumps the term 'self-driving' - And replaces it with the term "fully autonomous, to distinguish what Waymo does as opposed to what Tesla does
    https://edition.cnn.com/2021/01/06/tech/waymo-self-driving/index.html

    Waymo says that some automakers are using the phrase "self-driving" inaccurately, giving the public a false impression of what driver-assist systems are capable of. Waymo will instead refer to its vehicles as "fully autonomous," and hopes the shift will differentiate it from technologies meant to merely assist human drivers.
     
    aeinola tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti