Roboautojen vallankumous - "Katso äiti, ilman käsiä!"

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja luiz, 01.02.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Testiradalla voidaan myös aiheuttaa 1000 tilannetta vaikka päivässä. Testiradoilta lähtee aika lailla kaikkien autojen kehitys nykyään. On ihan totta että 10miljoonaa km ei ole suhteessa paljon. Vaan on se järisyttävän paljon enemmän kuin vaikka 2v sitten. Kasvu lisääntyy vuosi vuodelta järisyttävän nopeasti mitä enemmän tulee toimijoita ja lupia saadaan.

    Hauskaksi tämänkin jeesustelun tekee se että jo vuosikymmenen roboautojen esiasteet ovat keränneet dataa.. Ja parantaneet todistetusti liikenneturvallisuutta. Pimeänäkö, tutkat, avustimet, kaistavahti, jarruassistentti, adptiivinen vakkari ja muut härpäkkeet ovat kaikki ponnahduslautana kuljettajattomille autoille. Ei liene tarvetta väitellä onko nuo muutokset parantaneet turvallisuutta vai ei.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  2. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Totta. Siihen kuljettajamottamaan autoon silti on este ja se on nykytietämyksellä ylitsepääsemätön. Se tarvitsee AI:n joka ajattelee kuten ihminen. Sen luominen on vielä puhdasta scifiä.

    Plus niitä yksinkertaisempia juttuja kuten vaikkapa anturit, kamerat jne.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    MTX FPR12-04

    MTX FPR12-04

    125 €
    -58 %
    Katso
    tuotetiedot
    JVC CS-HX539

    JVC CS-HX539

    30,08 €
    -30 %
    Katso
    tuotetiedot
    JVC CS-HX649

    JVC CS-HX649

    46 €
    -22 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Miten vaikkapa opettaa roboautolle mikä on varis, juuri kuollut pesukarhu tai mikä vaan suht samankokoinen olento tien vieressä? Jokainen ihminen tietää ettei noihin tarvitse reagoida. Ihmisen aivot on ylivoimainen tuollaisissa tehtävissä. No, joku saattaa tehdä paniikkijarrutuksen, mutta hyvin harva. Roboauto luultavasti tekisi aina paniikkijarrutuksen. Tai parhaimmassa tapauksessa tunnistaisi lämpimän kohteen kilometriä ennen ja vähentäisi nopeuden pariinkymppiin. On kyllä jännä seurata kuinka vankka usko voi olla roboautojen lähitulemiseen.
     
  5. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Totta ihmisen aivot on ylivertainen näissä tehtävissä, muttan kone taas kykenee havaitsemaan nuo todella kaukaa myös pimeässä. Toisin kuin ihminen.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  6. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Siksi onkin hienoa, että avustimet kehittyvät jatkuvasti. Oikeasti autonomiseen autoiluun en vain kykene uskomaan.
     
  7. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 832
    Suurin osa listasta on komponenttitoimittajia, jotka yrittävät saada tuotettaan myydyksi varsinaisille autovalmistajille. Silti unohdit listasta esimerkiksi perinteikkään Boschin ja Volvon joilla myös näyttää olevan roboautoprojekit tulilla, Volvolla jopa ihan oikea autokin kuin Überilla ja Google/Waymolla konsanaan. Mutta ehkä ne eivät ole hypettäneet riittävästi kun et huomannut niitä? Sitä paitsi kun googlaa "[tuotemerkki] autonomous driving", niin lähes jokainen valmistaja näyttää työntäneen lusikkansa soppaan.

    Eikä toimijoiden määrä ole mikään ongelma, päinvastoin se on mitä tyypillisintä uuden tekniikan aluevaltausta. Alussa kukkii miljoona eri näkemystä ja toimijaa, ja lopulta joukosta nousee yksi tai kaksi joiden ratkaisut vakiintuvat standardiksi tai vähintään asettavat yleiset suuntaviivat. Mutta nyt ollaan vasta siinä vaiheessa, että tekniikka on havaittu periatteessa toteuttamiskelpoiseksi ja sitä yritetään saada toimimaan käytännössä, ja lopulta se yritetään muuttaa rahaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  8. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Camille. Täysin samaa mieltä teknologia on jo nyt ylivertainen ihmisen varsin puutteellisiin kylyihin verrattuna. Saa nähdä millon viimeiset ongelmat saadaan murrettua. Aikajan on auki.

    Suurin osa listalla olevista yrityksistä on jo vahvasti autonvalmistajien kanssa naimisissa. Mukana alkaa olla kaikki isot automerkit. Yksikään näistä perinteisistä autonvalmistajista ei taida itsenäisesti edes suunnitella kuljettajatonta autoa vaan suunnittelu on ulkoistettu täysin näille "komponenttitoimittajille".
    Tekniikka on havaittu toteuttamiskelpoiseksi jo kymmeniä vuosia sitten ainoastaan tuo raha on jarrutellut. 90 luvun ja 2000 luvun alkupuoliskon "kuljettajattoman" auton valmistuskustannukset kun nousivat 100 normaalin auton hintaan.
     
  9. Jupetus

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    695
    Ei kai tuo nyt ole mikään ongelma tekoälylle? Syötetään vaan niin paljon dash cam dataa kuin löytyy tuollaisista kohtaamisista ja annetaan tekoälyn oppia, minkälainen ajotyyli minkälaisen esteen kanssa toimii ja mitkä ei toimi tiettyjen parametrien tiimoilta. Kyllä tekoälykin voi oppia ihan sen saman käyttäytymisen (tai vielä paremman) kuin ihmisen aivot.
     
  10. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Onko muka joku ihme, että robotit pärjäävät sitä paremmin, mitä enemmän ihmisen luontaisia heikkouksia korostetaan? Entäpä sitten, kun korostetaan sitä, mikä robotille on vaikeaa - esim. uniikit erikoistilanteet ja vaikeat valaistusolot?

    Ei kai kukaan ole teknologian hyötyjä sinänsä kiistämässä? On aivan selvää, että kehittynyt passiivinen turvallisuus ja aktiivisista laitteista etenkin ajonvakautus edistävät liikenneturvallisuutta. Näillä vain on perin vähän mitään konkreettista tekemistä autonomisen ajamisen ja sen haasteiden kanssa.
     
  11. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Kuten tuossa yllä, pari viestiä aiemmin kirjoitin, näkyy tuo tekoälyn opettaminen olevan melkoisen työläs prosessi:

     
  12. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 832
    Jos roboauto maksaa 100 normaalin auton hinnan verran, niin millä tavalla se muka olisi käyttökelpoista tekniikkaa? Tai jos hinta unohdetaan, niin olisiko todella mielestäsi jo sen ajan roboautot olleet valmiita myytäväksi kuluttajille (jos riittävästi miljonäärejä olisi tullut ovelle)?

    Se, että auto itse painaa polkimia ja kääntää rattia ja katolle saadaan ruuvattua kameroita, tutkia ja laasereita on se helpoin osa, sitä on tehty varmaan 50-luvulta asti. Mutta varsinainen pihvi on se, että auton pitää osata käyttää niitä varusteita, ja siihen tarvitaan tämän päivän elektroniikkaa ja cpu:t joista vasta alkaa löytyä laskentakykyä riittävästi, että antureiden välittämien signaalien perusteella voidaan tehdä ohjaamista koskevia päteviä päätöksiä. "Situational awareness" varmaan olisi se virallinen termi jota valmistajat yrittävät takoa sähköaivojensa sisään, ja toistaiseksi lopputuloksesta ei olla nähty kuin alfaversiota.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2017
  13. Jupetus

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    695
    Teknologia onneksi tuppaa kehittymään ajan kanssa...
     
  14. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Laajasti katsoen kyllä, mutta toteamusta ei voi yleistää koskemaan kaikkea kehitystä.

    Musk puhuu Mars-lennoista, mutta silti tällä hetkellä ei ole vielä valmiutta mennä edes kuuhun milloin tahansa. Ei ole siis kovin kummoista kehitystä avaruustekniikassa tapahtunut vuosikymmenten kuluessa.
     
  15. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    No johan on väite! Etteipä olisi pikemminkin niin, että teollisuudessa on nähty, että riittävän _luotettavan_ automaattiajon toteuttaminen on käytännössä tekemätön paikka vaikka tavanomainen perusajaminen hyvällä maantiellä tai motarilla onnistuukin suhteellisen helposti. Aina vain tarvittiin ihminen valvomaan ja paikkaamaan niitä tilanteita, joista automaatti ei selvinnyt.

    Jo 90-luvulla automaateilla ajeltiin motareilla keskimäärin kymmeniä kilometrejä ilman, että ihmisen tarvitsi puuttua ajoon.
     
  16. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 832
    Jo 80-luvulla aloitettiin euroopan laajuinen PROMETHEUS-projekti, jota rahoitettiin vaatimattomalla 749 miljoonalla (dollarilla?) nykyrahassa ja jonka tarkoitus oli tutkia mm. autonomista ajamista. Yksi sen huipentumista oli Mersun roboauto, joka vuonna 1995 ajoi lähes täysin itsenäisesti 1678 km matkan Münchenistä Kööpenhaminaan:

    The S-Class W140 robot car achieved a speed of up to 185 km/h (115 mph) while driving by itself on the Autobahn, managing to pass other cars and having little to no human intervention while doing the 1,678+ kilometer (1,043+ mile) road trip

    The systems on board were able to automatically track other vehicles and read road markings, so in many ways they were the precursors of modern day technologies
    Ja väite että autovalmistajat vain ostavat valmiin tekniikan ulkopuolelta, ei ainakaan Mersun tapauksessa pidä paikkaansa (ja tuskin muillakaan alan isoilla pelureilla):

    This is 2016, and meanwhile Mercedes-Benz has developed an in-house R&D program in this field in the last few years, culminating with the S 500 Intelligent Drive near-production concept car, based on the W222 generation of the “Sonder Klasse.”

    https://www.autoevolution.com/news/...benz-autonomous-driving-technology-68148.html
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2017
  17. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Seebra. Mersu toimii yhteistyössä nvidia kanssa. Harva näistä isoista valmistajista mainostaa yhteistyökumppaniensa nimiä. Varsinkaan kun suuri yleisö ei edes tunne heistä yhtään.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2017
  18. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 832
    Tuo oli ainut mihin pystyit vastaamaan? Ja ehkä siellä käytetään nvidian piirejä, mutta koodi on in-housea?
     
  19. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Mihin muuhun odotit vastausta? Rauta on joo nvidia tarjoamaa mersulle, koodista en tiedä tuskin tiedät sinäkään.

    Aiempaan viittaukseesi käyttökelpoisuudesta. Jos hinta määrittäisi mitä aletaan kehittämään eteenpäin oltaisiin edelleen aikalailla kivikaudella. Hyvin monet keksinnöt ovat vaatineet tekniikan kehittymistä ja osien halpenemista ennen sarjatuotantoon siirtymistä.

    Jupetusta lainatakseni.. Tekniikkaa tuppaa kehittymään ajan myötä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2017
  20. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 832
    Odotin vastausta kysymykseen, että oliko todella mielestäsi ysärin roboautot valmiita myyntiin ja ainoa ongelma oli kallis hinta:

    Ja kukaan ei ole edelleenkään kiistänyt tekniikan kehittymistä, vaan turhautunut väitteisiin että se olisi jo melkein, lähes tai kokonaan valmista. Roboautot tulevat kyllä, mutta eivät parin vuoden päästä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2017
  21. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Aa. Eli ei todellakaan olisi ollut valmiita 90 luvulla eikä varmasti ihan vieläkään. 5 v päähän kukaan meistä ei pysty ennustamaan.
     
  22. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Juuri tätä tarkoitin. On ehkä hyvä tarkentaa, että auto ei ajanut ihan kokonaan omin päin tuota matkaa vaan ihmisen oli puututtava menoon keskimäärin muutaman kymmenen km välein. Olikohan pisin autonominen rupeama kuitenkin yli 150 km. Auton (VaMP) atk-varustus oli kyllä aika jyhkeä, varmaan kelpaisi muroille...

    Tuo antaa myös jonkinlaista perspektiiviä autonomisten autojen kehityksen aikaskaalaan: kyse on pikemminkin vuosikymmenistä kuin vuosista. Sekin on hyvä muistaa, että vaikka yksinkertainen perusajaminen saadaan toimimaan, niin ei olla vielä kovinkaan pitkällä autonomian kehittämisessä.
     
  23. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Jos FT:n artikkeliin on uskomista, niin tällä erää tilanne siis on, että tekoälyn opettamiseksi ei ole automaattisia keinoja vaan videomateriaaliin on manuaalisesti merkittävä eri objektit ruutu ruudulta. Miten ajattelit ratkaista tämän ongelman "tekniikkaa kehittämällä"? Jollain über-tekoälyllä, joka on robon tekoälyä etevämpi tunnistamaan kuvissa näkyviä objekteja, erehtymättä?
     
  24. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Onneksi mun ei tarvitse ratkaista tätä ongelmaa, ei ole mun alaa. (jos tälläistä ongelmaa on edes olemassa. Tuppaa nuo vastustajat pitämään ongelmana ihan kaikkea).
    Pakko vaan taas kiteentyä tähän 100%. Huvittavaa että nyt tuolla ajaa autoja "koneet" jotka ovat todella rajoittuneita. Koneet joihin vaikuttaa olosuhteet, ikääntyminen, mieliala, asenteet, reaktionopeus, tunnottomuus, harjoituksen puute jnejne.

    Tän päivän varusmies kolarissakin syynä oli inhimillinen erehdys. Huudetaanko vähän sen piikkiin? Vai odotellaanko taas kun joku toheloi "teslalla" täysin ilman järkeä henkensä pois?
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2017
  25. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Tähän on taas pakko kommentoida, että autonominen perusajaminen on ollut jo hallussa sen ~20v ja onnistuu periaatteessa vaikka reikänauha tietokoneen voimin.
    Todellinen autonomisen ajamisen teknologiakin on ollut jo käytössä useita vuosia, joskaan ei tieliikenteessä.
    Sotilas-/avaruus-/kaivos-/yms. erikoisajoneuvoissa on ollut jo lähes vuosikymmenen(-iä) käytössä oikeasti autonomisia ajoneuvoja, eikä tieliikenteeseen laajentaminen ole enää vuosiin ollut kiinni teknologiasta. Hyvänä esimerkkinä uudet Teslat, joista jokainen kykenee 100% autonomiseen ajoon pelkän softapäivityksen voimin...(optimi olosuhteissa toki)

    Tällä hetkellä itsestään ajavien autojen kanssa kamppaillaan 100% luotettavuuden ja moraaliongelmien kanssa. Molemmat liittyy näihin jo mainittuihin erikoistilanteiden ratkaisuun ja siihen, että suurimmaksi ongelmaksi muodostuu ihminen/ei-autononiset ajoneuvot. Itse olen sitä mieltä että edes 90% toimintavarmuus on jo huomattavasti parempi kuin mihin ihmiskuskit pystyvät kollektiivisesti ikinä yltämään.

    Moraaliongelmat on se isompi ongelma, esim. miten autonominen ajoneuvo ratkaisee korostetun pattitilanteen, jossa auton täytyy valita ajaako matkustajan seinään vai kolaako yli jalankulkijasta? Mitä jos autossa on useampi matkustaja ja jalankulkijoita vain yksi? Mitä jos autossa on yksi matkustaja ja jalankulkijoina lauma esikoululaisia? Ohjelmoidaanko bemarit suojelemaan matkustajaa tilanteesta riippumatta ja Nissanit ajamaan seinään surutta? Vai pitäisikö samasta automallista myydä erikseen mulkkuversiota ja kukkahattutätiä?
    Tästä piti jo vuosia sitten ko. autojen kehityksessä mukana ollut heppu seminaarin, ja korosti joka käänteessä että moraaliongelmat on "the issue" sillä hetkellä ja muuten noita autoja olisi jo liikenteessä...
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2017
  26. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti