Riittääkö TÜV-todistus auton rekisteröintiin Suomessa?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja CuMine667, 18.09.2018.

  1. CuMine667

    Rekisteröitynyt:
    18.05.2001
    Viestejä:
    98
    Eli mitä tarvitsee auton rekisteröintiin suomessa?
    https://v8stealthbeetle.com
    Audin kasilla varustettu kupla.
    Autolle ollaan hommaamassa TÜV todistusta ja siten olisi monessa paikassa katulaillinen,
    miten Suomessa? Ei siinä että itsellä olisi ikinä varaa moiseen, mutta ihan mielenkiinnosta
     
  2. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 328
    TUV (joita on useita) antaa papereita vaikka paperilennokille, joten vaikea vastata. Mutta jos se on saksassa kilvissä niin riippuu keneltä kysyt, mutta oikea vastaus on että riippuu tapauksesta. EU asetus 46/2007 ja siihen liittyvät muut asetukset kuten 661/2009 sen sanoo mikä käy ja mikä ei, eikä niissä ole tulkinnanvaraa, mutta se saattaa vaatia melkoisesti sinnikkyyttä ja trafin konsultointia. Jos ei itse osaa lukea niin laki sanoo että mikä tahansa toisessa maassa rekisteröity kelpaa, kunhan se on myös kohdemaan lainsäädännön mukainen. Tarkoittaa siis sitä, että vekotin joka on tyyppisäädösten mukainen ja rekisteröity jossain, pitää hyväksyä kilpiin joka maassa euroopan talousalueella vailla poikkeuksia.

    Jokainen ajoneuvo pitää siis tyyppihyväksyä tavalla tai toisella, omavalmisteet yksittäishyväksynnällä ja piensarjat piensarjoina. Kansalliset pykälät voivat sallia helpotuksia tyyppihyväksyntään eikä niitä toisen maan tarvitse automaattisesti hyväksyä (esim. tapaus iso-britannia jossa saa kilvet vaikka kottikärryyn), jolloin niitä sitten punnitaan kohdemaan lainsäädäntöä vastaan, mutta jos se ei vaaranna turvallisuutta, se pitäisi teoriassa hyväksyä jos se toisen maan viranomaisille kelpaa, mutta käytänössä se on mahdotonta.

    Eli tuo vekotin voidaan laittaa saksassa kilpiin yksittäis- tai piensarjana ja siihen viranomainen voi vaatia kasan jonkun testitalon (esim. joku tuv) papereita, jonka jälkeen laite saa halutun hyväksynnän. Piensarjana vekottimet pitää käytännössä rekisteröidä hyväksyntäviranomaisen maahan ensin tai ainakin niitä käsitellään valmiina kuitenkin yksittäisinä, ei massahyväksyntinä. Mutta en usko että saksassa on kauheasti joustetaan noissa, eli jos se saksassa kelpaa kilpiin, se kelpaa teknisesti varmasti myös suomessa.

    e: Tuolla sivuilla ei sanota millä hyväksynnällä tuo vehje on, mutta jos noita myydään muutamia ja eri konfiguraatioina voi olettaa että ne on kaikki yksittäisiä, eli ensin kilpiin saksassa ja sitten suomessa. Jos saksassa onnistuu, onnistuu liki varmasti myös tuonti suomeen. Verotusarvo arvotaan tuodessa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti