Renkaissa väärät pultit ja "muovirinkula" puuttuu

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja del Sol, 21.10.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. del Sol

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2009
    Viestejä:
    227
    Autoon (Superb) vaihdettiin juuri talvirenkaat, mutta kesärenkaisiin kuuluvilla pulteilla. Talvivanteisiin on siis omat pultit. Lisäksi vanteiden ja auton välistä jäi uupumaan sellainen muovirinkula, joka auttaa ainakin renkaan asennuksessa. Onko sillä roolia myös renkaan vakauttamisessa/kiinni pitämisessä?

    Onkohan haittaa jos ajelee talven näin, vai pitäisikö vaihtaa oikeisiin pultteihin ja muovirinkula väliin?
     
  2. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Pitää olla oikea kartio ja pituus pulteissa. Jos molemmat vanteet on alkuperäisiä, niin silloin ne pitäisi olla samanlaisia. Se muovirinkula taitaa korjata keskireiän kokoa. Jos niin, vanteita on vaikea saada oikein kohdilleen, eikä myöskään ole alkuperäisiä. Kantsisi aina kokeilla myös momentit jonkun muun suorittaman asennuksen jälkeen. Erityisesti jos kyseessä aluvanteet.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Kannattaa siis olla suht tarkkana. Pahimmillaan ne pultit irtoilee kesken matkan.

    Irrota vaikka yksi pultti ja vertaa sitä toisiin pultteihin. Sen kyllä näkee ihan silmämääräisesti. Ja vertaa myös sitä muovirinkulaa (joka on siis vanteiden keskittäjä) kesävanteiden keskelle.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2017
  5. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Jep.

    Itse jouduin aikanaan hankkimaan alumiinivanteisiin mutterit, kun peltivanteissa oli erillaiset eli oli pidemmät ja enemmän kartiota alumiinivanteissa.. Tai siis niistä vanteista puuttui mutterit.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2017
  6. Cortes

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2006
    Viestejä:
    165
    Muovirinkulan nimi on sovite ja niitä saa rengasliikkeistä. Ilman niitä rengas ei tule oikealle kohdalle napaan nähden.
     
  7. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Lyhyesti: Laita / laitata siihen oikeat pultit, kiristysmomentti 120nm, tarkista vaikka 100 kilsan jälkeen. Ja se muovirinkula paikalleen, niin ei tule ongelmia.

    Jos haluaa hifistellä niin kuparitahnaa pulttien kierteisiin. Lähtevät helpommin irti keväällä. Ei tarvitse vääntää avaimia rikki metrin mittaisella apuvarrella. Itselläni joku auto tartti sen verran vääntöä, että yksi 17mm avain hajosi. Ei tosin ollut mitään laatumerkkiä mutta kuitenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2017
  8. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Koska siellä on se "muovirinkula" -sovitin niin vanteet ovat mitä luultavimmin ei-OEM vanteet ja mitä luultavimmin pultit sen takia erilaiset A) pituudeltaan sekä B) muodoltaan (kartio / pallo / tasainen on about ne vaihtoehdot).

    Kuten sanottu niin vääränlaiset irtoaa / syö vanteet rikki niin ettei alkuperäisilläkään pulteilla pysy kunnolla kiinni pian.

    Liian pitkät pultit ottaisivat kiinni jo, mutta liian lyhyet voivat yllättää nopeastikin mikäli kartio on erilainen ja ne irtoavat. :D
     
  9. Default User

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    Viestejä:
    33
    Vielä lyhyemmin: Laita / laitata siihen oikeat pultit, kiristysmomentti LUKEE OHJEKIRJASSA, tarkista vaikka 100 kilsan jälkeen. Ja se muovirinkula paikalleen, niin ei tule ongelmia.

    Esim minulla 5 pulttisiin suositetaan huomattavasti pienempää momenttia.
     
  10. xzmot

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    357
    Ei kuparitahnaa, vaan tervaa tai alumiinitahnaa. Kupari ja alumiini(vanteet) eivät sovi keskenään.
     
  11. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Laittakaa suosiolla tervaa tai ihan konevaseliinia. Kuparitahnaa ei nykyjään käytetä edes traktoreissa ja alumiinisotku hapettaa ne pultit vielä entistä tiukempaan...
     
  12. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Aina on hyvä oppia uutta:D Siis mitä tervaa? kenties tätä http://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml

    Pitää varmaan kuparitahnat heittää menemään vaikka onhan se ihan kohtuullisesti toiminut.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  13. Amiraali Isoroku

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    326
  14. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Hyvin se kuparitahna toimi (en hieronut sitä alumiinivanteisiin, vaan sinne kierteisiin...), kunnes ryhdyin ajelemaan radalla. Pultit löystyi jatkuvasti muutaman kierroksen jälkeen, varsinkin etupyöristä. Kierteiden putsauksen jälkeen tota ongelmaa ei ole ollut. Samat pultit, samat aluvanteet, sama momentti ja sama momenttiavain. Ehkä terva toimisi tuossa paremmin.
     
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Toimii. Kyllä kuparilla "talven ajelee", mutta tervaa mieluummin. Loppupeleissä jää moskaakin vähemmän vuosien saatossa kun terva ei ole niin paksua / metallista tavaraa.
     
  16. Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    950
    Tää on kyllä jännä juttu, yli 10v olen jo ajellut kesät talvet enkä ikinä ole pulttien kierteisiin laittanut mitään tahnaa tai tervaa, ja aina ovat lähteneet helposti auki. Momenttiavainta en ole käyttänyt, vaan heittänyt ihan mututuntumalla piukkaan kiinni. Joihinkin alustan osien kierteisiin olen kyllä tervaa suihkinut suojaksi, koska niissä jopa on kiinniruostumisen mahdollisuus kun usein ovat vuosikaudet avaamatta.
     
  17. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Totta. Silloin kun itse laittaa ne kiinni. Itsellä vaihtunut autot niin tiheään, että ei koskaan tiedä millainen mestari ne on vääntänyt raivolla kiinni.

    Justiinsa vartti sitten laitoin toiseen autoon talvirenkaat ja kesävanteet lähti ilman repimistä helposti irti. Tosin se on ollut jo pari vuotta niin sen tiesikin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  18. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Tuo on kotikäyttäjälle hyvä, korjaamoilla(lähinnä raskaan kaluston) vedetään sitten ihan paksua tervaa pensselillä.

    Kuoaritahna on alunperin kehitetty rumpujarruihin ja alkaa olla aikansa elänyttä tavaraa, kierteisiin sitäkään ei tarkoitettu vaan liukupinnoille. Nykyään on sitten keraamiset yms. jotka toimii sata kertaa paremmin

    Kuten tossa aiemmissa kommenteissa jo puheltiin niin puhtaisiin kierteisiin ei mitään ylimääräistä tarvi. Jos on laiska tai kierteet vaan kerää pölyä niin terva/voitelu on hyvä kikka eikä kummastakaan mitään haittaa ole. Itsellä tulee aina ammuttua renkaan pultit koneella auki ja kiinni, enkä ikinä niihin ole mitään laittanut. Alustan pultteihin tulee sitten laitettua tervaa jos on pienikään epäilys että joudun ne joskus vielä avaamaan:D
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2017
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    kuparitahna on ok lähinnä osien kanssa jotka ovat ns. mustaa rautaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti