Rata-autoilun harrastajia MUROSSA?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Frankie, 03.10.2010.

  1. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 211
    Hyvännäköistä on kyyti :)
     
  2. JyKKe

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2000
    Viestejä:
    212
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Phoenix

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Viestejä:
    218
    Onko Muroja lähdössä Kemoran radalle.comiin? Vaikka nuo vähän ruuhkaisia tapahtumia onkin ja järjestelyt on mitä on, ei lähempänä Oulua noita ratapäiviä hirveästi ole. Päiväreissun voisi käydä ajelemassa tuolla.

    Viime vuonna huomasin että ajohanskat olisivat hyvät, onko suosituksia?
     
  5. juhis.t

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    232
    Sabeltin hanskat on hyviä ja edullisia hyväksytyistä hanskoista.
     
  6. Jesmo1

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Viestejä:
    3 627
    Kannattaa jättää nuo massatapahtumat väliin ja mennä silloin, kun on vapaa harjoittelupäivä kaikille. Pikkutuurilla saa ajella yksinään eikä ruuhkaa ole käytännössä koskaan. Tietysti jos menee vaan katteleen ja haisteleen niin homma ok.
     
  7. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 211
    Itse suosin merkkikerhojen ratapäiviä. Yksinään katoksessa jäähdyttely on aina vähän tylsää, eikä mihinkään pidemmälle viitsi itsekseen lähteä pyörimään. Täältä etelästä kun esim. Botnialle on tuota matkaa...
     
  8. Phoenix

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Viestejä:
    218
    Kyllähän tuota mieluummin kerhojen päivillä kävisi, mutta tahtovat tosiaan olla niin harvassa pohjoisemmilla radoilla. Botnialla on yksi päivä tulossa jonne yritän ehtiä.
     
  9. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Suomen radoille sentään pääsee teitä pitkin ajamalla... ;)

    Mini R53 JCW @ Gotland Ring - YouTube

    Hieno rata jota ei oikein kuudessa kierroksessa ehtinyt oppimaan... renkaina edelleen samat löysät ja kuluneet Goodyearit.
     
  10. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    En muuta voi sanoa kuin että kateeksi käy. Voin kuvitella että tuollaisella minillä radan kiertäminen on helvetin hauskaa puuhaa :)
     
  11. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 945
    Ennen kuin muut ehtii: Wtf??? Eikös mini ole etuveto??? Radalla hauskaa etuvedolla??
     
    Viimeksi muokattu: 23.06.2014
  12. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Ei tuo pahasti puskevan näytä, joten kyllä, hauskaa on varmasti :)
     
  13. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Onhan tolla lysti ajaa kun on suht kevyt ja ketterä. Pikkusen toi puskee liikaa omaan makuun, mutta jäykempi (säädettävä) takavakaaja on jo suunnitelmissa...
     
  14. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    On näköjään paljon ajeltu radalla!
     
  15. Phoenix

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Viestejä:
    218
    Kyllähän noita huutelijoita aina löytyy.

    Tuossa vähän pätkää omista ajeluista Kemorassa. Alussa nappasin videoon ensin vähän kaverin leikkimistä Supralla. Harmillisesti märkä rata, ei oikein saanut tuntumaa autoon, eka kerta radalla tuolla vehkeellä. Jarrut myös tuntuivat loppuvan kesken, pitää tarkistaa palat ja vähintään seuraavaksi kerraksi hommata paremmat palat ja huuhdella nesteet.

    [YTB]X1J-JGE0q6M[/YTB]
     
  16. puka

    Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    40
    7 ratapäivää tuolla ajanut, tosin mp:llä. On kyllä hienoin rata jolla olen ajanut, paljon ajettavaa mutkaa, korkeuseroa ja hyvä pinta. Sijainti on huono, mutta toisaalta ilman tuota sijaintia (ja Nordkalkin apua) rataa ei olisi ehkä olemassakaan...

    Pärnun kupeessa sijaitseva uusi Auto24ring kannattaa myös kokeilla.

    Harmi että Suomeen tuntuu olevan lähes mahdotonta rakentaa uusia ratoja tai edes kehittää vanhoja, vaikka kysyntää olisi. Aina on joku valittamassa, Alastaronkin laajennus taitaa olla hetkellisesti jäissä jälleen...
     
  17. uncle_nas

    Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Viestejä:
    376
    tuli käytyy. viilee mut hauska päivä oli!
    kyllä tuolla vapailla ajovuoroilla tilaa on ollut tällä kaudella, tosin kelitkin vähän olleet arsesta.
    timeattack-sarja lähteny hyvin käyntii omalta osaltani, melkei maksimipisteet plakkarissa tällä hetkellä. Evo kulkee hienosti vaikka vähän enemmän tuota tehoa saisikin olla...
     
  18. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 574
    En nyt varsinainen rataharrastaja oo, mut silloin tällöin on mukava käydä kurvailemassa clubitapahtumissa. :) Alusta on melko lötkö ja alla Sunnyt, puhumattakaan kuskin ajotaidoista, joten mitään rataennätyksiä ei rikota. :D

    [YOUTUBE]cjgUz9pnvjc[/YOUTUBE]

    https://www.youtube.com/watch?v=cjgUz9pnvjc
     
  19. Kukkerikuu

    Rekisteröitynyt:
    05.10.2006
    Viestejä:
    269
    Pari Endurance Saloon videota. Autona vanha sotaratsu Volvo 242. Vähän liian painava, hidas ja janoinen tuohon sarjaan. Mutta ihan kiva ajaa. :)

    Kannattaa klikata HD päälle. Turvakaaressa kiinni, niin tuppaa värisemään. Ja kun kuvaa 12 tunnin ja 6 tunnin kisaa yhdelle muistikortille, niin pitää laittaa vähän huonommalla laadulla nauhoitus. Ja kamera nyt ei oikein muutenkaan sovellu tohon tarkoitukseen.

    Kemora 12h 2014:

    [YTB]oqSyrYqwRBg[/YTB]

    Botniaring 6h 2013 (vähän on puskeva setuppi autossa):


    [YTB]9aF5R4GlCc8[/YTB]
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2014
  20. Juise

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 220
    Oliskos hyviä ajatuksia ajovaruste (hyväksyttyjä) valintoihin (myös HANS) ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota valkkauksissaan? Eli sellaisia kokemuksen tuomia havaintoja ja knoppeja?
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2014
  21. tommij

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2014
    Viestejä:
    403
    Vaimo tuossa ihmetteli että saako noista typeristä kypäristä jotain lisähevosvoimia vai miksi te niitä pidätte?
     
  22. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Kerro vaimolles, että ainoa typerä on kysyjä itse.
     
  23. Kukkerikuu

    Rekisteröitynyt:
    05.10.2006
    Viestejä:
    269
    Tuleeko johonkin tiettyyn kilpailuluokkaan?

    Hanssin kanssa en ole koskaan ajanut, mutta niiden valinta menee ilmeisesti vähän kaluston mukaan. Koppiautoissa hieman pystympi ajoasento kuin vaikka formuloissa. Hanssille tarkoitettuja vöitäkin on tarjolla, mutta ainakin meidän tiimissä on osa kuskeista ajanut hanssilla ja normivöillä.

    Haalareissa usein näkee ns. polvimalleja, eli haalarit on ihan asiallisen kokoiset muuten, mutta kun istutaan autoon, nousee lahkeet 10-20cm ylöspäin ja sitten ajellaan nilkat paljaana. Eli jos pääsee haalareita kokeilemaan, niin kannattaa kyykistellä ja kokeilla näkyykö polvet. :D

    Hanskat kannattaa olla hyvät. Itse ainakin huomannut sen, että pitävillä ja hyvin istuvilla hanskoilla on helpompi ja rennompi ajaa. Ja ulkopuolisilla saumoilla olevat hanskat tuntuvat kestävän hieman pidempään. Bonuksena mukavammat kädessä.

    Kengistä on vaikea sanoa pelkän sovituksen perusteella. Voi olla että istuvat ihan hyvin jalkaan ja tuntuvat kävellessä mukavilta, mutta pari vetoa radalla ja hiertää. Ehkä mieluummin vähän liian isot kuin vähän liian pienet.

    Jos noita palonkestäviä alusasuja tarvitsee hankkia, niin halvimmat melkein mitä löytyy. Saumat kuitenkin ulkopuolella, jos niitä nyt edes saa sisäpuolisilla saumoilla?

    Ja jos koppiautolla ajaa, niin avokypärä on näkyvyyden kannalta parempi, varsinkin jos ajaa Hanssin kanssa.

    Tuotemerkeistä en osaa sen kummemmin sanoa, kaikilla varmaan omat mieltymykset. Alpinestarsin tuotteissa on sitten jotenkin tosi hämärä mitoitus, hanskoissa koot ovat pienempiä kuin kokomerkintä antaa ymmärtää ja kengissä taas isompia. Mulla on tossa Sparcon hanskat kokoa L ja Alpinestarsin kokoa XL. Kengissä mulla on Sparcot 45 ja Alpinestarsit 44. Eli jos vaan mahdollista, niin kannattaa sovittaa.

    Ylläolevat omia mielipiteitä, joku voi olla (on varmasti) erimieltä. :kippis:
     
  24. Kukkerikuu

    Rekisteröitynyt:
    05.10.2006
    Viestejä:
    269
    Mukavampi kolaritilanteessa lyödä pää sivuikkunan läpi kun on kypärä päässä. Pistä vaimolles potta päähän seuraavan kerran kun korkkaat perjantaipullon, niin ymmärtää.
     
  25. Juise

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 220
    Tänks!

    Legendsiin olis tarkoitus kasata varusteet. Avokypärää mäkin alumperin ajattelin mutta ottaen huomioon kinnerin päällepuettavan olemuksen olen todennut etttä umpikypärä ilman visiiriä lienee turvallisin. Mahdollisesti visiirikin pitää olla kun kapistuksissa ei ole muita kun tuulilasi.

    En itseasiassa vielä säännöistä ihan tarkkaan löytänyt kunnollisia mainintoja varusteista kun on niin jotenkin lomakeviidakkoa nuo AKK:n sivut. Ilmeisesti kalsarit pitää ainakin varikkomuistikuvien perusteellla olla.

    Mut joo noilla ohjeilla päässee jo aika pitkälle, hyviä huomioita :kippis:
     
  26. Kukkerikuu

    Rekisteröitynyt:
    05.10.2006
    Viestejä:
    269
    Täältä sivulta 392 lähtien, Legends menee kategoriaan rata-ajo:

    http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf


    Eli kaikissa varusteissa pitää olla toi FIA 8856-2000 hyväksyntä. HANS pitää olla ja tulelta suojaavat kalsarit, sukat ja huppu.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti