Puhallin/ilmastointi ei pelitä

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Chimera, 26.05.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Chimera

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    433
    Potilas on 1,6-litraisella bensakoneella varustettu vuosimallin 2004 Peugeot 307 SW S Edition, mutta vika on melko yleismaailmallinen paikantaa autojen tekniikan rakenteen vuoksi, näin luulisin. Yksinkertaisuudessaan puhaltimesta ei valu tippaakaan ilmaa sisälle ja on sama, onko ilmastointitoiminto (AC) kytketty päälle tai ei. Vika, joka on sinänsä itsestäänselvä kosketushäiriö, alkoi tuossa viime talvena ja helpotti alkuunsa mojauttamalla nyrkillä keskikonsolia vänkärin puolen jalkotilan suunnalta. Alkuun homma meni siten, että kun autolla lähti vaikka vuorokauden seisonnan jälkeen liikkeelle, puhallin toimi, mutta ensimmäisen moottorin sammuttamisen jälkeen (esim. pysähdys kaupassa) ei tapahtunut mitään ennen kuin konsolille antoi nyrkkikyllikkiä. Nyt tilanne on se, että tuokaan kikkakolmonen ei auta ja osittain tuon johdosta (helmojakin pääsee hitsaamaan) tuli katsastuksestakin hylky, korjausaikaa tavanomainen kuukausi.

    Koska olen tyhmä "tein itse ja säästin" -ihminen, kysyn tätä ennakkoon siksi, etten tee turhaa työtä yrittäessäni paikantaa vikaa. Kosketushäiriön on pakko olla kojelaudan jossain yksikössä, koska siihen auttoi alkuunsa se, että koneiston antoi maistaa nyrkkiä tai avokämmentä, hieman riippuen siitä, millaisella tuulella kuljettaja kulloinkin sattui olemaan. Onko siis koetettava keksiä, miten kojelautaa saa purettua ilmastointia/puhaltavia ohjaavien nappuloiden kohdalta ja testata liitoksia tarvittaessa yleismittarilla, vai miten lähtisitte etenemään? Luonnollisesti omakohtaiset kokemukset ovat kaikista tervetulleimpia etenkin, jos niihin sisältyy onnellinen loppuratkaisu.
     
  2. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 641
    Puhaltimen moottorin hiilet loppu?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Puhaltimen hiilet ja monessa ranskiksessa nopeussäätimen transistori/nopeussäätimen etuvastukset.
     
  5. Bazie

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2006
    Viestejä:
    357
    Toimiiko puhallus suurimmalla nopeudella? Puhaltimen etuvastus voi olla myös rikki. Suurimmalla puhallusnopeudella ei ainakaan yleensä ole etuvastusta. Eli jos vain suurin nopeus toimii, niin vika on silloin etuvastuksessa.
    Yhdessä citikassa oli juuri tuolla vänkärin jaloissa keskikonsolissa. Taitaa olla suht. yleinen paikka muutenkin.
     
  6. Chimera

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    433
    Kiitos vastauksista ja taidanpa aloittaa vian metsästämisen noista puhaltimen hiilistä ja etuvastuksista. Rehellinen ollakseni en tiedä, mitä nuo tarkoittavat, mutta etsivä löytää ja jos ei muuta, on käännyttävä asiantuntevien mekaanikkojen puoleen, vaikka jonkin sortin DIY-henkeä aiemmin uhosinkin.

    Bazie: Puhallus ei toimi millään nopeudella. Autossa on nollan lisäksi puhaltimelle neljä eri portaallista asentoa (0, 1, 2, 3, 4), eikä tällä ole vaikutusta. Tarkoititko, että tämä etuvastus saattaisi löytyä jostain tuolta keskikonsolista, jos sen saa (no, pakkohan se on saada) purettua, vai?

    Muoks: Entä se, että joskus lopputalvesta/keväällä laite toimi millä tahansa valitulla teholla, kun keskikonsolia kerran tai pari moukaroi? Voiko noiden hiilien loppuunkuluminen olla syynä siinä tapauksessa? Minulle kun tulee aina ensimmäisenä mieleen se, että jokin johtojen liitos on paskana.

    Lisähuomiona, kun en muistanut heti alkuun mainita autoon vaihdettiin vajaat 1,5 vuotta sitten kone ja samassa mm. syyleri ja ilmastointikenno.
     
  7. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 641
    Ei noilla moottorin, syylärin ja ilmastoinninkennolla ole vaikutusta.

    Pösö-foorumilla joku kirjoitti näin samanlaiseen vikaan:

    Puhallin lähti käyntiin keskikonsolin naputtelulla ja kun lähti, niin kaikki nopeudet toimivat. Esivastus, sen liitin ja nopeussäädin tarkistettiin yleismittarilla. Kaikki ne olivat kunnossa ja moottorin liittimeen tuli sähkö, joten moottori otettiin irti kääntämällä myötäpäivään - mahtui tulemaan ohjauspaneelin ja keskikonsolin välistä, kun vähän käänteli moottoria ja taivutti konsolin muoveja. Ei löytynyt vaihtomoottoria tähän hätään.

    Liittimien koskettimen metallilatan juuressa on väkänen, joka pienellä meisselillä taivutetaan suoraksi, jolloin latta menee hahlonsa läpi. Tämä mahdollistaa moottorin päällä olevan muovin noston pois, kun on poistanut kaksi E4-ruuvia. Alta paljastui Bosch:in moottori, vaikka kuorissa lukee Magneti Marelli sekä loppuun kuluneet hiilet. Motonetin hiilisarjasta 11812.9 viilaamalla sai tehtyä sivuja viilaamalla helposti sopivat hiilet - pituus on sopiva, mutta johto on liian paksu, joten siitä muutaman säikeen joutui punosta purkamaan - johto kolvilla alkuperäiseen niittiin ja jousi takaisin kuten se alunperin oli. Ja taas toimii seuraavat 200 000 km.

    Tuolla lisää aiheesta:

    http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24089.0
     
  8. Bazie

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2006
    Viestejä:
    357
    Vaikuttaa, että puhaltimen etuvastuksen voi olettaa olevan ehjä.
    Seuraavaksi on varmasti helpoin tarkistaa puhaltimen hiilet ja mitata yleismittarilla tuleeko sinne jännite. Toki puhallin on hankalassa paikassa varmasti ja paljon joutuu purkamaan, että pääset siihen käsiksi. Mutta viallisia johtoja ja liitoksia on erittäin vaikea löytää jos ei saa ensiksi jotenkin rajattua vikaa.
    Eli koita etsiä suomeksi ja englanniksi tuota omaa autoa ja sisäpuhallin vikaa. Varmasti löytyy kuvaa ja videoo miten pääset puhaltimeen käsiksi.
     
  9. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    598
    Esivastuksen liitin näissä sulaa jossain vaiheessa kaikista. Huono ja alimitoitettu kontakti ja toki kulunut ja likainen puhallinmoottori vielä ajan saatossa pahentaa asiaa. Nuuka vain nappasee sivareilla pihat poikki ja juottaa suoraan vastukseen kiinni. Korjaamolla varmaan 500-700e paukku, kun mielellään vaihtavat johtosarjan, moottorin ja vastuksen uusiksi. Tuo on kuitenkin se pidemmän päälle kestävin ratkaisu.
     
  10. Suffeli

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    312
    Itsellä tänään ilmaantui sellainen vika että (fiat stilo 06/07) että puhallin toimii vain nelosasennossa eli täysillä. Ehdin jo käydä hakemassa sen sen etuvastus jutun mutta nyt iltaisella kotiin ajettua niin puhallin toimi taas muissa asennoissa mutta ei ehkä niin porrastetusti kuin muistelin. Eli veteleekö tuo etuvastus viimeisiään vaan voisiko olla myös jossain muualla vikaa?
     
  11. Gremlin

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Viestejä:
    692
    Kyllähän tuo Chimeran ongelma kuulostaa siltä, että hiilet loppu puhaltimesta. Mulla oli aikoinaan Mazda europe paku. Siinä oli sellainen vika, että aina ei puhallin käynnistynyt aamulla. kun puhallin sai pienen tärskyn siirtämällä ilmansuuntauksen liukusäädintä,niin puhallin lähti käytiin. Tarvitsi siis pienen täräyksen ilmeisesti. Tätä jatkui kesän ajan. Syksyllä eräänä aamuna puhallin ei enää käynnistynyt, vaikka kuinka kopautteli ja liikutteli vipuja. Vapaalla puhalluksella oli sitten ikävä ajaa töihin, kun tuulilasi huurtui.

    Töiden jälkeen purin puhaltimen irti hanskalokeron takaa ja purin puhaltimen todetakseni, ettei hiilistä ollut mitään jälellä. Toinen hiili 2 mm pitkä ja toinen mikä oli ihan murusina ihan loppu. Uudet hiilet, jotka oli hieman leveämmät toiselta sivulta viilasin sopivaksi ja paikoilleen laiton jälkeen puhallin toimi hienosti, sen vuoden verran minkä ajan omistin auton
     
  12. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    598
    Sama homma pätee tähän fiudeenkin, että johdot sulaa. Tässä tapauksessa ei vastuksen juuresta vaan säädinpaneelin nupista/katkaisimesta. Muistaakseni yllättävän paljon joutuu purkamaan jotta pääsee säädinpaneelin käsiksi.
     
  13. Chimera

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    433
    Kas niin, nyt on autoa tongittu, vika paikannettu ja vähemmän yllättäen meikäläisen tapauksessa homma onkin hieman hintavampi kuin pelkkä etuvastus ja/tai tuuletinmoottorin hiilet. Ensin mainitun löytäminen ja edelleen myös vaihtaminen vaati tuon mallisarjan rakenteissa mm. hansikaslokeron ja käsittääkseni puhallinnopeuksia sekä sisäilman kiertoa säätelevän "servomoottorin" irrottamista sekä yhden vänkärin puolelle kulkevan tuuletinputken pätkän suoranaista irti repimistä. Muutoin siihen ei päässyt mitenkään käsiksi ainakaan meikäläisen suhteellisen tavallisen kokoisilla kourilla.

    Pösö-foorumilla puhutaan, että sen saisi irrotettua ja vaihdettua ilman, että mihinkään muuhun kuin hansikaslokeron alta löytyvään huopakatteeseen sekä keskikonsolin vänkärinpuoleiseen suojukseen, kun osaa ujuttaa kätensä oikeaan suuntaan, mutta tämän täytyy koskea jotain muuta mallisarjaa kuin minun tapaus.

    Etuvastuksen vaihto ei kuitenkaan auttanut asiaa, joten seuraavaksi tuulettimen moottori pois. Jossain liikkuu juttua, että sitä varten joutuisi irrottamaan ohjaustangon, mutta jos tämä jonkun tavoittaa niin älkää ihmeessä ryhtykö niin isoon vaivaan. Irrottamalla poljinten yläpuolelta huovasta tai jostain muusta skeidasta valmistetun suojakatteen moottorin saa tipautettua nätisti pois. Ja näin, kun moottori saatiin auki, paljastui, että hiilet olivat toki loppuun kuluneet, mutta nin oli myös moottorin keskiössä kulkevan kollektorin sähkövirtaa johtava kuparipinnoite kirkkaanhopeiselle metallirungolle. Eipä siis auta muu kuin hommata kokonaan uusi tuuletinmoottori.

    Ennen kuin paljon mitään alettiin purkaa ja tonkia, kokeiltiin toki erinäisiä liitäntöjä (lähinnä jalkatiloihin tulevia) yleismittarilla, mutta tästä ei ollut vian paikantamisessa juurikaan apua.

    Sitä vaan olen kironnut, että miksi pitää kuluvien osien olla noin helvetin vaikeissa paikoissa, että joutuu melkein puolet kojelaudasta repimään irti ja sittenkin on hankalaa...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti