PS4 Pro, PSVR, PS5, Xbox One X, Xbox Scarlet, Switch, PC - väittelyketju

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja kodachi, 20.10.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tagman

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2004
    Viestejä:
    3 401
  2. Topsu1

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Viestejä:
    85
    Mä tarkoitin pressalla siitä nykyistä toimitusjohtaja joka vaan päätti ettei enään Nintendo konsolit myy tappiolla ainakin Nintendo Switch ja hän sanoi specit tulee ensi vuoden puolella
     
  3. Keskustelu jatkuu ilmoituksen jälkeen
  4. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    3 069
    Dolphin (yhtenä esimerkkinä emulaattorista) on uusi käsite?
     
  5. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 772
    Meinaat että julkaisijat antasivat tuolle tuen ja luvan ja siten että lukee suoraan Xbox360 levyä? Vähän epäilen kun on jo nyt vaikeuksia joidenkin BC pelien kanssa pelkästään musiikkien copyrightien yms julkaisijoihin liittyvien kanssa.
     
  6. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    3 069
    Ei julkaisijan tarvitse antaa mitään lupaa sille, että taaksepäin yhteensopivuuden myötä aiemmin julkaistu peli toimii paremmin uudella laitteistolla. Tuo on absurdia jo sen puolesta, että nyt osa Xbox 360 -peleistä toimii Xbox Onella mm. sulavammin. Muutamassa pelissä näkyy jopa hiukan parempi kuvanlaatu kiitos laadukkaamman skaalaimen. Esimerkkinä Lost Odyssey on kauniisti Unreal Engine 3:lla toteutettu peli, jota ei täytyisi remasteroida jos vain sisäinen renderöinti tapahtuisi nykyisen 720p:n sijasta esim. 1080p:nä ja astetta paremmalla antialiasioinnilla. Lisenssivaikeuksilta ei tietenkään vältytä, kuten on nähty esim. Castle of Illusionin ja alkuperäisen Forza Horizonin kohdalla, että pelit poistetaan tarvittaessa oli syy sitten mikä tahansa.

    Toki kaikki voivat tässä hieman pähkäillä, tulisiko tämä olemaan totuutta, koska on kuitenkin mahdollisuutena tehdä rahaa nimenomaan remasterin muodossa, mutta PC:llä on iät ja ajat ollut "forwards compatibility", jonka myötä uudemmalla laitteistolla vanhat pelit toimivat paremmin. En siis sulkisi vaihtoehtoa pois, koska nykykonsolit ovat lähellä PC:tä toiminnallisella tasolla ja suunta eteenpäin näyttää juuri haluamaltani: ostat pelin kerran ja samalla levyllä / latauksella saat omaa laitteistoasi vastaavan pelikokemuksen, eli Xbox One / S -mallilla HD-tason kuva ja Project Scorpiolla 4K-tason kuva (tai 1800p tai mikä lie sitten todellisesti). Mikäli dynaamisesti skaalautuvia pelejä tuotetaan toivotulla tavalla, voisivat samaiset pelit toimia sitten myös entistä paremmin Scorpiotakin seuraavalla laitteella. Ja niin pois päin. :)
     
  7. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 772
    Nuo mainitsemasi asiat ei liity millään tavalla koodiin eikä julkaisijaan. Mitä järkeä muutenkin olisi noita alkaa venyttämään eri resoille jos tekstuurit on mitä on? Sehän olisi suoraan remasterointia, muutenkaan tuo PowerPC arkkitehtuurin tuominen x86:een ole ihan sormia napsauttamalla tehty.. Pointti on myös siinä että osaa julkaisijoista kun ei edes ole enää tai pelitaloja ja tuskin kukaan huvikseen alka polttamaan rahaa ilmaiseksi ja päivittelemään koodiaan eli tekemään päivityksiä x360:lle. BC-pelit kun eivät itsessään vaadi mitään julkaisijoilta kuin luvan ja MS hoitaa loput eivätkä ne koske koodiin, koska siihen heillä ei ole lupaa.
     
  8. ^¼Ïb|öVy禺Êëá:sü«g»

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2016
    Viestejä:
    220
    Totta puhut. Ja en oikein ymmärrä miksi täällä ei puhuta Xbox taaksepäin yhteensopivuudesta sen oikealla nimellä. Eli hommahan on se että Microsoft joutuu pyytämään luvan julkaisijoilta/kehittäjiltä PPC binäärin uudelleen käännökseen joka helpottaa koodin ajoa heidän omassa virtuaalikone emulaatiossaan.

    Normaali backwards compatibility ei vaatisi mitään sen kummempaa lupaa, koska teknisesti lupa on jo pyörittää Xbox360 ympäristössä peliä joka aito emulaatio olisi.

    http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout-3-is-an-xbox-one-back-compat-showcase

    Tuo selittää paljon miksi emulaatio ei ole niin kykenevä mitä normaalit emulaattorit ja miksi pitää olla lupa sieltä toinen täältä. Kyseessä ei siis ole aito emulaatio tai kuten sanotaan backwards compatibility.
     
  9. ojisama

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2006
    Viestejä:
    5 074
    Hmm. Onhan tuo uudelleenkääntäminen tehokkaampaa. Puhdas emulaatio on yleensä sangen raskasta, jos mietit vaikka Dolphinin vaatimuksia ja vertaat alkuperäisiin laitteisiin.
     
  10. Topsu1

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Viestejä:
    85
    Kyllähän Nvidia pysty laittamaan samoja ydimiä kuin niissä GTX 1080 näytönohjaimissa jossa on valmiina 8 teraflopia siihen Tegra piirin ja sama juttu on keskusmuistin kanssa. Se nähdään Tammikuun 12 päivä minkäläisin se Nintendo switch pysty, kun on se esitelly video silloin
     
  11. murmur

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Viestejä:
    6 218
    Tablettiin ja lämmöt kuriin ja tehot pidetään täysillä ja akkukestoa? Kieltämättä taitavat rautasuunnittelijat laitettu kimppaan Switch konsolin kehitykseen. En ole ihan varma oletko tosissasi vai heität hienoja sivulauseita trollisyöttinä. Sieltä on tulossa Tegra X1custom tai parhaimmillaan X2custom siru joka muistuttaa Shield tablettitehoja. Keskusmuistia ei lisätä tarpeettomasti jos/kun kaistaa on rajallisesti käytössä joten ei highres tekstuureja kuitenkaan käytetä peleissä. Vähempi muisti riittää. Pitää muistaa Nintendo yrittää pitää kustannukset kurissa joten ei sinne laiteta hienointa rautaa mitä varastosta löytyy.
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2016
  12. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    3 069
    Mä en koskaan sanonut mitään tuollaista. Microsoftin ei tarvitse mitään tekstuureja ym. venyttämään, kun käännöksen tasolla voi pakottaa esim. kovemman tason AA:n kuin peliin on alun perin ohjelmoitu ja lopputuloksena on paremman näköinen peli. Ihan näin maalaisjärkeä käyttämällä PC:llä pystyy Nvidia/AMD-ohjauspaneelista pakottamaan eri asetuksia peleille, mm. suurempia resoluutioita, vaikka peli sitä itse ei tukisi. Microsoftilla on nimenomaan puolellaan DirectX, joka on ollut käytössä myös Xbox 360:llä ja kyse on käännetyn binääritiedoston kohdalla tulkita ne alkuperäiset käskyt tekemään uudella laitteistolla hieman enemmän, koska on tehojakin enemmän.

    Siksi esim. pelit, joissa on unlocked framerate nähdään myös suurimmat erot, koska Xbox One on suorituskykyisempi, emulaatiosta huolimatta, kuin Xbox 360. Jos vain konsolipelit olisivat kuin PC-pelit, emme kävisi tätä keskustelua. Voisi vain asetuksista valita sen paremman antialiasoinnin ja varjojen laadun, sillä sipuli. Nyt se, mistä olen puhunut, on nimenomaan pakottaa tuollaiset asetukset osana emulaatiota kuin PC:llä pystyy pakottamaan asetuksia, joita peli ei tue. Tämä ei olisi suuri ongelma Microsoftille muuten kuin, että pitäisi testata pelejä enemmän/paremmin, ettei vahingossa rikota mitään QTE:tä tms. Mutta nimenomaan kun tuo taaksepäin yhteensopivuus on toteutettu näin pelikohtaisesti, en näe miksei siitä voisi saada hieman enemmän irti. Project Scorpio päätyy heti ostoskoriin, jos näin on. (Todennäköisesti ei.)
     
  13. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 772
    Tässä tulee juuri se ero, että tämä on alkuperäisten julkaisijan ja devaajien käsialaa sekä valintoja. Ei Microsoftin eikä MSllä ole oikeuksia niihin koskea.
     
  14. Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    10 213
    Eihän microsoftin niihin edes tarvi koskea. Käyttäjälle valinta jolla nostaa resoa ja disclaimer viereen:"Olet muuttamassa pelintekijän näkemystä".
     
  15. Topsu1

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Viestejä:
    85
    Valitettavasti Xbox one fanien harmiksi Nintendo Switch voi olla samalla tavalla tehty se piiri kuin Xbox onella siis pistetty kaksi kertaa se Nvidia tegra x2 piiri ja se tuottaa ennemään tehoja verrattuna siihen Xbox one Scorpio. Se tupla Nvidia tegra x2 tuota 8 teraflopia siihen Nintendo switch. Se nähdään Tammikussa onko siinä tupla tegra x2 vai Xbox one fanien onneksi tupla tegra x1 tai jotain huonompaa. ( Huom. Se on pelkkä matematiikka ja Nintendo leirillä jännitettä siitä juttua. Nvidia blogissa jossa kerrotaan siitä Nvidia tegra x2 piiristä siinä on vain sen yhden piiriin tehot eikä kahden piirin tiedot, koska Nintendo Switch)
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2016
  16. Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    10 213
    No nyt taisi viimeistään varmistua että uuteen threadiin joku "vanhoista" tehnyt uuden trolli accountin. Hyvää matkaa sinulle. :)


    User added to ignore list.
     
  17. Topsu1

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Viestejä:
    85
    Niinpä ja se edullinen vaihtoehto on pistää kahden piirin Nvidia tegra x2 ainakin autopuolella maksaa vain 15 000 dollaria, kun käytetään autopuolen teknologia ja varmaankin siinä käytetään edullisempaa tekniikka pelikonsoli puolella eikä tehot häviää mihinkään
     
  18. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    3 069
    Nimenomaan! Kiitos, että ymmärrät mitä tarkoitan. En näe sitä, miksi @no_way2000 'lle on vaikeaa käsittää tämä. Tuota argumenttia jos käytetään, että pitäisi pelin tekijän käsialaa kunnioittaa, niin eihän PC:llä olisi lainkaan mitään modeja. Mutta kappas, modeja on nyt jopa Xbox Onella...

    Ja edelleen, ne taaksepäin yhteensopivat pelit toimivat paremmin, joskus jopa näyttävät pikkuisen paremmilta. Siitä huolimatta on liikaa pyytää, että pelit renderöitäisiin emulaattorin puitteissa suuremmalla resoluutiolla? :)
     
  19. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 772
    En ymmärrä miksi menet Juginabin trolliin asiassa enkä vieläkään sitä ymmärrä, että kun pelit on tehty tietylle resolle niin niistä nyt jotenkin yhtäkkiä tulisi suoraan 1080p:tä. Eihän MS sitä ole edelleenkään määrittänyt vaan pelintekijät.

    Jos et tiennyt, niin 90% niin Xbox 360 kuin PS3:en peleistä käytti sub-720p resoa koko elinkaarensa ajan, melko harva oli edes 720p ja tästä juontaa juurensa siihen, että alkuun oli 720p pakotus MS:llä joka otettiin pois ja devaajat sai itse käyttää niitä resoja mitä halusivat, jotta pelit pyöri edes noilla.

    Milloinkohan alettaisiin ymmärtämään kiinteä konsolirauta.
     
  20. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    3 069
    Ylempänä mainitsin, ettei pelin tarvitse olla mitenkään suunniteltu käyttämään isompaa resoluutiota ja se on silti pakkokeinoin mahdollinen asia, PC:llä.

    Luuletko tosiaan, kun Xbox One lataa muistiin Xbox 360 -pelin grafiikat, että sen on noudatettava orjallisesti alkuperäistä koodia? Ei tietenkään. Koska jos niin olisi, ei peli lähtisi käyntiin alkuunkaan arkkitehtuurin erojen takia. Todellisuudessa Xbox One havaitsee, mitä alkuperäisellä koodilla tulisi tehdä ja ajaa halutun käskyn omalla suorittimellaan sopivaa vastaavaa käskyä käyttäen. Tiesitkö, että esim. antialiasointi usein tapahtuu piirtokäskyn yhteydessä? "Piirrä minulle jana pisteestä A pisteeseen B" voisi yhtä hyvin olla "piirrä minulle jana pisteestä A pisteeseen B ja pehmennä reunat X-algoritmia käyttäen". Jos vähänkään peliohjelmointi on tuttua, tiedät tämän pitävän paikkansa. Todellisuudessa asia meneekin niin, että piirtokäskyt ovat sellaisenaan ja muistiin ladataan toivottu asetus kuten "kytke antialisointi päälle" ja grafiikkasuoritin noudattaa asetusta jokaisen piirtokäskyn yhteydessä. Esim. DirectX 11 -rajapinta toimii nimenomaan tällä tavalla: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ff476198(v=vs.85).aspx.

    Toisekseen viittaan nyt emulaattoreihin uusiksi, mutta Dolphinin lisäksi myös Nintendo 3DS -emulaattoriin Citraan. Niin Wii, GameCube kuin 3DS ovat "kiinteää konsolirautaa", mutta jollain ihmeellä PC:llä niiden pelit saa kauniimmaksi, eikä pätkääkään tarvitse alkuperäiseen koodiin tai muuhun koskea. Nämä emulaattorit osaavat tosiaan hyödyntää monipuolisempaa laitteistoa (eli PC:tä) ja renderöidä pelit jopa 4K:na, vaikka alkuperäiset olisikin rajattu jopa alle 480p resoluutioon. Erityisesti tässä nyt kiinnostava tapaus on Citra, joka on uudempi emulaattori 3DS-pelejä varten PC:lle ja jolle tuli isomman päivityksen myötä ominaisuus "Texture Forwarding": https://citra-emu.org/entry/texture-forwarding-brings-hd-output-to-citra. Tämä kuva on mielekäs keskustelun kannalta:

    [​IMG]

    Citran kehittäjät huomasivat, että piirtokäskyjen suorittamisessa on kaksi mahdollista tapaa: ensimmäinen tapa noudattaa säntillisesti alkuperäisen laitteen mukaisia rajoja, kun taas toinen tapa käyttää apunaan suurempaan muistitilaan ladatut grafiikat ja esittää ne suoraan näytöllä ilman alkuperäisen laitteen rajojen noudattamista. Lopputuloksena on potentiaalisesti moninkertaisesti paremman näköinen kuva, mutta tarvittaessa on edelleen mahdollista käyttää "orjallisempaa" tomintatapaa, mikäli peli erityisesti sitä vaatii eikä muuten tuottaisi haluttua kuvaa. Dolphin käyttää hyvin samanlaista kikkaa saavuttaakseen paremman resoluution Wii ja GameCube -pelejä emuloitaessa. Se siitä kiinteästä konsoliraudasta.

    [​IMG]

    Pieni kullanmuru loppuun: tiesitkö, että PS3:lla Okami HD renderöidään sisäisesti 4K:na ja sitten skaalataan alas (downsampling) 1080p resoluutioon? Kyllä, on totta: http://hexadrive.sblo.jp/article/59698038.html#more. Jos PS3:n arkkitehtuuri ei olisi niin monimutkainen ja Sony olisi kehittänyt taaksepäin yhteensopivuuden PS4:ään, niin tuo olisi potentiaalinen esimerkki pelistä, jonka saisi näyttämään paremmalta uudella laitteistolla, koska alkuperäinen laitteisto rajasi sitä. Aivan yhtä lailla, kuin Call of Duty: Black Ops on käytännössä 30fps Xbox 360:llä, mutta pääsee hyvin lähelle 60fps:n Xbox Onella. Mutta edellisen perusteella halusin painottaa siis sitä, että mikään ei estä Microsoftia kytkemästä tarvittavia asetuksia päälle emuloinnissa, jotta pelien sisäinen resoluutio olisi alkuperäistä korkeampi. Se on täysin mahdollista ja se on myös saatu aikaiseksi ainakin kahden eri emulaattorin kohdalla PC:llä. Yksi askel pidemmälle olisi pakottaa pelit toimimaan korkeammalla frameratella, jolloin ne 30fps lukitut pelit toimisivat potentiaalisesti 60fps:nä. Silloin voisi kuitenkin tulla pieniä ongelmia vastaan pelin toimivuuden kohdalla, mutta edelleen, on täysin mahdollista ja on myös käytännössä toteutettukin.
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2016
  21. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 772
    COD Blackops on alunperin 60fps niin x360:lla kuin Xbox Onella. Aivan kuten COD: WAWikin on sekä kuten COD 2 ja 3 yrittää olla, mutta ei vielä ihan ole tuossa vaiheessa. Varsinkin COD:in moninpelit ovat erittäin lähellä lukittua 60fps:ää ja aivan samalla tavalla lähes lukittu se on ihan nykykonsoleissakin (COD:BO3 jne).

    Muutenkaan downsamplauksesta ei ole kyse, nimenomaan ne pitäisi olla x360 puolella pelintekijliden puolesta isommalla resolla, mutta kun ne ei vain ole! Siellä on 1100x654 yms vastaava resot olemassa ja ne skaalataan taas rautaskaalamaien kanssa ylös s, mutta sisäinen reso edelleen pysyy samana. SItä kannatta hieman miettiä, mitä nuo Xbox Onen mopo CPU:t joutuu tekemään tuon PowerPC:n edessä. En ymmärrä vieläkään kuinka vaikeaa on käsittää mikä on suljettu konsoli, mikä on PC, mikä on PowerPC arkkitehtuuri ja mikä on x86 arkkitehtuuri sekä mitä eroa näillä oikeasti on.

    PC ja modaus on tai sielä resoluution nostot yms on aivan toinen asia. Tuo Xbox Onen BC kuuluu kuitenkin ylipäätänsä tuen piiriin. PC ja modaukset varsin huonosti pelintekiöiden tai laitevalmistajan tuen näkökulmasta.
     
  22. Topsu1

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Viestejä:
    85
  23. Man1ac

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2003
    Viestejä:
    4 976
    Triidi käsittelee MS:n konsoleista Scorpiota ja NW jatkaa sepostustaan Xbox Onesta, ei helvetti. :facepalm:

    Switchistä kiinnostuneille Tatsumi Kimishiman haastattelua:

    https://www.bloomberg.com/news/arti...g-switch-q-a-with-president-tatsumi-kimishima

    Haha, eihän tuossa puhuta kuin että ovat kiinnostuneet VR:stä, peleihin tuosta on vielä pitkä matka. Nipan konsolit ovat perinteisesti edustaneet rautasuunnittelun puolesta lähinnä epic failurea. Kenen trolliaccount muuten olet? :think:
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2016
  24. SMB

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2009
    Viestejä:
    9 922
    Miksihän nämä konsoliväännöt piti kahteen eri ketjuun jakaa :facepalm:
     
  25. ^¼Ïb|öVy禺Êëá:sü«g»

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2016
    Viestejä:
    220
    Täällä puhutaan seuraavasta genistä eli yhdeksäs konsoli generaatio; PS4-pro joka julkaistaan parin viikon päästä, Nintendo switch joka julkaistaan ennen kesää 2017 ja xbox scorpio joka julkaistaan 2017 jouluna. Jokainen jota kiinnostaa voi viedä PS4 ja XboxOne väittelyt sinne vanhaan threadiin. Myös sitä edelliselle genille on myös oma threadi.
     
  26. SMB

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2009
    Viestejä:
    9 922
    Paitsi ettei PS4-pro ole uusi generaatio, eikä taida olla edes Scorpio. Scorpion pelit toimivat myös Xbox Onessa ja MS:n mukaan Scorpiota ei ole mitään järkeä hankkia ilman 4K-tv:tä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti