PS4 Pro, PSVR, PS5, Xbox One X, Switch, PC - väittelyketju

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja kodachi, 20.10.2016.

  1. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    2 439
    Mielestäni olisi aika tehdä oma ketjunsa tulevan konsolipolven laitteille (PC:tä koskaan unohtamatta). Pientä toivetta siihen suuntaan oli myös edellisessä ketjussa! :comp:

    PS4 Pro (julkaistu 2016 lopulla)



    Xbox One X (julkaisu 2017 lopulla)



    Nintendo Switch (julkaistu maaliskuussa 2017)



    --
    On jännä suunta, mihin Nintendo menee tuolla Switchillä. Huhut pitivät siis paikkansa. Itse jään hieman odottelemaan, tuleeko niitä hyviä pelejä vai ei. Wii U on ollut käytössä aiemmin, joten remasteroidut(?) pelit eivät napanneet vielä. Itseäni kiinnostaa näistä varmaan eniten tuo Xbox Scorpio, joka on ainut, josta ei ole vielä nähty mikä se oikein on. PC:llä ja vanhanaikaisella Xbonella nyt toistaiseksi mennään. :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2017
  2. jwp

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    2 455
  3. Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    9 466
    Mielenkiintoista nähdä miten PS4-pron vasta julkistettu 8.4TFLOPS vaikuttaa Scorpion mainostukseen. Eihän 2016 julkaistussa koneessa voi olla kahta teraa enemmän flopseja mitä 2018 tulevassa high-quality pixel konsolisa.
     
  4. Hesemonni

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2003
    Viestejä:
    3 263
    Olisit ottanut tuon PC:n pois ketjun nimestä, niin voisi olla jotain väiteltävää :/

    Mutta kiitos ketjun perustamisesta, on varmasti perusteltua erottaa omakseen nämä.
     
  5. jwp

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    2 455
    PC voi olla mitä vaan itse kullakin, ainoa mikä on takuulla paras on Scorpio.
     
  6. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    8 274
    Jaa tämmönenkin ketju. Joo onhan tuo edellinen ketju jo niin last_geniä :comp:

    PS Pro ehtii ensiksi kuluttajille asti, on pitkän aikaa tehokkain konsoli, hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen ja tietenkin tuo hyödyt 4k- paneelien omistajille sekä VR pelaamisen Sonyn omilla laseilla. Kaikki tämä jo vuonna 2016.
    Tämän hetken tiedon mukaan Microsoftin tulevalla konsolilla Scorpiolla ei tee mitään fHD - töllöjen kanssa. Tämän lisäksi ovat lupailleet että ainakin first party- pelit tulevat pyörimään natiivisti 4k- tarkkuudella, tosin se joka kuvittelee aivan kaikkien pelien pyörivän sillä 4k:na huijaa vain itseään: tehot eivät tähän riitä, joten eri skaalaustekniikat tulevat kyllä tutuiksi. Keksivätkö Microsoftilla yhtä pätevää tapaa kuin mihin Sony on päätynyt, jää nähtäväksi. Kuitenkin, Scorpio saapuu näin pelaajien kannalta ehkä jo liian myöhään, ja odottavan aika on pitkä etenkin kun kilpailijalla on tarjota käytännössä kaikki sama + vähän päälle.
    Switch? Seriously?

    Katsellaan mihin tilanne kehittyy. Varmaa on se että näistä vain yhdellä myynnit alkavat jo tämän vuoden puolella :kahvi:
     
  7. Man1ac

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2003
    Viestejä:
    3 970
    Heh, Scorpio on puhtaasti paras ainoastaan MS-fanipoikien märissä unissa. Katsotaan tilannetta uudestaan kunhan laitteen todellisista sisuskaluista on paremmin tietoa.
     
  8. Krokodiileri

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2008
    Viestejä:
    340
    Minäkin olen pc masturb reisille. GeForce 9600M GT + Intel Core 2. Master Race Powahh !

    Edit. Oli gf8600m gt mutta se hajos ja joutui vaihtamaan 9600 m gt raakaa poweria tilalle. On se varmaan kohta 10 vuotta vanha läppäri. Master race 4eva! Gta san andreas PYÖRIII.

    PS4 löytyy myös. Prota en hanki, katotaan sitten PS5
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2016
  9. pk#5

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Viestejä:
    605
    No ei sitä tartte kuin mainostaa että 50% enemmän tehoa kuin PS4 Prossa, ei sitä tartte satuja alkaa kertomaan kuten Cerny vaan pysyä kylmässä faktassa.
     
  10. osuma

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2014
    Viestejä:
    1 338
    Pro tulee aika varmasti ostettua. Hinta siinä oli kyllä aika yllätys. Luulin että oia ollut enemmän.
     
  11. malagon

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2006
    Viestejä:
    656
    Cernyllä kuitenkin ihan konkreettinen tuote tulossa parin viikon päästä. Miten se Scorpio?
     
  12. kodachi

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    2 439
    Mitä mitä, tuplatut TFLOPSit?

    edit: lainaus Eurogamerin artikkelista:

    "In other words, at full floats, we have 4.2 teraflops. With half-floats, it's now double that, which is to say, 8.4 teraflops in 16-bit computation. This has the potential to radically increase performance."

    Meni hieman ohi tuo kommentti Cernyltä... Matikan lyhyellä oppimäärällä voisin uskoa satuihin ja tarinoihin, mutta akateemista taustaa löytyy sen verran ohjelmoinnin puolelta, ettei tuo tietenkään ole ihan näin 100%:sti. Arvailua voidaan aina harrastaa tarkkuuden kustannuksella, jolloin se todellinen vaativuus laskennalle on pienempi ja siten keinotekoisesti saavutetaan enemmän suorituskykyä. Tuo ei kuitenkaan muuten poissulje sitä, että Xbox Scorpio käyttäisi vastaavaa (koska aivan varmasti vastaavanlainen AMD-pohjainen rauta on siinäkin). Miten sitten "12TFLOPS" konsoli?
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2016
  13. ExPReS

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2012
    Viestejä:
    846
    Voin vaan kuvitella sitä kiukuttelua jos/kun "12tflops"-termiä käytetään Scorpion mainostuksessa, mutta kun Cerny käyttää 8.4tflops-termiä on se ihan OK ;D
     
  14. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104
    Kylläpäs Mark Cerny on keksinyt ihan omat laskukaavansa teraflopseille.

    8,4TF PS4 PRO ja Cernyn keijupölyllä siis Xbox Scorpio olisi 12TF tänään.

    Jos aikuisten oikeeasti PS4 Prossa olisi 8,4TF niin nämä pelit eivät näin surkeasti pyörisi PS4 Prolla launchissa eivätkä SUB-4K resolla (1800p), tosin noista PS4 Pron vuoden 2011 Jaguarin CPU:ista ei nyt hirveästi voi muutenkaan odottaa




    Allaolevasta videosta leikelty Xbox Scorpion mahdolliset scenaario ja myös nykyään vahvistettu PS4 Pron specsit:

    [​IMG]


     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2016
  15. murmur

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Viestejä:
    6 040
    Et tainnut lukea Mark Cernyn haastattelua tai et ymmärtänyt 32bit vs 16bit atk loitsun eroa? Kukaan ei ole puhunut 1-suhde-1 lukemista 32bit FP32 TFLOPSeista(4.2TFLOPS) vs 16bit FP16 TFLOPSeista(8.4TFLOPS). Cerny ei ole keksinyt mitään uutta ja omaa laskukaavaa. Voit käyttää samaa laskukaavaa XboxScorpio laitteelle kunhan siitä saadaan tarkat speksit joskus tulevaisuudessa.

    PS4 standardissa ei ole järkeä käyttää 16bit varjostinrekisteriä koska se rampauttaa suorituskyvyn vaikka muistivaatimus on puolet 32bit rekisteristä. Olettaisin XboxOne on sama tilanne gpu rampautuksessa. GPU laskennassa pärjäisi välillä pienemmällä bittitarkkuudella mutta puolitetun rekisterin teoreettista etua ei ole voitu hyödyntää. PS4Pro konsolissa 16bit GPU rekisteri on A-luokan kansalainen ilman penaltia jolloin kortti ehtii tekemään tuplasti rinnakkaislaskentaa samalla kaistakäytöllä. Se vaatii pelimoottoriin muutoksia eikä kaikkea laskentaa voi tehdä 16bit tarkkuudella.

    Multiplattamoottoreissa muutoksia ei välttämättä nähdä pitkään aikaan koska joutuvat rinnalla tukemaan PS4Standard ja XBoxOne laitteita. Heillä ei ole aina intoa lähteä tekemään muutoksia yksittäisen laitteen ehdoilla varsinkin kun sama 32bit rekisteri pyörii PS4Pro laitteen tehoilla nopeammin.

    Ei kannata spinnata uutista väärään suuntaan johon sitä ei kukaan ole tarkoittanut. Teet itsestäsi pellen jatkamalla tahallista tflops lukeman väärinymmärtämistä ja denial mielentilan ylläpitoa. Kukaan muu ei tätä asiaa ole jankuttanut koska ovat ymmärtäneet mikä ero niillä on ja haastatteluissa selkeästi kerrotaan mistä FPxx luvusta puhutaan. Cernyn haastattelu tosin oli tarkoitettu enemmän ohjelmoijille eikä Digitoday artikkeliin.
     
  16. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104

    Ei se siltikään tee PS4 Prosta mitään 8TF laitetta, jos kerta TF on nyt se mistä puhutaan. Se on puhdasta paskapuhetta. Teraflopsin laskentakaava on aivan selvä.

    Näemmä seuraavat vuodet mennään CernyXmedian voimin kun ollaan alakynnessä Sonyllä.
     
  17. murmur

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Viestejä:
    6 040
    Myönnän julkisesti hävisin pulushakin no_noway2000 käyttäjälle, kuka haluaa jatkaa pulushakkia kaverin kanssa?

    Kertokaa samalla NVIDIAlle half-precision, single-precision, double-precision TFLOPSeista sekä AMDlle half-precision, single-precision, double-precision TFLOPSeista. He laskevat asiat väärin. Onneksi Mark Cerny sentään kertoi mistä TFLOPS yksiköstä hän puhui haastattelussa jotta tiedetään onko kyse FP16, FP32 vai FP64 lukemasta. Flopseja ne kaikki numerot ovat kunhan kuulija ymmärtää mittasuureen lähtötason. En kommentoi enempää flopseista No_noway2000:lle koska se olisi minulta typerää jatkaa pulushakkia.

    (ninjaedit) Tästä haastattelusta kyse josta voi hakea find komennolla montako kertaa flops mainitaan sekä käyttökonteksi. En löydä sieltä harhauttavaa informaatiota ja yksiselitteisen tarkasti kerrotaan mistä flopsisuureesta kyse kun yhden kerran luku 8.4 mainitaan sivulauseessa. Lukijat ymmärsivät bittitarkkuuden konteksin mistä on kyse eikä haastattelussa spinnata asioita rinnakkaisulottuvuuteen. Eurogamer ei mahda mitä tapahtuu muualla internetissä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2016
  18. Man1ac

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2003
    Viestejä:
    3 970
    Joo ei kannata vaivautua käymään yhtään teknisempää juttua jannun kanssa lävitse kun NW2000:n asian osaaminen on muutaman jargon-sanan tasolla, jota sitten toistellaan loputtomiin asti. Onhan tuo nähty jo aiemmissa keskusteluissa mm. Wintermuten ja M_M:n kanssa.
     
  19. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104


    Niin, Mark Cerny valitsi kyseisen FP16 ihan koska sillä voidaan spinnata PS4 Pro 8TF konsoliksi ja nimenomaan antaa se väärä kuva. Aivan hyvin tuollakin Eurogamersilla tiedetään mistä on kyse. Miksi siis käyttää 16-bitin arvoa silloin kun Sony on altavastaajana Xbox Scorpiolle?

    Millähän arvolla kenties tässä parisen kymmentä vuotta ollaan näytönohjaimia verrattu keskenään kun ollaan niiden TF arvoista puhuttu?

    Kysymys kuuluu, miksi Sonyn edustaja Cerny näin valitsi half-precision arvon 6TF Xbox Scorpion ja ennenkaikkea kaikkien PC-näytönohjaimian vertailtavan arvon edessä edessä?

    Tokihan asia piti vetästä ensimmäisessä replyssäsi henkilökohtaiselle tasolle vaihteeksi vaikka kyllä tiedät ihan itsekkin hyvin, että aiheesta annettiin väärä kuva etkä suostunut oikomaan sitä alusta lähtien oikealle tasolle eli toteamalla ettei tuo 16bittinen vastaa sitä, millä näytönohjaimia yleisesti verrataan TFi:en kesken keskenään.

    Menee lähinnä taas sille dGPU Xbox Onen tasolle mitä se oli erään "median" käsittelyssä ja valitettavasti tämä kuulostaa niin tutulle dejavulle.
     
  20. Man1ac

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2003
    Viestejä:
    3 970
    Montakohan kertaa sulle on todettu että noiden TFlopsien vertailu eri arkkitehtuurien kesken on ihan yhtä tyhjän kanssa? Vähemmän yllättäen et edes tälläistä perusasiaakaan ymmärrä, mutta paskanjauhaminen asiasta senkuin jatkuu. Voisikohan moderointi hieman ojentaa kaveria olemaan paskomatta triidiä mutullaan?
     
  21. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104
    Johan sinulle kerran on jo vastattu, ettei ole ja edelleenkin jos lähdetään vertaamaan taas jotain nvidiaa ja AMD:ta (ATIa) niin käsittääkseni niin PS4 Prossa kuin Xbox Scorpiossa tulee olemaan AMD:n GPU sekä Xbox Scorpiossa oletettavasti vielä huomattavasti parempi CPU + kolmasosan parempi muistikaista.

    TOKI sitä ei ole vielä Scorpion kohdalla kiveen nakutettu, että siellä olisi AMD vaan edelleen nämä ovat ne viralliset speksit:


    [​IMG]

    http://www.xbox.com/en-US/project-scorpio
     
  22. M_M

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2002
    Viestejä:
    2 393
    Mark Cerny keskittyi lähinnä kertomaan mitä uudistuksia PS4 Pro tuo PS4:een verrattuna. Hän myös kertoi kyllä aivan selvästi molemmat arvot, eikä yrittänyt mitään kuvittelemiasi spinnauksia:
    http://www.gamasutra.com/view/news/283611/Inside_the_PlayStation_4_Pro_with_Mark_Cerny.php

    Lueppa seuraavasta FLOPSin määritelmä ja koeta sisäistää lukemasi ennenkuin jatkat typerää jankuttamistasi:
    https://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS
    Cerny kertoi varsin selkeästi molemmat arvot, joten väittämäsi "valinnasta" ei pidä paikkaansa.
    Useimmat sinua lukuunottamatta varmasti ymmärtävät, että hän kertoi myös mahdollisuudesta käyttää "half floats"eja, koska kyseessä on uusi aiempaa tehokkaampia optimointeja mahdollistava ominaisuus PS4:ään verrattuna.
    Tilannehan on se, että et ymmärrä, että kyseessä on yksi PS4 Pro:n myötä tulleista muutoksista, jotka mahdollistavat tietyissä tapauksissa paremman suorituskyvyn optimointien myötä.
    Pelkkien TFLOPSien perusteella ei ole muutenkaan järkevää verrata arkkitehtuureiltaan toisistaan eroavia laitteita (ei edes niitä näytönohjaimia):
    Katsoitko edes itse aiempaan kommenttiisi postaamaasi videota:
    Myös videolla todetaan varsin selvästi, ettei laitteiden suorituskykyä arvioidessa kannata yleensä verrata suoraan TFLOPSeja, jollei kyseessä ole rautaratkaisuiltaan identtiset alustat. Ja videolla annetaan myös varsin selkeät esimerkit siitä, miksi vertailu ei ole järkevää.
     
  23. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104
    Se on aivan sama, mutta silloin kun käytetään TFLOPSia yksikkönä niin se ei muutu millään tavalla, koska kyseessä on täysin laitteen (GPU) fyysiset ominaisuudet. (Shaderit x kellotaajuus x IPC)

    Ihan kun kilogrammat muuttuisi hehtaareiksi täällä joillain.

    Se on täysin toinen juttu, jos käytännön suorituskykyjä mitataan ja esimerkiksi ajetaan niitä erinäisillä suorituskyky testeillä eli sovelluksilla, kuten esim. 3DMark tai vaikkapa ihan pelit.

    PS4 Pron tapauksessa tällähetkellä nuo suorituskykytestit eli pelit eivät nyt ole antaneet mitään hirveän hyviä tuloksia ainakaan näin alkuun. Se joille se tulee yllätyksenä 4.2TF:n ja vanhojen Jaguarien sekä tuon muistikaistan kanssa on sitten oma ryhmänsä.

    edit: ja korostetaan nyt sitä 32-bittistä, jos siitä halutaan vielä alkaa saivartelemaan.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2016
  24. M_M

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2002
    Viestejä:
    2 393
    Ymmärrätkö mitä "floating-point operation" tarkoittaa?
    Ilmeisesti et:
    https://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS
    Ja edelleen, Cerny kertoo, että 16 bittisiä operaatioita voidaan suorittaa kaksinkertainen määrä 32-bittisiin verrattuna:
    http://www.gamasutra.com/view/news/283611/Inside_the_PlayStation_4_Pro_with_Mark_Cerny.php
    Etkö osaa niin yksinkertaista matematiikka, että ymmärtäisit, että jos suoritettavien operaatioiden määrä sekunnissa kaksinkertaistuu, kaksinkertaistuu luonnollisesti FLOPS-arvokin?
    Ja oleellistahan tässä tapauksessa on se, että on selkeästi kerrottu millaisista operaatioista on kyse.
     
  25. no_way2000

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    6 104
    Ymmärätkö, että ei ole siitä kiinni vaan siitä, että kyseisellä 16-bittisellä mentiin nyt repimään suoraan 8TF konsoli. Tokihan Internet ja Fanboyt repäsi ympäri Neogaffia PS4 Pron olevan yhtäkkiä 8TF konsoli vs. PC vs. Xbox Scorpioa vaikka niin ei olekkaan.

    Se miten asia otettiin tällä forumilla vastaan taas oli naaman aukaisut tänne osoitteeseen alkaen Juginabin trollilla vaikka joku olisi voinut sen oikaista ihan ensimmäiseen replyyn fiksusti.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti