Project Dreamstation

Viestiketju alueella 'Kotelot ja modifiointi' , aloittaja sidni, 03.09.2015.

1. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Nyt uskaltaa tämänkin projektin alustuksen aloittamaan kun suurin osa tilauksista on tehty ja laskut maksettu.

Kyseessä ei ole pelkkä koteloon tai sen modaukseen keskittyvä buildlog, mutta en keksinyt tällä parempaakaan kategoriaa.

Työskelen sisällöntuotannon parissa ja tällä hetkellä asuinpaikkana Espanja. Koneella päivän aikana kuluva aika on keskimäärin 10-12h päivässä ja tähän asti työskentely on tehty Macbook Retina Pro:lla (late 2013). Mutta kuten varmasti jokainen pääkoneena läppäriä käyttävät tietävät, tulee sitä läppäriä sitten käytettyä sängyssä, sohvalla, ruokapöydällä, wc -pöntöllä yms. paikoissa, mihin nyt itsensä vain istumaan tai makaamaan saa. Jokainen myös on luultavasti saanut tästä työskentelyrutiinista selän, niskan tai kädet kipeäksi, joten jonkin aikaa suunnitelmissa on ollut oikean työpisteen tekeminen.

Mutta vaikka sitä tekisi itselleen työpöydän, johon ostaisi mukavan ison näytön ja erillisen näppisen ja hiiren, jotka tuohon luotettavaan sotaratsuun, omenaani liittäisi, millä ilveellä saan itseni motivoitua myös istumaan siinä?

Niinpä aloitin projektin unelmatyöpiste, joka on paitsi työpöydän organisointia, myös budjettiin sopeutettu unelmakone, jolla vapaa-ajan pelailukin onnistuu työn kaipaaman renderöintipowerin lisäksi.

Eli täysin Apple:n leirissä kuutisen vuotta tyytyväisenä kulkeneena edessä on kaste nuoruuden uskontoon. Pään kääntyminen aivan toiseen äärilaitaan takaisin.

Toivon, että mun perfektionismia sisältämä logi antaisi motivaatiota "tehdä jotakin" edes yhdelle murolaiselle sen oman koneen tai työpöydän suhteen.

Aikatauluksi olen asettanut itselleni marraskuun loppuun asti, jolloin työpisteen tulisi olla ns. valmis. Toki päivityksiä työpisteeseen varmasti tulee myös muuten ajan mittaan, ja mielelläni niistä raportoin jos tämä logi ylipäätänsä osoittautuu teidän mielestänne seuraamisen arvoiseksi.

Kommentteja saa ja pitää antaa, sillä toivottavasti niistä saa myös itselle motivaatiota jatkaa projektia suunnitellusti kohti päämäärää, jossa mulla on olohuoneessa työpiste, joka paitsi kutsuu luokseen, antaa inspiraatiota työhön ja on ennen kaikkea mukava paikka istua.

Viimeksi muokattu: 10.12.2015
  2. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Näytön valitseminen oli suhteellisen helppo. Kun projektia aloin suunnittelemaan, kului muutama tunti youtubessa uusimpien näyttöjen arvosteluita katsellessa. Näytön pitäisi olla hyvä all around näyttö, jolla työskentelyn lisäksi olisi mukava myös pelata ja katsoa elokuvia sekä sarjoja.

Aluksi olin vahvasti sitä mieltä, että haluan kolmen näytön setupin, joka toisi paitsi työpöydälle tilaa, myös oikein mountattuna tyylikkyyttä workstationiin.

Kymmeniä näyttöjä läpikäytyäni oikeastaan tämä arvostelu oli se, joka sai minut vakuuttuneeksi siitä, että iso 21:9 kuvasuhteen näyttö voisi toimia yksinäänkin hienosti ja sillä hoituisi kaikki edellä mainitsemani seikat: työpöydän koko, leffojen ja sarjojen katselu ja pelaaminen.

Näytön kaarevuus oli kuitenkin asia, joka oli useista katsomistani videoista jäänyt ryhmään "tulevaisuuden haaveita". Budjetti ei olisi millään antanut periksi lyödä 1000 euroa pelkkään näyttöön. Niinpä näytöksi valikoitui mielessäni pykälää pienemmällä resolla (1080p) varustettu 34" 21:9 kuvasuhteen LG:n IPS-näyttö mallinimeltään LG 34UM67. Hintaa oli puolet ylläolevasta, eli pyörii siinä 500 euron nurkilla.

Odotin kuitenkin seuraavaan palkkapäivään ja jätin asian hautomoon. Palkkapäivää edeltävänä yönä mietin uudestaan, olisiko se tämä näyttö, joka ottaa paikan unelmien työpisteellä. Vastaus oli ei.

Mielessäni unelmieni työpisteellä on kaareva näyttö. Niimpä aamulla vielä tarkistin paljonko se työnantaja oli tilille rahaa työntänyt ja totesin että hemmetti, yksin kun asun, niin syön vaikka kuukauden makaroonia, että saan tuon unelmien näyttöni ja tilaus paikallisen Amazonin kautta lähti vetämään. Hintaa tuli kotiinkuljetuksella noin 950 euroa.

Lopulliseksi näytöksi siis tuli LG 34UC97 - 34" kaareva 3440 x 1440 reson 21:9 kuvasuhteen IPS näyttö LG:ltä, jossa oli myös itselleni riittävän pieni vasteaika. Toki tosipelaajalle aivan liian korkea (5ms), mutta minusta ei ikinä niin hyvää pelaaja tule, että 2-4ms vähennys tuosta toisi minulle oikeasti mitään todellista hyötyä.

Viikkoa myöhemmin, kuin karman iskusta, veikkauksen nettitili näytti mukavaa lottovoittoa vakio lottorivistä. Lottomiljonääriä minusta ei vielä tullut (1 numeron päässä), mutta hieman vajaa pari tonnia veikkaus palautti elämän aikana maksettuja lottorahoja takaisin, joka teki lopullisen oikeutuksen tämän näytön ostoon, ja antoi lisää siimaa loppuprojektin etenemiseen. Voi sitä vitutuksen määrää, kun olisin ostanut tuon puolet halvemman näytön ja seuraavalla viikolla oisi putkahtanut "ylimääräistä" rahaa tämän näytön hankintaan, jonka oikeasti olisin halunnut :)

Näyttö on minulla jo käytössä läppärin näytön jatkeena, ja ensivaikutelmat on ällistyttävät, mutta käyn lisää näytön plussia ja miinuksia läpi, kun olen päässyt sillä kunnolla pelaamaan uudella koneella.

Seuraavaksi siis koneen komponenttien tilaus

Viimeksi muokattu: 03.09.2015
  3. Lapasorsa

Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Mielenkiinnolla odotellaan mitä sieltä tulee. Harvemmin näkee näin laajaa projektia.

4. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Seuraavaksi vuorossa on itse kone, jonka osia odotellaan jossain kohtaa ensiviikkoa saapuvaksi. Kaikki muut osat, paitsi kotelo tulee Jimm's:ltä. Moni varmaan raapii päätään, miksi Etelä-Euroopassa asustellessani tilaan kamat Suomesta, kun enää ei voita edes toimitusajoissa, mutta päätös on puhtaasti oma vakaamus ja tilaamisen helppous.

Jimm's on ollut teinipojasta asti se "kyläkauppa", josta ostettiin kaikki mitä tietokoneeseen tarvitsi jos se suinkin oli mahdollista. Sitä on turha ruikuttaa, että valikoima ei ole tarpeeksi kattava, jos kukaan ei kauppaa käytä vai miten se meni. Lisäksi asioiminen kaupan kanssa on suhteellisen helppoa, anna budjetti ja anna keynotet, ja äijät kasaa sulle paketin, jonka sitten vain vahvistat. Lisäksi kaupan valintaan vaikutti se, että tarvitsin skandinäppiksen, joita ei euroopastakaan ihan joka kaupasta ostella.

Koko konepaketin suunnittelu lähti oikeastaan kopasta. Minkälaisen kopan haluan pöydälleni ja minkälainen koppa olisi sellainen, joka kutsuu luoksensa. Olin tälläisen kopan bongannut jostain youtube-videosta puolisen vuotta sitten, mutta nimestä ei ollut enää pienintäkään muistikuvaa, joten salapoliisityö toteutettiin selaamalla youtuben historiaa aika hemmetisti taaksepäin ja löytyihän se sanellen pitkälti koko muun kokoonpanon.

Tässä listaa tulossa olevista komponenteista:

HEX GEAR R40 mATX

Oma "design-silmä" pitää yksinkertaisista linjoista ja simppelistä rakenteesta, ja tämä kotelo edustaa niitä ominaisuuksia, joita kotelolle tarvitsen, eikä mitään ylimääräistä. Paikat 360x30mm ja 240x30mm radeille, riittävän suuri pelivara takapuolella ja ressulle äärimmäisen hyvä mountti lisäpalikkana.

Lisäksi jos haluaa lähteä leikkimään aksenttiväreillä, onnistuu se tällä kivuttomasti ja täysin purettava rakenne antaa helpot mahdollisuudet pieneen modaukseenkin.

Intel Skylake i7-6700K, LGA1151, 4GHz, 8MB, Boxed

Kiveksi valikoitui uusin i7 Skylake lähinnä työssä jonkin verran renderöintipoweria vaativien tehtävien takia sekä nopeamien DDR4 muistien tuen vuoksi. Prossu tullaan jäähdyttämään aluksi ihan Intelin stockkicoolerilla ja myöhemmin lisätään se sitten vesijäähyn kiertoon.

Asus MAXIMUS VIII GENE, LGA1151, Intel Z170, DDR4, mATX

Koska kiveksi valikoitui 1151 -kannan Skylake ja koppa on mATX -kokoluokan emoille, ei valinnanvaraa loppupeleissä edes ollut. Tämän lisäksi vaihtoehtona olisi Jimm's:llä ollut Asuksen puolta edukkaampi peruslankku. joten valinta oli helppo.

EVGA GeForce GTX 980 Superclocked, 4GB GDDR5, PCI-E 3.0

Aluksi suunnitelmissa oli 980ti, mutta kun näytöksi valikoitui 1440p näyttö, olisi tuntunut vähän turhalta laittaa muutama satanen ylimääräistä 4K pelaamista varten, jota luultavasti ei tule kuitenkaan ihan heti harjoitettua. Koska koko paketti on tarkoitus laittaa vesijäähylle, niin reffi PCB on edukkuutensa vuoksi ihan passeli, eikä turbiinin äänekkäästä olemuksesta ja heikosta jäähytehosta tarvitse välittää.

Kingston 32GB(4x8GB) HyperX Fury DDR4 2666 MHz, CL15

Kingstoniin olen luottanut niin kauan, kun koneita olen kasannut, eikä tämäkään buildi jää poikkeukseksi. Vähän ehkä overkill, mutta neljä 8GB kampaa takaa sen, ettei muistista tarvitse murehtia, vaikka päällä olisi Premiere, After Effects ja Photari samaan aikaan.

Seasonic 860W P-860 (XP²) modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Platinum, semi-passiivinen

Itse en ehkä olisi osannut tätä valita, mutta Jimm's:n ehdotuksen ja pikaisen googlettelun jälkeen olin valmis ostamaan idean. Laadukas pitkän takuuajan hiljainen 80 Plus Platinium virtalähde modulaarisella rakenteella, joka mahdollistaa helposti custom -piuhojen käytön.

Samsung 500GB 850 EVO SSD -levy, 2.5", SATA III, 540/520 MB/s

Mahtaakohan olla tämän hetken myydyimpiä SSD -asemia, jossa yhdistyy mun mielestä varsin hyvin hinta, kapasiteetti ja nopeus. Koteloon mahtuu vielä nätisti 2 lisää jos alkaa tulemaan tiedostonhallinnassa ahtaanpaikankammo.

Lasku Jimmsistä oli reipas 2000e ja Hex Gearille reipas 300e. Rupee tässä konkurssissa jo tuntumaan, mutta itseppä olen leikkiin lähtenyt.

Mitä olette mieltä näistä valinnoista? Olisitko valinnut jonkin toisin, samalla budjetilla?

Viimeksi muokattu: 03.09.2015
  5. Lapasorsa

Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Hyvältä näyttää, mutta kyllä se GTX 980ti on hyvä valinta myös 1440p resolle. Riippuen tietysti peleistä mitä pelailee ja haluaako kaikki karkit päälle. Tietysti sitten tulee budjetti jo vastaan. Ei siinä, hyvin tuo kone tulee tuollaisenaankin jaksamaan ja laatuosia. Aina vain paranee!

6. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Joo ilman muuta tässä kokoonpanossa tuo näyttis on asia, joka rupee hankaamaan ensimmäiseksi vastaan jossain kohtaa.

Sen verran bencmarkkeja katselin, että jos rupee kaduttamaan niin aina siihen voi ryykästä toisen alle, jolloin senkään jälkeen ei ole maksettu kuin pari sataa ylimääräistä, mutta sitten on suorituskykyäkin about 20% enemmän kuin TI:ssä, jos otetaan laskuista pois resot ja pelit, joissa muisti tulee vastaan.

Kunhan nyt tavara tulisi, kädet syyhyää jo ihan mukavasti ja olisi kiva tätä logiakin koristaa "oikeilla" kuvilla :)

7. Lapasorsa

Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Totta, SLI on ihan järkiratkaisu sitten kun tehoa tarvitaan enemmän.

8. Sepeservu

Rekisteröitynyt:
    17.05.2013
    Hyvältä näyttää! Seurantaan meni....

9. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Kotelo räpsähti DPD:n toimituksella Briteistä Espanjaan ihan mukiin menevällä 5 päivän toimitusajalla. Itse Hex Gearilla kesti käsitellä tilausta pari päivää, joten yhteensä toimitusaika tilauksesta jämpti viikko.

Miettisin miten mä saisin kaikista järkevimmin näytettyä kaiken mitä tapahtuu, ilman, että mä floodaan 20-30 kuvan julkaisuja, joten lähdin kokeilemaan josko videolla saisi paremmin asiansa esille.

Antakaa palautetta onko video toimiva vaihtoehto, pitäisikö jotain siitä muuttaa vai palataanko ihan perinteisen tekstin ja kuvien pariin? En kuitenkaan ole mikään pro ja tämän hetken tekniikkaan paneutuminen on ollut muutaman viikon ahkeraa oppimista, joten mitään arvosteluita en kuitenkaan ala tekemään, nämä on lähinnä tälläisiä show & tell tyylisiä :)

10. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Paikoilleen lentävät tekstit ovat melkoisen häiritseviä lukea.

11. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Vitsi, ihan viime hetkillä ennen kuin renderöisin videon ulos, meinasin poistaa tuon tehosteen, mutta sitten päätin että on se silti ihan luettavissa. Tosin taitaa tässä olla erotuksena se, että mä tiedän mitä niissä lukee :D

Noh, seuraavaksi tietää taas enemmän :)

12. Sepeservu

Rekisteröitynyt:
    17.05.2013
    Ihan hyvä video näin aluksi! Tosiaan tekstianimaatioissa mielipiteeni on vähempi parempi. Tällaisia videoita toivoisi lisääkin juuri koneen kasaamisesta ja setupin esittelystä kun se joskus valmistuu. :)

13. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Noniin vihdoin ja viimein kamat täällä auringossa ja pääsi itse kasauspuuhiin.

Tosiaan kukkaroahan tässäkin projektissa täytyy odottaa, joten ensiksi näyttis ja kivi ihan stockkijäähyillä, jolloin pystyy antamaan myös hieman parempaa kuvaa kuinka paljon kunnon jäähdytyksestä sitä hyötyä loppujen lopuksi on. Hieman työnsin johtoja kotelossa sivuun, mutta en jaksanut nähdä vaivaa alkaa hienostelemaan, kun ensikuussa saa kuitenkin customloopin tieltä purkaa käytännössä kaiken edestä.

Mutta tälläinen läjä kolahti:

Ja tälläisessa vaiheessa itse projekti on:

Kuvasin kyllä koko kasausvaiheenkin, joten siitä on tulossa videota. Viikonlopuksi täytyy lähteä työmatkalle Pariisiin, joten jää ensiviikon hommiksi.

Paljon kaikenlaista tarvitsisi vielä pöydälle saada. Ensimmäiseksi nyt on tulossa vielä viikonlopuksi Audioenginen A5+ kaiuttimiksi (perhana jää testaamatikin heti) ja lisäksi tarvitsisi kuulokkeille löytää joku teline sekä näppikselle ja hiirelle täyspitkä matto alle. Näistä saa ehdotuksia antaa jos tulee jotain mieleen.

Työtuoliksi olen ajatellut DXRacerin sarjalaista, mutta myös siitä saa antaa kommenttia, onko siinä hyvä istua koko päivä 300 euron edestä, vai onko siinä vain massiivinen pelilisä ja maksan pelkästä ulkonäöstä?

PS. Pitää muuten hirveetä meteliä tuo intelin stokkisirkkeli. hyi! :D

14. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Nätti.

15. Sepeservu

Rekisteröitynyt:
    17.05.2013
    Hieno on!

Mikäs pöytä mahtaa olla kyseessä? Joku Ikean ruokapöytä? Niin ja SteelSeriesiltähän tuli sopivasti QCK XXL-hiirimatto johon sopii näppis ja hiiri molemmat.

16. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Joo joku kahdella jatkopalalla toimiva ruokapöytä. Ostopaikasta tai mallista en tiedä mitään kun tämä kämppä oli osittain valmiiksi sisustettu ja tuo sopi kuin nakutettu tuohon seinustalle täyspitkänä.

Täyspitkä hiiri/näppismatolla olisi hyvä olla myös aavistuksen paksuutta, ei siis ihan kangasohut. Tämä siksi, että noiden jatkopalojen korkeuserot on jotain millin kymmenyksiä, joten sillä vähintään millin paksusella matolla saisi paikattua tuon näppiksen ja hiiren alta.

Täytyy tutkailla tuota QCK XXL mattoa kun pääsen kunnolla koneelle. Corsairillakin oli joku täyspitkä, minimalistisella logolla ja sopisi näppiksen teemaan?

17. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    tupla...

18. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Vielä tähän viikkoon mahtuu yksi päivitys, kun sai pöydälle vähän ääntäkin. Hieman jännitti näiden kaiuttimien suhteen, sillä biddasin nämä esittelykappaleina olleina ebaystä pariin sataan. Kyseessä on siis Audioenginen A5+ aktiivikaiutinpari, joissa vasemmassa kaiuttimessa on sisäänrakennettu vahvistin, joten erillistä vahvistinta ei tarvitse enää pöydälle tai nurkkiin saada, vaan virraksi riittää normaali virtapiuha suoraan seinästä.

Tavoitteena oli löytää kaiuttimet, joissa riittäisi bassotoisto leffoilla ja mielestäni valinta osui oikeaan pikaisella testauksella. Toinen vaihtoehto olisi ollut keffit, mutta nämä osuivat paremmin omaan silmään sekä tuo bongaamani edullinen second hand hinta painoi näiden suuntaan. Lisäksi koko ja muotokieli toimii mielestäni tässä kokonaisuudessa mallikkaasti.

Nyt pöytä alkaa näyttämään jo kokonaisuudelta :)

19. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Yksi tärkeä asia, joka unelmatyöpisteeseen kuuluu on kunnon netti ja vihdoin Movistarin asentaja tuli käymään

20. Canttu

Rekisteröitynyt:
    06.01.2008
    Ihan kiinnostuksena vain, mutta mitä ton nopeuksinen netti Espanjassa kustantaa?

21. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Pakettina 59 euroa/kk, johon siis sisältyy tämä netti, 200min puhetta ja mobiilidatan kännykkään, lankapuhelinverkon sekä elisaviihteen tyylisen telkkupalvelun

22. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Niin jumalaton kiirus kokoajan, ettei kauheasti ole ehtinyt videoita editoimaan, hirveä kasa kyllä materiaalia valmiina.

Tänään innostuin vetämään piuhat nätimmin ja lopputulos 4 euron sijoituksella ei mielestäni ole lainkaan paha, varsinkaan kun itse pöytä ei tarjoa minkäänlaisia avustuksia kaapeleiden piilottamiseen.

23. _GhOsTy_

Rekisteröitynyt:
    26.01.2014
    mielenkiintoiselta näyttää :think:

24. autonaamio

Rekisteröitynyt:
    04.10.2013
    Hyvä ploki. Tuo esittelyvideon katsominen jäi kyllä kesken ihan pelkästään tekstin animaation takia.

25. sidni

Rekisteröitynyt:
    12.02.2012
    Tältä näyttää tuossa kaapeleiden siistimisen yhteydessä näkynyt RGB -ledinauha ulospäin.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen