Postin kulkemisen vaikeus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Pääkäyttäjä, 01.09.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. oh9juty

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    1 308
  2. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 149
    Niin no onhan toi itse asiassa ihan loogista, että jos YK:n alaisessa kansainvälisessä postiunionissa on kerran päätetty että ei veloiteta todellisia kuluja Kiinan postilta sen takia että Kiina on "kehitysmaa", niin siitä postille aiheutuvat kustannukset maksaisi ne tahot jotka kustannukset aiheuttaa (eli Kiinasta krääsää tilaavat). Vaihtoehdothan on että ko. kehitysavun kustantaa kaikki postia suomessa käyttävät tai että se kustannetaan verovaroista.

    Mun mielestä toki loogisin tapa olisi, että Kiinan posti maksaisi sen minkä se kustantaa (tai hankkii jakelun kilpailijalta), mutta kun poliitikot on päättämässä niin paskaahan siitä tulee.
     
  3. H-K_Blu

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2016
    Viestejä:
    1 080
    Viimeksi muokattu: 25.01.2018
  4. jmjh

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    2 836
    Ei tuo 30Meur tulos kyllä mikään kova ole 1600 Meuron liikevaihdolla. Pieni sakkaus myynnissä niin ollaan helposti tappiolla reilusti kun kulut ei tuosta laske. Jos olisi pörssiyhtiö ja julkaisisi tuollaiset tulokset, niin tuskin tuohon kukaan sijoittaisi.

    Vertailukohdaksi tänään juuri Nordea kertoi liikevoittonsa 1140 miljoonasta 796 miljoonaan (liikevaihto 9.3 miljardia) ja yhtiön osakeesta katosi 4.5%.
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2018
  5. H-K_Blu

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2016
    Viestejä:
    1 080
    No kuitenkin postista kyse eli valtio varmasti pelastaa jos todellisia ongelmia olisi. Mitään kilpailuakaan sillä ei ( paitsi kuriirifirmat ) ja voitontavoittelun ei pitäisi olla pääasia. Ai katos joo sepäs onkin avoin kilpailulle; "Postilakia muutettiin kesäkuussa 2016. Muutoksen myötä postimarkkina on vapaan kilpailun piirissä. Toisin sanoen muut toimijat voivat jakaa postia missä ja milloin tahansa ilman jakelupäivävelvoitetta. Postille jäi kuitenkin viisipäiväinen jakeluvelvoite koko maassa, mikä asetti Postin eriarvoiseen kilpailutilanteeseen muiden toimijoiden kanssa."

    // Ei kait siinä sit. Kiinalainen postiketju vaan kutsua paikalle. Antaa niiden hoitaa. Kait se tosiaan on että EU:n jälkeen kaikki valtionyhtiöt ajetaan alas. Kenties jokin epämääräinen itäfirma voisi toimitella seuraavan reserviläiskirjeen :D
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2018
  6. Taivasvaeltaja

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2013
    Viestejä:
    384
  7. Heska

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2008
    Viestejä:
    876
    Harmi kun ei ole alekoodeja esim. Matkahuoltoon tai DHL & UPS jne.. :D
     
  8. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että toisaalta Kiinan valtio subventoi näitä postikuluja kiinalaisfirmoille...

    Onhan se sinänsä vähän hassua, että on mahdollista tilata Kiinasta esine kotiinkannettuna puolella siitä mitä maksaa joulukortin lähettäminen naapuriin. :) Halvimmat Kiinasta tilattavat esineet maksaa jotain 50 senttiä postikuluineen, ehkä hieman allekin.

    Mutta tilanne ei ole kuluttajan vika, eikä se kuulosta rakentavalta ratkaisulta, että kuluttajalta aletaan näitä kuluja jälkeenpäin perimään.

    Ja jos Postin laitteet ei pysty automaattisesti käsittelemään Kiinan nyssyköitä, niin kehittäkööt paremmat laitteet. Ei varmasti ole mahdotonta. Periaatteessa koko pakettienjakeluketju olisi mahdollista automatisoida lähes täysin.
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  9. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 149
    Se nyt on toisaalta tästä asiasta erillinen. Voisihan se olla että jos Kiinan posti joutuisi maksamaan terminointimaksut täysimääräisinä kustannusten pohjalta, niin silloin Kiinan valtio ehkä subventoisi asiaa enemmän ja postimaksut kiinakaupoille pysyisivät edelleen samoina.

    Kuitenkin olennaistahan tuossa on, että ei posti kitise muiden kuin "kehitysmaiden" lähetyksissä tuosta niiden sille aiheutuvista kuluista, kun kehittyneet maat maksavat postin loppujakelusta terminointimaksut, joiden pitäisi olla todellisten kustannusten mukaiset.

    No on se kuitenkin enemmän niiden kiinasta tilaavien kuluttajien "vika" kuin esim. keskimääräisen veronmaksajan.

    Toki ainoa järkevä ratkaisu tosiaan olisi, että se Kiinan posti maksaisi todelliset kulut -> Postimaksut suomeen lähettävälle kiinaputiikille olisi esim. sen 1€ enemmän -> tilaaminen maksaisi krääsän tilaajalle esim. 1.x € euroa enemmän. Tuosta suomen päässä veloittamisesta tulee kuitenkin lisäkuluja.
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  10. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Kyllähän se oikeastaan on veronmaksajan vika, koska demokratiassa eletään ja Kiinaa suosivat päätökset postijärjestelmässä on tehty.

    Paketteja tilaava kuluttaja on oikeastaan neutraali osapuoli...
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  11. Splint Tercell

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    143
    "Periaatteessa koko pakettienjakeluketju olisi mahdollista automatisoida lähes täysin." Periaate on hieno mutta käytännössä tämän hetken postin automaatio hävittäisi paketteja vielä enemmän XD
     
  12. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 149
    No ei se sinänsä neutraali osapuoli ole, vaan osapuoli joka tuota typerää päätöstä hyödyntää. Ja jos demokraattisesti päätetään, niin luulen että paketteja kiinasta tilaavat on vähemmistö, joten helposti voitaisiin demokraattisesti päättää että heiltä veloitetaan ne kulut.
     
  13. miklu11

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2013
    Viestejä:
    401
     
  14. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Verkkokaupasta tavaraa tilaava kuluttaja on neutraali markkinatalouden toimija, eikä vastuuta huonoista päätöksistä voi sysätä hänen niskoilleen. Ei se ole kuluttajan vika, että haluaa ostaa tavaraa halvalla, vaan se on asioiden luonnollinen tila.

    Eikä se ole myyjänkään vika, jos postikulut ovat alhaisemmat kuin mitä pitäisi.

    Se on ihan päättäjien vika, jos on neuvoteltu huonot sopimukset Kiinan kanssa. Lisämaksujen periminen tilaajilta on huono purkkaratkaisu, ja sen sijaan pitäisi korjata itse ongelma.

    Ja siitäkin voitaisiin neuvotella Kiinan kanssa, että saataisiin paketteihin jotkut standardit, jotka sopisivat paremmin yhteen automaation kanssa...
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  15. jmjh

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    2 836
    Asiahan korjautuisi sillä jos Kiinan erityisasema otettaisiin pois, jolloin kustannukset menisi asiakkaille tai Kiinan valtiolle jos haluaavat kasvaneet kustannuksetkin subventoida. Paha vain että tämä Kiinan erityisasema on osa kansainvälistä postisopimusta, joten Posti ei itse pysty sitä alkaa muuttamaan. Ilmeisesti asiaa päätettäisiin postikongressissa, jonka kokoontuu neljän vuoden välein. Viimekerralla 2016 eivät ilmeisesti onnistuneet mitään tekemään asialle, joten tällä mennään ilmeisesti ainakin vuoteen 2020 asti.
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2018
  16. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 149
    No näinhän mä sanoin jo ihan ensimmäisessä viestissäni aiheesta.
     
  17. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Taas seilaa paketti siellä sun täällä postipaten kyydissä. Paketin piti saapua eilen sitten sen piti saapua tänään. Nyt posti kertoo sen saapuvan huomenna smartpostiin. Kysyin asiaa posti chatissä ja he kertoivat ettei paketti ole edes saapunut heille kauppiaalta. Silti paketti on pariin kolmeen kertaa rekisteröity, lajiteltu ja ollut kuljetuksessakin kaksi kertaa. Näihin chattitäti kertoi että nuo on varmaan jotain teknisiä tietoja.
    Ikinä ei pitäisi käyttää postin palveluja jos jokin muu vaihtoehto on käytettävissä. Matkahuolto olisi tuonut tämän paketin varmaan jo viime viikolla.
     
  18. Darkkiis

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2011
    Viestejä:
    370
    Olen jo pitkään miettinyt, että jakaako Posti lauantaisin tavaraa pakettiautomaatteihin, jos tavara on saapunut perjantaina paikalliseen jakelukeskukseen?`Vai jättävätkö viikonlopuksi jakelukeskukseen lojumaan?
     
  19. ageosi

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2005
    Viestejä:
    69
    Riippuu ja roikkuu ihan asuinpaikasta.

    https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/laheta/paketit-kotimaahan.html

    "Pakettiautomaatit tyhjennetään ja täytetään arkipäivisin maanantaista perjantaihin. Lauantaisin täytetään ja tyhjennetään pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun alueella sijaitsevat automaatit. Joillakin automaateilla on sijainnista johtuen poikkeava, aikaisempi tyhjennysaika. Voit tarkistaa tyhjennysajan automaatin aloitusruudulta."
     
  20. RageMaster

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2016
    Viestejä:
    5
    Ihan pakko kerrankin tänne räntätä koska vitutus suuri.
    Kävi tässä näin että -> Mene hakemaan Paketti smartpostista -> Perus vitun postilokero -> Koodi oikein jne.
    Ei vain vittu lokero aukea vaikka kuinka repii 10 kylän voimalla. Vitun posti ei ikinä osaa mitään. Mulla hukannu jo 1 paketin. Ei ikinä enään postia, aina Matkahuolto.
     
  21. Peeveli

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    638
    28.1.-18 tilattu tuote Kiinasta, saapunut Suomeen 3.2.-18 eikä ole liikkunut minnekkään ensimmäisen kirjauksen jälkeen.
     
  22. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Useinhan nuo paketit tulee Kiinasta Suomeen nopeammin mitä ne sitten matkaavat Suomessa asiakkaalle.
     
  23. Sikakissa

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2009
    Viestejä:
    1 149
    "Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä."
    1 työpäivä on nyt muuttunut kohta viikoksi eikä mitään ole tapahtunut. Pakettiautomaattiin lähetetty, mielenkiinnolla kyllä odotan että miten lähetystunnus on puutteellinen, kun kuitenkin kohdeautomaatti on tiedossa. Jos tuo nyt ikinä tulee perille asti. Chatistä todettiin vain "varmaan vaan vähä viikonloppuruuhkaa".
     
  24. immppa

    Rekisteröitynyt:
    15.05.2010
    Viestejä:
    269
    Itsellä paketti tuli viikossa jenkeistä suomeen, mutta postilla kesti 2 viikkoa tuodessa helsingistä joensuuhun..
     
  25. postmake

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2018
    Viestejä:
    2
    Itsellä on reilun kuukauden aikana sattunut neljä postin toimitusta, joita on joutunut selvittelemään. Postin chat on erinomaisen syvältä. Sen tarkoitus lienee saada asiakas ärtyneeksi ja vittuuntuneeksi. Viimeisin ongelma tuli USA-paketin kanssa: 26.1. sieltä lähetetty paketti rekisteröitiin 1.2. Suomessa ja 3.2. Tampereella postinumerolla 33000 (jota numeroa ei muuten löydy postin omasta postinumerohausta). No jään tietenkin odottamaan, mitä sen jälkeen mahtaa tapahtua. Mutta satuin katsomaan US-postin (usps) seurantaa ja sen mukaan paketti on ollut 6.2. Chigacossa (vaikka se tosiaan tämän seurannan mukaan on tullut Suomeen 1.2.). Kysyin postin chatista, missä paketti on ja Krista siellä oli samaa mieltä, että paketti on USA:ssa mutta ilmoitti, että he eivät voi millään tietää miksi se on siellä! Ei siis taaskaan mitään apua chatistä. Soitin reklamaationumeroon ja asiallinen nuorimies lupasi selvittää asiaa. Soitti muutaman tunnin päästä ja sanoi, että paketti on 33000:ssa. En tajunnut kysyä, missä tuo 33000 on... Olisiko USA:ssa? :-) Eli onkohan posti lähettänyt sen takaisin vai...?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti