Postaa tänne kun auton korjaus vituttaa !

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Inhuman, 30.01.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Myyäänkö missään valmiita kulmarautoja jotka näyttäs sopivammilta tähän:

    [​IMG]

    Noissa on vahvuutta vain 6mm...
     
  2. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 571
    Voin tehä jytkymmät versiot jos tarve. :)
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    406
    Tuskinpa valmiita "kulmarautoja" myydään tuohon tarkoitukseen, ainakaan vahvempia. Käsittääkseni nuo kulmaraudat on tarkoitettu moottorin puolelle ja ketju tulee sakkelilla kiinni nostimen runkoon. Ainakin omaa olen niin päin käyttänyt ja sellainen se oli ostaissa... :D

    Mutta tuolleen päinhän tuo onkin parempi. Laita joku tuki ensimmäisten lenkkien väliin. Vaikka latakasta leikkaa pari sopivaa pätkää, jossa pieni kolonen tms. keskellä molemmissa päässä ja ottaa vastaan voiman joka pakottaa noita kulmaraudassa olevia ketjun lenkkejä sisäänpäin. Vähän sama kuin kattotuolissa tai henkarissa. ;)
    Oikeestaan hyvä idea kääntää noin päin. Itellä oli hankaluuksia, kun matala nostokorkeus ja imusarja oli paikoillaan, niin ketjut olisi mukavammin olleet tuolleen leveemmällä.

    [​IMG]
     
  5. onck

    Rekisteröitynyt:
    02.04.2008
    Viestejä:
    23
    Levyjarrun sisään leivottu rumpukäsijarru pitäs säätää katsastukseen. Ei kuulemma onnistu levyn ollessa paikoillaan. Takakautta auton alta pääsee kurkistusluukun kautta muka tökkimään sitä säätörullaa, ainoo vaan et onnistuu pelkästään yhteen suuntaan kun kaikki ripustukset ja muut on just siinä. Joudunko mä nyt tän takia viemään huoltoon vai onko tähän kehitetty jotain jippoja?
    Ainiin yks pala meni keskeltä poikki, onkohan silti mahdollista kiristää lailliseksi. Kun se 70% heitto sai olla.
     
  6. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 374
    Älä vaan missään nimessä kerro minkä merkkinen&mallinen vessa on...
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Jutussasi on ristiriita. Jos säätö ei onnistu levyn ollessa paikoillaan, miksi sitä pitäisi ronkkia sitten ripustuksen puolelta?

    Ja muutenkin, se säätöhän tehdään nimenomaan siksi että kengät menee lähelle levyä, joten ei sitä pois voi ottaa.

    Yleensä siihen pääsee käsiksi jarrulevyyn tehdyn sormenpaksusen reiän kautta, eli vain renkaan irrotus vaaditaan, ja homma tehdään "auton ulkopuolelta".
     
    Viimeksi muokattu: 10.04.2018
  8. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Jos ne jarrukengät alkaa hajoamaan, niin ainut järkevä vaihtoehto on vaihtaa ne. Kerran kun ajossa sieltä irtoaa pala ja kiilaa renkaan lukkoon liukkaalla, niin ei paljon naurata.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2018
  9. Attekun

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2012
    Viestejä:
    323
    Ne kengät maksaa ehkä 15e sarja niin miksi alkaa neppailemaan?
     
  10. onck

    Rekisteröitynyt:
    02.04.2008
    Viestejä:
    23
    Joo sori, auto on Chrysler 300M. En aatellu sen olevan niin tärkeää kun avauduin vaan ja olin viemässä jo korjaamolle. Tosin vakipaikassa oli ruuhkaa ni katottiinkin naapurin tallissa sitä. Todettiin säätäminen mahdottomaksi, ja vedettiin reikänauhalla vaijeri kuorineen menemään vähän pidempää reittiä. Leima tuli 61% heitolla. Ja juu levyt ei maksa välttämättä mitään mutkun pitää ulkomailta venailla ja on vähän hektistä tässä nyt.

    Ja kyllä, sormenpaksunen reikä löytyy, ja kyllä, ripustusten puolelta.

    Tossa on samanlainen, tai ainakin silmällä identtinen viritelmä. Paitsi ne ripustukset menee tossa omassa suoraan ton reiän tiellä. Kenties ens vuonna tilaan rauhassa uudet hilppeet ja poraan levyyn reiän etupuolelle niinkuin sivistyneissä kulttuureissa on jo tehty.

    Edit; joo, piti sanomani että säätö ei onnistu levyn ollessa poissa paikoiltaan, oot oikeessa ristiriidasta. Hermostutti kun ekaa viestiä kirjotin, nyt on yli vuosi leimaa jäljellä. Tosin ei projektit siihen jää.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2018
  11. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 255
    Ajattelin putsailla EGR:n ja vanha tiiviste meni murusiksi irroitettaessa. No väliin Bilteman harmaata 330 asteen laippatiivistettä (36-1773), joka kestää kaikenlaista. Yön yli kuivumaan enkä ole starttaillut vielä, nyt tietenkin törmäsin netissä juttuun että mitään silikoneja ei saa käyttää ellei erikseen "sensor safe" tai "low volatile"-merkattuja tai muuten voi tuhota happianturit. Väärän aineen tunnistaa kuulemma etikanhajusta ja kyllähän tuossa pieni etikka tuoksahtaa, ei kylläkään yhtä pahasti kuin normi kirkkaassa silikonituubissa jonka haistaa jo kaukaa. Selasin dokumentit läpi muttei juuri mitään ymmärtänyt, hajuksi oli merkattu "heikko", muissa silikoneissa näyttää olevan "etikka". Onkohan tää mössö nyt sitten "low volatile" kun ei haise pahasti vai tapankohan anturit, no sen näkee pian kun ei muutakaan nyt ole.
     
    Viimeksi muokattu: 29.04.2018
  12. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    294
    Taitaa olla makkinointi osastojen sekoiluja tuommoiset sensorsafet.
    Ei ole tullu semmoista liimaa vastaan millä ei happianturia saisi tuhottua jos sitä sinne anturiin tunkee (en kyllä ole kokeillutkaan) Muttei semmoistakaan millä olisi anturin hajottanu ilman ensin mainittua toimenpidettä.
     
  13. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 255
    Eipä kyllä aikaisemmin moista anturintappajaa ole tullut vastaan vaikka kaikenlaista teesseitse-väsännyt ja koittanut opiskella. Tosin en ole juuri imu/pakopuolen juttuja tiivistellyt liimoilla. Nyt vaan yhden youtuben egr-videon kommentin kautta eksyin asiaa tutkimaan kun joku kielsi käyttämästä silikoneja imu/pakopuolella, kun siitä liimasta irtoaa jotain silikonihiukkasia jotka kulkeutuu pakoputkeen ja saastuttaa anturit. Googlettelin ja sellanen tapaus tuli vastaan kun oli venakoppaa tiivistelty normi kirkkaalla tuubisilikonilla ja auto söi lambdoja kuin näkkäriä, ilmeisesti kun siitä silikonista irtosi jotain kaasuja ja hiukkasia jotka kulkeutui pcv:n kautta palotilaan ja sieltä pakoputkeen anturien pintaan. Mutta luulisi kai nyt että autokäyttöön tarkoitetut tiivistesilikonit olisi turvallisia, etenkin korkean lämpötilan kun missä muualla niitä muka käytettäisiin kuin koneen kuumissa osissa. Saattaahan tuo olla pientä liioittelun makua hommassa, tai sitten ei.
     
  14. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    294
    Joo ei sillä silikonilla lambdaa hajota kunhan ei sitä suoraan anturiin pursota. Lambdat yleensä hajoaa lämpöshokista tai sitten kosteutta imeytyy jotain kautta anturin sisään ja aiheuttaa vuotovirtaa lämmitysvastuksesta anturipuolelle. Juurikaan muita vikoja ei ole tullu vastaan harrastuksen tai ammatin puolesta, joskus on toimimattomuuksia joille ei keksi selitystä mutta ne ovat aina todella vanhoja joten menee normaaliin vanhemiseen. Omista olen hajottanu vasta kaksi anturia, yksi kapeakaista tuhoitui lämpöshokkiin kun kuuman koneen sain tunaroitua sammuksiin ja hieman ylisuuret käynistys seokset kasteli tulpat käynistyksen yhteydessä ja raakaa bensaa anturia jäähdyttämään, keraamit sisältä pieniksi siruiksi. toinen hajonnu oli laajakaista lsu 4.2 joka myös lämpöshokista tuhoutui kun jääradalla kilpa-autoa säätäessä osui anturi lumikasaan.

    Ja koskaan en ole mitään erikoisia liimoja valikoinu. ja kaikki paikat varsinkin ahdetuissa harrastekoneissa kasaan liimalla, liima sauma kun pettää niin se vuotaa vähemmän kuin tiiviste josta repeää pala irti.
     
  15. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 255
    Eiköhän tuo sitten menettele, tuskin tuo egr-venttiili aivan punahehkuiseksi menee Hondan 1.6 vakiovaparikattilassa niin että tuo 330 asteen mömmö lämmön puolesta varmaan riittää. Ainakaan huonommaksi ei mikään mennyt kun ajelulla kävin, vikavalon sammuminen taitaa tarvia muutaman ajelukerran ennenku ecu uskoo vian korjautuneen, jos nyt putsauksella korjautui (egr virtaus heikko). Seuraavana se onkin sitten imusarja pois ja perusteellisempi rassaus.
     
  16. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Mini seisoi talven pihalla, kun startti lakkasi starttaamasta marraskuun lopulla. Starttausyrityksestä seurasi vain 50A sulakkeen kärähtäminen ja mukavasti sykkivä vitutus. Huhtikuuussa Mini hinattiin käymään, ja ajoin sen talliin, jossa remppaa on hieman mukavampi tehdä. Startti on Minissä kätevästi pakosarjan alapuolella lämpösuojien ympäröimänä. Ja kun pakosarja on hieman vakiota väljempi malli, niin siinä ympäristössä on vielä pikkuisen normaalia ahtaampaa. Lämpösuojat sai kuitenkin pienellä väkivallalla pois paikaltaan, jolloin starttiin sai näköyhteyden ilman että tarvi tiputtaa pakosarja lattialle. Siinä kohtaa oikosulun syyksi paljastui startin toinen kiinnityspultti, joka oli tippunut startin päälle. Ihan itse taisin sen kiristellä kytkinrempan yhteydessä...
     
  17. Attekun

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2012
    Viestejä:
    323
    Ainakin toyotissa ecun saa nollattua kun ottaa akun kengän irti joksikin aikaa, esim 15-30min riittää. Luulisi että toimisi Hondassakin.
     
  18. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 255
    Toimii, mutta tässä pitäisi kyllä valon sammua suht pian itsestään mikäli vika on korjaantunut ja ajattelin että parempi näin päin jolloin se valon sammuminen on positiivinen yllätys kuin pettyä karvaasti kun se syttyykin taas nollauksen jälkeen uudestaan :D Mutta kyllä siihen jo varauduin ettei tästä näin helpolla selvitä, kun kaikki p0401-koodin haut civicillä johtaa imusarjan putsailuun.

    Lisäystä: Ajattelinpa panostaa säihkyviin uusiin takajarrulevyihin ja paloihin, kun viime katsastuksessa näytti toinen puoli aika heikolta (20% ero käyttöjarruissa ja 40% ero kässäri samalla puolella). Ajattelin sen johtuvan siitä, että levy ja pala on kulunut oudosti uralle sisäpuolelta ja pala tarrannut vain n. sentin matkalta levyyn, loppualue vankassa ruosteessa. No mitä vielä, just samanlainen oli uusillakin kamppeilla ja käsin pyöri melko keveesti vaikka vipu katossa. Jalalla polkiessa nyt lukittui, mutta erohan olikin pienempi niin tuskin sitä käsin huomaa. Mäntä pyöri keveesti kun sitä ruuvailin (mitä nyt pölysuoja tahtoi alkuun kiertyä mukana) ja vaijerikin heiluttelee vipua reippaasti. Sitten googlella selvisi, että levyjarrusatuloissa on rumpujarruja muistuttava automaattisäädön mekanismi sisällä joka varmaan sitten nuuskana ja mäntää pitäisi ruuvaamalla säätää lähemmäs jotta saa edes jonkinlaista pitoa, kun muuten jää liian kauaksi. Uutta satulaa sitten taas jos ei muu auta, alkaapa tähänkin koslaan kohta olla kivasti sijoitettuna muutaman vuoden sisään.
     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2018
  19. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 914
    Menin sitten vaihtamaan täydellisesti toimineen Hondan Saabiin, tarkoituksena saada vähän rahaa (koska työtön) ja onhan Saabit ihan kivoja pelejä silloin kun ne toimii. Auto on siis 9-5 Aero AT Sedan -00.

    Seuraavana päivänä kaupoista hajos kampiakselin asentotunnistin, oireena ettei lähde kuumana käyntiin. Korjaus 130eur.

    Heti tämän jälkeen prötäsi isolla kaasulla ja antaa vikakoodia, vaihdoin tulpat. Ilmamassamittarikin valehteli vähän alakanttiin joten sekin oli pakko vaihtaa ettei käy laihalla (100eur). Prötääminen loppui mutta antoi edelleen vikakoodia. Sytytyskasetti näemmä 13v vanha. Olin jo melkein ostamassa uutta kun vikakoodien tulo loppui yllättäen. Olkoon toistaiseksi.

    Äskettäin meni bensapumppu, hyytyi tienposkeen varoittamatta ja avainta kun kääntää niin eipä kuulu pumpusta mitään. No biltemasta uusi pumppu että pääsee vähän liikkeelle (109eur). Tienposkessa vaihto-operaatio mutta eipä ollutkaan niin yksinkertaista. Mursin toisen bensalinjan liittimen ja homma jäi pariksi päiväksi siihen. Uusi liitin biltemasta vaan eihän sitä vanhaa risaa meinannut saada irti ja lyhensin letkua liittimen verran tuntien taistelun jälkeen. Uuden liittimen sisään painaminen oli myös aivan käsittämättömän vaikeaa hommaa mutta päivän vääntämisen jälkeen se lopulta meni sisään riittävästi että sai klemmarilla sen siinä pysymään.

    Sitten finjectorilta uusi Walbron GSS341 (100eur) jota aloin modaamaan alkuperäiseen ämpäriin (bilteman pumppuihin ei ole luottamista). Nyt on alkuperäinen ämpäri paikallaan uudella Walbrolla mutta pumppu pitää ihme rääkymistä kun vanha inisi siististi. Hain bensansuodattimen (13eur) jonka koitan vaihtaa seuraavaksi kun kuulemma pitäisi siihen auttaa.

    Vaihtoon menee myös öljynpaineanturi (12eur) koska falskaa öljyä. Oli varmasti vielä jotain muutakin... No anyway, tämä kaikki kolmessa viikossa autokaupoista. Tiesin mitä olin ostamassa mutta en sitten kuitenkaan tiennyt.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2018
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 549
    Ei tuollaiselle tuurille voi kuin nauraa... 2005 primerassa lakkasi keskuslukitus avaamasta ovia keväällä kun oli helteet. Lukkoon meni mainiosti, mutta piti avata ovet manuaalisesti. Noh, tämä korjaantui itsestään kun helteet poistuivat...japanilaista laatua...köh
     
  21. Nikke85

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2018
    Viestejä:
    7
    Olen opetellut auton korjaamista vasta lähempänä kolmea kymppiä ja sen jälkeen. Harmittaa kun mopoja ei tullut rassattua aikoinaan, sieltä olisi tullut "perstuntumaa" rassaukseen.

    Joitain pieniä taloudellisia säästöjä on ehkä syntynyt, mutta toisaalta innostus usein ostamaan myös työkaluja ehkä vähän liian reippaalla kädellä :D No, ne ehkä maksavat itsensä takaisin joskus.


    Nyt työn alla on ollut mesen tulpat. Kaiken piti olla helppoa ohjeiden mukaan.

    Tulppaan menevät puolan johdot eivät tuntuneet irtoavan millään. Sain yhden kiskottua kovan väännön jälkeen (olen melko riski kaveri ja esimerkiksi kädenväännössä saanut joskus kovia tuloksia). Yllärinä oli, että tulppahylsyni ei sopinutkaan noin tunnin parin urakan jälkeen tulppaan, vaan tarvetta olisi ollut pari pykälää pienemmälle. Uuteen tulppaan se sopi kyllä.

    Kone sitten vaan takaisin kasaan. On muuten ärsyttävässä kolossa ja kulmassa tulpat tuossa moottorissa. Väsäsin vielä helpointa niistä.

    Tunkiessani puolan johtoa takaisin tulppaan havaitsin käyttäneeni repimisessä liiallista voimaa ja sen reuna oli vioittunut. Se jäi heilumaan epämääräisesti tulpan päälle, mutta meni paikoilleen.

    No seuraava käynnistys meni paremmin ja matka jatkui.

    Taisin tosin saada tarpeekseni tällä erää tulppien vaihdosta

    Tällä hetkellä vahva fiilis, että huomenna korjaamo saa hoitaa tulppani kuntoon.
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2018
  22. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 818
    Nissani on ranskalaisten omistama ja primerasi lienee Englannissa koottu. :)
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 549
    Sielläpä juuri! Tuo on Renault:n yhteistyön hedelmä, jolloin alusta ja sähköt ovat jossain määrin samoja, ilman sitä ranskalaista mukavuutta...
     
  24. Nikke85

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2018
    Viestejä:
    7

    Pientä päivitystä päiväkirjanomaisesti tulppienvaihtoprojektiini.

    Päädyin viemään meseni korjaamolle. Pitkän selvityksen jälkeen sain tiedon, että tulpat olisi tarvetta vaihtaa.


    Vikakoodeja kuulemma vilkkui tämän lisäksi muutamia ja uumoilivat laskun olevan mahdollisesti tähtitieteellinen...nyt jännityksellä odotan "tuomiota" mitä kaikkea sieltä löytyy.

    Fiilis tällä hetkellä: auto paalattavaksi!
     
  25. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 308
    Itse huomasin vuosien ja vuosien jälkeen tuon ulkopuolisen korjaamon kaikkein helpoimmaksi, huolettomimmaksi ja tietyllä tapaa jopa halvimmaksi reitiksi.
    Vuosikaupalla rassailin kaiken suinkin vain mahdollisen itse, määräaikaishuollot, jarru- ja jakopäärempat jnejne.
    Tällähän oli sitten se vaikutus että rempat ja huollot jäi helposti kesken (tyyliin laitanpa loput huomenna/ ensi viikonloppuna) ja ennenpitkää alkoi tuntua siltä että jatkuvaan sai olla näpit rasvassa ja etsiä korjausvinkkejä millon mistäkin, hankkia erikoistyökaluja yms.
    Viimeisen 6-7v olen teetättänyt käytännössä kaikki huollot yms ulkopuolisella pajalla, maksaahan se rahaa mutta toisaalta on se sen arvoistakin, ja tulee laitettua kaikki kerralla kuntoon ennalta sovittuna ajankohtana.
    Jää kivasti enemmän vapaa-aikaa puuhailla ihan jotain muuta (tai ainakin melkein, tallin pöydälle on ilmestynyt kuin varkain 2 polttis rc-autoa ja nyt tekisi mieli hankkia lisäksi vielö yksi sähkökäyttöinen ja mahdollisesti joku lentopeli myös :facepalm:)
     
  26. Nikke85

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2018
    Viestejä:
    7
    Varmaan kovin suuria säästöjä ei itse rassaamalla enää nykyään voi saada. Tosi moneen juttuun tarvitsee erikoistyökaluja, joita käytetään sitten ehkä kerran (jos onnistut edes itse korjaamaan auton). Puhumattakaan ajasta, joka kuluu järkyttävän määrän nippelitietoa omaksumiseen.

    Oma autoni on hyvä esimerkki tee se itse miehen-projektista pahimmillaan: joku on törkännyt siihen moottoripyörän tai muun kulkupelin tulpat ja nyt jännäillään sitten mitä kaikkea vahinkoa on syntynyt

    Korjaamon tuomio autoni osalta oli, että moottorissa voipi olla isompaa rempaa tiedossa (ehkä jopa koko moottori olisi järkevää vaihtaa) ja eivät uskalla ehkä koskea siihen. Kuulemma heidän pajaltaan puuttuu jotain välineitä moottorin tarkempaan syynäämiseen. Hieman tätä aavistelinkin, mikä oli yksi syy viedä auto korjaamolle.

    Tänään lisää tietoa luvassa. Muutaman satkun tai tonnin koslassa tilanne olisi selvä, mutta autolla on vielä jonkin verran arvoa.
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti