Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja laoz, 15.05.2010.

1. laoz

Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Terve,

Pitäisi asennuttaa jonkinlainen polttoainekäyttöinen lisälämmitin BMW E91 2006 dieseliin. Onko noita muita vaihtoehtoja kuin Webasto tai Eberspächer? Käyttökokemuksia näistä ja hintatietoja olis mukava kuulla. Parin tonnin investointi asennettuna vissiinkin, kun haluaa kellon ja kauko-ohjauksen? Kantaako kauko-ohjain riittävän kauas ja tarvitseekö lisäsähköä, jottei akku tyhjene lyhyessä ajossa, kun autoa lämmitetään aina pakkasilla ennen ajoa?

2. Manne

Rekisteröitynyt:
    10.09.2000

Ootko jo tarkistanut, että autossa ei ole jo itsessään webastoa pellin alla lisälämppärinä? Monessa diisseli bimmerissä onpi vakiona lisälämmitin ilman kelloa.

3. laoz

Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Saksasta on tuo auto tuotu Suomeen. En ole kyllä tarkemmin tutkinnut, mutta jäähdyttimen säleiköstä kyllä loistaa mustat vastukset, jotka toimivat ilmeisesti sähköllä. Lisälämmittimellä haen vain mukavuutta kylmiin talviaamuihin, ettei nahkapenkki tunnu kylmältä...

4. Manne

Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Itelläkin Saksasta tuotu e39 530d, jossa oli tehdasasenteisena webaston lisälämppäri ilman kelloa. Webasto noihin bimmereihin on kai fiksuin asentaa, kun yleensä sen saa ohjelmoitua toimimaan ajotietokoneen kanssa.

5. laoz

Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Ei helvetti. En tiedä kehtaako tätä edes sanoa ääneen. Tossa äskön, kun sain porukan heitettyä kapakista, niin tutkin tuota Professional Navia vähän tarkemmin. Siellä on climate valikossa ajastinmenu, jossa on pari timeria. Tuohon kun iski kellonajan niin, sillä kellonhetkellä kun asetettu aika tuli rupes konetilassa puhisemaan ja sisätilan suuttimissa ilma virtaamaan.

Eli kiitos Manne! Tuli siis parin tonnin säästö.... Luulin, ettei näissä Saksalaisissa ole mitään talvivarusteita.....

6. Manne

Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Jees. Noissa bimmereissä hyvä, kun se webasto piilotettu jonnekkin puskurin uumeniin ja kello on piiloteltu ajotietokoneen valikkoihin, niin helposti jää huomaamatta koko kapistus.

7. Hanzamann

Rekisteröitynyt:
    18.06.2002
    Tuohan ei sitten välttämättä lämmitä moottoria ollenkaan. Uudemmissa benettoneissa on joissakin nuo lisälämmittimet pelkästään ohjaamoa varten.

8. en oo ilmottamassa Banned

Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    whoa penari keksiny systeemin millä vesikierto ei kierrä ollenkaan moottorissa,

Tai sitten puhut paskaa...

9. Manne

Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Kyllä tuo täysin totta on, ainakin e39:ssä se lämmittää vain kabiinia.

10. Jolli

Rekisteröitynyt:
    Joo, vakiona. btcf on kerrottu kohta kohdalta läpi miten lämpenee myös konekin.

11. Hanzamann

Rekisteröitynyt:
    18.06.2002
    whoa oletko kuullut kiertovesipumpuista ja sähköisesti ohjattavista venttiileistä...

12. villey

Rekisteröitynyt:
    26.03.2003
    jos siinä kerran on lämppä jo vakiona niin luulis tilaamalla saavan kaukosäätimenkin siihen, tosin voip olla että se laite vaatii jonkun radiovastaanottimen laiton vielä lisäksi. eberspächerin vehkeessä luvataan kilometrin kantama avoimessa maastossa ja kyllä tuo on seinienkin läpi aina lähtenyt käyntiin. akku ei oo koskaan vielä loppunu ainakaan minun ooppelista vaikka ei olekaan ko 1 akku.

13. Carl0s

Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Moro!

Upataas vanhaa triidiä kun on taas ajankohtainen.

Tuli tohon omaan pasuunaan nyt viikonloppuna asenneltua Eberspächeri Easystart R+ kauko-ohjaimella. Kymysys kuuluukin, miten tohon saa ajastettua toistuvan lämmityksen ? Vehettä kun markkinoidaan viikkokellona, niin ainakin itselläni tulee mielikuva että saisi yksittäin säädettyä Ma-Su lämmityksen.

Mitä nyt ohjeita lukasin, ja kapulalla leikin, niin vekottimessa on 3x ajastusmuistipaikkoja, joihin jokaiseen saa ohjelmoitua yhdelle päivällä yhden lämmityksen. esim: Paikkaan 1. saa lämmityksen Maantai aamuksi klo 7.00, paikkaan 2 tiistaille, ja paikkaan 3 keskiviikolle. Loppuviikko jääkin sitten ilman ajastusta ellei noita 3:mea muistipaikkaa ohjelmoi uudellen.

Näinkö tämä oikeesti toimii? jos on niin toihan on vielä enempi perseestä kun se perus neekerimallin kello, jossa on 2x muistipaikkoja, jotka toimii pelkästään ajan mukaan.

Nyt alkaa hiipiä sellanen fiilis notta mua on kusetettu! :)

14. Kwkpw

Rekisteröitynyt:
    01.06.2007
    No kysymyksiis on en osaa vastata, mutta mua alko kiinnostaan että mitä tuo eberi maksoi? Ja iha itekö muka asensit?

15. Carl0s

Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Nettivaraosasta 500e + ~70e asennusrojuihin (bensaletkut, jäähdytysnesteletkut, nesteliittimet etc)

ja itte asensin. Vaikka helvetin yksinkertainen vekotin kyseessä, ja ittekki olin "heh, ne sehä o 5min ku sen heittää tonne konehuoneeseen" mutta kyllä siihen 3 iltaa meni. Ekana iltana näperteli telineen jolla itte vekottimen saa auton runkoon kiinni, toka ilta meni kun veti bensalinjan tankkiin + sähköt ja vikana iltana sitten letkut kiinni auton nestekiertoon...

Ja pelaa kun vanha volkkari :thumbsup

16. Jusa101

Rekisteröitynyt:
    21.10.2005
    Kertokaas viisaammat että jos ostan Webasto Thermo Top EVO 4:n Saksan Ebaysta täydellä takuulla, niin onko tuo Suomen Webasto-maahantuoja velvollinen vastaamaan takuuasioista? :confused: Kaikella järellä mietyttynä näin on, mutta tuntuu niin monenmoista versiota olevan tästäkin aiheesta liikenteessä. Olen ottanut valmistajaan jo yhteyttä mutta mikäli joku täälläkin tietää asiasta jotain niin kertoilkaas.

Tässä jotain infoa asiaa koskien, tuon mukaan homman pitäisi olla aika selvää?

Kun ostat ulkomailta, korjautat Suomen takuuhuollossa | Kuningaskuluttaja

17. Carl0s

Rekisteröitynyt:
    12.02.2005

Homma toimis muuten, mutta Kahalla on hieman turhan tarkka kaveri vastaamassa webastojen takuuvaihdoista, mikäli ei ole "virallisen asennuslafkan asentama"... Googleen kaha + Webasto niin löytyy kauhukertomuksia...

18. Jusa101

Rekisteröitynyt:
    21.10.2005
    Siis mitä olen ymmärtänyt niin ei se ole laillinen vaatimus että laitteen pitää olla asentanut "vastuutettu lafka" eli siis takuu on voimassa vaikka käyttäjä itse asentaa laitteen. Aivan helvetin hämärää toimintaa tämän suhteen mitä olen juttuja kuullut, yleensä ehdoton "EI" ulkomailta ostetuille laitteille takuun suhteen vaikka EU-laki muuta väittääkin... Tässä olisi pienen tutkimuksen paikka onko kuluttajia kustu linssiin pahemman kerran.

19. Duunari

Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Pakko mainostaa. eeperi.com

Olen tuolta ostanut ja asentanut kolme eberiä kauko-ohjauksella.
    Takuu juttuja on ollut parissa kakessa ja nekin myyjä hoiti kiitettävästi.
    Uusi tuli postissa seuraavana päivänä ja vanha maksutta takaisin.

Asennuksesta ottavat noin 500€ ja nyt sesonkiaikaan enemmänkin.
    Ei ole kummoinen homma laittaa itsekkään kun varaa aikaa...

20. Sammyt

Rekisteröitynyt:
    27.10.2010
    Sen verran voisi kommenttina heittää noihin lämppäreihin, että jos ajaa lyhyttä matkaa, niin akku on aika kovilla noiden kanssa.

21. miqu80

Rekisteröitynyt:
    01.10.2006
    Ja karstottuu lyhyillä matkoilla. Suositeltavaa ottaa automaatti toiminto pois.
    Saman verran pitäisi ajaa kuin käyttää lisälämmitintä.

22. gfiz

Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Siis kuka ottaa noin 500€, eeperi.com vaiko joku muu asennusliike?

Käsittääkseni Eeperi.com vain myy noita lämppäreitä eikä asenna niitä.

Ainakaan heidän suosittelemat asennusliikkeet eivät päässeet lähellekkään tuota 500€ asennushintaa (sesongin ulkopuolella).

23. nanonic

Rekisteröitynyt:
    12.03.2005
    Yhdyn tähän, erinomainen palvelu jopa silloinkin, kun asiat eivät mene kerralla kohdilleen.

24. Motive

Rekisteröitynyt:
    04.05.2007
    Ostin -07 Saksasta eberin ja eberin takuu vaati asennuksen valtuutetussa liikkeessä. Asensin itse ja liike löi leiman takuulappuun tarkastuksen jälkeen.

25. Duunari

Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Kysyin laiskuuttani kolmelta paikalliselta ennen kun aloin laittaa noita itse.:smoke:

Lämppäreiden takuuasiat hoitaa myyjä eli maahantuoja, ei "virallinen maahantuoja". (Kaha, Wihuri)
    Tämähän on heidän häpeänsä, monissa muissa tuotteissa muut maahantuojat hoitaa "ohi tuodutkin" mutta rahdit saa silloin maksaa itse.

Eli sähöpostia saksaan jos on sieltä ostettu, tai esim vastaavasti eeperi.comiin joka hoitaa hommat mallikkaasti.

Carl0s: ES+ toimii juuri kuvaamallasi tavalla.
    Mielestäni se on erittäin mainio.
    Mulla töihinlähtöaika 1 ja pois päin 2
    Kolmosta käytän satunnaisiin ajastuksiin.
    Olen jo niin tottunut iltaisin näppäämään 1 ja 2 päivällä eteenpäin.

Lähtöajan asetus on paljon kätevämpi kuin arpoa että paljonko on pakkasta ja mihin aikaan pitää alkaa pöhisyttämään että auto on lähtövalmis aikaan x.

PS. Mikään ei estä laittamasta sitä peruskelloa lisäksi. ;)

Sitten Easy Start R: antennin kantamaan ja sen paranteluun...
    Tähänkin naputtelin ohjeet eräälle merkkifoorumille aikoinaan, mutta pistetään nyt tännekkin pikainen kuvaus simppelistä modista.

Kuorin noin sentin koaksiaalista mustaa eristettä, purin punoksen ja surrasin sen.
    Seuraavaksi tinasin yksilankaista "paukkulankaa" pätkän kylkeen.
    Tinaus on tehtävä suht nopeasti ettei sisempi kirkas eriste sula.
    Mitoitus niin että lyhensin kuorinnan verran keskijohdinta ja pätkäisin toisen puolen myös 16.5 cm mittaan.
    Kirkkaat kutistesukat päihin, tinaukseen, ja pätkä mustaa Y-haaraan.
    Dipoli on valmis asennettavaksi.
    Antennin asennus on edelleen tehtävä eberin ohjeen mukaan, eli ei peltiin kiinni.
    Tuon voi vaikka teipata jonkin muovin taakse. Minulla on nyt A-pilarissa, edellisessä autossa oli tuulilasin yläreunassa.

Jos joku innostuu tekemään saman niin laitahan palautetta tähän.

Viimeksi muokattu: 03.11.2010

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi