Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Yksi vaihde. Aika lailla asian voi summata tuohon ajoasentoon, joka ei ole kovin tasapainoinen tai aerodynaaminen, jos täytyy ajaa enemmän kuin 10 min kaupungilla. Siinähän se on hyvä, kun on pää pystyssä, vauhti hiljaista ja siitähän voi hypätä päältä poiskin kuin olisi jo valmiiksi seisaaltaan.
     
  2. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Pyöräretkeily tuollaisella kuulostaa tahalliselta asioiden hankaloittamiselta. Tuskinpa Jopo on ihan paras lastattavakaan. Mutta mikäs siinä, jos tykkää ja saa ajettua. Sehän on kuitenkin tärkeintä.
     
  3. tomsq

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    22
    Osaisko joku auttaa sellaisessa probleemassa kun tuo takavaihtajan kiristysruuvi ei kiristä takavaihtajaa enää akseliin? Pyörii vain tyhjää ja lähtee pienellä nykäsyllä irti. Shimanon nexus 3 speed kyseessä.
     
  4. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Minkälaista apua tarvitset?
     
  5. tomsq

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    22
    Niin että miten sen saisi korjattua? Täytyykö hankkia uusia osia vai otetaanko nippuside ja sidotaan vaihtaja runkoon kiinni?
     
  6. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Kierteet sieltä on mennyt. jos pyörii tyhjää. Uudet kierteet ja uusi isompi ruuvi tilalle. Tai sitten takavaihtaja vaihtoon. Luulin että tarvitse apua kierteen tekoon tai vaihtajan vaihtoon.
     
  7. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Siis se ruuviko, jolla vaihtaja tulee korvakkeeseen vaiko se, jolla korvake tulee runkoon? Jos jälkimmäinen, niin se saakin olla löysä, koska pikalinkku painaa sitä kiinni. Tuossa vain vähän hämää, kun sanoit, että runkoon kiinni, koska korvake tulee runkoon ja vaihtaja korvakkeeseen. Tai ainakin yleensä, en tiedä sitten, millaisia pyöriä on olemassa. Itse vaihtajan ruuvi ei tietenkään saa pyöriä tyhjää, mutta tuli vain mieleen tuo korvakkeen kiinnitysruuvi, koska se usein on juuri tuollainen.
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2017
  8. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Se ruuvi jonka sanoit pyörivän tyhjää ja lähtevän nykäisemällä irti.
     
  9. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Hetkinen, kuka sanoi? En minä sanonut, että mikään ruuvi tekisi noin. Korvakkeen kiinnitys ei perustu kuitenkaan sen kiinnitysruuvin kireyteen. Minulla uudessa pyörässäkään ei sillä saanut korvaketta täysin liikkumattomaksi (takarenkaan ollessa irti), vaikka ruuvi oli ihan kierteineen kunnossa. Sitä ruuvia on usein hankala kiristääkin kovin tiukalle. Jos kyse on siitä ruuvista, niin ei tuossa välttämättä ole ongelmaa. Jos kyse on vaihtajan kiinnityksestä korvakkeeseen, niin silloin on ongelma.
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2017
  10. Veikk0_

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2016
    Viestejä:
    125
    Miten tän vaihdevaijerin saa IRTI? https://ibb.co/f9k4ek

    Videoiden perusteella UUSI vaijeri pitäis syöttää tuolta alakautta, mutta entinen on niin rispaantunut, että en ainakaan saa ikäänkuin työnnettyä sitä takaisin ulos samaa reittiä. Vai miten helvetti tuo pitää ottaa pois...... Shimano 105 vipu.
     
  11. nukkesoturi

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2015
    Viestejä:
    629
    Ihan hyvin se polki tolla Jopolla ton 900 km setin tossa lomien aikaan. Viime kesänä poljettiin Jopolla ja Tunturi Chatillä (jopon vastine) Turun saaristorengas ja Hämeen härkätie (60-100 km päivässä ja yhteensä sen 650 km). Lepposaa menoa oli :) Chatillä voi polkea max 23 km/h kun muutoin muuttuu kipitykseksi. Jopossa paremmat välitykset tähän nähden ja sillä porhaltaa helposti 25 km/h ennen kipittämistä. Chatissä mulla oli Thulen räkki jossa sivulaukut ja kyllä nuo ortliebit meni ihan hyvin tohon tyttöystävän Jopoon.

    Tuota edeltävänä kesänä vedettiin 2150 km setti länsirannikkoa pitkin pohjoseen, vaasan, kuhmoon, nurmekseen lappeenrantaan jne. Tosin molemmat poljettiin tuo reissu Cyclojen kanssa. Tuohon reissuun verraten jopo/cahat oli helpompi, lepposampi ja kevyempi setti. Ehkä tottumattomalle fillaristille (touring harrastajalle) Jopo ym. vastaavat yksivaihteiset voi olla overkill.

    Jokatapauksessa, tultiin tuolta viimesimmästä reissusta viikko sitten takas ja oma pyörä otti tuosta hieman damagea vesisateesta ja hiekasta, jota sitten ihmettelin alkuviikon kun kaamea rohina kuului takanavoista. Tuli purettua tuo takapää niin vesi vaan lorisi hubista ja se oli pientä hiekkaa täynnä.

    [​IMG]

    Onneksi toi oli uudempi malli jossa kaikki laakerit eristetyissä pesissä. Fillariliikkeestä vain uudet tiivisteet ja varaosat ja nyt on pyörä taas ajokunnossa. Muutama tunti taisi tuossa hurahtaa purkaessa, näperrellessä, puunatessa ja ihmetellessä.

    Kävin samaan syssyyn hakemassa elämäni ensimmäiset lukkopolkimet. Nähnyt vierestä kuinka ihmiset kaatuilee lukkopolkimien kanssa niin jänskätti hieman nuo ensimmäiset pysähdykset. Tosin, tehdaslähtösesti noita kenkiä sai vääntää irti polkimista hampaat irvessä, mutta säätämisen jälkeen löysin klosseihin sopivan kireyden eikä kengän irroittaminen tuottanut sen kummempia ongelmia.

    Tilasin juuri uuden räkin jolla korvaan tavallisen taakkatelineen. Aion tehdä omasta fitistä ihan täysverisen retkipyörän kun se alkaa tekniikaltaan käydä suht tutuksi.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 29.07.2017
  12. nukkesoturi

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2015
    Viestejä:
    629
    Tyttöystävän 105:ssa kävi samoin.

    Rullaa se kumikuori pois, ja ruuvaa se muovinen sivuläppä/muoviplate irti. En muista kummalla puolella tuo oli ja muistini voi tehdä tepposet. Tuosta pääsee aika hyvin tuonne sisäpuolelle katsomaan vaihtajan mekanismia mistä kohtaa tuo vaijeri kirraa kiinni ja sen mukaan vetää pihtien kanssa jompaan kumpaan suuntaan -- sivuleikkurit voisi olla kova kapistus tuossa tuon vaijerin pätkäsyyn ettei koko pituudelta tarvii rispaantunutta kohtaa vetää.

    Tässä nyt joku nopee google kuvatus tosta platesta -- en oikeasti muista tarkkaan kuinka tuo nyt meni, mutta rullaa se päällä oleva kumikuori pois siitä tieltä niin pääset näkemään vähän tarkemmin tuon vaihdevivun rakennetta ja mekanismia ja ruuvaamaan noita muovilevyjä irti tieltä.

    http://i.imgur.com/k73Gg3E.png
    [​IMG]

    Edit: joudut vääntään vaihdevipua jompaan kumpaan suuntaan, jotta se vaijeri tulee kunnolla näkyviin siihen pihtien ulottuville. Voit esmes. tuupata sitä vaijeria sinne vastakkaiseen suuntaan (viitaten videoon minkä katsoit jossa vaijeri syötetään alakautta) ja katkaista sen kärjessä olevan nupin sivuleikkureiden avulla pois ja vetää rispaantuneen vaijerin vekka siihen vastakkaiseen suuntaan.
     
    Viimeksi muokattu: 29.07.2017
  13. nukkesoturi

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2015
    Viestejä:
    629
    Edit: null postaus. Väärä ketju.
     
    Viimeksi muokattu: 29.07.2017
  14. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Hyvä jos on onnistunut. Muiden puheet on muiden puheita ja jos on itse tyytyväinen niin mikäs siinä :)
    Noita teidän pyöriä mielessäni vertaillessa tuli mieleeni vain tämä :
    [​IMG]

    :D :D
     
  15. Veikk0_

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2016
    Viestejä:
    125
    Onnistui, kiitosta.
     
  16. nukkesoturi

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2015
    Viestejä:
    629
    lol :D Ei noi yksvaihteiset oo ihan noin pahoja. Mukava ajoasento, ei rasita selkää eikä käsiä eikä niveliä ja huoltovapaa. Rullaa yllättävän hyvin kun navat laittaa kuntoon ja kulkee 6 barin sileillä renkailla ja imussa. Ollaan tasapainotettu painolastia niin että suurin osa mulla (plus toi koira) niin ilo tuossa on polkea perässä. Tyytyväisempi se on ollu tuohon fillariin kuin aiempaan Cycloonsa noissa touring-reissuissa.

    [​IMG]

    Toisaalta voisin ottaa vastaavat kommentit ihan sohvaperunan suusta pökeltämänä n00b-flame-trollina. Jos rahkeet ja tajunta ei riitä, niin ei mahda mitään :)

    Jottei tämä nyt menisi ihan turhanpäiväisyyksiin niin laitetaan gifu miltä fillarointi näyttää mun vinkkelistä tasasella pyörätiellä (~ 6 m/s vastatuulen) meidän koiran kanssa:

    Edit: ollaan viimeaikoina mietitty että hommattaisiin Tandem fillari noita fillarireissuja varten. Kilometrejä tulee vuodessa semmoset 4k - 9k (riippuen töistä/lomista yms seikoista).

    Onko kellään kokemusta Simmonsohn:n fillareista? Noissa on tehdaslähtösesti Alivion ja Aceran vaihtajat jotka on ollu suht. varmatoimiset mun aiemmissa polkupyörissä (pahimmat kokemukset löytyy Shimano Sora:sta ja Deoreista <-- en tiedä noiden vaihtajien nykystä tilannetta). Siis joo, Alivion ja Aceran palautinjouset löystyy suht nopeasti verraten Tiagraan ja 105:siin ja niitä joutuu väliin säätämään 100-500 km välein kohdilleen (onnistuu lennosta // oma kokemus) mutta varaosien kannalta ei paljoa kukkaroa paina (14 -30 e / kpl) ja noi voi vaihtaa johonkin toiseen jos siltä tuntuu.

    Simmonsohn:issa tulis paketin mukana sivulaukuille etu- ja takaräkki joihin meidän nykyset ortliebit menis mukisematta (tosin eturäkit vaihdan nykyseen Thulen versioon johon saa sivulaukut ja koiralle kopan). Juomapullotelineelle tossa rungossa ei ole kuin yks paikka (joka on hyvin hyvin outoa), mutta meiltä löytyy noita Topeakin telineitä jotka voi kiinnittä melkeen mihin tahansa.

    Etukannattimet, sarvet ja satulat lähtee kyllä vaihtoon tuosta. Ja mahollisesti nuo vaihtajat. 7 lehtinen ratas takana ja 3 edessä (likellä maastopyörän välityksiä). Vaihdevivuista ei mitään kokemusta mutta kai ne toimii missä muutkin. Kapteenin ja strokerin välissä oleva ketju hieman arveluttaa, mutta tuossa tuo tandemille perinteinen perus-ketjun-kiristys-mekanismi ja luultavasti joutuu kaupasta ostamaan 2x ketjut jotka yhdistää kun säätövara lopuu.

    Eniten kiinnostaa rimmit ja keskiöt että miten ne kestää. Hubit ja navat ei niin paljoa huoleta (maksaa 25+ egee kpl // taakse ja eteen, mutta vaatii rihtauksen ja kärsivällisyyttä). Runko itsessään näyttää suht ok:lta hitsauksien ja rakenteen ja vahvikkeiden suhteen.

    Jos rahaa olis, ostasin mielelläni Pino:n fillarin jossa kapteeni on noja-asennossa ja strokeri pystyssä mutta hinta on jotain 5k e tienoilla ja tuossa on rakennevika (menee kräks -poikki tuolta alhaalta) ja johon mulla ei tule ikinä olemaan varaa. Eli Simmonsohn kiinnostaisi kun sopii paremmin kuin hyvin meidän budjettiin. Siis hintaa tuolla olisi sen 600 - 800 puntaa (riippuen mistä ostaa -- valmistajalta halvempi) joka on suht houkutteleva.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2017
  17. twigman

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2016
    Viestejä:
    227
    Polkupyörän osto edessä. Olen tekemässä pohdiskelua kahden vaihtoehdon välillä:
    https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-tx500-28-24v-miesten-hybrid-pyora
    https://www.baiks.fi/insera-aqua-28-16-v.html

    Pyörällä olisi tarkoitus ajaa ympäri vuoden joten vaaka saattaisi olla tunturiin kallistumassa hieman enemmän. Eriasia olisi jos tuohon inseraan saisi vaikka vähän jytkymmät renkaat vaihdettua, liikkeessä aika kapeilta vaikuttivat.
    Onko ideoita hyväksi ja kestäväksi jokasään polkupyöräksi 700€ hintaluokassa?
    Kilometrejä tulee arviolta vuodessa noin 1500km. Ajot koostuvat työmatkapyöräilystä mäkisessä mutta asvaltoidussa maastossa joten keveys ja vaihteet on iso plussa.
     
  18. Tunkkix

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2013
    Viestejä:
    1 513
  19. twigman

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2016
    Viestejä:
    227
    Tuo eka radoni näytti hyvältä, minkä kokoinen runko tuohon tulisi valita 176cm kuskin? Onko miten helppoa tuolta tilata suomeen, varmaan rahteja tulee ainakin hintaan lisää?
    Lisäys: eipä näytäkkään.. ei ole tarvetta jousituksille eikä tule maastossa ajettua jos ei ole äärimmäinen pakko.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skill-7.0-584791/wg_id-6672 tuossa saattaisi Radoneista olla asiansa ajava pyörijä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.08.2017
  20. Tunkkix

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2013
    Viestejä:
    1 513

    Skilli näyttää hyvältä. Siinä on paino kohdillaan, alle 10 kg. Tilaa sopivat polkimet kanssa, ja varoiksi vaikka radonin halpikset maksaa vaan vitosen. Postitus dhl tulee nopeesti. Koko guide siinä sivulla

    Sähköavusteista saisi 1500€... alennuksessa.

    http://www.fun-corner.de/en/16-electric-bikes#
     
  21. Sora

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Viestejä:
    16
    Tuli hommattua käytetty fitness hybridi.On kuulemma huolettu liikkeessä ennen myyntiä. Ei ole levyjarruja, tuskin varmaan kannattaa alkaa vaihtamaankaan? Mutta onko olemassa jotain tehokkaampia jarrupaloja olemassa?

    Tämän loppukesän ajattelin ajeleskella sillä tuossa muodossa, ja talvella ruveta sitä vähän muokkailemaan.

    Onnistuuko tangon vaihto helposti että saisi vielä vähän paremman ajoasennon?
    Nuita droppi tankoja ei taida saada järkevästi laitettua että saisi nuo vanhat jarrut pelaamaan.

    Entä miten noi lukkopolkimet ja kengät toimii? Niitä ei varmaan ihan työmatkaajoon kannata laittaa mutta jos aletaan puhumaan pitemmistä lenkeistä?

    Onko mitään muuta mitä kannataisi harkita?

    Fiksuintahan tietenkin olisi säästää nuokin rahat ja ostaa kerralla kunnon pyörä.

    Onko jotain laukkua tai koppaa olemassa / suositella johon mahtus puhelin ja lompakko ja mahdollisesti jotain pientä purtavaa (patukkaa)? Ettei tarttis reppua raahata mukana.

    E:Lisäilen kun tulee kyssäreitä mieleen
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2017
  22. Murhh

    Rekisteröitynyt:
    30.03.2012
    Viestejä:
    994
    Suoran tangon saa helposti vaihdettua toiseen, mutta järkevämpää on eka siirtää spacereita tangon päälle tai kääntää stemmi toisinpäin - jos siis haluaa tankoa alemmaksi. Kannattaa olla tarkkana tankoa kiristäessä, ne kiristysruuvit pitää laittaa tietyssä järjestyksessä. Youtubessa ohjeita tuohonkin.
    Droppitangoillahan ongelma on vaihdevivut ja jarruvivut, pelkkiä vipuja hankala löytää halvalla edes käytettynä.
    Satulan säädöt kuntoon, myös kulma ja eteen-taakse säätö. Molempiin löytyy netistä ohjeita. Huonosti säädetty satula rikkoo ranteet, polvet ja perseen.
    Satulalaukku varmaan kätevin. Paikkaustarpeet kulkee myös samassa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2017
  23. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ne ovat näppärät, koska jalka pysyy niin helposti tietyssä asennossa, eikä meinaa kuopissakaan pomppia mihinkään. Ihan samoin niillä ajetaan. Pyörittämisestä puhujat eivät tunne asiaa, vaan toistelevat vanhan kansan ajatuksia. En itse ajaisi ilman niitä mitään ajoja, jos ei ole siihen erityistä syytä, kuten esim. se, että ei löydy jalalle tai lompakolle sopivaa talvipyöräilykenkää. Voihan niillä vaikka treenata takareisiä, jos ei muuta, mutta perustekniikkaa sen ei ihan puhtaasti pyöräilysuorituksen kannalta kuuluisi muuttaa. Eli osta, jos haluat. Ilmankin pärjää, mutta ne tuovat vaivattomuutta ja mukavan tunteen etenkin maastopyörässä, kun ei kivikossakaan röykyttäessä tarvitse yhtään ajatella, että jalka voisi lipsahtaa polkimelta.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2017
  24. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Sanoisin, että ensin satulan ostaminen kuntoon. Todennäköisyys sille, että pyörässä on vakiona ergonomisesti hyvä satula on jotain 0,001 prosenttia, jos sitäkään. Minusta se on pyörän tärkein osa, koska se vaikuttaa mukavuuteen kaikista eniten, jos pyörä muuten on edes jokseenkin sopiva.
     
  25. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Tämä on hyvä ajatus, mutta ei sulje kaikkia noita pois, jos ostat se mielessä, että saatat vaihtaa pian. Esim. kengät ja lukkopolkimet siirtyvät jokaiseen pyörään ongelmitta, jos ne ostaa sitä käyttötarkoitusta varten (esim. maantiekenkä on hirveä kävellä, kun taas jokin SPD menee sekä maastossa että maantiepyörässä ja kaikessa siltä väliltä ollen muutenkin aika turvallinen valinta).

    Mutta tosiaan ei kannata satsata isoja rahoja pyörään, jos tuntuu, että se on riittämätön ja että harrastus jatkuu. Jos ostaa, niin sellaista, mikä on käyttökelpoista seuraavassakin pyörässä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti