Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ei auta kuin ilmaaminen, jos kahva on löysä. Kannattaa tarkistaa, että letkut ovat kunnolla kiinni, kun noin äkkiä hävisi.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2017
  2. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Mikä on älyttömästi? Osta cyclocrossari, johon saa helposti lokarit ja tarakan. Jos on liian kallista, niin käy XXL:stä jokin hybridi.
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2017
  3. Murhh

    Rekisteröitynyt:
    30.03.2012
    Viestejä:
    994
    Onko tälläinen kierous normaalia? Tuntuu että ton kierouden vuoksi ei meinaa etuvaihtajaa saada säädettyä oikein. Lisäksi osa hammasrattaista on muita pienempiä.
    http://tinypic.com/r/ih88qs/9
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2017
  4. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Tuo on ehkä normaalia korostuneempaa. En ole tuollaista ikinä tarkkaillut, mutta sanoisin, että tuo on normaalia, jos nyt pitäisi valita. Hampaiden välillä kuuluukin olla eroja, erilaista muotoilua. Se on suunniteltua.

    Ei tuon pitäisi estää säätämistä, koska raja laitetaan sen mukaan, ettei hinkkaa. Kyllä siinä säätövara riittää.
     
  5. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Siis rajat laitetaan, sekä ylä että ala. Vaijerin kireys sen mukaan, että nousee hyvin. Tuossahan ei tarvitse huolehtia edes siitä, että keskirattaalla osuu kohdalleen.
     
  6. Sram

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2013
    Viestejä:
    175
    Osaisikohan täällä joku neuvoa. Pyörässäni on hihnaveto ja Alfinen 11 takapakka. Uutena pyörän hihna oli äänetön, mutta nyt on alkanut pitämään rahnuttavaa ääntä etenkin voimakkaasti polkien, kevyesti polkiessa ääni hiljenee. Mietin, että olisiko hihna liian löysällä, eli olisikohan hihna venynyt? Tuosta vaan en nyt viitteisi lähtee säätelee ja kokeilee.
     
  7. Samaani-man

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    805
    Onko täällä ketään, joka tuntee Trek-mallistoa? Aikanaan (vuoden sisällä) törmäsin joskus netissä Trek-merkkiseen maastopolkupyörään netissä, jossa joustohaarukka oli mahdollista lukita (lockout) ja tuo lukituskytkin oli juurikin muistaakseni ohjaustangossa eikä itse siinä joustohaarukan "pumppujen" päällä. Muistaakseni fillarin hintaluokkakin pyöri jossain alle $1000...

    Kesän aikana nimittäin saattaa tulla ajankohtaiseksi "kunnon" maastopyörän ostaminen - olen jo pitkään polkenut munamankelilla. Lähinnä ajo tulisi oleman asfaltti-hiekkatie-yhdistelmää ja todennäköisesti myös talvella tulisi ajettua. En halua täysjousitettua, mutta etuhaarukan olisi hyvä olla jousitettu, mutta tuo lukitusmahdollisuus haarukassa olisi kiva.

    Ihanteellinen hintaluokka olisi korkeintaan 700€ - onko porukalla vinkkejä, mitä kannattaisi ostaa? Itse houkuttaisi esimerkiksi juurikin tuo hakusessa oleva Trek-malli, jos joku vain tietää ja löytää mallin, jota tarkoitan. Toisena vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi Trek Marlin 7? Tietämykseni merkkien eroista on täysin nolla, lähinnä Trek ja Felt-merkkeinä parhaiten mielessä.

    Lisäksi otan ehdotuksia vastaan, missä kivijalkaliikkeessä kannattaisi Tampereella käydä fillareita kokeilemassa. Voi sitten lopuksi kattoa, että mitä yrittävät lypsää kivijalkaliikkeessä vrt. nettiin, että mistä lopulta fillarin ostaa.
     
  8. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Etälukitus on useimmissa, joissa on edes ilmahaarukka.

    Halvimmat mielestäni hyvät pyörät ovat Radon Team 29 7.0 (~860 euroa posteineen, jotain sellaista) ja Canyon AL 4.9. Enemmän saa maksaa, mutta ei perusharrastamiseen yleensä ole tarpeellista, mutta toisaalta tuosta ei mielestäni kannata enää tinkiä, koska silloin pyörän taso laskee huomattavasti lähinnä huonomman keulan myötä. Muilla merkeillä lisää 200-300 euroa, että saa saman. Esim. Trekillä vastaava on varmasti sen tonnin.

    Trek on malliltaan vähän pidempi, siis ajoasento on lähtökohtaisesti hieman pidempi. Se on Trekissä eroa noihin saksalaisiin noin yleiseltä kannalta. Sitten on se merkkilisä.

    Ei tuossa ole mitään kokeilemista, jos koon tiedät. Aika samanlaisia kaikki pyörät. R-tech myy Cubea, mutta Cube ei enää pärjää alle tonnin pyörissä mainituille. Cuben edulliset ovat muuten varmaan kaikista lyhyimpiä pyöriä, joten minä en oikein pidä niistä.

    Postimyynnissä tietysti on aina se, että jos pyörässä on jotain pikku ongelmaa, niin on hyvä, jos on itse valmis ratkaisemaan sen, koska muuten menee kesä odotellessa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2017
  9. Skikuda

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Viestejä:
    3 330
    Aika vastaava pyörä oli ainakin paikallisessa XXL juuri kun kävin pari päivää sitten 799€.

    https://xxl.fi/white-290-pro-2017-maastopyora/p/1132044_1_style


    Toinen asia, miten kauan porukka on odotellut Chainreactioncycles.com tilauksia? Tilattu stemmi on ollut matkalla jo 12 päivää, Trakpak seuranta näyttää edelleen "departed process centre UK" ja Postin seuranta "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille". Onko toimitusmetodi välillä UK->Suomi kenties polkupyöräkuriiri?
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2017
  10. DT99

    Rekisteröitynyt:
    14.09.2007
    Viestejä:
    431
  11. racingpj

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2002
    Viestejä:
    118
    Pyörä päivitetty eilen. Felt Virtue One (2010) vaihtui Edict 3:een.

    [​IMG]
     
  12. php

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2009
    Viestejä:
    96
    Maantielle ja sorateille löytyy jo oma pyörä ja nyt heräsi kiinnostus hankkia ensimmäinen oikea maastopyörä, lähinnä polkuajeluun ja helppoon maastoon. Uskoisin että pääpaino omissa ajeluissa olisi maantiellä jatkossakin mutta vaihtelu virkistää. Olen katsellut Canyonin tarjontaa. Olisiko tuo Grand Canyon AL 3.9 hyvä valinta tuollaiseen käyttöön noviisille? Tai mikä muu tuossa 600€:n tietämissä? Enempää tuskin haluan panostaa tässä vaiheessa.
     
  13. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Kannattaa silti panostaa siihen 4.9:iin. Ei se kaksi sataa ole mitään pyörän elinkaaren aikana. Se on ihan nappikauppaa.

    Sitä paitsi se on vieläpä tarjouksessa nyt 699. En tiedä, onko sopivia kokoja.
     
  14. Jonttuu

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    70
    XXL:ssä tällainen cyclocrossi tarjouksessa
    https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-2017-cyclocross-pyora/p/1122812_1_style

    Sopisiko lähinnä työmatkapyöräilyyn pyörää etsivälle vai olisiko jokin hybridi parempi? n. 12km/suunta. Pidän muutenkin pyöräilystä, joten mahdollisesti myös vapaa-ajalla tulisi pyöräiltyä.

    Mitkä on muuten must-have varusteet työmatkapyöräilyyn?
     
  15. hruo

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2012
    Viestejä:
    79
    - oikean kokoinen pyörä
    - pitkät lokarit, sataa kuitenkin
    - tarakka+laukku, selässä ei ole mukava raahata tavaraa pidempää matkaa.
    - hyvät hengittävät vaatteet, jotka ei heti kastu läpimäriksi (se sataa kuitenkin)
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2017
  16. epestus

    Rekisteröitynyt:
    21.10.2011
    Viestejä:
    273
    Moi, osaako joku kertoa jotain perushyvää pyörää työmatkoihin yms "normikäyttöön". En ole urheilijatyyppiä mutta ehkä se tästä samalla sit lähtis jos hommais hyvän polkupyörän:rolleyes: hintahaarukka 400-600€
     
  17. Tunkkix

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2013
    Viestejä:
    1 513
    Tuossa tarakalla ja joustolla:

    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-tcs-5.0-583318/wg_id-6669

    Jäykkäperä maastopyörä joustolla, voi olla hiukan hauskempi ajaa, 26":

    https://www.bike-discount.de/en/buy/merida-matts-6.40-d-560189/wg_id-116

    27,5" tai 29" oman valintasi mukaan, maastopyörä OK osilla

    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-5.0-581900/wg_id-6198

    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-6.0-se-624818/wg_id-6198

    Postittavat melkein ajovalmiina, tanko kiinni jne.

    Ja tosta jos haluat kerralla kunnon pyörän, kevymempi, ei tartte vaihtaa heti kun iskee kipinä, paremmat osat, testivoittaja:

    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582313/wg_id-117
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2017
  18. bb12

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    Viestejä:
    1 421
    merida 600 saa alle 800e, felt qx85:sta saa 699e, insera xross pro n 650e, helkama s4 alle 600e, tunturi rx500 500e, osa paremmuus suunnilleen tuossa järjestyksessä. Valinta vaikea pitäs ajaa kaikki. 3 ekaa on kevyintä mutta tuskin se niin paljon ajossa tuntuuu/merkkaa vaikka yli tonnin tyypit sitä toitottaa. toisaalta aika vähän saat lisää kun puolet lisää sijoitat rahaa esim tuohon 500:n pyörään. kilsoja vuodessa max 1200, 70% asfaltilla.
     
  19. bb12

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    Viestejä:
    1 421
    jätä nuo halvimmat osasarjat unholaan ja katso mieluummin noita nyt lisäämiäni.

    Tai periaatteessa joku helkama jääkäri/oiva on vahvoilla.
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2017
  20. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Hyvä työmatkapyörä on https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-4-9.html

    Käytännössä sama kuin Radon Team 7.0, mutta tarjouksessa selvästi halvempi. Kaikkia kokojakin löytyy. Ei kannata ostaa 600 euron pyörää, kun reilulla satasella lisää saa niin paljon paremman pyörän. Se on pikku raha pyörän elinkaaren aikana. Sen huomaa, kun vaihtaa osia, ostella työkaluja jne. On olemassa tietty taso, jolloin saa parasta vastinetta rahalle. Se on juuri tuo.
     
  21. bb12

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    Viestejä:
    1 421
    eikös linkin pyörä ole maastop?
    https://www.canyon.com/fi/urban/commuter/commuter-3.html
    https://www.canyon.com/fi/urban/urban/urban-4.html
    entäpä nuo..yhdellä eturattaalla...
     
  22. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Sitähän se on, mutta pääseehän sillä muuallakin, mutta vain mukavammin. Olennaisin ero tulee renkaista. Big Apple, Raceking, Speed King jne. liikuttavat pyörää siinä, missä hybridin renkaatkin paitsi että paremmin kuin 90 %:a hybridien renkaista, koska renkaissa on eroja. Kyyti on pehmeämpää isomman ilmatilan mahdollistaman pienemmän paineen, mutta hyvän rullaavuuden, ansiosta. Renkaat ovat olennaisin pienen tärinän poistaja. Ja sitten on joustohaarukka, joka tuo myös mukavuutta menoon ilman mitään olennaista haittaa siitä joidenkin pelkäämästä painosta (vaikutukset sekuntiluokassa tuntitasolla). Jos putsailee sitä huolella, niin uskon, että mennee huoltamatta vuosikaudet, ettei siitä edes välttämättä tule kustannuksia. Ja noihin mahtuu kunnon nastarenkaatkin. Icespiker Pro muuttaa talven kesäksi, mitä nyt naama edelleenkin tuntuu jääkalikalta.

    Ainoa ongelma on se, että pitkien lokareiden hommaaminen ja asentaminen vaatii selvästi enemmän. Jos sitä ei halua tehdä tai teettää, niin silloin kannattaa katsoa muualle.

    Toisessa on lokarit valmiina, siitä plussa, mutta noissa tulee ohuen rengastilan haitat mukana. Enkä ymmärrä tuota villitystä karsia eturattaita. Ei siitä hyödy käytännössä mitään. 42 on ihan liian iso eteen. Minulla on nyt isoin ratas 42. En minä sillä haluaisi ajaa isoja mäkiä ylös, en varmaan edes pääsisi. Joutuisi vääntämään ihan tosissaan hirmuista haipakkaa. Nyt, kun on 24, niin voin ajaa Lukonmäen ylös 5-6 km/h, joka on ihan sopiva nopeus siihen, niin ei ole ihan läkähtynyt ylhäällä.

    Hihnaveto on taas oma lajinsa. Minulla ei ole ollut ketjujen kanssa ongelmia, joten en sitä sillä tavoin osaa kaivata. Voihan se säästää lahkeita likaantumiselta.
     
  23. nukkesoturi

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2015
    Viestejä:
    629
    Oma fillarihistoria lähti liikenteeseen Raleightin pyöristä. Ihan kaameita. Ensin pari hybridiä. Ensimmäinen jäykällä rungolla, seuraava etupumpuilla. Molemmissa kolme ratasta edessä ja 7 takana (liikutaan 300 - 400e luokassa). Tyttöystävä taasen ei hirveemmin harrastellut pyöräilyä niin hänellä oli käytössä Tunturi Chat (250e ?) joka jäi myöhemmin kakkospyöräksi sitä mukaan kun fillari-kärpänen alkoi purra. Tosin välissä taisi olla maastopyörä Deoren vaihtajilla (400e ?) joka oli täysi katastrofi.

    Vaihdettiin nuo fillarit Meridan Cycloihin. Mulla harmaa Disc 3 (Tiagran vaihtajat // 900+ e?) ja tyttöystävällä Disc 4 (Shimanon 105:lla // 1k+ e?). Downgredattiin ne niin että otin itse lopulta Meridan Fitness pyörän (700 e) ja tyttöystävä vaihtoi Cyclonsa Jopoon (379 e).

    Me harrastellaan trekkingiä ja rullataan ympäri suomea ja muuta "lähi" -maailmaa (norja/latvia/viro/muu eurooppa). Vuodessa pyöräillään 6k - 10k (tämä vuosi taitaa jäädä vajaaksi aiemmista kun työpaikan kiireet tuntuu ottavan nyt poikkeuksellisesti yliotteen). Ja n. 60 - 100 km päivämatkoja tehdään.

    Vuoden vaihteessa tuli hommattua itselleni tuo fitti ja nyt on kasassa semmoset 3k (Hyvin mahtuu rungon väliin Schwalben nastarenkaat lokasuojien kanssa). Viime reissuun (1,5 vko loma) upposi semmoset 900 km (tultiin viime torstaina kotiin) kun poljettiin lahden kautta kotkaan, helsinkiin, hankoon ja siitä takas kotio. Haastetta toki löytyy kun meillä koira matkassa.

    Itse olen ainakin suht tyytyväinen tohon fit fillariin (Merida Speeder 300 // vm. 2016). Taipuu aika kivasti reissupyöräksi. Ajoasento tosin tuotti ongelmia (ilmanvastus) niin hommasin siihen triathlon lisäsarvet (tyttöystävä polkee perässä imussa). Välitykset tuolla on kovemmat mitä aiemmassa Cyclossani ja tuo fitti likentelee vissiin maantiepyörää rataksiltaan (?). Helposti polkasee ilman kamoja 30+ km/h.

    Tyttöystävä taasen on tyytyväinen Jopoonsa aikasemman Cyclon jälkeen. Tosin sillä painelee max. 25km/h (polkeminen muuttuu kipitykseksi jos tuon yli mennään). Semmosta lepposaa 20-22 kmh keskinopeudella poljetaan kamojen kanssa tasasella suoralla/maantiellä ilman sen hirveämpää vastatuulta. Kokonaiskeskinopeus taitaa liikuskella siinä 17-18 kmh tienoilla? (sisältää nähtävyyksien katselut, pyörien taluttelut, huonokuntoset pyörätiet ja soratiepätkät sekä rankat ylämäet ym.).

    Jostain syystää oon tykästynyt Tiagran vaihtajiin. Osat halvemmat kuin 105:ssa ja Ultegrassa, tosin ne vaatii säätöä 500 km välein mutta säätäminen luonnistuu lennossa polkiessa. Tyttöystävän aiemmassa Cyclossa (105 -vaihtajilla) joutui pysähtymään jos piti säätää, tosin säätöväli liikuskeli siinä 2k paikkeilla.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2017
  24. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Tämä on hyvin erikoisen kuuloista. Miksi ihmeessä? Jopo on jokseenkin huonoin mahdollinen pyörä melkein mihin tahansa.
     
  25. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Ihan samat mietteet täälläkin. Pysty ajoasento, paska ergonomia muutenkin (keskiö hemmetin edessä satulaan nähden), onnettomat jarrut ja pienet renkaat. Unohdinko jotain?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti