Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Se pitäisi mitata lukitusmittareista vanteeseen, koska runkohan voi olla myös vähän vino. Kannattaa myös tarkastaa, että kiekko on kiinni kunnolla. Mutta jos kyse on tosiaan kiekosta, niin kuvan tapauksessa näyttäisi, että pitäisi saada oikealle, niin silloin oikeanpuoleiset pinnat pitää saada suhteessa vasempiin nykyistä kireämmiksi. En voi sanoa tietämättä nykyistä tilannetta, kiristääkö toisia vai/ja löysentääkö toisia, koska vanteiden kestokyvyllä on rajansa, jota ei paranisi ylittää, ja toisaalta liian löysät pinnat tekevät huonon kiekon.

    Siinä mielessä on, että ilmiö koskee myös etupyörää, koska vanne ei oletusarvoisesti tule keskelle napaa (lukitusmuttereista mitattuna), kun navan toisessa reunassa on levyjarrun kiinnitykselle paikka. Siinä pitää vetää sen puolen pinnat kireämmälle.
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2015
  2. yannara

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Viestejä:
    11 737
    Jooh, ymmärsin Molari, kiitos. Ja muillekin. pentele kun mä huomasin ostotilanteessa jo, että toi takapyörä ei ollut aivan suorassa, mutta en osannut katsoa tätä silloin tuosta kulmasta. Nyt vasta huomasin, että pyörä ei majaile aivan rungon keskellä.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. yannara

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Viestejä:
    11 737
    Jeps, kokeilin asettaa pyörää uudelleen, mutta se menee täsmälleen samaan asentoon, kulmaan. Ehkä kokeilen vaan pumpata renkaan uudelleen, sitä on nimittäin pumpattu ja ilmaa laskettu sitten. Itse rengas vaikuttaa hieman vinolta, vaikka vanne ei niinkään. Mutta itse vanne tulee olemaan aina hieman vinossa runkoon nähden. Pinnoja en viitsi tän takia alkaa kiristämään ja löystämään, koska se mitä Molari ehdotti, tarkoittaa oikeastaan sitä, että itse rengas olisi omaan keskiöön nähden epätasapainossa :)
     
  5. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Tuskinpa rengas voi asettua tuolla tavoin erityisen toispuoleisesti vanteelle.

    Vanne vedetään aina oikeaoppisesti tehdessä keskelle (lukitusmuttereita) tarvittaessa toisen puolen kireämmillä (ja usein siksi lyhyemmillä) pinnoilla. Niin se kuuluu tehdä. Toisen puolen pinnat ovat takakiekossa aina vasemmalla puolella (rattaiden vastapuolella) jännitykseltään alhaisemmat. Esim. jos oikealla on suurin piirtein 120 kgf, niin vasemmalla on esim. varsin tyypillisesti vain 80 kgf navasta ja muusta toki riippuen. Eron tuntee helposti ihan sormillakin. Jos haluat olla tekemättä oikein, niin se on toki oma valintasi. Itse pidän rajana omassa käytännössäni hyväksyttävälle "dishille" noin puolen millin heittoa, eli toinen puoli on silloin korkeintaan millin kauempana kuin toinen.
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2015
  6. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Onkohan halpiskiekoissa mietitty tehtaan jäljiltä ollenkaan noita pinnojen toispuoleisia kireyseroja? Itellä etukiekko antaa periksi samalla tavalla kovassa jarrutuksessa muutaman millin jarrulevyn puolelle.. Ei kyllä vaikuta mihinkään, mutta onpahan vain joskus pistänyt silmään.
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Siis mitä tarvitaan jotta saan fillariin combi-polkimet eli lukkopolkimet joiden toinen puoli on normaali, ja jotta niihin saa kengät, eli maastolukkopoljinkengät joilla voi kävellä esim kaupungilla..

    Minkälaiset polkimet ja minkälaiset kengät?
     
  8. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    17 393
    Tarvitset kombi-polkimet ja lukkopuolta käytettäessä valitsemiisi polkimiin soveltuvat kengät.

    Vaikkapa tällaiset
    http://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-spd-pd-m324-pedals/aid:37679
    http://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-sh-mt34-mtbtrekking-shoes/aid:697132

    Ja siis luonnollisestikaan noilla lukoilla varustetuilla kengillä ei ole välttämättä erityisen hyvä kävellä missään, mutta sitä tuskin tarkoititkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  9. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Mistä tiedän että mitkä on polkimiin soveltuvat kengät? Esim sopiiko nämä noihin sun linkkaamiin: https://www.prisma.fi/fi/prisma/shimano-ct-40-miesten-city-trekking-pyorailykenka#arviot
     
  10. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    17 393
  11. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    TLDR

    Oma mielipide lyhyesti:

    Kun on ostamassa ensimmäisiä lukkopolkimia, eikä tiedä/miettii, millaiset lukkopolkimet haluaa/tarvii, kannattaa ostaa polkimet joissa toisella puolella SPD-lukko (se kaikkein yleisin, "maastotyypin" lukko) ja toisella puolella normaali latta. Esim. Shinamon M324.

    >70% kaikista maailman lukkopolkimista on tätä SPD-standardia, ja SPD-kama on myös edullisinta. Jopa Biltemastakin löytyy SPD-polkimia, joilla pääsee alkuun, laatu tosin ei ehkä ihan yhtä hyvä kuin aidossa Shimanossa.

    Sitten kun on pari vuotta ajellut noilla ja hankkii hienompaa ja nopeampaa pyörää ja haluaa hifistellä, voi harkita jotain muuta poljintyyppiä, mutta siinä vaiheessa tietää mitä haluaa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  12. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Tollasilla "trekking" mallisilla kengillä, joissa klossi on upotettu kengän pohjaan pystyy ihan hyvin hoitamaan esim. kauppareissut vaihtamatta kenkiä, mutta en niillä kyllä juoksulenkille lähtisi.

    Ainakin näillä:

    [​IMG]
     
  13. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ei niitä voi oikein miettiä sen kummemmin kuin että toisella puolella on "maksimi" (eli jokin valittu yläraja) ja toiselle tulee sitten se, mikä sattuu tulemaan silloin, kun kiekko on keskitetty. Toinen juttu on sitten se, että ovatko saman puolen pinnat miten tasaisessa jännityksessä. On mahdollista koota suora kiekko, jossa pinnojen jännityserot ovat ihan liian suuria.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  14. vrds

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    174
    Kyllä tollasilla tennarimallisilla kävelee, mutta niissä on kyllä niin jäykkä pohja että tuntuu vähän erilaiselta mennä eteenpäin. Kaupassa nyt käy, mutta ei noilla kilometritolkulla viitsi kävellä (nim. kumi puhki, ei varakumia ja 10 km kämpille). Lisäksi jossain laattalattialla tai portaissa pitää olla vähän varovainen ettei klossi luista alla. Mulla on yhdet Fivetenin lenkkarimalliset sekä vanhat Shimanot. Toisilla ajelen metsässä jat toisilla sitten työmatkat jne. ettei ole sukat aina niin paskaiset.

    http://fiveten.com/products/footwear-detail/14575-hellcat-black-grey
     
  15. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    FFuuu dhl:llä lakko... Saa nähdä vaikuttaako tuohon bikediscountin pakettiin :mad:
     
  16. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    17 393
    Trek julkaisi nyt kuun vaihteessa uuden Madonen ja pari muuta mallia, mutta jostain syystä ei kuitenkaan vielä 2016-versioita Powerfly-sarjasta. Ihmeellistä jahkailua tuntuu olevan ja tämän vuoksi valinta onkin alkanut kallistumaan enemmän noiden kahden jälkimmäisen puolelle.

    Tässä vielä suorat linkit valmistajien tuotesivuille (quotessa olevat linkit osoittavat kauppaan):
    Cube Reaction Hybrid HPA Race Nyon 29
    Radon ZR Race 29 8.0 Hybrid

    Kumpaa noista muron kriittinen fillariraati suosittelee runkoa, valmistajaa ja komponenttilistausta arvioitaessa ja miksi?

    Radon on mielestäni tyylikkäämpi ja siinä taitaa olla myös hieman paremmat komponentit (mm. keula), mutta Cube taas on muuten hieman nimekkäämpi. Sähköpuoli on molemmissa identtinen, joten siihen ei tarvitse ottaa kantaa. Tosin Cubessa on edistyneempi Nyon-näyttö, mutta se johtuu vain siitä, ettei samalla perusnäytöllä varustettua 300e halvempaa versiota saa enää 19" rungolla. Nyonissa on navigaattori ja kaikenlaista muuta hienoutta, mutta noiden lisäarvo ei ole omalla kohdalla merkittävä. Radonin osalta valinta on todennäköisesti 18", koska tuosta seuraava koko on 20", joka lienee jo hieman liian iso.

    Lähinnä näissä mietityttävät takuuasiat ja paikallisen edustuksen puute. Radonissa tökkii myös pienenä sivuseikkana se, ettei siinä näyttäisi olevan lainkaan paikkaa juomapullotelineelle.

    Edit.
    Tällä hetkellä Cube polttelee enemmän, koska
    - Todennäköisesti passelimpi runkokoko (19")
    - Bike-discount lupasi siitä 10% alennuksen (Radonista ei kuulemma irtoa yhtään alennusta)
    - Ilmaiset toimituskulut
    - Cubelle löytyy maahantuoja Suomesta (Rtech Suspension Tampereella)
    - Radoniin pitäisi ostaa polkimet erikseen
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  17. yannara

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Viestejä:
    11 737
    Lähinnä meinasin sitä, että vanne ja sen oma keskiö pitää olla tasapuoleisesti suorassa, eli keskiö ei saa tulla kummallekkaan puolelle yhtään enempää ulos, vaan pitää olla keskellä. Siihen en ota kantaa, mitä pinnoja kummalla puolella onkaan käytetty.

    Mulla siis itse rengas (kumi) heittää pikkasen, ei itse vanne. Tarttis kait tyhjentää rengas kokonaan ja täyttää se uusiksi.
     
  18. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Vanteella ei ole keskiötä, vaan se on ihan tyhjää täynnä. Napa toimii keskiönä. Jos tarkoitat, että vanteen pitäisi olla keskellä "hub flangeja" eli niitä laippoja, joihin pinnat kiinnittyvät, niin ei pidä olla tuossa tapauksessa. Jos on, niin käy kuten sinulle, että rengas ei ole keskellä haarukkaa. Vanteen pitää olla keskellä lukitusmuttereita, mikä tapahtuu siten, että vähänkin epäsymmetrisissä tilanteissa (käytännössä, kun toisella puolella on levyjarru tai rattaat) toisen puolen pinnat vedetään kireämmälle. Tästä ei ole kahta sanaa. Niinhän sinulla on nytkin, mutta eri puolten pinnojen jännitysero ei vain ole riittävän suuri, mutta se on kuitenkin nytkin siellä, koska muuten kiekko ei mahtuisi edes pyörimään.

    En usko. Olen ymmärtänyt, että sinulla ympäriinsä se rengas on toiselta puolelta selvästi lähempänä haarukkaa. Ei voi olla selvempää vihjettä siitä, että vanne ei ole keskitetty oikein. Jos heitto on vain yhdessä kohdassa, niin sitten se on ihan eri asia, mutta sellaisesta sinä et ole aiemmin puhunut.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  19. Seponsepi

    Rekisteröitynyt:
    21.05.2012
    Viestejä:
    117
    Mitäs mieltä Whiten uudesta läskimallistosta?

    Tässä koittanut puntaroida tuon PRO:n ja Canyon Dude 8.0:n välillä. Käyttö kohdistusi lähinnä talvisiin työmatkoihin, eli tuskin hirveetä jyystöä.
    Tähän mennessä olen hoitanut kommuutit Vituksen 29:llä, jolla kilsoja on vuoden aikana kertynyt noin 900km. Whiten erikoiset välitykset herättävät epäilyksiä, mutta ottaen huomioon sinkulataustani tuskin tulisivat olemaan ongelma? Whiten malliston muut osat ovat täyttä hepreaa, ovatko ne edes lähellä Canyonin vastaavia ottaen huomioon hinta-laatusuhteen (Whiten hinnoista -20% heinäkuun loppuun asti ennakkotilaajan etuna)? :confused:
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  20. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ei kellään sattuisi olemaan Shimanon etunapaan ylimääräistä akselia? Eli siis ihan sitä pelkkää pulttia, mihin kartiot ja lukitusmutterit kierretään. Kyse ei ole pikalinkusta, että siihen ei pidä sotkea. Koko M10 108 mm (Shimanon tuotekoodi: Y21S02000) ja tietysti ehjät kierteet. En viitsisi uutta napaa tilata pelkästään tuon takia. Voisin vaikka vitosen maksaa ja jos Tampereen lähistöltä löytyisi, niin voisin tulla hakemaan.
     
  21. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Minä ajan noilla, kun tykkään siitä, että jalkautuessa eivät tunnu ihan puukengiltä. Lisäksi noissa on leveämpi lesti kuin Shimanon kengissä yleensä, joten varpaat eivät niin pahasti kärsi tai ei joudu ottamaan muuten liian suurta. Hyvä kenkä, kunhan ei ole kovin kylmät ilmat.
     
  22. Holkeri

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2009
    Viestejä:
    880
    Joskus oon lompsinut kieron akselin kanssa paikalliseen pyörähuoltoon ja löysin sieltä uuden. Ei tainnut maksaakaan oikein mitään. Vähän epätodennäköistä oikeastaan, että tuommoisia kertyisi kellekään nurkkiin.

    Toisaalta jos on ajanut vääntyneellä akselilla, niin kannattaisiko sitten samalla vaihtaa kuulat ja kartiotkin?
     
  23. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Jos on vanha kulunut napa vaikka nurkissa lojumassa. Minullakin oli yksi, mutta harmillisesti 9 millin kierteillä. Muuhan näissä on käytännössä täysin vakiota (ollut jo vuosikymmenet), koska standardin pikalukituksen navat. Voisi tietysti kokeilla pyörähuoltoja, mutta taitaa olla aika hakuammuntaa. Laitan mieluummin nettitilauksen kuin lähden kyselemään pitkin kyliä.

    Kuka on ajanut vääntyneellä? Kierteet korkkasivat puhdistuksen jälkeen kiristäessäni luultavasti siksi, että lukitusmutteri oli uutuuttaan ihan perhanan tiukalla ja varmaan siitä tuli jo tuhoja. Ei ole yleensä tapana vääntää mitään osia liian tiukalle, mutta eilen väsyneenä touhutessa se saattoi viimeistellä nuo luultavasti aiemmin kärsineet kierteet. Vähän outo tapaus, mutta näin kävi.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2015
  24. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Biltsuspeksausta, bilteman alumiininen minipumppu ja pieni satulan alle tuleva laukku+rengasraudat tarttui mukaan. Laukkuun raudat+paikkasarja+monitoimityökalu niin onnistuu pienet huollot tien päällä. Harmi vaan ei ollut tuota monitoimityökalua biltsussa varastossa :/
     
  25. unnie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    593
    Meinasin alkukeväällä hommailla pyörää ja tänne muroon San Sebastianista kyselin. Se ehkä ampuu hieman budjettini yli hintana 1150 (muita seboja ei pelagolla jäljellä kuin kolmevaihteisia). Eilen kuitenkin pyöräni varastettiin joten uuden osto tuli ajankohtaiseksi. Pari sivua sitten @hezaurus linkkasikin Cremen Vinylin jonka innoittaman löysin erään toisen mallin samalta valmistajalta. Tässä pari katselemaani vaihtoehtoa:

    San sebastian (hinta 1150e):
    [​IMG]

    Creme Caferacer (hinta 1140e):
    [​IMG]

    Specialized Daily 2015 (hinta 599e):
    [​IMG]

    Eli pääasiassa kevyeen 4km työmatka-ajoon kaupungissa ja satunnaiseen kuntoiluun. Pääpaino paikasta a paikkaan b liikkumiseen. Myös pari kertaa vuodessa mahdollisesti vähän pidempiä retkiä.

    Vaihteita voi olla yksi, kolme, tai seitsemän. Pakkaa en halua.
    Veikkaan että saitte idean minkälaisia ja etenkin minkä näköistä pyörää olen etsimässä. Kyselisinki muroilta muita samantyyppisiä pyöriä?
     
  26. m1n1m11

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2013
    Viestejä:
    897

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti