Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Uh ja huh. Aukaisin headsetin ja kylläpä oli paljon ruostetta ja jopa ihan vettäkin. Ulkosäilytys ei tee oikein hyvää, mutta minkäs teet vaihtoehtojen puutteessa. En ole vielä päässyt laakereihin käsiksi, kun haarukka ei lähde irti. Tarvitsen järeämpiä työkaluja, luultavasti moukarin.
     
  2. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Ei se mene edes adapterilla kun tapered haarukka ei mahdu koko keulaputkeen.
     
  3. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Voisitko vaikka katsoa vähän aiemmin linkittämäni videon siitä, kuinka se mahtuu (44 millin) keulaputkeen? Laitetaan vielä linkki: http://www.youtube.com/watch?v=91ps1jxFMjY
     
  4. mattipappa

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2001
    Viestejä:
    460
    On tuollanen tässä ketjussakin esiintynyt vanha tunturi kulkuri http://is.pinkbike.com/photo/1459/pbpic1459777.jpg jonka ostin viimekesänä. Se on joku eläkeläisen vanha fillari ja seissyt varastossa 15 vuotta. Itse laitoin uuden penkin ja vaihdoin gripit sarviin sekä öljysin ketjut ja rattaat jonka jälkeen olikin vain kovaa ajoa.

    Nyt kun lumet sulaneet ja otin pyörän käyttöön niin huomasin sellasen että pyörii takarattaat tyhjää, jos nostaa pyörän ilmaan niin lähtee rengaskin pyörimään mutta kun istuu päälle niin pyörii vain tyhjää, saa joku muutaman minuutin kelailla siinä jonka jälkeen pääsee liikenteesen mutta aina mitä pitempi tauko polkemisesta sitä pidempään kelaa tyhjää ennenkuin lähtee vetämään. Mitähän sieltä mahtaa olla rikki?
     
  5. nokandu

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2007
    Viestejä:
    1 015
    Rear Bicycle Hubs: Cassettes and Freewheels - YouTube

    Eli testaa aluksi ihan lubricantilla.
    Ihan komea fillari, kun hieman vielä karsii turhaa pois niin avot :kippis:

    Ps. oletko varma ettei vaan takapyörä sudi tyhjää kun poljet niin kovaa?:D

    Bicycle burnout - YouTube
     
  6. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Voi perkele, että menee vaikeaksi. Ei ihme, että ihmiset ostavat uusia pyöriä vanhojen korjaamisen sijaan. Tohtorin tutkinto pitäisi olla erilaisten nippeleiden ja nappeleiden yhteensopivuudesta. Muutenhan tuo olisikin helppoa. Sopisivat standardeista ja pysyisivät niissä. Tuokaan pyörä ei ole kuin ehkä 6-7 vuotta vanha.

    Onneksi huomasin mittailla kaikkea mahdollista, koska näköjään "post mount" on 74 milliä, mutta jarrujen kiinnitys 51 mm. Kai tuohon olisi adaptereja, mutta ainakin jossain luki, että sitten pitäisi olla isompi jarrulevy.

    Mikä on tarkalleen ottaen 9mm QR eli quick release? Minkä mitta on 9 mm? Onkohan tässäkin jokin sudenkuoppa vai käykö tuollainen vanhan tyylinen (Standard Quick Release?) näihin uusiin haarukoihin? Vaikuttaisi, että noissa on 5 mm tappi ja se, mistä se lyödään läpi, saattaisi ollakin jokseenkin 9 mm. Ilmeisesti siis käy?

    Tämä on ihan perseestä. Ihmiset, älkää koskeko vanhoihin pyöriin. Heittäkää ne kaatopaikalle tai viekää korjaajalle ja maksakaa puolet uuden hinnasta, että saatte jotain tehtyä; tämä on ilmeisesti se haluttu toimintamalli. Putsaan nuo ruosteet pois ja en osta yhtään mitään, koska meni hermot tähän ja koska en tosiaan aio uusia jarruihin mitään.

    Ai niin, ja se headset oli lopulta integroitu, eikä epäilemäni semi-integrated/Zero Stack/low profile/integrated with cups/internal/ZS. Erittäin helppo asentaa tuollainen, mutta sanastosta saa päänsäryn. Ja joo, löytyneet 36/36 asteen laakerit ovat nykyisin "obsoleted". Saa niitä laakerikasetteja vielä tarvittaessa, mutta kiva tietää, että onpahan taas jotain pyörästä vanhentuneilla "standardeilla".
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2014
  7. mattipappa

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2001
    Viestejä:
    460
    Kävin pyöräliikkeestäkin kysymässä myyjä oli onneksi ystävällinen ja kertoi mikä siinä on vikana ja ilmoitti korjausarvioksi 50-60e ei nyt heti innostanut investoida tuota summaa niin purin pakan vaiheeseen jossa kuulalaakerit alkoivat näkymään, tykitin sinne vaseliinia ja pistin paketin kasaan, ei siitä uudenveroinen tullut mutta alkoi toimimaan paremmin kuitenkin.

    Biltemassa oli noita rataspakkoja myynnissä noin 15euroon en sitten tiedä onko siinä kaikki tarvittavat osat vian korjaamiseen. Tosin biltemassa ei näyttänyt olevan kuuden rattaan pakkoja ollenkaan kun muistaakseni tuossa tunturissa sellanen oli :)
     
  8. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Tuo on juuri tuo tavanomainen pikalinkku. 9mm taitaa olla haarukan dropouttien koko. Tukevimmissa haarukoissa on sitten 15mm läpiakseli ja vaativat yhteensopivan navan.

    Noita jarruadaptereita saa eri kokoisille levyille.
     
  9. Kuspho

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2012
    Viestejä:
    560
    Tuollaiseen vanhempaan maastopyörään olisin vaihtamassa ohjainkannatinta, koska hakusessa olisi hieman pystympi ajoasento. Mutta mistä tuo kannattimen pituus mitataan? Onko se reikien keskeltä vai miten?

    Entinen olis keskeltä keskelle ~130mm, mutta lähes poikkeuksetta liikkeissä on 80-90 ja 110mm mittaisia, joten tuntuu melko pitkältä tuo entinen.
     
  10. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Se mitataan stemmiä pitkin tangon keskeltä headsetin pulttiin. Toinen huomioitava asia on kulma. Googletahan "stem calculator", niin voit arvioida pituuden ja kulman vaikutusta lopputulokseen.
     
  11. Kuspho

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2012
    Viestejä:
    560
    Kiitos tästä, pitääpä tuota laskuriakin kokeilla.
     
  12. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Joo jos on 44mm kaulaputki. Useimmissa pyörissä ei ole.
     
  13. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    sanokaas viisaammat mistä erottaa shimanon vapaarattaidenmallit?onko sisällä jotain sarjanumeroa vai onko noissa mittaeroja.ruvennu polkimet pyörimään tyhjää satunnaisesti,eli ilmeisesti vapaarattaankynnet reistailee.tilaisin netistä uuden ennenkuin laukeaa lopullisesti.
    tollanen pakka siinä kiinni SHIMANO CS-HG20-9 Rear 9-speed Cassette Freehub jos tuolla tiedolla on jotain merkitystä :)
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2014
  14. OniJon

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    1 838
    Yleensä tavalliset shimanot käyvät ristiin kyllä, kunhan ratasmäärä on sama. Muutoin tarvii spacereita. Tietty onko tavan freehub vai vanhempi freewheel, tässä tapauksessahan on tietty tuo uudempi hubi tyyppinen ja sillon jos vapaarattaan kynnet reistaa, täytyy hubissa vaihtaa hubi eikä rattaita. Voi olla myös tahmaantuneet rasvat ja irrotus+huuhtelu tekee terää. Oletko ketjutyökalulla katsonut (tai mitalla mitannut) ketjun kuluneisuuden tai tarkistanut yleisesti rattaiden hampaiden kunnon?

    Tollasen 1000-1500km ajelee hyvällä ketjulla ja pakalla. Kun vaihtelee ketjua useammin kun se pääsee kulumaan, säästyy rattaiden vaihdolta.
     
  15. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ovatko nuo freehub bodyt oikeasti muuten niin pirun kalliita, mitä äkkiseltään vaikuttaisi? Paljon halvemmalla näyttäisi saavan koko uuden navan (reilulla parilla kympillä jo alkaa saada). Siitähän voi vaikka ottaa sitten sen pelkän bodyn, muuten tulee iso vaihto-operaatio. EDIT. Nyt löysin yhdestä kaupasta pelkän bodyn n. 16 €. Mutta joissain oli ihan älyttömiä hintoja, tuplaten napaan verrattuna.
     
  16. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    Okei.eli tarkoitin juuri tuota hubia.ketjut ja rattaat ovat kunnossa.olen koittanut rasvata sitä ulkopuolelta koska kynnet takkuavat ja ei toimi kuten pitäisi.olenko ymmärtänny oikein että nuo kynnet ovat tuon hubin sisällä? Ja hubin vaihtaminen korjaa vian? Aivan uusi tuttavuus itelle koko takanavanrakenne.
     
  17. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Joo, rataskasetti vain tarraa siihen hubiin kiinni ja pyörittää sitä. Muu toiminnallisuus on siellä sisällä.
     
  18. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    selvä homma eli oikeilla jäljillä ollaan :) mistä tiedän minkä mallinen shimanon hubi tuossa pyörässäni on?ulkoisesti kaikki näyttää samanlaisilta. käytän pyörääni päivittäin joten huoltoon ei oikein kiinnostaisi viedä tuon takia seisomaan.
     
  19. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Pyörän tiedot netistä? Katso, mitä navassa lukee? Tuon luulisi toimivan ainakin, että kun tiedät navan, niin ostat siihen sopivan freehubin. Sheldon Brown sanoo, että: "Virtually all Shimano Freehub bodies are interchangeable. The exceptions are:"

    Tätähän minä yllä kirosinkin raskaasti. Pyörähuolto olisi niin paljon mukavampaa ja nopeampaa, jos ei aina pitäisi arpoa noita osien yhteensopivuuksia. Kun periaatteessa nuo itse hommat ovat yleensä helppoja. Kyllähän ammattilainen tai muuten noita jatkuvasti harrastava tietää yhteensopivuudet, mutta luotettavan yhden tai kahden fillarin omistajan tarvitsee niin harvoin korjata mitään, että ei voi tietää. Ja vaikka joskus tiesikin, niin uusia kilpailevia "standardeja" tulee jatkuvasti lisää. Selvittelytyöhön usein meneekin enemmän aikaa kuin itse fyysiseen suorittamiseen. Ja lisäksi siinä on ainainen epävarmuus, että ostinkohan nyt oikean osan vai enkö. </rant>
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2014
  20. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    ei ole niin yksinkertaista,koska hubi on kiinni modatussa nimettömässä moottoroidussa navassa.oikeassa kyllä olet aivan liian vaikeaksi tehty yksinkertaiset asiat.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2014
  21. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Pitääkö tuo etunavan laakerimäärä paikkansa, kun jenkkisivustoilla sanotaan että niin monta laakeria kun menee ja yksi pois? Eli sinne jää pieni rako silloin.
     
  22. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Itse purin ja huolsin oman pyörän noname-navat ja kyllä sinne pienehkö kolo jäi kaikkien kuulien asettamisen jälkeen, joten voi hyvin pitää paikkansa.
     
  23. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    tollanen hubi olis kyseessä ja nyt pähkäilen miten toi lähtee irti? [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2014
  24. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Kokeileppa nykästä akselin suuntaisesti pitäen kiinni tuosta mihin rataspakka ottaa kiinni. Tai sitten jos tuo akseli lähtee irti, niin sopiva kuusiokoloavain akselireiästä rataspakan puolelta sisälle.
     
  25. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    401
    juu kyllä se sieltä lähti "lievää" väkivaltaa käyttämällä.5/6 kynnestä oli jumissa ja ruskessa mönjässä.putsauksella ja rasvauksella on taas kuin uusi.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti